Smart switch
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voorafgaand:
- ik ken niet veel van elektriciteit maar kan me wel laten helpen door mijn schoonvader die er een beetje van kent .
- graag integreerbaar in home assistant
- liefst ook integreerbaar in philips hue hub / bediening. Dit omdat home assistant altijd wat vertraging geeft om de commando's door te geven waardoor lampen niet altijd even snappy reageren.
Ik heb een aantal lampen die ik moeilijk kan vervangen door smart lampen. Ik zou deze willen smart maken door er smart switches in te integreren.
Mijn eerste use case is in onze nachthal. Daar zit momenteel een klassieke Niko bewegingssensor die meestal werkt maar doordat de hal eigenlijk te lang is voor die sensor, ook niet altijd. Zie foto. In de hal zitten een 5-tal kleine spotjes. Er zit dus, vermoed ik, wel nog een transfo tussen de lichtjes en de schakelaar. Maar geen dimmer in ieder geval. Die sensor mag dus vervangen worden door een smart switch .
Daarnaast is er nog een gewone schakelaar waarmee ik de lampen helemaal af kan zetten, waardoor de bewegingssensor dus nutteloos wordt. Dit zal ik waarschijnlijk gewoon laten aan liggen zoals nu meestal het geval is. Ik zou dus de bewegingssensor willen vervangen door een smart switch zodat ik met behulp van smart bewegingssensoren op het begin en op het einde van de gang de lichten kan aan en uit doen voor een halve minuut (maar dus twee bewegingssensors zodat dit altijd correct werkt) maar ook op de klassieke manier met een druk op de / een knop bijvoorbeeld als ik de lampen voor langere tijd wil laten aan staan.
- ik ken niet veel van elektriciteit maar kan me wel laten helpen door mijn schoonvader die er een beetje van kent .
- graag integreerbaar in home assistant
- liefst ook integreerbaar in philips hue hub / bediening. Dit omdat home assistant altijd wat vertraging geeft om de commando's door te geven waardoor lampen niet altijd even snappy reageren.
Ik heb een aantal lampen die ik moeilijk kan vervangen door smart lampen. Ik zou deze willen smart maken door er smart switches in te integreren.
Mijn eerste use case is in onze nachthal. Daar zit momenteel een klassieke Niko bewegingssensor die meestal werkt maar doordat de hal eigenlijk te lang is voor die sensor, ook niet altijd. Zie foto. In de hal zitten een 5-tal kleine spotjes. Er zit dus, vermoed ik, wel nog een transfo tussen de lichtjes en de schakelaar. Maar geen dimmer in ieder geval. Die sensor mag dus vervangen worden door een smart switch .
Daarnaast is er nog een gewone schakelaar waarmee ik de lampen helemaal af kan zetten, waardoor de bewegingssensor dus nutteloos wordt. Dit zal ik waarschijnlijk gewoon laten aan liggen zoals nu meestal het geval is. Ik zou dus de bewegingssensor willen vervangen door een smart switch zodat ik met behulp van smart bewegingssensoren op het begin en op het einde van de gang de lichten kan aan en uit doen voor een halve minuut (maar dus twee bewegingssensors zodat dit altijd correct werkt) maar ook op de klassieke manier met een druk op de / een knop bijvoorbeeld als ik de lampen voor langere tijd wil laten aan staan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Heb je toevallig geen schema van hoe schakelaar en sensor aangesloten zijn ? Ik vind het nogal vreemd dat de sensor achter de schakelaar zit, en je dus de schakelaar moet aan laten staan én ook nog eens beweging moet hebben voor de sensor om dan licht te hebben op je gang. Nu, het onderstaande zou moeten werken los van hoe het nu werkt, maar misschien zijn er nog betere oplossingen denkbaar.
Die oude schakelaar kun je gemakkelijk slim maken, zie hier : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=111&t=61784 . Naast de opties in die thread, is er ook een Hue wandschakelmodule, die in jouw geval wellicht ideaal is aangezien je met Hue wil integreren. Die Shelly's in die thread bvb zijn volgens mij niet met Hue te integreren. Die Hue module werkt met een batterij die 5 jaar zou meegaan.
Verder zou je dan die bewegingssensor kunnen vervangen door een zuiver slimme schakelaar zonder relay, maar die dus de Hue wandschakelmodule aanstuurt. Vereiste zal zijn dat die op batterijen werkt, aangezien je daar geen voeding hebt als die andere schakelaar uit staat. En dan ook nog 2 draadloze (en dus op batterij) bewegingssensoren. Ik vermoed dat Hue die ook wel heeft.
Dan is het nog enkel de vraag hoe goed je dit kan programmeren in Hue. In HA geen probleem, maar zoals je zegt is het wel leuker als dat in je Hue platform zelf zit, en dat HA dan een slave wordt ipv master.
Die oude schakelaar kun je gemakkelijk slim maken, zie hier : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=111&t=61784 . Naast de opties in die thread, is er ook een Hue wandschakelmodule, die in jouw geval wellicht ideaal is aangezien je met Hue wil integreren. Die Shelly's in die thread bvb zijn volgens mij niet met Hue te integreren. Die Hue module werkt met een batterij die 5 jaar zou meegaan.
Verder zou je dan die bewegingssensor kunnen vervangen door een zuiver slimme schakelaar zonder relay, maar die dus de Hue wandschakelmodule aanstuurt. Vereiste zal zijn dat die op batterijen werkt, aangezien je daar geen voeding hebt als die andere schakelaar uit staat. En dan ook nog 2 draadloze (en dus op batterij) bewegingssensoren. Ik vermoed dat Hue die ook wel heeft.
Dan is het nog enkel de vraag hoe goed je dit kan programmeren in Hue. In HA geen probleem, maar zoals je zegt is het wel leuker als dat in je Hue platform zelf zit, en dat HA dan een slave wordt ipv master.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Die hue wandmodule kan enkel Philips hue lampen aansturen terwijl er geen Philips hue lampen in zitten. Dus die valt af.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Oei, inderdaad, ik was duidelijk nog niet goed wakker. Je hebt een module met relay nodig. Ik heb zelf nu Sonoff ZBMini besteld. Om te schakelen (relay) heeft die echter wel een nuldraad nodig, dus je huidige schakelaar moet dubbelpolig zijn. Enkelpolig ben ik nog niet tegengekomen in Zigbee. (EDIT: schakelaar hoeft niet persé dubbelpolig te zijn om nuldraad te hebben, heb ik nu bij mezelf gemerkt want achter elke schakelaar kwam hier blijkbaar ook nuldraad en aarding langs zelfs al wordt die niet gebruikt door de schakelaar).Goztow schreef:Die hue wandmodule kan enkel Philips hue lampen aansturen terwijl er geen Philips hue lampen in zitten. Dus die valt af.
EDIT: die oude sensor moet echter 24/7 voeding hebben om te kunnen werken, dus bijna zeker dat je daar een fase en nul hebt. Wellicht wordt de fase onderbroken door die eerste schakelaar, maar als je daar dus gewoon doorlust, ben je er al.
Laatst gewijzigd door Tomby 02 jan 2022, 11:45, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Gebruik je de Hue hub of een zigbee stick in Home Assistant? Want hier is alles Zigbee toch erg snappy. Heb wel niks van Hue dus daar kan ik niet van meespreken.Goztow schreef:Dit omdat home assistant altijd wat vertraging geeft om de commando's door te geven waardoor lampen niet altijd even snappy reageren.
Eender welke bewegingsmelder van Zigbee (bvb die van Hue) + een Sonoff - ZBMINI achter de schakelaar zou ik in dit geval doen. Maar ik ben niet zeker of deze zaken integreren met de Hue Hub. Rechtstreeks met HA wel. De motion sensor zal dan die Sonoff bedienen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik zal eens zien of ik het snel kan uitleggen zonder te moeten gaan tekenen . En btw, ik ben ook allesbehalve expert, maar heb de voorbije week wel redelijk wat gelezen/geleerd omwille van hier zelf een en ander slim te willen maken.
BASICS
Misschien weet je dit al, maar het is in elk geval nodig om de rest te begrijpen. Je 220V in huis werkt met een nuldraad (N=blauw) en fasedraad (L=bruin/rood). Op N staat dus gewoon 0 V, op L staat een sinusvormige wisselspanning van 220V. Raak de N draad aan en niets gebeurt, raak de L draad aan en het is dikke patat (want je vormt via je lichaam en de grond een circuit). En hopelijk slaat je verliesstroomschakelaar rap genoeg af (die merkt dat er meer stroom door L dan door N loopt, en er dus ergens stroom loopt langswaar het niet zou moeten lopen). Dit terzijde.
OUDE/DOMME SITUATIE
De meest courante lichtschakelaar is enkelpolig. Daarbij loopt de N rechtstreeks naar de lamp, en de schakelaar onderbreekt de L draad. Hier zie je dus ook maar 2 draden, de ene komt van je zekerkast, de andere loopt naar de lamp. Minder courant is tweepolig. Hierbij komt zowel L als N toe op de schakelaar en gaan beide ook naar de lamp, en je hebt dus 4 draden. Als de schakelaar uit staat, is de lamp dus volledig ontkoppeld van je elektriciteitsnet.
Hier een tekening van beide. Dat controle-lampje rechts bij dubbelpolig is eigenlijk niet relevant.
Het probleem met een enkelpolige schakelaar is dat die enkel mechanisch kan werken. Want als de schakelaar open staat, loopt er geen stroom meer over je draden die daar toekomen, en dus kan je ook niets elektrisch meer voeden (zoals een sensor, een relay...). Of anders gezegd: moest je daar bvb een Zigbee module, sensor, etc... hebben, dan hebben die stroom nodig, maar die stroom gaat dan automatisch ook door je lampen lopen.
JOUW SITUATIE
Op jouw 2de foto zie je dus dat achter die sensor een Niko 420-001x zit. Dat is een relay voor aansturen met een tijdsklok, bewegingsmelder, etc... Hier zie je het aansluitschema :
. Je ziet dus hoe op die plaats van de module zowel N als L toekomen, zodat die constant gevoed kan worden. Die heeft dan zelf een gestuurde enkelvoudige schakelaar die de lamp al dan niet met L verbindt.
Dit is goed nieuws voor jou, want dat betekent dat je al zeker op de plaats van de sensor zowel een L als N draad hebt, en dus een Zigbee schakelmodule (die 24/7 voeding nodig heeft) kan installeren. Hoe je het exact moet aansluiten hangt nu een beetje af van hoe je normale schakelaar aangesloten zit. Volgens jouw beschrijving zit die vóór de sensor, en dus als je die schakelaar uitzet, werkt de sensor ook niet meer en heb je gegarandeerd geen licht.
Wat nu de beste oplossing is, hangt af van hoe die oude schakelaar werkt. Je wil die gaan slim maken, wat betekent dat je daar 24/7 voeding moet hebben. Als het een dubbelpolige is, dan kan je daar een Zigbee schakelmodule steken. Die kan dan aansturen of aan de uitgaande kant (richting sensor) het circuit open of gesloten is. Waar nu je sensor zit, kan je alles wegdoen en gewoon doorlussen zodat de Zigbee schakelmodule rechtstreeks de lichten schakelen. Via je Hue kan dan (via app, schema's, of motion sensors) die Zigbee schakelmodule open of dicht gezet worden (dus licht uit resp. aan).
Maar als je huidige schakelaar enkelpolig is, kan je het nog altijd oplossen. Wat je dan doet is simpelweg een Zigbee schakelmodule steken maar het schakel(relay)gedeelte niet gebruiken (dus ook hier is er dan 24/7 voeding). Zie mijn andere thread hoe ik dit ook van plan ben. Dan gebruik je de bestaande schakelaar simpelweg als aan/uit knop voor het slim gedeelte. Je schakelt dan gewoon ter hoogte van je huidige sensor, aangezien je daar dus wel L+N hebt, en daar kan je een Hue compatibele aan/uit relay steken die de lichten aan/uit doet.
PS: tekenen was misschien toch nog wat rapper geweest .
BASICS
Misschien weet je dit al, maar het is in elk geval nodig om de rest te begrijpen. Je 220V in huis werkt met een nuldraad (N=blauw) en fasedraad (L=bruin/rood). Op N staat dus gewoon 0 V, op L staat een sinusvormige wisselspanning van 220V. Raak de N draad aan en niets gebeurt, raak de L draad aan en het is dikke patat (want je vormt via je lichaam en de grond een circuit). En hopelijk slaat je verliesstroomschakelaar rap genoeg af (die merkt dat er meer stroom door L dan door N loopt, en er dus ergens stroom loopt langswaar het niet zou moeten lopen). Dit terzijde.
OUDE/DOMME SITUATIE
De meest courante lichtschakelaar is enkelpolig. Daarbij loopt de N rechtstreeks naar de lamp, en de schakelaar onderbreekt de L draad. Hier zie je dus ook maar 2 draden, de ene komt van je zekerkast, de andere loopt naar de lamp. Minder courant is tweepolig. Hierbij komt zowel L als N toe op de schakelaar en gaan beide ook naar de lamp, en je hebt dus 4 draden. Als de schakelaar uit staat, is de lamp dus volledig ontkoppeld van je elektriciteitsnet.
Hier een tekening van beide. Dat controle-lampje rechts bij dubbelpolig is eigenlijk niet relevant.
Het probleem met een enkelpolige schakelaar is dat die enkel mechanisch kan werken. Want als de schakelaar open staat, loopt er geen stroom meer over je draden die daar toekomen, en dus kan je ook niets elektrisch meer voeden (zoals een sensor, een relay...). Of anders gezegd: moest je daar bvb een Zigbee module, sensor, etc... hebben, dan hebben die stroom nodig, maar die stroom gaat dan automatisch ook door je lampen lopen.
JOUW SITUATIE
Op jouw 2de foto zie je dus dat achter die sensor een Niko 420-001x zit. Dat is een relay voor aansturen met een tijdsklok, bewegingsmelder, etc... Hier zie je het aansluitschema :
. Je ziet dus hoe op die plaats van de module zowel N als L toekomen, zodat die constant gevoed kan worden. Die heeft dan zelf een gestuurde enkelvoudige schakelaar die de lamp al dan niet met L verbindt.
Dit is goed nieuws voor jou, want dat betekent dat je al zeker op de plaats van de sensor zowel een L als N draad hebt, en dus een Zigbee schakelmodule (die 24/7 voeding nodig heeft) kan installeren. Hoe je het exact moet aansluiten hangt nu een beetje af van hoe je normale schakelaar aangesloten zit. Volgens jouw beschrijving zit die vóór de sensor, en dus als je die schakelaar uitzet, werkt de sensor ook niet meer en heb je gegarandeerd geen licht.
Wat nu de beste oplossing is, hangt af van hoe die oude schakelaar werkt. Je wil die gaan slim maken, wat betekent dat je daar 24/7 voeding moet hebben. Als het een dubbelpolige is, dan kan je daar een Zigbee schakelmodule steken. Die kan dan aansturen of aan de uitgaande kant (richting sensor) het circuit open of gesloten is. Waar nu je sensor zit, kan je alles wegdoen en gewoon doorlussen zodat de Zigbee schakelmodule rechtstreeks de lichten schakelen. Via je Hue kan dan (via app, schema's, of motion sensors) die Zigbee schakelmodule open of dicht gezet worden (dus licht uit resp. aan).
Maar als je huidige schakelaar enkelpolig is, kan je het nog altijd oplossen. Wat je dan doet is simpelweg een Zigbee schakelmodule steken maar het schakel(relay)gedeelte niet gebruiken (dus ook hier is er dan 24/7 voeding). Zie mijn andere thread hoe ik dit ook van plan ben. Dan gebruik je de bestaande schakelaar simpelweg als aan/uit knop voor het slim gedeelte. Je schakelt dan gewoon ter hoogte van je huidige sensor, aangezien je daar dus wel L+N hebt, en daar kan je een Hue compatibele aan/uit relay steken die de lichten aan/uit doet.
PS: tekenen was misschien toch nog wat rapper geweest .
-
- Elite Poster
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Hier ook geen vertraging met HA + zigbee & sonoff bewegingssensoren.
Die sensoren zijn behoorlijk klein (onopvallend), volledig draadloos (knoopcel batterij maar zou lang meegaan) en niet duur.
Ik had in het begin wel veel last van false positives en het is niet duidelijk wat de oorzaak is en waardoor dat weg is gegaan maar na een paar keer resetten/opnieuw pairen werken ze goed.
Het vreemde is dat ik dat met 2 exemplaren had en nu beide goed werken waardoor ik het toch ga wagen om er nog van dat type te plaatsen.
Die sensoren zijn behoorlijk klein (onopvallend), volledig draadloos (knoopcel batterij maar zou lang meegaan) en niet duur.
Ik had in het begin wel veel last van false positives en het is niet duidelijk wat de oorzaak is en waardoor dat weg is gegaan maar na een paar keer resetten/opnieuw pairen werken ze goed.
Het vreemde is dat ik dat met 2 exemplaren had en nu beide goed werken waardoor ik het toch ga wagen om er nog van dat type te plaatsen.
Gelukkig & gezond 2022!
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Wat de vetraging betreft, ik gebruik inderdaad de hue hub. Ik vermoed dat het pollen van de hue hub beperkt is. Reden hiervoor is dat ik ha eerder als 'extra' systeem gebruik, als ha eruit ligt dan werkt het meest essentiële nog.
Tomby dank voor de interessante uitleg.
Hoe zit het met de plaats nodig voor de relay achter de oude switch? Past zoiets meestal wel?
Kan je de sonoff ZBMINI bijvoorbeeld aanzetten met de knop en afzetten met de app of home assistant? Of omgekeerd?
Hoe moeilijk is de installatie?
Ik vraag me ook nog af of ik nog een switch functionaliteit zou houden op de plaats van de huidige 2 switchen, ofwel gewoon alles wegdoen en puur op bewegingsmelder werken. Dit lijkt me minder ideaal in geval de bewegingsmelder even niet werkt of indien ik bijvoorbeeld wens om het licht iets langer aan te laten door op een knop te drukken. Uiteraard kan ik dat ook oplossen door een flic knop of zoiets toe te voegen.
Tomby dank voor de interessante uitleg.
Hoe zit het met de plaats nodig voor de relay achter de oude switch? Past zoiets meestal wel?
Kan je de sonoff ZBMINI bijvoorbeeld aanzetten met de knop en afzetten met de app of home assistant? Of omgekeerd?
Hoe moeilijk is de installatie?
Ik vraag me ook nog af of ik nog een switch functionaliteit zou houden op de plaats van de huidige 2 switchen, ofwel gewoon alles wegdoen en puur op bewegingsmelder werken. Dit lijkt me minder ideaal in geval de bewegingsmelder even niet werkt of indien ik bijvoorbeeld wens om het licht iets langer aan te laten door op een knop te drukken. Uiteraard kan ik dat ook oplossen door een flic knop of zoiets toe te voegen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat viel nog zwaar tegen bij mij, en zorgde voor het nodige zweet en tijdverlies. Die Sonoff ZBmini is best klein, maar in 2 inbouwdozen zaten toch al redelijk wat draden doordat er ook doorgelust was naar de volgende schakelaar: 3x fase, 3x nul en 3x aarding. Aan die fase en nul moest er ook nog van elk eentje erbij om de Sonoff te voeden, waardoor ik 2 WAGOs van 5 nodig had. Was dan vooral kwestie van de draden en WAGOs zoveel mogelijk tegen de wand van de inbouwdoos te duwen zodat die Sonoff ertussen zover mogelijk naar achteren kon. En dan ook nog zien dat er geen draden zaten waar de schakelaar zelf in de inbouwdoos grijpt.Goztow schreef:Hoe zit het met de plaats nodig voor de relay achter de oude switch? Past zoiets meestal wel?
In onze home cinema had ik dan weer geluk daar die blijkbaar het laatste schakelpunt was op die kring, en er dus maar 3x2 draden ipv 3x3 zaten, en ik ook maar WAGOs van 3 nodig had. Dat maakte een wereld van verschil.
Ja, die ZBmini is eigenlijk puur om een schakelaar slim te maken. Heb er bvb zo een gebruikt voor onze ‘domme’ lichten buiten aan de voorgevel. Je kan die nu gestuurd (app, automations…) of met de bestaande schakelaar aan of uit zetten. Het was overigens een schakelaar met verklikkerlichtje. Vroeger waren de lichten dan aan bij een vaste stand van de schakelaar, maar aangezien je ze ook software-matig kan schakelen zegt de stand van de schakelaar dus eigenlijk niets, en is dat verklikkerlichtje wel handig nu. Dat de schakelaar nu geen vaste stand meer heeft voor aan en uit is een beetje wennen, maar uiteindelijk heb je dat met bvb een wisselschakelaar (aka hotelschakeling) ook niet.Goztow schreef:Kan je de sonoff ZBMINI bijvoorbeeld aanzetten met de knop en afzetten met de app of home assistant? Of omgekeerd?
Zijn ook direct leuke dingen mee mogelijk met Home Assistant. Bvb heb nu een automation dat als je met de schakelaar die lichten aan en direct weer uit doet, hij de lichten aan doet met een timer. Ideaal voor als je het huis verlaat in het donker omdat in ons huis stom genoeg geen schakelaar zit aan de voordeur, maar aan het ander uiteinde van de gang.
Laatst gewijzigd door Tomby 02 jan 2022, 11:41, in totaal 2 gewijzigd.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Nogmaals bedankt. Ik ga er eentje bestellen en uittesten. Mijn huidig idee is om de Niki bewegingssensor te vervangen door de sonoff en de andere normale schakelaar gewoon door te lussen zodat die altijd 'aan' staat.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik heb vandaag het stopcontact eens geopend maar ik geraak er niet uit. Mijn situatiel ijkt niet op de situatie die in het aansluitschema staat. Dus graag nogmaals jullie advies.
Er zijn dus twee schakelaars:
- de eerste schakelaar is de bewegingssensor. Die heeft eigenlijk hetzelfde aantal gaatjes als de ZBMINI. Waar de ZBMINI in het aansluitschema spreekt van neutraal, neutraal, line in en line out aan te sluiten zie je echter in de foto's hieronder dat bij de huidige niko bewegingssensor er neutraal, neutraal, niks, line (in of uit?) en dan nog twee draadjes. Bruin en groen gaan beide naar dat zwart bakje.
Achter de tweede schakelaar komen er 4 draadjes: twee bruine die beide gaan naar dat zwart bakje en dan twee zwarte die van dat bakje weglopen.
Wat misschien een beetje speciaal is, is dat als de tweede schakelaar uit staat, de eerste schakelaar (op beweging) ook niet meer werkt. We hadden dat destijds zo gevraagd aan de elektricien om te vermijden dat het licht zou aan gaan als de baby lag te slapen (10 jaar geleden ).
Ook ish et zo dat deze gang eerst minder lang is, en in tweede instantie is uitgebreid met extra spots. Zou dat aan de basis kunnen liggen van sommige speciale elementen?
Het enige wat ik als niet-kenner kan bedenken is dat ik domweg zou kunnen de niko module vervangen door de ZBMINI en hopen dat het werkt. Maar twee bedenkingen daarbij:
- ik heb al meermaals gelezen dat op de twee laatste gaatjes van de ZBMINI geen hoog voltage mag toekomen want die zijn eigenlijk enkel bedoeld om een schakelaar naartoe te sturen. Dus loop ik dan niet het risico dat ik de ZBMINI module kapot maak? Of erger? Een kortsluiting of zoiets? Langs de andere kant, zou die niko module geen gelijkaardige werking hebben?
- dat betekent dan ook effectief dat ik geen aparte schakelaar meer kan steken op de ZBMINI voor handmatig gebruik. Dat zou ik niet super erg vinden eigenlijk aangezien ik er een zigbee afstandsbediening of knop kan toevoegen om hetzelfde te doen
Dus belangrijkste vraag is: zou ik proberen om de ZBMINI op dezelfde manier aan te sluiten? Of nog belangrijkere vraag: zou ik een elektricien laten komen? Maar welke kent iets van domotica .
Dank bij voorbaat voor de hulp!
Er zijn dus twee schakelaars:
- de eerste schakelaar is de bewegingssensor. Die heeft eigenlijk hetzelfde aantal gaatjes als de ZBMINI. Waar de ZBMINI in het aansluitschema spreekt van neutraal, neutraal, line in en line out aan te sluiten zie je echter in de foto's hieronder dat bij de huidige niko bewegingssensor er neutraal, neutraal, niks, line (in of uit?) en dan nog twee draadjes. Bruin en groen gaan beide naar dat zwart bakje.
Achter de tweede schakelaar komen er 4 draadjes: twee bruine die beide gaan naar dat zwart bakje en dan twee zwarte die van dat bakje weglopen.
Wat misschien een beetje speciaal is, is dat als de tweede schakelaar uit staat, de eerste schakelaar (op beweging) ook niet meer werkt. We hadden dat destijds zo gevraagd aan de elektricien om te vermijden dat het licht zou aan gaan als de baby lag te slapen (10 jaar geleden ).
Ook ish et zo dat deze gang eerst minder lang is, en in tweede instantie is uitgebreid met extra spots. Zou dat aan de basis kunnen liggen van sommige speciale elementen?
Het enige wat ik als niet-kenner kan bedenken is dat ik domweg zou kunnen de niko module vervangen door de ZBMINI en hopen dat het werkt. Maar twee bedenkingen daarbij:
- ik heb al meermaals gelezen dat op de twee laatste gaatjes van de ZBMINI geen hoog voltage mag toekomen want die zijn eigenlijk enkel bedoeld om een schakelaar naartoe te sturen. Dus loop ik dan niet het risico dat ik de ZBMINI module kapot maak? Of erger? Een kortsluiting of zoiets? Langs de andere kant, zou die niko module geen gelijkaardige werking hebben?
- dat betekent dan ook effectief dat ik geen aparte schakelaar meer kan steken op de ZBMINI voor handmatig gebruik. Dat zou ik niet super erg vinden eigenlijk aangezien ik er een zigbee afstandsbediening of knop kan toevoegen om hetzelfde te doen
Dus belangrijkste vraag is: zou ik proberen om de ZBMINI op dezelfde manier aan te sluiten? Of nog belangrijkere vraag: zou ik een elektricien laten komen? Maar welke kent iets van domotica .
Dank bij voorbaat voor de hulp!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
teken eerst uit wat je hebt, met 100% zekerheid.
En eerlijk, met de termen en vragen die je hierboven stelt: vraag het aan een electricien...
J.
En eerlijk, met de termen en vragen die je hierboven stelt: vraag het aan een electricien...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Goed idee, maar dan ook vooral omdat de huidige installatie een rommeltje is qua kleur van draden. Geel voor nuldraad, 3 verschillende kleuren in eenzelfde lasklem voor fase. In de andere lasklem zelfs zwart voor fase... Is totaal niet aan uit te geraken dus.Joe de Mannen schreef:En eerlijk, met de termen en vragen die je hierboven stelt: vraag het aan een electricien...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik begrijp jullie reacties. Ik ben zelf ook al zo slim om hier niet zelf aan te komen. alle spots zitten in een valse plafond van giproc. Maar misschien kan een elektricien het een en het ander uitmeten. Dan nog moet het iemand zijn die ook een beetje iets kent van domotica? Of is dat niet nodig? Sorry voor de basic vragen maar als ik dan toch hulp inroep dan liever direct iemand die het correct kan doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Heb eens je post grondig gelezen, en zie nu ook waar Joe zijn terechte reactie van komt.
* ‘zwart bakje’ is gewoon een lasklem waarmee je draden verbindt. Vandaar mijn verbazing dat er verschillende kleuren gemixt worden, want het zijn volgens wat ik zie allemaal fase draden, die daarom bruin of rood zouden moeten zijn.
* de aansluiting van die ZBMini is totaal anders dan van je Niko. Er zit nochtans een schema bij in dat doosje. Die 2 rechtse aansluitingen bij de ZBMini is gewoon om een fysieke schakelaar op aan te sluiten, die niets anders doet dan de 2 door te verbinden wat dan door de ZBMini gedetecteerd wordt (On vs Off) en de eigenlijke schakeling van Lin naar Lout doet, wat dus ook via Zigbee kan. Bij je Niko is die Niko zelf de schakelaar op basis van Motion, en sluit je dus rechts de fase (Lin) en schakel (Lout) draad aan, zoals in mijn schema’s hierboven gepost. Dus ja, als jij de draden op dezelfde manier in je ZBMini gaat steken, mag je vuurwerk verwachten. Eigenlijk zou je toch echt wel snel van de schema’s van ZBMini resp. Niko hadden moeten zien dat 4/5+6 van Niko overeenkomen met 3+4 van ZBMini.
* Het feit dat bij je 2de schakelaar geen nuldraad zit, én je Niko motion sensor dus duidelijk in serie staat, is wel een probleem in combinatie met die ZBMini. Eigenlijk kun je die schakelaar enkel herbruiken met een battery based ding gelijk een Hue module, en de draden die nu geschakeld worden doorverbinden, zodat die Niko altijd stroom krijgt ipv volledig zonder stroom gezet wordt zoals nu het geval. Dan kan je op de plaats van die Niko wel een ZBMini steken, al ben ik nu wel even kwijt wat je bedoeling ook weer was .
* Je moet eigenlijk niets van Domotica kennen om zo een ZBMini te steken. Enkel weten wat dit doet (en daarvoor is het schema van de ZBMini kunnen lezen voldoende) zodat je de draden correct kunt verbinden.
EDIT na lezen van je openingspost
Zoals het daar staat zou dus mogelijk moeten zijn. Aan de schakelaar verander je niets, en die moet dus wel altijd aan staan zoals ook nu het geval. Waar de motion sensor nu zit, steek je de ZBMini met ervoor een fysieke schakelaar. Dan kan je het licht aan/uit doen met die schakelaar en/of gestuurd vanuit Home Assistant. Voor zover ik kan oordelen:
* gele draad in Niko-1 = binnenkomende nul -> ZBMini-1
* gele draad in Niko-2 = uitgaande nul -> ZBMini-2
* groene draad in Niko-4 = binnenkomende fase -> ZBMini-3
* blauwe draad in Niko-6 = uitgaande fase -> ZBMini-4
* nieuwe enkelpolige schakelaar aansluiten op ZBMini-5 en -6
Je foto’s zijn overigens nog altijd niet duidelijk. Ik vraag me vooral af of die 2 stukken bruine draad in resp. lasklem en Niko-5 dezelfde draad zijn. Ik ga ervan uit van wel en dan is de witte de binnenkomende fase. Als dat 2 aparte bruine draden zijn die uit de muur komen is het wel heel bizar aangesloten.
* ‘zwart bakje’ is gewoon een lasklem waarmee je draden verbindt. Vandaar mijn verbazing dat er verschillende kleuren gemixt worden, want het zijn volgens wat ik zie allemaal fase draden, die daarom bruin of rood zouden moeten zijn.
* de aansluiting van die ZBMini is totaal anders dan van je Niko. Er zit nochtans een schema bij in dat doosje. Die 2 rechtse aansluitingen bij de ZBMini is gewoon om een fysieke schakelaar op aan te sluiten, die niets anders doet dan de 2 door te verbinden wat dan door de ZBMini gedetecteerd wordt (On vs Off) en de eigenlijke schakeling van Lin naar Lout doet, wat dus ook via Zigbee kan. Bij je Niko is die Niko zelf de schakelaar op basis van Motion, en sluit je dus rechts de fase (Lin) en schakel (Lout) draad aan, zoals in mijn schema’s hierboven gepost. Dus ja, als jij de draden op dezelfde manier in je ZBMini gaat steken, mag je vuurwerk verwachten. Eigenlijk zou je toch echt wel snel van de schema’s van ZBMini resp. Niko hadden moeten zien dat 4/5+6 van Niko overeenkomen met 3+4 van ZBMini.
* Het feit dat bij je 2de schakelaar geen nuldraad zit, én je Niko motion sensor dus duidelijk in serie staat, is wel een probleem in combinatie met die ZBMini. Eigenlijk kun je die schakelaar enkel herbruiken met een battery based ding gelijk een Hue module, en de draden die nu geschakeld worden doorverbinden, zodat die Niko altijd stroom krijgt ipv volledig zonder stroom gezet wordt zoals nu het geval. Dan kan je op de plaats van die Niko wel een ZBMini steken, al ben ik nu wel even kwijt wat je bedoeling ook weer was .
* Je moet eigenlijk niets van Domotica kennen om zo een ZBMini te steken. Enkel weten wat dit doet (en daarvoor is het schema van de ZBMini kunnen lezen voldoende) zodat je de draden correct kunt verbinden.
EDIT na lezen van je openingspost
Zoals het daar staat zou dus mogelijk moeten zijn. Aan de schakelaar verander je niets, en die moet dus wel altijd aan staan zoals ook nu het geval. Waar de motion sensor nu zit, steek je de ZBMini met ervoor een fysieke schakelaar. Dan kan je het licht aan/uit doen met die schakelaar en/of gestuurd vanuit Home Assistant. Voor zover ik kan oordelen:
* gele draad in Niko-1 = binnenkomende nul -> ZBMini-1
* gele draad in Niko-2 = uitgaande nul -> ZBMini-2
* groene draad in Niko-4 = binnenkomende fase -> ZBMini-3
* blauwe draad in Niko-6 = uitgaande fase -> ZBMini-4
* nieuwe enkelpolige schakelaar aansluiten op ZBMini-5 en -6
Je foto’s zijn overigens nog altijd niet duidelijk. Ik vraag me vooral af of die 2 stukken bruine draad in resp. lasklem en Niko-5 dezelfde draad zijn. Ik ga ervan uit van wel en dan is de witte de binnenkomende fase. Als dat 2 aparte bruine draden zijn die uit de muur komen is het wel heel bizar aangesloten.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dank je wel tomby. De bruine en groene gaan naar de lasklem. De witte komt uit de muur in de lasklem toe.
Ik geef toe dat ik er niks van ken en weinig aanleg voor heb. Je uitleg werkt wel verhelderend, doch ben niet zeker dat ik dit 'even ga proberen'.
Ik ging inderdaad het tweede stopcontact gewoon altijd aan laten staan zoals nu ook het geval is.
Ik geef toe dat ik er niks van ken en weinig aanleg voor heb. Je uitleg werkt wel verhelderend, doch ben niet zeker dat ik dit 'even ga proberen'.
Ik ging inderdaad het tweede stopcontact gewoon altijd aan laten staan zoals nu ook het geval is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ok, dan ben ik vrij zeker dat het klopt wat ik hierboven schreef. De draden die naar boven in de muur gaan zijn typisch richting lichtbron, wat van vanonder komt zijn de binnenkomende draden. Maar ja, in jouw situatie mogen we duidelijk geen veronderstellingen maken, want een blauwe draad voor schakeldraad (dit is de draad tussen schakelaar en lamp, waarop fase zit die je dus met de schakelaar uit kunt zetten) en geel voor nuldraad is totaal niet standaard en vooral dat blauw is gevaarlijk misleidend.
Anderzijds, als die witte inderdaad de binnenkomende fase is, dan zou er vanuit je andere schakelaar een witte draad moeten vertrekken, maar daar zie ik alleen zwart en bruin, terwijl er bij je sensor helemaal geen bruin of zwart uit de muur komt, dus tussen die 2 moet ook nog iets zitten blijkbaar.
Dus ja, ik zou het toch nog altijd overlaten aan een vakman, en dan liefst een andere dan de vorige .
En BTW, je spreekt nu al een paar keer over "stopcontact" maar een stopcontact is een aansluiting in de muur om een elektrische stekker in in te steken. Lijkt me nochtans standaard nederlandse taal .
Anderzijds, als die witte inderdaad de binnenkomende fase is, dan zou er vanuit je andere schakelaar een witte draad moeten vertrekken, maar daar zie ik alleen zwart en bruin, terwijl er bij je sensor helemaal geen bruin of zwart uit de muur komt, dus tussen die 2 moet ook nog iets zitten blijkbaar.
Dus ja, ik zou het toch nog altijd overlaten aan een vakman, en dan liefst een andere dan de vorige .
En BTW, je spreekt nu al een paar keer over "stopcontact" maar een stopcontact is een aansluiting in de muur om een elektrische stekker in in te steken. Lijkt me nochtans standaard nederlandse taal .
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ja ik weet dat dit een schakelaar is en geen stopcontact. Hehe.
Dit gebouw dateert uit de jaren 60 maar ik vermoed dat dit stuk later is geïnstalleerd want die spotjes bestonden toen nog niet, denk ik.
Telugo dat is Chinees voor mij.
Ik contacteer een vakman.
Dit gebouw dateert uit de jaren 60 maar ik vermoed dat dit stuk later is geïnstalleerd want die spotjes bestonden toen nog niet, denk ik.
Telugo dat is Chinees voor mij.
Ik contacteer een vakman.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
De vakman heeft er ook wat op zitten zoeken maar uiteindelijk is het in orde gekomen. Werkt heel netjes trouwens maar neemt ook best veel plaats in beslag. Tomby je had trouwens gelijk wat de bedrading betreft. De bruine draad was een manier om naar de andere schakelaar te gaan zodat deze kon dienen om he systeem af te zetten. De andere schakelaar doet nu niks meer. En dat is goed.
Laatst gewijzigd door Goztow 18 jan 2022, 20:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: schakelaar ipv stopcontact
Reden: schakelaar ipv stopcontact
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Een stopcontact dat dient om iets af te zetten ? nog nooit van gehoord.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Zie posts hierboven. Hij bedoelt eigenlijk contactdoos of schakelaar... In heel het verhaal komen er geen stopcontacten aan te pas.Joe de Mannen schreef:Een stopcontact dat dient om iets af te zetten ? nog nooit van gehoord.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Net daarom dat ik zou verwachten dat er op gelet wordt om de juiste benaming nu toch wel te gebruiken.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Das ook een flauwe reactie natuurlijk. Mensen doen moeite om je iets bij te leren...
en eigenlijk is het ook gewoon handig in het dagelijks leven dat je een schakelaar niet stopcontact noemt...
J.
en eigenlijk is het ook gewoon handig in het dagelijks leven dat je een schakelaar niet stopcontact noemt...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat je me corrigeert, vind ik op zich niet erg, maar de reactie was wel redelijk sarcastisch. Maar goed, dank je voor de correctie.
En in het dagelijks leven gebruik ik voornamelijk Frans en niet Nederlands voor zo'n dingen te benoemen.
En in het dagelijks leven gebruik ik voornamelijk Frans en niet Nederlands voor zo'n dingen te benoemen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ook in het Frans zijn une prise en un interrupteur niet hetzelfde. Maar nu ben ik te sarcastisch zeker ?
Soit, je bent geholpen en je kan verder.
J.
Soit, je bent geholpen en je kan verder.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Kleine opvolgingsvraag. De ZBmini werkt nu al 2 weken correct maar vandaag heb ik het probleem dat hij af en toe "unreachable" wordt in de philips hue app. In dat geval werken ook de home assistant automatisaties niet meer (de schakelaar in het HA overzicht wordt dan "greyed out").
Ik heb de ZBmini al eens uit de hue app gehaald en opnieuw toegevoegd maar het probleem komt toch terug. Suggesties?
Ik heb de ZBmini al eens uit de hue app gehaald en opnieuw toegevoegd maar het probleem komt toch terug. Suggesties?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken