Geld beleggen van een baby/kind

Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Wij hebben momenteel een zoontje van 2.5 jaar en ik heb een rekening geopend net na de geboorte bij het TAK21 product Afer Europe. Hieronder de historische netto percentages van de laatste jaren:
2012: 3,45%
2013: 3,36%
2014: 3,20 %
2015: 3,05%

Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat jullie opstarten bij de geboorte van een zoon/dochter. Ik ben al blij met het TAK21 product daar dit toch veel meer opbrengt dan het klassieke spaarboekje.

Ik kwam op internet volgende PDF tegen met een mooie uitleg (vind ik toch) over obligaties/aandelen/... ( http://carldeboom.be/babyspaargids/Effi ... lf_v12.pdf ). Er zijn vast wel mensen op het forum die hier ook iets vanaf weten die die geïnvesteerd hebben in de toekomst.

Het interesseert mij wel om hier wat meer over te weten (want ik ben een leek op dat gebied). Ik zou gerust voor mezelf eens willen beginnen met bvb een €500 daarin te investeren om af te tasten hoe dit alles in zijn werk gaat zonder al het spaargeld hierin te smijten (wat natuurlijk niet aangewezen is :-)

Dus bij deze: ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/producten/tips/...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zou deze vraag eens op spaargids.be posten. Daar zal je zeker interessante antwoorden krijgen :)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben een gewone spaarrekening.
Met takx producten heb je niet zelden creatieve kostenstructuren: instapkosten, administratiekosten, beheerskosten, uitstapkosten, ... En zo verdampt de winst of begin je eigenlijk al met verlies.
Daarenboven kunnen we nog aan het geld in als er iets serieus misloopt :).

Dat die creatieve producten meer opbrengen voor de bank is zeker, voor een particulier dat hangt er maar vanaf.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Vaganzza schreef:Ik zou deze vraag eens op spaargids.be posten. Daar zal je zeker interessante antwoorden krijgen :)
Klopt, maar daar smijten ze nogal vlug met allerlei termen. Omdat wij hier vooral IT minded people zijn dacht ik om dit topic ook eens op te starten en misschien wat minder high-lever over konden praten... Beetje per beetje bijleren dus ;-)

@heist_175 : klopt dat je inderdaad rekening moet houden met bepaalde kosten. Al moet ik zeggen dat het TAK21 product van Afer Europe geen verborgen kosten had. Zoals je in bovenstaande netto percentages kunt zien is de rente die behaald werd behoorlijk in vergelijking met het traditionele spaarboekje. Wat je wel hebt is een wettelijke bijdrage van 2% per storting. Als je dus €100 stort ben je €2 kwijt aan de staat. Maar zo'n TAK21 product gebruik je niet als een zichtrekening waar je om de x tijd geld van afhaalt, dus die €2 "win" je snel terug daar het geld er X aantal jaren blijft opstaan.

Het voordeel (vond ik persoonlijk toch) was toen ik een huis kocht samen met mijn vriendin. Ik heb daar toen enkele duizenden € afgehaald als een soort voorschot. Dan ga je een verbintenis aan bij hen dat je die X aantal duizend euros in een termijn van 5 jaar terugstort. Wat is het mooie nu aan dat systeem. Je blijft de jaarlijkse rente krijgen om volledige bedrag, dus ook op het geld die ik reeds heb afgenomen van de rekening.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Persoonlijk ben ik er geen grote voorstander van al die specifieke producten. Daarbij, moest er een specifieke moeilijke situatie voorkomen, kun je ook niet meer ah geld (zelfs al is het in belang vh kind: bv. noodzakelijke herstelling van het huis)

Beleg het geld op je eigen naam, zoals je voor jezelf zou doen. En beloof jezelf (en je kind) dat die het geld gaat krijgen op een bepaalde leeftijd.

Sent from my A0001 using Tapatalk
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

We kunnen ten alle tijde aan het geld. Dus dat vormt geen probleem. Zoals je hierboven kan lezen (na mijn edit) heb ik dit reeds gedaan.
Nu, laat ons niet fixeren op mijn TAK21 product die reeds loopt, maar vooral eens luisteren wat nog bestaat en eventueel meer opbrengt of beter is.

Al apprecieer ik natuurlijk jullie bedenkingen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij ons allemaal op spaarboeken, die inderdaad heel weinig opbrengen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ook uitkijken naar de peterschap acties van Keytrade. De aanbrenger en de aangebrachte krijgen dan €25 of zo (weet niet meer exact) en dat geldt dus ook als je je eigen kinderen aanbrengt. Hun rekeningen komen dan, gezien ze minderjarig zijn, gewoon onder jouw account terecht.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ja, maar verder brengt de rekening niks op, de stand voor spaarboekjes is gewoon bedroevend qua intrest.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op deze moment is er niets dat geld opbrengt, tenzij je forse risico's neemt.
- wisselkoers risico
- "gewoon" risico

Vergeet ook niet dat specifieke producten ook onderhevig kunnen worden aan specifieke wetgeving :).
Spaargeld is wat dat betreft heel liquide, als morgen de wetgeving substantieel wijzigt, is overmorgen mijn geld weg.
Dat kan je niet met gestructureerde producten.

Als de intrest zou stijgen, zou ik een deel misschien in een termijnrekening steken. Dan kan ik er enkel tijdelijk niet aan.
Stijgende intrest zal niet voor meteen zijn, dus tegen dan hebben we mss ook een grotere buffer na de aankoop/renovatie van ons huis.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Voor een kind met een looptijd > 10 jaar "beleggen" in een spaarboekje... niet de beste oplossing als je weet dat bv. de inflatie in België momenteel +2% bedraagd :wink:

Hangt in mijn ogen af van je risicobereidheid (risico en rendement gaan nu eenmaal hand in hand, maar op een looptijd van +10 jaar is het vaak wel verantwoord om wat risico te nemen).
1) Tak21 kan een oplossing zijn als je écht defensief wil gaan ==> alle kosten worden aan het begin toegerekend (geen roerende voorheffing na 8j), maar zijn niet min: 2% taks + eventuele instapkosten
2) Obligatie (euro): zou ik niet aanraden, tenzij het écht over een significant bedrag gaat, te spreiden onder verschillende "kredietwaardige" uitgevers (dus met goede rating) ==> lagere kost dan optie 1 (makelaarsloon meestal rond de 0,50%), maar momenteel geen rendement op korte termijn + rendement op lange termijn ligt netto slechts rond de 1% (en dan moet je nog goed zoeken).
3) beleggen in vreemde munten: extra (wisselkoers-)risico, ook hier is goed spreiden weer de boodschap. De verschillen zijn hier mogelijks groter dan je zou verwachten.
4) aandelen: enkel aan te raden als je deze ook opvolgt (nu, met een goede "basis"-portefeuille ga je heus niet elke dag/week transacties moeten uitvoeren, goede spreiding is uiteraard ook hier zeer belangrijk)
5) tracker: bepaalde index (passief) volgen ==> dit kan tegen een zeer lage kostprijs (want weinig beheer aan), en mogelijkheid om met één aankoop goed te spreiden.
6) fonds: gaande van pure aandelenfondsen tot dynamische/neutrale/defensieve gemengde fondsen ==> duurder dan 3 & 4 (beheerskost), maar minder opvolging nodig (zeker in het geval van gemengde fondsen)

Samengevat, zonder rekening te houden met huidige macro-economische situatie, zou mijn voorkeur uitgaan naar (in volgorde): gespreid instappen in aandelen en/of tracker(s), gespreid instappen in fonds(en), tak21. Dit afhankelijk van je kennis en motivatie om dit op te volgen + je risicobereidheid (ook in volgorde).

Belangrijke opmerking: vaak is het interessant om gewoon op je eigen naam te sparen voor je kind ==> op die manier kan je zelf bepalen wanneer je kind "klaar" is om de som te ontvangen (anders is hij/zij op 18-jaar eigenaar) + als er écht een noodgeval zou zijn, dan kan je er nog aan (wat dus niet het geval is als het op naam van het kind staat).
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

+1 voor trackers op bv een index. Zeker op zo'n lange termijn.

http://beleggen.com/opmerkelijke-conclu ... shistorie/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Na een beurscrasch zou U aandelenfondsen kunnen kopen,op lange termijn kan je daar redelijke winst mee maken,lijkt mij het beste.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als je echt wil beleggen in een korf waar geen trackers van zijn kan je kiezen voor een fonds.
Anders nooit gesnapt waarom men een fonds zou kiezen. Ja, de banken bieden dit aan omdat ze er goed aan verdienen door de diverse instap/beheerskosten.

Anders gewoon simpel op de beurs een ETF (tracker) kopen. Veel lagere kosten.
En geleidelijk instappen naargelang wat je kan missen. Bv 500€ bijkopen elke 2 maanden, ook (zeker) bij een crash!
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Probleem bij geleidelijk aankopen per €500 is dat de transactiekosten wel hoog uitvallen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Kosten bij Lynx: https://www.lynx.be/tarieven/alle-tarieven/
Pak 600€ elke 2 maanden, komen de kosten op €6. Of 1% instapkosten zullen we het noemen. Nog altijd veel minder dan fondsen. En de beheerskosten zijn ook VEEL lager.

Je moet natuurlijk geen 50€/maand bijkopen, dan ben je beter af met een fonds. Maar dan zou ik gewoon doorsparen en 1x/jaar 600 investeren.

Mijn bank heeft me een keer gevraagd wat ik met mijn spaargeld naartoe ga, staan ze toch met hun mond vol tanden hoor... Verdienen ze niets aan natuurlijk.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Argon schreef:
Vaganzza schreef:Ik zou deze vraag eens op spaargids.be posten. Daar zal je zeker interessante antwoorden krijgen :)
Klopt, maar daar smijten ze nogal vlug met allerlei termen. Omdat wij hier vooral IT minded people zijn dacht ik om dit topic ook eens op te starten en misschien wat minder high-lever over konden praten... Beetje per beetje bijleren dus ;-)

ja op spaargids he

dus begin maar al eens te lezen op www.mijnkapitaal.be
veel lees plezier en bij leer plezier.
daarna lezen we verdere vragen wel.

helaas als iets meer opbrengst is wel wat veel tijd in sommige zaken gaan steken.
alvast al iets investeer bvb geen 1000 € in een fonds maar in bvb 13 verschillende fondsen. ( dat is risico spreiden)
dan komt ge al vlug bi een keyplan ( let wel op met de isin code's voor mijn kapitaal fondsen) of bij Me direct terecht voor maandelijkse investeringen vanaf 50 € of 100 € of veelvoud.
let wel sommige fondsen dienen ook nog opgenomen te worden in de belasting aangifte.(reken module is voorhanden )
niet moeilijk bij een goede boekhouding bij elke aankoop.
maar begin maar op www.mijnkapitaal.be te lezen.
XoNsKy
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jul 2008, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Moest er interesse zijn in Key-Plan en je wilt geen gedoe op je belastingaangifte. Net voor ik instapte heb ik gevraagd welke apart aangegeven moesten worden. Resultaat:
  • - FR0010135103 Gestion Carmignac Patrimoine A
    - FR0010148981 Carmignac Gestion Carmignac Investissement A
    - FR0010149302 Carmignac Gestion Carmignac Emergents A
    - IE0031069614 AXA Rosenberg Japan Equity Alpha Fund B
    - LU0431139764 Ethna Activ E T
Voordeel van een Key-Plan is dat je een begunstigde kunt aanduiden maar jij beslist nog altijd zelf wanneer je het wilt geven.
Kosten vallen mee mits je minimum je Key-Plan 5 jaar actief laat.
Scarlet Trio
Proximus Bizz Smart XL 20
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hier ook gewoon maandelijks sparen in een investeringsfonds.

Is inderdaad wel een risico(tje), maar de beleggingshorizon is > 15 jaar. Op het spaarboekje hou je de inflatie ook niet bij.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

XoNsKy schreef:Moest er interesse zijn in Key-Plan en je wilt geen gedoe op je belastingaangifte. Net voor ik instapte heb ik gevraagd welke apart aangegeven moesten worden. Resultaat:
  • - FR0010135103 Gestion Carmignac Patrimoine A
    - FR0010148981 Carmignac Gestion Carmignac Investissement A
    - FR0010149302 Carmignac Gestion Carmignac Emergents A
    - IE0031069614 AXA Rosenberg Japan Equity Alpha Fund B
    - LU0431139764 Ethna Activ E T
    - LU1038809395 Flosbach von storch.
    - FR0010149120 Carm Security
Voordeel van een Key-Plan is dat je een begunstigde kunt aanduiden maar jij beslist nog altijd zelf wanneer je het wilt geven.
Kosten vallen mee mits je minimum je Key-Plan 5 jaar actief laat.
Dat gedoe valt echt wel mee.
Een voorwaarde in exell sheet aankopen bij houden per fonds ( aantal aandelen + aankoop datum)
Dit dan in geven jaarlijks in de berekeningstool.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”