Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:eigenlijk zal de verwarming nog het lastigste zijn.
Verwarming valt ook nog mee volgens mij... je wat beter kleden kan helpen.

Het ergste lijkt me geen bad/douche meer te kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Vlak na de Fukushimaramp heeft men in Japan alle kerncentrales preventief gesloten voor healthchecks. Dit zorgde zomaar even voor het wegvallen van 30% van hun elektriciteitsproductie. Zowel particulieren en bedrijven werden een hele zomer lang gevraagd om zuinig met elektriciteit om te springen. Dit bleek een succes, aangezien blackouts vermeden konden worden. Ondertussen hebben ze meer gascentrales bijgebouwd denk ik.

Lees het artikel om een idee te krijgen welke maatregelen ze toen namen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Setsuden
Afbeelding
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

In Japan heerst wel een heel andere cultuur als bij ons. Hier denkt men "f*** it" en daar heb je nog sporen van het imperialistische bloed.
Daarbij de economische schade lijkt mij niet zo wenselijk...
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Kan je een elektrische wagen ook opladen met een noodgenerator?? Op moeten deze wagens eerst aan de kant omdat er geen elektriciteit genoeg meer is. Welke maatregels gaan ze treffen om de eigenaars van deze zogenaamde groene voertuigen toch te laten rijden??
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Geniaal! Een generator in de koffer, zo een buis naar buiten voor de gassen en ... wacht even...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

De verkoop van elektrische wagens zal nu wel helemaal in elkaar zakken zeker :P (stroomtekort, duurdere energieprijzen, etc)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Is dit niet allemaal een beetje paniekvoetbal, vooral bedoeld om de politiek onder druk te zetten.

Een beetje een "I told you so" verhaaltje van ELIA voor het geval de politiek alles op zijn beloop laat (wat wel realistisch is natuurlijk), en er toch miserie is. Dan kan niemand zeggen dat ze niet verwittigd waren...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:
MClaeys schreef:eigenlijk zal de verwarming nog het lastigste zijn.
Verwarming valt ook nog mee volgens mij... je wat beter kleden kan helpen.

Het ergste lijkt me geen bad/douche meer te kunnen nemen.
Warm water werkt hier nog als de stroom af staat (alleen niet in de keuken waar het met een elektrische boiler onder de lavabo is).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat zal ook maar zijn tot je boiler is afgekoeld, en zolang er druk op het waternet zit... Dat eerste duurt niet zo heel lang, en dat tweede ook niet als de pompen in je buurt zonder stroom vallen... (want zo heel veel watertorens kent vlaanderen niet meer...)
Eigenlijk ben je op dat vlak ideaal af met een verwarming en warm water op stookolie, een grondwaterpomp, en een generator :P
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Ik zit ook te denken aan particulieren/bedrijven met zonnepanelen. Als de stekker eruit gaat, dan werken de zonnepanelen ook niet meer. Als het dan een zonnige periode is, daar gaat je opbrengst. En die telt mee om je groene stroom certificaat te behalen. Deze mensen worden dus 2 keer extra genaaid vergeleken met wie geen panelen heeft liggen.
En hoe hard worden de mensen dan wel niet genaaid, vandaag al, die geen panelen hebben liggen tov diegene die dat wel hebben? Zeker die van in het begin er mee in gestapt zijn?

En nee, niet met zever afkomen dat je dan maar vroeger aan gedacht moest hebben etc.. Wij hebben pas gebouwd wanneer er bijna 0,0 meer aan te verdienen was, alle subsidies bijna afgeschaft en dus de investering samen met een nieuwbouw er nog eens bijpakken niet mogelijk was. Dus......
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

FlashBlue schreef:Dat zal ook maar zijn tot je boiler is afgekoeld, en zolang er druk op het waternet zit... Dat eerste duurt niet zo heel lang, en dat tweede ook niet als de pompen in je buurt zonder stroom vallen... (want zo heel veel watertorens kent vlaanderen niet meer...)
Eigenlijk ben je op dat vlak ideaal af met een verwarming en warm water op stookolie, een grondwaterpomp, en een generator :P
Bevatten waterpompstations geen noodgenerator? Wat als er ergens brand is dan moet er toch druk staan op brandkranen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En wat dan met de mensen die hun rijbewijs nog gewoon konden afhalen in het gemeentehuis ? ik was toen nog niet geboren, dus ik heb daar ook niet van kunnen profiteren, erg hé.
Want die rijden nu wel in mijn weg op de baan.
Erg hé.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

FlashBlue schreef:Dat zal ook maar zijn tot je boiler is afgekoeld, en zolang er druk op het waternet zit... Dat eerste duurt niet zo heel lang, en dat tweede ook niet als de pompen in je buurt zonder stroom vallen... (want zo heel veel watertorens kent vlaanderen niet meer...)
Eigenlijk ben je op dat vlak ideaal af met een verwarming en warm water op stookolie, een grondwaterpomp, en een generator :P
Maja, de vraag is of de meerkost van stookolie (kostprijs gebruik + duurdere aanschafprijs mazout ketel t.o.v. aardgas ketel) opweegt tegen de sporadische stroompannes. Idem dito voor aankoop generator.
Althans dat geldt zeker voor particulieren. Bedrijven kunnen het er misschien wel financieel uithalen bij black outs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TomG schreef:Maja, de vraag is of de meerkost van stookolie (kostprijs gebruik + duurdere aanschafprijs mazout ketel t.o.v. aardgas ketel) opweegt tegen de sporadische stroompannes.
Stookolie (mazout) is nog steeds goedkoper dan gas... buren zijn destijds overgeschakeld naar gas maar ondertussen terug naar stookolie omdat het goedkoper bleek. De initiele kost is natuurlijk wel groter.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Een centrale verwarming op mazout heeft bij mijn weten ook stroom nodig om volledig te werken?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

r2504 schreef:
Stookolie (mazout) is nog steeds goedkoper dan gas... buren zijn destijds overgeschakeld naar gas maar ondertussen terug naar stookolie omdat het goedkoper bleek. De initiele kost is natuurlijk wel groter.
Inderdaad, plus dat veel mensen gewoon nog steeds stookolie hebben, zeker buiten de steden, en , mits wat planning en een tank die groot genoeg is, kan je je aankoop proberen te plannen naargelang de prijsevolutie, ook niet irrelevant op vlak van "goedkoper dan x".

Ouders zitten ook nog steeds met stookolie, en als de ketel vervangen moet zal het stookolie blijven, net owv de onafhankelijkheid van het aardgasnet...

Modbreak:
Ad hominem
iRockabizzydilly schreef:Een centrale verwarming op mazout heeft bij mijn weten ook stroom nodig om volledig te werken?
Anders eens wat meer lezen van het topic dan de laatste 2 posts.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Modbreak:
Ad hominem
En daar hebben we de arrogantie weer. Ik lees meer dan de 2 laatste posts.
Maar het is toch een feit dat er maar heel weinig (verwarmings)systemen 100% stroomvrij werken. Een houtkachel, ja. Mazout? Niet alleen de waterpomp, maar ook de ontsteking (toch bij ons vroeger).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Modbreak:
Ad hominem
iRockabizzydilly schreef:En daar hebben we de arrogantie weer. Ik lees meer dan de 2 laatste posts.
Arrogantie? Neen hoor, gewoon een probleem met bepaalde figuren op het forum :) Gok eens?
Soit, bij deze ga jij als eerste persoon opt forum (op 8 jaar tijd....) op mijn foe-list, kheb er de laatste weken echt genoeg van. De rest zal ik intern wel aanhalen.
On topic: als je alles had gelezen, zou je intussen hebben gezien dat er meermaals is aangehaald dat ook voor een houtkachel elektriciteit toch wenselijk is, wegens de warmteblazers, die vrij belangrijk zijn voor een efficient gebruik van houtkachels, en ook dat meermaals (ondermeer door mij) is aangehaald dat voor CV je ook een generator zal nodig hebben.

gunmaster schreef:
Bevatten waterpompstations geen noodgenerator? Wat als er ergens brand is dan moet er toch druk staan op brandkranen?
Een duidelijk antwoord daarop moet ik je helaas schuldig blijven - maar dan nog in de veronderstelling dat het niet zo is, is de brandweer altijd wel voorzien op de afwezigheid van leidingwater, al kan dat wel een probleem vormen bij het zonder water vallen een groot gebied, omdat hun materiaal op het vlak van grootwatertransport (tankwagens) en slangen (transport vanuit oppervlaktewater) ook niet oneindig is natuurlijk...
Maar ok, dan hebben we het weer over doem scenario's he ;-)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Modbreak:
Ad hominem
Off topic:
Man over wat ben je bezig? Ik doe hier juist niks verkeerd? Haal intern aan wat je wil, veel zal het niet uithalen.
verder raad ik u aan, ik zie dat we beiden van Gent zijn, om eens face to face te meeten, zullen we eens zien of je nog zo fel en respectloos bent in real life en of je nog steeds een reden ziet om problemen te zien die er totaal niet zijn.
Verder kan ik het niet laten te zien dat je hier News Editor bent, misschien moet er dan ook eens intern aangehaald worden dat er de laatste tijd wel heel weinig nieuws gepost wordt hier, wat enkel en alleen jammer is voor een site en forum als deze.
On topic:
Een standaard houtkachel, een model van de jaren stillekes zegt maar, heeft juist niks nodig van stroom? Enkel een goede schouw en hout. Daar had ik het over.
En ik betwijfel of elke mogelijks getroffen particulier met mazout ineens een generator zal (kunnen) aanschaffen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dus ik maak een gat in mijn muur en koop mij een Leuvense stoof. En dan allen er gezellig rondzitten en wafels fretten. Eigenlijk...niet zo een slecht idee voor een regenachtige winterdag!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik kom af! Mm, wafels...
ooh. shiny.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Voorzichtig onderweg he cloink... Met al die verkeerslichten dat zonder stroom zitten! :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

FlashBlue schreef:On topic: als je alles had gelezen, zou je intussen hebben gezien dat er meermaals is aangehaald dat ook voor een houtkachel elektriciteit toch wenselijk is, wegens de warmteblazers, die vrij belangrijk zijn voor een efficient gebruik van houtkachels...
Als er eventueel verwezen wordt naar een reactie die ik hier gepost heb, dan geef ik even mee dat daar bij stond dat het over een inbouwcassette op aardgas ging. Met blazers voor de warme lucht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Niet echt - maar jij hebt dan sowieso elektriciteit nodig voor je ontsteking en het openen van de elektrische gasklep dan, niet?
Of kan je die nog volledig manueel ontsteken, wat wel handig zou zijn als het echt zover zou komen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

FlashBlue schreef:Niet echt - maar jij hebt dan sowieso elektriciteit nodig voor je ontsteking en het openen van de elektrische gasklep dan, niet?
Of kan je die nog volledig manueel ontsteken, wat wel handig zou zijn als het echt zover zou komen...
Nu ik er zo even over nadenk: die hele cassette wordt electronisch aangestuurd, er zit een ontvanger in die reageert op mijn afstandsbediening. Als er geen stroom is, dan werkt die electronica zowiezo niet meer en zal ik zelfs niet kunnen verwarmen. Dat belooft. Gelukkig in de keuken een houtkachel staan (zonder blazers) die meer dan voldoende hitte afgeeft voor het hele huis. Ik zal maar al beginnen gratis hout te verzamelen her en der en verzagen :banana:
Van hout heb je namelijk 2 keer warmte: bij het verzagen/naar binnen brengen en als de kachel brandt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Daar was k al bang voor, vandaar dat k het vroeg, ik weet dat X aantal jaren terug er nog casettes waren die je moest aansteken met een aansteker, en met een simpele manuele gasregeling, en gewoon een debietregeling voor de blazers, maar afgelopen jaren zag ik alleen nog volledig elektrische dingen...

Vandaar de vraag dus ;-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Allen; graag vriendelijk blijven voor mekaar, en als dat niet lukt: negeer mekaar. Het forum heeft voor dat doel zelfs een vijanden-lijst (wat een woord overigens) dat je kan gebruiken waarmee je berichten van iemand niet meer zal zien.
Niet iedereen zal letterlijk elk bericht lezen en soms worden vragen opnieuw gesteld als je midden in een discussie binnen komt. We proberen hier niet de "Gathering of Tweakers"-mentaliteit op na te houden waardoor mensen schrik krijgen om nog iets te posten: domme opmerkingen maken moet kunnen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

We hebben vandaag in Lochristi een kleine brown-out gevolgd door een spanningspiek gehad. Blijkbaar was het ding voelbaar tot in Lokeren en Zele. De inverter van een UPS (voor een 20 rack datacentertje) is er aan + nog wat klein (netwerk)gerief. Er wordt met geen woord over gerept in de media, maar 't moet stevig geweest zijn.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Heb je toevallig een voltage grafiekje van het gebeuren?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Grote smurf aka Vande Lanotte heeft gezegd dat er geen enkel probleem is en we noodgeneratoren zullen gebruiken.
Ik ben blij dat er al EX-minister staat, want... (censuur)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Bij Vande Lanotte vraag ik op energie vlak al een hele tijd af waar het probleem zit, bij hemzelf en zijn eigen koppigheid, of bij incompetente adviseurs - dat even terzijde.

Edit:

Trouwens, afgezien van het ronduit insane zijn van zijn plan om stroomgeneratoren hun ongebruikte capaciteit aan het net te hangen (de meeste backup generatoren die ik ken zijn niet zooo veel overgedimensioneerd tov de belasting die ze moeten trekken (iig niet overdreven genoeg om echt nuttig te zijn, zijn er wat technische beperkingen...

-Een van de basic concepten van het plaatsen van een backupgenerator, is ervoor zorgen dat het onder geen enkele omstandigheid mogelijk is om per ongeluk stroom terug te leveren aan het net, om te voorkomen dat je bv de lijntechnieker electrucoteert die een paar km verderop aan je kapotte kabel aant werken is...
-Om successvol stroom terug te leveren aan het net, moet je backup generator kunnen synchroniseren met de aanwezig netspanning, zodat zijn output sinusgewijs mooi synchroon loopt, raad eens waar de meeste generatoren niet op voorzien zijn, omat et nooit overwogen is dat dit ooit nodig zou zijn?
-ALS bovenstaande punte niet zouden bestaan, en het by gods intervention toch mogelijk zou zijn, hoe gaat ons, op dat moment al in een penibele situatie verkerende distributienet, reageren op de plotse aanwezigheid van een massa decentrale opwekkingspunten die een veelvoud aan vermogen leveren vergeleken met zonnepaneeltjes?

Ik hoop dat ik een aantal dingen verkeerd begrepen heb in onze geweldige kranten en nieuwsuitzendingen, en dat hij eigenlijk bedoeld dat bedrijven die de mogelijkheid hebben, moete overschakelen op generator om zo capaciteit vrij te maken, en dat ie nièt echt bedoeld om die generatoren aant net te hangen;...
Laatst gewijzigd door FlashBlue 20 aug 2014, 09:23, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Hij draagt de eindverantwoordelijkheid, en heeft dus ook het mandaat om andere adviseurs aan te stellen.
Dus, maakt niet uit, bij VDL..
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

En die gascentrales die men buitendienst geplaatst heeft wegens te weinig winsten?
Dat men die gewoon aanslaat en laten beheren door de overheid
Er zijn ook nog warmtekrachtgeneratoren bij tuinbedrijven die door gebrek aan hoogspanningslijn niet kunnen worden benut voor algemeen gebruik
Bewijs er is wanbestuur geweest en zeker toen men besliste om oude kerncentrales te laten ophouden met productie heeft men geen enkel degelijk plan uitgewerkt om da vermogen door een andere bron te laten overnemen
Wind en zonne energie is geen constante energiebron
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Al heb ik ooit een reportage gezien, weet niet meer waar, waarin gezegd werd dat er eigenlijk wereldwijd voldoende windenergie is om ons allemaal van stroom te voorzien, details ken ik niet maar dat was me wel bijgebleven.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, als je privatiseert, dan gaat men inderdaad centrales sluiten die niet winstgevend zijn.
Ik zou denken dat winst, bij een essentieel iets als stroomcentrales, op de tweede ipv de eerste plaats komt.
Dat is een beetje zoals brandweerkazernes sluiten als ze niet genoeg winst opleveren, niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Joe de Mannen schreef:Al heb ik ooit een reportage gezien, weet niet meer waar, waarin gezegd werd dat er eigenlijk wereldwijd voldoende windenergie is om ons allemaal van stroom te voorzien, details ken ik niet maar dat was me wel bijgebleven.

J.
Er is ook genoeg waterkracht (golfslag) energie beschikbaar, en ook genoeg geothermal, en ook genoeg <random energievorm>.

Hèt probleem is transport, er zijn nog altijd grote verliezen op het transport van elektriciteit, zelfs binnen kleine afstanden zoals benelux/europa, laat staan op wereldwijde schaal. PLus dat we er gewoon niet klaar voor zijn, teveel conflicten, teveel kans op misbruik door <random land> die als drukkingsmiddel de energieflow door zijn territorium gaat beperken of afsluiten... (Ja, jij daar Poetin.)

Enz enz...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Het verlies door transport is geen probleem, het is de infrastructuur voor (efficient) transport zo duur is.

Om AC om te zetten naar 380000 volt en aan het einde van uw lijn terug omzetten naar 230v kan met 99% efficientie, en op 380k volt is het verlies in de kabels (mits deftige kabel) ook niet zo groot, zelfs over lange afstanden.

Alleen moet je dan wel een lange kabel hebben liggen met serieuze isolatie of het hoog boven de grond hangen, en dat kost serieus geld om dat aan te leggen.

En alle andere redenen van Flashblue blijven wel natuurlijk, je wilt niet dat Tunesie de stroom kan beperken die op enorme zonnecellen in de sahara geproduceerd wordt.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Verliezen blijven wel altijd een rol spelen hoor, zelfs op die spanningen, en zeker op die afstanden. Al dacht ik dat men een paar jaar terug aan het experimenteren was met hoogfrequent transport omdat men dan meer het manteleffect kan gebruiken, maar exacte info is me daar ook niet over bijgebleven helaas, too long ago...

Waar ik eigenlijk wel graag een studie van zou zien, is een vergelijking tussen de kosten van het bouwen van lokale (kern of fossiele) centrales, vs het aanleggen van een toekomsgericht distributienetwerk naar de landen waar er genoeg natuurlijk energie voorhanden is. Ik zou dan eerder denken aan geothermiek omdat dat dichterbij te vinden is dan de sahara, maar haalbaar zal het wellicht nog altijd niet zijn... Helaas.

Plus natuurlijk het feit dat hoe langer je distributieketen zal worden, hoe groter de kans op random fouten of natuurfenomenen zal worde, bovenop het risico van "schurkenstaten".
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Dan pak je wat meer volt en dan heb je wat minder verlies in het transport. Het verlies op lange afstand kan je makkelijk verhelpen, maar dan moet je wel een net hebben dat zo lang is met deftige isolatie. (meer volt meer isolatie nodig natuurlijk)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”