De trend die ik zie evolueren is dat het voor steeds meer mensen eerder noodzaak zal worden dan willen, al eens naar de huurprijzen gekeken
En daar zit het hem. De economie past zijn prijzen aan en iedereen moet mee.
Vroeger ging er vaak 1 persoon per gezin werken (de man) en de andere zorgde voor het huishouden en de kinderen.
Vrouwen zijn massaal gaan werken om te verdienen en als gezin meer geld te hebben... fast forward een paar decennia, en je kan als gezin bijna niet meer overleven als je niet beide gaat werken (huurprijzen, laat staan een woning kopen).
Die slippery slope gaat zich ook voordoen als er teveel mensen bereid zijn zondag zomaar zonder meer te werken. Eerst is dat vrijwillig met extra vergoeding, dan is het gewoon vrijwillig, daarna "vrijwillig", en nog iets later kan je de job vergeten of zelfs ontslagen worden als je niet meedoet en op zondag gaat werken.
Dat sommigen die massale verschuiving niet (willen) zien aankomen snap ik echt niet. Of erger nog, dat ze die wel zien aankomen en gewoon laten gebeuren.
Net omdat slippery slopes gevaarlijk kunnen zijn, en "vrijwillige" dingen kunnen verglijden naar "scheef bekeken worden als je het niet doet" en uiteindelijk "verplicht" zijn, moeten mensen soms tegen zichzelf beschermd worden, alvorens ze al hun voorrechten afgeven met de oogkleppen op.
Ik vind dat elk land in Europa het recht moet hebben om zijn interne markt tot op zekere hoogte af te schermen en eigen landgenoten voorrang te geven, alsook dat buitenlandse bedrijven zich aan de wetten van elk land houden waar ze in functioneren.
Het is niet omdat Polen en andere volkeren het zo slecht hebben dat ze hier aan (voor hun) betere voorwaarden komen werken, dat wij daarom onze sociale structuren moeten ondermijnen "omdat het niet anders kan". Natuurlijk kan het anders, je moet gewoon genoeg ballen aan je lijf hebben om ervoor op te komen.
Dat men in de naam van de crisis en besparingen zich terug laat afglijden tot quasi-eigendom van de bedrijven (enkel nog vrije tijd als de baas het toelaat) kan er bij mij niet in.
Maar durf in godsnaam niet te geloven dat "het niet anders kan", want dat is pure onzin.
Met die winsten buitengooien naar aandeelhouders en dat nu de werknemers het moeten bekopen ben ik zeer zeker met je eens, bedrijven die staatssteun vragen in de crisis met de belofte in het land te blijven en vervolgens toch met de noorderzon verdwijnen maakt me ook kwaad.
Sparen is steeds meer een luxe aan het worden, leuk dat je dat kan maar ik wil de mensen die dit niet kunnen zelfs zonder zotte kosten te doen niet te eten geven. Dat vind ik ook niet normaal.
En toch blijft iedereen die beloftes geloven. Er is ook geen echte concurrentie, want een multinational die ervoor kiest in ons land niet te opereren, heeft toch het recht zijn copyrights en patenten te enforcen; belachelijk, als je de economie niks toebrengt heb je ook geen verliezen te verdedigen vind ik.
Multinationals zijn feitelijk boven de wet, want ze kunnen "rondshoppen" naar de beste voorwaarden bij verschillende regeringen, en afdreigen "te vertrekken" als het hun niet aanstaat, zoals een klein kind.
"Race to the bottom" is dat, tenzij men daar een lijn in trekt en zegt "wij doen daar niet aan mee".
[
Post made via mobile device ]