Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Het is niet anders dan de reden waarom bepaalde politici liever in de ene TV-studio zitten dan in de andere en dat ze na een mislukking in een quiz nog eens mogen terugkeren... met de antwoorden erbij :)

En waarom kolen op het vuur? Het vuur werd effectief aangestoken door de andere kant en blussen schijnt geen enkel resultaat te hebben. We hebben het hier over iemand die zegt bang te zijn van vuur maar zijn buren met petrol overgiet terwijl hij een hevige roker is :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Matt555 schreef: 09 feb 2024, 22:32 ...hoe gaat het westen dit oplossen...
Net zoals in NL praten wij hier ook over dienstplicht en reservisten :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Dizzy schreef: 10 feb 2024, 11:34 En waarom kolen op het vuur? Het vuur werd effectief aangestoken door de andere kant en blussen schijnt geen enkel resultaat te hebben. We hebben het hier over iemand die zegt bang te zijn van vuur maar zijn buren met petrol overgiet terwijl hij een hevige roker is :)
Wat hebben we eraan om die gebieden te gaan controleren ? Als Eu, als Navo...
We pompen massa's geld in iets dat evengoed een ver van mijn bed show kon zijn, lag jij wakker van de Krim ? Lag jij wakker van het gerommel in de Donbas, van de revolutie in 2014 ?

Ik snap perfect geef hem geen vinger want hij gaat heel je arm pakken of better safe then sorry, wat ik niet snap is wapenleveringen zonder diplomatiek overleg.
Er verdampt heel veel geld, er zijn alleen verliezers & er is geen oplossing
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is net het punt, we willen vooral dat het een ver van ons bed verhaal BLIJFT. Als Poetin in zijn kot blijft is er geen probleem.

Je kan niet blijven overleggen, Poetin verstaat het woord neen niet en valt gewoon alweer ergens binnen tegen vroeger overleg en beloftes in.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41 We pompen massa's geld in iets dat evengoed een ver van mijn bed show kon zijn, lag jij wakker van de Krim ? Lag jij wakker van het gerommel in de Donbas, van de revolutie in 2014 ?
Hadden we er meer van wakker gelegen waren we misschien niet in deze situatie gekomen en als we er nu niet van wakker liggen, wat is dan de volgende stap? Of gaan we dan ook niet wakker liggen van de Baltische staten ?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41Wat hebben we eraan om die gebieden te gaan controleren ? Als Eu, als Navo...
We hadden 40 jaar geleden de intentie niet om te gaan controleren en vandaag de dag hebben we nog steeds niet de intentie om te gaan 'controleren'.
Wel bestaat er de vrees dat mettertijd 1 of meerdere Navo lidstaten kunnen aangevallen worden en dan hebben we een groot probleem.
Immers een Russisch leger volledig hersteld en bewapend zou zomaar even gans Europa onder de voet kunnen lopen omdat we totaal niet voorbereid zijn vanwege de jarenlange besparingen.
Antwoord van de Belgische legertop: "na enkele uren moeten we met stenen beginnen smijten"

iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41We pompen massa's geld in iets dat evengoed een ver van mijn bed show kon zijn, lag jij wakker van de Krim ? Lag jij wakker van het
Als we qua wapens gaan kijken is het veelal oude rommel die we naar ginder sturen en we dus niet langer de kosten hebben van de recyclage ervan.
Zeker de US hebben duizenden tanks en vliegtuigen die aan de kant staan stof te vergaren.
iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41wat ik niet snap is wapenleveringen zonder diplomatiek overleg.
Er is continu overleg hoor, ook tussen navo lidstaten onderling.
1 land dat wapens naar een ander land brengt zodat het andere land het aan Oekraïne kan leveren, ingewikkeld maar daar gaat dus veel overleg aan vooraf, en vaak liggen politieke overwegingen aan de grondslag van dergelijke constructies.
iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41Er verdampt heel veel geld, er zijn alleen verliezers & er is geen oplossing
Net om die reden had men beter goed doorgepakt maar iedereen was natuurlijk bang voor rode lijnen en...kernwapens.
Al zijn de rode lijnen tegenwoordig behoorlijk aan het vervagen.
on4bam schreef: 10 feb 2024, 14:12Hadden we er meer van wakker gelegen waren we misschien niet in deze situatie gekomen en als we er nu niet van wakker liggen, wat is dan de volgende stap? Of gaan we dan ook niet wakker liggen van de Baltische staten ?
Voila, en wie is aan de beurt na de Baltische staten?
Als je kijkt naar de landen die veel geven aan Oekraïne dan valt het op dat de kleine Baltische staten de allergrootste inspanning doen.
(Kijken naar de GPD ranking)
https://www.ifw-kiel.de/topics/war-agai ... t-tracker/

Hier een antwoord op de vragen die Tucker Carlson had moeten stellen aan Poetin.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

wied schreef: 10 feb 2024, 13:22
Matt555 schreef: 09 feb 2024, 22:32 ...hoe gaat het westen dit oplossen...
Net zoals in NL praten wij hier ook over dienstplicht en reservisten :-(
Mijn opmerking was bedoeld voor al de Oekrainers die hun land ontvlucht zijn om aan mobilisatie te ontsnappen , en wij Westen die hun verblijfstatus en leefgeld geven ...... moeilijk te rijmen met onze militaire steun e.d. en tegelijkertijd vaandelvluchters helpen .... :nono:

Een dubbele situatie.....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 10 feb 2024, 17:25Mijn opmerking was bedoeld voor al de Oekrainers die hun land ontvlucht zijn om aan mobilisatie te ontsnappen , en wij Westen die hun verblijfstatus en leefgeld geven ...... moeilijk te rijmen met onze militaire steun e.d. en tegelijkertijd vaandelvluchters helpen .... :nono:
Een dubbele situatie.....
Maar natuurlijk ik vind dat ergens ook niet kunnen al ben ik niet bereid ieders rekening te maken.
Het zou best kunnen dat er spoedig een oproep zal volgen aan alle jonge mannen om zich vrijwillig te melden en wie weet krijgt die oproep
voldoende gehoor.
Niet vergeten dat pertinente weigeraars later ook met een scheef oog bekeken kunnen worden door familie, vrienden etc...
Het was me trouwens al heel lang geleden opgevallen dmv foto's en video's dat de gemiddelde leeftijd al aan de hoge kant was.
Dus ik vrees dat Zelensky weinig keus zal hebben als de oorlog blijft aanslepen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 10 feb 2024, 15:13
Wel bestaat er de vrees dat mettertijd 1 of meerdere Navo lidstaten kunnen aangevallen worden en dan hebben we een groot probleem.
Immers een Russisch leger volledig hersteld en bewapend zou zomaar even gans Europa onder de voet kunnen lopen omdat we totaal niet voorbereid zijn vanwege de jarenlange besparingen.
Antwoord van de Belgische legertop: "na enkele uren moeten we met stenen beginnen smijten"
Goh, daar diende die Navo toch voor, niet ?
Een dreiging tegen 1 navo land is een dreiging tegen alle navo landen. Voor zover ik weet is Rusland niet tegen een navo land aan't vechten, de navo = er wel zijn materiaal aan't inpompen.
Als we qua wapens gaan kijken is het veelal oude rommel die we naar ginder sturen en we dus niet langer de kosten hebben van de recyclage ervan.
Zeker de US hebben duizenden tanks en vliegtuigen die aan de kant staan stof te vergaren.
Da's 't smerige hé, taxdollars recuperen op de kap van Oekraïne.
,en wie is aan de beurt na de Baltische staten?
Als je kijkt naar de landen die veel geven aan Oekraïne dan valt het op dat de kleine Baltische staten de allergrootste inspanning doen.
Dat is doem denken, het is ook helemaal niet aan de orde.
Hier een antwoord op de vragen die Tucker Carlson had moeten stellen aan Poetin.
?? Dit was een interview voor het Westen, niet voor Rusland zelf.
Die vragen gingen gewoon beantwoord worden met een leugen natuurlijk...net zoals die vragen hier ook gewoon beantwoord worden met een leugen.
Tiens, nu ik er aan denk...precies zoals in ons land tijdens de corona crisis.....stel je lastige vragen worden ze beantwoord met een leugen en word je gecanceld, geen kat die er 2 jaar later nog van wakker ligt....eerherstel krijg je alleen als de publieke opinie er van wakker ligt.
't verschil in rusland is natuurlijk dat je sneller van een balkon sukkelt dan dat je ooit gelijk gaat krijgen.
Zo groot is dat verschil nu ook weer niet : dood vallen <-> dood zwijgen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Petrikske schreef: 10 feb 2024, 15:13 Wel bestaat er de vrees dat mettertijd 1 of meerdere Navo lidstaten kunnen aangevallen worden en dan hebben we een groot probleem.
Vervang in bovenstaande even Rusland en NAVO/Europa van plaats, en je hebt uw reden waarom Rusland de vlucht vooruit neemt
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: 10 feb 2024, 21:34Goh, daar diende die Navo toch voor, niet ?
Een dreiging tegen 1 navo land is een dreiging tegen alle navo landen. Voor zover ik weet is Rusland niet tegen een navo land aan't vechten, de navo = er wel zijn materiaal aan't inpompen.
Dat klopt, de navo is een verdedigingsalliantie, wanneer 1 lid word aangevallen treed artikel 5 in werking.
Je moet niet enkel naar Fukker Carlson interviews luisteren maar eerder naar andere speeches van Poetin waarin hij meermaals zijn doelstellingen heeft verduidelijkt.
En die doelstellingen hadden niet als einddoel 'Oekraïne'.
Zijn niet mijn woorden maar wel die van Poetin en zijn retoriek is in deze nooit aangepast.
iceke schreef: 10 feb 2024, 21:34Da's 't smerige hé, taxdollars recuperen op de kap van Oekraïne.
Ik betaal er vele als alleenstaande met niets ten laste, mijn 'dollars' mogen ze tot de laatste cent opgebruiken als dit kan helpen om een genocide te voorkomen.
Ik ben zelfs bereid om nog extra te storten, niet dat ik dat al niet heb gedaan voor het goede doel.
iceke schreef: 10 feb 2024, 21:34Dat is doem denken, het is ook helemaal niet aan de orde.
Voor de simpelen van geest en voor de HLN fanboys zeker wel.
Voor hen die er met hun neus bovenop zitten en ''Russkiy Mir” aan den lijve hebben mogen ondervinden is het bittere ernst.
iceke schreef: 10 feb 2024, 21:34?? Dit was een interview voor het Westen
Dit was een propagandashow, had niets te maken met een interview.
Alles bepaald, geleid, gestuurd en de post processing courtesy of the Kremlin.
woutervh schreef: 10 feb 2024, 22:27Vervang in bovenstaande even Rusland en NAVO/Europa van plaats, en je hebt uw reden waarom Rusland de vlucht vooruit neem.
Rusland is de agressor en de Navo is een verdedigingsalliantie, ik zie dan ook totaal geen reden om hier de waarheid onrecht aan te doen.
De reden waarom Rusland Oekraïne is binnen gevallen heeft niets met de navo te maken, dat is slecht een drogreden die moet verkocht worden op RT zodat honderduizenden Russen zich gewillig naar de slachtbank laten leiden en dit alles voor de eer en glorie van de grote Tsaar die het grote Russische rijk opnieuw wil herenigen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 11 feb 2024, 00:59 Rusland is de agressor en de Navo is een verdedigingsalliantie, ik zie dan ook totaal geen reden om hier de waarheid onrecht aan te doen.
Dit kun je toch zelf niet geloven? Hoeveel keer heeft NAVO al een souverain land binnengevallen? En Rusland? En het is niet omdat NAVO altijd wel een 'reden' verkoopt, dat het daarom ok is. NAVO is gewoon een machtsblok dat graag de lakens uitdeelt.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Welk land werd er door de NAVO al binnen gevallen en daarna als deel van een NAVO-land beschouwd? Appelen/peren.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 11 feb 2024, 09:50Dit kun je toch zelf niet geloven? Hoeveel keer heeft NAVO al een souverain land binnengevallen?
Staat hier mooi opgelijst.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_52060.htm
woutervh schreef: 11 feb 2024, 09:50NAVO is gewoon een machtsblok dat graag de lakens uitdeelt.
:roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Afghanistan, Irak, Libië, Syrië, Yugoslavia, ... Dan kun je toch onmogelijk stellen dat NAVO een verdedigingsalliantie is? En dat ze nadien er niet in slagen om het aangevallen land te besturen maakt het eigenlijk nog erger. Bestaande structuren worden om zeep geholpen en de bevolking krijgt anarchie ik de plaats
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 11 feb 2024, 10:22Afghanistan, Irak, Libië, Syrië, Yugoslavia, ...
Het staat je vrij natuurlijk om voor elk van die landen een nieuw topic op te starten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Korea ontbreekt nog :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Komiek Yuri Velikiy (UA)

woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 11 feb 2024, 10:37 Het staat je vrij natuurlijk om voor elk van die landen een nieuw topic op te starten.
Niet nodig. Ik wilde gewoon even ontkrachten dat NAVO niet te vrezen is en puur een verdedigingsclubje is
wied schreef: 11 feb 2024, 15:51 Korea ontbreekt nog :-)
Net zoals Vietnam bewust weggelaten omdat ik niet 100% zeker was dat dit onder NAVO vlag gebeurde. Volgens mij waren deze VS excursies
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Petrikske schreef: 11 feb 2024, 16:58 Komiek Yuri Velikiy (UA)

Verhelderend.... en er zijn best wel wat pijnpuntjes blootgelegd omtrent dat eenzijdige interview :beerchug:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 11 feb 2024, 21:19 Niet nodig. Ik wilde gewoon even ontkrachten dat NAVO niet te vrezen is en puur een verdedigingsclubje is
Een 'clubje'?
Moest je nou de CSTO bestempelen als een 'clubje' zou ik je nog geloven, nou ja... vooral een 'ongeregeld clubje'
Maar moest Rusland echt bevreesd zijn voor de Navo kunnen ze nog steeds een grote muur bouwen zodat ze zich wat veiliger voelen, oh nee wacht.. het zijn de Navo landen naast Rusland die een muur bouwen om zich te beschermen tegen de almachtige Tsaar.
Echte 'warmongers' inderdaad die Navo clubleden...

Misschien kan Rusland beter een beetje meer richting China kijken, want de dreiging zou wel eens veel meer vanuit die richting kunnen komen in een niet zo verre toekomst.
Als volgens Poetin toch eeuwenoude kaarten mogen gebruikt worden om verhaal te halen dan denk ik dat de Chinezen ook nog wel enkele kaarten hebben liggen..
bvhaute schreef: 11 feb 2024, 22:56Verhelderend.... en er zijn best wel wat pijnpuntjes blootgelegd omtrent dat eenzijdige interview :beerchug:
Vraag is of Tucker Carlson zijn eigenwaarde heeft kunnen opkrikken dmv deze propagandafarce, geldelijk natuurlijk wel maar dat kan snel opdrogen.
Het is wel om je te bescheuren hoe sommige Republikeinen in de US dit 'interview' bejubelen als ware het 'The second coming of Christ'

Het Kremlin en ook Poetin zijn achteraf bekeken niet gelukkig met het interview, kan je zich de vraag stellen of een Rus ooit gelukkig kan zijn.

Jake Broe geeft opnieuw een heel verhelderend overzicht van het laatste nieuws.

"When the Going Gets Tough, the Germans Get Going"?

Althans daar begint het alsmaar meer op te lijken sinds het duidelijker word dat 'Maga World' een mogelijkheid dreigd te worden in november.

https://abn.org.ua/en/interviews/the-me ... to-russia/

Als de Duitsers al stoere taal beginnen spreken zou een totale oorlog met rasse schreden naderbij kunnen komen omdat Poetin dergelijk retoriek van 'Duitsers' zich niet zal laten welgevallen.

Wel sneu dat dergelijke plannen steeds in de media moeten komen ipv de kaarten tegen de borst te houden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Er is de Navo en er zijn ook de bewegingen van individuele landen, zo is de Navo inderdaad nog nooit een ander land binnen gevallen, wel is het zo dat Navo leden op eigen houtje landen hebben aangevallen (Libie bijv. met de US/Fr/UK tesamen) dat was NIET de NAVO er zijn daar ook nog andere voorbeelden van.

De Navo is in zijn geschiedenis maar een keer gebruikt, namelijk op de aanval tegen de US (Twin Towers) waar de Navo in alle Navo landen direkt alle vliegverkeer in een klap heeft stil gelegd dat was omdat de US hulp vroeg aan de Navo leden (en het fameuze art. inriep een voor allen allen voor een)anders was dit gewoon onmogelijk geweest.
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

iceke schreef: 10 feb 2024, 13:41 Wat hebben we eraan om die gebieden te gaan controleren ? Als Eu, als Navo...
We pompen massa's geld in iets dat evengoed een ver van mijn bed show kon zijn, lag jij wakker van de Krim ? Lag jij wakker van het gerommel in de Donbas, van de revolutie in 2014 ?

Ik snap perfect geef hem geen vinger want hij gaat heel je arm pakken of better safe then sorry, wat ik niet snap is wapenleveringen zonder diplomatiek overleg.
Jij praat steeds over de hoofden van de Oekraïners heen. Wat wilden de Oekraïners?

In 2008 hebben zij de vraag gesteld of ze eventueel bij navo konden geraken, uit schrik voor rusland. Kregen zij NIET van navo.
Daarom schreven zij neutraliteit in hun grondwet, net zoals rusland vroeg.

Heeft het hen geholpen? Nee, rusland bezette toch gebied en startte een oorlog in de donbas regio met drogredenen en propaganda.
Dat Oekraïne daarna die neutraliteit schrapten uit hun grondwet en steun zochten is toch zo schandelijk voor u. Zij moesten zich maar gewillig een satellietstaat laten worden.

Zij wilden minder afhankelijk worden van rusland en meer welvarender, en zochten meer toenadering tot EU, ook om hun land een betere economie te geven, en niet als speelbal van rusland. Verschrikkelijk toch hé, een betere toekomst wensen. :bang:

Rusland blokkeerde de grenzen, zodanig de Oekraïnse economie een duik maakte. Dat was in 2013. Pure chantage om geen verdrag met EU te sluiten. Gevolg: maidan opstand.

Maar nee, voor u was het Verhofstadt en Co die pas de allerlaatste dagen daar verschenen.

U laat uitschijnen dat Oekraïne totaal niets te zeggen heeft over hun eigen land, en rusland alles en iedereen maar mag commanderen.

Ik volg Oekraïne (oppervlakkig) reeds sinds de Oranjerevolutie tot ik in 2011/12 11 maanden naast een russisch sprekende Oekraïnse gewoond heb, véél met haar (en de laatste maand met haar vriend) gepraat. En ook contact blijven houden met beiden na hun terugkeer. Tot op heden.
Dus ja, ik volg het van nabij reeds meer dan 10 jaar.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Komaan zeg, alsof er één iemand is die werkelijk gelooft dat de NATO Rusland zou aanvallen :roll:

Rusland pakt gewoon wat het kan pakken. De landen die zich afscheurden deden dat omdat ze inzagen dat het Russisch systeem niet gewerkt heeft en nooit zal werken. Rusland probeert zoveel mogelijk van het grondgebied van die vertrekkers in te palmen met pure agressie.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 12 feb 2024, 16:53 Komaan zeg, alsof er één iemand is die werkelijk gelooft dat de NATO Rusland zou aanvallen :roll:
Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken... We doen het immers al 70 jaar via allerhande proxy-oorlogen

Alles draait om natuurlijke rijkdommen, waarvan er wel een paar in Russische grond steken. Naargelang deze dus schaarser worden, stijgt de kans dat deze hardhandig worden afgenomen. Uiteraard zal dit nooit om die reden gebeuren. Er zal wel ergens één of andere bevolkingsgroep moeten ontzet worden van de grote dictatuur, of massavernietigingswapens onschadelijk maken of iets dergelijks. Of uiteraard de lelijke Orcs onder leiding van Puttler scheiden van de goeie Russen. Ik vind het eerder van naïeviteit getuigen dat je ervan durft uitgaan dat dit niet zou gebeuren eerlijk gezegd. Zelfde reden trouwens dat Rusland Oekraïene "bevrijdt". Dit gaat ook gewoon om gecamoufleerde "region of interest". Mocht de regio niet interessant zijn voor de Russen, zouden ze er ook wegblijven hoor. En omgekeerd, mocht Oekraïne niet interessant zijn voor Europa/US, zou er ook geen haan naar kraaien. Er zijn genoeg oorlogen en conflicten aan de gang waar niemand wakker van ligt
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 12 feb 2024, 17:17
Dizzy schreef: 12 feb 2024, 16:53 Komaan zeg, alsof er één iemand is die werkelijk gelooft dat de NATO Rusland zou aanvallen :roll:
Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken... We doen het immers al 70 jaar via allerhande proxy-oorlogen
Ik wel, Rusland binnen vallen is de grootste dwaasheid die een leger kan begaan.
Voorbeelden genoeg die aangetoond hebben dat het een dwaasheid is.
Zo'n grote oppervlakte valt gewoon niet in te nemen laat staan te controleren.
woutervh schreef: 12 feb 2024, 17:17Alles draait om natuurlijke rijkdommen, waarvan er wel een paar in Russische grond steken. Naargelang deze dus schaarser worden, stijgt de kans dat deze hardhandig worden afgenomen.
Voila, en ik denk dat je nu heel dicht op de waarheid zit omtrent de huidige oorlog.
Rusland heeft natuurlijk z'n grote energiebronnen, maar ook Oekraïne is heel belangrijk.
Herinner nog het begin van de oorlog, prijzen van bouwmaterialen schoten de hoogte in.
Tegels, isolatie, cement, hout... alles leek plots van Oekraïne te komen, 'broodmand van de wereld'?

Ik denk dat ik ondertussen al duizenden foto's/video's heb gezien van de oorlog.
Waar ik vaak naar kijk is niet naar de gevolgen van een destructieve oorlog maar eerder naar de mens an sich.
Hoe zijn de mensen gekleed, de mode, welke auto's hebben ze, hun appartementen open en bloot door raketinslagen...hoe waren die ingericht, de meubels, speelgoed van kinderen..
Op die manier kan je vaak een redelijk goed beeld krijgen van de mensen die daar wonen, en ik denk heel vaak dat ze Westers gericht zijn en mooie moderne appartementen hadden, terwijl het bij hun Russische buren niet zo'n luxe is.
Het verschil is soms behoorlijk groot.
woutervh schreef: 12 feb 2024, 17:17mocht Oekraïne niet interessant zijn voor Europa/US, zou er ook geen haan naar kraaien. Er zijn genoeg oorlogen en conflicten aan de gang waar niemand wakker van ligt
Klopt volledig, maar daarom zeggen experten het ook al jaren dat WWIII een oorlog zal zijn om grondstoffen.
En laat die net in overvloed aanwezig zijn op de Krim dan begrijpen we ook waarom Oekraïne niet bereid zal zijn om dit deel op te geven.
Zonder de Krim en de toegang tot z'n havens geen voortvarend Oekraïne...

Zeker ook wanneer dit land opnieuw moet opgebouwd worden na de oorlog.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 12 feb 2024, 17:17

Alles draait om natuurlijke rijkdommen, waarvan er wel een paar in Russische grond steken. Naargelang deze dus schaarser worden, stijgt de kans dat deze hardhandig worden afgenomen. Uiteraard zal dit nooit om die reden gebeuren. Er zal wel ergens één of andere bevolkingsgroep moeten ontzet worden van de grote dictatuur, of massavernietigingswapens onschadelijk maken of iets dergelijks. Of uiteraard de lelijke Orcs onder leiding van Puttler scheiden van de goeie Russen. Ik vind het eerder van naïeviteit getuigen dat je ervan durft uitgaan dat dit niet zou gebeuren eerlijk gezegd. Zelfde reden trouwens dat Rusland Oekraïene "bevrijdt". Dit gaat ook gewoon om gecamoufleerde "region of interest". Mocht de regio niet interessant zijn voor de Russen, zouden ze er ook wegblijven hoor. En omgekeerd, mocht Oekraïne niet interessant zijn voor Europa/US, zou er ook geen haan naar kraaien. Er zijn genoeg oorlogen en conflicten aan de gang waar niemand wakker van ligt
De VS zouden nog in staat zijn om een land aan te vallen om grondstoffen maar dan spreken we over kleine staten die niet teveel weerwerk kunnen bieden. Dat gaat helemaal niet op voor Rusland, een kernmacht. Niemand met een werkend stel hersenen doet dat dus het is een theoretische mogelijkheid die eigenlijk niet bestaat.

Dat Rusland belangen heeft bij extra grondgebied direct grenzend aan het eigen grondgebied is aannemelijker, het stuk is ook nog niet zo lang geleden deel van hetzelfde land geweest. Dat maakt echter zo'n inval nog altijd niet legitiem of OK. Oekraïne heeft zich net als heel wat andere regio's afgescheurd en ze zullen daar zeker wel goede redenen voor gehad hebben. Dat met grof geweld willen ongedaan maken is ook toegeven dat mensen van hun systeem gaan lopen en zeker niet meer terugkeren zonder zeer grote dwang.

En trouwens, Rusland had die oorlog niet nodig, ook niet voor de grondstoffen want ze beschikten over heel veel grondstoffen en konden daar veel geld mee verdienen. Nu hebben ze hun klanten weggejaagd en de transitie een extra push gegeven waardoor de vraag naar hun grondstoffen afneemt. Daar komen nog alle kosten van de oorlog bovenop en herstelkosten. Dat heet glansrijk in de eigen voeten schieten maar gefrustreerden nemen zelden wijze beslissingen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 12 feb 2024, 18:55 De VS zouden nog in staat zijn om een land aan te vallen om grondstoffen maar dan spreken we over kleine staten die niet teveel weerwerk kunnen bieden. Dat gaat helemaal niet op voor Rusland, een kernmacht. Niemand met een werkend stel hersenen doet dat dus het is een theoretische mogelijkheid die eigenlijk niet bestaat.
Dus de reden waarom wij een dreiging van Rusland richting Baltische staten of NAVO verder serieus moeten nemen is.... ? Enkel maar dat Puttler met zijn Orcs die hersenen niet heeft?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 12 feb 2024, 18:55 Dat heet glansrijk in de eigen voeten schieten maar gefrustreerden nemen zelden wijze beslissingen.
Nee, dat heet, we hebben de werkelijke reden nog niet gevonden waarom Putin kost wat kost dat risico wou nemen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oh jawel, er zijn redenen genoeg gegeven. Enkel worden ze allemaal als ongegrond, onrealistisch en/of lachwekkend bevonden. We steken het liever op de gekke en kromme exploten van een dictator
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 12 feb 2024, 19:18Dus de reden waarom wij een dreiging van Rusland richting Baltische staten of NAVO verder serieus moeten nemen is.... ?
De reden is omdat Rusland een ontzettend groot land is met een oorlogsindustrie die al een hele tijd op volle toeren aan het draaien is.
De ganse wereld (of toch bijna) is ondertussen Oekraïne aan het volpompen met wapens, munitie en geld, hierdoor maken de Russen heel traag progressie en op enkele plaatsen hebben ze een tik tegen de wang gekregen.
Maar we mogen ook niet uit het oog verliezen dat iedereen z'n stock aan het weg geven is en de productie van nieuwe wapens en munitie is tot op heden nog niet algemeen geworden.
En als de US in november met een oordeel in het nadeel komt dan kan die steun wel eens weg komen te vallen en ik zal niet zeggen dat we een vogel voor de kat zijn maar ik heb er toch geen goed oog in.
En laat ons niet vergeten dat wanneer Oekraïne droog valt op het gebied van munitie dan kan het heel snel gedaan zijn.

Toegevoegd na 3 uren 9 minuten 11 seconden:
De Russen hebben wel een hele speciale verdedigingsgordel gemaakt, in de zomer van vorig jaar zijn ze begonnen met treinwagons aan elkaar te koppelen, ondertussen is die colonne zo'n 30km lang en ze bestaat uit zo'n 2200 wagons.
Deze gaan van het station van Olenivka tot aan het station van Volnovakha.
Als al die wagons nu ook nog eens volgeladen zijn met zware stenen of andere rotzooi dan zou dat wel eens een stevige gordel kunnen zijn.
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

woutervh schreef: 12 feb 2024, 19:47 Oh jawel, er zijn redenen genoeg gegeven. Enkel worden ze allemaal als ongegrond, onrealistisch en/of lachwekkend bevonden. We steken het liever op de gekke en kromme exploten van een dictator
één van de (ongegronde/onrealistische/lachwekkende) redenen onderuit gehaald (en nee niet door de westerse MSM):

https://www.hln.be/buitenland/oud-presi ... ~a66ba5bc/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 12 feb 2024, 19:18
Dizzy schreef: 12 feb 2024, 18:55 De VS zouden nog in staat zijn om een land aan te vallen om grondstoffen maar dan spreken we over kleine staten die niet teveel weerwerk kunnen bieden. Dat gaat helemaal niet op voor Rusland, een kernmacht. Niemand met een werkend stel hersenen doet dat dus het is een theoretische mogelijkheid die eigenlijk niet bestaat.
Dus de reden waarom wij een dreiging van Rusland richting Baltische staten of NAVO verder serieus moeten nemen is.... ? Enkel maar dat Puttler met zijn Orcs die hersenen niet heeft?
Niet de sterktste redenering want de Baltische staten zijn niet vergelijkbaar met de VS en zijn al zeker geen kernmachten. Als hun puppet al bij voorbaat aangeeft geen strobreed in de weg te leggen en hen zelfs aanmaant dan hebben agressors zoals Rusland niet veel meer nodig bewezen ze zelf. Dat is trouwens ook DE reden waarom nieuwe landen willen toetreden, ze vertrouwen de agressor voor geen haar en Rusland geeft hen daarbij in de feiten gelijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 13 feb 2024, 09:06 Niet de sterktste redenering want de Baltische staten zijn niet vergelijkbaar met de VS en zijn al zeker geen kernmachten.
NAVO?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat gaat ook maar om een paar landen met kernwapens en dan niet in de verhouding van Rusland. NATO heeft VS nodig als het op nucleair niveau aankomt.

Trouwens het is niet gezegd dat Trump zo'n wijze zet deed met zijn dreigementen want in heel wat swing states wonen heel wat mensen met een achtergrond van de bedreigde landen:
Politico heeft dit opgezocht:
"Michigan
2020 margin of victory for Biden: 2.78 percentage points, 154,181 votes
Polish, Finnish or Baltic population: Approximately 900,000

Pennsylvania
2020 margin of victory for Biden: 1.18 percentage points, 82,166 votes
Polish, Finnish or Baltic population: Approximately 800,000

Wisconsin
2020 margin of victory for Biden: 0.63 percentage points, 20,682 votes
Polish, Finnish or Baltic population: Approximately 500,000"
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Daarom dat ik gisteren reeds schreef dat met elke brainfart Trump zichzelf en de Republikeinen verder richting het verlies fietst.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De fils à papa die tegen de elite strijdt raadt nu... zijn eigen schoondochter aan als lid van het Republikeinse Nationale Comité. Die man is een wandelende grap die al lang niet meer grappig is.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De Russen verliezen opnieuw een groot landingsschip, de Caesar Kunikov werd aangevallen met V5 zeedrones.
Dit zou het schip in kwestie moeten zijn.

on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Petrikske schreef: 14 feb 2024, 09:07 landingsschip
Of zoals De standaard schrijft "vliegdekschip". Verkeerde vertaling en waarschijnlijk niet eens naar de foto's er van gekeken. :bang:
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Caesar Kunikov werd gedood op 14 februari 1943
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsaezar_Kunikov
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”