Radiatorkraan Danfoss sluit radiator niet

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

tl;dr: radiator sluit niet bij om het even welke thermostaatkraan. sluit wel met dichtgeduwde pin dmv euromunt. vorstbeveiliging onwaarschijnlijk gezien het 18-20 graden in de kamer is.

Hallo UB'ers!

Ik heb de indruk dat enigen onder jullie graag klussen, dus dacht ik de vraag misschien te stellen op UB in plaats van een andere forum. But no fret, indien hier geen kenners zal ik een ander forum proberen :)

Ik ben dus onlangs verhuisd en heb nu een eigen CV ketel (+boiler) in plaats van een grote stookolie CV in de kelder voor het gans gebouw. Ik heb al uitgezocht hoe ik algemene instellingen kan veranderen zoals warm watertemperatuur en CV(verlaagd naar 50) watertemperatuur voor in de radiatoren (verlaagd naar 65).

Nu heb ik de slaapkamer waar ik eigenlijk nooit de verwarming aan wil hebben (wellicht een beetje in de winter, maar het huis is goed geïsoleerd dus zo koud zal het niet worden denk ik) en nu is net hier een radiator die niet dicht wil.
Dus in de slaapkamer wordt het niet alleen ongewenst warm, er is ook nog eens energieverspilling.
De thermostaatkraan is denk ik niet defect, want wanneer ik deze wissel met een van een andere radiator is precies hetzelfde probleem. Je zou dus zeggen dat de radiator defect is, maar wanneer ik het pinnetje dicht duw en dicht houd met een euromunt, dan wordt hem niet warm. De radiator kan dus wel degelijk afgesloten worden dmv het pinnetje, maar helaas gebeurt dit niet door om het even welke thermostaatkraan die ik gebruik (en vorstbeveiliging zou niet aan moeten slaan want het is daar wel degelijk 18 a 20 graden).
Daarnaast hebben alle radiatoren ook nog een naregeling/zijn inregelbaar, dus ik weet niet of daar een fout in kan zitten. De informatie van danfoss die ik kan vinden over naregeling gaat mij iets te boven.

Ik zit te denken om evohome te installeren, maar als de radiator vervangen moet worden, dan wil ik me daar eerst mee bezig houden. En gezien dit een defect was voordat we verhuisd zijn, hoop ik deze kosten wel te recupereren bij de verhuurder (ik ben pas 10 dagen echt verhuisd).

Hebben jullie enige tips?

Alvast alle dank! :)

Stijn
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan die radiatorkraan afzonderlijk vervangen hoor door even het water van je cv af te laten.
Je kan ook de aan de andere kant waar het water terugdraait de stelkraan toedraaien met een inbusssleutel.
(maar in theorie zijn deze wel afgeregeld voor de optimale warmteverdeling)

Het is wel zo dat radiatorkranen in principe niet de volledige "slag" nodig hebben om te openen of te sluiten.
Zelf ben ik héél tevreden van zulke universele programmeerbare thermostaatknoppen (temperatuur / tijdstip).
Ideaal voor in de weinig gebruikte ruimte (maakt beetje geluid bij regelen, batterijen gaan best wel lang mee).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Kan je er geen eurocent muntje tussensteken ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Er zijn verschillende soorten radiator kranen ( stap van de thermostaat knop zelf en de soort koppeling)
Het zou kunnen dat je de verkeerde kop hebt voor je kraan.
Als nood oplossing kan je misschien de retour kraan toedraaien ( inbus sleuteltje)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vermits hij een radiatorkraan uit een andere ruimte probeert, lijkt me de kans toch wel klein dat dit aan ander type aansluiting zou zijn én dat het bovendien nog mooi zou passen én het verschil niet merkbaar is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb een aantal foto's gemaakt om het misschien beter te tonen.

Honda4life, ik heb de stelkraan onderaan gevonden en ze lijken gemakkelijk te bedienen inderdaad. Maar zoals je zegt draai ik daar niet liever aan gezien jij zegt dat deze al afgesteld zouden moeten zijn. Denk dat de radiator dan ook altijd bedient moet worden hiermee gezien deze de radiator dan sluit of opent.

Joe, een muntje zat ik ook zelf te denken. Zou het kunnen dat de functie van de pin verslechterd is? Het extra induwen van het pinnetje lijkt me dan te werken inderdaad. Misschien wat olie/siliconenspray ook? Maar indien de pin/kraan zijn wat versleten is, kan ik misschien best de kraan vervangen zoals honda4life zegt.

Boysim, denk niet dat de sluiting/thermostaatregeling(kraan) onjuist is gezien alle radiatoren en thermostaatknoppen gelijk zijn door gans het huis.

Zou ik kunnen besluiten dat de kraan niet meer optimaal functioneert en deze vervangen moet worden en in de tussentijd misschien een eurocent muntje ertussen?

Dank allen! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

Ahja, de foto's.
ImageUploadedByTapatalk1430240735.667363.jpg
De instelkranen vermoed ik.
ImageUploadedByTapatalk1430240726.817381.jpg
De naregeling, maar ik denk niet dat deze een rol speelt. Thermostaat knop klikt vast via Danfoss RA sluiting.
ImageUploadedByTapatalk1430240717.850774.jpg
Danfoss RA sluiting: thermostaatknop komt los door pinnetje te verwijderen en naar rechts te draaien.
ImageUploadedByTapatalk1430240692.782332.jpg
Dus op deze stand 'vorstbeveiliging' wordt de radiator nog heet. Bij zelf het pinnetje induwen, met e hand, kan ik het heet worden voorkomen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door stijnkoppelmans 28 apr 2015, 19:09, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

't kan goed zijn dat die stelkranen nooit ingeregeld zijn hoor.
Je kan natuurlijk een streepje zetten en tellen hoe veel toeren je kan indraaien.

Als je wisselt dan weet je toch direct of het de bediening of het lichaam is dat niet goed werkt, ik veronderstel toch dat het dezelfde zijn :wink:
Ik heb hier zo ook wat verduurde stelkranen gehad, en die draaiden van binnen zot, als dat pennetje dan wat stroever gaat werkt het misschien op de ene wel en de andere niet.

Edit: Echt peanuts om te vervangen omdat ze bovenaan de radiator zitten.
Druk van de ketel, dweil erbij nemen en wisselen maar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

Joe de Mannen schreef:Kan je er geen eurocent muntje tussensteken ?

J.
Jammer, de muntjes nood-oplossing gaat helaas niet vanwege de danfoss RA sluiting. De knop gaat niet terug op de kraan met muntjes ertussen. Ik zou iets kleiners moeten proberen, maar dan loop ik het risico de thermostaatknop te breken. :nono:
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

honda4life schreef:'t kan goed zijn dat die stelkranen nooit ingeregeld zijn hoor.
Je kan natuurlijk een streepje zetten en tellen hoe veel toeren je kan indraaien.

Als je wisselt dan weet je toch direct of het de bediening of het lichaam is dat niet goed werkt, ik veronderstel toch dat het dezelfde zijn :wink:
Ik heb hier zo ook wat verduurde stelkranen gehad, en die draaiden van binnen zot, als dat pennetje dan wat stroever gaat werkt het misschien op de ene wel en de andere niet.

Edit: Echt peanuts om te vervangen omdat ze bovenaan de radiator zitten.
Druk van de ketel, dweil erbij nemen en wisselen maar.
Ik denk inderdaad dat de bediening niet goed werkt, ik hoopte er gewoon op van niet vanwege het werken met CV waterdruk.
Vervangen lijkt me dan de beste optie. Is dit dan enkel het gedeelte van messing eraf halen na de druk te verlagen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Inderdaad

Als je het met je vinger kan induwen lijkt me er toch niks mis mee hoor.
Die rode ring met die nummertjes daar heb ik geen idee van voor wat dat dient.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

U warm water verhogen naar 60 of meer. U riskeert leginela in u leidingen. je warmt water op en laat het afkoelen in de leiding maar je komt op geen enkel moment boven de temp waardoor de bacterie sterft.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Je kan gewoon de voetventielen dichtdraaien, dan zit er geen druk meer op en kan je de thermostaatkraan demonteren.
Je zal hierdoor een minimum aan water verliezen.

Nadien gewoon ontluchten en de druk checken en evt wat bijvullen.

^^ legionella.. inderdeed, maar de CV kring is meestal gescheiden van de WTW.. If not, dan is er geprutst :).. Hoe ga je dat anders arrangeren met bv vloerverwarming ? (~30-45 °C) ?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

In beginpost staat dat hij warm water verlaagd heeft naar 50 en cv naar 65.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

niet gezien... sry :/
WW moet idd hoger staan.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Op de foto staan er nochtans 2 op zulle.. Of je moet die aanzien als 1
Als je beiden dicht zet, kan je de rad demonteren. (of eraan werken)


Waar is diene bovenstaande post van Honda naartoe ? :)
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

StarWing schreef:niet gezien... sry :/
WW moet idd hoger staan.
Legionella klopt inderdaad, maar dit is enkel van toepassing voor zelden gebruikte leiding. Indien je lang van huis bent, is het verstandig deze heter te zetten of lang door te spoelen, maar bij dagelijks gebruik mag dit geen probleem zijn.
Je ziet legionella bij slecht onderhouden watertorens en (deels) opwarmen via solaire opwarming, maar niet met gesloten WW systeem (aldus m'n cursussen microbiologie en handleiding CV ketel).
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

StarWing schreef:Je kan gewoon de voetventielen dichtdraaien, dan zit er geen druk meer op en kan je de thermostaatkraan demonteren.
Je zal hierdoor een minimum aan water verliezen.

Nadien gewoon ontluchten en de druk checken en evt wat bijvullen.

^^ legionella.. inderdeed, maar de CV kring is meestal gescheiden van de WTW.. If not, dan is er geprutst :).. Hoe ga je dat anders arrangeren met bv vloerverwarming ? (~30-45 °C) ?
Slim van die voetventiel dichtdraaien om de kraan te vervangen! Scheelt een stuk werk. Bedankt! ;)
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

Nogmaals bedankt iedereen!
Ik heb de te vervangen element denk ik gevonden. (http://images.badkamermarkt.nl/pimg/gen ... 570813.jpg)
Zodra ik hem vervangen heb, laat ik het resultaat horen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”