prijs klein brood

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Ik ga vandaag naar de warme bakker. Nav corona prijzen omhoog.
Klein brood kost hier nu 1.85€
klbrood.jpg
is da normale prijs
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Yep. Ingrediënten bij onze bakker zijn tarwe en bladgoud.

Bak nu al een half jaar bijna alle dagen zelf in de broodbakmachine, bevalt echt goed. (tips nodig?)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Lijkt me vrij normale prijs al bij al. Er kruipt meer in dan puur de ingredienten, ook werkuren.

Zelf bakken we al jaren zelf en kopen enkel bij uitzondering een brood. En sinds de lockdown eens werk gemaakt van zuurdesem, en nu alleen maar zuurdesem brood meer -> lekkerder, beter verteerbaar, minder kruimel. Nadeel -> duurt langer om te laten rijzen
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maak toch idd gewoon uw brood zelf.
Een bio-vol-tarwe-brood maak ik voor minder dan €1 (800gr), inclusief elektriciteit en afschrijving van de broodbakmachine.

Brood klaar wanneer ik wil (5:30) en niet wanneer de bakker eindelijk open gaat (7:00, dan ben ik al op kantoor - pre-corona).
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

klein brood is meestal (evenredig gesproken) duurder dan een "gewoon" of "groot" brood.

ik betaalde gisteren 2.30 voor een groot volkorenbrood (gesneden)...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

heist_175 schreef:Maak toch idd gewoon uw brood zelf.
Plus je weet wat erin zit en in welke omstandigheden het gemaakt wordt! (ik durf niet bij de gemiddelde ambachtelijke bakker achterin gaan kijken hoor). En wie eraan gezeten heeft.

En je huis ruikt overheerlijk 8)

Belangrijk detail voor het tegen-de-ochtend-klaar concept: je moet het even laten afkoelen/transpireren want anders snij je klodders ipv sneetjes.
profke schreef:volkoren
Ik dacht dus dat volkoren een beschermde term was, tot ik eens bij de bakker de vraag kreeg of ik een licht of donker volkoren wilde. (de jongedame wist uiteraard niet wat het verschil was)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Haha wij betalen gemiddeld bijna 4 euro voor een brood bij de bakkers bij ons in de buurt.. En die zijn dan zelfs niet zo groot. Tegenwoordig maken we wel ons eigen brood.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

profke schreef:klein brood is meestal (evenredig gesproken) duurder dan een "gewoon" of "groot" brood.

ik betaalde gisteren 2.30 voor een groot volkorenbrood (gesneden)...
hier kost dit nu 2.90
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

https://bakkersonline.be/be-nl/hetbrood-diestsesteenweg
Mijn bakker is mee met de tijd. En de prijs / kwaliteit is goed
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Een bakkerij vraagt tegenwoordig wat ze willen voor een brood, het is niet meer prijsgebonden.
Of je die die meerprijs in vergelijking met een Aldi, Lidl, etc wil betalen moet je zelf weten, hoewel je soms niet anders meer kan als er niet dichtbij een bakker is.

Maar voor een echte bakkerij waarvan je weet dat de bakker om drie uur in de morgen opstaat om vers brood te kneden en te bakken, dan mag het volgens mij wel ietsje meer kosten.
Niets boven vers, maar met de dag moeilijker te vinden...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hier in Brussel zijn er veel Turkse of Marokkaanse bakkers. Die zijn opmerkelijk goedkoper.

Bij degene waar ik ga;
een stokboord 70 cent of 3 voor 2 euro (is pas opgeslagen, was 60 cent) - het zijn wel geen lange
een Truks/Marokkaans brood; 60 cent
Klein brood; 1,20 euro
Groot brood; 1,80 euro

Ik zit aan de grens, denk dat in Schaarbeek die nog een beetje goedkoper zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

bitbite schreef:Plus je weet wat erin zit en in welke omstandigheden het gemaakt wordt!
Denk je dat echt?
Tenzij je je eigen tarwe kweekt en maalt weet je niet welke toevoegingen ze allemaal in dat pakje doen.
Kijk maar eens op de verpakking.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

powaq schreef:Haha wij betalen gemiddeld bijna 4 euro voor een brood bij de bakkers bij ons in de buurt.. En die zijn dan zelfs niet zo groot. Tegenwoordig maken we wel ons eigen brood.
Woon jij in Zwitserland?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bitbite schreef: Belangrijk detail voor het tegen-de-ochtend-klaar concept: je moet het even laten afkoelen/transpireren want anders snij je klodders ipv sneetjes.
Het brood dat ik 's morgens vroeg uit de machine haal, blijft een dag afkoelen.
profke schreef:volkoren
Ik dacht dus dat volkoren een beschermde term was, tot ik eens bij de bakker de vraag kreeg of ik een licht of donker volkoren wilde. (de jongedame wist uiteraard niet wat het verschil was)
Volkoren betekent gewoon de ganse korrel, niet super gefilterd/gebleekt zoals bij witte bloem.
Afbeelding
Met licht en donker kan je nog spelen: je maakt een brood met witte bloem en voegt daar wat gekarameliseerde "iets" aan toe en het wordt al wat bruiner. Maar dat is niet volkoren hé :).
cadsite schreef:
bitbite schreef:Plus je weet wat erin zit en in welke omstandigheden het gemaakt wordt!
Denk je dat echt?
Tenzij je je eigen tarwe kweekt en maalt weet je niet welke toevoegingen ze allemaal in dat pakje doen.
Kijk maar eens op de verpakking.
Wij kopen nooit brood, dus geen idee of er een sticker opplakt in de supermarkt. Maar bij de bakker krijg je niet te zien wat er in uw brood zit. Je koopt een zak met "iets" in. Wat de ingrediënten zijn, daar heb je het raden naar.
De ingrediënten van de bloem die wij kopen, staan netjes op de ingrediëntenlijst. Het staat u vrij om voor AVEVE broodbakmixen te gaan (gelijkaardige samenstellingen als bij een bakker) of voor gewone, gemalen graankorrels.

In ons geval:
- gemalen graankorrels
- havermout
- water
- verse gist
- zout
Dus ja, wij weten behoorlijk precies wat er in ons brood zit :)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik wil gerust meer betalen voor goed en lekker brood. Voor een goed zuurdesembrood €4,30 bij de bakker in de buurt.
Maar een warme bakker is nog geen garantie op kwaliteit. De meeste bakkers kopen net zo goed mengproducten bij hun leveranciers (net als de broodmachine mixen voor thuis). Daarom dat je dezelfde broodnaam/merknaam bij verschillende bakkers ziet. Ze kopen dus de bakmix en de bijhorende zak. Veel artisanaals is daar niet meer aan.

Gelukkig zijn er nog de puur artisanale bakkers die experimenteren met recepten en bakwijzen. Mijn favoriet: KORST in Kessel-Lo.
Brood is dan zo een lekkernij dat prijs eigenlijk irrelevant wordt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Dus ja, wij weten behoorlijk precies wat er in ons brood zit :)
Niks van "E" tjes?
Het echte 'zuivere' eten is bijna onmogelijk vrees ik. Er wordt al mee geknutseld in het labo van voor dat er een plant is.
Meestal onschuldig, maar toch.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

depeje schreef:
powaq schreef:Haha wij betalen gemiddeld bijna 4 euro voor een brood bij de bakkers bij ons in de buurt.. En die zijn dan zelfs niet zo groot. Tegenwoordig maken we wel ons eigen brood.
Woon jij in Zwitserland?
Nope Antwerpen. 2 van de 3 bakkers bij ons hier in de buurt zijn absurd duur. Wel goed, maar zeer duur en veel te kleine broden. Het grootste brood bij 1 van die 2 kost zelfs 5,50 ofzoiets.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Dus ja, wij weten behoorlijk precies wat er in ons brood zit :)
Niks van "E" tjes?
Het echte 'zuivere' eten is bijna onmogelijk vrees ik. Er wordt al mee geknutseld in het labo van voor dat er een plant is.
Meestal onschuldig, maar toch.
Ik ben geen fundamentalist, ik zal straks een foto posten van de ingrediëntenlijst die op de zak plakt :).
Op dit moment verwacht ik - ik zit nu in BXL (eerste dag in 4M) - dat het geen E'tjes bevat.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

powaq schreef: Nope Antwerpen. 2 van de 3 bakkers bij ons hier in de buurt zijn absurd duur. Wel goed, maar zeer duur en veel te kleine broden. Het grootste brood bij 1 van die 2 kost zelfs 5,50 ofzoiets.
Het probleem = dat er geen echte bakkers meer zijn, dus eigenlijk is dat een eerlijke prijs voor een goed brood.
Soit, ik bak zelf, 90% van de tijd zuurdesem, dan kan je zelf afwegen hoeveel je wil uitgeven aan betere(lees vooral minder behandelde) bloem of meel.
In het slechtste geval geef ik < 15 € voor een zak van 25kg, dat is dus 0.3€ per brood aan grondstoffen
Voor het beste meel betaal ik tot 50€ voor een zak van 25kg, dus 1€ per brood.

Uiteindelijk heb je maar 4 ingrediënten nodig : Bloem,water,zout & tijd. Voor mij is die bloem het duurste ingrediënt
, voor uw bakker is dat tijd ;-)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

E-codes : de meeste natuurlijke stoffen hebben ook een E-code, dus een E-code is helemaal geen maatstaf voor gezondheid.
En want genetisch gemanipuleerd plantgoed betreft: er zijn enorme vragen te stellen bij het businessplan van de zaden-industrie en bij de ecologische risico's om genetische gewijzigde organismen in de natuur los te laten, maar als het om gezondheid gaat zijn die argumenten enkel emotioneel. Bloem of andere voedingsproducten van genetische gewijzigde planten is chemisch of moleculair identiek aan "normale" voeding. Dus geen gezondheidsrisico's. De voordelen zitten hem eerder in de resistentie tegen plagen of klimaat.

Er zijn nog bakkers die bakken met pure biologische bloem, gemalen in een ambachtelijke molen. Zoals de hierboven genoemde Korst bakkerij.
Ik ben altijd op zoek naar nog zo van die bakkers. Als iemand hier tips of aanbevelingen heeft ben ik zeer benieuwd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De kwaliteit van hetzelfde prijspunt in supermarkt en bakkerij en een goedkoper prijspunt in de supermarkt is veelbepalend voor je brood vindk.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Bij bloem is het toegestaan dat er een klein percentage dierlijke resten in zit zonder dat het op de verpakking staat :p . 100% weet je het dus niet en wil je liever niet weten :lol: Exacte cijfer weet ik niet meer, kwam uit programma over de geschiedenis van brood en bakken.
Geen extra stoffen erbij, puur bio tarwebloem maar dus met bovenstaande in achterhoofd.

Bij de gist (ik gebruik wel de gedroogde variant, de klassieke Bruggeman) zit E491 (http://www.food-info.net/nl/e/e491.htm)

Ik gebruik geen broodverbeteraars, daar denk ik dat je wel meer risico hebt op onbekendere ingredienten.
All-in broodmixen gebruik ik eigenlijk ook niet, dan verlies je veel van het voordeel en zoveel te mixen is er nu ook weer niet.

Als het voor de kosten te drukken is, ook de gist niet in de kleine papiertjes kopen. De bakker zelf heeft natuurlijk nog groter schaalvoordeel.
In Mechelen zou er nog een speciale bakker zijn, ook voor zuurdesem, maar gegevens precies kwijt. (+ als je zelf in Kessel-Lo zit gaat dat toch wat te ver zijn voor dagelijks brood :p )
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

tien schreef:.
In Mechelen zou er nog een speciale bakker zijn, ook voor zuurdesem, maar gegevens precies kwijt. (+ als je zelf in Kessel-Lo zit gaat dat toch wat te ver zijn voor dagelijks brood :p )
Ik zit helemaal niet in Kessel-Lo maar Brussel. Maar als ik ook maar ergens in de buurt kom maak ik wel de omweg omdat het daar zo goed is.
Een enkele keer, durf ik al speciaal naar daar te rijden als de goesting te groot is. (auto-fiets-bus, al naar gelang het weer).
Alleen lukt het mij niet zo dikwijls in functie van openingsuren of dat ze soms al uitverkocht zijn. (het is dan ook echt kleinschalig en die gelukzakken van buurtbewoners kennen het daar natuurlijk ook).
Maar ik kom werkgerelateerd wel op andere plaatsen in België en NL. Dus als ik in de buurt kom van zo een zeldzaam lekkere bakker, dat wil ik die graag een proberen. Mechelen ligt regelmatig op mij routes, dus zeer veel interesse.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.bakkerijrubbens.be/

Tielt Winge. Niet absurd duur, beperkt aanbod maar wel met deels eigen gemalen bloem. Ook desem brood. Online te bestellen dus je hebt wat je vraagt.

Zelf bak ik al jaren met verschillende broodmachines en vries deze in. Bloem meng ik vaak zelf. Pistolets maak ik zelf ook. Daar zijn de prijzen pas absurd hoog van naar mijn mening. Gist komt van de lidl.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Een goed begin zou zijn om een wettelijke bescherming te maken van de term 'bakkerij'. Enkel als als men aan welomschreven voorwaarden voldoet mag men zich een 'bakker' of 'bakkerij' noemen. Anders is men een 'broodwinkel'.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

WalterB1 schreef:Een goed begin zou zijn om een wettelijke bescherming te maken van de term 'bakkerij'. Enkel als als men aan welomschreven voorwaarden voldoet mag men zich een 'bakker' of 'bakkerij' noemen. Anders is men een 'broodwinkel'.
Daar heb je wel gelijk.
De bakker niet ver van mij vandaan had altijd heerlijk brood. Drie jaar terug was hij tijdens de paasvakantie gesloten en stonden er allerlei vrachtwagens met blinkende toestellen enkele dagen lang aan zijn deur...
Sedert die vakantie zie je nooit meer de bloem tankwagen bij hem langskomen. Zijn brood is nu niet anders meer dan dat wat je koopt in een 'broodwinkel'.
Maar ik kan hem begrijpen, de bakkersknecht is op pensioen en zijn zoon die de zaak zou overnemen had er plots geen zin meer in en heeft een ander beroep gekozen. Conclusie: de bakker zelf wil ook wel eens rustig nu een lange avond beleven met zijn vrouw en opstaan zoals de meesten?
:beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ben nu ook weer begonnen met zelf brood bakken. Wat je in de supermarkten koopt en bij zowat elke bakker, zijn diepvriesbroden die ter plaatse afgebakken worden. Ik koop/kocht dat ook regelmatig bij metro of ispc. In 1 doos zitten, afhankelijk van het gewicht 7 tot 12 diepvriesbroden. Zowel van bussing, pastridor, panesco, diversi foods, vlaemsch broodhuys,... Rete duur en sinds een paar jaar veel minder zout in die dingen (opgelegd door Europa). Sommige van die broden zijn best lekker maar ik ben een halve vriezer kwijt om alles te stockeren. Nu dus weer zelf beginnen bakken, gewoon in de oven. Kneden doet de Kenwood. Zakjes droge gist van bij Lidl die 7 gram bevatten. Deze week toch iets geleerd over bloem om brood te bakken: die moet 11 à 13% eiwitten bevatten. Gewone bloem bevat maximaal 10%. Bij Carrefour bloem gevonden met 13% eiwitten maar de prijs is navenant, 2,54 euro per kilo.
Ook dit nog: bloem en meel is niet hetzelfde.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Gewoon groter inkopen Jack
bij ons in de Horta hebben ze bloem van 't korenveld
https://spoelders.be/userfiles/file/Fol ... enveld.pdf
Voor dagdagelijks gebruik gebruik ik dus de 11,5%, voor pistolets de 13,5 procent

Als je in de supermarkt bloem koopt moet je ff zoeken naar de patentbloem, kost ook tussen de halve en de euro & is rijk aan eiwitten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Merci iceke en een horta is hier blijkbaar niet zo ver af van waar ik woon.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
crc
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2019, 19:28
Bedankt: 1 keer

R2D2 schreef:
Ik zit helemaal niet in Kessel-Lo maar Brussel. Maar als ik ook maar ergens in de buurt kom maak ik wel de omweg omdat het daar zo goed is.
Een enkele keer, durf ik al speciaal naar daar te rijden als de goesting te groot is.
Ik bak zelf ook mijn brood en vind dat beter dan 90 % van het brood bij bakkers en supermarkten. Toch zijn er nog bakkers in Brussel waarvan ik vind dat ze beter brood maken dan ik.
https://www.facebook.com/monboulengier.be/ (Sint Gillis)
https://www.facebook.com/CestSiBonBruxelles/ (Molenbeek)
Verder zijn er nog deze bakkers, soms is de prijs wat aan de hoge kant.
Sint Gillis
https://www.facebook.com/laboulebxl/
Elsene
https://www.matinal.be/
http://erickayser.be/fr/
http://saintaulaye.com/fr/home
Molenbeek
https://www.facebook.com/CestSiBonBruxelles/
Er is een website waar de meeste van deze bakkers op vermeld staan https://tartine-et-boterham.be/
Laatst gewijzigd door crc op 06 jul 2020, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik weet ook wel dat een warme bakker meer kost dan supermarkt.
De smaak is beter.
Ik ben gewoon verschoten van de prijs gewoon 15 cent bijdoen voor een brood van 350 gram.
Ik heb nu eens gevraagd aan een vriendin paar gemeenten verder te komen met een brood weeggt 470 gram en heb 1.55 betaald.
Ook een warme bakker (met een 3 tal zaken in omligende gemeentes) en dit vind ik toch een faire prijs?
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

bitbite schreef:
heist_175 schreef:Maak toch idd gewoon uw brood zelf.
Plus je weet wat erin zit en in welke omstandigheden het gemaakt wordt! (ik durf niet bij de gemiddelde ambachtelijke bakker achterin gaan kijken hoor). En wie eraan gezeten heeft.
Het FAVV durft wel gaan kijken hoor en ze sturen daar jaarlijks een factuur
voor van 238 euro op z'n minst. Heb je trouwens al een geprobeerd een
brood op steen te bakken ipv een anti-aanbaklaag waarvan je niet weet
wat er in zit?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik bak ook zelf en ben terug overgegaan van zuurdesem naar gist.
Zuurdesem is lekker, maar wel veel meer werk (avond voordien al beginnen, brood een paar keer vouwen, lang laten rijzen,...).

Met gist kan je de dag zelf nog beslissen of je er een brood bij wil of niet, met zuurdesem is het dan al te laat.

Normaal bak ik met een Rofco oven (Belgische makelij! :-) ) op steen, maar met het warme weer de Panasonic broodbakmachine terug bovengehaald en buitengezet (die Rofco + warm weer + passief huis is geen goeie combinatie ;-) ).

Ik zou er zo naartoe rijden (ipv het brol van brood dat je hier in het dorp kan kopen):


Gelukkig is er ook een goede bakerij in de buurt (Bassily) voor als ik eens geen goesting heb om te bakken:
http://www.lecomptoirdupain.com/
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik koop mijn brood meestal in Delhaize. Goedkoper en zeker niet slechter dan de doorsnee bakker. Als ik eens echt lekker brood wil ga ik naar Copain(Gent). Is niet goedkoop, maar zijn prijs waard. Alleen de openingsuren zijn niet te doen voor de doorsnee werkende mens.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nob schreef:Ik bak ook zelf en ben terug overgegaan van zuurdesem naar gist.
Zuurdesem is lekker, maar wel veel meer werk (avond voordien al beginnen, brood een paar keer vouwen, lang laten rijzen,...).

Met gist kan je de dag zelf nog beslissen of je er een brood bij wil of niet, met zuurdesem is het dan al te laat.
Mist wat plannen valt dat best mee imho, 's middags starter voeden, 's avonds deeg maken & de koelkast in om 's morgens af te bakken.
Ik maak deeg voor 2 broden, het 2de brood kan ik gerust een dagje langer in de koelkast laten staan...
Je kan dus gerust daags voordien deeg maken voor 3 dagen, 4 dagen is tricky.
Ik hang er trouwens ook zoveel k*k niet aan als in de diverse yt filmpjes.... gewoon meel+water+starter in de keukenrobot en 10 minuten mengen, daarna nog 2 of 3 keer 1 minuut en direct opbollen en de koelkast in. Het resultaat verschilt echt niet veel met een goed gevormd brood ;-)

'k moet welk zeggen dat we meestal brood teveel hebben ipv te weinig, maar daarvoor hebben we dus altijd gist in huis.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine? En vries je brood in?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Raar dat we nog geen brood kunnen bestellen via Aliexpress :banana:
Dan staat de postbode aan je deur met een brood net zoals de bakkers die vroeger brood aan huis leverden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
crc
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2019, 19:28
Bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine? En vries je brood in?
Broodmes
Met een goed broodmes en een beetje oefening gaat dit bijna even gemakkelijk en snel als met een snijmachine en het neemt vooral veel minder plaats in.

Diepvriezer
Ik maak meestal 3 broden tegelijk in de oven waarvan er twee, telkens in half gesneden, de diepvriezer ingaan.
Vermits ik ze binnen de week opeet blijven ze ook nog heel vers. Ik snijd ze niet in sneetjes voor het invriezen. Nadeel is dan wel dat ze een paar uur of de avond ervoor uit de diepvriezer moeten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik snijd ook al jaren die diepvriesbroden met een broodmes. Nu viel gisteren iets op: heb nu die "speciale" bloem bij Carrefour gekocht met 13% eiwit. Vergeleken met gewone patisseriebloem moet ik bij die speciale bloem minder water doen. De gewone bloem geeft een hoeveelheid deeg die je makkelijk met de hand kan kneden zonder dat die aan de handen plakt. Identiek dezelfde hoeveelheden bloem en water bij die speciale bloem geeft een plakkerige massa, dus te veel water volgens mij. Volgend probeersel zal zijn met minder water. Ik houd aan: 500 gram bloem, 350 ml lauw water, 7 gram gist en ongeveer 9 gram zout.
Een andere bedenking: ik lees hier (op nederlandstalige websites) constant dat gist en zout met elkaar niet in aanraking mogen komen omdat anders de werking van de gist verstoord wordt. Nu ben ik zelf enorm liefhebber van de Spaanse keuken en ik gebruik dan ook 1 van hun recepten om brood te bakken. Die spanjaarden kieperen doodleuk (droge) gist en zout door elkaar heen bovenop de bloem. En die hebben geen problemen met een verminderde werking van de gist???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:
heist_175 schreef:Dus ja, wij weten behoorlijk precies wat er in ons brood zit :)
Niks van "E" tjes?
Het echte 'zuivere' eten is bijna onmogelijk vrees ik. Er wordt al mee geknutseld in het labo van voor dat er een plant is.
Meestal onschuldig, maar toch.
Ik ben geen fundamentalist, ik zal straks een foto posten van de ingrediëntenlijst die op de zak plakt :).
Op dit moment verwacht ik - ik zit nu in BXL (eerste dag in 4M) - dat het geen E'tjes bevat.
We bakken al sinds "altijd" met volkorenmeel van "de bioboer" (Akelei - Schriek), de witte (bio) bloem kwam van de Colruyt (Bio Time, later Boni Bio). Sinds enkele maanden overgeschakeld naar witte bloem van diezelfde bioboer.
Hieronder de cijfers :)

Ingrediënten
Volkoren meel Akelei: 100% biologische tarwe (volledige naam op de verpakking "Biologische tarwemeel 100%")
Witte tarwebloem Akelei: 100% biologische tarwe (volledige naam op de verpakking "Biologische tarwebloem 65%")
Witte bloem Bio Colruyt (groene zakken): Tarwebloem, broodverbeteraar (= tarwebloem, suiker, tarwegluten, tarwemout, anti-oxidant E300, enzymen)
Witte bloem niet-bio Colruyt (blauwe zakken): Tarwebloem, tarwemoutbloem, enzymen, anti-oxidant E300
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”