FreePBX - probleem met incoming/outgoing bellen

Plaats reactie
seppe.vriens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2019, 16:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dag allemaal,

Voor mijn eindwerk ben ik bezig met FreePBX en ben ik een telefooncentrale aan het opzetten.
Helaas zit ik momenteel vast bij het incoming en outgoing bellen.
Bij uitgaande oproepen krijg ik volgende melding: "All circuits are busy now..."
Bij inkomende oproepen krijgt de beller het volgende te horen "Beste klant, wegens werken aan onze telefoonverbinding..."

Ik heb ook al dit topic (https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=42815) bekeken, maar heb het hiermee niet kunnen oplossen.

Ik ben klant bij Weepee.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp,

Seppe
Bijlagen
trunk.png
trunk2.PNG
trunk1.PNG
outbound.png
inbound1.PNG
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb je reeds contact opgenomen met WeePee zelf? Wat zeggen zij hierover?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
seppe.vriens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2019, 16:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weepee zegt dat ze geen gesprekken zien binnenkomen. Dus dat er een fout langs mijn kant met mijn configuratie is.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Op het eerste zicht zie ik niet veel fout. Maar voor alle duidelijkheid : waar draait deze pbx? In een datacenter ergens?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
seppe.vriens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2019, 16:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Deze draait lokaal bij mij thuis.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

OK. Zie je iets in de logs van freepbx dat er verbinding is met de server van weepee?
Je kan bvb eens Microsip (https://www.microsip.org/) installeren en kijken of dit werkt met de WeePee gegevens.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
seppe.vriens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2019, 16:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Thx voor de tip!
Net getest met MicroSIP en hier krijg ik een time-out error, denk toch dat ik alle gegevens juist heb ingevuld... :wink:
Heb dit dus ook doorgespeeld aan Weepee, die het hopelijk morgen verder opnemen.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

uw nummer moet in de vorm van 0032xxxxxxxx zijn zowel inkomend als uitgaand.
in uw log, kijk daar maar eens, het nummer komt binnen als 0032.

b.
seppe.vriens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2019, 16:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ondertussen getest met MicroSIP.
Blijkbaar was mijn extern IP adres geblokkeerd bij Weepee...

Ondertussen werkend gekregen met MicroSIP, maar jammer genoeg nog niet met de FreePBX. :(
X3mE
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2014, 23:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

seppe.vriens schreef: Ondertussen werkend gekregen met MicroSIP, maar jammer genoeg nog niet met de FreePBX. :(
Werkt het al ondertussen?
Ik draai ook freepbx thuis achter een edpnet connectie.
sinds de nieuwe google cloud servers van Weepee had ik gelijkaardige problemen.
Na veel trial en error en zoeken in de logs van mijn firewall en pbx, heb ik geleerd dat de nieuwe sip switchen van weepee gevoeliger zijn aan NAT issues terwijl de vorige Weepee switchen dat blijkbaar minder waren.

Ik gebruik nu volgende instellingen:

Outgoing PEER Details:

Code: Selecteer alles

username=xxxxxxxxxxxxx
type=peer&friend
trustrpid=yes
sendrpid=yes
secret=xxxxxxxxxxxxx
qualify=yes
nat=yes
insecure=port,invite
host=sip0-c.voice.weepee.io
fromuser=xxxxxxxxxx (= idem aan username)
fromdomain=sip0-c.voice.weepee.io
disallow=all
canreinvite=no
allow=ulaw&alaw
Incoming USER details:

Code: Selecteer alles

type=user
secret=xxxxxxxxxxxxx
disallow=all
context=from-trunk
allow=ulaw&alaw
REGISTER string: Outbound Caller ID is in:

Code: Selecteer alles

formaat 3221234567
(voorbeeld voor telefoon nummer 02/123.45.67, dus zonder de <> voor het geval dat iets uitmaakt)

SIP settings van Asterisk nakijken:

Code: Selecteer alles

- RTP Port Ranges instellen bvb 10000-20000
- Strict RTP = Yes
- NAT settings, protocollen en poorten nakijken
Verder op de inbound en outbound routes starten zonder al te veel config. Pas later opbouwen en dicht timmeren waar nodig.

Op je firewall/router:

Code: Selecteer alles

- Inkomend: poorten 10000-20000/UDP (=de RTP poorten) forwarden (DNAT) van je externe interface (WAN) naar je interne IP (LAN) van je FPBX doos
- Uitgaand: alle traffiek die vanaf je FPBX doos (LAN) naar buiten (WAN) gaat moet via STATIC PORT (SNAT) gebeuren. Zoniet, vertaalt je firewall/router dit uitgaand naar random poort dewelke verschilt van hetgeen tussen de FPBX en de Weepee switchen wordt onderhandeld. Gevolg: na een paar seconden loopt de SIP traffiek in het 100d.
Dit laatste was dé oplossing voor mijn retransmission connectie problemen.

Sindsdien al een maand zonder issues, ook bij edpnet reconnects van de vdsl lijn en een nieuw WAN ip.
Voila, aangezien ik ook al veel uit dit forum heb gehaald, wou ik via deze alvast iets terug doen.

Succes ermee!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”