EU burgers mogen zegje doen over zomertijd

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

kaarsenbril schreef:meest natuurlijke
De vraag is dan wel: wat is natuurlijk?
Dat om 12u de zon in het zenith moet staan, is ook maar een overeenkomst hé, omdat onze voorouders dat zo afgesproken hebben. Laat ons dan de tijdsindeling zo pragmatisch mogelijk aanpassen zodat de meerderheid er zich kan in vinden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dan kan men beter de huidige regeling behouden die al een serieus compromis voor de mensen die niet tegen teveel licht kunnen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Stroper schreef:Dan kan men beter de huidige regeling behouden die al een serieus compromis voor de mensen die niet tegen teveel licht kunnen.
Mensen die niet tegen te veel licht kunnen??? Het wordt hier zotter met de minuut.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ja dat bestaat, als het in de zomer felle zon, zonder bewolking, is dan krijg ik altijd koppijn(en van de warmte nog maar te zwijgen). Mochten we we op zonnetijd leven had ik daar geen last van want dan zet overdag binnen op mijn werk. Nu moet ik echter om 15h-zonnetijd(=17h wettelijke tijd) vertrekken, waardoor ik altijd misselijk ben als ik thuis kom.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

kaarsenbril schreef:Het enige correcte en meest natuurlijke is als de zon loodrecht staat op de aarde het dan middag is.
Correct. Maar dan kan je geen treindienst runnen zonder gek te worden. Of eender welke andere dienst dat de gemeentegrenzen overschrijdt.
kaarsenbril schreef: Wintertijd komt best in de buurt van de zonnetijd
Wintertijd is al 2 keer een abstractie van de zonnetijd. Enerzijds GMT, uit pragmatische redenen, dat x aantal minuten aan onze zonnetijd toevoegt. En dan nog arbitrair een uur extra, enkel en alleen omdat de Duitse bezetter tijdens WO2 besliste dat het beter was dat we op de Duitse tijdszone zouden leven (UTC+1 is hun natuurlijke zone).

De keuze is voor mij fundamenteel binair: ofwel leef je op de zonnetijd (met een abstractie in zones die je omwille van pragmatische redenen door de vingers kan zien). Ofwel doe je dat niet.

Als je kiest om dat niet te doen dan zie ik niet in waarom we op de tijd zouden moeten leven die "het best in de buurt komt". Want dat is wintertijd dus ook al niet. GMT is de tijdszone die het best in de buurt komt van de zonnetijd. En dus komt het weer neer op die binaire kwestie.

De natuur trekt zich van die tijdzones totaal niets aan. Het is puur iets artificieel voor mensen. Ik begrijp daarom het argument dat men een tijdzone kiest die zo nauw mogelijk aansluit op het leven van de burgers anno 2018. Het is nu eenmaal een feit dat op een dag het merendeel van onze activiteiten na 12u 's middags plaatsvinden ipv ervoor. UTC+2 sluit hier het best bij aan, zomer of winter. Iemand die om 6u opstaat en om 22u gaat slapen - wat me toch redelijk gemiddeld lijkt - ziet de zon dan in het midden van zijn dag loodrecht staan (om 14u, min of meer).

UTC+1 daarentegen zou tijdens de zomer bijvoorbeeld leiden tot zonsopgang om 4u30, waardoor er reeds heel wat nuttig zonlicht verstreken zou zijn eenmaal de meerderheid van de mensen wakker worden.

Niets houdt de mens tegen om binnen x jaar een andere tijdzone aan te nemen indien de patronen van het leven danig veranderd zouden zijn.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

kaarsenbril schreef:Het enige correcte en meest natuurlijke is als de zon loodrecht staat op de aarde het dan middag is.
Wintertijd komt best in de buurt van de zonnetijd
Het liefst zou ik hebben dat men kiest voor wintertijd + 1 uur
En wie zegt dat middag exact 12u moet zijn???
Middag kan voor mij best om 14u of 10u vallen hoor. Middag is het tijdstip waarop de zon op zijn hoogste punt staat. Eén of andere idioot heeft gewoon bedacht dat dat dan blijkbaar 12u moet zijn.
kaarsenbril schreef: desnoods past men de uren van de werktijden en de uren van de scholen aan als men hiermee niet kan leven...
:beerchug:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

xayana schreef:Eén of andere idioot heeft gewoon bedacht dat dat dan blijkbaar 12u moet zijn.
Mja, logisch en mathematisch zou dat natuurlijk ook niet zo raar zijn om de middag dan pal om 12u te hebben. Enkel gaan we er dan moeten aan wennen dat we dan opstaan om 4u ipv 6u, en we ons middageten eten om 10u en gaan slapen om 20u :). Feit blijft dat het het meest logisch is dat we wakker zijn mooi symmetrisch rond dat middagpunt. De uren zelf zijn eigenlijk gewoon een conventie.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

CCatalyst schreef:Als je kiest om dat niet te doen dan zie ik niet in waarom we op de tijd zouden moeten leven die "het best in de buurt komt". Want dat is wintertijd dus ook al niet. GMT is de tijdszone die het best in de buurt komt van de zonnetijd. En dus komt het weer neer op die binaire kwestie.
Vind ik een zeer bizarre redenering; erkennen dat we er serieus naast zitten, maar je toch verzetten tegen een betere benadering van de astronomische realiteit omdat het nog niet goed genoeg is. Als ik bijvoorbeeld twee predictieve modellen ontwikkel, dan zal ik toch datgene nemen dat de realiteit het best voorspelt, ook al zit het er nog 5 of 10% naast.
xayana schreef:Eén of andere idioot heeft gewoon bedacht dat dat dan blijkbaar 12u moet zijn.
Euh, neen. Voor er klokken waren was de stand van de zon de enige manier om het midden van de dag te bepalen. Bij een aardrotatie die ongeveer 24u duurt is 12u nu eenmaal het mathematische midden.

edit: Slip of the fingers.
Laatst gewijzigd door Didymus op 01 sep 2018, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Nee, want ik zou ook af willen stappen van tijdzones. Over de ganse wereld dezelfde tijd.

En mathematisch (in het decimale stelsel) zou het me logischer lijken dat er 10 uur in een dag zitten :) Maar zo ver hoeft het nu ook weer niet te gaan. :p
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

De decimale dagindeling werd al eens geprobeerd tijdens de Franse revolutie... geen succes toen....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_re ... e_kalender

En heeft Swatch eens niet ooit een universele internet-tijd gelanceerd, 1 zelfde tijdsaanduiding voor de hele wereld?
Laatst gewijzigd door phildww op 01 sep 2018, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

xayana schreef:Nee, want ik zou ook af willen stappen van tijdzones. Over de ganse wereld dezelfde tijd.

En mathematisch (in het decimale stelsel) zou het me logischer lijken dat er 10 uur in een dag zitten :) Maar zo ver hoeft het nu ook weer niet te gaan. :p
Je snapt het niet, vrees ik. De tijd op de klok is een conventie, het ritme van een dag in de natuur is dat niet.

Voor mijn part leeft iedereen ter wereld op Swatch Internet Time, maar dat zou niet betekenen dat we het zonlicht en de stand van de zon kunnen negeren om ons ritme van slapen, waken en eten te bepalen. Je ziet het het best op plaatsen waar men duidelijk de verkeerde tijdszone hanteert, zoals Spanje. Dat de Spanjaarden diep in de namiddag voor middag eten is géén toevallige conventie, maar wel het gevolg van de klok die 2 à 3 uur voorloopt op de zonnetijd.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Didymus schreef: De tijd op de klok is een conventie.
Dus... als we nu allemaal samen een andere conventie maken over de dagindeling, zijn we er toch?
Wat maakt het uit waar de zon staat om 12u, eigenlijk?

En dat Spanjaarden later middageten, heeft meer te maken met zuiderse gewoonten en siësta's en niet zozeer met hun tijdzone. Die gewoontes zijn daar al aan het veranderen, trouwens.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Als we het ritme van de zon respecteren, dan maakt dat inderdaad niet uit. Het probleem is echter dat het omschakelen van zomer- en wintertijd precies miskent dat we zo'n ritme hebben en dat het erop gericht is om ons op (nog meer) "verkeerde" tijdstippen te laten opstaan en gaan slapen.

Wat de Spanjaarden betreft, vrees ik dat je opnieuw oorzaak en gevolg omdraait. De introductie van siësta in verstedelijkt gebied valt samen met het Francotijdperk waarin met die verkeerde, Duitse tijdszone heeft ingevoerd.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Didymus schreef: valt samen met het Francotijdperk.
Je kan Franco veel verwijten maar niet de siësta, dat is teveel eer. Hier staat iets anders, wat m.i. de juiste verklaring is... https://nl.wikipedia.org/wiki/Siësta
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Tiens:
Wikipedia schreef:As for the origins of the practice in Spain, the scorching summer heat is thought to have motivated those doing agrarian work to take a break to avoid the hottest part of the day. In cities, the dismal economic situation in Spain in the post-Spanish Civil War years coincided with the advent of both a modern economy and urbanisation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Siesta
The Guardian schreef:In part, Spain's chaotic working hours come down to a historical anomaly. In 1942, Spain's dictator, General Francisco Franco, changed the country's time zone to coincide with Germany's in an act of solidarity with his fascist ally. And it has never gone back.

"Because of a great historical error, in Spain we eat at 2pm, and we don't have dinner until 9pm, but according to the position of the sun, we eat at the same time as the rest of Europe: 1pm and 8pm," explained Professor Nuria Chinchilla, director of the International Centre for Work and Family at the IESE Business School.
https://www.theguardian.com/world/2013/ ... ing-siesta
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Didymus schreef: Vind ik een zeer bizarre redenering; erkennen dat we er serieus naast zitten, maar je toch verzetten tegen een betere benadering van de astrologische realiteit omdat het nog niet goed genoeg is.
Toch niet. Het is een binaire visie: ofwel neem je de zonnetijd (met aanvaarding van pragmatische abstractie opdat de treinen zouden kunnen rijden zonder kopbrekens), ofwel neem je iets anders.

Als je iets anders neemt, mij best en het maakt het mij niet meer uit wat het dan is, maar ik heb mijn argument voor UTC+2 op tafel gelegd. Nog eens kort samengevat: UTC+2 sluit het beste aan bij het gemiddelde levensritme van vandaag, niet dat van gisteren, niet noodzakelijk dat van morgen, wel dat van vandaag.

Astrologisch is dat laatste niet hoor, da's een andere tak :-). Het is gewoon conventie.
Didymus schreef: Als ik bijvoorbeeld twee predictieve modellen ontwikkel, dan zal ik toch datgene nemen dat de realiteit het best voorspelt, ook al zit het er nog 5 of 10% naast.
Dan moet je GMT nemen. De grens GMT/UTC+1 loopt zowat parallel met onze oostelijke landsgrens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

phildww schreef:Wat maakt het uit waar de zon staat om 12u, eigenlijk?
Waar ze 's middags om 12u staat is wel bepalend voor waar ze ook 's morgens en 's avonds staat !

Ik bergijp al die heisa niet over het huidige systeem... de klok een uurtje verzetten is een drama, maar een uur (of langer) doorzakken op café niet :bang:
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Jouw leefwereld en/of ervaring is de maatstaf voor anderen niet hé. Blijkbaar hebben veel mensen last van de uurwissels, dus is die discussie wél helemaal terecht.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

CCatalyst schreef:Astrologisch is dat laatste niet hoor, da's een andere tak :-). Het is gewoon conventie.
Astronomisch uiteraard, maar waar zit de conventie in wat het midden van een biologische dag is dan wel?
CCatalyst schreef:Nog eens kort samengevat: UTC+2 sluit het beste aan bij het gemiddelde levensritme van vandaag, niet dat van gisteren, niet noodzakelijk dat van morgen, wel dat van vandaag.
Het punt is net dat het gemiddelde levensritme zoals je het noemt, en dan vooral tijdens de zomertijd, ingaat tegen ons natuurlijk bioritme en voor veel mensen enorm lastig is om te dragen. Het ergste van al is dat we door de indoctrinatie van het volgen van een klok het gewoon niet meer kunnen of willen beseffen en er ons dan maar massaal bij neerleggen, focussend op die paar voordelen (lange avonden) die er tegenover staan. Als je het ritme van jonge kinderen die nog geen besef hebben van de klok bekijkt, dan zie je hoe fout we bezig zijn. Twee keer fout (fout ritme in de foute tijdszone) maakt het niet plots wel aanvaardbaar.
CCatalyst schreef:Dan moet je GMT nemen. De grens GMT/UTC+1 loopt zowat parallel met onze oostelijke landsgrens.
Puur wetenschappelijk wel, maar we weten goed genoeg dat politiek en economie onvermijdelijk de hoofdrol opeisen in deze discussie. Door naar een permanente UTC/GMT+1 gaan maken we die afwijking wel al een heel stuk kleiner en dat zal de bevolking en haar gezondheid ten goede komen zonder meteen alles op z'n kop te moeten zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Maar wat heeft de EU nu eigenlijk beslist ???
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ju ... ~a769139f/
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Tomby schreef:Maar wat heeft de EU nu eigenlijk beslist ???
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ju ... ~a769139f/
Niets. Het enige nieuws is eigenlijk dat de voorzitter van de Europese Commissie voorstander is van de afschaffing van winter/zomertijd en er werk van wil maken. Dat is alles.

Er moeten nog formele voorstellen komen die het Europees parlement moeten goedkeuren. En als dat zou lukken moeten de lidstaten zelf er ook nog hun zegen over geven. We zijn er nog niet, als men voor de afschaffing zou zijn natuurlijk. Iets invoeren is vaak eenvoudiger dan het weer afschaffen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Didymus schreef:
Het punt is net dat het gemiddelde levensritme zoals je het noemt, en dan vooral tijdens de zomertijd, ingaat tegen ons natuurlijk bioritme en voor veel mensen enorm lastig is om te dragen.
En welke bron ondersteunt die visie? Ik kan me bijvoorbeeld wel inbeelden dat zoiets niet voor iedereen geldt.

Ik zeg er meteen wel bij, om zoiets te valideren moet je niet met 1 enkele studie afkomen. Een enkele studie is vandaag de dag waardeloos in de medische wereld, zeker als het van onbekende komaf is (vaak gekleurd/gesponsord/...). Een meta-analyse van betrouwbare komaf kan hier wel een juiste bron zijn.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Didymus schreef:blablabla>8 ingaat tegen ons natuurlijk bioritme 8<blablabla
ONS bioritme?
Jij hebt een bioritme, ik heb een bioritme en de rest van dit forum heeft ook een bioritme maar ONS bioritme as in: "voor iedereen gelijk" bestaat niet hoor.
Ik werk wanneer ik goesting heb; ik eet wanneer ik honger heb; ik ga slapen wanneer ik moe ben. Ik heb daar zelfs geen klok voor nodig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Onze ministers kunnen al beginnen met onderhandelen, ik zie het al gebeuren :

na 4 jaar onderhandelen bereiken de ministers geen akkoord, en gaat men volgens de federale logica verder :

* Vlaanderen gaat voor de zomertijd
* Wallonië en Brussel voor de wintertijd
* De Oostkantons behouden het huidige systeem

Wie van West-Vlaanderen met de auto naar Duitsland rijdt, moet zijn klok een paar keer verzetten.
Het daaropvolgend nationaal défilé wordt een mislukking, een paar détachementen kwamen te laat, andere te vroeg.
Voor Laurent maakte het niet uit, want hij lag toevallig net in ruzie met heel de koninklijke familie, en kwam niet opdagen.

:P
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

bioritme? Wat van de mensen die elke week een andere shift werken?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nog eventjes ernstig: ik vind dat gedoe over winter/zomertijd zwaar overdreven.
Sommigen doen precies alsof ze zullen doodgaan omdat er een uur verschil is.

Een paar dagen doet het raar en dan ben je daaraan gewoon, zo simpel is het.
Allez, hoeveel mensen nemen er niet het vliegtuig naar landen die in compleet andere tijdszones liggen?
En daar gaan ze vrijwillig naartoe, niemand die hen dat verplicht.
Als één uurtje verschil al zo'n gigantisch verschil maakt, dan zou ik verwachten dat er regelmatig mensen gerepatrieerd worden omdat ze naar Australië gevlogen hebben, en hun bioritme het tijdsverschil niet aankon.

Ter vergelijking : de Canarische Eilanden (Tenerife, etc.) en Portugal hebben allebei 1 uur verschil met ons, Groot-Brittannië ook.
Mensen stappen de vlieger in, of rijden de kanaaltunnel binnen, komen daar uit, en het scheelt 1 uur.
Het duurt misschien 1 of 2 dagen, maar dat ene uur verschil maakt niet zoveel uit.
Nooit heb ik iemand horen zeggen : "we zijn naar Londen geweest, maar last dat ik gehad heb van dat uur verschil..."
of "Ja, dat weer was echt aangenaam op Tenerife, alleen jammer dat ik heel de tijd onwel was, ahja, dat uur verschil hee..."

Maar o wee als het hier thuis is, we moeten ons horloge een uur verzetten, we gaan al bijna dood zeg.

Wist je trouwens dat "bioritme" pure pseudo-wetenschap is?
Het klinkt wetenschappelijk, maar er is geen bewijs van.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bioritme_(theorie)

Wat mij betreft doen ze ermee wat ze willen : zomeruur, winteruur, ...

Mij lijkt het vooral een truukje te zijn, om de mensen de illusie te geven dat ze inspraak krijgen.
Juncker wil de indruk geven dat er naar de mensen geluisterd wordt, maar dat doen ze alleen als het over futiliteiten gaat.
Als het een referendum over de Brexit gaat, dan heet het plots dat de burger verkeerd gestemd heeft.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boulder schreef: Mij lijkt het vooral een truukje te zijn, om de mensen de illusie te geven dat ze inspraak krijgen.
Juncker wil de indruk geven dat er naar de mensen geluisterd wordt, maar dat doen ze alleen als het over futiliteiten gaat.
Als het een referendum over de Brexit gaat, dan heet het plots dat de burger verkeerd gestemd heeft.
De burger heeft niet verkeerd gestemd, maar hebben naar liegende politici geluisterd.

Voor het overige kan ik u eigenlijk wel gelijk geven. Heel het gedoe over de switch word door velen overdreven.
Degenen die nu altijd zomeruur willen, zullen waarschijnlijk staan klagen in december dat het pas om halftien licht is op heldere dagen.
Degenen die nu altijd winteruur willen zullen in de zomer klagen dat het altijd te vroeg licht of donker word.

Altijd zal er wel iets mis zijn, maar klagen is een vlaamse (of Europese? of mensdomme?) eigenschap vermoedelijk.

Net zoals u nu klaagt: nu krijgt de burger eens inspraak in de EU, is het weer niet goed. En anders is het weer een hele bureaucratisch geval. Of leven ze in een ivoren toren. Of …….
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Med schreef:De burger heeft niet verkeerd gestemd, maar hebben naar liegende politici geluisterd.
Liegen ze niet allemaal?
De angst alsof de wereld zal vergaan als er een Brexit komt is net zo overdreven.
Med schreef:Net zoals u nu klaagt: nu krijgt de burger eens inspraak in de EU, is het weer niet goed. En anders is het weer een hele bureaucratisch geval. Of leven ze in een ivoren toren. Of …….
Van mij mogen ze meer referenda organiseren, maar liefst over zaken die echt een impact hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

xayana schreef:En mathematisch (in het decimale stelsel) zou het me logischer lijken dat er 10 uur in een dag zitten
Did you just assume my radix?

Het twaalfdelige talstelsel heeft een historische verklaring, dus is helemaal niet onlogisch.

Het kan onlogisch lijken voor de nauwen van kijk, maar dat durf ik jou niet noemen zonder meer achtergrond.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

We leven in 2018 hé (al kan je over die telling ook wel iets zeggen).
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

xayana schreef:ONS bioritme?
Jij hebt een bioritme, ik heb een bioritme en de rest van dit forum heeft ook een bioritme maar ONS bioritme as in: "voor iedereen gelijk" bestaat niet hoor.
Ik werk wanneer ik goesting heb; ik eet wanneer ik honger heb; ik ga slapen wanneer ik moe ben. Ik heb daar zelfs geen klok voor nodig.
Ja, ons. Het bioritme van de Homo sapiens sapiens dat het resultaat is van miljoenen jaren evolutie. Of ga je beweren dat jij een uitzondering bent wiens hormonen niet worden gestuurd door (dag)licht?
boulder schreef:Wist je trouwens dat "bioritme" pure pseudo-wetenschap is?
De mosterd komt van de chronobiologie, een compleet wetenschappelijke discipline die biologische en chemische processen van onze interne klok bestudeert.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Didymus schreef:De mosterd komt van de chronobiologie, een compleet wetenschappelijke discipline die biologische en chemische processen van onze interne klok bestudeert.
Dan is het verkeerd gebruikt woord, want zie maar wat wikipedia zegt over chronobiologie (de laatste alinea) :
wikipedia schreef:In spite of the similarity of the name to legitimate biological rhythms, the theory and practice of biorhythms is a classic example of pseudoscience. It attempts to describe a set of cyclic variations in human behavior based on a person's birth date. It is not a part of chronobiology.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronobiology
De theorie van het bioritme is eeuwenoud, en is een pseudowetenschap.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Didymus schreef:Of ga je beweren dat jij een uitzondering bent wiens hormonen niet worden gestuurd door (dag)licht?
En met het afschaffen van zomer/wintertijd gaan we er dan voor zorgen dat het soms tot 9:45 's ochtens nog donker is :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:
Didymus schreef:Of ga je beweren dat jij een uitzondering bent wiens hormonen niet worden gestuurd door (dag)licht?
En met het afschaffen van zomer/wintertijd gaan we er dan voor zorgen dat het soms tot 9:45 's ochtens nog donker is :bang:
Maar hoe was het dan vóór dat we zomer- en wintertijd invoerden?
Ik veronderstel dat de mensen dan gewoon hun werkuren wat opschoven?
Nu ja, gezond verstand mag niet meer, alles moet tegenwoordig in wetten, normen en regeltjes gelegd worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Das toch geen probleem. Hoe denk je dat ze dat in Scandinavië doen? Daar hebben ze in de winter een paar uur zonlicht per dag in de winter.
Mensen die veel zonlicht per dag willen, moeten misschien emigreren naar een land dichter bij de evenaar.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Stroper schreef:Das toch geen probleem. Hoe denk je dat ze dat in Scandinavië doen? Daar hebben ze in de winter een paar uur zonlicht per dag in de winter.
Mensen die veel zonlicht per dag willen, moeten misschien emigreren naar een land dichter bij de evenaar.
Ik zeg niet dat het echt een probleem is, ik zeg dat men soms graag van alles een probleem maakt.
Ik veronderstel dat vóór er zomer- en wintertijd was, de mensen die een beroep hadden waarbij zonlicht belangrijk was (landbouw bijv.) hun werkuren aanpasten aan het zonlicht.
Zonder zomer- of winteruur ga je, door het kunstlicht dat er tegenwoordig is, in de meeste gevallen gewoon op hetzelfde uur kunnen blijven verder werken, in het verkeer zal je dan misschien in het donker moeten rijden.
Maar voor sommige beroepen zal het zonlicht toch belangrijk blijven, en die gaan dan in de winter wat later moeten beginnen.
Uiteindelijk zal het voor hen op hetzelfde neerkomen, in de zomer moeten ze vroeger opstaan, omdat het vroeger licht is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Maar hoe was het dan vóór dat we zomer- en wintertijd invoerden?
Ook niet ideaal zeker ?
boulder schreef:Ik veronderstel dat de mensen dan gewoon hun werkuren wat opschoven?
Ga je dan tegen je baas zeggen... deze periode sta ik pas op rond 9u30, dus ik begin pas om 11u ?

Misschien dat dit voor sommigen kan maar voor de meerderheid niet vrees ik.

Het lijkt met niet meer dan logisch dat we het dachtlicht voor zover mogelijk afstemmen op onze klok... en dat kan niet met gans het jaar dezelfde tijd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Maar hoe was het dan vóór dat we zomer- en wintertijd invoerden?
Ook niet ideaal zeker ?
Tuurlijk niet.
Wat ik ermee wil zeggen is dat mensen verwachten dat een of andere simpele regel voor iedereen altijd en overal ideaal kan zijn.
Dat kan niet, maar tegenwoordig is er zo'n mentaliteit dat alles meteen voor iedereen moet opgelost zijn.
r2504 schreef:Ga je dan tegen je baas zeggen... deze periode sta ik pas op rond 9u30, dus ik begin pas om 11u ?
Misschien dat dit voor sommigen kan maar voor de meerderheid niet vrees ik.
Ten eerste zijn er al flexibele werkuren in heel wat bedrijven, omwille van de files.
Ten tweede, ik heb het in geval van zomer/winteruur niet over andere werkuren op vraag van de werknemer.
Het gaat over mensen die bijv. in de gewassen actief zijn, en waar het geen zin heeft om te werken in het donker.
Dus het zou op vraag zijn van de werkgever.
Voor mensen met een bureaujob zou er niets veranderen, of het nu buiten donker of klaar is, als je werk op je PC is, maakt dat niet veel uit.

http://userbase.be/forum/posting.php?mo ... =759373Het lijkt met niet meer dan logisch dat we het dachtlicht voor zover mogelijk afstemmen op onze klok... en dat kan niet met gans het jaar dezelfde tijd.[/quote]
Je bedoelt het omgekeerde, vermoed ik.
Er zit geen regelaar op het daglicht, wel kunnen we onze klok bijstellen als we dat willen.
Maar ook zomer/wintertijd zijn maar kleine aanpassingen.
De zon komt iedere dag op een ander tijdstip op, en dat volgt een cyclus waarbij het iedere dag een beetje opschuift.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Stroper schreef:Mensen die veel zonlicht per dag willen, moeten misschien emigreren naar een land dichter bij de evenaar.
Dat gaat niet lukken. Op de evenaar heb je ongeveer 12u licht per dag (give or take).
Het heeft zijn charme dat je in het (hoge) noorden 24u licht hebt in de zomer net als het uur of twee/drie schemer rond 21/12.

Hoe dichter bij de evenaar hoe minder verschil tussen zomer/winter daglengte. Schemer is ook veel korter.

Volgens mij heeft de EU trouwens wel andere katten te geselen dan het "first world problem" zomeruur.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Didymus schreef: Of ga je beweren dat jij een uitzondering bent wiens hormonen niet worden gestuurd door (dag)licht?
ja hoor. Zeker. Je verdraait mijn woorden. Ik zeg dat ONS bioritme niet bestaat. Want het mijne is anders dan het jouwe. Ik heb nooit gezegd dat mijn bioritme niet gestuurd wordt door dag/nacht.
Integendeel: ik zei dat ik geen rekening houd met de tijd maar de dingen doe wanneer ik me er het beste bij voel: "Ik werk wanneer ik goesting heb; ik eet wanneer ik honger heb; ik ga slapen wanneer ik moe ben. Ik heb daar zelfs geen klok voor nodig."

Datum & tijd zijn enkel handig om af te spreken met anderen. Hoe die telling gebeurt maakt me niet uit, maar het lijkt me handig dat die voor elke wereldburger gelijk is zonder rekening te houden met natuurlijke fenomenen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”