Iemand al is een UPS gepimpt met grotere capaciteit?

vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Leuk topic :D

Ik heb het (vorig jaar) opgelost voor onze Fritz!Box als volgt:

18V zonnepaneeltje ------> [12V batterij, genre UPS batterij + PV laadregelaar] ------> [Low drop out regulator (12V) + circuit met twee diodes(*) dat de hoogste spanning doorlaat naar de Fritz!box]

Standaard geeft de 12V netadaptor van de Fitz!box een iets hogere spanning (rond de 12,9V)
Dit voordeel heb ik uitgebuit met deze schakeling.
Van zodra het net uitgaat, gaat de stroom zonder onderbreking over op de batterij.

De power consumptie van de Fritz!box is in rust rond de 400ma@12V (dit valt reuze mee vind ik)
De LDO wordt niet heel warm, ik heb hem voor alle veiligheid voorzien van het geschikte koelblokje.

De gewone 7812 heb ik niet genomen toen, omdat uit m'n experimenten, er niet veel marge overbleef aan spanning, zeker als
de accu verder leegraakte. De PV laadregelaar doet het batterijmanagement. (overlaadbeveiliging/diepontlaadbeveiliging)

Ook had ik van Belkin iets gevonden destijds, maar ik kon er niet aangeraken (US only)
Het zag er wel leuk uit vond ik

:)

(*) Schottky
custk9
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Tim.Bracquez schreef:@philippe_d: In jouw geval koop je beter dit:
http://www.interprojekt.com.pl/switchin ... -1484.html + een batterij of 2 van 7Ah. Ben je klaar voor 40 tal euro en moet je geen convertie naar 12V DC --> 220V AC --> 12V DC doen.
Je switch stop je gewoon op een 5V DC - DC convertor (bv van een auto gaat ook!)

Als je er een auto socket aan maakt kan je gelijk je frigobox en al de andere auto dingen er bij hangen :-)
Deze opstelling interesseert me wel. In de veronderstelling dat je er 2 batterijen van 7Ah aan hangt, weet er iemand dan hoe lang je iets kan voeden, laat ons zeggen een viertal Ampère? Ik heb eens gekeken op de datasheets van batterijen, daar staan tabellen op van ontlading maar gezien het hier om twee batterijen gaat, kan je die tijden dan gewoon "optellen" of zit het nog anders in elkaar?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

twee batterijen in parallel kan je capaciteit van optellen ja... 2x 7Ah geeft je 14Ah...

Qua runtime: iets dat 4A verbruikt op 12v, ga je met een accu capaciteit van 12Ah ongeveer 3h (iets minder...) kunnen laten draaien... ( XAh komt eenvoudig gesteld neer op de stroom die je accu gedurende een uur kan leveren... ) Hou er wel rekening mee dat naar het einde van de tijdspanne toe je voltage ook gaat zakken... altijd overhead tellen en niet op het randje gaan rekenen, komt niet goed, zeker niet omdat je accu's sowiesoe met elke laadcyclus capaciteit verlieze, en over de levensduur van je accu's er sowieso ook capaciteitetsverlies opduikt.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Accu's kan je alleen in series laden, nooit parallel. Spanning speelt geen rol. Al zet je 60V over een 12V accu, maakt niks uit. Het is de stroom die telt. Laden doe je normaal met 10% van de Ah waarde, afslag op 13,6V. Snelladen met 50%, maar niet langer dan één tot twee uur. En nog steeds afslag bij 13,6V.

Een accu die goed geladen wordt, gaat minstens 10 jaar mee. Constant laden is niet goed laden. Alle goede laders hebben drie stappen: snelladen, gewoon laden, druppelladen. En de allerbeste doen 't laatste met naaldimpulsen, dat voorkomt sulfatering.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb dat soort dingen al vaker zowel op lage spanning 12V als ook op hoge spanning 540-900V (dmv frequentie regelaars).

het gebruik van 12V om 12v accus te kunnen laden is niet zo moeilijk.

toepassing: het laden van de accu voor caravan of aanhanger in mijn geval

Om te laden heeft men een hogere spanning nodig. gebruik hiervoor een instelbare laptop adapter met daarachter een lader
die adaptor inverter heeft 10,5-16V nodig, dat is niet zo belangrijk en geeft een mooie vlakke spanning af in de range 14-24 V bij 60 a 120VA. met aan de uitgang een power diode.
men kan ook nog zonne panelen koppelen ook met een diode.
men kan ook nog een een gewone smps gebruiken met een diode.

zodat het niet uitmaakt hoe je laad evt simultaan.
daar het cos phi 1 is mag men stellen dat VA=W men moet wel rekening houden met het rendement van een SMPS

met betrekking tot ups, de online versies werken met smps die accu laat en een smps die er terug 230v van maakt, deze zijn gemaakt voor zwaar gebruik

de offline versies zijn maar gemaakt voor korte tijd, dus de warmte neemt erg toe naar mate je meer tegen het maximale aan zit, dit heeft niets te maken met VA of W want de pc heeft ook een cos phi van 1 maar 1/3 onder het max zitten is wel veilig. men kan er zoveel accus aan hangen als men wil, wel aan te raden is accus met zekeringen te koppelen (brandveiligheid) (dit word in de scheepvaart ook niet altijd gedaan met grote gevolgen.) en de koppeling van de accu batterij met de ups zelf met een niet te grote zekering, misschien 1 maatje zwaarder dan er origineel in zit (tussen powerstage en accu), maar niet meer.

op hogere spanningen heb ik dit ook al gedaan met condensator batterijen van verschillende frequentie regelaars, wat was het doel hiervan.
een ziekenhuis met 20 liften wenste te sparen op stroom verbruik, door de DC lijnen van alle frequentie regelaars te koppel kon dat.
hoe werkt het. als de aangeboden frequentie lager is dan de draaisnelheid van een driefase motor gaat die zich gedragen als wisselstroom generator.
in de eindtrap (waar van DC weer AC gemaakt word zitten over iedere fet/transistor of thyristor een powe diode) zo zitten er 6 in wat zich gedraagt als 3 fase brug gelijkrichter en de elcos worden daar mee opgeladen, dus standaard is de elco spanning 540 V maar kan door het remmen oplopen tot 900 V, dus het energie sparende is, dat door het remmen van de ene lift de elcos worden geladen van de andere frequentie regelaars en zo kon men tot 30% besparen bij druk lift verkeer.

om de spanning op de elcos te beperken tot 900V werden in de individuele regelaar rem weerstanden (2 tot 10KW) toegepast en het vermogens verlies wat door die remweerstanden ontstond werden andere elcos mee opgeladen, dat is de besparing.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

qua ideale accu zou zo eentje dus geschikt zijn,
zonder vloeibare stuff en een levensduur van 7 a 10 jaar.

even kijken wat in de UPS zit den dan 1 of 2 accu's van xAH aankoppelen

http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... ies-NL.pdf
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ik denk dat ik net gevonden heb wat kzocht
http://www.visionups.com/sites/default/ ... S%20A4.pdf

Deze UPS is gemaakt om gel batterijen op aan te sluiten EN zonnepanelen voor bij te laden en kan veel vermogen afleveren
heeft iemand al zoiets staan?

Ik vermoed niet dat de aangesloten zonnepanelen kunnen teruggeven, dus ik vermoed dat ze niet moeten geregistreerd worden @ vreg / netbeheerder
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb hier een MGE type ES8+ 490W/780VA 3,39A output liggen om te testen en ik vraag mij af hoe je best 2 extra identieke gel accu's aansluit:
- een extra zekering van 40A zoals op de print en een rode kabel van 10mm² vanaf de print naar de + van de ene extra accu, een zwarte kabel van 10mm² vanaf de print of afgetakt op de kabel die naar de bestaande accu gaat naar de andere extra accu. Beide extra accu's doorverbinden met 10 mm² ?
- Lager afzekeren vb 10A en slechts 4 of 6 mm² gebruiken ?
Hierbij opmerkend dat origineel twee accu's in serie zijn gemonteerd en waarbij ik wens nog eens twee accu's in serie daarop parallel aan te sluiten.
Bijlagen
MGE ES8+
MGE ES8+
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Als je die gewoon in parallel zet, kan dat prima voor de UPS, maar een van de twee battery packs zal veel sneller degraderen dan de andere. Het eerste van de twee dat de nominale spanning produceert waarbij het laden stopt, is vol, maar 't tweede niet. Bij volgende laadbeurt wordt het iets erger, tot het zwakste battery pack niet meer laadt. En 't zelfde geldt voor ontladen: de betere set zorgt er voor dat de zwakkere set te ver ontladen wordt.

In de praktijk werkt het gewoon, maar je moet opletten dat je identieke battery packs gebruikt. Eén oude en één nieuwe kan wel eens tegenvallen.

Gezien je in een UPS de batterijen zelden leegtrekt, zal 't allemaal zo'n vaart niet lopen. Moest het echter noodverlichting zijn, of een elektrisch autootje, zou 't iets anders zijn.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ok, begrepen, twee parallelle takken met accu's is niet ideaal en zeker niet op langer termijn.
Het is dus waarschijnlijk beter 2 grotere accu's te gebruiken ter vervanging van deze van 7,2Ah of 4 accu's in serie van 6 volt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Yep.

De loodaccu's uit UPS'en zijn zeker niet versleten als ze volgens 't schema vervangen worden. Ze hebben wel al gewoontes aangekweekt. En nieuwe nog niet...

Ik heb er momenteel een twaalftal in gebruik, van twee UPS'en afkomstig. En hoewel het hetzelfde type UPS was, zijn de batterijen nog steeds meetbaar anders. De ene UPS was dan ook nodig, de andere is nooit echt nodig geweest. De batterijen die X aantal keer gedeeltelijk ontladen zijn, presteren beter. Hun spanning na laden is ca. 0,1V hoger. En die 0,1 V betekent ongeveer 1Ah capaciteit. Dat laatste is wel een schatting, want ze worden ontladen door een 24-36V motor die tot 50A piek kan trekken, maar ik heb nog geen precieze meting van 't gemiddelde. Voorlopig zit er nog geen connectie met de buitenwereld in de quad...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Iemand een ervaring met deze ?

een laptop supply, een batterij en deze module en je hebt een 12V ups .....

http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V ... tegory=980
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Die zijn goed. Ik heb er zo een jaren geleden gebruikt om een mini PC in een auto te voeden. Solide.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”