wat met papieren rijbewijs

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Tomby schreef: 23 mei 2023, 09:32 Mja, dan hebben ze mij destijds iets wijsgemaakt op het gemeentehuis.
Yup; en ik kan dat met zekerheid zeggen want ik heb nog een kartonnen rijbewijs en al een aantal IDPs, allen uitgereikt na 2013.

Tomby schreef: 23 mei 2023, 09:32 Ik zou eens moeten zoeken waar het ergens ligt, maar het was dus in elk geval niet iets dat je in je portefeuille kunt bijhouden. Maar ik dacht toch wel dat het groter was dan mijn reispas. EDIT: reispas is inderdaad nog kleiner dan A6. Geen idee hoe die 'toenmalige' paspoorten eruit zagen eigenlijk.
De paspoorten uit eind jaren 60 (de tijdsperiode van de conventie) waren ook A6; het formaat was destijds dus goed gekozen, ze zijn het alleen vergeten mee te laten evolueren.

Tomby schreef: 23 mei 2023, 13:28 Ik heb overigens eens die IDP opgesnord. Wat dus compleet ironisch is, is dat dat ding gewoon in onze landstalen opgesteld is. In de US gingen ze die dus niet eens kunnen lezen.
Het IDP is een boekje met meerdere talen in.
Het moet een kartonnen drieluik zijn, in het Frans, met daarin een boekje met andere talen (minstens Engels, Russisch, en Spaans).

Een snelle check van de tekst van de conventie leert ons waarom:
1.The permit shall be a booklet in format A 6 (148 x 105 mm).
The cover shall be grey and the inside pages white.
2. The outside and inside of the front cover shall conform, respectively, to model pages Nos. 1 and 2 below; they shall be printed in the national language, or in at least one of the national languages, of the issuing State.
The last two inside pages shall be facing pages conforming to model No. 3 below; they shall be printed in French.
The inside pages preceding these two pages shall repeat the first of them in several languages, which must include English, Russian and Spanish.
3. Handwritten or typed entries made on the permit shall be in Latin characters or in English cursive script.
4. Contracting Parties issuing or authorizing the issuance of international driving permits of which the cover is printed in
Dizzy schreef: 23 mei 2023, 19:20 Heel dat rijbewijs dient enkel om aan te tonen dat je ooit bewezen hebt te kunnen rijden met een voertuig uit de categorie van uw rijbewijs. Of je het nu nog kan is een andere zaak
Juist.
Maar bij ons in de EU (en op het IDP) is dat klasse B, maar dat is lang niet overal zo.
In de US kan dat klasse A, C, 3, M, whatever zijn, afhankelijk van de lokale klasses.
Het IDP is dus niet gewoon een vertaling van de tekst, maar vooral een vertaling van de categorieen op het rijbewijs, zodat de lokale politie weet wat die categorieen betekenen.
Alleen valt dat bij ons niet zo op, omdat de categorieen van het IDP dezelfde zijn als die van het EU rijbewijs.

Matt555 schreef: 23 mei 2023, 19:57 Ik heb nochtans in 2018 mijn laatste IDP (die van foto) gekregen met maar 3 talig NL, FR.,Duits in, maar mits de Letterklassen pictogrammen kan gezien worden welke letter bij welk type wagen of motorrijwiel hoort om zien als anderstalige ....
En B geeft automatisch het recht op A en A1,,,,althans mits het papieren exemplaar , mogelijk anders met het creditcard rijbewijs systeem ...?
Ik heb rond die periodes ook IDPs, en met meer talen. Het zal van de gemeente afhangen (en zonder Engels, Russisch, en Spaans is het eigenlijk niet conform).
B geeft niet automatisch A of A1 op het IDP hoor.
Je B geeft, *in Belgie*, recht om een voertuig A1 te besturen als je het al 2 jaar hebt (en ofwel voor mei 2011, ofwel met code 372 actief).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

20-04-67.jpg
ITnetadmin quote

"Ik heb rond die periodes ook IDPs, en met meer talen. Het zal van de gemeente afhangen (en zonder Engels, Russisch, en Spaans is het eigenlijk niet conform).
B geeft niet automatisch A of A1 op het IDP hoor.
Je B geeft, *in Belgie*, recht om een voertuig A1 te besturen als je het al 2 jaar hebt (en ofwel voor mei 2011, ofwel met code 372 actief)."

Inderdaad mijn voor Mei 2011 verkregen , vandaar tevens beide A motorrijtuig rijbewijzen verkregen automatisch ......in 20/04/1967 eerste rijbewijs

Ben van de " transistor generatie " :angel:

Ziehier op IDP toch gestempeld A1 A2 B en B1
Bijlagen
IDP.jpg
Laatst gewijzigd door Matt555 23 mei 2023, 22:44, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 23 mei 2023, 19:20 Als dat gebeurt, zal het eerder zijn dat er al wat aan de rijstijl aan te merken was.
Ik rij ondertussen 27 jaar en heb mijn rijbewijs al 4 keer moeten tonen.
Dat was telkens bij een grootschalige controle dat iedereen van de weg gehaald werd en alle documenten moest tonen. 4 keer op 27 jaar is inderdaad niet veel, maar dat had geen enkele keer iets te maken met mijn rijstijl want iedereen werd gecontroleerd.
Voor de volledigheid, elke keer mocht ik zonder opmerkingen verder.
Wacht, niet helemaal...
De laatste keer werd ik aan de kant gezet met de wagen van mijn werk en kreeg ik, na de controle, als commentaar dat ik de oude verzekeringsdocumenten moest weggooien.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Ik rij ook al een 25 jaar met de auto en ben nog maar twee keer tegengehouden.

Eén keer op een zondag, vroege namiddag. Op een weg met weinig verkeer waar de auto's op zitten die vertrekken specifiek van een ziekenhuis.

Eén keer in Middelkerke. Tijdens een weekdag op rustige late voormiddag in de herfst. Was toen heel rustig daar toen aan zee. Daar ook de opmerking gekregen dat ik de vervallen verzekeringspapieren moet wegdoen. En dat ik wat verder moest rijden zodat ik niet op het fietspad stond :-)

In beide gevallen was ik erg verbaast om een controle te krijgen. Gewoon omdat extreem zeldzaam is. En dan nog wel in zo'n situatie. Zal ook zowat de enige moment geweest zijn dat ik ooit mijn (papieren) rijbewijs heb moeten laten zien.

Ik vraag mij af of men effectief de mensen gaan oproepen om een nieuw te komen halen. Met de omschakeling van de identiteitskaart naar de eID versie was er ook zo'n uiterste datum. Ik ben dan maar zelf naar de gemeente gegaan een paar maanden na die datum. Nooit een oproep gekregen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Matt555 schreef: 23 mei 2023, 22:29 Inderdaad mijn voor Mei 2011 verkregen , vandaar tevens beide A motorrijtuig rijbewijzen verkregen automatisch ......in 20/04/1967 eerste rijbewijs
Ben van de " transistor generatie " :angel:
Ziehier op IDP toch gestempeld A1 A2 B en B1
Nee, bij jou is het IDP gestempeld op de volle A en B blok, omdat dat ook zo is op je EU rijbewijs (wij kennen geen B1 in Belgie, maar als je B hebt heb je ook B1).
En in jouw geval gelden nog andere regels.
Je eerste rijbewijs is van 1967, en rijbewijzen B van voor 1989 zijn ook voor A geldig (en voor BE).
Vandaar dat je de categorieen gekregen hebt op je nieuwere EU rijbewijs, en dus ook op het IDP.

PS:
Klein weetje: nu de UK uit de EU is, hebben ze retroactief alle Britse B rijbewijzen ook BE gegeven (wat effectief een einde maakt aan de aparte BE categorie daar).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Weinig aantal controles is onder meer door de verschillende stijl van politie. Hier zitten ze bij een snelheidscontrole rustig in hun wagentje fotootjes te maken, en wie weet wat er ondertussen allemaal van geseinde personen, drugstransporten en vervallen documenten passeert. In de VS kan dit niet. Als men daar op snelheid controleert moet de agent in de politiewagen zitten met een radar ipv een fototoestel, en eenmaal erover moet hij u achtervolgen, aan de kant zetten en u een ticket geven (en dan heb je sowieso ook controle documenten). Ook automatische snelheidscamera's - wat nog een laffere manier van politie is - mogen in de meeste staten niet. De gemiddelde Amerikaan (of toerist daar) maakt dus wel wat meer controles mee dan wij.

Onze politie heeft het heel goed en heel gemakkelijk. Iets waar de burgers natuurlijk de prijs voor betalen, de gemiddelde Belg krijgt heel wat meer verkeersboetes dan de Amerikaan, ondanks minder controles.
Matt555 schreef: 23 mei 2023, 19:57 Oud ...., maar nog steeds geldig voor lang tot .....ev. foto niet meer gelijkend :angel:
Foto niet gelijkend is subjectief. De harde einddatum is momenteel 19 januari 2033. Onder voorbehoud van wijzigingen. Ik ga de mijne iig niet eerder vernieuwen, tenzij ik het verlies. Vergeet niet dat vanaf de dag dat je hernieuwt, je minstens elke 10 jaar weer mag gaan betalen, iets wat de vorige generaties niet moesten doen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”