Verwarming valt ook nog mee volgens mij... je wat beter kleden kan helpen.MClaeys schreef:eigenlijk zal de verwarming nog het lastigste zijn.
Het ergste lijkt me geen bad/douche meer te kunnen nemen.
Verwarming valt ook nog mee volgens mij... je wat beter kleden kan helpen.MClaeys schreef:eigenlijk zal de verwarming nog het lastigste zijn.
Warm water werkt hier nog als de stroom af staat (alleen niet in de keuken waar het met een elektrische boiler onder de lavabo is).r2504 schreef:Verwarming valt ook nog mee volgens mij... je wat beter kleden kan helpen.MClaeys schreef:eigenlijk zal de verwarming nog het lastigste zijn.
Het ergste lijkt me geen bad/douche meer te kunnen nemen.
En hoe hard worden de mensen dan wel niet genaaid, vandaag al, die geen panelen hebben liggen tov diegene die dat wel hebben? Zeker die van in het begin er mee in gestapt zijn?Jack Daniels schreef:Ik zit ook te denken aan particulieren/bedrijven met zonnepanelen. Als de stekker eruit gaat, dan werken de zonnepanelen ook niet meer. Als het dan een zonnige periode is, daar gaat je opbrengst. En die telt mee om je groene stroom certificaat te behalen. Deze mensen worden dus 2 keer extra genaaid vergeleken met wie geen panelen heeft liggen.
Bevatten waterpompstations geen noodgenerator? Wat als er ergens brand is dan moet er toch druk staan op brandkranen?FlashBlue schreef:Dat zal ook maar zijn tot je boiler is afgekoeld, en zolang er druk op het waternet zit... Dat eerste duurt niet zo heel lang, en dat tweede ook niet als de pompen in je buurt zonder stroom vallen... (want zo heel veel watertorens kent vlaanderen niet meer...)
Eigenlijk ben je op dat vlak ideaal af met een verwarming en warm water op stookolie, een grondwaterpomp, en een generator
Maja, de vraag is of de meerkost van stookolie (kostprijs gebruik + duurdere aanschafprijs mazout ketel t.o.v. aardgas ketel) opweegt tegen de sporadische stroompannes. Idem dito voor aankoop generator.FlashBlue schreef:Dat zal ook maar zijn tot je boiler is afgekoeld, en zolang er druk op het waternet zit... Dat eerste duurt niet zo heel lang, en dat tweede ook niet als de pompen in je buurt zonder stroom vallen... (want zo heel veel watertorens kent vlaanderen niet meer...)
Eigenlijk ben je op dat vlak ideaal af met een verwarming en warm water op stookolie, een grondwaterpomp, en een generator
Stookolie (mazout) is nog steeds goedkoper dan gas... buren zijn destijds overgeschakeld naar gas maar ondertussen terug naar stookolie omdat het goedkoper bleek. De initiele kost is natuurlijk wel groter.TomG schreef:Maja, de vraag is of de meerkost van stookolie (kostprijs gebruik + duurdere aanschafprijs mazout ketel t.o.v. aardgas ketel) opweegt tegen de sporadische stroompannes.
Inderdaad, plus dat veel mensen gewoon nog steeds stookolie hebben, zeker buiten de steden, en , mits wat planning en een tank die groot genoeg is, kan je je aankoop proberen te plannen naargelang de prijsevolutie, ook niet irrelevant op vlak van "goedkoper dan x".r2504 schreef:
Stookolie (mazout) is nog steeds goedkoper dan gas... buren zijn destijds overgeschakeld naar gas maar ondertussen terug naar stookolie omdat het goedkoper bleek. De initiele kost is natuurlijk wel groter.
Een duidelijk antwoord daarop moet ik je helaas schuldig blijven - maar dan nog in de veronderstelling dat het niet zo is, is de brandweer altijd wel voorzien op de afwezigheid van leidingwater, al kan dat wel een probleem vormen bij het zonder water vallen een groot gebied, omdat hun materiaal op het vlak van grootwatertransport (tankwagens) en slangen (transport vanuit oppervlaktewater) ook niet oneindig is natuurlijk...gunmaster schreef:
Bevatten waterpompstations geen noodgenerator? Wat als er ergens brand is dan moet er toch druk staan op brandkranen?
Als er eventueel verwezen wordt naar een reactie die ik hier gepost heb, dan geef ik even mee dat daar bij stond dat het over een inbouwcassette op aardgas ging. Met blazers voor de warme lucht.FlashBlue schreef:On topic: als je alles had gelezen, zou je intussen hebben gezien dat er meermaals is aangehaald dat ook voor een houtkachel elektriciteit toch wenselijk is, wegens de warmteblazers, die vrij belangrijk zijn voor een efficient gebruik van houtkachels...
Nu ik er zo even over nadenk: die hele cassette wordt electronisch aangestuurd, er zit een ontvanger in die reageert op mijn afstandsbediening. Als er geen stroom is, dan werkt die electronica zowiezo niet meer en zal ik zelfs niet kunnen verwarmen. Dat belooft. Gelukkig in de keuken een houtkachel staan (zonder blazers) die meer dan voldoende hitte afgeeft voor het hele huis. Ik zal maar al beginnen gratis hout te verzamelen her en der en verzagenFlashBlue schreef:Niet echt - maar jij hebt dan sowieso elektriciteit nodig voor je ontsteking en het openen van de elektrische gasklep dan, niet?
Of kan je die nog volledig manueel ontsteken, wat wel handig zou zijn als het echt zover zou komen...
Er is ook genoeg waterkracht (golfslag) energie beschikbaar, en ook genoeg geothermal, en ook genoeg <random energievorm>.Joe de Mannen schreef:Al heb ik ooit een reportage gezien, weet niet meer waar, waarin gezegd werd dat er eigenlijk wereldwijd voldoende windenergie is om ons allemaal van stroom te voorzien, details ken ik niet maar dat was me wel bijgebleven.
J.