Racisme ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:Ik zie in het filmpje eigenlijk niet echt welke nationaliteit de vrouw heeft maar een Marrokaanse vrouw (als ze dat is want dat zie ik dus niet)... Marrokaanse noemen is volgens mij geen racisme maar eerder de correcte aanduiding van haar nationaliteit. Dat de uitspraak alles behalve netjes is en weinig respectvol is (en dus meer zegt over de persoon zelf dan de vrouw) kan ik ten volle beamen maar racisme ?

Iemand van Antwerpen een Antwerpse dikke nek noemen is toch ook geen racisme ?
Hij noemt haar geen Marokkaanse, maar Marokkaanse kuthoer.

Door die combinatie impliceert hij dat het een met het ander te maken heeft of zelfs als oorzaak heeft. Dus wel racistisch.

Iemand Antwerpse dikkenek noemen is ook een vorm van discriminatie op basis van afkomst en cultuur, jawel toch wel. Hollandse gierigaard idem. West-Vlaamse boer idem. Waalse luierik idem. Het gaat hier over afkomst/cultuur associëren met negatief geladen aspecten of gedragingen die eigenlijk niet causaal verbonden zijn waardoor de associatie dus toevallig of willekeurg is.

Als een vrouw zegt dat ik een mannelijke klootzak ben, waarom doet ze dat? Kan ze mij niet gewoon klootzak noemen? Wat heeft het mannelijke ermee te maken? De reden om zoiets te vermelden is door te insinuëren dat mannelijke klootzak erger is dan algemene klootzak. Dat het mannelijke een extra saus van slechtheid is over de reeds negatieve benaming klootzak. Idem voor Marokkaanse kuthoer.

Maar soit, ik ben weer energie aan het steken in om 'van die vragen' te beantwoorden. Waar doel je op, DarkV? Wil je gewoon 'het spel' winnen door een moeilijke zet te plegen? Of was er iets niet duidelijk? Was het te moeilijk om dit antwoord zelf te bedenken? Of ben ik nu ook op de man aan het spelen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

JamesEarlGray schreef: Iemand Antwerpse dikkenek noemen is ook een vorm van discriminatie op basis van afkomst en cultuur, jawel toch wel. Hollandse gierigaard idem. West-Vlaamse boer idem. Waalse luierik idem. Het gaat hier over afkomst/cultuur associëren met negatief geladen aspecten of gedragingen die eigenlijk niet causaal verbonden zijn waardoor de associatie dus toevallig of willekeurg is.
ik zie in ons geval ook geen causaal verband tussen Marokkaan en kuthoer. Dat is voor jou racisme maar Antwerpse dikkenek of gierige hollander niet. Jij kijkt blijkbaar eerst naar welke bevolkingsgroep aangesproken wordt
binnen Europa is geen racisme maar enkel een vorm van discriminatie, buiten Europa blijkbaar wel.

mja, het is maar hoe je je definities legt
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Hoezo da's voor mij geen racisme? Het is maar hoe ge het kindje noemt, he.

Strikt gezien is racisme een vorm van discriminatie op basis van ras.

We associëren dat woord echter ook met discriminatie op basis van cultuur en afkomst. Zie daar de link tussen wat ik zei en racisme.

Dus als we de niet-strikte term van racisme gebruiken, dan is Antwerpse dikkenek inderdaad racisme. Ik wou het niet zo noemen, want ik noem zaken niet graag bij een niet-strikte (voor mij foute) naam. Soit.

Klaar met mij op mijn woorden te pakken?
1207
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef: Klaar met mij op mijn woorden te pakken?
ik pak u niet op woorden, ik wil duidelijkheid

waarom zijn beledigingen naar mede-europeanen, vermelding afkomst + negatief adjectief, nooit racisme (bij jou discriminatie) maar gelijkaardige beledigingen naar niet-europeanen quasi altijd onmiddellijk racistisch? Objkectief gezien zie ik echt geen verschil.

dat moet ge uitgelegd krijgen, meer niet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

JamesEarlGray schreef:Hoezo da's voor mij geen racisme? Het is maar hoe ge het kindje noemt, he.
In jouw bovenstaand bericht noem jij het kindje "een vorm van discriminatie". Ik snap niet waarom je een Antwerpse dikkenek, een West-Vlaamse boer,... dan niet meteen "racisme" noemt. Enne.. . Iedereen wordt hier op zijn woorden gepakt, waarom zou jij een uitzondering moeten zijn?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Ik noem het geen racisme omdat er geen discriminatie op basis van ras gebeurt, maar op basis van afkomst en cultuur.

In het geval van Marokkaanse kuthoer kunt ge technisch gezien stellen dat het gaat over discriminatie op basis van Maghrebijnse ras, maar dat hoeft niet eens te kloppen in het geval van de agressieve kerel in het filmpje in OP.

Dus Antwerpse dikkenek, gierige Hollanders, West-Vlaamse boer zijn (volgens mij) strikt gezien geen racisme. Maar als het gaat over volksmond-uitdrukking dan is het wel racisme. Maar ik heb geen idee wat mijn persoonlijke mening over de technische correctheid van het woord racisme te maken heeft met de discussie?

@1207: wens naar duidelijkheid, ok fair.

@Jack:

Ik doe de ganse uitleg in mijn vorige reactie en dan zegt gij
Ik snap niet waarom je een Antwerpse dikkenek, een West-Vlaamse boer,... dan niet meteen "racisme" noemt
Ik heb het in deze reactie nog es uitgelegd.

Is het mogelijk dat ge niet tevreden zijt met mijn uitleg? Zo ja, waarom zegt ge dat dan niet gewoon? Ik zoek niet graag naar betekenis tussen de regels door. Ik heb graag dat er zeer direct wordt gezegd wat er bedoeld en gewenst is.

@op mijn woorden pakken: het is een uiting van frustratie omdat ik niet begrijp waarom bepaalde reacties worden gegeven op hetgeen ik zeg. Is dat omdat ze moeilijk willen doen, of omdat ze anders denken, of omdat ze mij gewoon willen kloten? Geen idee, om eerlijk te zijn. Vandaar mijn frustratie en die uithaal.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef: Strikt gezien is racisme een vorm van discriminatie op basis van ras.
Een marrokaanse jongere die een Vlaamse vrouw uitscheldt voor Vlaamse kuthoer bezondigt zich aan racisme. Maar jij gaat er wel een draai aan geven zeker?
1207
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Ik noem het geen racisme omdat er geen discriminatie op basis van ras gebeurt, maar op basis van afkomst en cultuur.
Ineens zijn er dus toch verschillende mensenrassen :)
In het geval van Marokkaanse kuthoer kunt ge technisch gezien stellen dat het gaat over discriminatie op basis van Maghrebijnse ras,
en gierige hollander is krek hetzelfde maar dan op basis vh Hollandse ras.

probeer het nog eens
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Een marrokaanse jongere die een Vlaamse vrouw uitscheldt voor Vlaamse kuthoer bezondigt zich aan racisme. Maar jij gaat er wel een draai aan geven zeker?
Dat is gewoon racistisch. Geen idee vanwaar je het haalt dat ik dat zou ontkennen. In jouw gedachten misschien, maar niet in de realiteit.

Misschien heb je mij (onterecht) mentaal in het hokje gestoken van linkiewinkie die ontkent dat bruine margi's geen probleem zijn maar blanke racisten wel? Het kan, he, want het blijkt uit uw reactie. Maar het klopt niet.

Ik kan trouwens ook lelijke dingen verzinnen over u. Dat ge een beetje traag in uw hoofd zijt, bijvoorbeeld. Maar klopt dat wel? Niet nodig, dus, om mekaar dingen te verwijten die niet kloppen. Ik stop als gij ook stopt.

@1207: Ik baseer mij op de (waarschijnlijk achterhaalde?) indeling van 'menselijke rassen'. Het klopt wat gij misschien insinueert, biologisch gezien zijn we allemaal deel van hetzelfde ras, dus met die definitie is racisme (i.e. discriminatie op basis van ras) onmogelijk. Klopt. Ik had het over uiterlijke kenmerken, niet over de biologische definitie. Je m'excuse, hein.

Het hollandse ras bestaat niet volgens die (waarschijnlijk achterhaalde?) indeling van 'menselijke rassen'.

Ik voel mij in een hoek geduwd worden, twaalfnulzeven. Wat is uw punt? Heb ik iets onjuist beweerd? Gaat het over mijn verkeerde technische interpretatie van wat racism omhelst? Zijn we een semantisch spel aan het spelen?
1207
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef: Wat is uw punt? Heb ik iets onjuist beweerd
yep
je zit in de logica van 2021 waar men vooral, hoofdzakelijk en bijna uitsluitend naar de uiterlijke kenmerken van dader en slachtoffer kijkt om een daad als racisme te catalogeren.

moest de Hollander van nature donkerder zijn zou jij de uitspraak gierige Hollander zonder twijfel en binnen een milliseconde racistisch noemen.
doordat hij blank is zoek je een een omweg om dit geen racisme te moeten noemen en zwak je het af. Dat klaag ik aan.

Het is binnen deze logica dat je dan soms plots leest dat zwarten per definitie onmogelijk racistisch zouden kunnen zijn
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Ik stel een marokkaanse margi die 'vlaamse hoer' roept op exact gelijk niveau van racisme als een blanke margi die 'marokkaanse kuthoer' roept.

Daarnaast ging ik hier een betoog houden dat wanneer een Vlaming een Hollander een 'gierige Hollander' noemt geen racisme kan zijn omdat we volgens de oude rassenindeling tot hetzelfde ras behoren, omdat ge niet racistisch kunt zijn naar uw medenrassenmens. Maar toen vond ik dat Noord-Afrikanen tot datzelfde ras behoren volgens diezelfde oude rassenindeling, en oei daar ging mijn uitleg gans onderuit.

Dus ik moet mijzelf corrigeren: iemand een Marokkaanse kuthoer noemen is racistisch. Iemand een West-Vlaamse boer noemen is racistisch. Iemand een luie Waal noemen is racistisch. Iemand een Antwerpse dikkenek noemen is compleet terecht AYYYY maar nog steeds racistisch. Iedereen kan racistisch doen, niemand is daarvan uitgesloten. Minderheden hebben geen vrijkaarten om meer te mogen. Iedereen zelfde maat, zelfde gewicht.

Iemands cultuur, afkomst of lichamelijke kenmerken gebruiken als scheldwoord lijkt mij altijd te wijzen op racisme, aangezien de technische betekenis van het woord racisme toch onzinnig is. En als iemand zegt 'Ja, maar dat is geen racisme!' Bien, dan blijft het nog steeds discriminatie op basis van cultuur, afkomst of lichamelijke kenmerken. Lachen met dwergen of gehandicapten valt dan ook in die indeling. Ik vind het helaas jammer, want zwarte humor en lachen met dingen die eigenlijk niet kunnen is een van mijn stokpaardjes. Om ter grofst. Ik besef dat het niet bij iedereen in goeie aard kan of zal vallen, maar bon, ik doe ik gelijk ze dat in het Engels zeggen.

1207: los van mijn frustraties, bedankt om mij erop te wijzen dat ik het fout deed. Zo heb ik wat geleerd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:je zit in de logica van 2021 waar men vooral, hoofdzakelijk en bijna uitsluitend naar de uiterlijke kenmerken van dader en slachtoffer kijkt om een daad als racisme te catalogeren.

moest de Hollander van nature donkerder zijn zou jij de uitspraak gierige Hollander zonder twijfel en binnen een milliseconde racistisch noemen.
doordat hij blank is zoek je een een omweg om dit geen racisme te moeten noemen en zwak je het af. Dat klaag ik aan.

Het is binnen deze logica dat je dan soms plots leest dat zwarten per definitie onmogelijk racistisch zouden kunnen zijn
Is dit niet ook het probleem van racisten? Men kijkt enkel naar het kleurtje en baseert daar dan een negatief oordeel op. Iemand met een kleur kan evengoed Belg zijn, Nederlander,...

De man noemt haar het probleem van deze maatschappij en België is hier baas volgens hem. Dat zijn duidelijke verwijzingen dat hij een onderscheid maakt tussen mensen en dat de vrouw volgens zijn bekrompen mening minder rechten heeft om hier te zijn dan hem. Hoe kan hij weten of ze Marokkaans is? Dat ze geen Belg is? Waarschijnlijk kijkt hij ook enkel en alleen naar de kleur.

Dat racisme in alle richtingen kan en ook voor komt hebben noch James, noch ik ontkend, integendeel. Het feit dat dit bestaat is echter geen goedkeuring noch verschoning van racisme in welke richting dan ook. Omdat er omgekeerd racisme bestaat betekent het dus niet dat deze man iemand voor Marokkaanse kuthoer mag uitmaken.

Je leest vanalles, bijvoorbeeld dat er robotjes in vaccins zouden zitten en 5G gevaarlijk is en kinderen verkracht worden onder pizzazaken. Kleef echter geen uitspraken aan mensen die ze niet gedaan hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Is dit niet ook het probleem van racisten? Men kijkt enkel naar het kleurtje en baseert daar dan een negatief oordeel op. Iemand met een kleur kan evengoed Belg zijn, Nederlander,...
Niet eens enkel negatieve vooroordelen. Mensen die eruitzien alsof ze geen Nederlands kunnen, daartegen begint een Vlaming (naar wat ik heb horen zeggen) vaak te praten in een andere taal. Straffer nog, als wij als Vlaming naar Hollanderland gaan, dan worden wij te vaak in het Engels aangesproken, ook al praten beide partijen perfect Nederlands.

Een mens doet rare dingen als die wordt geconfronteerd met ongewoonlijke situaties. Dit is louter een bemerking en staat uiteraard los van alles wat hier al gezegd is geweest. Een mens is neofoob puur uit vroegere overlevingsstrategie. Het is nu echter aan onszelf om dat aan te zien als een ouderwets instinct in plaats van als redelijk en bruikbaar gereedschap.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Waar doel je op, DarkV? Wil je gewoon 'het spel' winnen door een moeilijke zet te plegen? Of was er iets niet duidelijk? Was het te moeilijk om dit antwoord zelf te bedenken? Of ben ik nu ook op de man aan het spelen?
Waar ik op doel is dat racisme vaak te pas en te onpas naar voor komt en meestal ook maar in één richting werkt.

We willen zo politiek correct zijn dat het gewoon doorgeslagen is (oa. de Flietjes) en de echte slachtoffers worden er alvast niet beter van.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Niet eens enkel negatieve vooroordelen. Mensen die eruitzien alsof ze geen Nederlands kunnen, daartegen begint een Vlaming (naar wat ik heb horen zeggen) vaak te praten in een andere taal. Straffer nog, als wij als Vlaming naar Hollanderland gaan, dan worden wij te vaak in het Engels aangesproken, ook al praten beide partijen perfect Nederlands.

Een mens doet rare dingen als die wordt geconfronteerd met ongewoonlijke situaties. Dit is louter een bemerking en staat uiteraard los van alles wat hier al gezegd is geweest. Een mens is neofoob puur uit vroegere overlevingsstrategie. Het is nu echter aan onszelf om dat aan te zien als een ouderwets instinct in plaats van als redelijk en bruikbaar gereedschap.
Jij kan dat positief vinden maar eigenlijk gaat men er van uit dat je "onvoldoende" Nederlands kan spreken of onverstaanbaar bent, zo positief is dat dus niet. Het doet me denken aan iets dat ik heel vaak gehoord heb als je met mensen op stap bent met een andere kleur: "Gij klapt al goed Nederlands!" Die mensen bedoelen dat meestal positief maar voor de betrokkene is dat de zoveelste keer een herinnering dat men u niet ziet als gewone Belg. Nog eentje in die categorie: En van waar komt gij? Eugh uit Oostrozebeke. Nee, nee, van waar komt ge oorspronkelijk? Ben geboren in Oostrozebeke.

Je hebt inderdaad gelijk dat mensen moeite hebben met verandering en vaak blijven steken in oude gewoontes en ideeën. Dat is inderdaad deels een natuurlijke reflex, net zoals jaloezie en nijd dat zijn MAAR dat betekent niet dat we er ook van bewust mogen zijn dat het bestaat en dat het niet echt bijdraagt aan onze samenleving. Evolutie is niet altijd gemakkelijk en vraagt wat aanpassing maar het is wel nodig. De tijd gaat maar in 1 richting en het is zeker dat alles ooit zal veranderen, je ertegen verzetten is tijdverlies. Het helpt uiteraard ook niet dat verandering gelijkgesteld wordt met achteruitgang of verlies terwijl het meestal ook veel voordelen oplevert die we echter evident vinden. De vermenging van volkeren is een onomkeerbaar feit en niets kan dit veranderen, sommigen moeten hier nog altijd aan wennen.

En ik ben ermee akkoord dat zoals in bovengenoemde voorbeelden het vaak niet intentioneel is om andere te treffen of soms zelfs gewoon een vorm van gebrek aan gevoel voor humor. Een grap is ook maar zoveel keer grappig. Zelf ben ik van Limburg en ik ken dus de grappen ook en heb ze dus al duizenden keren gehoord. De hooooooond vond ik de eerste keer een goeie, de 50e keer draai je met je ogen maar na 20 jaar en de 5.000e keer krijg je het op je heupen. Dat zullen de mensen uit Bavikhove waarschijnlijk ook vinden van de heerlijke sketch van hoe lang alweer geleden? Voor mij speelt empathie dus een rol. Als je jezelf niet kan verplaatsen in de ander zijn positie zal je sneller in de val trappen van dit soort goedbedoelde ongein. Ik kan me dus inbeelden dat de Chinees de flietjes-mop na zoveel jaren afgezaagd vindt. Je gaat iemand die stottert ook niet 20 jaar lang dezelfde stottermop vertellen. Je hebt echter de gekende "nonkels" op familiefeesten die zichzelf nog altijd de plaatselijke Urbanus wanen en met dezelfde grappen uit die tijd afkomen maar verbaasd zijn dan mensen gaan lopen uit plaatsvervangende schaamte.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Het doet me denken aan iets dat ik heel vaak gehoord heb als je met mensen op stap bent met een andere kleur: "Gij klapt al goed Nederlands!" Die mensen bedoelen dat meestal positief maar voor de betrokkene is dat de zoveelste keer een herinnering dat men u niet ziet als gewone Belg.
De overgrote meerderheid heeft hier totaal geen probleem mee en begrijpt dat de intentie positief en motiverend was.

Het probleem zijn de politiek correcte/woke aanhangers welke dit net NIET willen zien en misbruiken om hard "racisme" te roepen.

Ik vraag me dan ook vaak af wat de verborgen agenda is van deze personen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Jij kan dat positief vinden maar eigenlijk gaat men er van uit dat je "onvoldoende" Nederlands kan spreken of onverstaanbaar bent, .
tot ik tegen een vreemdeling, die hier soms al jaren woont, consequent Vlaams praat.
je bent dan echt heel snel een onverdraagzame of intolerant of iemand die niet wil helpen en ambetant wil doen. (lees: racist)

maakt niet uit wat je doet
wil men je racist noemen draait men de stok zoals het goed uitkomt. maar als blanke Vlaming slachtoffer worden van racisme? volstrekt onmogelijk :)
of zoals in het woke liedje

wie vrouwenrechten verwerpt moet tegen de muur
behalve bij de moslims want dat is hun cultuur
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Antwerpse dikkenek, brussels waterhoofd... dat heeft in elk geval het voordeel van duidelijkheid :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dit doet me denken aan toen ik nog op school zat. Vaak uitgemaakt worden voor autist kan ook pijn doen maar ik blaas het niet op.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

1207 schreef: wie vrouwenrechten verwerpt moet tegen de muur
WAAAH, die kende ik nog niet ... quote of the day !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Dit doet me denken aan toen ik nog op school zat. Vaak uitgemaakt worden voor autist kan ook pijn doen maar ik blaas het niet op.
Sorry, maar dat is pestgedrag...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Topicje over pestgedrag in het leven roepen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Het ging niet over het feit van pesten.

Maar puur als ik hier zie dat mensen zeggen het ene racisme is en het andere niet. Het is beide racisme zoals het bij pesten ook hetzelfde is. Wat je er ook zelf van maakt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:tot ik tegen een vreemdeling, die hier soms al jaren woont, consequent Vlaams praat.
je bent dan echt heel snel een onverdraagzame of intolerant of iemand die niet wil helpen en ambetant wil doen. (lees: racist)

maakt niet uit wat je doet
wil men je racist noemen draait men de stok zoals het goed uitkomt. maar als blanke Vlaming slachtoffer worden van racisme? volstrekt onmogelijk :)
of zoals in het woke liedje

wie vrouwenrechten verwerpt moet tegen de muur
Onzin, het is niet racistisch om Nederlands te spreken in België. Vlaams bestaat niet of bedoel je dialect.

Opnieuw draaft men rustig verder op het calimeropadje terwijl er hier al meermaals aangegeven is dat racisme in alle richtingen bestaat.

Als het in een liedje komt is het juist :roll:
DarkV schreef:De overgrote meerderheid heeft hier totaal geen probleem mee en begrijpt dat de intentie positief en motiverend was.

Het probleem zijn de politiek correcte/woke aanhangers welke dit net NIET willen zien en misbruiken om hard "racisme" te roepen.

Ik vraag me dan ook vaak af wat de verborgen agenda is van deze personen.
Ik heb zelf gezegd dat ik dat als goedbedoeld beschouw maar waar het mij wel om ging is dat er empathie ontbreekt om in te zien dat dat na een tijd zeer storend wordt. Waarom moet je na zoveel jaren nog altijd uitleggen dat je met een kleur evengoed Belg kan zijn en soms beter Nederlands spreekt dan degene die de opmerking maakt.

Ik gok dat hun verborgen agenda is dat je Belg kan zijn ongeacht uw kleur en dat iedereen graag met respect behandeld wordt. Het zijn gekken, ik weet het :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Vlaams bestaat niet of bedoel je dialect.
cultuurrelativistisch alles kapotrelativeren.
uiteraard altijd netjes in 1 richting en nooit consequent voor iedereen :)

vooral de cultuur, waar iedereen en alle vluchtelingen willen wonen zonder ooit nog schrik te hebben voor oorlog ed, moet er altijd aan geloven
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef:Vlaams bestaat niet of bedoel je dialect.
cultuurrelativistisch alles kapotrelativeren.

vooral de cultuur, waar iedereen en alle vluchtelingen willen wonen zonder ooit nog schrik te hebben voor oorlog ed, moet er altijd aan geloven
Zakdoekje?

Vlaams is geen taal, da's gewoon een feit. Vlaams is een soort mix van Nederlands met invloeden van lokale dialecten. Iemand van de kust verstaat het Vlaams van iemand uit Limburg niet eens. Velen maken hier spel over taalfouten van nieuwkomers maar hun eigen taal respecteren is er teveel aan.

En waarom is dat in 1 richting, in welke richting zou Vlaams wel bestaan?

Eugh... enig idee wat er hier tussen '14 en '18 en tussen '40 en '45 aan de gang was? Het zijn even grote gekken als de wokers, willen leven in een land zonder oorlog, gekker moet het niet worden.

Nog op een artikel van Marc Reynebeau gebotst over de flietjes en waarom ze meer zeggen over ons dan over de Chinezen. De cultuurminnende mensen zullen wel een abo hebben op de kwaliteitskrant.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Correctie: zelfverklaarde kwaliteitskrant.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Vlaams is geen taal, da's gewoon een feit.
uiteraard is Vlaams geen taal :)
Eugh... enig idee wat er hier tussen '14 en '18 en tussen '40 en '45 aan de gang was?
ge zijt de 100j oorlog vergeten en het verdrag van 1648 :)

nu is het hier al 70j vrede dankzij onze cultuur, waarden en Europese normen.
waarden en normen en een cultuur die volgens mensen als u eigenlijk niet eens bestaat, zelfs onze taal bestaat blijkbaar niet :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@1207: het is vechten tegen de bierkaai hoor.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:nu is het hier al 70j vrede dankzij onze cultuur, waarden en Europese normen.
Nochtans staan die waarden voor tolerantie en begrip... net het tegenovergestelde van de "racisme" roepers !

Het is maar omdat ik me zonder enig probleem kan neerleggen naast een "antwerpse dikke nek" uitspraak dat er geen "oorlog" is... als we vinden dat we ons daar straks niet meer moeten bij neerleggen onder het politiek correct/woke verhaal dan kan je je wel inbeelden welke richting we uitgaan (en dat is een maatschappij vol haat).

Blijft m'n vraag wie er baat heeft bij dergelijke maatschappij ?
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: cultuurrelativistisch alles kapotrelativeren.

Kunt ge nog harder generaliseren en over één kam scheren of is dit uw maximum? Jezus.

EDIT: En trouwens, niet netjes dat je van je 'tegenstander' verwacht dat die tot op het technisch af correcte stellingen doet terwijl jij carteblanche opeist om een spervuur van zever te verkondigen. Da's niet eerlijk. Zitten we hier om elkaar uit te schijten of tot een compromis te komen waarbij iedereen akkoord is met de conclusie? Indien het eerste, niet aan mij besteed.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 11 maa 2021, 16:26, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:nu is het hier al 70j vrede dankzij onze cultuur, waarden en Europese normen.
waarden en normen en een cultuur die volgens mensen als u eigenlijk niet eens bestaat, zelfs onze taal bestaat blijkbaar niet :)
Het klopt dat er na de oorlog een paar lesjes geleerd zijn nadat we de Duitsers terug op hun plaats gezet hebben maar hoe lang gaat dat duren? Een belangrijke factor is de economische verwevenheid van de landen door de EU. Een oorlog zoals de laatste twee zou economisch onverstandig zijn.

Ik beweer niet dat cultuur niet bestaat maar iemand anders heeft er al eens correct op gewezen dat "onze" cultuur een samensmelting is van al de vorige culturen die onze gebieden zijn binnengevallen. De "onze" is dus vrij relatief.

Nederlands is een officiële taal, Vlaams is dat niet. Vlaams is een platte vorm van Nederlands en eigenlijk een dialect dat verschilt van dorp tot dorp. Indien Vlaams zou bestaan dan had Vlaanderen toch al lang beslist dat dit de hoofdtaal was in Vlaanderen, helaas pindakaas. Vlaanderen heeft lang aangedrongen om tot een soort standaardtaal te komen maar lost nu helaas een beetje de rol waardoor dialecten weer volop kunnen op TV en in media. Ik vind dat moeilijk te begrijpen als je zo staat op uw taal en cultuur maar ze anderzijds laat verloederen.
Nochtans staan die waarden voor tolerantie en begrip... net het tegenovergestelde van de "racisme" roepers !

Het is maar omdat ik me zonder enig probleem kan neerleggen naast een "antwerpse dikke nek" uitspraak dat er geen "oorlog" is... als we vinden dat we ons daar straks niet meer moeten bij neerleggen onder het politiek correct/woke verhaal dan kan je je wel inbeelden welke richting we uitgaan (en dat is een maatschappij vol haat).

Blijft m'n vraag wie er baat heeft bij dergelijke maatschappij ?
Hahahaha, de mensen die racisme steevast relativeren komen af met tolerantie en begrip als waarden :lol:

We gaan helemaal niet naar een maatschappij vol haat als we onze waarden en normen eens zouden toepassen ipv ze te verkrachten als we het nodig achten. Nieuwkomers tolereren en begrip tonen voor elkaars gevoeligheden zou een begin zijn maar er zijn daar sommigen tegen.

Ik denk dat iedereen baat heeft met een maatschappij waarin er wederzijds respect is. De mensen van eenzijdig respect staan dat in de weg.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Over dat Vlaams verschilt in ieder dorp. Dat heb je ook met Nederlands hoor in Nederland elke dorpje of regio heeft daar zijn eigen dialect. Dus dat is een non argument.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Over dat Vlaams verschilt in ieder dorp. Dat heb je ook met Nederlands hoor in Nederland elke dorpje of regio heeft daar zijn eigen dialect. Dus dat is een non argument.
Dizzy beweert niet dat Nederlanders onze gemeenschappelijke taal machtiger zijn en beter onder de knie hebben dan Vlamingen, dat is wat jij ervan maakt.

Hij heeft het over perfect proper Nederlands, de standaardtaal die voor de meeste inwoners van zowel NL als BE nooit-bereikbare doelen zijn omdat ze het niet kunnen.

Nederlanders hebben (in mijn ogen) de laatste tientallen jaren nog erger hun moedertaal verneukt met hun verhollandsing, dan wat men de Nederlandstalige Belgen verwijt (ik vermijd bewust de term 'Vlamingen', want ik ben potverdekke Brabander, geen vieze Vlaming die zijn klinkers niet deftig kan uitspreken :twisted: ).

Helaas dat het Nederlands meer van de Nederlanders lijkt te zijn dan van de Nederlandstalige Belgen puur door de naam, maar laat u niet vangen: dat is het niet. We zijn volledig gelijkwaardig op dat gebied, ook al beweren sommigen NLs van niet.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schrijft: ...De mensen van eenzijdig respect staan dat in de weg...

Spijtig genoeg zijn zij massaal aanwezig, in beide groepen trouwens!
1207
Elite Poster
Elite Poster

JamesEarlGray schreef:Kunt ge nog harder generaliseren en over één kam scheren of is dit uw maximum? Jezus.
ik denk niet dat het en veralgemening is dat iedereen uit de 3e wereld in Europa wil wonen.
de enige uitzondering daarop zijn de dictators en de folterbrigades in die landen.
.

dus als ge dan net hier een cultuurdiscussie wilt opstarten, alsof wij dat niet hebben ..
wij hebben ondertussen blijkbaar niet eens een taal

dizzy
de hele eu samenwerking diende inderdaad om oorlogen te vermijden en weet je, het werkt gewoon. daarom wil de hele 3e wereld hier komen wonen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
JamesEarlGray schreef:Kunt ge nog harder generaliseren en over één kam scheren of is dit uw maximum? Jezus.
ik denk niet dat het en veralgemening is dat iedereen uit de 3e wereld in Europa wil wonen.
de enige uitzondering daarop zijn de dictators en de folterbrigades in die landen.
.

dus als ge dan net hier een cultuurdiscussie wilt opstarten, alsof wij dat niet hebben ..

dizzy
de hele eu samenwerking diende inderdaad om oorlogen te vermijden en weet je, het werkt gewoon. daarom wil de hele 3e wereld hier komen wonen
Neen, totaal geen overdrijving :roll:

Leer lezen, in de taal die u zo dierbaar is. Nergens wordt er beweerd dat wij geen cultuur of taal hebben wel dat deze cultuur een mengeling is van diverse invloeden en niet behoort tot enkel wie blank genoeg is. Onze cultuur is ook van de nieuwkomers en hun kinderen die hier geboren zijn. Dus de vraag stellen over wat "onze" cultuur is, is volledig gepast in deze.

Ik ben blij dat je de voordelen van de EU begint te snappen, zo schieten we toch nog een beetje op. Het is wel grappig dat de mensen die beweren dat iedereen hier wil komen wonen degenen zijn die denken dat het in andere landen zoveel beter is :lol:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
A.
.

B.

C.
dizzy
A. In een overdrijving ga ik niet mee.

B. Ge leest niet goed want niemand heeft dat ooit beweerd buiten gijzelf. (Ge zijt weer ferm aan het muggenziften zoals daarnet tegen mij. Is het leuk, ja?) Wij hebben in België het Nederlands, Frans en Duits als officiële talen. We spreken in Vlaanderen een vorm van Nederlands, behorende tot de Vlaamse, Brabantse of Limburgse dialecten. Brabants is uiteraard superieur aan de rest, maar zeg dat niet verder. Maar de Limburgers blijven het sympathiekst klinken, zoals door mijzelf ondervonden en beslist tijdens het kijken van Beau Sejour seizoen 1.

C. In een overdrijving ga ik niet mee.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Vlaams is geen taal, da's gewoon een feit..
uw korte temrijngeheugen werkt echt neit meer hé :)

nu goed
ook in Catalonië is het zever met die vertaling van Gorman
ene gevonden die al vanalles vertaald heeft maar zijn werk wordt nu geschrapt want hij is geen zwart meisje.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef: Vlaams is geen taal, da's gewoon een feit..
uw korte temrijngeheugen werkt echt neit meer hé :)
Uw langetermijngeheugen blijkbaar ook niet, ofwel hebt ge niet lang genoeg op school gezeten.

Of ge kondt gewoon zeggen: "Ik erken Vlaams als een taal". In de plaats daarvan begint ge passief agressief te verwijten dat iemands geheugen niet meer werkt, zonder effe introspectie te plegen en te merken dat ge zelf een ferme kemel schiet. Maar dat gaat ge waarschijnlijk niet eens erkennen, dat ge fout waart. Soit, nu zien mensen tenminste hoe waardevol ge zijt in een discussie: beetje gelijk een onnozelaar zever verkopen. Aan ieder hier: trekt uw lessen voor ge begint te praten tegen twaalfnulzeven, er gaat hoogstwaarschijnlijk niks vruchtbaar uit komen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”