Ik zal eens zien of ik het snel kan uitleggen zonder te moeten gaan tekenen
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
. En btw, ik ben ook allesbehalve expert, maar heb de voorbije week wel redelijk wat gelezen/geleerd omwille van hier zelf een en ander slim te willen maken.
BASICS
Misschien weet je dit al, maar het is in elk geval nodig om de rest te begrijpen. Je 220V in huis werkt met een nuldraad (N=blauw) en fasedraad (L=bruin/rood). Op N staat dus gewoon 0 V, op L staat een sinusvormige wisselspanning van 220V. Raak de N draad aan en niets gebeurt, raak de L draad aan en het is dikke patat (want je vormt via je lichaam en de grond een circuit). En hopelijk slaat je verliesstroomschakelaar rap genoeg af (die merkt dat er meer stroom door L dan door N loopt, en er dus ergens stroom loopt langswaar het niet zou moeten lopen). Dit terzijde.
OUDE/DOMME SITUATIE
De meest courante lichtschakelaar is enkelpolig. Daarbij loopt de N rechtstreeks naar de lamp, en de schakelaar onderbreekt de L draad. Hier zie je dus ook maar 2 draden, de ene komt van je zekerkast, de andere loopt naar de lamp. Minder courant is tweepolig. Hierbij komt zowel L als N toe op de schakelaar en gaan beide ook naar de lamp, en je hebt dus 4 draden. Als de schakelaar uit staat, is de lamp dus volledig ontkoppeld van je elektriciteitsnet.
Hier een tekening van beide. Dat controle-lampje rechts bij dubbelpolig is eigenlijk niet relevant.
Het probleem met een enkelpolige schakelaar is dat die enkel mechanisch kan werken. Want als de schakelaar open staat, loopt er geen stroom meer over je draden die daar toekomen, en dus kan je ook niets elektrisch meer voeden (zoals een sensor, een relay...). Of anders gezegd: moest je daar bvb een Zigbee module, sensor, etc... hebben, dan hebben die stroom nodig, maar die stroom gaat dan automatisch ook door je lampen lopen.
JOUW SITUATIE
Op jouw 2de foto zie je dus dat achter die sensor een Niko 420-001x zit. Dat is een relay voor aansturen met een tijdsklok, bewegingsmelder, etc... Hier zie je het aansluitschema :
![Afbeelding](https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/69983294/niko-actor-met-1relais-uitgang-10a.jpg)
. Je ziet dus hoe op die plaats van de module zowel N als L toekomen, zodat die constant gevoed kan worden. Die heeft dan zelf een gestuurde enkelvoudige schakelaar die de lamp al dan niet met L verbindt.
Dit is goed nieuws voor jou, want dat betekent dat je al zeker op de plaats van de sensor zowel een L als N draad hebt, en dus een Zigbee schakelmodule (die 24/7 voeding nodig heeft) kan installeren. Hoe je het exact moet aansluiten hangt nu een beetje af van hoe je normale schakelaar aangesloten zit. Volgens jouw beschrijving zit die vóór de sensor, en dus als je die schakelaar uitzet, werkt de sensor ook niet meer en heb je gegarandeerd geen licht.
Wat nu de beste oplossing is, hangt af van hoe die oude schakelaar werkt. Je wil die gaan slim maken, wat betekent dat je daar 24/7 voeding moet hebben. Als het een dubbelpolige is, dan kan je daar een Zigbee schakelmodule steken. Die kan dan aansturen of aan de uitgaande kant (richting sensor) het circuit open of gesloten is. Waar nu je sensor zit, kan je alles wegdoen en gewoon doorlussen zodat de Zigbee schakelmodule rechtstreeks de lichten schakelen. Via je Hue kan dan (via app, schema's, of motion sensors) die Zigbee schakelmodule open of dicht gezet worden (dus licht uit resp. aan).
Maar als je huidige schakelaar enkelpolig is, kan je het nog altijd oplossen. Wat je dan doet is simpelweg een Zigbee schakelmodule steken maar het schakel(relay)gedeelte niet gebruiken (dus ook hier is er dan 24/7 voeding). Zie mijn andere thread hoe ik dit ook van plan ben. Dan gebruik je de bestaande schakelaar simpelweg als aan/uit knop voor het slim gedeelte. Je schakelt dan gewoon ter hoogte van je huidige sensor, aangezien je daar dus wel L+N hebt, en daar kan je een Hue compatibele aan/uit relay steken die de lichten aan/uit doet.
PS: tekenen was misschien toch nog wat rapper geweest
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.