prijs klein brood

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Als keukenrobot (en dus ook kneedmachine) heb ik een Ankarsrum (Zweedse makelij):
https://www.kookwinkel.nl/ankarsrum-ass ... =ankarsrum&

In de plaats van de deeghaak (zoals bij Kenwood, KitchenAid, ...) is het daar de kom die draait.
Kan eigenlijk best veel deeg tegelijk kneden (deeg voor 5 broden is geen probleem).

Voor de rest ook veel accesoires voor te vinden (raspen, blender, pastamaker, graanmolen, vleesmolen, ...) en werkt wreed goed.

Je hebt hem ook in vele kleuren en het retro design (dat eigenlijk nooit gewijzigd is sinds het begin ze hem maken), maakt het af. Ik geef het maar mee voor de volledigheid. ;-)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ok, jullie maken me nieuwsgierig.
Tips voor een broodbakmachine aan te schaffen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

hier lang (+- 15 jaar en werkt nog, ook periodes van dagelijks gebruik) plezier gehad van panasonic (verkopen ze oa bij aveve). Niet teveel kijken naar 4478 programma's maar denk dat die trend beetje door is.
Maakt een typisch broodbakmachinebrood (gat onderin waar kneedhaak zat).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Brooke voor vandaag.
IMG_20200708_072552-01.jpeg
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Tips voor een broodbakmachine aan te schaffen?
Ik heb een Panasonic, super tevreden van.

iceke schreef:Brooke voor vandaag.
Dat ziet er goed uit! Kan je eens je stappenplan neerschrijven? :-)
Bij mij 'breekt' het brood zo niet uit...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Ok, jullie maken me nieuwsgierig.
Er is eigenlijk maar 1 merk dat je mag kopen: Panasonic. Reken op €120-180 voor het toestel en dan jaarlijks een nieuwe module kneedhaak etc, reken op €50-60 per jaar. Alhoewel "per jaar" niet correct is. Wij maken 500 broden per jaar, dus per 500 broden moet je die haak wel eens vervangen.

Eerst hadden we - als studenten in Leuven - een cheape machine van Lidl. Dat was "ok", maar niet consistent. Soms had je top brood, soms "mja" brood.
Die machine heeft na 2jaar zelfmoord gepleegd door van de keukenkast af te "springen" tijdens het kneden.
Sindsdien Panasonic.

Toen de kneedhaak weer eens aan vervanging toe was, hebben we 2 andere toestellen geprobeerd van Bosch. Miserie alom. De haak bleef altijd zitten, de structuur van het brood leek nergens op.
Dus terug Panasonic.

Welke versie/typenummer je kiest maakt niet uit, er is maar 1 verschil: met of zonder "rozijnenbakje". Als de eerste kneding achter de rug is, gaat dat bakje open zodat de rozijnen (of andere) bij de 2de kneding mooi verspreid raken in uw brood. Wij gebruiken dat voor oa spekbrood (brood met spekjes in).
Let wel: in dat bakje mag je NOOIT - ik herhaal: NOOIT - suiker doen voor een suikerbrood. Want dat was dan meteen de laatste keer dat uw broodvorm langs de binnenkant egaal was. De suiker krast alles kapot.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@nob
sandbert schreef: https://foodgeek.dk/en/
Engelstalig. Een echt nerd, ik ben hem dankbaar voor zijn “bread calculator” en voor nog zoveel meer.
Zuurdesem heeft altijd een grotere ovenrijs tov gistbrood, wat niet wil zeggen dat je een gistbrood ook niet mooi krijgt.
Goed scheermesje gebruiken, diep (1cm ?) insnijden, juist voor het brood de oven ingaat & uw brood afbakken in een cocotte voor 2/3 van de baktijd.
Ik bak tegenwoordig alles in die cocotte, stoom blijft mooi in het brood dan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ik de spaanse recepten bekijk op youtube hebben ze zowat 1 ding gemeen als het op bakken in de oven aankomt: half uur op 230 graden in een afgedekte recipient, nadien deksel afhalen en nog 10 minuten verder bakken. En inderdaad, met een (scheer)mes maken die dan inkepingen in het deeg en dan krijg je een goed uitziend brood.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Ok, jullie maken me nieuwsgierig.
Heel tevreden van onze Seb broodmachine. Twee verwarmingselementen, dus meer evenwichtige warmte voor brood, 2 kneedhaken dus boel geraakt wat beter gekneed. Rechthoekige broden.

Al moet ik zeggen dat we sinds we op zuurdesem zijn overgestapt het toestel niet meer gebruikt hebben... sinds de lockdown dus.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En waarom niet met de hand kneden?
Voor een brood of twee is dat toch maar een kleine inspanning.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je bent toch al snel even bezig... hier zwieren we alles in de keukenrobot ;)
terwijl je je ontbijt eet doet het ding z'n werk, nadien gewoon even uit de mengkom, vouwen, terug erin en een aantal uur laten rusten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En die keukenrobot is van het zelfreinigende soort? :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:En die keukenrobot is van het zelfreinigende soort? :wink:
ja, van dezelfde soort als een tafel of werkblad waar je het deeg met de hand op kneedt.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ordon schreef:En die keukenrobot is van het zelfreinigende soort? :wink:
Het propermaken van de mengkom en de kneedhaak duurt mss 5 mins ;)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat geeft gewoon extra smaak aan het volgende brood als je niet kuist. :)

Wat een broodmachientje betreft, volgens mij zijn er geen echt slechte merken. Ik heb er 2 van Panasonic en 2 van Aldi of Lidl.

Die Panasonics hebben een ENORM vervelende eigenschap dat ze eerst een half uur niets doen (wachten en op temperatuur brengen) voor een normaal brood van 4u. Bake rapid van 3u geeft echter te compacte broden. Het machientje van Lidl start meteen en doet er 3u30 over en geeft een perfect mooi brood. Voor een prijs van onder de 50 euro is dat ideaal.

Ik heb nog een oude Panasonic van zeker 7 jaar oud waar maar 1 keertje de motor werd van vervangen, machientje heeft er zeker al meer dan 700 broden op zitten dus die extra kosten vallen nog wel mee. Zelfs in die zin dat ik denk dat je beter af bent met om de 2 a 3 jaar een nieuw el cheapo toestel uit Aldi of Lidl te kopen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 08 jul 2020, 12:05, in totaal 2 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:En waarom niet met de hand kneden?
Voor een brood of twee is dat toch maar een kleine inspanning.
Kleine inspanning, maar het begin van een heel traject.
De Panasonic doet alles perfect gecontroleerd: rijzen, kneden, rijzen, bakken. Ik giet alle ingrediënten erin en 5u later (3u in snel modus) is mijn brood klaar. 's Avonds voor we gaan slapen wegen we alles af en 's morgen is het klaar.

Met de hand kneden betekent ook zelf de rijstijden in de gaten houden, zelf de oven op tijd voorverwarmen, zelf in de oven zetten, zelf op tijd eruit halen, ...
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

heist_175 schreef: De Panasonic doet alles perfect gecontroleerd: rijzen, kneden, rijzen, bakken. Ik giet alle ingrediënten erin en 5u later (3u in snel modus) is mijn brood klaar. 's Avonds voor we gaan slapen wegen we alles af en 's morgen is het klaar.
Gewoon even ter info: broodmachines zijn nog altijd een grote bron van keukenbranden. Ik weet niet hoe het zit met dat specifieke toestel, maar je moet altijd uitkijken dat het deeg niet over de rand van de kuip kan komen, en zo op de warmteelementen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

devilkin schreef: Gewoon even ter info: broodmachines zijn nog altijd een grote bron van keukenbranden. Ik weet niet hoe het zit met dat specifieke toestel, maar je moet altijd uitkijken dat het deeg niet over de rand van de kuip kan komen, en zo op de warmteelementen.
Nog nooit meegemaakt dat er deeg over loopt, wel dat het deeg tot tegen het kijkvenster rijst. Maar in alle eerlijkheid, ik ben altijd thuis wanneer de bakfase in gaat het laatste uur. Net zoals ik ook altijd thuis ben als de droogkast op staat, de elektrische fiets in steekt en de Ali rommel wordt opgeladen. :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:
heist_175 schreef: De Panasonic doet alles perfect gecontroleerd: rijzen, kneden, rijzen, bakken. Ik giet alle ingrediënten erin en 5u later (3u in snel modus) is mijn brood klaar. 's Avonds voor we gaan slapen wegen we alles af en 's morgen is het klaar.
Gewoon even ter info: broodmachines zijn nog altijd een grote bron van keukenbranden. Ik weet niet hoe het zit met dat specifieke toestel, maar je moet altijd uitkijken dat het deeg niet over de rand van de kuip kan komen, en zo op de warmteelementen.
Of broodbakken een bron is van huis- of keukenbranden, daar heb ik nog nooit iets over gelezen.
Ik weet wel dat er nog nooit deeg uit de vorm op de warmte-elementen is beland. Een nieuw recept "testen" we ook altijd in onze aanwezigheid :).
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb het wel al geweten bij vrienden, waar de broodmachine de oorzaak was (de juiste details weet ik niet meer) van een zware brand... ik ben dus super voorzichtig met oa die toestellen ;)
tien
Elite Poster
Elite Poster

Het beweegt (de panasonic loopt niet teveel) en wordt warm, niks dus om ergens tussen de rommel uren alleen te laten. Zelfs de niet wandelende panasonic trilt voldoende dat je hem best niet in berging op plank achter laat. (was hier origineel wel het geval, geen plek in keuken). Is ook geen sexy toestel dus staat bij velen wel ergens weg geborgen, zal zeker niet de enige geweest zijn. Ook paar uur dat het ding bezig is en je er niet echt bij gaat blijven. Risico is er dus zeker wel. Waar je met bloem bezig bent kan het ook wel vrij stoffig zijn.

Er is ook een type van domo (?) geweest dat vrij populair was maar teruggeroepen omwille van aantal branden (medestudent had er brand mee gehad dus zeker 20 jaar terug toen die dingen ook even populair werden, ook daarom dat het bij blijft). Hebben toen wel een zware deuk in reputatie gehad (nog altijd volk dat die broodoventjes domos noemen terwijl ik meer panasonics ken :lol: )
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons staat de Panasonic in een schuif in de kast.
Als ie niet in gebruik is: schuif toe en kast toe.
Als ie wel in gebruik is: kast open en schuif open. Zo gaat de hete lucht van de oven naar boven in de keuken en niet geconcentreerd op 1 plekje in de kast.

Plus het huis geurt naar vers brood :banana: :banana:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag bij Lidl gewone patisserie bloemgekocht voor 0,39 euro per kilo. Met een eiwit gehalte van 11%. Ideaal om brood mee te bakken. Ben benieuwd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Lidl gewone patisserie bloem
Post je ook ff de ingrediënten? Vermoedelijk - net als bij Colruyt - zitten er ook wat "verbeteraars" en "E'tjes" in?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Lidl gewone patisserie bloem
Post je ook ff de ingrediënten? Vermoedelijk - net als bij Colruyt - zitten er ook wat "verbeteraars" en "E'tjes" in?
Niet alle E-tjes zijn slecht hoor. En sorry, op den duur mag je zelfs geen water uit de kraan meer gebruiken ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Niet alle E-tjes zijn slecht hoor. En sorry, op den duur mag je zelfs geen water uit de kraan meer gebruiken ;-)
Lood!
Chloor!
Ijzer!

:angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Op de verpakking staat enkel een tabel met voedingswaarde.
Énergie 338 kcal
Vetten 1,1g
Waarvan verzadigd 0,1g
Koolhydraten 69,0
Waarvan suikers 0,4
Vezels 4,0
Eiwitten 11,0
Zout <0,01
Verder geen E vermeldingen op de verpakking. Het is hun huismerk Belbake, papieren zakken in wit en oranje.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:
honda4life schreef:Niet alle E-tjes zijn slecht hoor. En sorry, op den duur mag je zelfs geen water uit de kraan meer gebruiken ;-)
Lood!
Chloor!
Ijzer!
Asbest (asbestleidingen zijn nog niet overal weg)
Resten van hormonen
Resten van medicijnen
...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Resten van drugs. Antwerpen bv.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dat is rioolwater denk ik.
Wist niet dat Pidpa rioolwater verdeelde.
tien
Elite Poster
Elite Poster

Hier toch veel wit poeder in het drinkwater :lol:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:Wist niet dat Pidpa rioolwater verdeelde.
Dat heet dan niet "rioolwater", maar "oppervlaktewater" :).
Maar ja, een deel van het drinkwater komt van oppervlaktewater. En ondanks de inspanningen van Aquafin blijven er steevast resten van medicijnen (antibiotica), hormonen (bv de pil) en drugs in het drinkwater.

Verder niets om u druk over te maken als je drinkt, want bij het koken neem je ook een massa van die spullen op: soep, patatten/rijst/pasta koken, ...

"Borsten" bij mannen worden oa gelinkt aan hogere doses vrouwelijke hormonen (~ de pil) in drinkwater.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:"Borsten" bij mannen worden oa gelinkt aan hogere doses vrouwelijke hormonen (~ de pil) in drinkwater.
Ik link ze toch eerder aan het feit dat de meeste van die mannen loddervet zijn :wink:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef:
Post je ook ff de ingrediënten?
Carrefour – Bio Tarwebloem type 65 / ingrediënten: 100 % biologische tarwebloem T65, kan sporen bevatten van soja.

Boni – Bio Tarwebloem voor alle bereidingen / ingrediënten: 100 % tarwebloem van biologische teelt / lichtgroene zak 1 kg met groen en oranje bedrukking, barcode 5400141354225
@ heist_175: ik vraag me af of Bio Colruyt hetzelfde is als de Bio Boni (het huismerk van Colruyt) want jij vermeldt een andere samenstelling?

Onlangs heb ik voor de 1ste maal mijn tarwemeel, speltbloem en roggebloem gekocht bij flourpower.be (Aalter, Poeke). Valt heel goed mee, die hebben er in de toekomst een klant bij.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

sandbert schreef:
heist_175 schreef:
Post je ook ff de ingrediënten?
Boni – Bio Tarwebloem voor alle bereidingen / ingrediënten: 100 % tarwebloem van biologische teelt / lichtgroene zak 1 kg met groen en oranje bedrukking, barcode 5400141354225
@ heist_175: ik vraag me af of Bio Colruyt hetzelfde is als de Bio Boni (het huismerk van Colruyt) want jij vermeldt een andere samenstelling?
Bio Colruyt = Bio Boni
Ingrediënten van de zak van 5kg
tien
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Ik link ze toch eerder aan het feit dat de meeste van die mannen loddervet zijn :wink:
De anderen moeten er meer moeite voor doen :lol:
“For every woman who burned a bra, there's a man burning to wear one.” - Veronica Vera

Tips voor beginners:
extra nodig, niets exotisch: deftige keukenweegschaal, maatbeker met bruikbare schaalverdeling. Voor de rest niks dat je normaal niet in huis hebt (mengkom, schoteltjes en lepel om af te wegen... raad af om het in bakvorm te doen, zelfs als weegschaal het kan).
Voor in oven te bakken gebruik ik broodvormen maar eigenlijk zijn die ook niet nodig
Gemaakte fout: zeer veel boeken met broodrecepten en bloemvarianten/dingen om erbij te gooien als je de smaak te pakken hebt :lol:

Om echt te besparen zou ik het niet doen, de <1€ broden van aldi/lidl ga je niet kloppen (en na wat wennen zijn die beter dan de goede broden van colruyt en carrefours :| ). Je krijgt echter betere kwaliteit, gemakkelijk te vergelijken met de betere bakker en zeer veel afwisseling mogelijk. Broodoven is (zolang je het effectief gebruikt) zeker niet het meest onbruikbare apparaat in een keuken (dat is hier misschien de microgolf :lol: )

Ik zie overigens graag de historische docu's van Ruth Goodman (BBC) en tijd terug hebben die ook de bakkerij onder handen genomen. Ook in de anderen duikt natuurlijk brood veel op. (2016 BBC Victorian Bakers, met Alex Langlands ipv Ruth Goodman maar denk dat dat toch de reeks was, zelfde stijl)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of je brood bakken kan klasseren onder de noemer "patisserie" maar wat patisserie betreft: ingrediënten ALTIJD afwegen. Maatbekers in overvloed hier. Ik koop speciaal staafmixers om een nieuwe maatbeker in huis te hebben. Lepel om af te wegen, op 0,1 gram nauwkeurig ligt hier ook. Te koop voor een euro of 2, 3 bij Action. Bakvormen: check. Bakpapier: check. Pannenlikker: check.
Wat ik doe om het brood makkelijk te doen rijzen: ik heb hier verwarmingsmatten liggen die ik gebruik om zaadjes te laten kiemen. Als ik aan het deeg begin steek ik zo een verwarmingsmat in de stekker en tegen dat het deeg klaar is is die mat warm. Daar zet ik dan de bakvormen met deeg op, handdoek erover en ze staan warm om makkelijk te rijzen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Verwarmingsmatten is al niet meer zo evident :).
De Panasonic doet heel de cyclus in gecontroleerde omstandigheden en dus ook het (lichtjes) verwarmen bij het rijzen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Mijn brood rijst in een plastieken doos; geen handdoeken meer vuil maken hiervoor. Als de zon schijnt in de zon anders gewoon in de keuken.
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Die verwarmingsmatten vind ik helemaal zo slecht nog niet.
Als het vermogen ervan niet te hoog is en ze met een goede thermostaat makkelijk en trefzeker regelbaar zijn vind ik het zelfs ideaal, alleen zou ik ze niet gewoon op de grond leggen maar ze inbouwen in dit bijvoorbeeld
verkrijgbaar in vele afmetingen.
Had ik niet zo mijn twijfels over het hier bij mij thuis heelhuids geleverd worden van zo een box dan had ik allang een goedkope en eenvoudig verplaatsbare rijskast gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”