Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

DidierS schreef:Edit: mijn euro valt! :-D .
Ik bedoel fase als in tijd! Spoelen, warmen, drogen, … niet als in L1, L2, L3!
Aaah ok :lol: ja, kwas even niet mee.

Bij ons momenteel ook Mono 40A. We gaan zien wat dat geeft met de EV volgend jaar.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Bij ons zijn we naar 3 fasen gegaan wel om andere redenen.
Maar ook voor toekomstgericht.
Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Onze kast was al op 63A afgezekerd na de meter.
En dan was het enkel de studiekost en de vermogenverhoging.
Nu de ganse ombouw van de kast.

Alles hangt natuurlijk vanaf wanneer je je EV gaat laten terwijl je met andere zaken zoals wassen, koken, ...
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer... Je water wordt minder warm maw het heeft meer werk om uw vaat proper te krijgen oa.. Het minste verbruik op water en elektriciteit is het langste programma..
Een vaatwasser verbruikt trouwens minder water dan dat je met de hand afwast.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

tom35 schreef:
Jack Daniels schreef:Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
Je bent mis, het eco programma van een vaatwasser duurt net langer...
Ik heb hier nergens eco programma vermeld. Dat maak jij er van. Ik sprak over lagere temperatuur. Kan ik instellen. Eco programma kan ik ook instellen. Het ging mij over ingekort programma. En op lagere temperatuur doet ie er maar anderhalf uur over. En zijn sommige zaken niet proper.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons op eco duurt meer dan een uur langer en dan is het ook nog allemaal niet droog.
Verkort programma is hier ook niet alles proper.
Wij kunnen wel nog automatisch nemen.
Daardoor wordt de temperatuur en hoeveelheid water wel wat aangepast.
Maar duurt toch ook nog tussen 2 en 2h30
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef:Bij ons zijn we naar 3 fasen gegaan wel om andere redenen.
Maar ook voor toekomstgericht.
Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Onze kast was al op 63A afgezekerd na de meter.
En dan was het enkel de studiekost en de vermogenverhoging.
Nu de ganse ombouw van de kast.

Alles hangt natuurlijk vanaf wanneer je je EV gaat laten terwijl je met andere zaken zoals wassen, koken, ...
Wij laden de EV ofwel overdag op pure zonnestroom (en dan heb je geen last van het capaciteitstarief) of (eerder zelden, alleen bij hoogdringendheid) 's nachts aan 2.3 kW (en dan heb je ook geen last van het capaciteitstarief gezien je toch forfaitair 2.5 kW moet betalen en 's nachts schommelt ons huishoudelijk sluipverbruik maar tussen de 50 en 100 Wh.
Wij hebben ook de gewoonte dat wie thuiskomst inplugt (indien nodig) en wie vertekt ontkoppelt zodat je nooit van de theoretische 0 tot 100% moet gaan laden, alleen aanvullen wat er verreden werd.
Voor wie dagelijks meerdere honderden km moet rijden is dat uiteraard geen optie.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Ja, dan pas je de manier van laden ook aan.
Sommigen zullen een snellader nodig hebben, als ze veel kilometers moeten doen en dan is het een ander verhaal.
Het principe is ook zo, wij willen bijvoorbeeld ook zo,weinig mogelijk het ‘s nachts laten opladen.
Als je soms zo van die beelden ziet :|
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wat bedoel je met een snellader en over welke beelden heb je het?

Op monofase kan je, indien nodig, aan 7 kW laden. Dat is aan 40 km per uur. Tijdens een normale nachtrust (voor wie alleen thuiskomt om te slapen) laad je dan al 320 km bij. De gevallen die thuis sneller moeten laden zullen eerder de uitzondering zijn.

Ter info, ik pas het laden niet aan omdat het thuisnet het niet zou aankunnen maar, als het even kan, louter om economische redenen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Ja, gelijk heb je.
Bedoelde gewoon tussen gewoon in een stopcontact en een lader voor meer vermogen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ah ok :-D .
Aan een stopcontact spreken we over een "granny" en met snelladen aan een thuislaadpaal heeft men het normaal gezien over 11 tot 22 kW. Vandaar dat ik niet mee was.
Sol Invictus!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Snelladen gaat thuis niet gebeuren en normaal ook niet nodig zijn. Al zeker niet aan 7kW met het capaciteitstarief (tenzij de vergoeding hoog genoeg is om dat te bufferen).
Met 1 EV voorzie ik geen probleem, als de prijzen wat normaal worden hoop ik wel men vrouw te overtuigen voor ook een EV (met haar KMs aan de huidige prijzen nog ver van interessant). Met 2 zal monofase misschien al wat nipt zijn (ik ben wel de enige die kilometers doet)
svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

3 fasen (3x400V) krijg je als particulier max. 50A. Ik heb 3 fasen en 40 À. Monofase weet ik niet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

3 fase @ 63A is als particulier ook mogelijk.
Zelfs met een "slimme" meter.

Indien men dan de prijs van een halve woning aan zonnepanelen en batterijen (met fatsoenlijke cellen!) uitgeeft, kan men deels dat capaciteitstarief ontlopen (3 fase @ 63A).
Moet ge natuurlijk niet afkomen met een (pruts)batterij met LFP cellen (zoals ivob heeft aangeschaft).
Indien men een batterij écht gaat gebruiken, zijn LFP cellen gewoonweg ondermaats.

Met de elektrificatie die men van plan is door te voeren, zal het huidige "gemiddelde" (particuliere) elektriciteitsverbruik stevig de hoogte in gaan (zij het van het net, zij het van PV met batterij).

Slim g€zi€n natuurlijk zo'n capaciteitstarief goed wetende dat de ophanden zijnde elektrificatie het elektriciteitsverbruik onvermijdelijk zal doen toenemen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ordon schreef:Slim g€zi€n natuurlijk zo'n capaciteitstarief goed wetende dat de ophanden zijnde elektrificatie het elektriciteitsverbruik onvermijdelijk zal doen toenemen.
Dat is de enige reden: een slinkse manier om veel geld binnen te harken
Enkel tweakers/UB'ers kunnen dat "omzeilen".
En in december (oudjaar) en januari (nieuwjaar) zit ik sowieso op een piek van 3-4kW, aangezien oudjaar en nieuwjaarsfeestje bij ons is.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Twitter: ON8SD
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Het is natuurlijk weer enkel voor zij die het geld hebben om te investeren, I know, maar afgelopen feestdagen heb ik bewust eens de haalbaarheid getest om overdag de batterij manueel traag op te laden zodat we dan 's avonds konden feesten vanuit de batterij (er was amper zon die dag, voor alle duidelijkheid). Thuis hebben ze het nooit gemerkt terwijl ze wel alles gedaan hebben wat ze wilden. Wel rekening houden met de capaciteit van je omvormer: stel dat je je piek onder de 3.5kW wilt houden, dan mag je bij een omvormer van 5kW sowieso nooit meer dan 8.5kW totaal verbruiken gedurende een kwartier.

Maar het lukt dus (mits de investering natuurlijk).

Oh, en voor de duidelijkheid: ik ben ook geen fan van al die regels die wijzigen tijdens de match, want nu lijkt het alsof ik fan ben van al die zotte beslissingen :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

DidierS schreef:Het is natuurlijk weer enkel voor zij die het geld hebben om te investeren, I know,
Zie ook een eerder bericht van mij. Voor alle duidelijkheid: ik heb het geld om mijn nieuwe installatie volledig zelf te bekostigen. Ik heb er bewust voor gekozen om tweederde of drievierde van de investering vía een energielening te financieren. Voor het beetje intrest wat je betaalt ben je inderdaad beter om het zo te doen dan aan je spaarcenten te zitten. Even wat cijfermateriaal van mijn nieuwe installatie die er ligt sinds 10 mei:
14 sunpower panelen van 425W
1 Huawei omvormer
1 Huawei batterij van 10 kW
Installatie, kabels, allerhande materialen, keuring, recupel bijdrage,... enfin de hele reutemeteut: totale kostprijs 13088 euro. Houd er rekening mee dat sunpower panelen, de Rolls Royce onder ZP, duurder zijn dan om het even welk merk met hetzelfde vermogen. Energielening van 8000 euro bij Argenta, de overige 5000 Euro betaal ik uit eigen zak. Intrestvoet bij Argenta is 1,7%, duurder dan andere banken. KBC rekent 1,3%. Ik betaal dat bedrag terug op 2 jaar. Ik ga 142 Euro interest betalen over die volledige som. Maandelijkse aflossing is 338 euro. Ik kom wel nog in aanmerking voor een premie van 1725 Euro voor de batterij. Uiteindelijk kost de installatie mij 13088-1725 = 11363 Euro.
Je bepaalt zelf over hoeveel jaar je die lening terug betaalt, maximum termijn is 120 maanden bij bepaalde (alle?) banken. Waarmee het verhaaltje, dat ZP enkel voor de rich, happy few zijn, ook naar de prullenmand wordt verwezen. Wie een goedkopere installatie wenst mét batterij die laat Chinese of duitse of... paneeltjes installeren.
De "oude" sunpower panelen van 318W liggen er sinds april 2011.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

En kan je dan, na uitgave van ruim elf duizend euro (dertien duizend euro zonder premie), bijvoorbeeld een stoomhogedrukreiniger (zoals reeds opgemerkt in dit bericht) aansluiten en er mee aan de slag zonder alsnog dat capaciteitstarief aan uw been te hebben?
Ik ben zeker van niet.
Hooguit een kleine verzachting, en allicht extra slijtage aan je batterij, ondanks een aanzienlijke uitgave.
Ordon schreef:Een klein voorbeeldje. Een stoomhogedrukreiniger:
  • Elektrisch vermogen motor: 8kW.
  • Thermisch vermogen (brander op huisbrandolie): 120kW.
De "afstraffing" van een piekverbruik zo lang laten doortellen zoals men nu voor ogen heeft, is er toch wel zwaar over.
Afin, mijn gedacht hé.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Op piek momenten sturen mijn panelen 7,4 KW naar het net. Verbruik je meer dan dat, dan schiet de batterij in actie zodat je toch niks van het net afneemt. Idem met inductie koken, oven, vaatwasser,.... Indien geen productie van de ZP doet de batterij het nodige, tot ze leeg is uiteraard. In de zekeringenkast zijn spoelen geplaatst die de richting van de stroom in de gaten houden. Indien van het net naar binnen, dan worden ZP (en eventueel batterij) aangesproken om stroom te leveren.
Ik voeg een Screenshot van de homewizard P1 bij. Groen is richting net, paars is van het net richting huis. De vlakke streep is voor zonsopgang en na zonsondergang. Alle nachtelijke sluimerverbruik wordt door de batterij opgevangen. Sinds de panelen er liggen heb ik 0,0 kW afname van het net. Merk onderaan ook de piek op, die ligt halfweg 7000 en 8000W. Die piek zal nog toenemen de komende weken, tot de zon op haar jaarlijkse hoogtepunt staat. Rijk ga ik er niet van worden, maar ik ga Engie en consoorten toch niet veel meer moeten betalen.
Bijlagen
Screenshot_20220519-181045.jpg
(224.86 KiB) Nog niet gedownload
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

Even offtopic, maar zo een 120kW stoomhogedrukreiniger... waar gebruik je dat precies voor dat een gewone hogedrukreiniger niet kan?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:Oorspronkelijk wilden we naar 63A mono, maar dat mocht van Fluvius niet.
Wat was de reden? Alles zit klaar voor 3fase hier, gewoon nog geen nood voor gezien, maar das wel duurder om daar naar over te schakelen dus ik doe het niet zolang het niet moet.[/quote]

Er is gewoon 1 fase zwaarder belast door dat er gewoon teveel op hangt.
De 2de kast is maar 3G10, en komt samen op de eerste kast met nog enkele kringen.
Destijds hebben we terrasverwarmers bijgehangen.
En die vreten stroom.
Dan nog wat koken en de zekering springt.
Nu dat er geen terugdraaiende meter meer is voor ons, zou ik dat nooit meer doen.
Verkeerde keuzes destijds, maar zo gemakkelijk.
Gewoon knopke en het is warm.
Maar dat is menselijk natuurlijk.
Nu zou ik eerder een pelletkachel plaatsen onder de terrasoverkapping.

Ter info: bij mij zeiden ze zelfs dat 3x 80A zelfs mogelijk was, mist de juiste afstand tot de cabine en de juiste kabeldikte en een VERANTWOORDING.
Wij dachten misschien in de toekomst een zorgunit bij plaatsen in de tuin en aangezien ik geen 2de meter kan hangen, wegens plaatsgebrek, zou het dan allemaal via de huidige meter moeten.
Standaard is wel 3 fasen 3x32A zonder studie en mits mogelijkheid qua kabeldikte en lengte (dus mag geen verouderd netwerk zijn).
Maar die richtlijnen veranderen ook ieder jaar en onze situatie is intussen al 2 jaren terug.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer

Binnen een week gaat het capaciteitstarief in toch?
Ik had toch wat meer communicatie verwacht.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je had ons bijna liggen. :-D
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Als je het helemaal bekijkt, dan zie ik op de VREG enkel staan dat ze het "overwegen omdat Fluvius het niet deftig kan implementeren tegen 01/07/2022". Daarna niets meer...

https://www.vreg.be/nl/nieuws/consultat ... ettarieven

Dus ja de communicatie van het uitstel moet er in feite nog komen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Op 16 mei 2022 werd reeds duidelijk dat de VREG heeft besloten om de nieuwe nettarieven voor elektriciteit, waaronder het capaciteitstarief, uit te stellen naar 1 januari 2023. Het zou voor Fluvius nog steeds niet mogelijk zijn om de implementatie van de juiste systemen te kunnen garanderen voor juli 2022, waardoor uitstel noodzakelijk was. De VREG is, na een pro forma openbare consultatie, met het uitstel akkoord gegaan om een goede werking van de markt te garanderen.

Voor wie dat door gebrekkige communicatie gemist had is dat nu dus een kans om de datum van het nieuwe uitstel te noteren.
Op naar de volgende uitvluchten voor een nieuw uitstel of iets helemaal anders?
Sol Invictus!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief :bang:

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen :roll:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

phil48 schreef:Ik zou zeggen, ga eens kijken bij mensen met échte problemen :roll:
Dat zijn allemaal domme mensen die niet willen anticiperen. :angel:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 253 keer
Provider

phil48 schreef:Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief :bang:

Komen doet het toch ongeacht de hoogte van de energiefacturen. Maar je hebt gelijk dat ik minder met die hogere energierekening bezig ben, omdat ik een tarief heb dat onder het sociaal tarief zit en ook vast is (11,46 en 8,46 vs 16,00 en 13,10). En gas heb ik niet meer.

Echter zit ik wel in met anderen, ook al zat niemand met ons in om al die investeringen te doen. Wij halen het er nooit meer uit, tenzij deze situatie nog tientallen jaren duurt.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

phil48 schreef:Terwijl half Vlaanderen zucht onder de bijna onbetaalbaar geworden energiefacturen, liggen sommigen hier wakker van het uitstellen van het capaciteitstarief :bang:

De helft die nu al zucht gaat nog harder zuchten met het capaciteitstarief én de rij zuchtenden zal met het CCT enkel groter worden.
Dat is ook de reden dat het er nu nog niet gekomen is: de politiek heeft schrik om door de oppositie gebrandmerkt te worden als zij die de factuur onnodig nog wat verhogen.
Veel kans gaat het op 1/1/2023 nog uitgesteld worden, met de prijsprognoses die je nu al kan zien (termijnmarkt).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Half Vlaanderen, echt?
Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn met echte problemen (die zijn er altijd al geweest en zullen er ongeacht de toestand altijd zijn), maar half Vlaanderen? Echt? :roll:
De mensen met echte energieproblemen hebben trouwens al een sociaal tarief waarvan de groep gevoelig is uitgebreid en de termijn verlengd. Alsof dat een blijvende oplossing is. Eerst energie langs ramen en deuren buitensmijten en dat dan keer op keer sponsoren.
Beter het probleem detecteren en eenmalig al bij de bron oplossen dan bodemloze putten blijven sponsoren.
Sol Invictus!
phil48
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:
Half Vlaanderen, echt?
Voor jou wellicht een voetnoot, voor veel mensen harde realiteit.

En nee, ik ben geen PVDA'er - ik ben bij de gelukkigen met ZP, WP, EW en dergelijke meer.

GROTE PEILING. 4 op de 10 Vlamingen hebben amper genoeg centen om maand door te komen

De stijgende levensduurte en haperende economie blijven niet zonder gevolgen: een groot deel van de Vlamingen heeft momenteel amper genoeg centen om de maand rond te komen. In Vlaanderen gaat het over 41%, in Brussel (54%) en Wallonië (57%) loopt dat cijfer verder op. Dat zijn maar liefst 2,7 miljoen Vlamingen die het financieel moeilijk hebben. Het is één van de opmerkelijke bevindingen uit onze Grote Peiling.

HLN - 20.06.22

https://www.hln.be/binnenland/grote-pei ... ~a0c179a9/
ivob schreef:Beter het probleem detecteren en eenmalig al bij de bron oplossen dan bodemloze putten blijven sponsoren.
Ja, het idiote riedeltje van Groen aka "Isoleer je huizen, sukkels!"

Alleen hebben die 40 procent (okay - dus niet de helft van de Vlamingen, wél de helft van de Belgen) het geld niet om dergelijke investeringen te doen. Ik stel voor dat de overheid dat dan maar sponsort hé - als ze eindelijk klaar zijn met het zorgen dat veel Waalse burgers eindelijk weer een dak boven hun hoofd hebben. Of wacht, dat zal voor de volgende regering zijn, nu zijn er dringender zaken (stikstofdecreet etc).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De partij die je al dan niet steunt heeft hier weinig mee te maken.
Een peiling afgenomen door HLN nog minder. Die zijn alleen maar bezorgd dat hun titels voldoende clickbaits opleveren, niet naar de getrouwheid van hun berichtgeving.
"Rondkomen" zegt op zichzelf niets. Dat is geen verifieerbaar cijfer.
Er zijn, als voorbeeld, mensen die met 1000 €/maand goed kunnen rondkomen en mensen die met 3000 €/maand nog altijd het gevoel hebben niet te kunnen "rondkomen".
Benieuwd of over enkele weken de traditionele file richting zuiden met 50% zal afgenomen zijn. Al die mensen, de helft van alle Vlamingen hoor ik her en der, zal in crisistijd toch wel wijs genoeg zijn om dat even te laten en zich even toe te leggen op de meer essentiële zaken? Of niet? We zullen het over enkele weken weten. HLN zal ongetwijfeld met hetzelfde enthousiasme "verslaggeving" uitbrengen over dit jaarlijks terugkerend fenomeen en de horden die bij de minste zonnestraal onverminderd richting kusthoreca trekken.

En ja, ik vind het van goed bestuur getuigen om als overheid een verplichte isolatienorm op te leggen voor nieuwbouwwoningen, huurwonigen en sociale woningen en dat desnoods te integreren in een afgestemd leningbeleid met lage tot zero intresten tot sociale steunmaatregelen voor lage inkomens. Op termijn levert dat zowel voor overheid als hun kiezers meer op dan geld blijven pompen in woningen die niet rendabel noch ecologisch te verwarmen zijn en het meestal niet waard zijn op de privémarkt als huurpand aangeboden te worden. Dat is gewoon het op termijn bestendigen van een situatie zonder zicht op een structurele oplossing. Kost alleen maar geld dat je niet meer kan inzetten voor structurele maatregelen.
Leg als overheid voor alle woningen normen op en handhaaf deze normen dan ook. En dat doe je niet met het afleveren van nepcertificaten die alleen extra geld kosten aan de betrokkenen maar verder niets wijzigen aan de situatie. Dat is jezelf en iedereen voor de gek houden.
Zal deze mensen op termijn ook meer ten goede komen dan het betonen van "empatisch inlevingsvermogen" waar ze in de praktijk weinig mee kunnen aanvangen. Daar hebben ze langs de Vesder waarschijnlijk ook al lang hun buik van vol.
Gezinnen die in een moeilijke situatie zitten hebben op termijn meer baat bij deugdzame structurele maatregelen dan de zoveelste symbolische online aai over hun bolleke.

Maar we dwalen af. Volgens de huidige stand van zaken wordt het capaciteitstarief ingevoerd op 1/1/2023. De details daarover, 6 maanden na datum van de eerste ingeplande invoering, zijn nog steeds een goedbewaard geheim. Zou de VREG zelf wel klaar geweest zijn om ze al in te voeren?
Zo ja, wat houdt hen dan tegen de details vrij te geven?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: "Rondkomen" zegt op zichzelf niets. Dat is geen verifieerbaar cijfer.
Dubbel zo veel elektriciteit produceren dan het verbruik zegt op zichzelf ook niks.
Het is geen verifieerbaar cijfer
Toch post je het in bijna elk draadje over ellentriek :bang:
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer

4 op de 10 kunnen hun factuur niet meer betalen maar als ik dan eens kijk welke wagens er tegenwoordig op de snelweg rijden? De Porches en Tesla's zijn niet te tellen, de BMW's, Mercedessen en Audi's sluiten er naadloos bij aan. Ik denk dat vooral heel veel mensen wat boven hun stand leven of verkeerde prioriteiten hebben.

Van de week nog dezelfde discussie gehad, rondkomen van een klein pensioen, op het einde van de maand moeten lenen bij de kinderen want de rekeningen zijn toch zo hoog maar wel de echte Cola Zero kopen en als er iets 'stuk' gaat (rolletje op van de grastrimmer bvb) ineens een nieuw toestel bestellen. Elke dag een brood kopen bij de bakker en de dag erna de rest in de GFT bak gooien, 75 euro opbellen voor de tandarts van wacht want ineens was de tandpijn dringend in het weekend en ga zo maar door.

Vond het ook fantastisch dat een vrouw een zware dobber te slikken kreeg omdat ze 480 euro brandstoftoeslag moet betalen op een reis van... 4836 euro. Annuleer dan en blijf thuis? Of denk op voorhand na wat je echt kan missen? Voor dat bedrag installeer je bvb zonnepanelen waar je 20 jaar geniet van hebt ipv een week.

Ondertussen gaat iedereen wel moeilijk doen over een capaciteitstarief... Ik betaal ook niet graag extra en dat is vooral bij het capaciteitstarief er eerder iets wringt met mijn principes want voor die extra 'belasting' krijgen we eigenlijk niets terug maar kom. Voor mijn part schaffen ze dat misbaksel maar af en investeren ze eens in een echte oplossing ipv lapmiddeltjes.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 39 keer
Provider

Vreemd HLN kopt met “ Komt capaciteitstarief er of niet (op 1/7/2022)?” Ik maar denken dat het al beslist was dat het naar 1/1/2023 was gebracht. Maar inderdaad, Dat uitstel was op vraag van fluvius nog niet rond door de vreg. Beetje rare situatie dat het niet bevestigd werd.

Ik ben eerlijk gezegd blij… in 2021 heb ik beslist om toch nog zo’n administratieve kost van 10 euro te betalen aan Fluvius voor de digitale meter te laten omschakelen van enkel dag naar dag/nacht. Fluvius reageerde dat ik mogelijk op de 9 maanden het er niet meer zou uit krijgen. Ik dacht toen al.. we zullen wel zien. Wel kijk, dag/nacht is er nog steeds. :-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef:4 op de 10 kunnen hun factuur niet meer betalen maar als ik dan eens kijk welke wagens er tegenwoordig op de snelweg rijden? De Porches en Tesla's zijn niet te tellen, de BMW's, Mercedessen en Audi's sluiten er naadloos bij aan. Ik denk dat vooral heel veel mensen wat boven hun stand leven of verkeerde prioriteiten hebben.
Dat zullen dan waarschijnlijk de auto's zijn van die andere 6/10? :-D
Maar inderdaad, zelfde mening. Het is in mijn ogen eenvoudig hoor, de uitzonderingen niet te na gelaten, gewoon zorgen dat er niet meer buiten gaat dan dat er binnen komt en je "komt rond".
Stel als eerste prioriteit dat je een dak boven je hoofd hebt waar je eigenaar van bent (en volgens de cijfers zijn er dat in Vlaanderen nog altijd een goede 70%, dus een ruime meerderheid) dan is vanaf dat ogenblik rondkomen, met welk inkomen of sociale bijstand dan ook, kinderspel. Het probleem begint zich natuurlijk te stellen vanaf het punt dat men geen prioriteiten kan stellen en vindt dat men altijd en overal recht heeft op vanalles en nog wat en liefst onmiddellijk. Dan kom je natuurlijk nooit rond. En dat is dan uiteraard altijd de schuld van een ander en "het systeem".
Wie nooit tijdig geleerd heeft zijn eigen boontjes te doppen zal het later inderdaad heel moeilijk krijgen om dat terug recht te zetten.
Nexus 1980 schreef:Fluvius reageerde dat ik mogelijk op de 9 maanden het er niet meer zou uit krijgen. Ik dacht toen al.. we zullen wel zien. Wel kijk, dag/nacht is er nog steeds
Hadden ze toen zelf nog niet door dat ze hun "opdracht" niet tijdig rond konden krijgen (voor de tweede keer al) of hadden ze toen zelf nog geen idee dat ze later zouden moeten zwichten voor politieke druk om voor "zondebok" te moeten spelen om politici een beetje uit de wind te kunnen zetten?
Laatst gewijzigd door ivob 25 jun 2022, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Nexus1980 schreef:Vreemd HLN kopt met “ Komt capaciteitstarief er of niet (op 1/7/2022)?” Ik maar denken dat het al beslist was dat het naar 1/1/2023 was gebracht. Maar inderdaad, Dat uitstel was op vraag van fluvius nog niet rond door de vreg. Beetje rare situatie dat het niet bevestigd werd.

Ik ben eerlijk gezegd blij… in 2021 heb ik beslist om toch nog zo’n administratieve kost van 10 euro te betalen aan Fluvius voor de digitale meter te laten omschakelen van enkel dag naar dag/nacht. Fluvius reageerde dat ik mogelijk op de 9 maanden het er niet meer zou uit krijgen. Ik dacht toen al.. we zullen wel zien. Wel kijk, dag/nacht is er nog steeds. :-)
Een maand geleden post HLN wel dit nieuws en daar werd wel al gezegd dat de vreg het verder heeft uitgesteld naar 2023. Dus weten ze wel nog welk nieuws ze posten.

Capaciteitstarief opnieuw uitgesteld: Wat is het precies? En wat zal het voor je factuur betekenen?

https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~a77a87f1/
phil48
Elite Poster
Elite Poster

@ SPR

Wat simplistisch he.

Wie zijn wij om te beslissen dat iemand een goedkope nokia moet gebruiken omdat die iphone voor haar of hem té duur is.

Hoorde gisteren dat orakel uit Kortrijk bezig in Terzake. Zolang dit soort mensen aan de macht is, zal er qua beleid niet veel in ons land veranderen.

Hoorde ik hem zeggen dat wie een bedrijfswagen heeft "de hardwerkende mensen zijn". Dus de rest zijn profiteurs ????
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ik denk niet dat de conclusie was dat de rest dan profiteurs waren.
k ben geen "fan" van de man maar die laatste conclusie heeft "Q uit Kortrijk" ook niet gemaakt.
Zeker niet als je weet in welke context je die uitspraak werd gedaan.
Het is al lang niet meer zo dat een salarisauto het voorrecht is van een gepriviligeerde klasse.
Het is gewoon een gevolg van de hoge belastingen op arbeid.
Neem je bv. een salarisauto en andere fiscale voordelige systemen weg (zoals bv. de Groenen bepleiten en Calvo zich bij de vorige verkiezingen lelijk aan mispakt heeft en dat is heus wel blijven hangen bij zijn collega's) zal de werkgever bruto een veel hoger bedrag moeten ophoesten om zijn werkgever netto hetzelfde loon te kunnen geven.
En dat leidt weer tot andere problemen.
Het is een circel die men uiteraard in het verleden zelf gecreëerd heeft en waar men nu niet meer uitgeraakt zonder iemand voor de kop te stoten (en dat laatste durft men niet meer).
Het is om te beginnen uiteraard al belachelijk dat een overheid die wetten stemt om arbeid het zwaarst fiscaal te belasten nadien zelf allerlei constructies in het leven roept om de weerslag van die fiscaliteit te omzeilen. Maar dat is nu eenmaal de huidige stand van zaken gegroeid uit jaren dagjespolitiek.
Terzake heb ik niet gezien maar in het overzicht van de week (De Afspraak op vrijdag) op dezelfde zender deed hij eenzelfde uitspraak.
Verbeter me dus als hij in Terzake een ander verhaal deed.
Laatst gewijzigd door ivob 25 jun 2022, 10:36, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

'pieken wil men dus vermijden. “Het is dat of zwaardere kabels en andere infrastructuur voor elektriciteit aanleggen”, aldus De Paepe. “Het capaciteitstarief is dus een manier om de consumenten aan te sporen hun gewoontes te veranderen.'

Aldus het HLN artikel: https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~a77a87f1/
Vraag 1: En dan wil men elektrisch rijden promoten, vertel me dan hoe je al die wagens gaat laden op een nu al veel te zwak netwerk?
Of moeten we in de nacht uit bed en ergens een laadplaats gaan zoeken in stad die vrij is voor onze stekker?

Vraag 2: Niet iedereen woont in een woning waar je wellicht kan gebruik maken van een eigen stopcontact, wat met bewoners in appartementsgebouwen dan? Ik kan moeilijk mijn wagen meenemen naar een verdieping.

Nog een mooi voorbeeld van aftroggelarij zijn die trajectcontroles en de vele die nog zullen volgen.
Pure geldklopperij en verdoken belasting, mooi verwoord en ons aangesmeerd door excellenties om zogezegd het verkeer veiliger te maken.
Waarom niet het wegdek zelf veiliger maken, doe een heraanleg met nadruk op afremmen van het verkeer, zijn we meteen ook af van de slechte staat van het wegdek dat België elk jaar meer teistert.
Alleen is er een addertje te vinden, zoiets kost enkel geld en brengt niks in kas voor hen, maar ik dwaal af...
Zum kotsen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De netbeheerders hebben al lang en het breed de conclusie gepubliceerd dat niet de volumes op het netwerk een probleem vormen (ook niet als men elektrisch gaat rijden) maar de korte gelijktijdige pieken op het net.
In dat licht moet je het capaciteitstarief dan ook zien. Men wil een negatieve incentive geven (capaciteit beboeten) om dat te vermijden. Of dat de goede weg is durf ik uiteraard ook te betwijfelen.
Lijkt me, technisch gezien, ook een beetje een contradictie dat als je maar genoeg betaalt voor een hoger vermogent het net die capaciteit plots wel aankan.

In (nieuwbouw) appartementsgebouwen is men nu al verplicht voldoende parkeergelegenheid te voorzien met een minimumquota voor elektrisch laden.
Lost natuurlijk het probleem niet op bij bestaande gebouwen.
Zoals elke overgangsperiode en verandering zal dat gepaard gaan met horten en stoten, vallen en opstaan en leren uit fouten en hopelijk er uit leren. Bijna geen enkele verandering gebeurt vlekkeloos en zonder setbacks.

Dat men er van moet overgeven helpt de zaak natuurlijk ook niet vooruit en gaat het probleem evenmin oplossen.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”