Vergoeding bijzitter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Daar kan je dan eventueel negatieve stemmen bijvoegen, waarbij elke stem die je negatief uitbrengt 1 stem aftrekt van het resultaat van de persoon/partij in kwestie.
Zoiets lijkt me nefast voor kleine partijen... het zou namelijk zwaarder doorwegen als stemmers van een grote partij allemaal een kleine partij een negatieve stem zouden geven versus andersom.

Ik zou liever stemmen op standpunten dan op iemand z'n kop of zijn partij.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dan heb je weer het problem dat ze allemaal wel vanalles beloven te doen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Net zoals nu dus :lol:

Op die manier moet iedereen zich achter het standpunt zetten en uitvoeren (op basis van het aantal stemmen).
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Zoals de brexit dus.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben idd ook geen grote fan van negatieve stemmen, tenzij mss louter indicatief.
Meerdere stemmen zodat je kan verdelen daarentegen...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Bij lokale verkiezingen zou ik voorstander zijn van een vorm van directe verkiezing: iedereen rangschikken in volgorde van voorkeursstemmen... Misschien valt er in zo'n systeem ook wel iets te verzinnen voor mensen die hun mandaat niet opnemen.
Gedaan met voorafgaande afspraken, karteltoestanden, alternatieve meerderheden...

Werk niet goed (genoeg) gedaan in de afgelopen periode -> minder stemmen -> exit
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dan kan je als gemeenteraad deze of gene tegenwerken en hij "heeft zijn werk niet goed gedaan"
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
nightwish
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Zijn hier nog bijzitters die hun royaal presentiegeld nog niet hebben ontvangen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

nightwish schreef:Zijn hier nog bijzitters die hun royaal presentiegeld nog niet hebben ontvangen?
^ Kon al raden dat het dit ging zijn als ik zag dat er een nieuwe post was in deze topic.

Na elke verkiezing leren heel wat nieuwe mensen weer wat een late betaler de overheid is. Dat komt nog eens bovenop de andere beledigingen: "verplicht" worden (vaak meermaals), kostbare vrije tijd moeten opgeven, dom en achterhaald werk moeten uitvoeren, onmisbare hulp verlenen bij het uitdelen van politieke postjes waarbij politici flink poen kunnen gaan scheppen terwijl men zelf maar een habbekrats ontvangt, etc...
nightwish
Starter
Starter

CCatalyst schreef:
nightwish schreef:Zijn hier nog bijzitters die hun royaal presentiegeld nog niet hebben ontvangen?
^ Kon al raden dat het dit ging zijn als ik zag dat er een nieuwe post was in deze topic.

Na elke verkiezing leren heel wat nieuwe mensen weer wat een late betaler de overheid is.
Dit was de 8ste keer dat ze mij wisten te vinden. Een groentje kan je mij dus bezwaarlijk noemen.
De vorige keren verliep de uitbetaling vrij vlot, deze keer loopt het echt de spuigaten uit. Maar ja, er zal iemand moeten opdraaien voor de graaivergoedingen zeker :roll:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Hier is het al een dikke week binnen.
J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Heb al meermaals moeten helpen bij de verkiezingen en heb er ook geen probleem mee. Wil je een democratie dan moet je er m.i. ook die kleine bijdrage voor over hebben. De vergoeding was nog veel lager toen.

Ik vind wel dat het niet telkens dezelfde moeten zijn en dat men bijvoorbeeld max 2 keer kan aangeduid worden. In kleine gemeenten komt men echter vaak bij dezelfde uit en soms doen die dat ook gewoon graag.

Wat ik helemaal niet snap is dat mensen zo'n probleem hebben met hun recht om te stemmen (niemand kan je verplichten geldig/niet blanco te stemmen). We hebben verdorie lang en hard moeten vechten om dit recht te bekomen. Ik snap ook niet dat zovelen zich geroepen voelen om over alles en nog wat hun mening te geven maar als ze dan eens gevraagd worden naar hun mening dan geven ze niet thuis :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons viel het op dat het hele bureau was samengesteld uit mensen uit dezelfde straat, eerlijk verdeeld ?
Toen ik dertig was zei men 'het zijn allemaal dertigjarigen' en nu, meer dan 15 jaar later heb ik het terug aan mijne rekker gehad, eerlijk verdeeld ?
Als iedereen met stemrecht één keer in z'n leven gaat 'zitten' of 'tellen' dan hebben we zelfs volk over...

J.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Wat ik helemaal niet snap is dat mensen zo'n probleem hebben met hun recht om te stemmen (niemand kan je verplichten geldig/niet blanco te stemmen).
Ik denk niet dat er velen zijn die een probleem hebben met het recht om te stemmen, wel met de opkomstplicht. Met opkomstplicht straf je zowel mensen die wel willen stemmen (langere wachtrijen) als zij die niet willen stemmen (belediging, geen respect voor hun tijd). Zoals je zegt is er immers geen plicht om te stemmen, ik zie dan ook niet in waarom je de mensen wel verplicht naar het stemhokje te trekken. De afschaffing van de opkomstplicht zou minstens voor de mensen die wel willen stemmen een vlottere stembusgang en kortere wachtrijen opleveren, wat de democratie weer ten goede komt.

Opkomstplicht is een achterhaald concept dat je anders alleen nog ziet in Griekenland en Thailand, niet meteen goede referenties denk ik. Stemplicht en opkomstplicht zijn beiden een vorm van overheidsinmenging die afbreuk doen aan het basisprincipe van de democratie: "rule by people", waarbij de soeveriniteit volledig bij de burger ligt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Stemmen voor traditionele partijen is lange tijd een vorm van ¨automatisme¨ gebleven. Vandaag is het politieke landschap veel meer versnipperd, waardoor opkomstplicht niet meer winstgevend is...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Er is hier genoeg te lezen waarom opkomstplicht wel degelijk nuttig is. Anders kunnen we eens naar de Brexit kijken, dat was met opkomstplicht niet gebeurd. De remainders kunnen nu wel janken en zagen maar het is hun eigen vadisge fout dat ze te lui en te dom waren om van hun recht gebruik te maken. Nu moeten ze leven met de keuze van anderen.

Ook in andere landen incl. de VS zie je mechanismen om bepaalde groepen te ontmoedigen om te stemmen. Dat is niet rule by the people maar fool the people.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Opkomstplicht nooit verwarren met bewust kiezen!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

klopt maar opkomstplicht gaat wel meer mensen bewuster doen kiezen omdat "ze toch moeten gaan".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, mensen zijn te weinig bezig met politiek omdat ze er zogezegd toch niets aan kunnen doen. Als iedereen zo redeneert klopt het uiteraard en doet de politiek helemaal wat ze willen. Het is een zelfvervullende voorspelling. Politiek zou ook op school aan bod moeten komen zodat mensen niet alleen financieel bijgespijkerd worden maar ook leren wat de verschillende stromingen inhouden.

Bewust kiezen is het beste maar onbewust kiezen is nog altijd beter dan een ander voor u laten beslissen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Niet naar het stemhokje gaan is nochtans evenzeer een keuze die gerespecteerd zou moeten worden... Hoeveel mensen uiteindelijk komen stemmen is in bepaalde zin ook een graadmeter. En zoals hierboven al aangehaald, ligt de bestaansreden van de opkomstplicht allesbehalve in het bewust/onbewust kiezen.

In landen die het best scoren in de democratie (Scandinavie) is er geen opkomstplicht, wij met onze opkomstplicht bengelen op plaats 32 met een "flawed democracy" rating wat wil zeggen dat er hier nog altijd geen volledige democratie is.

Als je dus echt een democratie wilt, werk dan maar aan betere inspraak van de burger (ook tussen de verkiezingen door) ipv te zeggen "opkomstplicht en we zijn klaar".
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schrijft: ...en doet de politiek helemaal wat ze willen...

Dat doet de politiek nu al, vermits onze zogenaamde volksvertegenwoordigers moeten stemmen/kiezen wat hun partijvoorzitter opdraagt! Ondanks de opkomstplicht, die er wel voor zorgt dat meer geld in het (partij)bakje komt :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Iedereen mag van mij beslissen om al dan niet te stemmen maar dan wil ik geen gezaag meer horen over de politiek van dat soort lui. Ik respecteer hun luiheid/keuze dus maar ze moeten geen respect voor hun politieke mening verwachten vermits dat te lastig is om eens om de zoveel jaar eens uit hun zetel te komen als ze het eens mogen laten blijken.

De historie en achterliggende historische redenen zijn één ding, er zijn nog altijd argumenten voor in deze tijden. Zoals ik al zei, bepaalde recente gebeurtenissen tonen het nut net aan.

Mensen die niet komen stemmen kunnen diverse redenen hebben dus zo'n goede graadmeter is het ook niet. Het kan zijn door politieke afkeer/desinteresse maar ook gewoon omdat ze liever in hun nest blijven liggen.

Ik heb de ranking eens bekeken, België scoort op veel gebieden goed maar niet op politieke cultuur en betrokkenheid. Dat is dus net mijn punt en daarom pleit ik voor meer aandacht voor politiek ipv te doen alsof het toch niets uitmaakt. Onze huidige rechten/plichten zijn er wel gekomen door mensen die erin geloofden en niet door vadsigaards die wel kunnen klagen maar niets ondernemen.

Nergens beweer ik dat opkomstplicht alles oplost, integendeel. Inspraak is goed maar er moet ook rekening mee gehouden worden zodat het niet enkel een praatbarak is voor de show. Met mensen die niet komen opdagen als het telt houdt men alvast geen rekening.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schrijft: ...zodat het niet enkel een praatbarak is voor de show...

Dat is spijtig genoeg wat er juist misgaat in dit landje (met 6 regeringen) :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Klagen over geldtekort maar wel 6 regeringen onderhouden, dat is inderdaad HET probleem van België.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Klagen over geldtekort maar wel 6 regeringen onderhouden, dat is inderdaad HET probleem van België.
Touché :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een systeem waarbij het budget voor de politiekers zelf afhankelijk is van het aantal stemmen zou pas leuk zijn :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster

Niet alleen leuk, maar vooral meer rechtvaardig :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:Een systeem waarbij het budget voor de politiekers zelf afhankelijk is van het aantal stemmen zou pas leuk zijn :lol:
Met wat goeie wil qua interpretatie is dat nu al zo. Een partij krijgt financiering gelinkt aan het stemmenaantal.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Juist, en dat brengt ons terug bij opkomstplicht!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Met wat goeie wil qua interpretatie is dat nu al zo. Een partij krijgt financiering gelinkt aan het stemmenaantal.
Ik heb het niet over partijen maar de ministers ed. ... weinig interesse van het volk, weinig loon... beetje zoals een verkoper die op comissie staat :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster

Waar moeten zij hun opstapvergoedingen dan blijven halen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Waar moet de man in de straat die gaan halen ?
Bo.
Member
Member

Maar die mogen gaan doppen, zegt de overbetaalde politieker dan.

Het is een paar dagen in het nieuws geweest en nu is het overgrote deel van belziek het weer vergeten...
De pers is hier even schuldig aan als de profiterende politiekers
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bo. schreef:De pers is hier even schuldig aan als de profiterende politiekers
Wat wil je dat de pers daaraan verandert?
De pers kan zulke zaken aan het licht brengen en er wat achtergrond bij geven, maar als de burger en politici het oké vinden - of niet erg genoeg om het te wijzigen - dan gebeurt er niets hé.
Je weet wel, de kracht van verandering :).
Bo.
Member
Member

Men had in de pers gerust alle profiteurs bij naam kunnen noemen samen met het bedrag.

Dus ook alle lokale politiekers...

Maar de pers is natuurlijk politiek afhankelijk voor primeurs en lekken, zeker op lokaal niveau.
Tel daarbij het tanend medialandschap op en je komt tot een weinig activistische berichtgeving
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn namen en bedragen genoemd van diverse politici van verschillende partijen. De pers heeft haar werk dus gedaan.

Anderzijds is het jammer dat er niet meer sites zijn zoals Apache die wel eens onwelriekende zaken aan het licht brengen en wel onafhankelijk zijn van partijen. De zaak van de connectie immo en stadsbestuur Antwerpen is echter ook een stille dood gestorven ondanks hun inspanningen. Soms kan je denken dat het volk bedrogen wil worden.

Het probleem bij politieke onrechtvaardigheden is dat de politiek ze zelf moet oplossen en dus in eigen vel moeten snijden. Dat gaat altijd traag en men probeert het telkens op de lange baan te schuiven. Eerst komt er een onderzoek/commissie en dan volgt er een verslag en dan gaat men over dat verslag vergaderen en ondertussen is iedereen het al lang vergeten. De verandering is dan meestal nog eens een maat voor niets of geldt enkel voor de volgende generatie politici. We zagen dit bij de pensioenregeling voor politici. Bij de burger ging dit zeer snel ondanks dat het in geen enkel verkiezingsprogramma stond en gold het direct.

De financiering van de partijen is ook zo'n uitwas. De partijen weten niet meer wat gedaan met hun geld, een duidelijk teken dat het teveel is (70 miljoen EUR/jaar). De partijen die er tegen waren ontvangen nu het meeste geld en zullen dus niets doen en gewoon slapend rijker worden. In Nederland is dat mogelijk voor 16 miljoen EUR!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dizzy schreef:Het probleem bij politieke onrechtvaardigheden is dat de politiek ze zelf moet oplossen en dus in eigen vel moeten snijden.
Het gaat met andere woorden nooit gebeuren behalve hier en daar wat schone schijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Het kan wel gebeuren maar dan moeten burgers wakker zijn en reageren ipv te vadsig te zijn om zelfs 1 keer om de zoveel jaar uit hun nest te komen. Dat het vanzelf zal komen (zelfregulering) is inderdaad een grote denkfout.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En wat moet je dan doen als burger... het enige wat je kan doen is stemmen (en ik geloof niet dat er veel mensen uit ideologische standpunten in de politiek zitten, ook niet bij linkse partijen of zelfs in de lokale politiek).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Tja, zelfs dat is blijkbaar al teveel voor sommigen. Wat je kan doen is wat bijvoorbeeld 65.000 mensen gisteren gedaan hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”