Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hoogspanningsnetbeheerder Elia breekt een lans voor het verminderen van de vraag naar elektriciteit op piekmomenten. Elia kijkt daarvoor niet enkel naar de grote industrie, maar wil ook kmo’s en gezinnen automatisch afsluiten van het net.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140704_01166893
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Terug naar de middeleeuwen dus...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

In de middeleeuwen was een belastingdruk van meer dan 10% blijkbaar genoeg om een paar jaar een bloedige strijd uit te vechten. Ik denk dat we die tijd ver voorbij zijn. Ik zou graag met een kaars rondlopen in ruil ;-)
2. Lage belastingen (in de mate dat ze bestonden)

Over belastingen gesproken. Eventjes naar een periode kort na de Middeleeuwen. Weet u nog waarom de Nederlanden destijds in opstand zijn gekomen tegen de Spaanse vorst Filips II? Een geheel aan zaken (waaronder conflicten met vorst die niet op de traditionele Middeleeuwse manier wou regeren), maar de druppel was (uiteraard) belastingen. De hertog van Alva had immers het onzalige idee gekregen hier ondenkbaar hoge belastingen te innen. Deze waren 1% belasting op onroerend en roerend goed, 5% op de verkoop van onroerende goederen en 10% belasting op roerende goederen (wat wij nu BTW zouden noemen). Deze gruwelijke belasting (die zelfs niet is doorgevoerd geweest, maar altijd in een forfait van 2 miljoen gulden) was onaanvaardbaar en voor je het wist waren de Nederlanden vertrokken voor tachtig jaar oorlog.
Bron: http://rechtsactueel.com/2014/02/28/5-w ... deleeuwen/

PS: het gaat volgens mij over smart-grid, niet over zomaar uw stekker uittrekken...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En s avonds gaan we allemaal met de kiekes op stok? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Kunnen ze die "slimme meters" niet beperken tot een maximum watt afname op piekmomenten? Dan moeten ze niet afsluiten, maar kan je maar een beperkt aantal wattage trekken.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Hoe gaat dat werken? Dat ge dan plots maar 110V meer krijgt als ge teveel licht aansteekt?
Ik begrijp dat een frigo die voorzien is op smart grid zichzelf kan uitschakelen, maar een maximum wattage opleggen?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb eerder iets van "ik betaal er voor...dus waag het eens om mij af te sluiten". Alhoewel je hiermee niet ver zal geraken (uiteindelijk doen ze wel hun zin vermoed ik)...

Ze weten al jaren dat dit er zit aan te komen, nu plots dringt het tot hun door ofzo?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is omdat men al jaren de nodige investeringen niet wil doen. Jammer maar men bouwt net alles af zonder een backup te voorzien. Het enige wat redding kan brengen is een mondiaal netwerk ipv een regionaal netwerk en ook toespitsen op alternatieve (groene) stroom ipv wat vervuilende gascentrales of nog erger, steenkoolcentrales open te houden.

Nu beginnen bouwen aan een nieuwe thorium centrale is al veel te laat, het duurt jaren om zoiets op te zetten en het is al lang geen 5 voor 12 meer, maar 5 na.

Ik vraag me eigenlijk af waar al dat geld dat we er voor betalen naartoe gaat... :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Ik vraag me eigenlijk af waar al dat geld dat we er voor betalen naartoe gaat... :bang:
Naar letterlijke duizende managers en personen in raden van beheer en dergelijke !
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tijd om wat UPSjes te kopen me dunkt

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

NickG schreef:Kunnen ze die "slimme meters" niet beperken tot een maximum watt afname op piekmomenten? Dan moeten ze niet afsluiten, maar kan je maar een beperkt aantal wattage trekken.
Inderdaad, dat is voor de nabije de toekomst. Je zal een verschillend tarief moeten betalen naargelang het tijdstip dat je energie gebruikt. Ook zullen zware verbruikers kunnen uitgeschakeld worden bij dure elektriciteit.
Dit alles is mogelijk, weet niet of het er ook zo zal zijn in de nabije toekomst.
Maar over 10 jaar is zover...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Wie heeft ver genoeg gelezen om te weten dat het vrijwillig is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Gelukkig heb ik zonnepalen :)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Goztow schreef:Wie heeft ver genoeg gelezen om te weten dat het vrijwillig is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Zowaar de beste bijdrage in dit topic tot nu toe.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

silencer schreef:Gelukkig heb ik zonnepalen :)
Door de sluiting van een aantal elektriciteitscentrales is België minder goed in staat om grote pieken in het verbruik, zoals op koude winterse ochtenden, op te vangen met eigen productie.
Denk niet dat er veel zonlicht is op koude winterse ochtenden ;)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ik snap niet dat er weer mensen zo snel op hun paard zitten...

We hebben het hier over:

-Iets dat bij veel grote industriële bedrijven al lang van toepassing is, in ruil voor (redelijk wat) korting op distributie en/of elektriciteits kosten kunnen grote industriële gebruikers automatisch of op telefonische vraag van Elia, van het net gehaald worden om capaciteit vrij te maken.

-Bij blijvende terkorten zijn er nu reeds bepaalde gebieden die van het zullen gehaald worden om grote steden en andere belangrijke delen van het net te garanderen van een constante energie voorziening.

-Een uitbreiding van bovenstaande scenario's waar men vrijwillig op kan intekenen. (en waar men, mijns inziens een tegenprestatie tegenover mag stellen).

Dus ik snap de heisa over het voorstel niet goed, maar dat kan aan mij liggen.
(over de aanleiding tot de noodzaak van dit voorstel, zijnde de energie te korten door niet te investeren in new generation kerncentrales ter vervanging van onze oude (en snel te sluiten) baseload-dekkende kerncentrales, daar kan je heelder topics aan wijden, dus ga ik me hier niet over uitspreken)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

FlashBlue schreef:(over de aanleiding tot de noodzaak van dit voorstel, zijnde de energie te korten door niet te investeren in new generation kerncentrales ter vervanging van onze oude (en snel te sluiten) baseload-dekkende kerncentrales, daar kan je heelder topics aan wijden, dus ga ik me hier niet over uitspreken)
Je zegt dat je je niet uitspreekt, maar je spreekt nogal nadrukkelijk over energietekorten en nieuwe generatie kerncentrales. Dat lijkt me toch een duidelijke stellingname.

Het zullen mijn inziens toch andere technologieën zijn die ons in de toekomst van elektriciteit zullen voorzien. Het mogelijke elektriciteitstekort kan je trouwens evengoed definiëren als massale elektriciteitsverspilling.

Kijk maar eens op http://www.topten.eu/ hoeveel elektriciteit je kan besparen door simpelweg je koelkast, diepvries, vaatwas en wasmachine te vervangen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Als ze nu eens alle telenet en belgacom decoders remote uitzetten, direct het stroomprobleem opgelost :lol:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Avenger 2.0 schreef:Als ze nu eens alle telenet en belgacom decoders remote uitzetten, direct het stroomprobleem opgelost :lol:
En Global Warming is ook ineens gefixed, twee vliegen in ene klap :lol:
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

@Avenger 2.0 you made my day.

Het is vrijwillig en je krijgt een vergoeding staat er. Ik kan mij wel enkele momenten inbeelden dat ik minder verbruik bv: als ik weg ben op een avond.
Natuurlijk is de vraag voor hoe lang dan, want zolang mag ik mijn frigo en diepvriezer niet openen :-D

Ze mogen eigenlijk alles doen wat ze willen want elektriciteit is geen basis recht.
Ik zal maar eens een offerte voor een stroomgenerator aanvragen, voor als ze beslissen dat het niet meer vrijwillig is :P
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Avenger 2.0 schreef:Als ze nu eens alle telenet en belgacom decoders remote uitzetten, direct het stroomprobleem opgelost :lol:
Hoe kortzichtig. Wie gaat al die klein mannen het jaar erop eten geven? :angel:
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ik heb ook nog idee om energie te besparen als t nodig is
Schakel alle luxe verlichting uit zoals reclame panelen en verlichting van gebouwen in toeristische steden en gemeenten
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb gelezen dat het vrijwillig is, maar daarmee pakt men nog steeds het basisprobleem niet aan natuurlijk.

Ik vraag me trouwens af welke particulier vrijwillig van het net wil afgesloten worden. Iedereen heeft wel een koelkast, en gezien die vergoedingen voor particulieren waarschijnlijk heel laag zullen uitvallen zou het minste dat slecht wordt in je koelkast waarschijnlijk al meer kosten dan het oplevert.

Het zou anders voor dieven ook een hulpmiddel kunnen zijn als ze weten welke huizen op zwart gaan. :)

Nog een bedenking, wat zou de technologie kosten om particulieren af te sluiten? Zou men dat niet beter kunnen investeren in het opwekken van voldoende energie?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

afsluiten kan ook bijvoorbeeld enkel een boiler, wasmachiene, droogkast,... zijn
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

lion51 schreef:Ik heb ook nog idee om energie te besparen als t nodig is
Schakel alle luxe verlichting uit zoals reclame panelen en verlichting van gebouwen in toeristische steden en gemeenten
Inderdaad, dat dat nog niet aangepakt is, snap ik ook niet.
Idemdito met die kerstverlichting enzo.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

We moeten meer elektrische wagens kopen, want dit is goed voor het milieu volgens de groenen ... Maar er is wel een tekort aan elektriciteit, daar zorgen de groenen ook weer voor. Begrijpe wie begrijpe kan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

petzl schreef:afsluiten kan ook bijvoorbeeld enkel een boiler, wasmachiene, droogkast,... zijn
Euh... Hoe doe je dat? Los daarvan verbruiken die dingen enkel stroom wanneer ze in werking zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mega besparing: alle verlichting op de snelwegen doven. In het buitenland brandt er ook geen verlichting op de snelwegen. En niet afkomen dat wij dat hier niet gewoon zijn. In het buitenland zijn ze dat wel gewoon. Ze hebben het ons hier zo gewoon gemaakt. Trouwens die verlichtingspalen kunnen toch alleen maar omver vallen door betonrot zoals een tijd geleden het geval was op een of andere autostrade.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Jack, dat doen ze al een paar jaar: http://www.wegenenverkeer.be/taken-en-b ... hting.html
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En we zien terug dat de overheid zijn policies niet overeenstemt met werkelijkheid.

De overheid doet zo veel om elektrische auto's te promoten, terwijl er niet voldoende aanbod is. Dus omdat er bv. in een dorp 100 mensen hun auto aan het laden zijn, moet het dorp ernaast maar zonder zitten?
Sluiting van kerncentrales is gewoon dom. En alweer werd een niet-rationele, maar een politieke beslissing genomen.
Annlueren van subsidies op zonnepanelen, deze kunnen het aanbodprobleem gedeeltelijk opvangen. (enkel wel de subsidies op een juiste manier toekennen)

Enzovoort. Ik denk dat als ze gezinnen (en bedrijven!) gaan beginnen afsluiten, dat dat toch het beste bewijs is van het wanbeleid in België en hoe dat de mensen direct beinvloed.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack Daniels schreef:Mega besparing: alle verlichting op de snelwegen doven. In het buitenland brandt er ook geen verlichting op de snelwegen. En niet afkomen dat wij dat hier niet gewoon zijn. In het buitenland zijn ze dat wel gewoon. Ze hebben het ons hier zo gewoon gemaakt. Trouwens die verlichtingspalen kunnen toch alleen maar omver vallen door betonrot zoals een tijd geleden het geval was op een of andere autostrade.
Dat doen ze al enkele jaren... De uitzonderingen zijn bij regen en mist en sneeuw en op afritten. Bij het vernieuwde stuk E314 blijft het wel branden, maar ik gok dat het een nieuw type verlichting is dat veel minder verbruikt. Is ook mooier licht ipv dat oranje licht.

Waarom men hier nog steeds verlichting laat branden is voornamelijk omdat de wegsignalisatie nog niet is aangepast, in het buitenland zijn de witte lijnen geplaatst met een verf die reliëf heeft en dus veel beter zichtbaar is. Als men hier de verlichting dooft zie je niet eens nog een witte lijn als het wegdek nat is. Op het vernieuwe stuk van de E314 heeft men wel zo'n verf geplaatst, en het is werkelijk een heel stuk beter.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

De problemen zijn er tijdens ee piekuren en dat is niet middenin de nacht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

op piekuren staat mijn boiler op, luxe probleem voor mensen met zonnepanelen :)
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Inderdaad door de overdreven subsidies zijn er nu mensen die een elektrische boiler installeren en soms zelfs opnieuw elektrische verwarming gebruiken !

Alles wat je verbruikt wordt immers gecompenseerd door de zonnepanelen....
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow schreef:De problemen zijn er tijdens ee piekuren en dat is niet middenin de nacht.
Je vergeet de winter waar de piekuren wel degelijk al vroeg op de avond beginnen, en dat is net wanneer de snelweg verlichting ook aan springt natuurlijk.

In de zomer is er ook geen probleem met energievoorziening. Er liggen al zoveel panelen dat ze 3 reactoren kunnen vervangen op topmomenten overdag.

http://tweakers.net/nieuws/97120/belgis ... awatt.html
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

iRockabizzydilly schreef:
Goztow schreef:Wie heeft ver genoeg gelezen om te weten dat het vrijwillig is?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Zowaar de beste bijdrage in dit topic tot nu toe.
En wat gaan ze doen als blijkt dat er niet genoeg vrijwilligers zijn? Juist ja...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Als onze straatverlichting nu eens veranderd naar LED lampen, dat zou ook al eens een pak helpen.
Uit onderzoek is gebleken dat de besparing van elektriciteit door de lichten uit te zetten op snelwegen verwaarloosbaar is.
Ze zouden beter alles uit laten en wanneer het regent of mist is, ze dan aanzetten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Verlichting is nergens een groot stuk van de energie.

Wat kost het om die lampen allemaal te vervangen door LED's, denk je ?


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het grootste deel gaat nog steeds verloren aan opwekking van warmte. Vroeger werd deze warmte zelfs letterlijk naar buiten geblazen door een droogkast. De betere modellen hebben tegenwoordig als uitvoer een opvangbak voor condens en werken op basis van een warmtepomp.

Over boilers die te pas en te onpas staan op te warmen kan ik ook een boek schrijven. Zeker de miniboilers die in de keuken staan om de afwas te doen. En dan geloven diezelfde mensen dat dit energiezuiniger is dan de vaatwasser. :bang:

In het buitenland moeten ze zelfs een bepaald TV-programma in de gaten houden, omdat iedereen tegelijk thee zet als het afgelopen is, waardoor ze snel nog een paar centrales moeten opstarten om die piek op te vangen. :roll:
Afbeelding
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

vraag is, hoe gaan ze dit technisch doen?
Slimme meter in de kast?
volledig afsluiten of enkel vragen dat enkele circuits af gaan?


ik zou wel vrijwilliger zijn als er een leuke vergoeding tegenover staat (bijvoorbeeld gratis distributienet voor dat jaar)

Paar UPS systeempjes kunnen al veel oplossen,
1 grote voor chauffage & pompen
1 kleine voor frigo
1 kleine voor diepvries
1 kleine voor router / modem / wireless
1 grote voor verlichting

moet volstaan om alles 2 uur zonder stroom te zetten.

groot = 2000VA?
klein = 750VA?
totaal = 1000 a 1500 euro investering?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”