Voor een kind met een looptijd > 10 jaar "beleggen" in een spaarboekje... niet de beste oplossing als je weet dat bv. de inflatie in België momenteel +2% bedraagd
Hangt in mijn ogen af van je risicobereidheid (risico en rendement gaan nu eenmaal hand in hand, maar op een looptijd van +10 jaar is het vaak wel verantwoord om wat risico te nemen).
1) Tak21 kan een oplossing zijn als je écht defensief wil gaan ==> alle kosten worden aan het begin toegerekend (geen roerende voorheffing na 8j), maar zijn niet min: 2% taks + eventuele instapkosten
2) Obligatie (euro): zou ik niet aanraden, tenzij het écht over een significant bedrag gaat, te spreiden onder verschillende "kredietwaardige" uitgevers (dus met goede rating) ==> lagere kost dan optie 1 (makelaarsloon meestal rond de 0,50%), maar momenteel geen rendement op korte termijn + rendement op lange termijn ligt netto slechts rond de 1% (en dan moet je nog goed zoeken).
3) beleggen in vreemde munten: extra (wisselkoers-)risico, ook hier is goed spreiden weer de boodschap. De verschillen zijn hier mogelijks groter dan je zou verwachten.
4) aandelen: enkel aan te raden als je deze ook opvolgt (nu, met een goede "basis"-portefeuille ga je heus niet elke dag/week transacties moeten uitvoeren, goede spreiding is uiteraard ook hier zeer belangrijk)
5) tracker: bepaalde index (passief) volgen ==> dit kan tegen een zeer lage kostprijs (want weinig beheer aan), en mogelijkheid om met één aankoop goed te spreiden.
6) fonds: gaande van pure aandelenfondsen tot dynamische/neutrale/defensieve gemengde fondsen ==> duurder dan 3 & 4 (beheerskost), maar minder opvolging nodig (zeker in het geval van gemengde fondsen)
Samengevat, zonder rekening te houden met huidige macro-economische situatie, zou mijn voorkeur uitgaan naar (in volgorde): gespreid instappen in aandelen en/of tracker(s), gespreid instappen in fonds(en), tak21. Dit afhankelijk van je kennis en motivatie om dit op te volgen + je risicobereidheid (ook in volgorde).
Belangrijke opmerking: vaak is het interessant om gewoon op je eigen naam te sparen voor je kind ==> op die manier kan je zelf bepalen wanneer je kind "klaar" is om de som te ontvangen (anders is hij/zij op 18-jaar eigenaar) + als er écht een noodgeval zou zijn, dan kan je er nog aan (wat dus niet het geval is als het op naam van het kind staat).