Graag uw mening

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

sirWard schreef:Wat r2504 zegt (traffic shaping) lijkt me eerder de oorzaak van het probleem.
Ik lees nochtans dat hij dat net niet zegt ;)
Als het spel onderlinge P2P verbindingen opzet tussen alle deelnemers, dan zou het me sterk lijken dat ze per se poort 80 en 443 willen gebruiken. Skype deed dit bijvoorbeeld vroeger wel: die wou altijd op poort 80/tcp binden. De snoodaard...
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Mocht dit een poort-probleem zijn, dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat we hier niet al meer over gehoord/gelezen hadden.
Even op google "open ports fifa" intypen, de topics vliegen je om de oren :-D
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Vervang FIFA door GTA, SimCity, Battlefield,... en je krijgt evengoed dergelijke resultaten.

Maar goed, ik speel FIFA niet en ik geef toe dat ik er niet al te veel over opgezocht heb.

Ik stel mij enkel de vraag of we niet meer klachten van andere spelers en/of Telenet klanten zouden hebben gelezen dan mochten ofwel EA of Telenet de oorzaak zijn. Je kan toch onmogelijk de eerste particuliere Telenet klant zijn met bvb die specifieke setup die een specifiek (populair) game wil spelen online en daarbij problemen ervaart?

Maar goed, Telenet had al lang de mogelijkheid tot openstellen van alle poorten moeten toevoegen aan Mijn Telenet. Daar ben ik het zeker mee eens, daar zijn ook al genoeg discussies over geweest en ik vrees dat Telenet haar standpunt (opnieuw) niet zal wijzigen.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Ik stel mij enkel de vraag of we niet meer klachten van andere spelers en/of Telenet klanten zouden hebben gelezen dan mochten ofwel EA of Telenet de oorzaak zijn. Je kan toch onmogelijk de eerste particuliere Telenet klant zijn met bvb die specifieke setup die een specifiek (populair) game wil spelen online en daarbij problemen ervaart?
Misschien ben ik de eerste die er zoveel om geeft :wink: Ik zou gewoon de mogelijkheid willen hebben om even die poorten open te kunnen zetten, zodanig dat ik het kan testen. Het is namelijk mijn laatste strohalm. Ik heb alle andere mogelijke oplossingen die ik kon vinden, reeds getest. En telkens zonder resultaat. En omdat er dan zoveel topics zijn omtrent het openen van poorten voor Fifa, wil ik dit graag eens proberen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Heb je nu al getest bij een vriend met bgc?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Nee blijkbaar zijn al mijn vrienden/kennissen/familieleden klant bij Telenet...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je kan ook al eens testen bij hen om te zien of zij ook het probleem hebben om te zien of het iberhaupt met telenet te maken heeft!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sub Zero schreef:
sirWard schreef:Wat r2504 zegt (traffic shaping) lijkt me eerder de oorzaak van het probleem.
Ik lees nochtans dat hij dat net niet zegt ;)
Inderdaad... ik kan moeilijk aannemen dat TN de connecties die eventueel gemaakt zouden worden tussen spelers aanzien worden als "echte P2P" (ttz. torrent verkeer).
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb dit reeds gedaan op 3 verschillende adressen, en ook daar geen verbetering in gameplay.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

KevinBodson schreef:Ik zou gewoon de mogelijkheid willen hebben om even die poorten open te kunnen zetten, zodanig dat ik het kan testen.
Die is er vandaag de dag NIET... case closed. Dus nogmaals... blijf TN hierover lastig vallen zoals ik voordien al geschreven heb.

Massaal klachten van gebruikers is het enige wat hier verandering in kan brengen (zodat we eindelijk verlost worden van die fabeltjes rond servers draaien en veiligheid).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk vdat het nuttig zou zijn om, indien mogelijk (met die switches tegenwoordig), eens een packet trace te runnen (wireshark) en te kijken welke pakketjes er doorgaan, en op welke poorten. Je gaat dan wel moeten een hub gebruiken (of een geavanceerde switch, of een splitter) om de pakketjes op te vangen (want normaal kan je pc die niet onderscheppen als ze niet voor hem bedoeld zijn).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is geen poort-probleem, anders zou de FIFA online game gewoon niet opstarten.
Het is een lag-probleem. Hoogstwaarschijnlijk door te traag P2P-verkeer over UDP-poort 3659.

Dus installeer eens de Java-plugin via http://java.com

en doe de P2P-tests BitTorrent, eMule, Gnutella op http://glasnost.mpi-sws.org/bb/glasnost.php

Dan zal je misschien kunnen vaststellen dat Telenet P2P-protocollen vertraagt. Ook onbekende protocollen op basis van P2P-communicatie worden vertraagd!
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Ik denk vdat het nuttig zou zijn om, indien mogelijk (met die switches tegenwoordig), eens een packet trace te runnen (wireshark) en te kijken welke pakketjes er doorgaan, en op welke poorten. Je gaat dan wel moeten een hub gebruiken (of een geavanceerde switch, of een splitter) om de pakketjes op te vangen (want normaal kan je pc die niet onderscheppen als ze niet voor hem bedoeld zijn).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dat gaat mijn petje een beetje te boven vrees ik :-D
Het is een lag-probleem.
Bij het opzoeken van lag en fifa, komt ook weer vaak het port forwarden naar voor als oplossing...
Maar ik zal voor de zekerheid wel even de test doen via http://glasnost.mpi-sws.org/bb/glasnost.php
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Bij deze de testen
Bijlagen
Glasnost2.jpg
Glasnost1.jpg
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

...
Bijlagen
Glasnost1.doc
(69.5 KiB) 9 keer gedownload
Glasnost3.jpg
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

...
Bijlagen
Glasnost3.doc
(69.5 KiB) 21 keer gedownload
glasnost2.doc
(69.5 KiB) 28 keer gedownload
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:en doe de P2P-tests BitTorrent, eMule, Gnutella op http://glasnost.mpi-sws.org/bb/glasnost.php
En wat heeft torrent verkeer met FIFA te maken... je leest dat twee gamers elkaar connecteren (ja zoals iedere applicatie op internet wel doet) en besluit daaruit dat de Telenet traffic shaper hieruit besluit dat het dan maar P2P verkeer is.

Mij lijkt dat je nogal kort door de bocht gaat...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef: je leest dat twee gamers elkaar connecteren (ja zoals iedere applicatie op internet wel doet) en besluit daaruit dat de Telenet traffic shaper hieruit besluit dat het dan maar P2P verkeer is.
Het is een sterk vermoeden, het gaat hier wel degelijk over P2P-verkeer over verschillende UDP-poorten naar meerdere peers én de EA-server tegelijk. En neen, dat doet zeker niet elke applicatie op internet! Dat lijkt zelfs heel sterk op wat Bittorrent doet met hun trackers en peers.

Ondertussen kan je in de Glasnost-test nakijken dat sommige P2P-uploads amper 25 kbps halen over het Telenet-netwerk. De Telenet-shaper is dus duidelijk actief op de verschillende P2P-protocollen.
Mijn sterk vermoeden blijft dus zeker overeind, het is mogelijk dat het FIFA-protocol op dezelfde manier wordt geshapet en dat zou de trage gameplay kunnen verklaren.

Ik kan wel besluiten dat het zeer raadzaam is om eens met FIFA 15 en de PS3 op een VDSL2-verbinding via Proximus/Scarlet/EDPnet te spelen terwijl de broer via een Telenet-verbinding speelt. Daarna beide ervaringen hier neerschrijven en we weten meteen hoe laat het is.
Laatst gewijzigd door raf1 26 okt 2014, 07:37, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kevin, waar woon je?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Haasdonk (Beveren-Waas)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Euhm, kleinigheidje dat misschien best relevant kan zijn: lag in FIFA 15 is een wereldwijd en maar al te bekend probleem. Je moet maar eens gaan lezen op de EA Answer HQ: http://answers.ea.com/t5/FIFA-15/bd-p/FIFA-15

Er zijn tientallen zoniet honderden topics over lag, EA-serverkwaliteit die te wensen over laat, en eigenlijk over het hele game dat aan elkaar hangt met bugs (oké, iets minder relevant maar soit). Nu betwijfel ik sterk dat vrijwel iedereen in vrijwel elke uithoek van onze planeet problemen heeft met internetverkeer. Ik speelde tot voor kort heel vaak FIFA World (f2p), guess what: even bagger als zijn betalende counterpart.

Ik denk echt niet dat het aan (gebrek aan) portforwarding, shaping, whatsoever ligt, maar eerder aan het feit dat EA een bende tamzakken is die klanten melkt met jaarlijkse releases van dezelfde crap, met dien verstande dat ze er zelfs in slagen om voor elke opgeloste bug 3 nieuwe te maken.

Om maar een voorbeeldje te stellen: in augustus was er voor FIFA World een aankondiging dat eind dit jaar een nieuwe game engine zou geïmplementeerd worden. Waarom? Omdat ze de huidige engine gewoon kapotgepatcht hebben. Elke patch brak een ander deel van het game (en loste zelfs niet eens het oorspronkelijk probleem op dus wat ik in vorige alinea zei klopt ook al niet helemaal meer, er zijn gewoon geen opgeloste bugs).

Komt er ook nog bij dat EA zo goed naar hun klanten luistert dat het de klanten zélf zijn die voor oplossingen hebben gezorgd (lees: trial and error) om het game toch nog min of meer zijn basisfunctionaliteit uit te doen voeren.

(Nota bene: ik ben geen EA basher. Ik stel gewoon vast.)
Laatst gewijzigd door Fireblade 26 okt 2014, 10:37, in totaal 2 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Ik denk echt niet dat het aan (gebrek aan) portforwarding, shaping, whatsoever ligt, maar eerder aan het feit dat EA een bende tamzakken is die klanten melkt met jaarlijkse releases van dezelfde crap, met dien verstande dat ze er zelfs in slagen om voor elke opgeloste bug 3 nieuwe te maken.
Als het enkel en alleen aan de EA Servers zou liggen, zouden dan niet beide spelers dezelfde problemen ondervinden? (en er dan geen verschil te merken is tussen beide?).
Ik constateer gewoon een merkelijk verschil tussen de handelingssnelheid van mijn spelers, en die van mijn tegenstander...
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Ow, het is dus input lag, met andere woorden in de vorm van 'er staan 11 patattenzakken op het veld'?

Want dat is nog een heel andere kwestie, namelijk dat EA zwakke spelers (lees: zwakke squads) bevoordeelt in online matchen om hen zo de kans te geven om te kunnen concurreren met de top. Scripting noemen ze dat.

VB; jij speelt met een 80 overall team met 100 chemistry. Je tegenstander speelt met een ploeg 58 overall met 60 chemistry. Jij zal 9 op de 10 keer niet winnen, want je ploeg is zo sterk dat EA ze automatisch verzwakt. (EDIT: en je tegenstander wordt ook ineens Messi United of FC Ronaldo.) Met andere woorden: je wordt gestraft omdat je je droomteam samenstelt. Puur om mensen geld te doen uitgeven aan packs (in de hoop dat ze hun team nog verder kunnen versterken, met opnieuw een averechts effect uiteraard, enzovoort enzoverder.)

Deze praktijk gebeurt uiteraard enkel tegen een (aanzienlijk) zwakkere tegenstander. Hoe gebalanceerder beide teams, hoe minder scripting er aan te pas komt. Met wat voor een team speel je zelf? (overall rating, chemistry, top 3 spelers in je basiself?)

Enkelen ontkennen dat scripting bestaat, het merendeel echter (inclusief ik) is er zeker van, en er zijn bewijzen genoeg. (Ik denk dat het feit dat EA probeert elk topic hieromtrent te bannen al meer dan genoeg bewijs op zich is..) Is in 13, 14, World en 15 online en zelfs in single player (vooral SP tournaments) duidelijk merkbaar met een beetje feeling (no offence, feeling in de zin van 'met genoeg speeltijd leer je de symptomen en de gevolgen snel herkennen')

En in de Answer HQ (zie vorige post voor link) kan je hierover meer lezen, mits een zoekopdrachtje rechtsboven. Of je kan ook gewoon Youtuben op 'FIFA Scripting' en het met soms hilarische commentaar met eigen ogen zien.

Neenee, ik ben er 99,99% zeker van dat het aan het game zelf en/of hun servers ligt, en niet aan jou, niet aan je internetverbinding, no way.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fireblade schreef:Euhm, kleinigheidje dat misschien best relevant kan zijn: lag in FIFA 15 is een wereldwijd en maar al te bekend probleem.
Traffic shaping is ook een wereldwijd probleem bij kabelproviders. Je kan ook topics vinden over traffic shaping en fifa op verschillende fora van kabelproviders wereldwijd.
Fireblade schreef:Er zijn tientallen zoniet honderden topics over lag, EA-serverkwaliteit die te wensen over laat
Klopt, maar allemaal op niets gebaseerde vermoedens omdat niemand echt onderzocht heeft welk verkeer via P2P wordt afgehandeld en welk verkeer er via de EA-server passeert.
Fireblade schreef:Nu betwijfel ik sterk dat vrijwel iedereen in vrijwel elke uithoek van onze planeet problemen heeft met internetverkeer. Ik speelde tot voor kort heel vaak FIFA World (f2p), guess what: even bagger als zijn betalende counterpart.
Wellicht ook via een Telenet-verbinding gespeeld want ook die versie gebruikt P2P.

Eén ding is zeker, alle netwerkverkeer passeert via je provider en slechts een zeer klein deel van het netwerkverkeer passeert via de EA-server. De kans is dus het grootst dat het probleem ofwel bij een peer of z'n provider ligt.

Test nu maar eens via een andere provider, dan kunnen we meteen ophouden met dit giswerk.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Neen, via Dommel met (ik zal het al maar op voorhand zeggen om discussie te voorkomen) een meer dan voldoende kwalitatieve verbinding. A+.

Bij World was het overigens overduidelijk dat er een massief probleem was met de onlineverbinding. Of dat aan hun serverpark of aan hun game zelf lag, daar kan ik me niet over uitspreken want ik ben tenslotte klant en geen insider. Maar als ik van 1 ding zeker ben dan is het dat het niet aan de consument ligt in het geval van FIFA. Dat FIFA 15 een critic score van 81%, maar daarentegen slechts een user score van 4,5/10 heeft op Metacritic zegt overigens ook al genoeg (het zijn aldaar steeds dezelfde problemen die terug komen, of het nu netwerkgebonden is of gameplaygebonden). Onlineproblemen in de reeks slepen bovendien al sinds de release van Ultimate Team aan, een dikke 2 tot 3 jaar geleden als ik me niet vergis.

Maar euhm, als ik me niet vergis gaat het bij Kevin niet om framerate lag maar om input lag, en dan ligt de zaak helemaal anders. Zie m'n voorlaatste post.
Laatst gewijzigd door Fireblade 26 okt 2014, 11:24, in totaal 1 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het probleem kan zeer zeker bij de consument liggen als het over P2P-verkeer gaat. Maar nogmaals, het blijft giswerk als je het niet volledig onderzocht hebt.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Fireblade schreef:Ow, het is dus input lag, met andere woorden in de vorm van 'er staan 11 patattenzakken op het veld'?

Want dat is nog een heel andere kwestie, namelijk dat EA zwakke spelers (lees: zwakke squads) bevoordeelt in online matchen om hen zo de kans te geven om te kunnen concurreren met de top. Scripting noemen ze dat.

VB; jij speelt met een 80 overall team met 100 chemistry. Je tegenstander speelt met een ploeg 58 overall met 60 chemistry. Jij zal 9 op de 10 keer niet winnen, want je ploeg is zo sterk dat EA ze automatisch verzwakt. (EDIT: en je tegenstander wordt ook ineens Messi United of FC Ronaldo.) Met andere woorden: je wordt gestraft omdat je je droomteam samenstelt. Puur om mensen geld te doen uitgeven aan packs (in de hoop dat ze hun team nog verder kunnen versterken, met opnieuw een averechts effect uiteraard, enzovoort enzoverder.)

Deze praktijk gebeurt uiteraard enkel tegen een (aanzienlijk) zwakkere tegenstander. Hoe gebalanceerder beide teams, hoe minder scripting er aan te pas komt. Met wat voor een team speel je zelf? (overall rating, chemistry, top 3 spelers in je basiself?)
Ik speel geen Ultimate Team, enkel online seizoenen. In deze format wordt je gekoppeld aan een team van een zelfde niveau en aan een tegenstander uit dezelfde divisie als jezelf. Dus de theorie over scripting houdt geen steek.
raf1 schreef:Het probleem kan zeer zeker bij de consument liggen als het over P2P-verkeer gaat. Maar nogmaals, het blijft giswerk als je het niet volledig onderzocht hebt.
Wat kan ik doen om dit te testen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Ik ging uit van een vermoeden waarvan ik indirect je bevestiging of ontkrachting vroeg, misschien had ik eerst moeten vragen welke modi je speelde dus mijn foutje.

Maar ik wil wel nog een antwoord op wat voor soort lag je ervaart, en hoe je het in detail ervaart. Je spreekt wel over handelingssnelheid van je spelers, maar dat lijkt me nogal algemeen en is weinig informatief, de reden waarom ik uit ging van UT en scripting in de eerste plaats. Framerate drop of niet? Timeouts of niet? Heb je eerdere releases gespeeld op dezelfde console? Zo ja, hoe vlotte het daarmee online? Zijn het enkel je spelers die log aanvoelen? Ik vermoed van wel, aangezien je duidelijk zegt dat het op je tegenstander geen effect heeft?

Wat netwerken op puur technisch niveau betreft kan ik weinig inbreng doen aangezien mijn kennis hiervan vrij ruim maar niet ruim genoeg is. Dat laat ik liever aan meer getalenteerden hier op het forum over. Maar hoe meer detail hoe beter denk ik maar, toch?

Oh, aan raf1: vergis ik me als ik zeg dat wanneer traffic shaping actief is, dat het hele online-gedeelte bij uitwisseling van bandbreedte dan vrijwel onspeelbaar (of sterk vertraagd) zou moeten zijn en niet alleen de bewegingssnelheid van je spelers? Je hebt in dat geval toch nooit genoeg P2P-bandbreedte om je spel nog vloeiend te doen verlopen? Moest ik me vergissen, ik leer graag bij. Ondertussen ga ik zelf ook nog wat research doen.

[EDIT] Bij nader inzien wordt men van de Answer HQ ook niet veel wijzer. Er lijken wel honderden verschillende problemen te zijn die slaan op eender welke versie van het game, zij het console, PC of smartphone. Ik heb wel ergens zien passeren dat een factory reset van de PS3 zou kunnen helpen, maar dat is een vermoeden van 1 iemand en daar kan je dus niet op rekenen.

[EDIT2] Nog een vraagje aan raf1: als Telenet actief/agressief aan traffic shaping doet, waarom haal ik dan altijd de volle pot en/of kwaliteit bij eender welk P2P-verkeer op eender welk moment van de dag? Er is een niet te verwaarlozen hoeveelheid Telenetklanten in mijn omgeving, ik verzet toch heel wat data + ik heb nog geen enkele limitering qua upload gemerkt. Integendeel, ik moet bvb Acestream manueel gaan afremmen omdat hij anders zonder blozen van begin tot eind de volledige upload dichttrekt. Of heb ik gewoon sjans op onze node? Maar dat mag in Haasdonk toch ook geen probleem zijn, 't is nu ook niet dat dat een miljoenenstad is..
Laatst gewijzigd door Fireblade 26 okt 2014, 13:06, in totaal 1 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fireblade schreef:vergis ik me als ik zeg dat wanneer traffic shaping actief is, dat het hele online-gedeelte bij aanvraag van bandbreedte dan vrijwel onspeelbaar (of sterk vertraagd) zou moeten zijn en niet alleen de bewegingssnelheid van je spelers? Je hebt in dat geval toch nooit genoeg P2P-bandbreedte om je spel nog vloeiend te doen verlopen?
Dat is moeilijk te zeggen omdat ik geen informatie heb over welke data FIFA precies via P2P verstuurt. Het is trouwens slechts een vermoeden dat Telenet ook dit EA-multiplayer P2P-protocol zou vertragen.
Er is in dit geval nog steeds geen test gedaan via een andere provider. Eerst moet er een test gedaan worden via een andere provider zodat we traffic shaping eventueel kunnen uitsluiten of niet.
Fireblade schreef:als Telenet actief/agressief aan traffic shaping doet, waarom haal ik dan altijd de volle pot en/of kwaliteit bij eender welk type P2P-verkeer op eender welk moment van de dag?
Omdat traffic shaping alleen wordt toegepast op drukke nodes. Het is perfect mogelijk dat er dagelijks traffic shaping actief is in pakweg Sint-Niklaas maar totaal niet in Koksijde.
Gedetailleerde informatie is te vinden op: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
Fireblade schreef:ik heb nog geen enkele limitering qua upload gemerkt
Wat bedoel je met "gemerkt"? Meten is weten: http://broadband.mpi-sws.org/transparency/glasnost.php
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Met gemerkt bedoelde ik onder andere het voorbeeldje van Acestream die als ik niet ingrijp constant 6-8 mbps upload genereert, upload via µTorrent is zeer soepel, en een beetje naast de uploadkwestie maar Usenet wordt al helemaal niet gelimiteerd (15 MiB/s download, en da's dan nog omdat mijn wifi n netwerkadapter gewoonweg niet hoger raakt).

Maar ik heb dus blijkbaar echt wel sjans want de testen geven aan dat er niet aan shaping wordt gedaan hierzo. (Maar een dubbelcheck op een avonduur kan geen kwaad vermoed ik, of is 1 test al genoeg?)

Tsja, wat die providertest betreft kan ik moeilijk helpen aangezien ik geen FIFA 15 kopie in huis heb voor PS3 (en dat lijkt me toch de ideale testcase). Ik kan alleen maar zeggen dat FIFA World via Dommel ook vreselijk was qua connectiviteit.
To download or not to download, that's the question.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Eerder vandaag kwam ik onderstaande link tegen:

http://www.dslreports.com/forum/remark, ... e=fifa+ps3

Misschien wel eens interessant om te lezen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Ondertussen kan je in de Glasnost-test nakijken dat sommige P2P-uploads amper 25 kbps halen over het Telenet-netwerk. De Telenet-shaper is dus duidelijk actief op de verschillende P2P-protocollen.
Glasnost is een test gemaakt om P2P te simuleren... je vergelijkt appelen met peren.
raf1 schreef:het is mogelijk dat het FIFA-protocol op dezelfde manier wordt geshapet en dat zou de trage gameplay kunnen verklaren.
Het is inderdaad mogelijk maar dan is het aan TN om hun shaper aan te passen... daarom dat het aan de TS is om terug contact op te nemen met TN hierover. Met theorieën komen we niet echt vooruit als we ze ook niet toetsen bij de partij die ze mogelijk veroorzaakt.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Stel dat er sprake is van netwerk shaping door Telenet, is dit dan enkel voor mij als gebruiker van toepassing. Of is dit eerder regionaal?
En op welke momenten zou dit dan van toepassing? (ik speel zelf voornamelijk 's avonds)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dit zou eerder van toepassing zijn tijdens de avond, daar dan de meeste traffiek is. Probeer eens in de voormiddag te spelen of zo.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Raf1 heeft jou al de link doorgegeven met de uitleg: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
Kan je eens die hele bladzijde rustig doorlezen, en als je dan nog vragen hebt mag je ze gerust stellen.
Maar het antwoord van je bovenstaande vraag zal daar wel te vinden zijn :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

KevinBodson schreef:Stel dat er sprake is van netwerk shaping door Telenet
Misschien even antwoorden op je mail van TN... in plaats van hier te "stellen dat" ?
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Dit zou eerder van toepassing zijn tijdens de avond, daar dan de meeste traffiek is. Probeer eens in de voormiddag te spelen of zo.
Ik zit overdag met mijn bijna 1-jarig zoontje, dus dan ligt het nogal moeilijk om te gamen. Daarom speel ik pas 's avonds wanneer hij gaat slapen :-D
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Raf1 heeft jou al de link doorgegeven met de uitleg: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
Kan je eens die hele bladzijde rustig doorlezen, en als je dan nog vragen hebt mag je ze gerust stellen.
Maar het antwoord van je bovenstaande vraag zal daar wel te vinden zijn :wink:
Concreet beperken we (wanneer nodig) de bandbreedte voor P2P-verkeer in upstream tijdens de allerdrukste momenten. Zo kan iedereen een minimum aan upstream bandbreedte gebruiken
Dus het kan wel zijn dat door de beperkte uploadsnelheid die ik eventueel tijdens piekuren ter beschikking heb, mijn game wat vertraging oploopt?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dat is zeker mogelijk, als je ziet via de Glasnost-test dat P2P-verkeer bij Telenet soms slechts 25 kbps ter beschikking krijgt.

Maar de ultieme test is om eens via een andere provider het FIFA-game te spelen. Dan pas zal je zeker kunnen zijn of dit probleem al dan niet met Telenet traffic shaping te maken heeft.
KevinBodson
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Zonet telefoontje gekregen van Telenet, en men heeft (op mijn vraag) mijn abonnement voor een tijdje aangepast. Ik heb nu een kleine maand gratis Business 200 Plus, tijd genoeg dus om te testen of de poorten de oorzaak zijn van mijn gameplay problemen. Dit kan ik wel pas deze avond uittesten, wanneer mijn zoontje naar dromenland gaat :-D

Aangaande het P2P verkeer dat door Telenet tijdens piekuren wordt gelimiteerd: als deze piekuren duren tot middernacht, is het dan niet voldoende om te kijken wat er na middernacht gebeurd met de gameplay? Deze zou dan toch in positieve zin moeten evolueren?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”