mobile vikings naar edpnet, fritzbox?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ben aan het overwegen om naar edpnet te overstappen en een jaar genieten van 32€ / maand in plaats van 40 € voor dezelfde snelheden (100/40) van mobile vikings.
Ik weet dat ik viking punten weg sta, maar zo veel koop ik toch niet online.
Het enigste wat ik wel afvraag, is de fritzbox router een meerwaarde? (de FRITZ!Box 7530 AX)
Heb nu een b-box 3v+ en als de fritzbox fiber kan ontvangen en de b-box niet dan is het in mijn ogen wel goed voor de toekomst?
De fritzbox heeft ook wifi6, en de b-box 3v+ niet denk ik?
Ik weet dat ik viking punten weg sta, maar zo veel koop ik toch niet online.
Het enigste wat ik wel afvraag, is de fritzbox router een meerwaarde? (de FRITZ!Box 7530 AX)
Heb nu een b-box 3v+ en als de fritzbox fiber kan ontvangen en de b-box niet dan is het in mijn ogen wel goed voor de toekomst?
De fritzbox heeft ook wifi6, en de b-box 3v+ niet denk ik?
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
- nerph
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 17 keer
Bij de FRITZ!Box 7530 AX heb je controle over praktische alles, dus kan je bv heel gemakkelijk DNS servers veranderen en niet op elk toestel moeten veranderen (ik geef maar een voorbeeld).
Zoals je ook zei, is het goed voor futureproofing als je fiber zou kunnen krijgen.
Zoals je ook zei, is het goed voor futureproofing als je fiber zou kunnen krijgen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Voor de ene is dat een meerwaarde, voor de andere totaal onbelangrijk.
Waarom ik het handig vind:
Je kan de DNS zelf kiezen waardoor het eenvoudiger is om met een AdGardHome of PiHole je gehele verkeer te filteren op reclame.
Met enkele kliks kan je je mobiele toestellen een VPN naar je thuisnetwerk geven waardoor je ook die toestellen over je filter kan laten lopen.
Waarom ik het handig vind:
Je kan de DNS zelf kiezen waardoor het eenvoudiger is om met een AdGardHome of PiHole je gehele verkeer te filteren op reclame.
Met enkele kliks kan je je mobiele toestellen een VPN naar je thuisnetwerk geven waardoor je ook die toestellen over je filter kan laten lopen.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bij vdsl xl heb je geen activatie kost tot eind deze maand nog leuke extra
Bbox kan even goed je kan eventueel later switch en naar een Fritz of tussentijds een 2de hands zoeken
Bbox kan even goed je kan eventueel later switch en naar een Fritz of tussentijds een 2de hands zoeken
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Je hoeft geen fiber te 'ontvangen', initieel zal je nog altijd een ONT van Proximus krijgen die het glasvezelsignaal omzet. Hier op glas bij Edpnet, en daar hangt dat Proximus-kastje ook naast. Zodra de specs vrijgegeven worden en dappere gebruikers hebben bevestigd dat bv. deze GPON stick werkt gaat de ONT er hier ook uit, mijn router heeft een SFP+ cage.
Laatst gewijzigd door Borromini 19 sep 2024, 10:13, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Tenzij je deze niet inlevert en de kosten betaalt aan Proximus (50€ ?)robokat schreef: 18 sep 2024, 18:57 Het is niet alsof je een keuze hebt. De bbox moet je inleveren, dus moet je wel een modem kopen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ergens vindt je wel een 2de hands bbox voor een 10 tje en wie weet wel hier op het forum
Anderzijds ik zou niks anders willen dan een Fritzbox juist goed nadenken welk model je koopt enz ivm wifi 7 standaard enz maar Fritz moet die nog uitbrengen dacht ik.
Opzich zit je met een 7530AX of 7590AX gewoon goed wifi6
Anderzijds ik zou niks anders willen dan een Fritzbox juist goed nadenken welk model je koopt enz ivm wifi 7 standaard enz maar Fritz moet die nog uitbrengen dacht ik.
Opzich zit je met een 7530AX of 7590AX gewoon goed wifi6
Internet = Telenet + HeyTelecom
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
Bij het bestellen kan ik wel kiezen? Met fritzbox of zonder. Als je zonder kiest krijg je een lijst van compatibele routers en bbox 3 staat daar tussenrobokat schreef: 18 sep 2024, 18:57 Het is niet alsof je een keuze hebt. De bbox moet je inleveren, dus moet je wel een modem kopen.
Ahzo, die omzetting is toch jammer eigenlijk?Borromini schreef: 18 sep 2024, 20:47 Je hoeft geen fiber te 'ontvangen', initieel zal je nog altijd een ONT van Proximus krijgen die het glasvezelsignaal omzet. Hier op glas bij Edpnet, en daar hangt dat Proximus-kastje ook naast. Zodra de specs vrijgegeven worden en dappere gebruikers hebben bevestigd dat bv. deze GPON stick werkt gaat de ONT er hier ook uit, mijn router heeft een SFP+ cage.
Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Daarmee geven ze gewoon aan dat je die kan gebruiken.
Niet dat proximus die niet terug vraagt.
Bij edpnet krijg je een fiber signaal in huis. Een klassieke modem/router kan dat niet lezen, dus plaatst proximus een modem in je technische ruimte (klein bakje). Die verbind je dan via utp met jouw router.
Niet dat proximus die niet terug vraagt.
Je bent dingen door elkaar aan het halen. Telenet verkoop "fiber-over-coax", wat dat ook mogen zijn.Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
Bij edpnet krijg je een fiber signaal in huis. Een klassieke modem/router kan dat niet lezen, dus plaatst proximus een modem in je technische ruimte (klein bakje). Die verbind je dan via utp met jouw router.
-
- Moderator
Ken je het verschil tussen een MODEM en een ROUTER?michaelbelgium schreef: 19 sep 2024, 11:01 Ahzo, die omzetting is toch jammer eigenlijk?
Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
Je kan een fiber kabel nooit rechtsreeks in een router steken, net zoals je ook geen coax kabel, DSL kabel of 4G signaal in een router kan steken.
Glasvezel, coax, DSL, 4G zijn transport media, er moet dus altijd een "omzetting" gebeuren.
Daarvoor heb je een modem nodig (= mediaconverter).
Wat wel mogelijk is, is een router met ingebouwde modem.
Voor glasvezel is dat dan een router met een SFP slot, waar je een XGS-PON module (= fibermodem of ONT) kan insteken.
Net zoals je routes hebt met ingebouwde kabelmodem (Telenet), of met ingebouwde DSL modem (B-box) etc ...
Voorlopig moet je dus een router aansluiten op de Proximus fibermodem/ONT (RJ45)
Vanaf 1/11 kan je een eigen modem aansluiten (een aparte ONT of een XGS-PON SFP module
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Dag Philippe,
Ik heb juist een Fritzbox 5690 Pro gekocht. Het lukt mij maar niet om verbinding te maken met de ONTP (wit kastje van Proximus). Via ONT/fibermodem lukt het wel, maar 't is een toestel teveel die stroom vreet. Zou het te maken hebben met de SPF module die in het doosje zit? Er staat GPON op die stick en de kabel heeft een dunnere stekker dan die van Proximus/Mobile Vikings. Of misschien een kapotte fiberkabel? Welke SPF module en fiberkabel heb ik nodig om het aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt.
Groejes,
Kevin
Ik heb juist een Fritzbox 5690 Pro gekocht. Het lukt mij maar niet om verbinding te maken met de ONTP (wit kastje van Proximus). Via ONT/fibermodem lukt het wel, maar 't is een toestel teveel die stroom vreet. Zou het te maken hebben met de SPF module die in het doosje zit? Er staat GPON op die stick en de kabel heeft een dunnere stekker dan die van Proximus/Mobile Vikings. Of misschien een kapotte fiberkabel? Welke SPF module en fiberkabel heb ik nodig om het aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt.
Groejes,
Kevin
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Is de fiber kabel (allez de fichkes) van uw ONTP blauw? Dan zit je op XGS PON, deze technologie is niet compatibel met de Fritzbox 5690 pro die enkel AON (niet van toepassing in België) en Gpon ondersteunt.
https://nl.avm.de/vraagbaak/fritzbox-op ... nsluiting/
https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-e ... glasvezel/
https://nl.avm.de/vraagbaak/fritzbox-op ... nsluiting/
https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-e ... glasvezel/
-
- Moderator
Je moet jouw eigen fiber modem laten activeren bij jouw Provider.kevinman117 schreef: 5 maanden geleden Ik heb juist een Fritzbox 5690 Pro gekocht. Het lukt mij maar niet om verbinding te maken met de ONTP (wit kastje van Proximus).
Bij Proximus kan je dat via "My Proximus", bij EDPnet en Mobiel Vikings via de Heldpesk.
Wat je moet opgeven is de modem-ID, bij de Fritz!Box is dat AVMG abcd wxyz (staat op de modem)
Dan zal de Proximus fiber modem uitvallen, en jouw eigen modem verbinding maken
Misschien vreet de SFP module meer stroom dat het Proximus bakje. Daarvoor moet je het niet laten

-
- Starter
Proximus ONTP kabel is groen (foto1), maar dan dikker dan die van AVM. Die van AVM zijn de stekkers aan beide uiteinden dun (foto2). Dus het past niet op de ONTP. Ik heb dan op Amazon een fiberkabel (Foto3) gekocht (Elfcam® - Simplex glasvezelkabel LC/APC naar SC/APC 9/125μm OS2 LSZH, FTTH, wit 20m). 1 uiteinde dun en de andere dik. De kabel past nu zowel op de ONTP als op de Fritzbox. Dan heb ik beide bijgeleverde SFP modules van AVM (AON en GPON) geprobeerd, geen enkel werkt. Het lampje Internet/Power op de Fritzbox blijft flikkeren. Zoals ik zei, werkt internet wel als ik de Fritzbox op de ONT aansluit met een Cat6 kabel.Fallschirmjaeger schreef: 5 maanden geleden Is de fiber kabel (allez de fichkes) van uw ONTP blauw? Dan zit je op XGS PON, deze technologie is niet compatibel met de Fritzbox 5690 pro die enkel AON (niet van toepassing in België) en Gpon ondersteunt.
Laatst gewijzigd door kevinman117 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Starter
Ik heb mijn Fritzbox al laten activeren bij Mobile Vikings. Anders werkt het niet via UTP kabel toch? Maar de fibermodem van Mobile Vikings blijft werken, dus mijn Fritzbox dan toch niet geactiveerd?philippe_d schreef: 5 maanden geledenJe moet jouw eigen fiber modem laten activeren bij jouw Provider.kevinman117 schreef: 5 maanden geleden Ik heb juist een Fritzbox 5690 Pro gekocht. Het lukt mij maar niet om verbinding te maken met de ONTP (wit kastje van Proximus).
Bij Proximus kan je dat via "My Proximus", bij EDPnet en Mobiel Vikings via de Heldpesk.
Wat je moet opgeven is de modem-ID, bij de Fritz!Box is dat AVMG abcd wxyz (staat op de modem)
Dan zal de Proximus fiber modem uitvallen, en jouw eigen modem verbinding maken
Misschien vreet de SFP module meer stroom dat het Proximus bakje. Daarvoor moet je het niet laten![]()
Ik heb gegoogled, fiber SFP verbruikt 0.8 watt (afgerond 1 watt) en de fibermodem van Mobile Vikings verbruikt 2 tot 2.5 watt. Is bijna niets, maar toch.
Een andere reden dat ik de fibermodem ook wil vervangen, is omdat het makkelijker gaat om een fiberkabel weg te werken is dan een Cat6 kabel. Want de bedoeling is om de Fritzbox te plaatsen in de hal (centraal in mijn appartement) voor maximaal wifi bereik. Momenteel komt fiber via de voorgevel binnen in mijn woonkamer. Dus is wifi slecht bereikbaar aan de andere kant van mijn appartement.
Ik heb vroeger van alles geprobeerd om wifi sneller te doen werken dmv powerline adapters, repeaters, wifi boosters enz., maar geen enkel manier werkt sneller dan de huidige Fritzbox die in de hal staat. Ik haal nu bijna overal 1 gbit (800 tot 950). Vroeger maar de helft.
Ik ben nu met verlof, dus ik dacht dat ik het netwerk thuis eens goed ga aanpakken. De Frtizbox dient nu als router, wifi access point, switch en NAS. En als het ook kan dienen als modem, is mijn projectje klaar.
Laatst gewijzigd door kevinman117 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
Pas op met het begrip "de kabel past". Het is niet omdat de stekker "past" dat het de juiste is. Een groene SC/APC past ook in de Fritz!SFP XGPON, maar het het moet de blauwe US/APC zijn. Dit terzijdekevinman117 schreef: 5 maanden geleden Proximus ONTP kabel is groen (foto1), maar dan dikker dan die van AVM. Die van AVM zijn de stekkers aan beide uiteinden dun (foto2). Dus het past niet op de ONTP. Ik heb dan op Amazon een fiberkabel (Foto3) gekocht (Elfcam® - Simplex glasvezelkabel LC/APC naar SC/APC 9/125μm OS2 LSZH, FTTH, wit 20m). 1 uiteinde dun en de andere dik. De kabel past nu zowel op de ONTP als op de Fritzbox.

Maar in jouw geval (LC/APC naar SC/APC) is het inderdaad de juiste om de Fritz!SFP GPON met de ONTP te verbinden

https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... -ik-nodig/
Jouw Fritz!Box (modem) werd dus nog niet geactiveerd door Mobile Vikings, anders zou de Proximus ONT niet weer werken. Beide kunnen niet gelijktijdig geactiveerd worden op jouw lijn.kevinman117 schreef: 5 maanden geleden Ik heb mijn Fritzbox al laten activeren bij Mobile Vikings. Anders werkt het niet via UTP kabel toch? Maar de fibermodem van Mobile Vikings blijft werken, dus mijn Fritzbox dan toch niet geactiveerd?
Voor het gebruik van de Fritz!Box als router moet deze niet geactiveerd worden. Activeren gaat alleen over de modem
Je zal dus moeten terugbellen naar MV om jouw modem-ID op te geven (AVMG xxxx xxxx)
-
- Starter
Omg, nu jij het zegt, zit alles ineens logisch elkaar. Ik heb twee internetverbindingen actief op mijn naam staan op twee verschillende adressen. Op het moment dat mijn Fritzbox zogezegd geactiveerd is, is het internetverbinding verbroken op het andere adres. Het internetikoontje blijft flikkeren op de Internet Box. Terwijl op mijn woonadres het internet gewoon verder blijft doen.
Ik ga morgen Mobile Vikings bellen om dit te fixen. Wel opvallend dat zowel de helpdesk als de technische dienst even incompetent zijn. Zij weten precies niet goed hoe "vrije modem keuze" werkt. Wat dat betreft heeft Proximus betere ondersteuning. Zelfs edpnet doet beter op dat vlak.
Maar ja, het moederbedrijf heeft meer middelen ervoor zeker? En edpnet is traditioneel DE provider voor mensen die "vrijheid" willen hebben en die niet vies zijn voor een beetje DIY. Want hun medewerkers zijn precies beter opgeleid. Zij zouden jou moeten aannemen als adviseur of consultant of iets dergelijks, aangezien jij beter mensen kan helpen op een forum dan zij op hun bureau
Merci alvast. Jij hebt mij heel veel tijd gespaard om de oorzaak van het probleem te vinden. Cheers en geniet van de rest van het weekend
Ik ga morgen Mobile Vikings bellen om dit te fixen. Wel opvallend dat zowel de helpdesk als de technische dienst even incompetent zijn. Zij weten precies niet goed hoe "vrije modem keuze" werkt. Wat dat betreft heeft Proximus betere ondersteuning. Zelfs edpnet doet beter op dat vlak.
Maar ja, het moederbedrijf heeft meer middelen ervoor zeker? En edpnet is traditioneel DE provider voor mensen die "vrijheid" willen hebben en die niet vies zijn voor een beetje DIY. Want hun medewerkers zijn precies beter opgeleid. Zij zouden jou moeten aannemen als adviseur of consultant of iets dergelijks, aangezien jij beter mensen kan helpen op een forum dan zij op hun bureau

Merci alvast. Jij hebt mij heel veel tijd gespaard om de oorzaak van het probleem te vinden. Cheers en geniet van de rest van het weekend

Laatst gewijzigd door on4bam 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Moderator
Waarom incompetent?kevinman117 schreef: 5 maanden geleden Ik ga morgen Mobile Vikings bellen om dit te fixen. Wel opvallend dat zowel de helpdesk als de technische dienst even incompetent zijn. Zij weten precies niet goed hoe "vrije modem keuze" werkt.
Als jij met één klantennummer op 2 adressen internet hebt, heb je waarschijnlijk niet duidelijk afgesproken voor welk adres je de overschakeling wilde?
- Je zal nu wel voor het verkeerde adres de modem-ID van de Proximus ONT moeten opgeven (ACLF xxxx xxxx) om die terug te laten activeren.
- En dan voor het correcte adres de F!Box modem ID (AVMG xxxx xxxx).
Success
-
- Starter
Omdat ik duidelijk heb gezegd over welk adres het ging. Letter per letter gespeld, dan nog maken zij die fout.
Ik zal morgen namiddag pas bellen, want ik durf niet aan te denken wat zij weer gaan uitspoken op een maandagochtend.
Toegevoegd na 17 uren 39 minuten 18 seconden:
Mobile Vikings gebeld, internet van het andere adres gefixt. Bij mijn eigen adres werkt de ONT ook niet meer. Dus ik neem aan dat zij de modem hebben gedeactiveerd? Echter krijg ik nog steeds geen verbinding met de Fritzbox. Fiber zit vast bij trainingsmodus precies. Het lampje Power/Internet blijft flikkeren. Betekent dat de Fritzbox nog niet geactiveerd is?
Als de fiberkabel in de Fritzbox steekt, staat er een gele lijn. En als ik de kabel uittrek, wordt die rood. In bijlage de logs toegevoegd.
Ik zal morgen namiddag pas bellen, want ik durf niet aan te denken wat zij weer gaan uitspoken op een maandagochtend.
Toegevoegd na 17 uren 39 minuten 18 seconden:
Mobile Vikings gebeld, internet van het andere adres gefixt. Bij mijn eigen adres werkt de ONT ook niet meer. Dus ik neem aan dat zij de modem hebben gedeactiveerd? Echter krijg ik nog steeds geen verbinding met de Fritzbox. Fiber zit vast bij trainingsmodus precies. Het lampje Power/Internet blijft flikkeren. Betekent dat de Fritzbox nog niet geactiveerd is?
Als de fiberkabel in de Fritzbox steekt, staat er een gele lijn. En als ik de kabel uittrek, wordt die rood. In bijlage de logs toegevoegd.
-
- Moderator
Inderdaadkevinman117 schreef: 5 maanden geledenBij mijn eigen adres werkt de ONT ook niet meer. Dus ik neem aan dat zij de modem hebben gedeactiveerd?
Dat denk ik wel. Heb je het correcte modem-ID opgegeven (AVMG xxxx xxxx)?kevinman117 schreef: 5 maanden geledenEchter krijg ik nog steeds geen verbinding met de Fritzbox. Fiber zit vast bij trainingsmodus precies. Het lampje Power/Internet blijft flikkeren. Betekent dat de Fritzbox nog niet geactiveerd is?
Bij mij ziet dit scherm er zo uit:
-
- Starter
Ja, ik heb de correcte modem id via telefoon en mail doorgegeven. Volgens Mobile Vikings zou mijn Fritzbox geactiveerd moeten zijn. Dus mijn vraag is, zou het kunnen dat de SFP module of de kabel kapot is? Maar als dit het geval was, zou de Fritzbox dat detecteren en een melding geven. Want als ik de kabel aan 1 van de uiteinde uittrek, geef het scherm meteen aan dat de kabel niet aangesloten is.
-
- Moderator
Gebruik de juiste provider instellingen?
Welke Firmware gebruik je op de Fritz!Box?
Ik neem aan dat jouw lijn reeds op "single VLAN" staat (= IPoE/VLAN20):
Welke Firmware gebruik je op de Fritz!Box?
Ik neem aan dat jouw lijn reeds op "single VLAN" staat (= IPoE/VLAN20):
- Indien je de oude Firmware gebruikt (07.xx):
- kies als Provider: Andere
- toegangsgegevens vereist > Neen
- Verbindingsinstellingen > VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id 20 invullen
- Indien je de nieuwe Firmware gebruikt (F!OS 8.0 of de BETA 07.90-xxx):
- kies als Provider: Mobile Vikings
al de rest gaat automatsich
- Indien je de oude Firmware gebruikt (07.xx):
- vul jouw jouw PPPoE user-id en paswoord in
- VLAN-id 10 wordt automatisch ingesteld
- Indien je de nieuwe Firmware gebruikt (F!OS 8.0 of de BETA 07.90-xxx):
- kies als Provider: Andere
- toegangsgegevens vereist > JA
- vul jouw jouw PPPoE user-id en paswoord in
- Verbindingsinstellingen > VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id 10 invullen
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from- ... velopment/FRITZ!Box 5690 Pro
Download information:
Language: Multi-language
Version: 7.90-117524
Date: 05 December 2024
-
- Starter
-
- Moderator
Pech ..
- Het ziet er naar uit dat jouw F!Box toch niet geactiveerd is? PX klanten kunnen dat zelf zien via "My Proximus". Niet bij MV?
- Was jouw Proximus ONT een GPON model of een XGS-PON?

- Het ziet er naar uit dat jouw F!Box toch niet geactiveerd is? PX klanten kunnen dat zelf zien via "My Proximus". Niet bij MV?
- Was jouw Proximus ONT een GPON model of een XGS-PON?
-
- Starter
Ik vermoed dat mijn FB ook niet geactiveerd is. Morgen nog eens bellen om zeker te zijn dat ze de juiste modem id hebben ontvangen.
Ik kan mijn internetverbinding testen op MyVikings. Het testresultaat laat een error zien en raadt mij aan om de helpdesk te contacteren. Dat heb ik ook gedaan. Woensdag komt een technieker langs.
Proximus ONT was XGS-PON denk ik, want ik had nog 2.5 gbit en een Internet Box+. De technieker van Mobile Vikings heeft de Proximus ONT meegenomen na de installatie.
Ik kan mijn internetverbinding testen op MyVikings. Het testresultaat laat een error zien en raadt mij aan om de helpdesk te contacteren. Dat heb ik ook gedaan. Woensdag komt een technieker langs.
Proximus ONT was XGS-PON denk ik, want ik had nog 2.5 gbit en een Internet Box+. De technieker van Mobile Vikings heeft de Proximus ONT meegenomen na de installatie.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
Daar zit uw probleem. 2,5 Gb is sowieso xgs pon en de Fritzbox 5690 ondersteunt geen xgs pon.
-
- Starter
Maar de technieker heeft een GPON ONT en een Internet Box geplaatst. XGS-PON is voor > 1 gbit fiber toch? Ik heb maar 1 gbit.
-
- Moderator
Ik heb de instellingen uit mijn vorige post wat schematischer gemaakt.
Er schijnt nogal wat verwarring te zijn welke configurate nodig is
- een VDSL Fritz!Box 7xxx (Proximus VDSL of Proximus ONT via WAN)
- een Fiber Fritz!Box 5xxx (Proximus Fiber of Proximus ONT via WAN)
- een Fritz! router 40xx (Proximus ONT via WAN via ONT)
Schema geldig voor Proximus, Scarelt, Mobile Vikings, Yoin, ...
niet voor EDPNET (blijft PPPoE)
Er schijnt nogal wat verwarring te zijn welke configurate nodig is
- naargelang de internet lijn in "single VLAN" operating mode werkt
- naargelang de Fritz'!Box de nieuwe Firware F!OS 8.0 draait
- een VDSL Fritz!Box 7xxx (Proximus VDSL of Proximus ONT via WAN)
- een Fiber Fritz!Box 5xxx (Proximus Fiber of Proximus ONT via WAN)
- een Fritz! router 40xx (Proximus ONT via WAN via ONT)
Schema geldig voor Proximus, Scarelt, Mobile Vikings, Yoin, ...
niet voor EDPNET (blijft PPPoE)
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
Bij Proximus is het alvast zo:kevinman117 schreef: 5 maanden geleden Maar de technieker heeft een GPON ONT en een Internet Box geplaatst. XGS-PON is voor > 1 gbit fiber toch? Ik heb maar 1 gbit.
Bij een upgrade naar xgs pon, zal een technieker steeds de ont vervangen door een nieuwe xgs pon ont. De internet box+ werkt puur als router.
Als je daarna zal downgraden van abonnement, zal enkel de internet box+ vervangen worden. De ont wordt nooit vervangen. Je blijft dus op xgs pon, want de ont is enkel met 1 technologie mogelijk.
Zie
https://e.huawei.com/en/products/optica ... n8010ts-20
Dit is de xgs pon ont die Proximus gebruikt.
-
- Starter
Maar zoals ik zei, heeft de technieker de ONT ook vervangen. Die van Proximus was wit en die van Mobile Vikings is zwart. Staat er op de ONT wat voor technologie gebruikt wordt?
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
Is het terug deze? Dat is normaal de gpon ont die Proximus gebruikt.
https://www.nokia.com/sites/default/fil ... r.jpg.webp
Indien ja, dan ga je toch op waarschijnlijk terug op Gpon staan. De enige die het wel met zekerheid gaan kunnen zeggen, zijn Mobile Vikings.
https://www.nokia.com/sites/default/fil ... r.jpg.webp
Indien ja, dan ga je toch op waarschijnlijk terug op Gpon staan. De enige die het wel met zekerheid gaan kunnen zeggen, zijn Mobile Vikings.
-
- Starter
-
- Starter
Ik heb een foto van de modem id opgestuurd naar Mobile Vikings. Volgens mij hebben zij nu de juiste modem id gekregen en geactiveerd. Internet werkt nu terug. Maar ik haal maar 3 mbit upload. Ik zou 500 mbit moeten halen. Download is wel ok, bijna 1gbit. Zou dat door de beta firmware komen? Ik zit nu op 7.90-117524 BETA.
-
- Moderator
het was dus toch een probleem met modem-IDkevinman117 schreef: 5 maanden geleden Volgens mij hebben zij nu de juiste modem id gekregen en geactiveerd. Internet werkt nu terug.

Niet normaal, maar toch niet te wijten aan de beta firmwarekevinman117 schreef: 5 maanden geleden Maar ik haal maar 3 mbit upload. Ik zou 500 mbit moeten halen. Download is wel ok, bijna 1gbit. Zou dat door de beta firmware komen? Ik zit nu op 7.90-117524 BETA.
Heb je de correcte snelheden ingegeven onder de Provider settings?
-
- Starter
Ja 1000/500. Als ik de waarden verander naar 1000/1000 helpt het ook niet.
-
- Moderator
En welke info zie je op het Glasvezel overzicht (het scherm met de groene lijn)?
-
- Starter
-
- Moderator
deze: