Racisme ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Op basis van dit filmpje is een persoon (duidelijk Antwerpenaar) opgepakt wegens discriminatie en racisme, en op basis daarvan ook zijn job kwijt.

Bron: https://www.hln.be/antwerpen/marokkaans ... ~abece7f5/

Eerst en vooral, het gedrag van die persoon tegen de vrouw is uiteraard onaanvaardbaar, ongeacht ethniciteit, en wil ik ook nergens goedkeuren. Zulke uitingen van woede over aangesproken te worden op je eigen gedrag of iemands perceptie van je gedrag hebben geen plaats, zeker niet met kinderen erbij.

Maar ... waar is het racisme ? Waar is de discriminatie ? Dat er scheldwoorden zijn gevallen, dat hij, redelijk onnozel, ‘Belgie is baas hier’ roept ? Allemaal wel provocerend, maar kan iemand mij nu uitleggen wat van het filmpje. U juist discriminerend of racisme is ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Iedereen zou ondertussen moeten weten dat racisme maar in 1 richting werkt. Stel dezelfde situatie maar een Vlaamse die de huid volgescholden wordt door iemand met een buitenaardse naam, dat is geen racisme. Dagdagelijkse kost voor Vlaamse vrouwen die alleen op stap zijn in steden met veel allochtonen. NB: mijn vriendin werd er onlangs ook mee geconfronteerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Nog niet naar het filmpje gekeken, maar als je in je beledigingen expliciet iemands afkomst gebruikt, is het dan niet per definitie racisme ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Nog niet naar het filmpje gekeken, maar als je in je beledigingen expliciet iemands afkomst gebruikt, is het dan niet per definitie racisme ?
Dus ook racisme als een Vlaamse uitgescholden wordt voor vuile Vlaamse kuthoer?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Iedereen trekt tegenwoordig wel één of andere paraplu open. Is het geen discriminatie of racisme dan zijn ze lichtgeraakt/gekwetst. Zoals die vrouw van Chinese afkomst die haar vandaag woedend heeft gemaakt omdat ze het kwetsend vond omdat er in THUIS gisteren een woordspeling werd gemaakt of het woord flietchinees.

We mogen met niets nog lachen, zwarte piet is verbannen omdat ook ook die kwetsend is voor bepaalde bevolkingsgroepen. EErlijk? Het begint mijn strot uit te komen. Ik zou nog heel graag mijn cultuur en waarden behouden en met heimwee terugdenken aan hoe ik mijn Sinterklaas heb beleefd, dat kan nu niet meer met al die roetpieten, het slaat nergens op.

Wij Westerlingen worden onderdrukt door constant te zitten bashen op onze cultuur. We worden over enkele jaren eenheidsworst en gaan allemaal al dartelend met een happy face over wolkjes lopen zoals die gasten op Ketnet doen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het zal altijd trekken en duwen blijven hoor, tot in het absurde... waar ligt de lijn ? In't midden zal ze nooit liggen...
Als je die parking kent dan weet je dat je niet anders kan dan rakelings naast de wandelaars rijden...er is geen voetpad.
Den 1ne slecht geslapen en de andere lichtgeraakt omdat er vuile vingers op zijn auto staan en je krijgt dit... 1 ding weet ik zeker zonder smartphones of sm had hij zijn werk nog.

Nog een absurd voorbeeldje nodig zonder dat er geroepen of gedreigd moet worden ? https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Tomby schreef:Nog niet naar het filmpje gekeken, maar als je in je beledigingen expliciet iemands afkomst gebruikt, is het dan niet per definitie racisme ?
Sinds wanneer is het land van herkomst vernoemd. Al racisme ? Dat kan evengoed geweest zijn om dat er naast de Marokkaanse vrouw ook een Spaanse stond ? :-)

Alle gekheid op een stokje ... ik weet het niet ... daarom de vraag.
Iceke schreef:Nog Den 1ne slecht geslapen en de andere lichtgeraakt omdat er vuile vingers op zijn auto staan en je krijgt dit... 1 ding weet ik zeker zonder smartphones of sm had hij zijn werk nog.
Ik ken de parking daar ook, ondanks ik nu in het noordelijke Limburg woon, ben ik in dit park opgegroeid. en dat dit zonder smartphones zo geen gevolgen had gehad, ben ik volledig mee akkoord. Vandaar ook deze post, het begint mij meer en meer te storen dat alles direct racisme of discriminatie is, terwijl deze persoon overduidelijk boos is, vond ik eigenlijk dat het racisme of discriminerend gehalte weinig aanwezig was.
Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Daarom spreekt ge ook best niet met personen met een andere huidskleur, zeker niet als ze donkerder is dan de uwe.
Voor ge het weet hebt ge het spek aan uw kloten in dees apenland.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het is precies zoals je mongool zegt tegen iemand dat is ook kwetsend en in feite ook erg specifiek maar ik heb dat al zoveel mensen horen doen zonder gevolg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jack Daniels schreef:Dus ook racisme als een Vlaamse uitgescholden wordt voor vuile Vlaamse kuthoer?
UIteraard ook, ja. En ja, dat is tegenwoordig wel een probleem (namelijk dat dat precies zomaar mag/kan).
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Als je niet begrijpt waar het racisme schuil gaat ga je dat natuurlijk niet snappen. Ik ga mij niet uitspreken over 'het filmpje' want ik weet niet wat daar gebeurd is. Maar sommige uitlatingen hier zijn wat mij betreft gewoon platvloers racisme.

Misschien dat sommigen eens de definitie moeten opzoeken? Als 'een land' niet vernoemd is, is het geen racisme? Wat dan met etniciteit? Daar hebben we geen landsgrenzen voor nodig. Het gebeurt onderhuids.

En dan wordt 'cultuur' in de mond genomen en 'de Westerlingen.' Misschien kan iemand mij daar eens een definitie van geven? En van daar begint het dus al. Of 'ons madammen' die lastig gevallen worden. Nog zo'n billenkletser. De keren dat mijn allochtone madamme lastig gevallen wordt door één of andere vetzak zijn niet op één hand te tellen.

Arm Vlaanderen zullen we maar zeggen hé.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik ben ook al uitgescholden voor "Salle Flamand" omdat ik er op stond dat een Waalse vrouw mij in het Nederlands zou aanspreken in Vlaanderen.

Racisme dan en aangeven bij de politie? Ach kom...

De veel te korte tenen (en/of het korte lontje) zijn hier het probleem.
Langs beide kanten overigens... zowel van de man (die ongepast reageert) als van de vrouw die direct aangifte wil doen bij de politie.

Ik weet niet wat er aan voorafgegaan is, maar ik heb al iets gelijkaardigs meegemaakt. Ik was aan het fietsen in Brussel (op een fietspad) en omdat er mensen van allochtone origine aan het wandelen waren (op het fietspad) reed ik rakelings langs hen voorbij. In hun cultuur reageren die mannen dan nogal heel heftig. Ik heb toen niets teruggezegd en ben gewoon verder gereden, maar o wee als je zelf zo heftig terug zou reageren.
Daarom dat de brave Vlaming dikwijls gewoon zwijgt, maar velen zijn dat kotsbeu.
Laatst gewijzigd door Nob 02 maa 2021, 20:47, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef:Als je niet begrijpt waar het racisme schuil gaat ga je dat natuurlijk niet snappen. ... Arm Vlaanderen zullen we maar zeggen hé.
^ Daarmee heeft petrol242 alles gezegd denk ik, ik heb er alleszins niets aan toe te voegen. Ik moet de link zelfs niet openen, de URL zegt al genoeg.

Er gaat nog wel wat op ons afkomen de komende maanden van zaken in deze trant, dankzij het C-woord worden allerhande frustraties en ongenoegen opgekropt die er ooit weer uit gaan komen, hoe langer het duurt hoe meer er gaan zijn.

Voor de rest lijkt het lot van deze topic al bezegeld. Bye :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: ^ Daarmee heeft petrol242 alles gezegd denk ik, ik heb er alleszins niets aan toe te voegen. Ik moet de link zelfs niet openen, de URL zegt al genoeg.

Er gaat nog wel wat op ons afkomen de komende maanden van zaken in deze trant, dankzij het C-woord worden allerhande frustraties en ongenoegen opgekropt die er ooit weer uit gaan komen, hoe langer het duurt hoe slechter.

Voor de rest lijkt het lot van deze topic al bezegeld. Bye :-)
Helemaal eens met uw visie. Ik ga hier ook niet verder meer reageren want de verwijten loeren om de hoek. Bye topic.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Het wordt inderdaad een maatschappij van bleiters en gekwetsten.
Denk aan dat boek dat volgens sommigen niet mag vertaald worden door een blanke vrouw, neen, dat moet door een zwarte vrouw zijn, liefst een lesbische want de auteur is lesbisch.
Dat is natuurlijk even racistisch, maar de "woke" gemeenschap vindt dat dit wél zo moet opgelegd worden.
Ik verdenk er dan ook sommigen van niet naar gelijk(waardig)heid, maar naar suprematie te streven, waarbij de blanke medemens tot Untermensch gedegradeerd wordt.

En dan het 'flietjes' gedoe.
Tegenwoordig voelt iedereen zich constant gekwetst, en de mentaliteit is dan dat de ander maar zijn mond moet houden.
Oude series (Fawlty Towers, etc.) moeten weg, want ze passen niet in dit hypergevoelig klimaat.
Nu ja, ik doe niet mee aan dat politiek 'correct' (er is niets fouter dan dat) gedoe.

Wanneer is eigenlijk die ziekelijke neiging begonnen waarbij om het even wie vindt dat hij in naam van een hele groep mag spreken (zoals die vrouw die zegt wat je wel of niet mag zeggen over 'Aziaten'), en dan een andere groep de mantel uitvegen?
Wie zegt dat een Japanner hetzelfde denkt als een Chinees of een Koreaan? Nochtans beiden Aziaten.
En het is niet dat die 1 miljard Chinezen allemaal hetzelfde denken, en die vrouw als woordvoerder hebben aangeduid.
Laatst gewijzigd door boulder 02 maa 2021, 21:07, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Man wordt onmiddellijk ontslagen door werkgever. Wat ik me dan afvraag: om dringende reden? Kunnen ze dat hard maken voor de rechtbank? Of zou hij gewoon zijn opzeg thuis betaald mogen uitdoen (en daarna op werkloosheid terugvallen)?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

boulder schreef:Het wordt inderdaad een maatschappij van bleiters en gekwetsten.
Denk aan dat boek dat volgens sommigen niet mag vertaald worden door een blanke vrouw, neen, dat moet door een zwarte vrouw zijn, liefst een lesbische want de auteur is lesbisch.
Dat is natuurlijk even racistisch, maar de "woke" gemeenschap vindt dat dit wél zo moet opgelegd worden.
Ik verdenk er dan ook sommigen van niet naar gelijk(waardig)heid, maar naar suprematie te streven, waarbij de blanke medemens tot Untermensch gedegradeerd wordt.

En dan het 'flietjes' gedoe.
Tegenwoordig voelt iedereen zich constant gekwetst, en de mentaliteit is dan dat de ander maar zijn mond moet houden.
Oude series (Fawlty Towers, etc.) moeten weg, want ze passen niet in dit hypergevoelig klimaat.
Nu ja, ik doe niet mee aan dat politiek 'correct' (er is niets fouter dan dat) gedoe.

Wanneer is eigenlijk die ziekelijke neiging begonnen waarbij om het even wie vindt dat hij in naam van een hele groep mag spreken (zoals die vrouw die zegt wat je wel of niet mag zeggen over 'Aziaten'), en dan een andere groep de mantel uitvegen?
Wie zegt dat een Japanner hetzelfde denkt als een Chinees of een Koreaan? Nochtans beiden Aziaten.
En het is niet dat die 1 miljard Chinezen allemaal hetzelfde denken, en die vrouw als woordvoerder hebben aangeduid.
De slinger is inderdaad doorgeslagen.
Blank moet wit zijn. Vrouwen wordt een slachtofferrol aangesproken in de media. Wanneer allochtonen voor problemen zorgen mag de afkomst niet vermeld worden.
Af en toe is de verontwaardiging dan weer wel terecht, zoals bij zwarte Piet. Moet zwarte Piet er nu echt uitzien als een karikatuur van een Afrikaan?

Die zieke neiging om in andere hun naam te spreken is begonnen bij de populisten. Die kunnen kunnen ook niet zwijgen over "de vlaming" of "het Duits volk".
De media houdt er ook gewoon van om een verhaal te personificeren zodat je zelf kan identificeren of in de plaats kan stellen. Dat verkoopt.

In de krant zal ook nooit staan: "persoon overleden bij aanrijden."
Het zal eerder iets zijn van:"moeder(32) van twee opslag dood bij aanrijding."Net huis gekocht en deze ochtend nog plannen gemaakt om op reis te gaan naar verwegistan.""
boulder
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:
Af en toe is de verontwaardiging dan weer wel terecht, zoals bij zwarte Piet. Moet zwarte Piet er nu echt uitzien als een karikatuur van een Afrikaan?
Zelfs dat is ferm overdreven.
Ik had vroeger nog contact met mensen met zwarte huidskleur voordat die"woke" ziekte uitbrak, en die zagen daar zelf helemaal geen probleem in, hun kindjes gingen ook bij Sinterklaas en Zwarte Piet.
Als kind had ik ook nooit het gevoel dat we aan het lachen waren met zwarten.
Je snapte natuurlijk niet waarom die volwassenen zich zo amuseerden, maar je besefte later dan toch wel dat het verkleden ook fun was, net zoals iemand die zich met carnaval een pruik opzet zich kan amuseren.
De laatste 10 jaar of zo zijn ze daar Blackface bij gaan sleuren, wat weinig te maken heeft met onze tradities, en dan gooit men alles op één hoopje.
dragonflo schreef:Die zieke neiging om in andere hun naam te spreken is begonnen bij de populisten. Die kunnen kunnen ook niet zwijgen over "de vlaming" of "het Duits volk".
Dat denk ik niet, want populisten zijn er altijd geweest.
En ik heb het niet zozeer over de media, die gaan natuurlijk uitvergroten om abonnementen te verkopen, maar over individuen die aan heel de maatschappij de les komen spellen over hoe je wel en niet moet omgaan met bepaalde groepen, alsof zij daar de enige norm zijn, en alle wijsheid in pacht hebben.
Het filmpje zoals je dus zag over de "flietjes van de afhaalchinees" van de vrouw die eens voor eens en voor goed de normen gaat stellen over wanneer je wel of niet grapjes mag maken over Aziaten.
Voordat Youtube en de sociale media er waren kon iemand zich niet zo als dictator van de goede smaak profileren, hoogstens kon hij dat in zijn vriendenkringetje doen.

Ik merkte trouwens dat Erika Vlieghe zich ook alweer moest excuseren omdat ze eens gezegd had dat mensen teveel zeuren.
Dat mag dus ook niet meer gezegd worden, dan moet daar ook weer inderhaast een verduidelijking op komen, met verontschuldigingen voor de misschien foute woordkeuze.

In mijn kindertijd vertelden ze de goorste moppen op de speelplaats, en niemand die daarvan opkeek.
Nu verontschuldigt men zich al vóór de mop, nog een paar keer tijdens de mop, en uitgebreid achteraf...
Als men de mop al durft te vertellen, want er is altijd iemand die "gekwetst" is.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ja en daardoor evolueren we naar een maatschappij van eenheidsworst. Een ethische commissie zal in de toekomst beslissen wat grappig is en wat niet.

En wat betreft zwarte piet.... ik had vroeger nooit maar dan ook nooit de link gelegd naar onze gekleurde medemens als kind. Ze waren altijd pikzwart met felrode lippen. Ik had schrik van die mannen. Ik deed mijn uiterste best om braaf te zijn in die tijd! Als ik de roetpieten zie van nu dan heb ik zin om in een hoekje weg te kwijnen. Nooit zal ik het gevoel van vroeger nog terug krijgen door de hetze van zwarte piet. En ik stoor mij daar mateloos aan. Maar dat is niet de enigste discussie..... Pipi Langkous bv, die boeken gingen in de bib van Gent bijna een waarschuwingssticker krijgen wegens racisme. Waar zijn we mee bezig? Of wie is bezig met deze onzin? De onzin om om problemen te zoeken die er niet zijn? En daardoor mensen tegen elkaar op te zetten? Wie heeft daar baat bij? Wie heeft baat bij deze culturele zelfmoord?

Dan maar eenheidsworst zeker. Ik was en ben altijd van mening geweest dat iedereen hier welkom is. Ik ben geen racist MAAR hou rekening met onze wetten, normen, waarden, tradities en geschiedenis.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Het vast klampen aan 'tradities en geschiedenis' weerspiegelt een starre visie. Het is eng en bekrompen met de metafysische gedachte van een onveranderlijke wereld. Net dat leidt tot eenheidsworst. Alsof geschiedenis een momentopname is die nooit mag veranderen en die men zich kan toe eigenen? Geschiedenis die ten andere maar is zoals ze is opgeschreven, onderwezen en zonder kritiek aangenomen wordt. Terwijl velen nog eens niet in staat zijn om de toedracht van het verleden te kennen. Maar dat zijn meestal de harde roepers.

En leg mij eens uit wat 'onze' normen en waarden zijn? Wat het ook mag zijn, net dat willen opleggen en opdringen zet mensen tegen elkaar op omdat we allemaal (gelukkig) anders denken. Het is autoritair om dan van iedereen hetzelfde te verwachten.

Er zijn dingen in onze maatschappij die onbenullig lijken en met de tijd aanvaardt zijn, maar die achteraf gezien toch niet zo koosjer zijn, als ik dat woord mag gebruiken? Tijdens de expo van 1935 waren de uitstallen van de zwarte medemens ronduit koloniaal racistisch en geen haan die er naar kraaide want het was 'normaal', binnen de norm dus. Maar of het dus correct is is nog een andere vraag. Breek me dus de mond niet open van normen en waarden, want dat is heel subjectief en de gemakkelijkste manier om platvloers racisme goed te praten.

Gelukkig is iedereen hier welkom. Ongeacht hoe we hier toekomen. Van tussen de benen van onze moeders of van over de grenzen. Maar dat kan je niet zien en meestal is er al een vooroordeel klaar om iemand al dan niet welkom te heten want wie zijn 'wij' en wat is van 'ons'?

Tijd dus om terug wat braver te zijn en te luisteren naar dat jeugdig trauma van die pikzwarte mannen met felrode lippen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

Link niet bekeken, iemand in een woedebui op herkenbare dingen uitmaken is niet abnormaal.
Papzak, vuil janet, gierige hollander, dikke nek van ‘t stad...
Noemt iemand mij zo zak ik ni rap aan racisme denkenook al pakt die mij ook enkel op afkomst.

Probleem blijft inzicht langs beide kanten.
Als er op de vrt iemand komt verdedigen dat een blanke geen gedichten van zwarten mag vertalen omwille vd huidskleur ... Het is problematisch als die persoon niet snapt dat dit ook gewoon racistisch is. De uitleg die men dan verzint om dit racisme te verdedigen is zeer discutabel.

Als je dan soms iemand hoort zeggen dat enkel blanken zich, bijna per definitie, aan racisme kunnen schuldig maken.
Meestal jonkies die dat echt geloven

Zo krijg je de situaties dat die term uitgehold raakt, waar racisten van profiteren, en nogal veel definities begint te kennen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

1207 schreef: Zo krijg je de situaties dat die term uitgehold raakt, waar racisten van profiteren, en nogal veel definities begint te kennen.
Spijtig genoeg zie je dat maar al te vaak gebeuren voor oh zoveel woorden, voornamelijk onder de noemen "politiek correct" te willen zijn...
Het is maar al te simpel om uitgescholden te worden voor allerhande zaken, maar iets wat meer een recent fenomeen is, is dat ze per direct ook naar uw werkgever gaan en proberen heel uw carriere kapot te krijgen.

Daar waar je vroeger even een slipup kon hebben en "nobody bats an eye", heb je tegenwoordig dat een mob je hele geschiedenis gaat uitpluizen voor de minste kruimel aan informatie welke ze tegen je kunnen gebruiken of zo uit context sleuren dat het lijkt alsof je iets anders zegt.

Ik zeg niet dat je nooit "in fout" bent natuurlijk, mispak me daar niet aan. Maar het lijkt vaak dat je als blanke, en vooral man altijd in fout bent wat je ook doet.
Smijt daar nog eens boven dat je hetero bent, goed betaald wordt en de cirkel is rond :lol: .

Maar inderdaad, al die woordjes worden constant zo uitgehold, zo misbruikt dat niemand nog echt waarde aan ze hecht.
Online wordt je maar al te makkelijk bv voor "bad guys from ww2" uitgemaakt.
Zeker nadat de collectie andere woorden die ze maar al te vaak smijten totaal geen waarde meer hebben (al zijn ze bij deze ook goed bezig)

Als je ~10-15j terug zei dat iemand een "white supremacist" was had dat gewicht. Je twijfelde er niet aan.
Zelfde met "sexist" en al de andere woorden die ze zo vaak gebruikten.
Nu? Als je met mensen aan het babbelen bent en ze roepen zoiets dan is je eerste gedachte niet "oh wat erg", maar "heeft hij/zij dat wel echt gedaan..." of "is hij wel echt wat je verklaart dat hij/zij is..."
Dat zou eigenlijk niet mogen, maar spijtig genoeg worden zoals je zei specifieke termen veel te hard uitgehold tegenwoordig.

Dus jah, dat er discussie moet zijn over bepaalde gewoontes sure, maar trek het niet in het belachelijke.
Ga niet de "gemakkelijke trump card" trekken en denken dat je zo de discussie "gewonnen" hebt.
Gebeurt spijtig genoeg wel veel te vaak.

De betreffende video ga ik geen woorden over uitspreken omdat we hier niet beide kanten van het verhaal hebben. Maar al te vaak zie je in de media dat er één kant gekozen wordt. Laat staan dat als je een slechte dag hebt gehad je lontje wel eens erg kort zou kunnen zijn en je nogal snel dingen zegt waarvoor je je later schuldig/spijt voelt.
Om daarom in 1 klap je job te verliezen en door de modder gehaald te worden is dan weer een stap te ver.

Het hele "zwarte piet" debat is dus iets wat in mijn ogen inderdaad ver overtrokken is. Dat had "in nederland moeten blijven" :p
Toen ik nog klein was trok ik helemaal geen directe conclusies ivm heel dat gedoe. Daar ben je ook gewoon helemaal niet mee bezig als "kleine".
Het verste dat je denkt is misschien dat "die zwart is omdat hij zovele schoorstenen doorgeklommen heeft". Niet "oh wat is die sint een racist"...

Laat kinderen kinderen zijn, ipv heel de (in het engels zo mooie uitspraak) "Outrage culture" over hun heen te smijten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Volgens mij verdient elk jommekesalbum op zich minstens 10 waarschuwingsstickers :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om dan nog maar te zwijgen over het Jommekesspaans, chinees, ...

Sommige dingen zijn ook gewoon karikaturen hé, niets om aanstoot aan te nemen...
Laatst gewijzigd door woutervh 03 maa 2021, 09:44, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik hou niet echt van die " beeldenstorm" acties van de laatste jaren...Als ze in Syrië beelden beginnen afbreken vinden we dat allemaal verwerpelijk...onze geschiedenis(ook de donkere kanten) hoeft geen disclaimer of sensuur.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ten eerste: het verleden is wat het is, ik hoor altijd roepen dat we zeker het verleden moeten kennen en eruit leren (gaat meestal over de wereldoorlogen). Dus die dingen nu wegvegen omdat 'ze niet meer in onze tijdsgeest passen' is gewoon verkeerd.

Ten tweede: inclusion is niet hetzelfde als iedereen gelijk. Op mijn werk is er bij de verhuis naar een nieuw gebouw beslist dat alle kerstversiering "toch maar niet mee moest verhuizen, want we werken met een te divers publiek, er kan iemand aanstoot aan nemen, we gaan dat niet meer gebruiken want inclusion staat hoog in het vaandel"

Ik heb de discussie gestart maar ben te klein om naar te luisteren, inclusion zou in deze willen zeggen dat we naast onze westerse boom en ballen ook versiering uit andere culturen aanbrengen, niet dat we alles wegdoen. Dat we ook de feesten van andere culturen in de verf zetten, niet dat we ze allemaal verzwijgen.

Maar ik denk dat ik daar allemaal te lang voor naar school geweest ben om dat te begrijpen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het enige wat deze topic duidelijk aantoont is dat velen nog lang niet klaar zijn om de huidige samenleving te aanvaarden. Men kruipt terug in de schulp en doet om ter meest verontwaardigd over het zogenaamde verlies van tradities, normen en waarden... enkel om er niets aan te moeten doen.

Sinds wanneer is racisme en discriminatie een waarde en norm die moet verdedigd worden?

Wat is er mis met rekening houden met anderen? Is dat geen waarde of norm die we mogen valoriseren?

Het wordt ook steevast fout voorgesteld als een strijd. Zij tegen wij. Winst tegen verlies. Zwart tegen wit. Man tegen vrouw. Uiteindelijk zitten we allemaal wel eens aan één van die "kanten" en moeten we uiteindelijk toch overeenkomen. Deze tegenstellingen zijn dus nutteloos... buiten voor zij die er van leven.

Empathie en u verplaatsen in de positie van een ander is helaas weinigen gegeven. Neen, zelf de calimero uithangen en vrijheid eisen maar anderen dan diezelfde vrijheid ontzeggen dat is gemakkelijker. Of totaal achterhaalde argumenten als wij waren hier eerst of met meer etc... wat maakt het uit? De Indianen, Aboriginals en Maori zijn er ver mee gekomen. De maatschappij verandert en de vermenging van volkeren is een reeds voltrokken feit dat onomkeerbaar is. Deze topic en al de aangehaalde excuses zijn gewoon wanhopige pogingen om deze realiteit te ontkennen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:Wat is er mis met rekening houden met anderen?
Niks, maar mensen vinden het net frustrerend dat er niet met iedereen rekening gehouden wordt.

Heel dat verhaal van die vertaling van gedichten is, als een vrij links iemand, om in de grond te zakken van schaamte. Niemand heeft daar om gevraagd en zelfs de originele dichteres (of haar entourage althans) was akkoord met wie het zou vertalen. Het is net absurd racistisch om een blanke te verbieden de vertaling te maken. Het probleem met veel mensen aan de linkerkant is dat ze zo extreem dogmatisch te werk gaan dat het averechts werkt. Een ander probleem van links is dat we vaak problemen gewoonweg niet durven benoemen. Problemen die er echt wel zijn.

Volledig akkoord ook met de post hierboven dat inclusion gewoon exclusion aan het worden is. We moeten ook stoppen met het verleden te willen goedmaken of te wissen. Dat is zinloos en zelfs gewoonweg dom. Je moet kijken naar het verleden en eruit kunnen leren zodat je dezelfde fouten niet meer maakt. Sommige dingen zijn ook gewoon niet goed te maken, je kan als mensheid alleen maar proberen om het beter te doen in de toekomst.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

1. Dat filmpje. Dat is een ander probleem (ik denk onder invloed). Heeft IMHO nog weinig met racisme te maken. Betreffende persoon zal wel niet enkel ontslagen zijn voor een 'parkeerincident'.

Dat van Jommeke is toch gewoon grappig,.... Gisteren op de radio dat er incident was omdat ze in 'Thuis' flietjes besteld hebben besteld bij de afhaalchinees. Komaan man...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/02 ... r-lach-je/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Sinds wanneer is racisme en discriminatie een waarde en norm die moet verdedigd worden?
Dat zijn ze niet.
Maar het is in het verleden anders geweest en dat, juist dat, mogen we niet gaan ontkennen door het allemaal dood te zwijgen en te vernietigen.
Juist om te voorkomen dat het opnieuw/nog gebeurt. Maar wat nu aan het gebeuren is, is de slinger naar de verkeerde kant.

Je mag een zwarte niet meer zwart noemen, maar hij IS wel zwart hé. Wat moet je dan doen om iemand aan te duiden ? die met z'n kroezelhaar ? dat mag ook niet.
Wettewa, we zullen het met 'respect' doen, 'die mens' zeggen, maar wat als er twee staan en gij wilt weten welke ik bedoel ?

Het is niet omdat ik iemand zwart noem dat dat racistisch is.
Net zoals ik flietjes juist charmant kan vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Veel miserie komt er ook door de overdreven mediatisering en de sociale media die als steekvlam werken voor kleine vuurtjes die zo grote bosbranden kunnen worden. De vraag of er niet beter een andere vertaler gekozen kon worden is legitiem maar zoals ik al zei wordt dat daar direct een strijd van gemaakt met duidelijke kampen waartussen je zou moeten kiezen. Het is ineens de witten tegen de zwarten terwijl de vraag op zich niet verkeerd is.

Het gaat er niet om of een blanke teksten van anderen kunnen vertalen, uiteraard kunnen en doen ze dat. Het gaat er meer over waarom er zo weinig gekleurde vertalers zijn. Die vraag stellen is niet verkeerd maar wordt door de ophitsing een bijna oorlogsverklaring :bang:

Ik volg je volledig over leren uit het verleden om herhaling van fouten te voorkomen. Daarom is wissen contraproductief. Men moet net meer bewust zijn en in onderwijs dergelijke dingen duiden. Een standbeeld moet je dus niet vernietigen, het is ook een kunstvorm, maar moet je het nog op een centrale plaats tentoonstellen als verering? Zet het in een museum met de nodige duiding en je hebt beiden.

Racisme en discriminatie zijn niet grappig. Het is niet omdat we er vroeger losser overheen gingen dat het grappig is, het is eerder tenenkrullend bewijs van hoe bekrompen we destijds waren.

Het is ook niet omdat je iets niet slecht bedoelt, dat het ook zo overkomt. Vraag maar eens aan uw vrouw/vriendin :lol:
Grappig dat men als voorbeeld iemands kleur als enige identificatie ziet, dat is net het probleem. De persoon is niet meer dan zijn kleur terwijl die er niet toe doet. Ook hebben sommigen problemen om connotatie van woorden te begrijpen aan hen, noem je vrouw/vriendin vandaag eens zonder aankondiging steevast wijf. Ze zal het u duidelijk maken :lol:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Laat ik het anders stellen, we kijken samen naar 2 vormen, een kubus en een bol.
Op de kubus staan aan de, voor ons, achterkant 2 kleine rode stippen. Beide vormen zijn voor de rest identiek van kleur, blauw bvb.

Als ik je dan vraag welke vorm jij het mooist vindt, ga je dan zeggen 'die met de rooie stippen of zeg je de kubus ?

Ik denk het laatste, en waarom, omdat dat het duidelijkste verschil is.

Waarmee ik racisme niet goedpraat, in tegendeel, maar het is niet allemaal racisme.

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Laat ik het anders stellen, we kijken samen naar 2 vormen, een kubus en een bol.
Op de kubus staan aan de, voor ons, achterkant 2 kleine rode stippen. Beide vormen zijn voor de rest identiek van kleur, blauw bvb.

Als ik je dan vraag welke vorm jij het mooist vindt, ga je dan zeggen 'die met de rooie stippen of zeg je de kubus ?

Ik denk het laatste, en waarom, omdat dat het duidelijkste verschil is.

Waarmee ik racisme niet goedpraat, in tegendeel, maar het is niet allemaal racisme.

J.
Mensen zijn individuen met meer kenmerken/eigenschappen dan een kleur.

Je hebt gelijk dat niet alles racisme is maar vaak is men zich niet bewust van hoe een ander de goedbedoelde uitspraken aanvoelt. Het voorbeeld van de vriendin hierboven is duidelijk. Je kan perfect als man een opmerking maken zonder dat je daar iets fout mee bedoelt maar uw vrouw kan en mag dat anders opnemen. Punt is gewoon, hou een beetje rekening met anderen een kleine moeite voor u en Vermaelens projects maar een wereld van verschil voor anderen :lol:

Ik heb ondertussen het filmpje gezien. Triestig en beschamend. De man zijn gedrag en uitspraken zijn laag. Grappig is wel dat hij het over marginalen heeft maar blijkbaar zelf geen spiegel kan gebruiken :lol: Zijn werkgever is vrij om zijn medewerkers te kiezen maar zo'n gedrag lijkt me geen aansporing om een contract te verlengen. Nu kan hij nog meer op VB stemmen want wat een groot onrecht is hem, de brave Vlaming, toch aangedaan :roll:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:Je hebt gelijk dat niet alles racisme is maar vaak is men zich niet bewust van hoe een ander de goedbedoelde uitspraken aanvoelt. Het voorbeeld van de vriendin hierboven is duidelijk. Je kan perfect als man een opmerking maken zonder dat je daar iets fout mee bedoelt maar uw vrouw kan en mag dat anders opnemen. Punt is gewoon, hou een beetje rekening met anderen een kleine moeite voor u en Vermaelens projects maar een wereld van verschil voor anderen :lol:
Zeker groot gelijk dat mensen wat meer bewust moeten zijn over wat anderen denken en voelen maar tegelijkertijd heb ik de indruk dat we toch echt wel bijzonder snel beledigd zijn vandaag de dag (en met we bedoel ik letterlijk iedereen van alle kleuren). Je ziet dat vooral terugkomen op sociale media, het is direct olie op het vuur voor het minste en trial by media voor het minste.
Die trial by (social)media lijkt mij ook zeer vaak te ontstaan uit schrik om niet verontwaardigd te zijn door iets. Men moet wel meegaan in het geldende discours want jij zou wel eens de volgende kunnen zijn als je er niet in mee gaat. Een beetje à la if you're not with us, you're against us.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Het vast klampen aan 'tradities en geschiedenis' weerspiegelt een starre visie. Het is eng en bekrompen met de metafysische gedachte van een onveranderlijke wereld.
Dat is nu toch je reinste onzin!
Een traditie veranderen betekent dat ze ophoudt te bestaan, een beetje als zeggen dat je conservatief bent omdat 2+2 nog altijd 4 is.
Wat mij opvalt: het zijn altijd onze tradities die op de schop moeten.
Ooit al gehoord dat we beter niet meer van "suikerfeest" spreken, maar dat dat een andere naam moet krijgen, omdat het zou kunnen "kwetsend" zijn voor de niet-moslims?
Ooit al gehoord dat het bekrompen is om aan die tradities vast te houden?
Blijkbaar is die traditie dan 'modern', ook al dateert ze van de 10e eeuw na Christus...
petrol242 schreef:Terwijl velen nog eens niet in staat zijn om de toedracht van het verleden te kennen.
Ik denk dat nu net de meeste woke mensen weinig van het verleden weten.
Wist je bijvoorbeeld dat de koran slavernij goedkeurt, en ook precies de rechten die je over je slaven mag hebben?
Dan stel je je de vraag of Cassius Clay, die zich tot de islam bekeerde (en zich dan Mohammed Ali noemde) voor een groot deel omwille van de afkeer van rassenhaat, wel wist waarvoor hij tekende.
Wie het fabeltje gelooft dat de blanken de slavendrijvers zijn, en de zwarten de slaven, moet eens goed het artikel op wikipedia over slavernij lezen (de Engelse versie, want de Nederlandse zijn altijd veel te beknopt).
wikipedia schreef:Slavery predates written records and has existed in many cultures.[5] Slavery is rare among hunter-gatherer populations because it requires economic surpluses and a substantial population density. Thus, although it has existed among unusually resource-rich hunter gatherers, such as the American Indian peoples of the salmon-rich rivers of the Pacific Northwest coast, slavery became widespread only with the invention of agriculture during the Neolithic Revolution about 11,000 years ago.
Het komt natuurlijk de woke mensen beter uit van te doen alsof wij blanken de slavernij hebben uitgevonden...
petrol242 schreef:En leg mij eens uit wat 'onze' normen en waarden zijn? Wat het ook mag zijn, net dat willen opleggen en opdringen zet mensen tegen elkaar op omdat we allemaal (gelukkig) anders denken. Het is autoritair om dan van iedereen hetzelfde te verwachten.
Dat is nu toch net wat die woke mensen doen?
Hun normen opleggen aan iedereen, waarbij ze dan nog de fout maken te denken dat alle wokers hetzelfde denken...
petrol242 schreef:Er zijn dingen in onze maatschappij die onbenullig lijken en met de tijd aanvaardt zijn, maar die achteraf gezien toch niet zo koosjer zijn, als ik dat woord mag gebruiken? Tijdens de expo van 1935 waren de uitstallen van de zwarte medemens ronduit koloniaal racistisch en geen haan die er naar kraaide want het was 'normaal', binnen de norm dus.
Normen evolueren, maar denken dat het enkel de blanken waren die zo dachten over vreemde volkeren, is gewoon fout.
Net zoals de slavernij ook over heel de wereld bestond, en men nu doet alsof het enkel de blanke is die zich daaraan bezondigde.
Wat het verschil is tussen hier en veel andere landen, is dat we hier geschreven bronnen hebben, en dat door de technologische ontwikkeling men zaken op grotere schaal kon doen.
Vergelijk de gifpijlen van primitieve Afrikaanse stammen met de kanonnen van hier.
Dan kun je meer doden maken met die kanonnen, dat maakte onze legers efficiënter, maar maakte van die Afrikaanse krijgers niet een moreel betere mensen.
petrol242 schreef:Gelukkig is iedereen hier welkom. Ongeacht hoe we hier toekomen. Van tussen de benen van onze moeders of van over de grenzen. Maar dat kan je niet zien en meestal is er al een vooroordeel klaar om iemand al dan niet welkom te heten want wie zijn 'wij' en wat is van 'ons'?
Check eens met latino's of die allemaal zo hoog oplopen met moslima's bijv., of met Oost-Europeanen.
Het klopt gewoon niet dat die mentaliteit er niet overal inzit.
petrol242 schreef:Tijd dus om terug wat braver te zijn en te luisteren naar dat jeugdig trauma van die pikzwarte mannen met felrode lippen.
Tijd om je ogen open te doen.
De blanke mens is niet slechter dan de andere, en onze cultuur moet absoluut niet onderdoen voor andere, integendeel.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ben blij dat ik inderdaad niet de enige ben die zich vragen stelt bij de enorm snel gebromde/vermelde labels van Racisme en/of Discriminatie.

Ik dacht altijd dat de vertaling van deze termen was dat je niet iemand mag ‘benadelen’, beoordelen of veroordelen op basis van afkomst, ethniciteit of geslacht.

Maar beide termen worden veel te snel en veel te kort door de bocht gebruikt om eender welk overschrijdend of abnormaal gedrag te bestempelen als iets enorm verwerpelijk. We vergeten veel te snel dat de allemaal maar mensen zijn, met goede en slechte dagen.

Stel je voor dat je partner je morgen aanklaagt bij de rechtbank omdat je haar ‘domme gans’ hebt genoemd ... met ondersteuning van Gaia omdat een gans zich niet kan verdedigen natuurlijk ...

Alvast bedankt voor jullie bijdragen ! Ik heb weeral wat andere standpunten gelezen, wat altijd bevorderend is voor de introspectieve gedachten bij de termen racisme of discriminatie
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

Zitten we bij woke moet ik aan lubach denken
Zou men engelse versie van moeten maken

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

@Boulder : Je verdraait langs alle kanten mijn woorden. Ik heb nergens gezegd dat racisme maar in één richting zou werken, maar dat maak jij er wel van. Ik trok ook even met mijn ogen toen ik het verhaal las van Amanda Gorman en Marieke Lucas Rijneveld, maar dat geeft daarom nog geen vrijgeleide om alle racisme en discriminatie onder de mat te vegen.
Ik heb ook nergens gezegd dat één of ander cultuur moet onderdoen voor een andere. Maar dat doe jij wel want je zet 'onze cultuur', wat dat ook moge zijn wel op een hoger niveau :
De blanke mens is niet slechter dan de andere, en onze cultuur moet absoluut niet onderdoen voor andere, integendeel.
Dat laatste woordje moest er toch nog even bij? En tegelijk ook weer dat wij/zij verhaal. De blanke mens... versus welke andere mens? Laat me niet lachen hé. Voor zover ik weet zijn er biologisch gezien alleen maar mensen.

Ook spreek ik nergens van tradities of wat dan ook te veranderen. Ook dat maak jij daar van. Maar wel over hoe tradities misbruikt worden om het één en ander proberen goed te praten of om een nationale eenheid proberen te duiden, maar dat zijn dan meestal uitgevonden tradities. En euh voor alle duidelijkheid, alle tradities evolueren wel degelijk! De ene wat rapper dan de andere. Of er komen er nieuwe bij, zoals haoloween of valentijn. Dat zouden in sommigen hun ogen dan ook vervuiling zijn van 'onze eigenheid'?

Wat ik dus wel aanklaag zijn de argumenten om racisme goed te praten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Voor zover ik weet zijn er biologisch gezien alleen maar mensen.
Net zoals er biologisch gezien alleen maar dieren zijn. We maken geen onderscheid meer tussen kabeljauw, oerang oetan, anaconda, kat, hond, hommel, mus, zwaluw, goudvis, koala,... Het moet niet gekker worden dan het al is. Stel je voor dat ik "kat" tegen mijn kat zou zeggen, het beest is in staat om er een levenslang trauma op na te houden en te gaan aankloppen bij Gaia. Nee, mijn katten noem ik gewoon "dier". Iedereen content. Maar dan is het ook weer niet goed. Want door "dier" te roepen, op wie roep ik dan? Mijn britse korthaar? Mijn scottish fold? Mijn chinchilla pers? Of toch maar die rosse straatkater?
Heb jij huisdieren Jack? Ja, 4 stuks. Wat heb je dan? Dieren. Ja, ok maar welke dieren? Nou gewoon, dieren want er zit biologisch gezien geen verschil op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Klopt Sasuke, de lijnen worden zodanig scherp gesteld en er wordt direct zo hard op gesprongen dat elke nuance verdwijnt. Daarom denk ik dat het verstandiger is om net als ieder persoon ook elke situatie apart te bekijken.

Wat ook belangrijk is, is de intentie die erbij hoort. Een duidelijke overdrijving van een situatie kan grappig zijn, net zoals de video van Lubach een complete overdrijving is van woke. Maar is het nog even grappig als je de overdrijving ook meent? Daartussen zit volgens mij een groot gebied met nuances. Het is niet zo dat je ofwel racist ofwel woke moet zijn.

Bovendien is er ook de plaats en publiek die meespeelt. Het is net omdat het publiek constant gemengder wordt dat er ook nieuwe gevoeligheden opduiken. Zwarte piet was vroeger uiteraard geen probleem want er zaten amper andere dan blanke kinderen op school. Dat is nu wel even anders. De jommekes vonden we toen grappig maar ga je ze nu ook als cadeau geven aan het niet blanke adoptiekind van uw vrienden? Wat is er grappig aan een van honger huilend kind?

Ik merk ook een zekere hypocrisie in het debat. Men klaagt dat men niets meer zou mogen zeggen maar is bezig net dat te zeggen :lol: Ook snap ik niet waarom je absoluut iets moet zeggen waarvan je weet dat het overdreven veralgemeningen zijn. Wie vindt dat men alles mag zeggen is helaas vaak van een andere mening als men iets zegt over hun mening :lol:

De vent uit het filmpje is overtuigd dat de vrouw marginaal is... maar uit dat door marginaliteit tentoon te spreiden :bang: Hij roept dat zij HET probleem is van de samenleving maar mensen achtervolgen en uitmaken voor marginalen bij kritiek is uiteraard waar de maatschappij op zit te wachten :lol: Wat mij het meest verbaasd en wat het probleem pas echt duidelijk stelt zijn de reacties. Sommigen vinden dit blijkbaar normaal :bang:

Kritiek op andere culturen moet kunnen maar als je kritiek op de eigen cultuur geeft ben je even snel een zelfhater :roll: De lange tenen die men bij anderen zo snel ziet zitten maw in de eigen blinde hoek. Deze instelling zien we steeds vaker opduiken ook in andere situaties, zelf eisen we de vrijheid om onze ik-cultuur tot het extreme te botvieren maar anderzijds spreken we tegelijk schande aan anderen die zich niet aan de regels houden. Law & order, normen en waarden gelden niet voor ons maar voor wie anders en dus tegen ons is :roll:

Zelf probeer ik de lijn aan te houden van doe niets bij anderen wat je zelf niet leuk zou vinden. Denk eens na voor je iets zegt en verplaats u eens in de situatie van de ander, soms kan je zo veel leren. Ik heb heel veel zaken anders leren bekijken door te reizen. Elders gebeuren zaken anders maar vaak is dat niet beter/slechter maar gewoon anders. Ik heb ook al alle rassen gezien en mee samengewoond maar een goed en slecht ras heb ik nog niet kunnen ontdekken, wel veel variatie in elk ras.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Net zoals er biologisch gezien alleen maar dieren zijn.
Tijdens de biologieles aan het brossen geweest misschien? Binnen het menselijke ras is er geen enkele biologische onderverdeling. We behoren allemaal tot het menselijk ras. Een verheerlijking van een deel van het menselijk ras op basis van wat dan ook, cultuur, uiterlijk, gewoontes, etc is dan ook de definitie van racisme. Die verheerlijking in de praktijk brengen is dan discriminatie.
Dizzy schreef:Ik heb ook al alle rassen gezien en mee samengewoond maar een goed en slecht ras heb ik nog niet kunnen ontdekken, wel veel variatie in elk ras.
Ook hier verkeerdelijk gebruik van het woord ras, want dan maak je al tout court een onderscheid. Ik heb ook heel veel gereisd en heb andere culturen geproefd, andere gewoontes en tradities mogen ervaren. Maar ten slotte heb ik op mijn reizen alleen maar mensen (en een hoop beestjes in alle soorten en maten) mogen ontmoeten.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”