Zou kunnen maar het tijdperk waar het volledige wagenpark in België elektrisch is en alle huisverwarming via een warmtepomp zal lopen maak ik, tegen het tempo dat de transitie nu verloopt, niet meer mee.R2D2 schreef: 2 maanden geleden In de huidige situatie niet maar als quasi het volledige wagenpark elektrisch geworden is spreken we over volumes die zowel qua productie, distributie en stabiliteit extra investeringen nodig zullen maken. Ik ontken niet de positieve rol van de EV als opslagcapaciteit, maar dat is gewoon onvoldoende stuurbaar. Het auto-batterijpark is niet permanent aangekoppeld en een (groot?) deel van de eigenaren zal ook de financiële stimulansen negeren. Tesla had ooit het plan om met de Tesla autobatterijen als een virtuele energie-leverancier te ageren op het net, spelend met dynamsiche tariefschommelingen (dynamische tarieven bestaan al lang in de VS). Hoewel ze over de schaal beschikken hebben ze dat dus niet kunnen realiseren.
En vergeet ook de transitie van de huisverwarming niet. Als alle stookolie- en gasverwarming richting warmtepompen gaat is dat ook een reden om productie en netwerk uit te bereiden.
Het aandeel elektrisch wagenpark in België komt hoofdzakelijk door het systeem van salarisauto's.
Volgens bepaalde pleiters is dat systeem niet langer houdbaar en dient het te verdwijnen. Dat zal dan tevens instant een aanzienlijke rem zetten op de elektrische mobiliteit.
Je zou ook anders kunnen redeneren: wie de middelen en de plaats heeft om zich privé een BEV aan te schaffen en zijn woning te verwarmen via een warmtepomp zal doorgaans ook nog wel extra middelen vinden om eerst de woning zo te isoleren dat er veel minder elektriciteit nodig is en er voldoende PV en thuisopslag kan voorzien worden zodat men het net nog minder nodig heeft dan nu.
In je "berekening" vergeet je ook mee op te nemen dat om fossiel te rijden en fossiel te verwarmen er een aanzienlijke hoeveelheid centraal opgewekte elektriciteit nodig is alvorens je de brandstof in je woning krijgt en/of in je voertuig.
Indien jouw voorspelling uitkomt, 100% elektrische mobiliteit en verwarming van huishoudens, valt die behoefte al weg.
Bovendien is het rendement van elektrisch rijden en verwarmen ook nog eens veel hoger dan bij fossiel wat weer een extra besparing is.
Jouw redenatie gaat gewoon verder op het jarenlange bestaande systeem dat draait op fossiel (met een aanzienlijk voor de consument onzichtbare elektrisch consumptie achter de schermen) en is niet meer van toepassing na een geslaagde transitie. Zo'n transitie gaat ook langzaam en stap voor stap en is geen omschakeling van de ene op de andere dag.
Hoe hoger de kosten van de omschakeling naar een gecentraliseerde elektrische transitie hoe meer huishoudens die de mogelijkheid hebben zullen overschakelen naar een eigen decentrale productie, opslag en verbruik. Wat weer een daling is aan behoefte van een centraal net met centrale mega productie-eenheden.
Ik wil dus in de praktijk nog eens zien of jouw voorspelling uit de losse pols bewaarheid zal worden.
Maar zoals gezegd dal ik dat bij leven niet meer kunnen controleren.