Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Powaq, dat is natuurlijk uw instelling. Ik werk op exact 10km van mijn werk, ik werk in 4 ploegen en dus in mijn geval is de auto altijd het snelste vervoersmiddel. Neemt niet weg dat ik vaak de fiets neem, maar niet elke dag. Als ik 7 nachten (of ochtenden) na elkaar doe ben ik de eerste wel fris, maar dan zijn er toch enkele nachten/ochtenden dat ik mezelf door het leven sleur. Wat er op neerkomt dat ik gewoon de wagen neem ipv mijn speedpedelec. Als het sneeuwt neem ik ook de wagen, als het regent, neem ik ook de wagen. Er zijn zoveel omstandigheden dat de wagen, zelfs in de spits sneller is dan de fiets.

Als ik morgen recht op recht naar mijn werk kan rijden met de speed pedelec ben ik er op 15 minuten en laat ik waarschijnlijk de wagen helemaal staan. Helaas heeft mijn route verschillende stopplekken, zoals rode lichten, bruggen het ganse stadscentrum van Leuven en heeft mijn wagen op de snelweg er dus helemaal geen last van.

Ik ben ook van het principe, ik koop een wagen en dan ga ik er niet mee rijden? Nee toch? Ook daarom neem ik regelmatig de wagen naar het werk en combineer ik dat met fiets, speedpedelec en motorfiets. Ik rij dus niet minder dan een gemiddelde Belg, maar ik combineer. 2000 motor, 7000 wagen en 2500 fiets. Ik heb wel het voordeel om nooit in de file te staan. Wat mij er wel zou toe aanzetten om meer naar mijn werk te fietsen? Een fietsvergoeding, maar onze werkgever wil dat niet betalen.

Trouwens, 15km vind ik toch al een behoorlijk ritje om 2 keer per dag te doen, zelfs elektrisch. :) Als ik dat zie, veel oudere mensen die al hier en daar wat kwaaltjes hebben slagen daar niet meer in. Al zijn er ook kwieke 55+ personen die nu net beginnen fietsen omdat het zo makkelijk is elektrisch. :)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef: Uiteindelijk zijn we het zelfs eens want bottomline weten we beiden dat het voordeel er is en aanzienlijk is, anders zou er geen discussie in deze hevigheid over bestaan voor een klein voordeel dat weinig verschil zou betekenen, nietwaar. Hoeveel het voordeel voor iedereen individueel precies is interesseert me eigenlijk geen hol. Ik vind, zoals alle andere landen ter wereld, dat dit systeem een uitwas is van een omvang die niet meer te verdedigen valt onder de huidige omstandigheden.
Als het je geen hol interesseert, dan hoef je toch ook niet verder je gelijk proberen te halen.
Jij vindt dat het niet meer te verdedigen is, maar iemand anders waarschijnlijk wel. En die andere 100.000 belgen die dagelijks in de file staan, en waarvan er een deel met een bedrijfs/salariswagen rijden, ook.

Het is niet omdat jij het zo ziet, dat andere het ook zo moeten zien.

Zoals ik op de vorige pagina al in het rood aanduidde, het zijn ook maar mensen, die proberen op hun werk te geraken, en die vinden dat momenteel voor hun de auto de beste optie is, en of dat nu een salariswagen is of niet, maakt niet uit. Ze vinden dat ze momenteel geen alternatief hebben, en wie zijn jullie dan om te zeggen dat ze ongelijk hebben.

Het gras is altijd groener aan de andere kant, tot jezelf aan de andere kant staat.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Slafes schreef:Powaq, dat is natuurlijk uw instelling. Ik werk op exact 10km van mijn werk, ik werk in 4 ploegen en dus in mijn geval is de auto altijd het snelste vervoersmiddel. Neemt niet weg dat ik vaak de fiets neem, maar niet elke dag. Als ik 7 nachten (of ochtenden) na elkaar doe ben ik de eerste wel fris, maar dan zijn er toch enkele nachten/ochtenden dat ik mezelf door het leven sleur. Wat er op neerkomt dat ik gewoon de wagen neem ipv mijn speedpedelec. Als het sneeuwt neem ik ook de wagen, als het regent, neem ik ook de wagen. Er zijn zoveel omstandigheden dat de wagen, zelfs in de spits sneller is dan de fiets.
Neen, tuurlijk. Ik begrijp zeker wat je zegt. Mijn punt, misschien wat te "hard" verwoord, is dat als je op zo'n afstand woont het absoluut niet onmogelijk is om de fiets als een perfect alternatief te zien in zeer veel gevallen en op de meeste dagen. Je kan op zo'n afstand niet echt zeggen dat er geen alternatief voor de auto is.
En natuurlijk is dat perfect te begrijpen dat je niet de fiets neemt bij hondenweer. Dat is enkel voor fanatieke fietsers zoals mezelf. :-D

Je hebt gelijk dat tegen de 15km al veel begint te worden met de (gewone) fiets. Rond de 10km moet wel perfect te doen zijn, pakweg een half uurtje maar hé.

Maar goed het is en blijft een uiterst complexe problematiek. Je kan niet een onze size fits all oplossing bedenken voor deze problematiek. We kunnen wel beginnen met de idioten eruit te werken. anekdote: De ex van een goede vriend van mij reed met haar auto (binnen de stad), 1,4km naar haar werk. Waar het dan gezeik was met parkeerplaats zoeken. Met de fiets was het 5min fietsen, 1,2km. Maar dat weigerde ze. Haar bedrijfsauto kost toch niets. Dat soort verplaatsingen met de auto is ronduit schandalig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

JamesEarlGray schreef:Je hoeft het niet te geloven, het is gewoon zo.

Ik krijg een deftig brutoloon en daar bovenop nog een salariswagen, los van mijn brutoloon. Heeft mogelijk iets te maken met de interne constructie van die voordelen in natura van mijn werkgever, maar (dixit mijn HR manager) de wagen niet aanvaarden wilt niet zeggen dat mijn brutoloon zou stijgen, want het staat er los van.

Een maat van mij heeft een voorstel gekregen met een zeer mooi brutoloon met de optie om een deel van dat brutoloon in te ruilen voor een wagen. Andere aanpak, meer opties voor hem.
Dat is gewoon een beetje anders verpakt, maar het komt op hetzelfde neer.
Als ik spreek van een persoonlijke bijdrage van 420€, dan is dat precies hetzelfde als een deel van uw brutoloon inruilen voor een wagen.
En je gelooft toch niet dat jij die wagen echt helemaal gratis krijgt?
Had er zo geen systeem bestaan van fiscaal gunstig regime voor firmawagens, dan had de werkgever ongetwijfeld wat extra loon moeten geven.
Hij betaalt echter minder sociale lasten op zo'n wagen, dus doet hij liever dat.

Maar zelfs als je gelijk zou hebben, het is gewoon een foute bedoening om op één voorbeeld (van 50€) alle firmawagen gebruikers over dezelfde kam te scheren, en ze allemaal met dezelfde taks plat te belasten.
DidierS schreef:Kom ik uit op 1800EUR per jaar (voor één auto) terwijl ik toch echt niet gek veel rij :| .
Als dat er effectief aankomt denk ik dat het toch bye-bye carriere is en dat ik ergens ga in de horeca werken of aan band in de fabriek of zo, zodat het dichter bij huis kan. Voorlopig (uiteraard) nog geen paniek maar het is toch wel iets om van heel nabij te volgen lijkt me...
En dan gaan ze weer klagen dat de Walen niet in Vlaanderen werken.
Maar als ze één wiel over de taalgrens zetten, krijgen ze een kilometerbelasting op hun dak...
:smash2:
ddd schreef:Op mijn elektrische bak betaal ik nu €0 taks...
En het is u nog nooit opgevallen dat we gigantisch veel belastingen op electriciteit betalen? :-D
slafes schreef:Heb het eens voor mij uitgerekend... 7000 km, veel ritten van ongeveer 10 km... SLIK. Dat is 3 keer zoveel als wat ik nu zou betalen aan 2 cent, laat staan dat ik 5 cent durf te berekenen. Nu zou ik toch de filter van Userbase even willen uitschakelen en de R voor overheid plaatsen.
Ik vind het vreemd dat mensen zo weinig voorzienend zijn.
Ik zeg toch al jaren dat dit één grote belastingverhoging gaat zijn, en toch lijken de meesten het maar te beseffen als er concrete plannen opgekleefd worden.
Had je dan werkelijk verwacht dat het maar een heel klein beetje ging zijn?

Ik zou het eens moeten uitrekenen (moeilijk, want het is nog niet duidelijk hoeveel het extra zal zijn in de spits), maar het zou kunnen dat ik alleen aan woon-werkverkeer iedere maand 150€ netto extra moet betalen.
Geld waarvan je alleen kunt hopen dat er ook iets naar de wegeninfrastructuur of beter openbaar vervoer gaat.
Na je uren nog activiteiten doen als taallessen, naar de fitness, vrienden bezoeken, uitgaan, het wordt allemaal financieel ontmoedigd.
De boodschap is eigenlijk: blijf allemaal maar in je zetel zitten, kom vooral niet teveel buiten, want je gaat de rekening gepresenteerd krijgen.
Ben je werkloos?
Geef vooral veel hints naar de werkgever dat hij je niet moet aanwerven als je verder dan 20km van je werk woont.
Dizzy schreef:je hebt dus GEEN quote gevonden waar ik de salariswagens gratis noem. Je hebt enkel woorden gevonden die uw interpretatie bevestigen.
Weggeven en krijgen, dat waren de 2 woorden die je gebruikt hebt.
Ik weet niet wie jou Nederlands geleerd heeft, maar weggeven betekent wel degelijk dat diegene die het krijgt er niet voor hoeft te betalen.
Maar goed, ik zie dat je je in 1001 bochten zou wringen om toch maar je eigen woorden te verloochenen.
Ik hoop dat jij nooit iets aan mij weggeeft, want blijkbaar moet je daar dan honderden euro's voor betalen... :bang:
Dizzy schreef:Het is helemaal belachelijk want je wil enerzijds me in de mond leggen dat ik salariswagens gratis vind en anderzijds beschuldig je me dat ik het tarief van 50 EUR zou gebruikt hebben, kies eens wat je me in de mond wil leggen aub
De enige die belachelijk doet (ik zal het woord liegen niet gebruiken, want dat ligt gevoelig) ben jij, want weggeven impliceert duidelijk dat het gratis is, en dat woord heb je wel degelijk gebruikt.
Kortom, je bent gewoon niet in staat om je eigen woorden te erkennen, en probeert je er uit te lullen.
Dizzy schreef:Hoeveel het voordeel voor iedereen individueel precies is interesseert me eigenlijk geen hol. Ik vind, zoals alle andere landen ter wereld, dat dit systeem een uitwas is van een omvang die niet meer te verdedigen valt onder de huidige omstandigheden.
Opnieuw spreek je jezelf totaal tegen.
Als je niet weet hoeveel het voordeel omdat het sterk varieert, is kun je niet zeggen dat het aanzienlijk is, en als je dat niet weet kun je het ook geen reden vinden om het zomaar af te schaffen.
En als het u geen hol interesseert wat u uw medemensen aandoet, dan bent u inderdaad totaal asociaal.
Bovendien, negeert u de voor de hand liggende oplossing: zorg er dan voor dat een deel van het loon gewoon aan 0% of aan een zeer laag belastingstarief belast wordt.
U zou misschien ook eens dat artikel van Doorbraak kunnen lezen, dan zou u veel van uw eigen drogredenen terugvinden, met daarbij de uitleg waarom het precies kromredeneringen zijn.
Dizzy schreef:Grappig dat je spreekt over "lezen tussen de lijnen" dat is nl exact wat woorden in de mond leggen is
Da's helemaal niet hetzelfde.
Maar ja, wat wil je, als iemand zegt dat hij iets weggeeft, en dat het dan toch niet gratis is...
Dizzy schreef:De files bestaan niet uitsluitend uit mensen die naar hun werk/verplichtingen moeten. Als deze mensen een ander tijdstip voor hun niet noodzakelijke verplaatsing kiezen door een stimulans zou dat een verbetering zijn voor de anderen en ook voor zichzelf.
Het is een totale kromredenering.
Enerzijds spreek je graag over de spits, maar dat is nu net het woon/werkverkeer.
Sommigen kunnen wat vroeger of later vertrekken van of naar hun werk, zodat ze iets minder gaan betalen, maar zelfs dan nog worden ze gestraft omdat ze naar hun werk rijden, terwijl ze geen alternatief hebben.
Als ze dan gedaan hebben met werken is de spits ook voorbij.
Dus voor de files zal dit nauwelijks effect hebben.
Mensen die in grote steden moeten zijn, proberen nu ook al de spitsuren te ontlopen.
Dizzy schreef:Wat is daar zo bijzonder aan? Dit gebeurt bvb ook met de voordelen voor ouderen op de trein. Moet je knal in de spits naar de kust als gepensioneerde en moet dat gesubsidieerd worden. Ik zie liever dat de bejaarden nog minder betalen dan nu maar wel buiten de spits hun trip plannen als ze aan die voordeelprijs willen reizen. Is dat zo verdoezelend of speciaal, neen toch.
Ach ja, heb je dan mensen die wél het openbaar vervoer nemen, moeten die eventjes weggejaagd worden. :roll:
Waar halen ze toch zo'n asociale mensen?
Dizzy schreef:De SKH kan het aantal slachtoffers doen afnemen door het afradend effect op autobezit en gebruik. Minder wagens is minder kans op slachtoffers en minder vervuiling.
Minder auto's = minder mobiliteit.
Jij bent iemand die niet meer beseft waarom we ons eigenlijk verplaatsen.
Omdat dat nu net LEVEN is.
Je moet maar eens in een situatie zijn dat je wegens ziekte niet al te ver kunt weggaan, dan zul je wel beseffen dat je kunnen verplaatsen gewoon een essentieel onderdeel van het leven is.
Dizzy schreef:Dit is echter niet de enige reden van de SKH, de hoofdreden is het bewaren/sturen van de mobiliteit want als we verder doen zoals nu staan we steeds vaker stil en is van mobiliteit niet veel sprake meer. Er zijn studies genoeg die de stijging van het aantal wagens aantonen en de schadelijke gevolgen van de uitstoot.
De hoofdreden is dat de (R)overheid nooit geld genoeg heeft, en altijd voort in onze zakken wil zitten.
powaq schreef:Maar goed het is en blijft een uiterst complexe problematiek. Je kan niet een onze size fits all oplossing bedenken voor deze problematiek. We kunnen wel beginnen met de idioten eruit te werken. anekdote: De ex van een goede vriend van mij reed met haar auto (binnen de stad), 1,4km naar haar werk. Waar het dan gezeik was met parkeerplaats zoeken. Met de fiets was het 5min fietsen, 1,2km. Maar dat weigerde ze. Haar bedrijfsauto kost toch niets. Dat soort verplaatsingen met de auto is ronduit schandalig.
Hmm, maar denk er eens over na.
Hoe lang zal die persoon erover doen om die 1,2 km af te leggen?
2 min?
5 min?
Dat betekent ook dat die persoon enkel stads- of dorpsverkeer heeft.
Of anders gezegd, die persoon draagt niet bij tot de files rond Antwerpen, Brussel, Gent, etc, want ze komt de stad of gemeente nooit uit.
En die persoon zal gedurende 2 of 5 minuten bijdragen tot het verkeer.
Ik denk niet dat dat soort personen nu de oorzaak zijn van de files.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb vandaag de beslissing genomen om tussen nu en 5 jaar uit dit kloteland weg te gaan, nu we weten wat de kilometerheffing gaat worden. Ik kan er niet meer mee leven dat onze privacy continu geschonden wordt:

- logging via km heffing app
- overal anpr camera's
- trajectcontroles
enz enz ....

5 cent in de piek, dat wil zeggen als ik elke dag 120km afleg voor mijn woon-werk verkeer waarbij ik één dag mag thuiswerken, dan gaat mij dit op jaarbasis dus 1200 euro kosten, terwijl ik nu voor mijn performance wagen al een dikke 500 euro betaal aan de CENSORED*heid. En das dan enkel woon-werk, ik heb nog een 2e wagen waarmee ik vooral privé rij, tesamen zit ik toch al snel aan 40k per jaar.

F* de CENSORED*heid
Dit is gewoon een verdoken belastingsverhoging. Komt daar dan nog bij dat je 25ct betaalt telkens je een rit start. Dus je auto draaien in de straat: 25 ct? Je auto parkeren of verzetten: 25ct ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je kan inderdaad perfect iets weggeven voor een appel en een ei, dan kost u dat een appel en een ei maar is het nog altijd niet gratis. Met krijgen is het hetzelfde, om iets te krijgen moet je vaak iets geven maw betalen. Veel internetdiensten zijn gratis maar je betaalt met je privacy. Heel deze semantische discussie is eigenlijk te belachelijk voor woorden want we zijn het niet eens oneens op dit punt. Ik erken gerust dat je voor een salariswagen een stukje betaalt. Kan je ook toegeven dat het voordeel nog altijd een stuk groter is dan die kost?

Ik probeer me dus nergens uit te lullen want dat salariswagens geen nadelen of kost voor de ontvangers betekenen is NIET mijn mening noch heb ik dat ooit willen beweren. Dat salariswagens een voordeel zijn dat niet meer te handhaven is, DAT is mijn mening. Kunnen we het daar over hebben ipv kinderachtige intentieprocessen te voeren naast de kwestie?

Als men de gemiste inkomsten op miljarden schat kan men wel degelijk van "aanzienlijk" spreken, toch. Er zijn redenen genoeg om het af te schaffen al zou ik het zelf eerder laten uitdoven om de pil te verzachten. Dat geen enkel ander land dit systeem kent in deze mate zegt gewoon genoeg.

Tegenspraak dan is bijvoorbeeld verwijten dat men zegt dat iets 50 EUR kost en tegelijk beweren dat men gratis bedoelde. Afgang is deze tegenspraak beweren en geen bewijs vinden van de beweringen omdat het simpelweg niet bestaat.

Dat "het mij geen hol kan schelen" sloeg op de hoogte van het bedrag per individu niet op de uitvoering van de maatregel. Ik heb herhaaldelijk op een zachte invoering aangedrongen MET compensaties en MET aandacht voor alternatieven. Voor mij mogen mensen die hun wagen ECHT voor hun werk nodig hebben die gewoon behouden, is dat zo streng of asociaal? Wat is er trouwens sociaal aan een systeem dat miljarden kost en enkel een minderheid bevoordeeld die zelf voor het grootste deel sociaal tot de hogere klasse behoort?

Dat de hoge belastingdruk de oorzaak is van de invoering van dit systeem heb ik ook al gezegd en ik ben dus niet tegen een verlaging van de lasten op arbeid, integendeel. Helaas heb ik niet gestemd op deze regering en ministers, dat deden anderen.

Mensen die de spits mijden betalen minder en dus zal de spits minder druk worden als genoeg mensen dit doen en besparen deze mensen in vergelijking met wat ze betalen als ze wel in de spits rijden. Je zegt zelf dat mensen nu al de spits proberen te ontlopen, wat is er dan zo verkeerd om dit nog meer aan te sporen? Het verkeer dat echt geen alternatief voor de spits heeft zal er het voordeel mee doen. Zij die wel een alternatief hebben zullen het sneller vinden.

Ouderen die om 10u naar de kust sporen ipv 8u worden niet van het OV weggejaagd. Opnieuw een enorme overdrijving, waarom? Is het nemen van de trein als veel mensen deze moeten nemen ook niet ergens asociaal te noemen?

Minder auto's is niet minder mobiliteit. Dit is een mooi voorbeeld van hoe vastgeroest de ideeën over vervoer zijn bij sommigen. Mobiliteit is veel meer dan enkel wagens. In Gent heeft men het aantal wagens in het centrum beperkt maar er zijn heel veel fietsers bijgekomen, die zijn ook mobiel en vaak mobieler dan een wagen.

Ik besef ook heel goed wat leven is en wat een leefbare stad is. Dat is voor mij niet een stad waar je op terras om de 10 seconden op verse uitlaatgassen getrakteerd wordt maar wel een verkeersvrij plein met veilige fietspaden en minder verkeersslachtoffers. Gent heeft deze echte en moedige verandering electoraal beloond. Je vergeet ook dat ik zelf een autobestuurder ben en de nadelen van de SKH mezelf ook treffen, ik ben echter bereid om te betalen voor wat ikzelf vervuil en probeer dat te beperken.

Mensen die minder mobiel zijn gun ik alle hulp. Gent voorziet daarvoor oa de wandelwagentjes en de gratis shuttles vanaf enkele randparkings. Deze zijn zelfs voor iedereen te gebruiken. Ik ben 100% voor deze ondersteuning. De gewone parkings zijn nog altijd volledig bereikbaar, wie tot enkele meters van de kouter wil rijden kan dat gewoon nog altijd, zo asociaal lijkt me dat niet.

De overheid heeft altijd geld tekort, zeker bij slecht beleid zoals nu, 8 miljard in het rood terwijl men ons de money ging showen. Voor dure miskopen te land en in de lucht was er geen geld tekort. Nogmaals, ik heb er niet op gestemd. Het land verlaten klinkt leuk maar het is elders meestal nog erger. In Frankrijk is de payage al jarenlang ingevoerd en in de UK is er zelfs een pornofilter in de planning. Veel succes mannen! :beerchug:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En we gaan nog even verder: EV's die even moeten stoppen om bij te laden, kort of lang 25ct
En wat te denken als je stopt om te tanken, zoals vanavond niet meteen snel terug weg want morgen wordt benzine 3ct duurder dus files.
En wat als je aan t zelfde tankstation stopt voor een koffie of voor een sanitaire stop.
Wat is het verschil met het stoppen bij de bakker voor een brood, op de weg naar huis, of om het brood in een supermarkt te kopen (in brood betalen buiten) om de kids op te pikken aan school of de kleine van de crèche.
En als we absurd willen doen de start/stop bij verkeerslichten in BXL die je drie of vier keer van kleur hebt zien veranderen.
Wat is de start van een rit die ons telkens 25ct zal kosten
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

het voordeel van de salariswagen is niet meer te handhaven, maar de 10-tallen andere voordelen ( van geen belastingen betalen tot aftrek van onderhoud tiin, ....) waar iedereen van profiteert, daar spreekt niemand over, dan zou je misschien wel in je eigen vinger kunnen snijden.

Ik heb straks gezegd dat 85% van de mensen die op meer dan 26km van het werk wonen, aangeven dat ze geen alternatief hebben. Neem de salariswagen af, en dan? Wat moet er dan gebeuren? De wagen afnemen ging alles oplossen. Awel ik wacht.

Het zijn die mensen, die elke dag in de file staan, die voor ons pensioen, of voor dat van onze ouders zorgen.
Een beetje meer respect voor de werkende mens kan geen kwaad.

Lees trouwens juist dat ze zeggen dat 5 cent veel te weinig is, moet minstens x3.(volgens de zogezegde zelfverklazrde verkeersspecialisten)
Voor 20.000 km op een jaar. Wat niet overdreven is. Betaal je dus een fortuin.
Proficiat
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat hele voorstel zit met haken en ogen ineen. Het Vlaamse gedeelte is amper een zakdoek groot. Gaan we over de grens een vignet, wat met mensen die net op of over de grens wonen? Beiden laten dokken? Ben Weyts zegt dat het een budgetneutrale operatie gaat worden. Heeft die persoon wel enig besef met wat hij zegt? Ettelijke experts zeggen ondertussen dat het een platte belasting zal zijn en dat het weinig tot niets zal uithalen. (ook al omdat het bedrag niet hoog genoeg zal zijn. Exuseer me? 3x meer dan de huidige belasting voor 7000 km? :) Ja, we krijgen wat bij per maand netto en ze nemen het gewoon weer af. Ondertussen staan de brandstoffen al net niet onbetaalbaar hoog en dus casht de overheid hier bij elke verhoging nog extra op. Onbegrijpelijk in feite.

De smartphone app is ook zoiets onwerkelijks. Ja, echt? Ik zal mijn gps functie echt niet proberen te omzeilen. Wat als ik deze vergeet af te zetten nadat ik mijn wagen geparkeerd heb en dan de trein opgestapt ben? Heu. :)

Komaan, is dit echt de regering waar normaal denkende mensen mee moet werken? Dit is werkelijk de slechtste regering die we ooit al gehad hebben denk ik. AL een geluk dat het binnenkort verkieziengen zijn, want mijn stem gaat radicaal anders liggen deze keer.

Zelfs de uitrol van dit systeem gaat miljoenen kosten, mogelijk zelfs miljarden. Wat met buitenlanders? Och ja, tegen dat ze hier uit zijn ben ik misschien al op pensioen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

sky schreef: Lees trouwens juist dat ze zeggen dat 5 cent veel te weinig is, moet minstens x3.(volgens de zogezegde zelfverklazrde verkeersspecialisten)
Voor 20.000 km op een jaar. Wat niet overdreven is. Betaal je dus een fortuin.
Proficiat

En brilsmurf Benny rijdt waarschijnlijk rond met een chauffeur, dus die zakkenvuller heeft geen last van de miserie die hij veroorzaakt, en die is samengevat: 't gaat geen pretje meer zijn om te gaan werken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Je kan inderdaad perfect iets weggeven voor een appel en een ei, dan kost u dat een appel en een ei maar is het nog altijd niet gratis.
Hiermee toon je pas echt aan op wat voor een leugenachtige manier jij "debatteert". :bang:
Wat is het volgende?
Schrijven dat een stoel kan vliegen, en dan achteraf een stoel gaan herdefiniëren tot "vliegtuig"?
Je maakt jezelf gewoon ronduit belachelijk.
Weggeven is weggeven, en dat is gratis.
Als je anders bedoelde had je maar iets anders moeten schrijven.
Dizzy schreef:Met krijgen is het hetzelfde, om iets te krijgen moet je vaak iets geven maw betalen.
Dus krijgen is een synoniem voor betalen bij Dizzy? :lol:
Knoop het maar goed in je oren, beste forumgenoten.
Met dit soort mensen zou je dus moeten debatteren.
Mensen die om het even wat uit hun botten slaan, en daarna het woordenboek gaan heruitvinden om niet te moeten toegeven dat het nergens op sloeg.
Je gaat af als een gieter....
Dizzy schreef:Veel internetdiensten zijn gratis maar je betaalt met je privacy. Heel deze semantische discussie is eigenlijk te belachelijk voor woorden
Neen, ze maakt heel veel duidelijk, namelijk dat jij heel graag uit je nek kletst, en als je daarmee geconfronteerd wordt, je daar probeert uit te lullen.
Maar goed, iedereen kan het hier mooi lezen, Dizzy is niet te vertrouwen.
Dizzy schreef:Kunnen we het daar over hebben ipv kinderachtige intentieprocessen te voeren naast de kwestie?
De enige die kinderdachtig doet ben jij.
Je komt hier beweren dat ik "mijn geloofwaardigheid" zou verliezen, maar als ik dan zwart op wit kom tonen hoe jij firmawagens als gratis voorstelde, probeer je je eruit te lullen.

Kijk, er zijn regelmatig mensen waar ik het oneens mee ben op discussieforums.
Maar er zijn verschillende manieren van debatteren.
Mensen die de betekenis van woorden proberen te herinterpreteren omdat ze in het ongelijk gesteld zijn, dat is gewoon kinderachtig.

Op naar serieuzere debatgenoten.
Dizzy's woorden hebben toch geen betekenis, of om het even wat wat hem vandaag goed uitkomt...
sky schreef:Ik heb straks gezegd dat 85% van de mensen die op meer dan 26km van het werk wonen, aangeven dat ze geen alternatief hebben. Neem de salariswagen af, en dan? Wat moet er dan gebeuren? De wagen afnemen ging alles oplossen. Awel ik wacht.
Ik denk dat dat net hun bedoeling is.
Iets belasten waar geen alternatief voor is, vandaar dat de term (R)overheid zo correct is.
Ze wilden ons kapot belasten op flessenwater, blijken heel veel mensen over de grens te kopen.
Ze deden het met belastingen op tabak en sterke drank, idem ditto (of ze stopten met roken).
Dus gaan ze ons nu platbelasten via een kilometerheffing, goed wetende dat er geen alternatief is.
sky schreef:Het zijn die mensen, die elke dag in de file staan, die voor ons pensioen, of voor dat van onze ouders zorgen.
Een beetje meer respect voor de werkende mens kan geen kwaad.
Ja, en die huichelaars spreken dan graag van "de hardwerkende Vlaming".
Natuurlijk moet die Vlaming hard werken, als single zonder kinderen werk je immers voor 55% voor de Staat.
Een Staat die dan nog niet genoeg heeft, met tekorten kampt en nog wat dieper in uw zakken wil zitten.
sky schreef:Lees trouwens juist dat ze zeggen dat 5 cent veel te weinig is, moet minstens x3.(volgens de zogezegde zelfverklazrde verkeersspecialisten)
Voor 20.000 km op een jaar. Wat niet overdreven is. Betaal je dus een fortuin.
Proficiat
Inderdaad, een fortuin betalen om naar uw werk te gaan.
De hardwerkende Vlaming zal nog wat harder moeten werken, want de (R)overheid wil nog wat dieper in uw zakken zitten.
Slafes schreef:Dit is werkelijk de slechtste regering die we ooit al gehad hebben denk ik. AL een geluk dat het binnenkort verkieziengen zijn, want mijn stem gaat radicaal anders liggen deze keer.
Laat het wel dudelijk zijn, volgende partijen gaan akkoord met een kilometerheffing :

N-VA
CD&V
Open VLD
Groen
SP.a

De volgende partijen zijn tegen een kilometerheffing:

Vlaams Belang
PVDA

Kwestie dat mensen niet denken dat Ben Weyts of de N-VA de enigen zijn die een kilometerheffing willen opdringen.
Laatst gewijzigd door boulder 06 apr 2019, 02:27, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Normaal zouden we hier als moderators niet/minder ingrijpen maar als het op de man spelen wordt gaan we dat toch niet tolereren vrees ik.

Gaan we nu echt meerdere berichten spenderen aan wat voor de ene "dat" betekent en voor de andere "iets anders" en daar dan een zaak rond bouwen om elkaar af te breken?

Naar mijn bescheiden mening is "krijgen" niet een synoniem voor gratis want ik "krijg" ook loon, mijn werkgever "geeft" me dat loon etc etc.

Gezien Boulder liever op de man speelde dan op de bal hebben we met het modteam overlegd en een koel down periode van 2 dagen ingesteld voor Boulder.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Slafes schreef:Normaal zouden we hier als moderators niet/minder ingrijpen maar als het op de man spelen wordt gaan we dat toch niet tolereren vrees ik.

Gaan we nu echt meerdere berichten spenderen aan wat voor de ene "dat" betekent en voor de andere "iets anders" en daar dan een zaak rond bouwen om elkaar af te breken?

Naar mijn bescheiden mening is "krijgen" niet een synoniem voor gratis want ik "krijg" ook loon, mijn werkgever "geeft" me dat loon etc etc.
Er stond niet alleen "krijgen", er stond ook "weggeven".
Vind jij dat nu echt dat je dan nog kunt beweren dat daar een prijs tegenover staat?
Als jij in de krant leest dat Bill Gates 10 procent van zijn fortuin weggeeft aan de armen, moeten die armen dan een factuurtje verwachten?
Dat kun je toch niet meer serieus menen.


En neen, we gaan er geen bladzijden meer aan wijden.
Ik ga gewoon Dizzy negeren, voor mij heeft hij bij deze afgedaan als discussiepartner.
Een serieus mens geeft toe als hij een fout gemaakt heeft, die begint er zich niet uit te lullen door woorden een andere betekenis te geven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben zeer tevreden met de uitkomst en hoop dat gemaakte beloftes gehouden worden. Dat iemand niet met mij wenst te discussiëren is zijn goed recht. Er bestaat daar zelfs een optie voor om die persoon op een lijst te zetten op dit forum dacht ik. Wat ik wel erg betreur is dat men anderen probeert aan te zetten om deze eigen opvatting over te nemen, alsof niet iedereen voor zichzelf uitmaakt met wie zij spreken.

Ik kijk uit naar een volwassen discussie over de kern van de zaak nl SKH.

Dat bedrijven zich steeds meer aanpassen aan de nieuwe realiteit en alternatieve vormen van mobiliteit meer kansen geven verscheen vandaag een mooi artikel in DS, de krant die zelf verhuist naar Brussel en de salariswagens daarbij stevig terugschroeft. Het artikel toont aan dat er wel degelijk veel mogelijk is als er ook de nodig wil is. Dat zal nooit voor elk bedrijf en werknemer kunnen maar als we al beginnen bij zij waarvoor het wel kan, is een enorme omslag mogelijk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Is het dan niet erg dat een bedrijf naar Brussel, de stad met de meeste verkeersproblemen, moet verhuizen om een oplossing te kunnen bieden voor mobiliteit ? Waarom kan dat niet waar ze nu zitten ? Het zegt toch veel over de 'alternatieven' die er nu al zouden moeten zijn, toch ?

Trouwens, hoeveel mensen moeten er echt ter plekke zijn om een krant en een website te maken in deze digitale tijden ?


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Dizzy: Je wil een volwassen discussie, maar slaagt er toch ook in om zelf dingen in het belachelijke te trekken door te beginnen over studies omtrent de schadelijkheid van roken...

Het is uiteraard zo dat het aantal wagens blijft stijgen en dat uitstoot schadelijk is. Ik ben de eerste om op de barricade te springen om dat aan te kaarten. Maar er is geen enkel verband tussen het terug dringen van het aantal wagens en SKH en er is dus ook geen enkel verband met het aantal slachtoffers op de weg. Net zoals de torenhoge accijnzen het autogebruik niet terug gedrongen hebben. Het is het overduidelijke bewijs dat die incentive niet werkt. De toegenomen mobiliteit is voor een groot stuk inherent aan de economische groei. De verschillende aspecten zijn hier al aan bod gekomen dus die ga ik niet herhalen. Ook die mobiliteit zal moeten aangepakt worden.

Beloon mensen om een andere optie te kiezen. Dat werkt veel beter. Ik heb absoluut geen vertrouwen in politici die enerzijds een afbouw van het openbaar vervoer promoten en doorvoeren en tegelijk SKH willen invoeren. Als er dan nog geen lamp begint te branden...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Misschien alvast een lichtpuntje op de zaak... NVA staat zelf niet meer achter zijn minister omdat de achterban het niet lust. Lees= het gaat hen stemmen kosten.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/n- ... ~afba82bc/

Ik ben zelf niet tegen een kilometerheffing, maar in hemelsnaam, zoals die er nu bij lag was het te gek voor woorden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Slafes schreef:Misschien alvast een lichtpuntje op de zaak... NVA staat zelf niet meer achter zijn minister omdat de achterban het niet lust. Lees= het gaat hen stemmen kosten.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/n- ... ~afba82bc/

Ik ben zelf niet tegen een kilometerheffing, maar in hemelsnaam, zoals die er nu bij lag was het te gek voor woorden.
Als ik op facebook kijk hoeveel tegenkanting N-VA nu krijgt, dan gaan ze zich dit nog beklagen.

Ze proberen er zich nog uit te lullen door te zeggen dat het maar wat studies zijn, dat de uiteindelijke uitwerking niet vastligt, etc.
Feit is dat wat ik hier al 3 jaar lees, dat het toch allemaal vastligt en protest niets uithaalt, in de feiten niet blijkt te kloppen.
De burger moet in meerderheid niets hebben van deze platte belastingsverhoging.
Ik hoop alleen dat de mensen beseffen dat N-VA niet de enige is die die kilometerheffing wil.
CD&V, Open VLD, SP.a, Groen willen die ook.
Het helpt dus niet om voor een van deze andere partijen te stemmen.

Enige oplossing is Vlaams Belang of PVDA stemmen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb grondig mijn buik vol van die excellenties politici die voortdurend bezig zijn om de burgers van dit niemendal landje zoveel mogelijk geld af te troggelen.
Mei komt eraan en deze keer ga ik mij goed bezinnen waar ik het bolletje kleur, je weet nooit dat het de laatste keer is. Volgende keer kunnen ze misschien ook zichzelf kiezen zoals dat groepje onverkozenen in het EU-parlement die gewoon zijn om champagne bij hun ontbijt te drinken, of Toscaanse wijn.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aan de ene kant ben ik niet tegen een kilometerheffing, aan de andere kant weer wel.

Het klinkt volkomen logisch dat iemand die een auto bezit en die gebruikt om op zaterdag de boodschappen te doen minder moet betalen dan iemand die elke dag die auto van stal haalt en daar mee rond bolt.

Aan de andere kant : waarom halen mensen hun wagen van stal? Meestal om te werken. Al dan niet vrijwillig. Moeten die mensen dan allemaal gigantische bedragen betalen om een inkomen te hebben, of om een goede daad te verrichten?
Rond de jaarwisseling kwam mijn auto op de magische 200.000km. Ondertussen zit ik rond de 208.000km. En dat is een privéwagen, waar ik elke euro zelf voor betaal. 80% van die km's zijn ritten van mijn thuis naar ambulancestandplaatsen in de provincie Antwerpen. Woon/Werk verkeer dus. De overige 20% zijn verplaatsingen van mij en mijn vriendin voor recreatieve doeleinden. Lees : naar het datacenter (Brugge), familie, vrienden, boodschappen, ...

Heb er dus wel wat een (serieus) dubbel gevoel bij wat dit in werkelijkheid gaat geven eens het zover is...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

krisken schreef:Het klinkt volkomen logisch dat iemand die een auto bezit en die gebruikt om op zaterdag de boodschappen te doen minder moet betalen dan iemand die elke dag die auto van stal haalt en daar mee rond bolt.
..
Waarom is dat logisch?

De discussie over wie meer recht zou hebben op de weg is spijtig genoeg nog niet volledig gevoerd. Er zijn hier mensen die meer rechten willen geven op mensen/individuen die voor hun werk op de baan zouden moeten zijn.

Maar het zal niet zo zijn. Iedereen krijgt die platte vlaktaks los in zijn smoel gekletst.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik vergelijk het wat met boodschappen doen : hoe meer je koopt (= km's die je doet), hoe meer je betaald aan de kassa.
Eigenlijk ben ik meer voorstander van een vast maximaal bedrag vanaf een aantal km's, en mensen die hun auto amper of niet gebruiken, die betalen dan gewoon minder.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dus bij deze leg je je al automatisch neer bij 'het systeem'? Ik zit een zware vervuilende industrie. Als ik zie wat daar uit gestoot wordt, zonder enige voorwaarden zou ik daar geen kanttekeningen bij mogen maken?

Sommigen hier zitten als loonslaaf in hun wagen en gaan er nu ook voor mogen betalen om tegen hun goesting in die opstropping te zitten. Goe bezig of niet?? 26 mei...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is niet me neerleggen bij "het systeem", maar een andere kijk op de zaak : momenteel betaald iedereen een bepaalde som taksen en belastingen op het gebruik van hun wagen. Dit zou, althans dit beloven ze, wegvallen en vervangen worden door een bepaald bedrag per kilometer. Sommige, vooral oudere, mensen zullen dit ongetwijfeld voordeliger vinden. En ik begrijp hun ook! Waarom zouden zij evenveel belastingen/taksen moeten betalen dan iemand de auto elke dag gebruikt en een honderdvoud aan kilometers per jaar doet? Voorbeeldje : twee huizen van mij woont er een oudere dame die haar auto maar voor één ding gebruikt : de wekelijkse boodschappen. Haar tochtje van elke week is iets van een 10km lang langs zowat alle gekende winkels (Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour, ...), gevolgd door haar bank (waar ze nog steeds de overschrijvingen dumpt), om vervolgens via de apotheek terug naar huis te gaan. Doe dat elke week opnieuw en je komt uit op 520km per jaar. Nu goed, eens in de zoveel weken gaat ze naar de kinderen gaan babysitten en zo... Ze doet maximaal echt 1000km per jaar. Maar zonder auto kan ze geen boodschappen doen en is ze een deel van haar onafhankelijk zijn kwijt. Ja, er is een deelauto in Wetteren (https://www.partago.be/wetteren.html) maar die staat een goeie 5km van haar deur en is niet beschikbaar overdag tijdens de weekdagen. Absoluut niet interessant dus. En op haar ouderdom zie ik haar niet echt op de fiets kruipen met al die boodschappen. Voor haar zouden lagere taksen/belastingen dus wel een voordeel zijn. Wat zij immers doet op een jaar, doe ik op een tweetal weken. Maar aan de andere kant pleit ik voor een bepaald plafond aan taksen en belastingen, bijvoorbeeld ter hoogte van wat ik nu betaal.

Wat de zware vervuilende industrie betreft : dit neem ik met veel plezier aan. Zowel in Antwerpen, Brussel als in Gent kan je de LEZ per direct stopzetten als je de haven (die vlak naast de stad ligt) sluit. Denk dat dit meer effect gaat geven dan auto's trager laten rijden en mijden in sommige delen van de stad. Die dieselschepen liggen gewoon voor anker in de haven, maar de dieselmotoren gaan nooit uit. En als ik de walmen bekijk die daar uit komen en richting het centrum gaan... Idem dito voor alle fabrieken die rondom de steden zitten (en meestal eveneens rond de haven).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Zowel in Antwerpen, Brussel als in Gent kan je de LEZ per direct stopzetten als je de haven (die vlak naast de stad ligt) sluit.
Als je de haven van Antwerpen sluit kan je de LEZ vooral stopzetten omdat veel mensen geen job meer hebben en dus niet meer moeten rijden. We hebben het hier over de grootste economische pool en de grootste werkgever (als je alle havenbedrijven rekent) van het land. Nogmaals: de grootste. En dan hebben we het nog niet over andere bedrijven die niet in de haven liggen maar er wel van afhangen voor hun bestaan. En dan hebben we het uiteraard ook nog niet gehad over het feit dat scheepvaart - en zeker zeevaart - beschermd wordt door oude internationale verdragen waardoor je niet zomaar wat kan doen daarmee.

Je moet ook de kosten/baten bekijken. Die boot kan niet thuiswerken, niet telewerken, of het OV nemen. Hij heeft wel aan andere optie: Rotterdam. Rederijen hebben al aangetoond dat ze zich snel kunnen verenigen en wegblijven als je ze begint te belasten. Wagens daarentegen blijken niet gevoelig te zijn daarvoor, evenmin vrachtwagenbedrijven die al km-heffing betalen. De belasting is nog nooit zo hoog geweest en toch blijft het aantal voertuigen spectaculair stijgen in ons land. Maw: voertuigen maken het gemakkelijk voor politici en profileren zichzelf als captive audience voor LEZ, schepen doen dat wijselijk niet. Politici hebben hierdoor het idee ontwikkeld dat wagens onstopbare geldkoeien zijn.

Daarnaast zijn vakbonden en politici ook te sterk verweven met elkaar, LEZ bestaat voor een deel omdat vakbonden geen acties van hun leden daartegen organiseren of dekken, waardoor de enige gesanctioneerde manier waarop de werknemer een vuist kan maken maken onmogelijk wordt. LEZ is er dus vooral omdat de mensen die het moeten betalen erg zwak staan, zich niet kunnen verenigen, en dat bovendien nog eens allemaal in stand houden ook door jaarlijks vakbondsgeld te betalen. Betalen om te mogen betalen.

Mensen kunnen zich als reactie daartegen uiteraard ook gaan organiseren buiten het vakbondswezen om. De "gele hesjes" hebben dat in Frankrijk gedaan, gevolg: Macron's brandstoftaks geschrapt. Maar je moet met velen zijn om dat te doen, en de Vlaming draagt die moed niet in zijn genen. Maw: dat we LEZ betalen ligt eigenlijk echt alleen maar aan onszelf, want we houden zelf onze institutionele onmacht in stand om daar tegen op te komen. Voor rekeningrijden zal het niet anders zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef:Daarnaast zijn vakbonden en politici ook te sterk verweven met elkaar, LEZ bestaat voor een deel omdat vakbonden geen acties van hun leden daartegen organiseren of dekken, waardoor de enige gesanctioneerde manier waarop de werknemer een vuist kan maken maken onmogelijk wordt.
Wat een stelling is dat. Weet jij wat er bij de vakbonden leeft? Wees heel voorzichtig in je standpunt. Je bevindt je op heel glad ijs om zulke argumenten aan te halen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef: Wat een stelling is dat. Weet jij wat er bij de vakbonden leeft? Wees heel voorzichtig in je standpunt. Je bevindt je op heel glad ijs om zulke argumenten aan te halen.
Ik bevestig 100% mijn punt dat het huidig syndicaal model verhindert dat werknemers zich conventioneel kunnen organiseren in het verzet tegen hun bekommernissen als LEZ en rekeningrijden, terwijl de werknemer dat in stand houdt door het gelag van de vakbond te betalen.

Het model heeft daarnaast ook heel veel draagvlak verloren bij werkgever en werknemer, onder meer door enkele recente nationale stakingen die als doel hadden de tanende populariteit van de drie oude politieke partijen te remediëren, en waarbij bedrijven die nu eens helemaal niets met die partijpolitiek vandoen hebben economisch zwaar getroffen werden, dit alles (verplicht) gesponsord door werknemers waarvan de grote meerderheid niet kon uitleggen waarvoor er nu precies gestaakt werd, en zich bij nader inzien eigenlijk meer zorgen maken over hun stijgende belastingen en de jobs die ze zien wegsmelten naar het buitenland (ja, ik heb het dan bijvoorbeeld over fulfillment in e-commerce) dan over het aantal zetels dat de partijen halen.

Wie vertegenwoordigen die vakbonden eigenlijk nog? #nietwij

Ik pleit niet voor het afschaffen van vakbonden, wel voor een frisser en moderner syndicaal model geinspireerd op de landen die ten noorden van ons liggen. Waar vakbonden een verlengstuk zijn van werknemers ipv politieke partijen, waar overleg en compromis centraal staat, waar de individuele bijstand van de vakbond aan de werknemer meer gewaardeerd wordt, en waar staken het laatste middel is, nooit het eerste.

Voor het overige ga ik hiet hier niet meer hebben over de vakbonden, is voer voor een andere topic.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De havens zijn inderdaad de grootste werkgever en verantwoordelijk voor duizenden jobs. Maar tegelijk ook de meest vervuilende plek die er in België is.

Wat ik nu wat hoor is van "de havens zijn goed voor onze economie, dus we laten ze met rust, ook al zijn ze vervuilend". En wat dan met de mensen die elke dag naar hun job rijden? Die zijn eveneens vervuilend, en zijn eveneens goed voor de economie.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@DS verhuist naar Brussel
Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven zijn heel bereikbaar met het OV. Met de auto is het wat anders :).
De argumentatie voor DS om naar Brussel te verhuizen is om vlak bij het politieke toneel te zitten.

@SKH
Ik kan niet wachten op de invoering ervan, maar ik wil de politieker nog zien die het aandurft. Het zal ofwel in 2019/2020/2021 gebeuren, ofwel niet. Dan heb je als politicus nog enkele jaren om aan de burger te laten zien dat het invoeren van SKH prima verlopen is en je hebt tijd om wat kinderziektes eruit te halen, voor er opnieuw verkiezingen zijn.
Vergelijk het met het invoeren van het circulatieplan in Gent: dat hebben ze ook niet een week of een paar maand voor de verkiezingen gedaan. Nu kon het systeem zijn merites al bewijzen tegen de gemeenteraadsverkiezingen.
Dat de NVA niet meer achter minister Weyts staat en dus opnieuw een bocht van 180° maakt (herinner u het Marrakech-pact) toont aan hoe bang die partij is. Normaal loopt de kapitein voor zijn troepen, bij de NVA lopen ze er al een tijdje achter. Weyts weet waarom hij het wil invoeren, de NVA weet dat ook: oplossen van de verkeersknoop, congestie, ... Maar het bekt leuker om er tegen te zijn.

@syndicaal model
Als de vakbonden betogen tegen regeringsbeleid wordt hen verweten dat ze zich moeien, doen ze het niet, krijgen ze het verwijt dat ze zich verzetten tegen conventioneel organiseren van werknemers. Wat is het nu eigenlijk?
Persoonlijk denk ik dat de vakbond zich NIET uitspreekt om dezelfde reden dat de NVA nu een bocht maakt:
- empirisch is het zonneklaar wat er moet gebeuren -> vandaar voorstander
- heel wat mensen hebben schrik dat het hen veel geld gaat kosten -> vandaar tegenstander
Dan zwijg je als vakbond beter, en breng je uw argumenten op tafel om maatregelen te bepleiten die een invoering verzachten.

@bedragen
Ik zie hier bedragen passeren die nog steeds heel laag zijn, niet?
ub4b vermelde €1200 per jaar, dat is €100 per maand. Wat betaal je nu aan BIV en VB? Hoe regel je uw woon-werkverkeer nu in uw belastingen? Pas als we heel het plaatje kennen, kan je oordelen wat het gevolg is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als ik het BIV bekijk van een Ford Fiesta: 344 euro, rijtaks 128 euro.

Probleem is als ze dit vandaag zouden invoeren, ik heb mijn BIV wel reeds betaald en voor 128 euro rijtaks kan ik minder kilometer doen dan wat ik nu doe. Dan heb ik gerekend aan 2c en niet eens de 25c aan forfetaire kost gerekend.

Wat Ben Weyts beweert bij hoog of bij laag dat dit budget neutraal is? Als slechts 7000km op jaarbasis al voor een behoorlijke verhoging zorgt dan weet iedereen dat het gaat om een belastingsverhoging he.

Ik blijf er wel bij, voor sommigen gaat dat lager uitvallen. 3 liter audi? Ho ja, welkom slimme kilometer vergoeding omdat die op jaarbasis al een behoorlijk hoog bedrag dient te betalen. Men zit zo in over het milieu dit, het milieu dat, maar met een slimme kilometerheffing wordt daar ook totaal geen rekening mee meer gehouden ineens?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

De BIV is slechts 1 x bij aankoop van je auto. Als je tien jaar ermee zou rijden is de jaarlijkse kostprijs slechts een tiende daarvan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef: Wat ik nu wat hoor is van "de havens zijn goed voor onze economie, dus we laten ze met rust, ook al zijn ze vervuilend". En wat dan met de mensen die elke dag naar hun job rijden? Die zijn eveneens vervuilend, en zijn eveneens goed voor de economie.
Lees dan de rest van mijn post :-) .

Het gaat absoluut niet over wie goed is voor onze economie. Het gaat over wie een vuist kan maken die niet genegeerd kan worden, en wie dat niet kan.
heist_175 schreef:Persoonlijk denk ik dat de vakbond zich NIET uitspreekt om dezelfde reden dat de NVA nu een bocht maakt
Na de verkiezingen zal N-VA weer een bocht maken, net zoals ze de vorige 5 jaar met regelmaat gedaan hebben. Niets geloven van wat er allemaal in de campagne beweerd wordt.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

krisken schreef:Goh ik vergelijk het wat met boodschappen doen : hoe meer je koopt (= km's die je doet), hoe meer je betaald aan de kassa.
Eigenlijk ben ik meer voorstander van een vast maximaal bedrag vanaf een aantal km's, en mensen die hun auto amper of niet gebruiken, die betalen dan gewoon minder.
Dat kan men eigenlijk makkelijk implementeren zonder veel kosten of rompslomp:
Bij de jaarlijkse autokeuring schrijft men (nu reeds) het aantal gereden kilometers van elke wagen op.
Dit deze cijfers kan men makkelijk gebruiken voor een eenvoudige kilometerheffing?

Indien men wil kan men deze heffing naar boven of onder corrigeren. Zoals nu met de verkeersbelasting: het aantal fiscale PK's
van het voertuig een een aantal andere parameters (voor Vlaanderen)

Voor iemand die een nieuwe wagen heeft kan men werken zoals met de water/elek meter: om de twee jaar zelf doorbellen.
Geen apps of on board units nodig.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Interval van keuring is afhankelijk van diverse factoren en kan 1 - 2 of 4 jaarlijks zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik vrees dat dit tot een toename van het aantal ongekeurde voertuigen in het verkeer zou leiden, met alle gevolgen vandien.

Evenals het aantal "diefstallen" van gebruikte voertuigen die merkwaardig genoeg steeds gebeuren net op de dag dat de eigenaar een nieuwe wagen koopt, wat een toeval.

En hoe gaat de buitenlander zijn rekeningrijden dan betalen?

Ik zie de goede bedoelingen wel in voorstellen als deze, maar je moet altijd opletten voor ongewenste bijwerkingen. Je moet echt van de veronderstelling uitgaan dat, als er een manier is om het te ontwijken (zelfs al is dat illegaal), dat mensen het zullen vinden, toepassen en met elkaar delen.

We moeten daarnaast ook niet het warm water opnieuw uitvinden, de combinatie van OBU EN nummerplaat-OCR (voor zij die zonder OBU rijden) is de methode die in alle succesvolle buitenlandse schema's toegepast wordt en bewezen heeft doeltreffend te zijn.

Dit kan je inderdaad ook ontwijken hoor, trucjes zijn de nummerplaat goed vuil maken of een hendeltje naast het stuur waarmee je de nummerplaat even kan laten "verdwijnen" wanneer je een OCR-camera passeert. Maar het systeem zal dan wel registeren dat een voertuig zonder OBU op de inductielussen gepasseerd is en er geen OCR mogelijk was, en zal de camerabeelden doorgeven aan de politiediensten, die dat voertuig - als ze willen - aan de volgende oprit kunnen verwelkomen. Het trucje duurt dus nooit erg lang.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Budget neutraal verwijst naar het budget van de overheid. Ze bedoelen dat de belasting in globo niet zal veranderen. Maar individueel zal het inderdaad afhangen van je rijgedrag, hoeveel en wanneer je rijdt. Wie veel rijdt en tijdens de spits zal meer betalen. Wie weinig rijdt en vooral daluren zal minder betalen.
Dat is logisch want dat is net de bedoeling, dat men kritischer nadenkt voor men de auto neemt. Anders zou die belasting vrij zinloos zijn.
En dat is nu net het goede aan deze heffing: je kan ze vermijden door je gedrag aan te passen. En dat is toch veel intelligenter dan belastingen op arbeid, waar je dus gestraft wordt als je (meer) werkt of meer verdient.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eigenlijk zijn de Walen nog het slimste af vrees ik. Een vignet kopen en klaar. Zelfde systeem dus als in pakweg Tsjechië. Een oplossing die relatief goedkoop is, en waarmee je ook de buitenlanders op onze wegen laat betalen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Een oplossing die relatief goedkoop is, en waarmee je ook de buitenlanders op onze wegen laat betalen.
EU zal vanaf 2023 verbieden dat er nog tol geheven wordt op basis van forfait (zoals het vignet), onder meer om niet langer de oneerlijke praktijk te hebben waarbij een Europeaan die een keer per jaar door een ander Europees land met vignet rijdt (op weg naar vakantiebestemming bv), relatief veel meer betaalt voor het gebruik van die infrastructuur dan iemand die daar woont en er dagelijks gebruik van maakt.

Tol mag vanaf 2023 enkel nog op basis van het aantal gereden km geheven worden. Let op dat bv een vervuiltaks als LEZ hier niet onder valt, de maatregelen betreft enkel retributies voor het gebruik van de weginfrastructuur.

https://www.euractiv.com/section/road-c ... aft-rules/

Schrap vignet dus ook maar van de lijst. Het zal in Wallonie ook niet komen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Misschien moeten we ook wel ns beginnen nadenken over de EU en hun beslissingen ... Leuk natuurlijk dat je als Europeaan niks of een pak minder dan op heden zal moeten betalen om door een ander land te rijden, maar een echt alternatief geven ze niet. Alé een alternatief dat geen miljoenen euro's kost toch. Ik betaal bijvoorbeeld met plezier de péage in Frankrijk omdat ik er ook wat voor terug krijg : mooie, effen aangelegde wegen, rustplaatsen die verzorgd en netjes zijn (én gratis meestal), ... Een heel verschil buiten België waar onze wegen rampzalig zijn (in Vlaanderen nog relatief OK, in Wallonië is het een ander paar mouwen) en waar je in een rustplaats de weg naar de wc niet moet vragen, je gaat gewoon af op de geur ...

Zie wat er nu gebeurd met de Viapass : alles boven de 3.5ton moet een bakje aan boord hebben, en nu reeds een km heffing betalen. Gevolg : op zowat elke parking van om het even welk buurland met België staan er dagelijks tientallen Polen, Bulgaren, Tsjechiën, Roemenen, ... alles van een vrachtwagen over te laden in die kleine bestelbusjes. En zo is het hele systeem dat we hebben opgezet en wat ons een paar miljoen euro's heeft gekost plots niet veel meer waard ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:maar een echt alternatief geven ze niet.
Jawel, OBU is het alternatief dat ze geven, en bovendien moet die OBU op elke Europese tolweg werken, niet enkel in het land waar die uitgegeven is.
krisken schreef:En zo is het hele systeem dat we hebben opgezet en wat ons een paar miljoen euro's heeft gekost plots niet veel meer waard ...
Zoals ik daarpas al zei: "je moet echt van de veronderstelling uitgaan dat, als er een manier is om het te ontwijken (zelfs al is dat illegaal), dat mensen het zullen vinden, toepassen en met elkaar delen". En dat is wat ze doen.

Voer algemeen rekeningrijden en ze kunnen het niet meer op die manier ontwijken, want de km-heffing voor vrachtwagens zal daar in opgaan.

Ze zullen ongetwijfeld hun nummerplaten dan met een laag stof en vuil bedekken om te zien of ze daar mee wegraken of niet. Is aan de politie om hier hard tegen op te treden met inbeslagname van het voertuig wegens wettelijk niet in orde (boetes hebben geen zin want die betalen ze toch niet; maar hun inkomen hangt af van hun voertuig, dus daar raak je hen waar het pijn doet). Het systeem maakt het de politie iig gemakkelijk: bericht "zonet onleesbare nummerplaat gepasseerd op E40 thv km 90.4, richting west" met camerabeelden van het voertuig bijgevoegd. Als er in het begin harde acties zijn hiertegen zal het wel als een vuurtje gaan in die gemeenschap dat ze maar beter gewoon een OBU installeren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”