Iemand al is een UPS gepimpt met grotere capaciteit?

speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Vraagje ivm de mogelijk komende stroomonderbrekingen,

Een UPS is normaal gemaakt om korte stroomonderbrekingen te overbruggen, of indien het langer duurt, de apparatuur proper af te sluiten.

Nu zijn er op 't internet wat artikels van mensen die hun UPS pimpen en er een batterij met grotere capaciteit insteken om zo een toestel te hebben dat bijvoorbeeld een halve dag lang 100W kan leveren

Heeft iemand hier zoiets al ondernomen?
ref: http://josephinnovations.blogspot.nl/20 ... y-ups.html
http://www.instructables.com/id/Rework- ... ity/#step0

Want als alles mooi blijft draaien van apparatuur (vooral servers en nassen) dan is er daarna minder werk en stress om alle VM's weer op te brengen enz :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Heel erg mee opletten...

Punt is dat, zeker bij de goedkopere ups'jes, de elektronica en de transformater dat erin zit, berekend is voor kortstondig gebruik, en zeker niet voor langdurig gebruik bij vollast.

Dat gezegd zijnde, ja, ik had vroeger (allez, die staat er nog, maar met een pak minder apparaten aan als toen...) een APC 3kva ups staan waar een externe batterijbank aanhing van 4x64 Ah batterijen, maar die ups'en zijn standaard voorzien voor het aansluiten van externe battery packs als aanvulling op hun interne accu's, en dus ook voorzien van actieve koeling en passieve componenten die voorzien zijn op langdurig gebruik onder belasting.

Kort samengevat: Alles kan, maar weet watje doet, en let op watje doet, en gebruik gezond verstand, en hou er rekening mee dat als er iets misgaat, het wel eens voor eigen rekening zou kunnen zijn.
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Jep, ik bedoel dus idd de interne batterij vervangen door 1 of 2 autobatterijen of deep cycle batterijen.
Zo voer je de capaciteit meteen 10 tot 50 maal op.

Wel goed beseffen dat de output power altijd hetzelfde blijft, en dat je idd best ver onder de max output power blijft aangezien dit slechts designed is voor enkele minuten.

Verder lees ik ook dat we best een fuse zetten zodat de stroom van de autobatterij gelimiteerd is tot hetgeen wat we max nodig hebben

maar ik vind het wel een interessant idee om 'redelijk goedkoop' een goede energie voorraad te hebben.

Laatst had den Touring nog gezegd da onze auto batterij eens moest vervangen worden omdat die maar 30% capaciteit meer heeft van de 200ah als ik me goed herinner, en ik heb nog een APC 750 en een MGI 1150 UPS staan waar de batterij van dood is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik zie vooral problemen met het laadcircuit. Een klein UPS'je heeft typisch een 7Ah batterij. Doorgaans wordt de laadstroom berekend op 1/10 van de capaciteit (dus ongeveer 700 mA). In primitieve laadcircuits regelt men die laadstroom door dimensionering van de transformator in functie van de verwachte inwendige weerstand van de batterij. Als je een veel grotere batterij aansluit, gaat die inwendige weerstand aanzienlijk naar beneden, waardoor je de laadtransformator gaat overbelasten. Als je de batterijen met een externe lader oplaadt (eerst loskoppelen!) is dat misschien niet zo'n groot probleem.

Het invertorcircuit, daar maak ik me minder zorgen over zolang je de UPS iets te ruim kiest. Als je bv een 500VA UPS hebt en je belast die met 150W, houdt de transformator het volgens mij langer vol dan de batterijen :)

Overigens, als je een UPS kiest, zoek dan het verschil tussen VA en W eens op, je zal zien dat dat belangrijk is :)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

speciall schreef: Laatst had den Touring nog gezegd da onze auto batterij eens moest vervangen worden omdat die maar 30% capaciteit meer heeft van de 200ah als ik me goed herinner,
Wow, met wat rijd jij? :) Een gemiddelde personenwagen heeft 50 - 80 Ah.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

speciall schreef:Jep, ik bedoel dus idd de interne batterij vervangen door 1 of 2 autobatterijen of deep cycle batterijen.
Zo voer je de capaciteit meteen 10 tot 50 maal op.

Wel goed beseffen dat de output power altijd hetzelfde blijft, en dat je idd best ver onder de max output power blijft aangezien dit slechts designed is voor enkele minuten.

Verder lees ik ook dat we best een fuse zetten zodat de stroom van de autobatterij gelimiteerd is tot hetgeen wat we max nodig hebben

maar ik vind het wel een interessant idee om 'redelijk goedkoop' een goede energie voorraad te hebben.

Laatst had den Touring nog gezegd da onze auto batterij eens moest vervangen worden omdat die maar 30% capaciteit meer heeft van de 200ah als ik me goed herinner, en ik heb nog een APC 750 en een MGI 1150 UPS staan waar de batterij van dood is.
Opletten met autobatterijen.

Standaard ups'en zijn qua laadcircuit voorzien op gesealde lood(/Gel) accu's, een ander concept dan auto accu's. (plus nog het feit dat auto accu's eigenlijk gemaakt zijn voor hoge piekstromen, en niet voor langdurige hoge belastinge - dat terzijde)
Je loopt het risico dat je auto accu gaat overladen worden en uit elkaar barst of de overdrukveiligheid activeert, beide geen toffe dingen.

Wil je experimenteren, dan raad k je eigenlijk uit veiligheidsoverwegingen aan om bij gesealde lood(/gel) accus te blijven.

Overiges, voor die apc 750 heb voor voor <20€ een nieuw accutje, als je niet bij APC zelf gaat natuurlijk. de MGE weetk niet van buiten wat accu er in zit.
SpecialK schreef:Ik zie vooral problemen met het laadcircuit. Een klein UPS'je heeft typisch een 7Ah batterij. Doorgaans wordt de laadstroom berekend op 1/10 van de capaciteit (dus ongeveer 700 mA). In primitieve laadcircuits regelt men die laadstroom door dimensionering van de transformator in functie van de verwachte inwendige weerstand van de batterij. Als je een veel grotere batterij aansluit, gaat die inwendige weerstand aanzienlijk naar beneden, waardoor je de laadtransformator gaat overbelasten. Als je de batterijen met een externe lader oplaadt (eerst loskoppelen!) is dat misschien niet zo'n groot probleem.

Het invertorcircuit, daar maak ik me minder zorgen over zolang je de UPS iets te ruim kiest. Als je bv een 500VA UPS hebt en je belast die met 150W, houdt de transformator het volgens mij langer vol dan de batterijen :)

Overigens, als je een UPS kiest, zoek dan het verschil tussen VA en W eens op, je zal zien dat dat belangrijk is :)
Je hebt zeker een punt!, al zit je dan vooral bij echt budget toestellen, bij de iets recentere a-merken is het vrijwel altijd een electronische laadregeling. Maar desalnietteming een aandachtspunt, en m.i nogmaals een reden om te kiezen voor een model dat voorzien is op accu-uitbreiding en aldus ook een zwaarder laadcircuit heeft.

En idd @ VA/W , zeker bij ups'en een serieus aandachtspunt, samen met het concept ohmse/indcutieve belasting...
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Dus waar we moeten op letten:

- laadstroom regeling, is er info beschikbaar of bijvoorbeeld een smart ups 750 (oud wit type) een regeling heeft die niet afgaat op de weerstand van de batterij maar gewoon een gepaste kleine laadstroom gebruikt?
- veiligheid: ofwel in lab omstandigheden testen met autobatterij (of buiten ver in den hof :-) ) maar liever sealed batteries wegens veiligheid
- Beveiliging batterij: zekering zodat die niet plots 100A kan door de UPS jagen
- uiteraard voltage matchen met wat er normaal in zit
- power rating van de UPS niet vergeten, 500W voor een 750VA UPS, best niet boven de 250W gaan voor 'langdurig' gebruik

heb nog wat verder gelezen, blijkbaar zijn er toch een aantal bricoleurs die dit runnen, vooral dan waar de stroom 3 - 4 keer per eek uitvalt (zoals over 3 maand bij ons ;-) )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ja ... smart ups 1000

bevat twee kleine panasonic 12V batterijen in serie met een zware zekering over het seriebrugje

Heb er twee dikke batterijen van 17 AH in de plaats gezet in serie zoals deze:

Afbeelding

en dat werkt zonder morren. Die jumpstart was minder dan 40 euro in den hubo, heb er zo vijf.

Ideaal gezien ook schone stroom voor 12V hifi zoals DAC's en Trends Audio versterkertjes
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 19 aug 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

trends.jpg
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

panny.jpg
de oude batterijen, twee in serie met een zekering ertussen
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Yup, standaard zitten in die 1000'jes 12AH'kes, tegenwoordig is dat formaat al in 15Ah te krijgen als ik het goed heb...


Ik krijg de kriebels bij de manier waarop het aangesloten is :p , mr idd dat zou perfect moeten werken, die smart ups'en zijn zalige dingen, vrij stevig en snel laadcircuit, leuke uitbreidingen via het expansion slot qua env. monitoring en in/out contacten ^^

En vooral, zo goed als onverwoestbaar, zeker de oudere series. Enige dat af en toe nodig kan zijn is een accu hercalibratie, zeker als je grotere accu's aansluit.

@Speciall nog zoiets:
Runtime berekening, bij bv apc smart ups modellen, houdt ie niet aleen rekening met de calibratie, maar ook met aantal battery packs, en als je gewoon een oude ups gaatnemen en daar zwaardere accu's gaat aanhangen, gaat dat niet altijd juiste resultaat geven. op zijn minst calibraten via powerchute en een seriele interface, maar je reset dan ook best zin calibratie parameters. dat kan kan manueel (https://www.conetrix.com/Blog/post/Manu ... ement.aspx) of via een tooltje ( http://apc-fix.com/apcfix , ja int russisch, maar software spreekt ook engels) .
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

aaaaihgt, dit is idd een mogelijke oplossing :-)
dus je hebt het spel gepimpt van 2*7ah naar 2*17ah? Of had je meer van die jump start units aangesloten?
dan gebruik je het laadcircuit van dat toestel zelf? (die laadt op met 12v vermoed ik?
Of bedoel je dat je 5 oude UPSsen hebt met deze setup?

daar zitten niet dezelfde type batterijen in als in een auto?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

newbat.jpg
nieuwe batterijen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

FlashBlue schreef:Yup, standaard zitten in die 1000'jes 12AH'kes, tegenwoordig is dat formaat al in 15Ah te krijgen als ik het goed heb...


Ik krijg de kriebels bij de manier waarop het aangesloten is :p , mr idd dat zou perfect moeten werken, die smart ups'en zijn zalige dingen, vrij stevig en snel laadcircuit, leuke uitbreidingen via het expansion slot qua env. monitoring en in/out contacten ^^

En vooral, zo goed als onverwoestbaar, zeker de oudere series. Enige dat af en toe nodig kan zijn is een accu hercalibratie, zeker als je grotere accu's aansluit.
Kriebels ? Die jumpstart moet veel meer ampere leveren over die klemmen bij het starten van een auto, dat de load in vergelijking voor een UPS een joke is. Plus klem volledig afgetaped zodat ie nooit met de - kan kortsluiten. Ik zie op zich geen issue met deze opstelling. Verder is het laagspanning dus geen CE zever ;)

Ik kon uiteraard ook de batterijen uit de jumpstart slopen, maar wou liever mijn jumpstart behouden.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 19 aug 2014, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

speciall schreef:aaaaihgt, dit is idd een mogelijke oplossing :-)
dus je hebt het spel gepimpt van 2*7ah naar 2*17ah? Of had je meer van die jump start units aangesloten?
dan gebruik je het laadcircuit van dat toestel zelf? (die laadt op met 12v vermoed ik?
Of bedoel je dat je 5 oude UPSsen hebt met deze setup?

daar zitten niet dezelfde type batterijen in als in een auto?
nee in een auto zitten nog veel dikkere batterijen

Deze jumpstart is van een goedkoop type dat geen diesel in gang trekt, maar ideaal wel voor mijn audio projecten gezien propere 12V zonder ripple zoals al die SMPS rommel die ze erbij steken tegenwoordig.

Gepimped van 2x 12AH in serie naar 2x 17AH in serie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

FlashBlue schreef:Heel erg mee opletten...
Punt is dat, zeker bij de goedkopere ups'jes, de elektronica en de transformater dat erin zit, berekend is voor kortstondig gebruik, en zeker niet voor langdurig gebruik bij vollast.
Ik ken niets van UPS'sen, ik stel dus waarschijnlijk domme vragen...

Voor zover ik het begrijp bestaat zo'n UPS uit 2 delen:
  • * een omvormer gedeelte dat de 12V van de batterij terug omvormt naar 220V.
    * een laadgedeelte dat ervoor zorgt dat je batterij continu bijgeladen wordt (zolang er stroom is).
    * De apparaten die aan de UPS hangen, krijgen dus altijd stroom van de UPS, en de batterij wordt continu bijgeladen.
Wat ik dan niet begrijp is het probleem bij een langdurige stroom uitval
Of er nu stroom is of niet, dat verandert toch niets aan de capaciteit die de UPS moet geven?
Het enige verschil is dat de batterijen niet meer opgeladen worden, dus hoe meer batterij, hoe langer je het uithoudt?

Je systeem moet natuurlijk wel de capaciteit hebben om het ganse batterijpack terug opgeladen te krijgen tegen de volgende stroomuitval :)

Of sla ik hier de bal mis?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Hey Philippe_d,
Dat is correct,

Met capaciteit bedoel ik effectief de battery runtime,
Dus niet het maximaal vermogen maar het aantak kwh dat dat ding kan leveren.


Er is wel een verschil tussen de goedkopere, Back-UPS en duurdere, Smart-ups (bij APC dan)
ik weet zelf het verschl niet goed
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Beeeuhhh, ff een poging doen he philippe ;)

1) er zijn een aantal verschillende soorten ups'en, de meest voorkomende zijn offline/Standby, en online. De meeste voorkomende goedkope types zijn de offline/standby modellen, en die werken idd zoals je aanneemt. De online, daarbij hangt je belasting permanent achter de omvormer/Batterij, waardoor je infeite ook een netfiltering erbij krijgt, je krijgt een constante spanning uit je ups, onafhankelijk van fluctuaties van de ingangsspanning, omdatje in feite constant vanaf de batterij werkt, die op zijn beurt constante dc voeding krijgt via het elektriciteitsnet (lichtjes versimpeld). ( er bestaat nog een derde, line-interactive variant btw, die ook brownouts en pieken kan opvangen, de smartups reeks van apc neigt meer hier naartoe dan naar een "dom" offline model))

^hierboven zit je "redeneringsfout" allez, eigenlijk niet eens een fout zelfs, jij gaat er gewoon (was de wereld maar zo ideaal :p ) van uit dat alle ups'en zijn geconstrueerd volgens het betere "online" concept, waar in de praktijk het meestal een offline/standby variant betreft.

2) en dan kom je op het verhaal dat bij een offline/standby ups, je belasing (via een relais) direct aan het net hangt. onafhankelijk daarvan heb je het laadcircuit datje batterij in het oog houdt en bijlaad. Valt nu de stroom weg, dan zal (versimpeld) de on board electronica van je batterijspanning een (worst-case) blokgolf signaal of (best-case- near-sinus signaal maken, en dat een transformator injagen, waar aan de andere iets uitkomt dat verweg (worstcase) of vrij goed (best case) lijkt op een standaard sinus netspanning, en via het intussen omgeschakelde relais naar je belasing vloeit, en die in leven zal houden tot de batterij leeg is.

Het probleem zit er in, dat elke transformator ook warmte opwekt, hoe groter het vermogen, hoe meer warmte, enz. Bij kleine ups'en durft men gezien de korte runtime die die meestal hebben al eens te besparen op de uitvoering van de transformator, waardoor deze bij te lang gebruik (bv zwaardere batterijen...) kan te warm worden, waardoor de isolatielak op de wikkelingen kan verbranden, en je transformator kan kortsluiten, of erger.
Langs de andere kant kan het ook zijn dat men de koeling van het omvormercircuit onderdimensioneerd omwv "het moet maar even meegaan" en dat de transistoren daarop oververhitten en doorbranden. enz enz...
Bij zwaardere en duurdere ups'en zit je daarom meestal met actieve fan-driven koeling van je onderdelen.
(Oh, en mss nog even erbij vermelden dat er ook nog de mogelijkheid is dat er geen transformator meer in zit, maar dat men de stepup naar netspanning volledig elektronisch doet, en je omvormer dus netjes 230 of 400 v uitspuwt, maar dan heb je het meestal al over duurdere speeltjes dan huis/tuin/mkb gebruik )

Hopelijk helpt dit een beetje, ik heb hier en daar wat corners gecut en dingen versimpeld, mr tis the general picture ongeveer...
Laatst gewijzigd door FlashBlue op 19 aug 2014, 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

philippe_d schreef:
FlashBlue schreef:Heel erg mee opletten...
Punt is dat, zeker bij de goedkopere ups'jes, de elektronica en de transformater dat erin zit, berekend is voor kortstondig gebruik, en zeker niet voor langdurig gebruik bij vollast.
Ik ken niets van UPS'sen, ik stel dus waarschijnlijk domme vragen...

Voor zover ik het begrijp bestaat zo'n UPS uit 2 delen:
  • * een omvormer gedeelte dat de 12V van de batterij terug omvormt naar 220V.
    * een laadgedeelte dat ervoor zorgt dat je batterij continu bijgeladen wordt (zolang er stroom is).
    * De apparaten die aan de UPS hangen, krijgen dus altijd stroom van de UPS, en de batterij wordt continu bijgeladen.
Wat ik dan niet begrijp is het probleem bij een langdurige stroom uitval
Of er nu stroom is of niet, dat verandert toch niets aan de capaciteit die de UPS moet geven?
Het enige verschil is dat de batterijen niet meer opgeladen worden, dus hoe meer batterij, hoe langer je het uithoudt?

Je systeem moet natuurlijk wel de capaciteit hebben om het ganse batterijpack terug opgeladen te krijgen tegen de volgende stroomuitval :)

Of sla ik hier de bal mis?
UPS bestaat uit:

- laad circuit
- inverter
- battery pack
- power switch die de output kan switchen tussen de input (netspanning) of de output van de inverter
- regelelectronica

vaak hebben UPS'en ook nog een ingebouwde netfilter om rotzooi van het net te halen, hang maar eens een projector aan een UPS, beter beeld ... ooit nog getest met een dikke Barco Graphics 808S
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Flashblue: correct. Bij een offline UPS werkt de omvormer ENKEL wanneer de stroom is weggevallen. En die dingen zijn dan ook zo ontworpen.

Bij een online variant wordt de omvormer constant gebruikt; daarbij kan het dan ook absoluut geen kwaad om die urenlang op batterij te laten draaien, want in zekere zin draait die ALTIJD op batterijen.
De meeste online UPS'en werken trouwens niet meer met een uitgangstransformator maar genereren een hoge gelijkspanning (via een schakelende voeding, dus met een heel klein transformatortje) die ze dan door hun uitgangstransistoren terug tot sinus omvormen.

Het klopt ook dat de meeste offline UPS'en een blokgolf geven ipv een sinus, maar als je ze voor computerapparatuur (met schakelende voeding) gebruikt is dat zeker geen nadeel, integendeel. Voor iets met een motor, zoals bv een ijskast, zijn ze minder geschikt...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Klopt idd betreffende de online modellen, helaas zijn die in betaalbare prijsklasse zeldzaam :( Daarmee datk zo een liefhebber ben van apc hun smartups'en, near-quality en featurewise vergelijkbaar met een online, maar nog aanvaardbare prijsklasse, en leuk DHZ materiaal :D

Had intussen al stukje toegevoegd over idd het wegvallen van de transformatoren bij de duurdere modellen tegenwoordig ^^

Over blokgolf ga ik akkoord, zolang we het hebben over deftige apparatuur, heb al paar keer voorgehad dat goedkope chinese brol geschakelde voedingen gewoon totaal flippen als ze een blokgolf gevoederd krijgen. Maar dat zegt natuurlijk meer over de kwaliteit van die voedingen dan over de output van de ups.

Ontopic: i like you :P Allez, k bedoel, tof dat er nog wat volk zit dat thuis is in die speeltjes ^^
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

De conclussie is dus dat je de runtime van goedkopere offline/standby ups'en maar beter niet kan uitbreiden, als je de omvormer wilt sparen. :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Goh, wil je experimenteren met zo een dingen, en heb je niets staan zou mijn (volledig vrijblijvend en geen garantie gevend op eender wat) advies zijn:

-Koop u ergens op ebay of tweedehands een apc smartups (liefst minstens 1000VA), (en ga die in godsnaam ophalen of laat die shippen zonder accu's (in het geval dat ze defect zijn), anders betaalde u blauw aan kosten), en speel daarmee :)
-zorg dat je weet wat je doet en doe geen domme dingen, wat het blijft serieus amperage op laagspanning, en hoog genoeg voltage aan equipment kant.

Heb je al iet van goedkoop dingetje, pruts er gerust mee, maar don't be surprised als hij sneuvelt, blijf onder de helft van nominaal vermogen als je langere tijd wil halen, en bouw desnoods een ventilatortje in.

Bovenstaade allemaal als "trekt uwen plan advies" en aan de veilige kant blijvend, maar kom niet klagen als er toch iets misgaat, yes? :)

(ja, ik ben voorzichtig, en ja ik typ die disclaimers met een reden, het zou niet de eerste keer zijn dat er iets misgaat en mensen achteraf afkomen met "but the guys on the internet said i could build a nuclear device in my kitchen without killing the cat" )
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Met zo'n oude APC Smart UPS kan men inderdaad de runtime behoorlijk verlengen. 8)
Doch als men kiest voor kwalitatief goede batterijen, waarmee vele op- en ontlaadcycli mogelijk zijn, loopt het alsnog in de papieren.

De originele batterijpacks van APC zelf zijn, mijn inziens, ook behoorlijk kostelijk.
En bevatten kwalitatief "slechts gewone" batterijen...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Inderdaad eternum!, maar toch zijn er cva deals mee te doen, gelukkig :p

Voor een smartups 1000VA (desktop variant, niet RM), ben je €50 a €75 kwijt normaal (2ehands, meestal met dode accu's), afhankelijk van je sourcing ben je pakweg €18 tot €30 kwijt per accu (geen topmerk dan, mr ook geen brol), dus pak max €60 in totaal, dus voor <150€ heb je dan al een cva ups, met betere functionaliteit en betrouwbaarheid dan zo een €60 prutsding van <random chinees merk>.

Natuurijk wel beetje handig zijn, want je hebt er dan niet het cabling harnas bij, dat ga je moete recupereren van de oude batterijen, en je gaat ze ook zelf moeten tapen dat ze bij elkaar blijve, enz enz...
maw, leuk als je graag knutselt. (En als je zwaardere accus wilt gaat de prijs idd serieus stijgen, en wegens dat ze niet fysiek passen ga je oftewel een ups moete nemen met externe connector voorzien, oftewel zelf voorzien)


(en idd, blijf weg bij originele apc accu packs, veeeeel te duur voor wat je krijgt, wel handig omdat het drop-in replacements zij, en dus bij wijze van, de secretaresse dat nog zou kunnen )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Interessante topic, we leren iedere dag bij hier op Userbase.

Bijkomend vraagje
Als de toestellen die je in leven wil houden gewoon 12V (FritzBox) of 5V (gigabit switch) nodig hebben, dan heb je toch die omweg (coverteren 12V naar 220) niet nodig?
Kan ik deze direct aan de batterij hangen (het 5V toestel via USB)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@philippe_d: In jouw geval koop je beter dit:
http://www.interprojekt.com.pl/switchin ... -1484.html + een batterij of 2 van 7Ah. Ben je klaar voor 40 tal euro en moet je geen convertie naar 12V DC --> 220V AC --> 12V DC doen.
Je switch stop je gewoon op een 5V DC - DC convertor (bv van een auto gaat ook!)

Als je er een auto socket aan maakt kan je gelijk je frigobox en al de andere auto dingen er bij hangen :-)
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 19 aug 2014, 15:23, 5 keer totaal gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Daarvoor zou ik zelfs geen ups gebruiken.

12v loodaccu van 7Ah, acculadertje (standaard blokmodel met druppellading voor in stopcontac), en dan vanaf de accu zekeringentje, en een LM7812 als voeding voor de fritzbox, en een LM7805 als voeding voor de switch, en huppa... Elke elektronica hobbiest kan je dat in elkaar zetten :)

(LM78** zijn spanningsregelaars waar je iets tussen de x en x volt DC naar toesmijt, en waar x uitkomt afhankelijk van de specificaties )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

er is wel een catch:

- als je toestellen van zeg maar 1A op 12 Volt (typisch router/modem) aan een batterij hangt, met een voltage regulator ertussen, dan moet de lader minstens 1A continu kunnen geven, eigenlijk nog meer gezien er verlies optreedt bij het laadprocess en bij de spanningsregelaar

- de meeste druppelladers zijn echter niet geschikt als voeding

op bepaald moment zal de batterij anders steeds verder leeg lopen, en zal de batterij + werklast steeds meer stroom uit de voeding trekken, totdat de voeding het begeeft

ps: ervaring hiermee, 17AH 12V batterij aan lader, en op 12V batterij een actieve frigobox die 40 Watt trekt, in het begin werkt dat prima tot op bepaald moment wordt de lader zo heet dat ie begint te stinken ..... omdat de batterij leeg loopt en de voeding dus alles moet beginnen trekken ipv de batterij nog de rol van voeding speelt
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 19 aug 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@ub4b: Klopt, daarom is mijn oplossing ook zo goed. Dit is een voeding met laadcircuit. Dus je haalt stroom van het net, niet van je batterij... Moest je dat doen gaan ze ook snel stuk zijn...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Aduh UB4B?

Je moet je lader/voeding dimensioneren naargelang de te verwachten belasting he, liefst Lmax+25% (en liefst zelfs ietsje meer...)
(en tis niet omdatje voeding druppellading moet supporten, dat het only druppellading is, want daar ga je er idd niet mee komen :) )

@ Tim.Bracquez Leuk voedingkje, beetje aan de prijzige kant maar wel ideaal voor zo een DHZ projectjes idd ^^
Laatst gewijzigd door FlashBlue op 19 aug 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tim:

mini-box maakt dat volgens mij als een PCB, dat noemt openups

http://www.mini-box.com/OpenUPS
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik vind dat bakje van Tim toch een zeer mooie oplossing voor die lage prijs (18€).
Een chinese DC/DC step down convertor van een paar euro is goedkoper maar niet "afgewerkt" (kan wel op dezelfde batterij om 5V te voorzien).

Natuurlijk dient men wel rekening te houden dat het gebruik van een UPS (of soortgelijk spul) er voor zorgt dat je meer stroom gaat verbruiken.
Indien ik het mij goed herinner was dat voor een APC 3000VA Smart UPS toch al snel enkele tientallen Watt ... continue.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 op 19 aug 2014, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ja idd Eternum ^^ , had blijkbaar een 1tje teveel gelezen bij de prijs :D (direct gebookmarked, kan nog leuk zijn voor toekomstige projectjes :D )

Net wel even de datasheet van dat dingetje erbij genomen, en kvind het beetje verontrustend dat hij de lading van batterij doet via hetzelfde circuit als de voltage output. Dat heeft als gevolg dat je output 13,8 volt geserveerd zou krijgen, want dat is de benodigde laadspanning van een 12v loodaccu. Ik kan me redelijk wat 12v apparaten indenken die niet heel blij gaan worden van langdurig op 13,8V werken. ( pdfje )

Maar het is natuurlijk een kleinigheid om nog even een 12v regulatortje erbij te steken, er moet er toch eentje bij voor 5V ook.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Mijn BBOX2 , Telenet Modem , Kleine Switch , Unifi AP hangen allemaal op zo een voeding op 13,8V .... ( al meer dan 1 jaar ) .

De meeste stuff die vandaag gemaakt wordt heeft interne DC-DC converters en die kunnen wel een beetje meer verdragen . ( meet maar eens een adapter uit van een router of switch .. je zal vaak ook meer meten dan er op staat bij sommige )

Mijn Fonera hotspot bijvoorbeeld is rated voor 9volt .. draait hier ook op 13,8V ... dat kan de dc convertor prima aan die op de print zit ..zonder kokend heet te worden .

En als je het echt niet vertrouwd steek er dan een DC-DC converterke tussen van 3A .. die mooi 12V blijft maken( je hebt er zelfs Step UP & Down .. als je batterij nog 9volt geeft dat hij er 12V van maakt ) ... ( en nee geen 7812 of 7805 zoals hier al aan bod gekomen is ... die produceren veel te veel hitte ... )
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Tsja, ik hou mij graag aan de opgegeven voedingsspannigen, beetje afwijking kan geen kwaad, maar (bijna) 2v meer is wat teveel van het goeie imho :)

Dat het al "zo lang" goedgaat, is geen garantie dat er geen sprake is van een kortere levensduur he, 1 jaar is voor veel aparaten niets, en buiten (boven èn onder) spec werken kan wel degelijk verkorting van de levensduur inhouden. Dat is gelijk vroeger de speedtouch modems (en de early telenet modems) stopten met werken na paar jaar omdat de voedingen te licht waren gedimensioneerd, maar initieel "werkte dat ook".

voor grotere vermogens is een dc-dc omvormer idd gewenst, voor kleine belastingen (1a of gelijkaardig) voldoet een 7812 toch ruimschoots?
Zeker wel akkoord dat ze vrij warm worden als je er de max rating van 2a gaat doorjagen, dan ben je meer energie aant opstoken in warmte dan iets anders, en ga je beter voor dc-dc idd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Die step up down convertortjes kosten inderdaad ook niets meer.
Je kan de componenten er nog niet voor kopen ... (als je ze hier in België al vindt).
En met spanning uitlezing indien gewenst. :wink:
step_up_down.JPG
Trouwens die Mikrotik RBtjes hebben een behoorlijk groot input bereik (vb 8 - 30 V DC voor een RB450).
Wat niet betekent dat andere apparatuur zo'n groot bereik heeft (heel waarschijnlijk niet).
Afin, dat is "fine tuning". :lol:
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 op 19 aug 2014, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Ik denk dat je niet meer op je gast durft te duwen van je wagen als je dure GPS er aan hangt :-) (hang daar maar eens een metertje aan)

Die dingen kunnen wat verdragen, ga je niet zoveel last van hebben. Maar voor 8 Euro kan je dit ook fixen, en het leuke is als je batterij plat loopt, kan je langer er van "genieten", wel minder goed voor je batterij. Weet wel dat elke conversie verlies heeft en chinese chips zijn daarom niet altijd zo goed hiervoor. Zoizo lijkt het me beter dan de hele omzetting te doen zoals Phillipe vroeg
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Die Chinesen gebruiken meestal ook een chip van Texas Instruments.
Zij het dat de ene Chinees gewoon een copy-paste doet van de application notes en dan andere iets verder heeft nagedacht over het ontwerp. :lol:
Tim.Bracquez schreef:Ik denk dat je niet meer op je gast durft te duwen van je wagen als je dure GPS er aan hangt :-) (hang daar maar eens een metertje aan)
Ik heb een (veel te dure) ingebouwd GPS. :P
Gas geven naar believen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Volgens de officiële specificaties heeft een 7812 minimaal 14,5V ingangsspanning nodig om 12V aan de uitgang te hebben. Voor zover ik me kan herinneren werkte het in de praktijk ook wel met een iets lagere spanning maar je verliest sowieso een beetje spanning owv de transistorschakelingen (oa de vereiste 0,6V tussen B en E)
En inderdaad, een 7805 die je met 12V voedt en aan 1A belast wordt op zijn zachtst gezegd lekker warm :)

DC/DC convertors (de zgn buck convertors) hebben dat laatste probleem veel minder omdat die niet lineair regelen maar "choppen".
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”