Hoezo verworden tot oerconservatief? NVA is altijd conservatief geweest. Het is niet omdat je een slogan lanceert over verandering dat je ineens voor verandering bent. De verandering was trouwens een verslechtering voor ons en een verbetering voor zij die een postje kregen
Vandaag staat er een stuk in DS over de zone30 die in steeds meer gemeenten wordt ingevoerd. Ook hier duikt steeds weer het vermeende "draagvlak" op, een excuus om het gebrek aan moed te verbergen. Na de invoering is er meestal ineens wel een draagvlak. Voor de verhoging van de pensioenen of de indexsprong was dan weer geen draagvlak nodig
Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Brusselaars met leasewagen moeten kilometerheffing betalen bovenop verkeersbelasting
Bron:
https://www.hln.be/brussel/brusselaars- ... ~a8c1fbf9/
Bron:
https://www.hln.be/brussel/brusselaars- ... ~a8c1fbf9/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het is pure kafka, maar is er wel gekomen logisch vanuit samenwerkingsoogpunt. Er zijn 1,1 miljoen firmawagens, waar van minstens 400K salariswagens. Als gewesten aparte regels hebben voor firmawagens, schrijft elk leasebedrijf de auto's in het meest gunstige gewest in. Rechtstreekse concurrentie voor elkaar dus, met iets dat heel flexibel verplaatst kan worden (inschrijvingszetel leasebedrijf).
Met als gevolg dat elke regeling voor firmawagens langs dat gewestoverleg moet passeren .
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201206_97856215
Onder druk van het VB keerde de NVA haar kar, sleepte die bocht in het Vlaamse regeerakkoord en wil niet dat 2,9% van de Vlamingen die dubbele belasting moeten betalen. En daar eindigde de taks, voorlopig.
Als alle partijen die een inhoudelijke bocht gemaakt hebben niet zouden overleven, we zouden niet meer zoveel partijen hebben. Het is dus wachten tot er voldoende partijen zijn die of hun hypocrisie inslikken (OVLD, CDV) of nog eens een bocht maken (NVA) om de taxshift van bezit naar gebruik alsnog te realiseren.
Met als gevolg dat elke regeling voor firmawagens langs dat gewestoverleg moet passeren .
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201206_97856215
En voor Groen kan het natuurlijk niet dat de regeling de firmawagens ontzietHet was professor fiscaal recht Michel Maus (VUB) die er op Twitter op wees dat de verkeersfiscaliteit in verband met leasing alleen gewijzigd kan worden via een samenwerkingsakkoord tussen de drie gewesten – dat er dus nog lang niet is. ‘Leasewagens vormen inderdaad een speciale categorie’, reageerde Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD). ‘SmartMove (de naam die de belastingverschuiving meekreeg, red.) zal daarop niet van toepassing zijn.’ Gatz noemt het ‘een typisch Belgische situatie’.
Kortom: de Brusselse stadstol komt er niet.Van een vrijstelling voor bedrijfswagens – waarvan zondagmiddag even sprake leek – kan volgens Van den Brandt geen sprake zijn. ‘De kwestie van de fiscaliteit rond de bedrijfswagens is een systeemfout’, zegt haar woordvoerder. ‘Het is niet de bedoeling de kilometerheffing daarop te laten vastlopen.’
Onder druk van het VB keerde de NVA haar kar, sleepte die bocht in het Vlaamse regeerakkoord en wil niet dat 2,9% van de Vlamingen die dubbele belasting moeten betalen. En daar eindigde de taks, voorlopig.
Als alle partijen die een inhoudelijke bocht gemaakt hebben niet zouden overleven, we zouden niet meer zoveel partijen hebben. Het is dus wachten tot er voldoende partijen zijn die of hun hypocrisie inslikken (OVLD, CDV) of nog eens een bocht maken (NVA) om de taxshift van bezit naar gebruik alsnog te realiseren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
heist_175 schreef:Kortom: de Brusselse stadstol komt er niet.
Je kan de stadstol perfect invoeren zonder aan de regulering van de leasingwagens te morrelen.
Het artikel van De Standaard geeft de quote van Gatz trouwens verkeerd weer. Met "SmartMove zal niet van toepassing zijn" bedoelde hij dat de vrijstelling van de verkeersbelasting niet van toepassing zal zijn, maar de stadstol dan weer wel. De Tijd, de enige krant die de moeite deed om dit na te checken, rapporteert het wel correct.
Groen vangt zo twee vliegen in 1 klap.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wat jij als prima bronnenvermelding noemt, is gewoon een fout of bocht van Gatz zelf.
Uit het artikel van DeTijd
Wat hij eerst via Twitter gestuurd heeft, blijkt niet correct te zijn en ondertussen heeft ie een ander praatje klaar om die tweet te framen.
Maar dus: ik zie de stadstol er nog niet meteen komen .
Uit het artikel van DeTijd
Lees:Gatz zelf liet op Twitter nogal dubbelzinnig verstaan dat 'SmartMove niet van toepassing zal zijn op leasewagens'. Navraag op zijn kabinet leert dat daarmee wordt bedoeld dat leasingwagens wel de stadstol moeten betalen, maar niet kunnen genieten van de afschaffing van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting.
Wat hij eerst via Twitter gestuurd heeft, blijkt niet correct te zijn en ondertussen heeft ie een ander praatje klaar om die tweet te framen.
Maar dus: ik zie de stadstol er nog niet meteen komen .
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik denk dat men SmartMove vooral positief wil framen, wat absoluut nodig is voor iets waarbij de voordelen pas zichtbaar worden nadat je het invoert. In die zin klopt het dat het niet van toepassing is op hen, wat de subjectief positieve effecten betreft toch. Schakel over op een niet-leasingwagen en de voordelen zijn er wel (voor wie in Brussel woont).heist_175 schreef: Wat hij eerst via Twitter gestuurd heeft, blijkt niet correct te zijn en ondertussen heeft ie een ander praatje klaar om die tweet te framen.
Maar als het gewoon een fout is klasseer ik dat onder de typische incompetentie en onvoldoende dossierkennis van een carrierepoliticus zoals we dagelijks zien, zonder meer. Overigens is de kwestie met de leasingwagens al in oktober grondig besproken en bijgestuurd, dus dit is ook niet de "verrassing" die de media ervan maakt. Het zou De Standaard wel sieren als ze hun bericht ook zouden corrigeren.
Zoals die van Groen zegt, "het is niet de bedoeling de kilometerheffing daarop te laten vastlopen", en dat hoeft ook niet. Men kan het juridisch perfect invoeren. Het probleem is niet het invoeren van de stadstol, het probleem is het afschaffen van de verkeersbelasting. Concreet schaf je dus de verkeersbelasting af behalve voor de leasingwagens en autonome overheidsbedrijven. De stadstol is geen verkeersbelasting, maar is een retributie, en bijgevolg is geen overleg nodig om die ook aan leasingwagens op te leggen. Wie met een Brusselse leasingwagen rijdt, betaalt dan ook beide, in afwachting dat Vlaanderen/Wallonie ook meegaan met de tijd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
In de praktijk is het ook geheel irrelevant. De kost van de verkeersbelasting heeft amper een impact op de leasekost. Met uitzondering van auto's met extreem hoge VB maar die worden toch niet meer geleased wegens toch te hoge VAA. Maw, het kost het bedrijf een paar euro en als rijder merk je er niets van.CCatalyst schreef:Wie met een Brusselse leasingwagen rijdt, betaalt dan ook beide, in afwachting dat Vlaanderen/Wallonie ook meegaan met de tijd.
Voor bedrijven die zelf hun auto's aankopen en op eigen naam inschrijven valt de VB wel gewoon weg.