Aaah okDidierS schreef:Edit: mijn euro valt!.
Ik bedoel fase als in tijd! Spoelen, warmen, drogen, … niet als in L1, L2, L3!

Bij ons momenteel ook Mono 40A. We gaan zien wat dat geeft met de EV volgend jaar.
Aaah okDidierS schreef:Edit: mijn euro valt!.
Ik bedoel fase als in tijd! Spoelen, warmen, drogen, … niet als in L1, L2, L3!
Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer... Je water wordt minder warm maw het heeft meer werk om uw vaat proper te krijgen oa.. Het minste verbruik op water en elektriciteit is het langste programma..Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Ik heb hier nergens eco programma vermeld. Dat maak jij er van. Ik sprak over lagere temperatuur. Kan ik instellen. Eco programma kan ik ook instellen. Het ging mij over ingekort programma. En op lagere temperatuur doet ie er maar anderhalf uur over. En zijn sommige zaken niet proper.tom35 schreef:Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer...Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Wij laden de EV ofwel overdag op pure zonnestroom (en dan heb je geen last van het capaciteitstarief) of (eerder zelden, alleen bij hoogdringendheid) 's nachts aan 2.3 kW (en dan heb je ook geen last van het capaciteitstarief gezien je toch forfaitair 2.5 kW moet betalen en 's nachts schommelt ons huishoudelijk sluipverbruik maar tussen de 50 en 100 Wh.svermassen schreef:Bij ons zijn we naar 3 fasen gegaan wel om andere redenen.
Maar ook voor toekomstgericht.
Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Onze kast was al op 63A afgezekerd na de meter.
En dan was het enkel de studiekost en de vermogenverhoging.
Nu de ganse ombouw van de kast.
Alles hangt natuurlijk vanaf wanneer je je EV gaat laten terwijl je met andere zaken zoals wassen, koken, ...
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Dat is de enige reden: een slinkse manier om veel geld binnen te harkenOrdon schreef:Slim g€zi€n natuurlijk zo'n capaciteitstarief goed wetende dat de ophanden zijnde elektrificatie het elektriciteitsverbruik onvermijdelijk zal doen toenemen.
Zie ook een eerder bericht van mij. Voor alle duidelijkheid: ik heb het geld om mijn nieuwe installatie volledig zelf te bekostigen. Ik heb er bewust voor gekozen om tweederde of drievierde van de investering vía een energielening te financieren. Voor het beetje intrest wat je betaalt ben je inderdaad beter om het zo te doen dan aan je spaarcenten te zitten. Even wat cijfermateriaal van mijn nieuwe installatie die er ligt sinds 10 mei:DidierS schreef:Het is natuurlijk weer enkel voor zij die het geld hebben om te investeren, I know,
De "afstraffing" van een piekverbruik zo lang laten doortellen zoals men nu voor ogen heeft, is er toch wel zwaar over.Ordon schreef:Een klein voorbeeldje. Een stoomhogedrukreiniger:
- Elektrisch vermogen motor: 8kW.
- Thermisch vermogen (brander op huisbrandolie): 120kW.
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.[/quote]svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Dat zijn allemaal domme mensen die niet willen anticiperen.phil48 schreef:Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen
Komen doet het toch ongeacht de hoogte van de energiefacturen. Maar je hebt gelijk dat ik minder met die hogere energierekening bezig ben, omdat ik een tarief heb dat onder het sociaal tarief zit en ook vast is (11,46 en 8,46 vs 16,00 en 13,10). En gas heb ik niet meer.phil48 schreef:Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief![]()
Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen
De helft die nu al zucht gaat nog harder zuchten met het capaciteitstarief én de rij zuchtenden zal met het CCT enkel groter worden.phil48 schreef:Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief![]()
Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen
Half Vlaanderen, echt?phil48 schreef:Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief![]()
Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen
Voor jou wellicht een voetnoot, voor veel mensen harde realiteit.ivob schreef:
Half Vlaanderen, echt?
Ja, het idiote riedeltje van Groen aka "Isoleer je huizen, sukkels!"ivob schreef:Beter het probleem detecteren en eenmalig al bij de bron oplossen dan bodemloze putten blijven sponsoren.
Dubbel zo veel elektriciteit produceren dan het verbruik zegt op zichzelf ook niks.ivob schreef: "Rondkomen" zegt op zichzelf niets. Dat is geen verifieerbaar cijfer.
Dat zullen dan waarschijnlijk de auto's zijn van die andere 6/10?SPR schreef:4 op de 10 kunnen hun factuur niet meer betalen maar als ik dan eens kijk welke wagens er tegenwoordig op de snelweg rijden? De Porches en Tesla's zijn niet te tellen, de BMW's, Mercedessen en Audi's sluiten er naadloos bij aan. Ik denk dat vooral heel veel mensen wat boven hun stand leven of verkeerde prioriteiten hebben.
Hadden ze toen zelf nog niet door dat ze hun "opdracht" niet tijdig rond konden krijgen (voor de tweede keer al) of hadden ze toen zelf nog geen idee dat ze later zouden moeten zwichten voor politieke druk om voor "zondebok" te moeten spelen om politici een beetje uit de wind te kunnen zetten?Nexus 1980 schreef:Fluvius reageerde dat ik mogelijk op de 9 maanden het er niet meer zou uit krijgen. Ik dacht toen al.. we zullen wel zien. Wel kijk, dag/nacht is er nog steeds
Een maand geleden post HLN wel dit nieuws en daar werd wel al gezegd dat de vreg het verder heeft uitgesteld naar 2023. Dus weten ze wel nog welk nieuws ze posten.Nexus1980 schreef:Vreemd HLN kopt met “ Komt capaciteitstarief er of niet (op 1/7/2022)?” Ik maar denken dat het al beslist was dat het naar 1/1/2023 was gebracht. Maar inderdaad, Dat uitstel was op vraag van fluvius nog niet rond door de vreg. Beetje rare situatie dat het niet bevestigd werd.
Ik ben eerlijk gezegd blij… in 2021 heb ik beslist om toch nog zo’n administratieve kost van 10 euro te betalen aan Fluvius voor de digitale meter te laten omschakelen van enkel dag naar dag/nacht. Fluvius reageerde dat ik mogelijk op de 9 maanden het er niet meer zou uit krijgen. Ik dacht toen al.. we zullen wel zien. Wel kijk, dag/nacht is er nog steeds.
Vraag 1: En dan wil men elektrisch rijden promoten, vertel me dan hoe je al die wagens gaat laden op een nu al veel te zwak netwerk?'pieken wil men dus vermijden. “Het is dat of zwaardere kabels en andere infrastructuur voor elektriciteit aanleggen”, aldus De Paepe. “Het capaciteitstarief is dus een manier om de consumenten aan te sporen hun gewoontes te veranderen.'
Aldus het HLN artikel: https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~a77a87f1/