Euhm, kleinigheidje dat misschien best relevant kan zijn: lag in FIFA 15 is een wereldwijd en maar al te bekend probleem. Je moet maar eens gaan lezen op de EA Answer HQ:
http://answers.ea.com/t5/FIFA-15/bd-p/FIFA-15
Er zijn tientallen zoniet honderden topics over lag, EA-serverkwaliteit die te wensen over laat, en eigenlijk over het hele game dat aan elkaar hangt met bugs (oké, iets minder relevant maar soit). Nu betwijfel ik sterk dat vrijwel iedereen in vrijwel elke uithoek van onze planeet problemen heeft met internetverkeer. Ik speelde tot voor kort heel vaak FIFA World (f2p), guess what: even bagger als zijn betalende counterpart.
Ik denk echt niet dat het aan (gebrek aan) portforwarding, shaping, whatsoever ligt, maar eerder aan het feit dat EA een bende tamzakken is die klanten melkt met jaarlijkse releases van dezelfde crap, met dien verstande dat ze er zelfs in slagen om voor elke opgeloste bug 3 nieuwe te maken.
Om maar een voorbeeldje te stellen: in augustus was er voor FIFA World een aankondiging dat eind dit jaar een nieuwe game engine zou geïmplementeerd worden. Waarom? Omdat ze de huidige engine gewoon kapotgepatcht hebben. Elke patch brak een ander deel van het game (en loste zelfs niet eens het oorspronkelijk probleem op dus wat ik in vorige alinea zei klopt ook al niet helemaal meer, er zijn gewoon geen opgeloste bugs).
Komt er ook nog bij dat EA zo goed naar hun klanten luistert dat het de klanten zélf zijn die voor oplossingen hebben gezorgd (lees: trial and error) om het game toch nog min of meer zijn basisfunctionaliteit uit te doen voeren.
(Nota bene: ik ben geen EA basher. Ik stel gewoon vast.)
To download or not to download, that's the question.