Dizzy schreef:
Wat ik helemaal niet snap is dat mensen zo'n probleem hebben met hun recht om te stemmen (niemand kan je verplichten geldig/niet blanco te stemmen).
Ik denk niet dat er velen zijn die een probleem hebben met het recht om te stemmen, wel met de opkomstplicht. Met opkomstplicht straf je zowel mensen die wel willen stemmen (langere wachtrijen) als zij die niet willen stemmen (belediging, geen respect voor hun tijd). Zoals je zegt is er immers geen plicht om te stemmen, ik zie dan ook niet in waarom je de mensen wel verplicht naar het stemhokje te trekken. De afschaffing van de opkomstplicht zou minstens voor de mensen die wel willen stemmen een vlottere stembusgang en kortere wachtrijen opleveren, wat de democratie weer ten goede komt.
Opkomstplicht is een achterhaald concept dat je anders alleen nog ziet in Griekenland en Thailand, niet meteen goede referenties denk ik. Stemplicht en opkomstplicht zijn beiden een vorm van overheidsinmenging die afbreuk doen aan het basisprincipe van de democratie: "rule by people", waarbij de soeveriniteit volledig bij de burger ligt.