Coolblue levert ook op zondag!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Jij verandert precies bij elke alinea van idee?
Slafes schreef:
Denkwijze 1: Amai, wat een kortzichtigheid van sommige mensen... Het sociaal leven dat mensen in ploegverband hebben is moordend. Of gaan we de leerkrachten ook flexibele uren geven en de mogelijkheid hebben om de kinderen van maandag tot zondag te kunnen onderwijzen? Voor mensen met kinderen is het weekend HEILIG!

Ok geen weekendwerk dan?
Slafes schreef: Denkwijze 2: Heden ten dage zijn er al genoeg alternatieven om op zondag zelfs te kunnen winkelen of shoppen.

-> Ah, dat zijn dan robotten die het werk doen?
Slafes schreef: En dan 3: Werken op zondag? Akkoord, mits de nodige rust in de week en extra verloning en niet verplicht!

Ah, dan toch?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Wie werkt er hier in het weekend zonder extra's ?

Want dat is wel waar 'jullie' naartoe willen. Dat alle dagen hetzelfde zijn en dat je alleen maar "een" dag vrij krijgt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Joe de Mannen schreef:Wie werkt er hier in het weekend zonder extra's ?
Zeer weinig denk ik want anders zijn ze niet thuis om "s zondags hun pakjes aan te nemen. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Net iets besteld op Coolblue

Zou cool zijn moest ik dat morgen al krijgen :D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik werk alleszins om te leven, ik leef niet om te werken.

Voor mij is het weekend heilig. Dan heb je tenminste een paar dagen waar je maanden op voorhand van weet dat je vrij bent. Hoe krijg je anders je prive nog gepland, als je werkgever je op elk moment kan lastigvallen. We zijn de 19e eeuw niet meer he, waar de werkgever alles voor het zeggen had.

En denk ns aan ouders die hun kinderen moeten opvangen in het weekend. Woensdagnamiddagen en schoolvakanties zijn al erg genoeg. Nu gaan we de gezinnen nog ns destabiliseren door om de haverklap een van de ouders aan het werk te zetten? Kan niet voor mij. Weekendwerk moet vrijwillig blijven, met extra vergoeding (bv zondag aan 200% en een extra weekdag vrij).

We zijn onze volledige sociale maatschappij aan het ondermijnen in de naam van de economie, maar de winst blijft bij de bedrijven en aandeelhouders en de lonen gaat niet omhoog (loonmatiging he). Het is niet omdat men op een ander kortzichtig is en de werknemer uitbuit dat we blindelings moeten volgen he.

Egoisme (ik wil dat nu nu nu) verdedigen in naam van "maar elders doen ze dat ook" is laag bij de gronds.

Vergeet die slippery slope niet he, als genoeg mensen zo dom zijn om weekend en zondagwerk te aanvaarden zonder extra vergoeding, wordt dat straks gemeengoed en word je scheef bekeken als je zelf weekendwerk niet ziet zitten. Er moet dus ergens een lijn getrokken worden.

Er wordt hier constant gehamerd op flexibeler werken (naargelang de werkgever wil natuurlijk, flexibiliteit voor de werknemer is taboe), meer werken voor hetzelfde of minder loon, geen opslag, geen indexatie, ...

Loonsopslag betekent meer geld voor de lage inkomens om uit te geven, dus meer foliekes en andere aankopen, dus een extra markt die kan ingevuld worden door nieuwe bedrijven en dus meer jobs, ...

Zijn we trouwens ook al vergeten dat de grootste fout die je kan maken als overheid besparen in tijden van crisis is? Dan moet je de economie stimuleren, niet de mensen het geld uit hun zakken kloppen door extraatjes te laten vallen en alles duurder te maken. Je denkt toch echt niet dat mensen (en al zeker Belgen die bekend staan om hun spaargedrag) de economie zullen aantrekken zolang ze niet meer verdienen? Dat wordt nog meer sparen, besparen, oppotten, minder uitgeven dus nog slechtere economie, ...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik werk alleszins om te leven, ik leef niet om te werken.
Indien niemand tijdens het weekend zou werken dan valt er weinig te "leven" tijdens het weekend hoor !
ITnetadmin schreef:Voor mij is het weekend heilig.
Dat is iets wat we ook moeten respecteren voor de mensen die dat willen.
ITnetadmin schreef:Dan heb je tenminste een paar dagen waar je maanden op voorhand van weet dat je vrij bent. Hoe krijg je anders je prive nog gepland, als je werkgever je op elk moment kan lastigvallen.
Plannen kan je evenzeer in het weekend... stel dat je de keuze hebt om iedere eerste zondag van de maand te werken... toch ook een duidelijke afspraak.
ITnetadmin schreef:We zijn de 19e eeuw niet meer he, waar de werkgever alles voor het zeggen had.
De vakbonden hebben ooit hun nut gehad maar hun geest is ook al vele jaren verloren gegaan.
ITnetadmin schreef:En denk ns aan ouders die hun kinderen moeten opvangen in het weekend.
Je doet alsof we het verplicht willen maken... en dat kan inderdaad niet. Het moet een vrije keuze blijven.
ITnetadmin schreef:We zijn onze volledige sociale maatschappij aan het ondermijnen in de naam van de economie
Alles ten oosten van ons in onze economie aan het ondermijnen... niet het feit dat mensen vrijwillig op een zondag gaan werken.
ITnetadmin schreef:geen indexatie, ...
We zijn het enigste land in Europa dat nog aan indexatie doet met als enig resultaat dat alle producten en diensten evenzeer stijgen. Ik hoop dat je ook begrijpt dat een werkgever die indexatie niet uit eigen zak gaat betalen maar gewoon zal door rekenen in z'n producten.

Loonsopslag betekent meer geld voor de lage inkomens om uit te geven, dus meer foliekes en andere aankopen, dus een extra markt die kan ingevuld worden door nieuwe bedrijven en dus meer jobs, ...
ITnetadmin schreef:Zijn we trouwens ook al vergeten dat de grootste fout die je kan maken als overheid besparen in tijden van crisis is?
Het geld is op... de staat heeft al lang niets meer... hoe ga je dit oplossen (door nog meer cadeautjes en "gratis" toestanden) ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jij wil het niet verplicht maken, maar je snapt toch dat zondag een gewone werkdag wordt op termijn....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Nee, we zijn het enige land in europa dat nog aan *automatische* indexatie doet. Of denk je dat de werknemers in andere landen de inflatie gewoon slikken? Daar gebeurt dat ook hoor, alleen is dat elke keer weer onderhandelen etc etc...

Maakt trouwens niet uit dat het geld op is, de economische waarheid blijft dat je als overheid niet mag besparen in crisistijd, of de crisis verergert zienderogen. Caught between a rock and a hard place. Ik geef toe dat de situatie niet ideaal is, maar nu besparen verergert de hele miserie alleen maar.

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 21 nov 2014, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het zal zo ie zo een dag worden dat er meer en meer gewerkt wordt... het lijkt me dan ook beter dat mensen die het willen doen er de mogelijkheid toe krijgen (en niet dat een overheid of vakbond gaat bepalen of dit wel kan). Nu ja, we kunnen ons hoofd in het zand blijven steken en ondertussen leveren buitenlandse bedrijven onze pakjes.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als het dan perse moet (waar ik niet akkoord mee ga), verplicht dan de 200% en een extra rustdag. Ook voor buitenlandse bedrijven. Zo hou je het binnen de perken.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hoe ga jij aan buitenlandse bedrijven opleggen hun mensen 200% te betalen en een extra rustdag te geven ?

Europa heeft vrij verkeer van goederen en diensten... niet dat ik er blij mee ben in z'n huidige vorm... maar hoeveel sectoren moeten er nog kapot ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat de overheid en de vakbonden zich inderdaad maar niet moeien , ze hebben bijna al alle autofabrieken weggejaagd, straks zitten we zonder stroom en over 20 jaar zijn we een ontwikkelingsland als we zo verder gaan..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Want dat is wel waar 'jullie' naartoe willen. Dat alle dagen hetzelfde zijn en dat je alleen maar "een" dag vrij krijgt.

J.
Ik, ik doe soms nog trainingen in het weekend. Ik werk dus soms 6 (en soms zelfs 7 dagen per week) en ik krijg op zondag niks extra betaald dan op een andere dag.
Waarom doe ik het? Ik wil weg thuis en dat is duur, het geld kan ik dus goed gebruiken en als ik werk geef ik geen/minder geld uit.
Ik doe het ook wel graag, anders hou je dat niet vol. En de kennis helpt me ook in men dagelijkse job dus dat is ook mooi meegenomen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

laroyj schreef:dat de overheid en de vakbonden zich inderdaad maar niet moeien , ze hebben bijna al alle autofabrieken weggejaagd, straks zitten we zonder stroom en over 20 jaar zijn we een ontwikkelingsland als we zo verder gaan..
Die waren zo ook weggegaan hoor. Die gebruiken gewoon een excuus om naar lageloonlanden te kunnen verhuizen. Zelfs China en India zijn te duur aant worden voor hen trouwens...

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MClaeys schreef:

J.
Ik, ik doe soms nog trainingen in het weekend. Ik werk dus soms 6 (en soms zelfs 7 dagen per week) en ik krijg op zondag niks extra betaald dan op een andere dag.
Waarom doe ik het? Ik wil weg thuis en dat is duur, het geld kan ik dus goed gebruiken en als ik werk geef ik geen/minder geld uit.
Ik doe het ook wel graag, anders hou je dat niet vol. En de kennis helpt me ook in men dagelijkse job dus dat is ook mooi meegenomen.
En hoelang denk je dat vol te houden, je loopbaan is pas begonnen, toch ?
Ga je dat de rest van je leven blijven doen ?

J.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

ik ben 48, gescheiden met 3 kinderen, ondertussen al 2 van getrouwd en mijn zoon van 19 is nog thuis, ben reeds 20j gescheiden en alleenstaand met een LAT-relatie(een aantal verschillende in de loop der jaren..)
Ik heb steeds een voltijdse baan gehad tijdens de week in 2 ploegen , 3 ploegen en de laatste 5 jaar overdag...
Tot voor 2 jaar werkte ik vaan 8-16u30, deed dan een part-time van 17-21u en vanaf 22u was ik zelfstandig , werkte ik nog mee in de zaak van mijn vriendin, dan moest ik tussendoor nog het huishouden doen ook ('s nachts) en tijdens de wekends werkte ik in de horeca...

Nu werk ik nog overdag, maar ben ik 24 op 24 bereikbaar voor het werk 7 op 7, ik neem de nodige acties en stuur anderen aan vanop afstand dan...
Ben nog steeds zelfstandig, warbij ik mijn werk flexibel regel elke avond 18-24u en op zater dag 10-19u , zondag 10-14u of na afspraak...

Hobby's of vrije tijd worden gepland in de dooie momenten, ik ben daar content mee , mijn kids hebben nooit iets tekort gekomen, af en toe nam ik wel eens een dag of weekend vrij, in de kalmere periodes, en we hadden ook qualitytime, niet elke wek maar voldoende
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:
MClaeys schreef:

J.
En hoelang denk je dat vol te houden, je loopbaan is pas begonnen, toch ?
Ga je dat de rest van je leven blijven doen ?

J.
Als dat moet om mijn doelen te behalen. Daarom volg ik ook nog avondschool, maar dan weer in een totaal andere richting.
Dat zijn keuzes die je maakt, de ene persoon heeft dat niet nodig en doet dat niet, de andere heeft dat wel nodig en doet dat wel (of heeft er gewoon plezier in en doet het daarom, zo heb je ook mensen). Een zondag is een dag zoals een ander voor mij, alleen dan eentje waarop meestal niet veel te beleven is.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Ik werk al sinds het begin in ploegen (nacht en weekendwerk) en zou niet anders meer kunnen/willen. Weekends boeien me niet echt, en ben heel blij dat ik dan op een weekdag bijvoorbeeld rustig in de stad kan rondlopen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dafke schreef:Jij verandert precies bij elke alinea van idee?
Kom nu eens met echte argumenten naar voor ipv dingen te zien die er niet staan, en dat post na post na post... Begint vervelend te worden eigenlijk... :?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01387749 fijne reactie toch weer van de werkgever... Zo begint dat dus. Niet alle mensen willen dus flexibel zijn, en dus is er nood aan voldoende tegengas om zulke mensen te beschermen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

zelfs met een fulltimejob en als alleenstaande met 3 kinderen is er nog tijd genoeg voor werk en gezin, natuurlijk kan je dan zelf niet elke dag een theekransje met de vriendinnen houden, gaan shoppen, naar de fitness etc...maar dat zijn ook allemaal geen levensnoodzakelijke dingen !

ik kan U garanderen , als alleenstaande met kinderen, en als je dan al een expartner hebt, die maar soms de allimentatie betaald, en je moet een huis afbetalen, dat je er met 1 inkomen niet geraakt, vandaar dat je er onrechtstreeks ertoe verplicht wordt 2-3-4 jpbs te combineren om te overleven en je nog eens een extraatje te kunnen veroorloven...
is dit erg nee, aales voor de kids, nu dat ze bijna het huis uit zijn wt meer aan jezelf denken, maar weekend of rustdag, makt voor mij weinig uit, ik ben een bezige bij en zit i stil in mijn zetel, dan val ik in slaap, en wat heb ik daar aan...wanneer ik werk verdien ik geld, anders geef ik het maar uit, en ik geef veel geld uit, aan nuttige dingen, of zaken die ik kan vastnemen, niet aan dinen waar ik 5 min later niks meer aan heb, vandaar dat je me ook zelden op café zal tegenkomen tenzij in de zomer op terras, of langs de andere kant van de bar :)
radiometeor.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fijn dat je het graag doet, maar zou je het ook doen als het geen noodzaak zou zijn ?

Ik snap ook wel dat mensen niet rondkomen met 1 job of zonder het extraatje van het 'buiten normale uren werken'. Maar de trend die ik zie is dat we evolueren naar een situatie waar elke dag een werkdag is en waarin je 5 of 6 van die dagen werkt, zonder extra voor gelijk welke dag.

J.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

ja , ik zou het nog doen mocht het geen noodzaak zijn..
Nu volg ik, op mijn 48st terug avondschool ook nog, al dan niet te maken met mijn hobby's, je kan nooit genoeg weten, je bent nooit slim genoeg..
Wanneer je tegenwoordig een loodgieter,elektrieker,timmerman, dakwerker etc nodig hebt, al is het maar voor een klusje, heb je veel geduld nodig, betal je je blauw en mag je al blij zijn als het goed is opgelost...Wat je zelf doet, doe je beter, en een stuk goedkoper en wanneer je dit dan nog voor vrienden kan doen tegen een redelijke prijs, officieel, dan wordt iedereen er goed van.....

Ik heb juist de indruk dat diegene die zich tegen het zondags-of weekendwerk verzetten net diegene zijn die niet echt willen werken, het tegen hun zin doen, enkel om hun boterham te verdienen om hun vaste kosten te betalen omdat het moet, en ben niet de mening toegedaan dat ze goedlachs met alle plezier naar hun job gaan, het kan niet snel genoeg tijd zijn....

ik doe mijn job graag, ook al worden mijn overuren, of wanneer ik een oproep krijg niet vergoed, ik robeer dit natuurlijk tot een minimum te beperken, maar in mijn functie lukt dat niet altijd....
Mijn mensen zijn blij dat ze hun werkvoorbereider kunnen en mogen storen wanneer ze een probleem hebben en ze er niet uitgeraken, en ik ben blij dat ik hun heb kunnen helpen, en dat mag gelijk wannneer zijn, ik heb daar een grote voldoening van, er is maar 1 itzondering, dat is die ene keer per jaar dat ik een weekje met vakantie ben , en dan nog check ik elke morgen en avond mijn mails en wanneer ik bemerk dat iemand in de shit zit ga ik hun nog contacteren...
radiometeor.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik werk graag, de dag dat ik tegen mijn goesting ga werken, zoek ik ander werk.

Ik werk ook veel buiten de normale werktijd, maar tegen extra vergoeding en/of recuptijd. Als dat wegvalt, zal het aantal uren dat ik extra doe veel minder worden.

Om zomaar te zeggen dat 'wie tegen zondagwerk is, lui is en niet wil werken' is wel erg kort door de bocht, en om eerlijk te zijn voel ik me daardoor beledigd.

J.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik doe mijn job graag, studeer bij op eigen kosten, heb al vaak overuren gedaan, en niet allemaal kunnen recupereren, hoewel ik ervan uitga dat ik als ik wil alle uren moet kunnen recuppen.
Eenmaal vrijdagavond mijn pc afgezet echter, is het weekend begonnen en ben ik niet meer bereikbaar. Dit geldt ook voor vakantieperioden, de gsm van het werk uit en op de prive gsm neem ik niet op als ik de nummer niet ken of als ie van iemand op het werk is, emails worden niet gelezen, etc etc...

Nogmaals, ik werk om te leven, niet omgekeerd. Ik heb dan wel van mijn hobby mijn beroep gemaakt, mijn werk mag en zal mijn leven niet beheersen.
Ik ben dan ook wel blij als ik mensen kan helpen, de lijn tussen werk en prive is dik getrokken, en bewaak ik extra hard, net omdat mijn hobby mijn beroep is. Als je niet effe oplet ben je binnen de kortste keren de prive ITer van het halve bedrijf, en kan je aan de lopende band laptops en thuisnetwerkjes gaan repareren.
Laat staan dat ze je om de haverklap storen voor stomme dingetjes die ook de volgende dag kunnen, of om opstellingen die ze hadden moeten op voorhand testen maar waar ze te lui voor waren want "als het ni werkt bellen we toch effe de ITer".
Als mijn werkgever mij bereikbaar wil hebben, zal hij voor de uren dat ik bereikbaar moet zijn ook loon betalen; ik beschouw dat dan als thuiswerk. Aan meertarief in het weekend, waaronder de klassieke 200% op zondag.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster

ik werk nu voor een multinational waar alles wel geregeld is, en ik kan mijn thuiswerk etc betaald krijgen, maar de papierwinkel is danig groot dat ik er niet achter loop , ik beperk het tot een minimum en zolang ik niet in mijn bed zit neem ik de telefoon op....het is geven en nemen, wil ik dan eens nar een beurs of seminari tijdens de week, of heb ik eens een afspraak tussendoor dan kan dit ook, alles in evenwicht...
ik heb echter nog voor een kleine kmo gewerkt waar mijn baas het normaal vond dat je 10-12u moest werken en toch maar 8u betaald kreeg, stond het je niet aan, bol het af, ik vind wel iemand anders die er geen probleem mee heeft....
Recupereren van de uren die je naar de avondschool ging stond ook niet in zijn agendan, niet leuk, maar je wil wat bijleren, dus heb je het er maar voor over....

...en ik zeg niet dat je lui bent of niet wil werken als je zondagswerk niet aanvaard, begrijp dat het op dit moment crisis is en het niet direct gaat beteren, iedereen moet inleveren en flewibel zijn, en weet dat er achter de hoek meer dan 1 klaar staat om je job in te nemen....
Als je met 2 bent heb je altijd nog wat reserve, het zou al moeten lukken dat je beide uw jovb verliest, maar als alleenstaande met kinderen heb je een nog zo veel grotere verantwoordelijkheid....ik ben geen jobhopper, heb 3 jobs gehad op 30 jaar tijd, heb geen nood aan verandering, heb nog steeds voldoende uitdagingen, maar stellen dat je juist uw uurkes doet ...in sommige functies kan dat, maar in een technische functie in een vol-continue bedrijf moet je dat je baas toch niet gaan uitleggen....
radiometeor.be
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

begrijp dat het op dit moment crisis is en het niet direct gaat beteren, iedereen moet inleveren en flexibel zijn, en weet dat er achter de hoek meer dan 1 klaar staat om je job in te nemen....
En daarom net dat het zo belangrijk is dat bepaalde rustmomenten bij wet beschermd zijn, bv door verhoogde vergoedingen en extra rustdagen. Doe je dat niet, dan riskeer je uit de markt geprijsd te worden. De rustdag(en) (en bv ook het algemeen stemrecht) waren destijds verplicht ingevoerd net omdat men de bedrijven niet kon vertrouwen dat ze de werknemer niet gingen ontslaan als hij er gebruik van maakte.
Net zoals die werkgever die eist dat je 10-12 uur deed en 8 betaald werd eigenlijk de wet overtrad en allang aangegeven had moeten worden. Bij elke situatie waar beide partijen ongelijke macht hebben kan 1 partij de andere "dwingen" om akkoord te gaan met eenzijdige maatregelen, de zwakke partij moet daarom bij wet beschermd worden tegen de overmacht van de sterke partij.

Ik ben betaald om mijn uren te presteren. Daarbij doe ik dan nog overuren, heb ik niet echt veel op tegen zolang ik die overuren kan omzetten in recup, om naar seminaries te gaan, afspraken te maken die enkel tijdens kantooruren kunnen, of gewoon ns uit te slapen. Ik werk dus ten allen tijde mijn uren, en meer, want ik recup lang niet alle uren; ooit ns jaarlijks 200+ uren overschot, na opname van recup.

Dan heeft de werkgever niet nog ns te verwachten dat ik, eenmaal de pc afstaat en ik van werkmodus naar privemodus overgeschakeld ben, me nog ga bezighouden met dat werk. Dan ben ik niet meer beschikbaar; wil men dat anders, dan beschouw ik dat niet meer als prive uren maar als werkuren, en tel ik die als overuren bij.
Maar het komt er vooral op neer dat ik niet 24/7 ten dienste wil staan van mijn werk. Ik wil niet bereikbaar zijn in mijn weekend en verlof, en op de laptop/gsm hangen terwijl ik mijn privemomenten beleef.

Ik BEN geen werknemer, ik identificeer me niet zo. Ik ben een mens die ingehuurd is door een bedrijf om daar het netwerk te beheren. Het enige verschil met een consultant of zelfstandige is dat ik een vast statuut heb bij dat bedrijf. Maar het is niet omdat ik daar vast werk dat zij mijn andere tijd ook mogen monopoliseren. Dat zou ook niet pakken bij een consultant, dan zou je de factuur ook snel in je richting zien komen.

Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Slafes schreef:
Dafke schreef:Jij verandert precies bij elke alinea van idee?
Kom nu eens met echte argumenten naar voor ipv dingen te zien die er niet staan, en dat post na post na post... Begint vervelend te worden eigenlijk... :?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01387749 fijne reactie toch weer van de werkgever... Zo begint dat dus. Niet alle mensen willen dus flexibel zijn, en dus is er nood aan voldoende tegengas om zulke mensen te beschermen.
Ik heb het al lang opgegeven tegen muren te praten.
Ik heb er mijn idee over, en dat leunt bij de verste verte niet van dat van jou aan. Wel, goed, ieder zijn ding.

Ik probeer me wel met de mensen met de juiste intenties voor een betere toekomst te omringen, die beseffen dat we een tijdje terug met de voeten op de grond moeten komen, door de schuld van de rooi mannen 2 decennia lang in de regering.

Ik besef dat ik nu effe door moet bijten, zodat ik later toch hopelijk mijn kinderen kan ondersteunen. Want ik hoor het allemaal graag, 'ik leef niet om te werken, maar werk om te leven', wel ik werk om mijn mij en mijn kinderen een behouden toekomst zo goed mogelijk te garanderen, en daar horen op korte termijn geen belachelijke cadeau'tjes meer bij (betaalde middagrust, of verworven ziektedagen die gewoon van de pot gerukt zijn) of kortzichtig hokjesdenken en vasthouden aan traditionele waarden omdat het zo maar moet, en eigenlijk nog altijd niet willen inzien dat we moeten inbinden.

Dus, ik maak er mijn woorden niet aan vuil, ga niet staken maandag of op de nationale stakingsdag, want ik besef dat dat nog VEEL erger is dan gewoon even de bittere pil slikken.

En om dan even ontopic te gaan: mensen die willen werken op zondag, en welke sector en om welke reden dan ook, om eender welke vergoeding: BEDANKT! Ik apprecieer dat echt!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Dafke, het is al crisis zolang dat ik het woord kon begrijpen, en dat is ondertussen al meer dan 30 jaar dat het crisis is. Doe je oogkleppen eens af, het is geen crisis voor de superrijken, en ook niet voor de rijken. Ongelooflijk toch hoe mensen zich bijna laten indoctrineren door de overheid. Datgene wat we nu kwijtspelen zullen we nooit zomaar bijkrijgen omdat het eens goed gaat. Een crisis is ook goed om verschillende "oude" wetgevingen nog wat extra uit te hollen en de grenzen op te zoeken van wat men de mensen kan laten doen...

Ik lees hier het voorbeeld van iemand die doodgraag zijn job doet en geen compensatie wil voor overuren en extra prestaties, en dat is allemaal goed, maar zo zijn er niet veel mensen. Boter bij de vis, de werkgever deelt aan de eindmeet geen cadeaus uit hoor en op je grafsteen komt niet staan, de held van het bedrijf. Daarom is het belangrijk om de grote groep mensen soms te beschermen want binnen eenzelfde groep medewerkers die dezelfde functie uitoefenen komt het vaak ook zo tot conflicten. De baas die van mening is dat wanneer 1 individu dat kan de rest ook maar moet kunnen bvb.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In alle jaren dat het 'geen crisis' was, hebben "ze" alle winsten buitengesmeten naar de aandeelhouders. Nu het minder gaat moeten de werknemers het bekopen, door ofwel meer te werken voor minder verloning, of gewoon geen werk meer te hebben. Vind jij dat normaal ?
ik niet, ik noem dat op z'n minst "geen goede huisvader management"...

Terwijl ik werk heb, spaar ik, voor het moment dat ik geen werk zou hebben, mij lijkt dat normaal, toch ?

Op het moment dat ik geen werk heb, moet ik ook niet gaan zeggen bij de bakker dat ik twee broden wil voor de prijs van 1. Moet ik ook niet bij de bank afkomen dat ik mijn woonlening nu maar half afbetaal...

J.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Fijn dat je het graag doet, maar zou je het ook doen als het geen noodzaak zou zijn ?

Ik snap ook wel dat mensen niet rondkomen met 1 job of zonder het extraatje van het 'buiten normale uren werken'. Maar de trend die ik zie is dat we evolueren naar een situatie waar elke dag een werkdag is en waarin je 5 of 6 van die dagen werkt, zonder extra voor gelijk welke dag.

J.
Ik denk niet dat iemand hier de voorwaarden van de contracten kent, indien wel dan hoor ik het graag. Het kan dus best zijn dat zij dit als recup kunnen opnemen en/of 200% betaald worden. Het kan evengoed zijn dat ze met zelfstandige bestuurders werken die best bereid zijn op zondag te werken. In het geval van Bpost zijn de vakbonden in overleg, dus er staat nog niks vast. Moesten de voorwaarden echt slecht zijn dan denk ik niet dat het lang zou duren voor men het werk neerlegt of dat we op een of andere manier het zouden horen. Het Is hier op het forum toch ook al redelijk duidelijk geworden dat er best mensen zijn die op een zondag willen werken? De compensatie die er tegenover staat dat weten we niet.
Voor sommigen is het noodzaak, voor anderen is het plezier. Niet iedereen ziet zijn zondag als heilig en er zijn tal van niet noodzakelijke zaken die toch op zondag gebeuren.
De trend die ik zie evolueren is dat het voor steeds meer mensen eerder noodzaak zal worden dan willen, al eens naar de huurprijzen gekeken? En met de nieuwe regelingen zien mensen die hard sparen om te kopen hun droom ook weer wat verder wegschuiven. Mensen met slechts 1 loon en dan vaak nog kinderen, chapeau, ik denk niet dat ik het zou kunnen.
Joe de Mannen schreef:In alle jaren dat het 'geen crisis' was, hebben "ze" alle winsten buitengesmeten naar de aandeelhouders. Nu het minder gaat moeten de werknemers het bekopen, door ofwel meer te werken voor minder verloning, of gewoon geen werk meer te hebben. Vind jij dat normaal ?
ik niet, ik noem dat op z'n minst "geen goede huisvader management"...

Terwijl ik werk heb, spaar ik, voor het moment dat ik geen werk zou hebben, mij lijkt dat normaal, toch ?

Op het moment dat ik geen werk heb, moet ik ook niet gaan zeggen bij de bakker dat ik twee broden wil voor de prijs van 1. Moet ik ook niet bij de bank afkomen dat ik mijn woonlening nu maar half afbetaal...

J.
Met die winsten buitengooien naar aandeelhouders en dat nu de werknemers het moeten bekopen ben ik zeer zeker met je eens, bedrijven die staatssteun vragen in de crisis met de belofte in het land te blijven en vervolgens toch met de noorderzon verdwijnen maakt me ook kwaad.
Sparen is steeds meer een luxe aan het worden, leuk dat je dat kan maar ik wil de mensen die dit niet kunnen zelfs zonder zotte kosten te doen niet te eten geven. Dat vind ik ook niet normaal.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De trend die ik zie evolueren is dat het voor steeds meer mensen eerder noodzaak zal worden dan willen, al eens naar de huurprijzen gekeken
En daar zit het hem. De economie past zijn prijzen aan en iedereen moet mee.
Vroeger ging er vaak 1 persoon per gezin werken (de man) en de andere zorgde voor het huishouden en de kinderen.
Vrouwen zijn massaal gaan werken om te verdienen en als gezin meer geld te hebben... fast forward een paar decennia, en je kan als gezin bijna niet meer overleven als je niet beide gaat werken (huurprijzen, laat staan een woning kopen).

Die slippery slope gaat zich ook voordoen als er teveel mensen bereid zijn zondag zomaar zonder meer te werken. Eerst is dat vrijwillig met extra vergoeding, dan is het gewoon vrijwillig, daarna "vrijwillig", en nog iets later kan je de job vergeten of zelfs ontslagen worden als je niet meedoet en op zondag gaat werken.

Dat sommigen die massale verschuiving niet (willen) zien aankomen snap ik echt niet. Of erger nog, dat ze die wel zien aankomen en gewoon laten gebeuren.

Net omdat slippery slopes gevaarlijk kunnen zijn, en "vrijwillige" dingen kunnen verglijden naar "scheef bekeken worden als je het niet doet" en uiteindelijk "verplicht" zijn, moeten mensen soms tegen zichzelf beschermd worden, alvorens ze al hun voorrechten afgeven met de oogkleppen op.

Ik vind dat elk land in Europa het recht moet hebben om zijn interne markt tot op zekere hoogte af te schermen en eigen landgenoten voorrang te geven, alsook dat buitenlandse bedrijven zich aan de wetten van elk land houden waar ze in functioneren.
Het is niet omdat Polen en andere volkeren het zo slecht hebben dat ze hier aan (voor hun) betere voorwaarden komen werken, dat wij daarom onze sociale structuren moeten ondermijnen "omdat het niet anders kan". Natuurlijk kan het anders, je moet gewoon genoeg ballen aan je lijf hebben om ervoor op te komen.

Dat men in de naam van de crisis en besparingen zich terug laat afglijden tot quasi-eigendom van de bedrijven (enkel nog vrije tijd als de baas het toelaat) kan er bij mij niet in.
Maar durf in godsnaam niet te geloven dat "het niet anders kan", want dat is pure onzin.

Met die winsten buitengooien naar aandeelhouders en dat nu de werknemers het moeten bekopen ben ik zeer zeker met je eens, bedrijven die staatssteun vragen in de crisis met de belofte in het land te blijven en vervolgens toch met de noorderzon verdwijnen maakt me ook kwaad.
Sparen is steeds meer een luxe aan het worden, leuk dat je dat kan maar ik wil de mensen die dit niet kunnen zelfs zonder zotte kosten te doen niet te eten geven. Dat vind ik ook niet normaal.
En toch blijft iedereen die beloftes geloven. Er is ook geen echte concurrentie, want een multinational die ervoor kiest in ons land niet te opereren, heeft toch het recht zijn copyrights en patenten te enforcen; belachelijk, als je de economie niks toebrengt heb je ook geen verliezen te verdedigen vind ik.

Multinationals zijn feitelijk boven de wet, want ze kunnen "rondshoppen" naar de beste voorwaarden bij verschillende regeringen, en afdreigen "te vertrekken" als het hun niet aanstaat, zoals een klein kind.
"Race to the bottom" is dat, tenzij men daar een lijn in trekt en zegt "wij doen daar niet aan mee".

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Dus alle restaurants, sporthallen, cafés, klinieken, brandweer, politie, openbaar vervoer enz. allemaal dicht in het weekend ...
Veel success !

Waarom twee maatstaven ? Waarom is dat nu zo speciaal dat coolblue op zondag levert ?

Trouwens er is toch geen probleem, je gaat gewoon bij een firma werken die niet meedoet met weekendwerk als je niet akkoord bent.
En anders richt je gewoon een firma op, dan ben je baas en aandeelhouder: makkelijk zat toch met al dat geld dat naar de aandeelhouders en naar de bazen gaat.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn behoorlijk wat restaurants die in het weekend dicht zijn, ook in ziekenhuizen draait men op weekendregime, zelfs bij de politie en brandweer, en al zeker en vast bij het openbaar vervoer. Ik zie je punt niet... Ook daar beseft men de nood dat mensen in het weekend thuis willen zijn.

Het is niet dat die ineens moeten stoppen met weekends te draaien he, er moeten gewoon geen jobs op zondag zijn die niet levensnoodzakelijk zijn. Pakjes vallen daar in mijn ogen onder... We zullen wel horen hoe ze er bij Bpost uitraken...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

er moeten gewoon geen jobs op zondag zijn die niet levensnoodzakelijk zijn
En ondertussen gaan we zondagmorgen naar de bakker en de slager, nog snel wat inkopen doen in de plaatselijke Smatch (ook open op zondag). In de namiddag even wat rondkuieren in de meubelzaken in de buurt, kwestie van de dag wat te vullen. Of we gaan even over de grens naar Holland om daar even in een winkelstraat te lopen waar de winkels open zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Wederom de vraag, is dat noodzakelijk? Bij warenhuizen kan je nog zeggen dat ze levensmiddelen verkopen... Ik ga nooit op zondag naar de winkel eigenlijk. De plaatselijke warenhuizen zijn hier maar open tot 13u, en tegen dat ik uit mijn bed ben. :)

Trouwens, in Nederland shoppen op zondag? Dan is er veel veranderd op korte tijd, want meestal is dat daar zo doods als een pier en naar ik mij herinnerde zaten die Nederlanders allemaal in België omdat hier veel open is. In Frankrijk is op zondag ook alles potdicht...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Familie gaat haast elke zondag naar Hulst, ben er zelf niet zo bekend mee maar de winkels zijn daar alvast open. Niet iedereen ligt tot de vooravond in zijn bed, zelf doe ik dat ook liefst vanal maar zeer veel mensen niet :).
Noodzaak is relatief, genoeg mensen die geen tijd hebben om eens naar meubels te gaan kijken tijdens de week en het dan op zondag moeten doen (zeker gezien die drukte aan die winkels altijd). Die winkels zijn dan gesloten op maandag. Euroshop is ook zo een gevalletje. Feit is dat iedereen zijn zondag op zijn manier invult en er zijn er een pak die dan ook geen probleem hebben met werken op een zondag.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De winkels die zondag open zijn gaan je nieuwe aankoop zeker niet leveren op een zondag.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Slafes schreef: Het is niet dat die ineens moeten stoppen met weekends te draaien he, er moeten gewoon geen jobs op zondag zijn die niet levensnoodzakelijk zijn. Pakjes vallen daar in mijn ogen onder... We zullen wel horen hoe ze er bij Bpost uitraken...
Jobs zijn onderhevig aan vraag en aanbod.
Als ik op restaurant ga is dat gewoonlijk in het weekend.
Wie dicht is tijdens het weekend verdient dus niks aan mij en vele anderen (want de restaurants die open zijn zondags zitten wel vol hoor)

Zondag leveren is interessant, want dan ben ik gewoonlijk thuis.
Als de prijs bij coolblue hetzelfde is als een andere webshop zal ik dus daar bestellen.

Cinema's, restaurants, de voetbal, concerten, allemaal niet levensnoodzakelijk.
Leveren op zondag is ook niet levensnoodzakelijk
Maar wel handig ... gat in de markt !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Je haalt daar net wat aan, als er niemand in het weekend thuis zou zijn omdat ze moeten werken zou er ook geen voetbal bestaan. Of gaan ze de lagere klassen die niet met profs spelen de 1e helft met 5 laten spelen en de 2e helft op een weekdag met 6 anderen? :)

Trouwens, restaurants vol op zondag? Vrijdag en zaterdag zijn voornamelijk de topdagen dat je in Leuven nergens nog plaats hebt. Op zondag middag kan je rustig gaan eten zonder reservering, vaak zelfs amper volk. Misschien dat het op de boerenbuiten anders is, maar ja, ook in Leuven zijn er resto's die in het weekend sluiten. Zelfs eentje van de beter boerende. :) Dat is een keuze denk ik dat iedereen voor zichzelf moet maken en als je klanten kan trekken in de week, en het zo met minder personeel kan redden dan lukt dat blijkbaar ook.

Bon, ik stop er mee, voor elke aangehaald excuus is het ook mogelijk het te weerleggen, twee kampen, ik behoor tot het beschermen van de zondagrust en hem zeker niet algemeen maken waardoor we het risico lopen dat het een gewone werkdag zou worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

duizend schreef:Zondag leveren is interessant, want dan ben ik gewoonlijk thuis.

De mensen die zorgen dat je bestelling dan geleverd wordt echter niet. Als zondagswerk na verloop van tijd de norm wordt mag jij misschien ook beginnen opdraven in de weekends.
Het lijkt mij dat de meeste voorstanders hier graag hun pakjes geleverd krijgen op zondag omdat ze zelf dan niet moeten werken. Ze hebben dus liever dat "de anderen" op zondag werken.

Sign of the times zeker dat toenemende ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”