wat met papieren rijbewijs

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Hi
Op fb gaat er een onderwerp over het papieren rijbewijs.
Dit zou geldig zijn tot 2033.
Maar wat voor het buitenland ,bv auto huren?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

In theorie blijft dit ook in het buitenland geldig. Maar je kan er wel op rekenen dat buitenlandse politiediensten hier hoe langer hoe moeilijker gaan over doen. Zeker als je foto totaal niet meer representatief is.

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Het papieren (kartonnen) rijbewijs van Belgie is nog altijd een geldig rijbewijs.
In 2013 moesten de EU landen al die kartonnen rijbewijzen uitfaseren, en in tegenstelling tot andere landen, heeft Belgie voor een uitdoofscenario gekozen waarbij de reeds uitgedeelde rijbewijzen nog 20 jaar geldig zouden zijn.
Het heeft dus geen administratieve vervaldatum op het rijbewijs zelf, maar is bij wet ingeperkt tot 2033 (alle kartonnen modellen).

Omdat Belgie een uitzondering is, geraakt de boodschap dat dit rijbewijs nog geldig is vaak niet bij de diensten die ermee in contact komen.
Vooral politie in het buitenland durft zich al wel ns te vergissen (verhalen uit Frankrijk genoeg, bv).
Maar je kan dus altijd wel achteraf alle boetes inzake aanvechten, en dat zal normaal gezien wel succesvol zijn.
Het grootste addertje onder het gras is dat je nog altijd herkenbaar moet zijn, en discussies over het herkennen van de chauffeur in een 20+ jaar oude foto kan een zeer subjectief gegeven zijn.
Daarnaast mag het rijbewijs niet beschadigd zijn, en aan de status van vele kartonnetjes te zien die decennialang in portefeuilles doorbrachten te zien, kan ook dat al wel ns een issue zijn.
En zoals devilkin zei, zal dat in de loop van de komende jaren alleen maar erger worden, want mensen (ook professionals) die dingen tegenkomen waar ze niet vaak mee te maken hebben, weten de exacte ins en outs vaak ook niet goed meer.

Voor verhuur is het problematischer.
Het is dan wel geldig, maar je kan (spijtig genoeg) dit niet "afdwingen" bij een verhuurder; als zij de fout maken dat ze het niet willen aanvaarden, dan sta je daar wel mooi.
Ook in de US bv hoor ik al wel ns over issues met de kartonnen rijbewijzen; daar is het niet zozeer omdat ze van karton zijn, maar omdat ze geen vervaldatum hebben (noch administratief, noch van de permit zelf), en ze daar niet mee weten wat gedaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

In de US moet je volgens mij een internationaal rijbewijs hebben. Dat is een belachelijk groot document/boekje, dat je afzonderlijk moet aanvragen. Bovendien moet je daarvoor een bankkaart-rijbewijs hebben. Dat is ook de reden dat ik toen mijn papieren door zo'n bankkaart heb moeten laten vervangen. En eerder deze maand daardoor ook kosten mogen maken heb om een nieuw aan te vragen, gezien die nu maar 10 jaar meer geldig zijn.

Overigens ook absurd dat je nu op pasfoto's niet alleen niet meer mag lachen, maar zelfs geen bril mag dragen. Echt geen zicht als je al van kindsaf brildrager bent.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

In mijn Hertz account staat het nummer van mijn rijbewijs en de datum van uitgifte. Geen vervaldatum.

Pas als je datum van uitgifte na de startdatum van het nieuwe rijbewijsformaat valt, kan je (enfin, moet je) ook een vervaldatum invullen. Ik heb iig nog geen probleem ervaren met een auto te huren. Ook in het buitenland zegt hun computer aan de lokale Hertz-agent dat er geen vervaldatum nodig is voor dit rijbewijs.

Als men per se een vervaldatum wilt: 19 januari 2033 invullen.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Modbreak:
fullquote verwijderd
ITnetadmin schreef: 22 mei 2023, 21:06 Het papieren (kartonnen) rijbewijs van Belgie is nog altijd een geldig rijbewijs.
In 2013 moesten de EU landen al die kartonnen rijbewijzen uitfaseren, en in tegenstelling tot andere landen, heeft Belgie voor een uitdoofscenario gekozen waarbij de reeds uitgedeelde rijbewijzen nog 20 jaar geldig zouden zijn.
Het heeft dus geen administratieve vervaldatum op het rijbewijs zelf, maar is bij wet ingeperkt tot 2033 (alle kartonnen modellen).

Omdat Belgie een uitzondering is, geraakt de boodschap dat dit rijbewijs nog geldig is vaak niet bij de diensten die ermee in contact komen.
Vooral politie in het buitenland durft zich al wel ns te vergissen (verhalen uit Frankrijk genoeg, bv).
Maar je kan dus altijd wel achteraf alle boetes inzake aanvechten, en dat zal normaal gezien wel succesvol zijn.
Het grootste addertje onder het gras is dat je nog altijd herkenbaar moet zijn, en discussies over het herkennen van de chauffeur in een 20+ jaar oude foto kan een zeer subjectief gegeven zijn.
Daarnaast mag het rijbewijs niet beschadigd zijn, en aan de status van vele kartonnetjes te zien die decennialang in portefeuilles doorbrachten te zien, kan ook dat al wel ns een issue zijn.
En zoals devilkin zei, zal dat in de loop van de komende jaren alleen maar erger worden, want mensen (ook professionals) die dingen tegenkomen waar ze niet vaak mee te maken hebben, weten de exacte ins en outs vaak ook niet goed meer.

Voor verhuur is het problematischer.
Het is dan wel geldig, maar je kan (spijtig genoeg) dit niet "afdwingen" bij een verhuurder; als zij de fout maken dat ze het niet willen aanvaarden, dan sta je daar wel mooi.
Ook in de US bv hoor ik al wel ns over issues met de kartonnen rijbewijzen; daar is het niet zozeer omdat ze van karton zijn, maar omdat ze geen vervaldatum hebben (noch administratief, noch van de permit zelf), en ze daar niet mee weten wat gedaan.
Aha....deze passage is juist wat ik betreffende het wel of niet afdwingbaar zijn van i.d. tonen bedoelde
" Het take it or leave it " :wink:

" Voor verhuur is het problematischer.
Ook in de US bv hoor ik al wel ns over issues met de kartonnen rijbewijzen; daar is het niet zozeer omdat ze van karton zijn, maar omdat ze geen vervaldatum hebben (noch administratief, noch van de permit zelf), en ze daar niet mee weten wat gedaan."
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Tomby schreef: 22 mei 2023, 22:42 In de US moet je volgens mij een internationaal rijbewijs hebben. Dat is een belachelijk groot document/boekje, dat je afzonderlijk moet aanvragen. Bovendien moet je daarvoor een bankkaart-rijbewijs hebben. Dat is ook de reden dat ik toen mijn papieren door zo'n bankkaart heb moeten laten vervangen. En eerder deze maand daardoor ook kosten mogen maken heb om een nieuw aan te vragen, gezien die nu maar 10 jaar meer geldig zijn.

Overigens ook absurd dat je nu op pasfoto's niet alleen niet meer mag lachen, maar zelfs geen bril mag dragen. Echt geen zicht als je al van kindsaf brildrager bent.
Je hebt daar idd een IDP (international driving permit) nodig (model 1968 iirc), maar dat is slechts een vertaling, dus heb je je originele rijbewijs daarnaast ook nodig.
En daar knelt soms het schoentje van de vervaldatum (hoewel een ietwat snuggerder personeelslid ook gewoon de vervaldatum van de IDP zou kunnen gebruiken indien nodig).
Je hebt echter geen bankkaart rijbewijs nodig om een IDP aan te vragen / te hebben / te gebruiken; dat kan perfect met een kartonnen rijbewijs ook.

Dat document is overigens niet "belachelijk groot", maar vooral "oud".
Het is gebaseerd op de regels opgesteld in een reeks UN conventions on road traffic, die elk apart ondertekend werden wat betekent dat sommige landen enkele maar niet al deze conventies getekend hebben.

Het is een A6 formaat, en dat formaat werd gebaseerd op het toenmalige paspoort formaat; die waren ook A6, tot ze in de jaren 80 naar het gekende B7 formaat gegaan zijn (ICAO 9303 legt de regels omtrent paspoorten op, en gebruikt 3 van de ISO/IEC 7810 ID formaten; het paspoort is ID-3, dat gelijk staat aan B7).
Aangezien het formaat vastgelegd was in de conventie, bleef het IDP dus bij A6, en daarom dat het vandaag een beetje een raar formaat lijkt.

Ter extra info, voor de geinteresseerden:

IDP conventies:
De eerste dateert van 1926 (Paris convention relative to motor traffic) en is volgens wikipedia enkel nog vereist in Somalie.
De tweede dateert uit 1949 (Geneva convention on road traffic), wordt in een aantal landen nog vereist (dat is het model dat slechts 1 jaar geldig is, je krijgt het als je er expliciet naar vraagt).
De derde is van 1968 (Vienna convention on road traffic, geamendeerd in 2011) en is de meest gebruikte (dit model is wat je standaard krijgt als je een IDP gaat halen, en is 3 jaar geldig).

ISO/IEC 7810 ID formaten:
Het ID-1 formaat is onze huidige eID, dus het bankkaartformaat.
Het ID-2 formaat is A7, gebruikt voor visas (past perfect in een B7 boekje), en bij de ouderen onder ons gekend als ons vorig ID kaart formaat (dat grotere plastieken ding).
En tenslotte is er ook nog ID-000, het mini-sim formaat.

Tenslotte is ICAO de civil aviation authority; dus omdat paspoorten vooral reisdocumenten zijn, is hun oorsprong en ook nog hun huidige regeling onder de bevoegdheid van een luchtvaartorganisatie.

EDIT to add:
ISO/IEC 18013-1:2018 specifieert blijkbaar een standaard voor een ID achtig rijbewijs met bijhorend boekje in iets groter formaat (met flapje waarin je je rijbewijs dan zou kunnen steken), dat dan als vertaling zou dienen, maar daar is voorlopig nog niets mee gedaan.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 22 mei 2023, 23:45 Je hebt daar idd een IDP (international driving permit) nodig (model 1968 iirc), maar dat is slechts een vertaling, dus heb je je originele rijbewijs daarnaast ook nodig.
Is dat van moeten? En wat zijn de eventuele gevolgen? Ik heb een gewoon bankkaart model en daar wagen gehuurd en rondgereden hoor...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Gevolgen van?
Je IDP is een vertaling van je gewone rijbewijs; je moet dus je gewone rijbewijs (het nummer ervan wordt ook op het IDP gedrukt) bijhebben en mee tonen.
Qua gebruik: er zijn landen die het vereisen, en landen die het toelaten ook al hebben ze het verdrag niet getekend (effe de verschillende verdragen buiten beschouwing gelaten).
Het kan zijn dat je een wagen kon huren zonder IDP, maar dat is een commerciele beslissing.
Als de politie je tegenhoudt, en ze vereisen een IDP, kan het niet hebben van een IDP (of tegenovergesteld, enkel het IDP hebben zonder het rijbewijs waarop het gebaseerd is) als gevolg hebben dat men je beschouwd als "niet in het bezit zijn van een rijbewijs".

Complexer kan het ook zijn dat het verkeerde IDP bijhebben, ook als ongeldig wordt beschouwd; en er zijn wel wat landen die enkel het 1949 1-jarige model erkennen, ook al doen ze in de praktijk daar niet altijd moeilijk over.
Bv Landen als Japan, de US, Canada, Australie, ... hebben het 1949 verdrag erkend, maar niet het 1968 verdrag.
Vele van die landen erkennen ook het 1968 model zonder het verdrag getekend te hebben, maar niet allemaal.
En sommige landen vragen geen IDP, maar erkennen rechtstreeks rijbewijzen uit bepaalde andere landen.

Het is dus wel iets ingewikkelder dan "ik reis buiten de EU, en neem snel een IDP mee".
Best altijd goed informeren voor het land waar je naartoe reist is altijd de boodschap, om zeker te zijn welk type je eventueel nodig hebt.

Vergeet niet dat in vele landen (ook bv in NL), het IDP uitgedeeld kan/mag worden door autoclubs (in NL bv de ANWB), niet enkel zoals in BE bij de overheid (gemeente).

PS:
Omdat de IDPs in de EU gestart zijn, en vele EU landen meegewerkt hebben aan die conventies (en allemaal een aparte stem hebben, in tegenstelling tot bv de 50 staten van de US), zijn de IDP categorieen *identiek* aan de EU categorieen.
Als je een EU rijbewijs hebt, is een IDP dus eigenlijk een beetje verloren moeite, maar ja.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Je Belgisch papieren rijbewijs is niet geldig zonder IDP (vertaling) in de US
Het ‘nieuwe’ rijbewijs in bankkaart formaat is geldig zonder meer en vermeldt bovenaan ook keurig in 4 talen ‘rijbewijs / permis de conduire / Führenschein / Driving license’
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 22 mei 2023, 23:45 Je hebt echter geen bankkaart rijbewijs nodig om een IDP aan te vragen / te hebben / te gebruiken; dat kan perfect met een kartonnen rijbewijs ook.
Mja, dan hebben ze mij destijds iets wijsgemaakt op het gemeentehuis.
Dat document is overigens niet "belachelijk groot", maar vooral "oud".
...
Het is een A6 formaat, en dat formaat werd gebaseerd op het toenmalige paspoort formaat
Ik zou eens moeten zoeken waar het ergens ligt, maar het was dus in elk geval niet iets dat je in je portefeuille kunt bijhouden. Maar ik dacht toch wel dat het groter was dan mijn reispas. EDIT: reispas is inderdaad nog kleiner dan A6. Geen idee hoe die 'toenmalige' paspoorten eruit zagen eigenlijk.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 23 mei 2023, 00:20 Bv Landen als Japan, de US, Canada, Australie, ... hebben het 1949 verdrag erkend, maar niet het 1968 verdrag.
Wat betreft Japan zijn we als Belg "gechareld" De meeste EU rijbewijzen worden er erkend maar niet het onze (en CH,D,I, F). Dan moet je een officiële vertaling hebben van je B rijbewijs (tevens de reden dat ik sinds 2019 ook een bankkaart rijbewijs heb). Voordeel, de vertaling blijft zo lang geldig als het B rijbewijs en moet niet elke keer opnieuw aangevraagd worden. Een extern bedrijf zorgt hier voor (@€75)
ITnetadmin schreef: 23 mei 2023, 00:20 Vergeet niet dat in vele landen (ook bv in NL), het IDP uitgedeeld kan/mag worden door autoclubs (in NL bv de ANWB), niet enkel zoals in BE bij de overheid (gemeente).
In vroegere jaren kon dat hier ook (bv. VAB/VTB).

BTW, het niet hebben van een IDP kan (soms) ter plaatse opgelost worden. Nieuw-Zeeland erkende vroeger het gewone Belgisch rijbewijs maar tussen het plannen/boeken van onze reis en het vertrek veranderde de overheid ginder dat (en we hadden dat niet opnieuw nagekeken). Ter plaatse werd door het verhuurbedrijf via een officiële tolk het B-rijbewijs vertaald en het document doorgestuurd. (1u en 70NZ$ later konden we op weg, lesson learned).

Ondertussen hebben we sinds 1986 in allerlei landen met huurwagens gereden en is ons rijbewijs nog nooit gecontroleerd geweest onderweg (ID wel maar dat was omdat we in het donker net onze koplampen naar kangoeroes aan't zoeken waren in OZ) , bij de verhuurmaatschappijen werd natuurlijk wel het rijbewijs nagekeken.

Ik zou in elk geval niet met een "oud" rijbewijs buiten de EU reizen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ik heb heel lang met zo'n oud rijbewijs rondgereden in tal van landen en continenten. Ja, soms kijken ze eens op maar meer dan dat was het nooit. 1 keer heb ik zo'n internationaal plakaat nodig gehad maar ik ben vergeten voor welk land. Nadien heb ik toch een plastic rijbewijs genomen omdat het gewoon handiger is en meer tegen een stootje kan.

Nog nooit heb ik met dat rijbewijs een probleem gehad om een wagen te huren. Controles van politie heb ik ook nog nooit gehad, hier niet en elders ook niet. Ik rij wel voorzichtig
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eigenlijk is dat toch ook gewoon maar een stukje administratie. Eerlijk gezegd, wat zegt een Belgisch rijbewijs nu eigenlijk over rijvaardigheid in de US bijvoorbeeld. Zowat alle regels en borden zijn er anders...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Huh?
In grote lijnen zijn de regels bijna overal hetzelfde, los van links/rechts rijden.
Max snelheid borden verschillen al eens van model maar het getal is duidelijk.
Groen/rood is hetzelfde. Uitzondering 'right turn on red" maar dat is niet overal.
Ononderbroken lijn = niet inhalen enz...
Nu en dan kom je idd een "vreemd" bord tegen maar ook dat wijst zichzelf meestal uit en het is een kleine moeite om op voorhand even op te zoeken wat er anders is.
Bij Nissan car rental in Japan kregen we zelfs nog een folder met uitleg over verschillende borden (in het Engels). Je moet al van slechte wil zijn om een stopbord dat er identiek uitziet dan hier maar met Japanse text i.p.v. "STOP" niet te herkennen.
Bye, Maurice
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

right turn on red
voorrang van rechts kennen ze niet
aan een kruispunt geldt de volgorde van toekomen
verkeerslichten staan eigenlijk veelal achter het kruispunt ipv ervoor zoals bij ons
pick a lane op de autosnelweg. Maakt niet uit waar je rijdt, zolang je maar op uw vak blijft en uw snelheid houdt
En zowat alle borden zijn anders dan bij ons...
Ik bedoel maar, wat zegt ons rijbewijs dan eigenlijk? Die auto's ginder zijn dan ook nog eens automatic...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Wat maakt dat uit?
Kan je met je B rijbewijs een rechthoekig bord met 55 speed limit niet herkennen in de US. 4-way stop e.d zijn logisch. In elk geval heb ik nog nooit een boete gehad of enige verwittiging gekregen sinds we in 1986 voor de eerste keer in het buitenland reden. Meestal legden we tussen de 3000 en 9000 Km af, ongeval en boetevrij dus en dit op alle continenten (EU, UK, USA, CAN, ARG, ZA, SWA, Mauritius, AUS, NZ, JAP, UAE....) met een groot scala aan modellen en merken van kleine Toyota Yaris tot Oldsmobile 98, Landrover, Toyota Landcruiser en als laatste Nissan X-trail (Japan).
Gezond verstand zal je in 95% van de tijd de regels, waar dan ook, laten volgen en bij twijfel "follow the flow" voor de overige 5%.

Wat al dan niet automaat er mee te maken heeft...??? Ik wissel hier ook regelmatig tussen automaat en handgeschakeld.
Bye, Maurice
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja... Ik denk dat je mijn punt niet snapt. Ik bedoel wat maakt het uit of je nu zo'n IDP hebt of niet. Is echt iets puur administratief. En het is niet omdat je de verkeersregels in België kent dat je opeens geschoold bent in de US door zo'n IDP. Zoals je zegt, gewoon de flow volgen
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Je rijbewijs "bewijst" dat je met een auto kan rijden (of beter, dat je geslaagd was in je rijexamen). Als je een andere auto koopt/gebruikt moet je je ook aanpassen want dat is niet meer dezelfde van je examen. De rijbewijzen maken nu ook onderscheid in automaat/manueel dus dat is ook aanpassen.
Wat verkeersregels betreft is dat net hetzelfde, ook hier veranderd regelmatig iets en dan moet je je aanpassen (fietsstraten bv. is relatief nieuw.. dus aanpassen).
Je gaf aan dat "zowat alles anders" is in de US terwijl dat niet zo is.

Maar we wijken af. Het papieren rijbewijs heeft het voordeel niet te vervallen maar als je niet meer op je foto lijkt is het toch best om het te vervangen. In landen waar men het Belgische rijbewijs niet vaak ziet ben je ook beter met de EU/kaart versie omdat ze die wel/beter kennen. Zo vermijdt je in elk geval problemen en dat is vooral in het buitenland al een goede reden om er zo een te hebben.
Bye, Maurice
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Vorig jaar nog rondgereden in USA, met een papieren rijbewijs. Heb er nog nooit een internationaal rijbewijs nodig gehad (sinds 2002). Maar zal tegen de volgende keer wel een nieuw model vragen. Niettegenstaande alles al voordien geregistreerd was, ging de frontdesk toch eventjes met onze rijbewijzen tot bij de manager. En we worden er ook niet jonger op (fotogewijs).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

lukadad schreef: 23 mei 2023, 12:48 Vorig jaar nog rondgereden in USA, met een papieren rijbewijs. Heb er nog nooit een internationaal rijbewijs nodig gehad (sinds 2002). Maar zal tegen de volgende keer wel een nieuw model vragen. Niettegenstaande alles al voordien geregistreerd was, ging de frontdesk toch eventjes met onze rijbewijzen tot bij de manager. En we worden er ook niet jonger op (fotogewijs).
Ja, die IDP heb ik voor zover ik me herinner uiteindelijk ook niet nodig gehad. Maar ook alleen maar rijbewijs moeten tonen aan de frontdesk van de car rental. De vraag is of dat oud vodje papier voldoet als je bvb door de politie tegengehouden wordt.

Ik heb overigens eens die IDP opgesnord. Wat dus compleet ironisch is, is dat dat ding gewoon in onze landstalen opgesteld is. In de US gingen ze die dus niet eens kunnen lezen. En dat terwijl het bankkaart-model dat ik hiervoor ook moest aanvragen, wél ook Engelse opschriften heeft :bang: . Gelukkig kon ik dat allemaal via een onkostennota indienen (was voor een business trip). :P
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

IDP heeft verschillende (12) talen, vandaar ook het aantal bladzijden. Ze kunnen het dus wel lezen. :wink:
Bye, Maurice
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 23 mei 2023, 13:35 IDP heeft verschillende (12) talen, vandaar ook het aantal bladzijden. Ze kunnen het dus wel lezen. :wink:
Mijn Belgisch IDP heeft er maar 3 talen, maar met de schematische voertuigenklasse pictogrammen kan je wel uitmaken welke voertuigen EN motorrijtuigen je mag besturen , heb daar in Thailand altijd mijn rijbewijzen mee verkregen samen met "dinosaurus " papieren rijbewijs
20230523_133431.jpg
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Dat is geen IDP maar een gewoon Belgisch rijbewijs.
Bye, Maurice
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vind het toch altijd formidabel dat mensen erin slagen om dat papieren rijbewijs toch echt netjes te houden. Ik heb sinds vorig jaar een bankkaartmodel (vanwege BE rijbewijs), maar mijn oud was na 20 jaar toch echt wel een vod geworden. En gelukkig had mijn vrouw deze dan zo'n 10 jaar terug al eens geplastificeerd :-p
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Het mijne is 27 jaar oud, zit altijd in mijn portefeuille en ziet er nog nagenoeg nieuw uit. :angel:
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 23 mei 2023, 14:41 Dat is geen IDP maar een gewoon Belgisch rijbewijs.
Wat is dan een IDP ? , dacht dat dat grijze naast mijn papieren B rijbewijs een internationaal was .
Ik ga hier misschien iets bijleren dat ik van Belgie nog niet ken (altijd mogelijk natuurlijk :wink: )

Mijn Thais rijbewijs is wel een bankkaart type en maar 5 jaar geldig + tot aan je verjaardag ....(handig om niet te vergeten alzo )
Laatst gewijzigd door Matt555 23 mei 2023, 15:02, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Een internationaal rijbewijs haal je op de gemeente wanneer nodig om naar het buitenland te gaan, dat is dus niet je gewoon rijbewijs. Een IDP is een boekje met een vertaling in 12 talen en je foto + waarmee je mag rijden. Als je even een zoekmachine gebruikt vindt je wel afbeeldingen...
Bye, Maurice
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 23 mei 2023, 14:59 Een internationaal rijbewijs haal je op de gemeente wanneer nodig om naar het buitenland te gaan, dat is dus niet je gewoon rijbewijs. Een IDP is een boekje met een vertaling in 12 talen en je foto + waarmee je mag rijden. Als je even een zoekmachine gebruikt vindt je wel afbeeldingen...
Bedankt voor de toelichting :thumbs: , wist ik niet , moet dan toch ingesteld zijn tijdens mijn 14 jaar buitenland wonende ws.

Bij nazicht Google blijkt dat hetzel;fde dan mijn ouder nu vervallen te zijn , maar uitgebreider qua talen
Laatst gewijzigd door Matt555 23 mei 2023, 15:08, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb in 1986 de eerste keer zo'n IDP gehad...
Bye, Maurice
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 23 mei 2023, 15:06 Ik heb in 1986 de eerste keer zo'n IDP gehad...
Het ziet er wel zelfde uit als mijn simpel internationaal grijs kartonnen IDP maar beperkt tot 3 talen , en daar mag je in Thailand ook mee rijden in beperkte tijd en samen met je Belg. rijbewijs ook gebruiken om TH. rijbewijs te bekomen zonder praktijktest , enkel medische test qua kleuren blind en dieptezicht nodig.

Zal zelfde systeem zijn op zijn Belgisch zoals een paspoort met veel meer bladzijden en meertalig dan standaard ws., verkrijgbaar tegen uitzinnige prijs ws. ipv. de 75 veuro voor standaard Paspoort
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 23 mei 2023, 14:41 Dat is geen IDP maar een gewoon Belgisch rijbewijs.
Die rechtse is toch echt geen gewoon Belgisch Rijbewijs ?!
Dat is het boekje dat ik ook heb en apart heb moeten aanvragen voor mijn US trip. Ik ging er dan ook van uit dat het IDP is. In mijn geval echter ook niet in 12 talen, maar 6 talen. Wat ik hierboven schreef ivm onze landstalen is blijkbaar enkel de voorpagina. Binnenin, waar dan info over de te rijden voortuigen staat (zie ook foto van Matt555), staat het wel in andere talen o.a. Engels en Russisch.

EDIT: mijne is dus zoiets: https://www.autogids.be/auto-advies/rij ... ewijs.html . Middelste stuk is dus elke rechterbladzijde (elke bladzijde in zijn eigen taal) - en is dus identiek aan Matt zijn foto. Rechtse stuk is eigenlijk de achterkant van het boekje dat je kunt uitklappen, met daarop jouw persoonlijke gegevens, incl. foto.
Of aan de binnenkant ziet het er zo uit : https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Q&usqp=CAU . Rechtse blad is dus weer dat uitklapblad met je gegevens en foto.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tomby schreef: 23 mei 2023, 15:39
Die rechtse is toch echt geen gewoon Belgisch Rijbewijs ?!
Dat is het boekje dat ik ook heb en apart heb moeten aanvragen voor mijn US trip. Ik ging er dan ook van uit dat het IDP is. In mijn geval echter ook niet in 12 talen, maar 6 talen. Wat ik hierboven schreef ivm onze landstalen is blijkbaar enkel de voorpagina. Binnenin, waar dan info over de te rijden voortuigen staat (zie ook foto van Matt555), staat het wel in andere talen o.a. Engels en Russisch.

EDIT: mijne is dus zoiets: https://www.autogids.be/auto-advies/rij ... ewijs.html . Rechtse stuk is eigenlijk de achterkant van het boekje dat je kunt uitklappen, met daarop jouw persoonlijke gegevens, incl. foto.
Of aan de binnenkant ziet het er zo uit : https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Q&usqp=CAU . Rechtse blad is dus weer dat uitklapblad met je gegevens en foto.
idem zoals mijn IDP , maar ik heb maar de 3 landstalen , en was afgeleverd 29-05-2018 te Antwerpen en nu vervallen van 28/052021 :think:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 23 mei 2023, 15:50 idem zoals mijn IDP , maar ik heb maar de 3 landstalen , en was afgeleverd 29-05-2018 te Antwerpen en nu vervallen van 28/052021 :think:
Echt bizar, dus blijkbaar bestaan er al zeker 3 versies van datzelfde document, met respectievelijk 3, 6 en 12 talen.
De mijne was ook maar 3 jaar geldig (van 2013 tot 2016).
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb nog nooit een roze IDP gezien, enkel het grijze model
Straks thuis eens kijken van wanneer mijn exemplaar is. Mogelijk 2017.
Bye, Maurice
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 23 mei 2023, 16:05 Ik heb nog nooit een roze IDP gezien, enkel het grijze model
Straks thuis eens kijken van wanneer mijn exemplaar is. Mogelijk 2017.
Wie heeft het over roze ?
Nogmaals: de foto van Matt toont beide rijbewijzen. Links het oude Belgische model (roze). En rechts het IDP model (wit/grijs).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Linkse document is (oud) Belgisch rijbewijs. Rechtse document is wat officieel het "internationale rijbewijs" is overeenkomstig het KB van 23 maart 1998 en bijlage 7 van het Verdrag inzake het wegverkeer van 8 november 1968, in bepaalde gevallen gelijkgesteld met een IDP.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Klopt.. komt er van om op de tablet op verplaatsing te kijken i.p.v. op mijn vertrouwde PC scherm. :oops:
In elk geval zou je met het rechtse boekje de pagina's moeten kunnen openklappen waardoor je de vertalingen van de Belgische info kan zien.

Ik ga er van uit dat mijn laatste IDP al door de versnipperaar gegaan is, net nagekeken en ik was al vergeten dat ik het in 2017 niet nodig gehad heb (geen auto gehuurd toen), jaar er voor de vertaling in NZ laten doen en dus in 2015 laatste keer nodig gehad (in 2020 en 2021 om 1 of andere reden ook niet nodig gehad :evil: )
Ik herinner mij in elk geval een Chinese vertaling naast F/D/E/Sp/Ru...
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Heel dat rijbewijs dient enkel om aan te tonen dat je ooit bewezen hebt te kunnen rijden met een voertuig uit de categorie van uw rijbewijs. Of je het nu nog kan is een andere zaak :)

Mijn moeder had ook een rijbewijs maar ze heeft nooit met een wagen gereden en maar goed :) Mijn vader reed wel, ook met een rijbewijs maar hij heeft het gewoon zelf "al doende" moeten leren, toen kon dat nog wegens geen hond op de weg.

De kans dat je buiten het verhuurbureau uw rijbewijs moet laten zien is klein, ook buiten België. Als dat gebeurt, zal het eerder zijn dat er al wat aan de rijstijl aan te merken was. Verhuurbureaus gaan niet moeilijk doen want dan verhuren ze geen wagen.

Ik zou in de VS eerder opletten met grappen te maken want ze verstaan vaak onze humor niet. Hoe belachelijk ook wat je zegt er is altijd een grote kans dat iemand dat alsnog serieus neemt. Wij reden ooit met een huurwagen en de veiligheidsgordel aan de passagierskant was kapot. Mijn vriendin zat daarom achteraan. Toen ik stopte om te tanken vroeg men mij vlakaf waarom zij achteraan zat, ik zei "because she's punished". Die waren precies klaar om de politie te bellen! :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 23 mei 2023, 18:54 Klopt.. komt er van om op de tablet op verplaatsing te kijken i.p.v. op mijn vertrouwde PC scherm. :oops:
In elk geval zou je met het rechtse boekje de pagina's moeten kunnen openklappen waardoor je de vertalingen van de Belgische info kan zien.

Ik ga er van uit dat mijn laatste IDP al door de versnipperaar gegaan is, net nagekeken en ik was al vergeten dat ik het in 2017 niet nodig gehad heb (geen auto gehuurd toen), jaar er voor de vertaling in NZ laten doen en dus in 2015 laatste keer nodig gehad (in 2020 en 2021 om 1 of andere reden ook niet nodig gehad :evil: )
Ik herinner mij in elk geval een Chinese vertaling naast F/D/E/Sp/Ru...
Ik heb nochtans in 2018 mijn laatste IDP (die van foto) gekregen met maar 3 talig NL, FR.,Duits in, maar mits de Letterklassen pictogrammen kan gezien worden welke letter bij welk type wagen of motorrijwiel hoort om zien als anderstalige ....

En B geeft automatisch het recht op A en A1,,,,althans mits het papieren exemplaar , mogelijk anders met het creditcard rijbewijs systeem ...?

Toegevoegd na 9 minuten 36 seconden:
CCatalyst schreef: 23 mei 2023, 18:37 Linkse document is (oud) Belgisch rijbewijs. Rechtse document is wat officieel het "internationale rijbewijs" is overeenkomstig het KB van 23 maart 1998 en bijlage 7 van het Verdrag inzake het wegverkeer van 8 november 1968, in bepaalde gevallen gelijkgesteld met een IDP.
Oud ...., maar nog steeds geldig voor lang tot .....ev. foto niet meer gelijkend :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”