wat is er met de facebook site?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: Neen, wie FB gebruikt als informatiebron is gewoon een complete idioot.
Idiot speaking. :wink:
Ik volg een aantal kranten via facebook.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dizzy schreef:Een veel groter probleem is dat FB niet alleen censureert maar ook bepaalde zaken kan beïnvloeden. Ze kennen ieders politieke voorkeur, seksuele voorkeuren en perversiteiten, beroep, collega's, vrienden en familie, werk,... en kunnen dat bespelen hoe zij dat wensbaar achten. Ze kunnen met de mentale gezondheid van mensen spelen en doen dat ook. Ze genereren angst, woede en haat voor meer reclameinkomsten en andere belangen.
Ze zetten mensen tegen mekaar op, en je krijgt zaken te zien waarvan ze weten dat je gaat willen reageren.
Zo krijg ik op mijn zakelijke FB continu suggested posts van knappe filmsterren, tot mijn grote ergernis.
Op een ander profiel krijg ik enkel pro-vax suggested posts.

Uit grote frustratie heb ik dan in social fixer de suggested posts gewoon geblokkeerd.

Ik post steeds minder op suikerberg, ik vind het een verwerpelijk platform.
Als je op iets specifieks reageert heb je prijs en blijf je gelijkaardige content krijgen, en ik zou niet weten hoe ik van die onzin terug af geraak buiten ze te dan te blocken.

Helaas zit wel een groot aantal van mijn klanten op dit platform dus er wordt zo weinig mogelijk privé gepost.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik zie geen "suggested posts". Ik versta eerlijk gezegd ook niet wat iedereen altijd zegt met "ze sturen je mening".
Ik zie enkel berichten van mensen of organisaties die ik volg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe meer je er op zet, hoe meer ze u ook kunnen sturen uiteraard. Iedereen krijgt echter reclame of gesponsorde inhoud want daar leven ze van.

Krantennieuws via FB is natuurlijk even gestuurd dan andere al dan niet gesponsorde inhoud. Wat is er mis met zelf je nieuws bij de bron halen? Wil je een krant of wil je die berichten die FB denkt dat je wil lezen of die zij willen dat je leest.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Hoe meer je er op zet, hoe meer ze u ook kunnen sturen uiteraard. Iedereen krijgt echter reclame of gesponsorde inhoud want daar leven ze van.
Nogmaals, ik zie geen reclame of gesponsorde inhoud en ik zit geregeld op facebook.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Kan ook aan uw ogen liggen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Afbeelding
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Splitter schreef:...
dan merk je toch best wel dat whatsapp net iets te hard geintegreerd is geraakt.
Ze hebben een paar jaar geleden Oculus opgekocht. De VR bril lag er ook uit. Niet mogelijk om in Google Earth rond te lopen in VR...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik consulteer FB vooral op tablet maar die uBlock, houdt dat alle sponsored content tegen zonder dat je met filters moet zitten klooien telkens FB de code aanpast?

En het is geen oplossing voor het sturende in de krantenartikels die ze aanbieden. Uiteindelijk bepaalt het algoritme en dus FB wat je te zien krijgt. Zelfs de berichten van vrienden worden niet altijd getoond maar enkel als het algoritme bepaald heeft dat jij ze moet zien. Dit speelt vooral bij mensen met heel veel "vrienden" op FB.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Begin jaren 2000 was het vooral Microsoft waarnaar gekeken werd als het om gegevens verzamelen ging. Dat bedrijf was één en al evil in die tijd. Net passport iemand? Makkelijk inloggen op andere sites? En dan was er nog MSN Messenger, MSN Explorer enz.... Om nog maar te zwijgen van de integraties in het OS in die tijd.

Op een bepaald moment is dat dan ingestort (samen met hun messenger) en horen we er nu niets meer over. Misschien was dat beter niet gebeurd en zaten we nu allemaal lekker te MSN'en ipv te facebooken. Want ik vind Microsoft toch een iets transparanter bedrijf dan Facebook...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat bedrijven reclame willen verkopen is op zich niet zo'n probleem maar men maakt steeds meer en steeds volledigere profielen op van mensen. Als bedrijven die profielen dan ook nog eens kunnen misbruiken door actief beïnvloeding toe te passen, dan begin je wel op glad ijs te komen.

We hebben de bestorming van het capitool gezien als voorbeeld van wat een al bij al beperkte groep kan aanrichten. Met een machine als FB kan je dergelijke mensen groeperen en aansporen tot actie. Zeker als de verschillen tussen de kampen maar klein is, zoals bij de Amerikaanse verkiezingen kan je wakker worden met een oranje brulboei aan het hoofd.

Hoeveel van de wappies denken oprecht dat ze kritisch denken terwijl dat ze gewoon een paar zotten die een leuke youtube video in elkaar geflanst hebben, naspreken. Die video's sturen ze door naar elkaar via FB maar zelfs op UB passeert dat :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Pengu schreef:Begin jaren 2000 was het vooral Microsoft waarnaar gekeken werd als het om gegevens verzamelen ging.
Ging dat over gegevens verzamelen? Volgens mij ging het over misbruik van een monopoliepositie om zo de eigen producten (IE, WMP, ...) voor te trekken. Na een rechtzaak kregen we toen Windows-N, dat nooit iemand gebruikt heeft.
Op een bepaald moment is dat dan ingestort (samen met hun messenger) en horen we er nu niets meer over.
Ze hadden 14 jaar nodig om de piek van in 1999 terug te halen en noteren nu (nominaal) op 6 keer de piek van toen.
Dizzy schreef:Dat bedrijven reclame willen verkopen is op zich niet zo'n probleem maar men maakt steeds meer en steeds volledigere profielen op van mensen. Als bedrijven die profielen dan ook nog eens kunnen misbruiken door actief beïnvloeding toe te passen, dan begin je wel op glad ijs te komen.

Iedereen schiet - geheel terecht - op Facebook. Maar je moet geen bedrijven bestrijden, de volgende Big-Data-Hoarder neemt het anders gewoon over. Je moet het concept "data hoarding" en "persoonlijke data graaien" bestrijden. En dan komen er wel meer bedrijven in beeld: Microsoft, Apple, Google, Facebook, Amazon, ... maar even goed DPG (VTM, HLN, Tweakers, ...) of RTL. En ongetwijfeld nog veel meer, waar we het bestaan niet van bevroeden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, FB is groot maar zeker niet de enige die profielen opstelt. Macht leidt bijna altijd tot machtsmisbruik en met de profielen geef je heel veel kennis en dus macht over individuen aan commerciële bedrijven zonder de minste scrupules. De vraag is niet OF ze die macht zullen misbruiken maar hoe vaak en hoe erg. FB leert ons, heel vaak en heel erg.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Dat bedrijven reclame willen verkopen is op zich niet zo'n probleem maar men maakt steeds meer en steeds volledigere profielen op van mensen. Als bedrijven die profielen dan ook nog eens kunnen misbruiken door actief beïnvloeding toe te passen, dan begin je wel op glad ijs te komen.
Ik heb nog nooit deftige reclame gezien... zo goed werkt het dan toch allemaal niet volgens mij.

Ik vermoed dan ook dat die profilering sterk overhyped is, maar zolang die hype blijft bestaan willen adverteerders ervoor betalen zeker ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:[Ik vermoed dan ook dat die profilering sterk overhyped is, maar zolang die hype blijft bestaan willen adverteerders ervoor betalen zeker ?
Dat is toch hetzelfde in magazines of zelfs op TV?
Alsof ik plots een auto koop, omdat er reclame van in "een boekske" staat?
Of dat ik plots massaal bij bol.com ga kopen omdat ze (grappige) reclame maken op de radio?
Of op deze of gene partij stem, omdat ze online reclame inkopen bij de data-hoarder van de wereld?
Of een duur, gesloten fruit-systeem ga kopen, omdat ze met hun giga margens giga-veel reclame kunnen kopen?
Ik ben niet gek! Maar laat de PR-mensen dat maar geloven, ik lig er niet wakker van.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Soms zitten ze er naast maar als je bvb klikt op een groep rond fotografie krijg je gegarandeerd reclame voor fototoestellen, bedrijven die albums aanbieden,... Het is ook niet enkel FB, Google kan er ook iets van. Zoek je iets op dan krijg je al snel reclame rond dat product. Uiteraard zitten daar fouten in want men kan niet weten dat je misschien iets zocht over een product dat je al gekocht hebt of voor iemand anders maar heel veel dingen zijn juist.

Daar heb ik op zich nog niet eens zo'n probleem mee maar men kan ook info verkopen die veel persoonlijker is zoals uw seksuele voorkeur, geloof, politieke overtuiging, gezondheid,...

Een ander probleem is het doorlopen van contacten en surfgedrag. Wie je kent en waar je naar surft zegt veel over een persoon. Ik ben er zeker van dat FB meer van ons weet dan veel familieleden. Dit kan enkel omdat mensen het te weinig beseffen en niet de mogelijke gevolgen inzien.

Ook is er een gevaar voor de overheid. Stel dat uw land ineens ingenomen wordt door een "ander" regime, dan ben je erg kwetsbaar met die info.

Kennis is macht en FB heeft enorm veel kennis over ons en dus ook enorm veel macht.

Dat adverteerders betalen voor nutteloze invloed is pas echt een fabel. De return van die investeringen wordt gemeten en de campagne steeds verfijnd. Vroeger moet je een massabombardement aan reclame lanceren om de doelwitten te bereiken, nu kan je zeggen stuur deze boodschap aan dat soort mensen. Zelfs politieke partijen bedienen zich er rijkelijk van. Je moet als VB geen reclame naar groen-kiezers sturen maar de wappies die achter elk fantastisch verhaal aan lopen, die kan je nu gericht bereiken. De filter is zo simpel als wat, wie keek bovengemiddeld naar wappie-video's of liked wappiemeningen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”