Frans de hoofdtaal bij Scarlet ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Het viel me meer en meer op dat ik op diverse sites het FB "j'aime" zag staan, en dat ook op internationale sites ik dikwijls de ads in het Frans krijg.
Als ik inlog op mijn userid van Scarlet en naar klanteninfo ga, dan krijg in standaard de uitleg in het Frans, tenzij ik op NL tik. (telkens opnieuw)

Toen ik onlangs op de site van een op en top Vlaamse vereniging het "J"aime" teken zag staan, en hun daar attent op maakte heeft hun webmaster dat uitgezocht. Volgens hem is dat doordat de provider mij aan franstalig profiel heeft gegeven.
Kan dit de oorzaak zijn ?
Zijn er nog anderen die dit hebben ? Ik bedoel : is Scarlet standaard Frans, of zou het aan mijn profiel bij Scarlet liggen ?
Mijn WIndows in NL, alsook mijn taalinstelling van de PC.

edit : er enkele tikfouten uitgehaald :oops:
Laatst gewijzigd door dietervanb 12 jul 2011, 19:56, in totaal 2 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Als ik naar de site van Belgacom of Mobistar ga, is dat van tegenwoordig 2 kansen op 3 ook in het Frans. Mijn taalinstellingen zijn NL.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

inderdaad is me ook al vaak opgevallen kunnen ze gewoon niet useragent rommel gebruiken daar zal ongetwijfeld BE/NL of iets dergelijks instaan bij versie he.

phpinfo()

Code: Selecteer alles

HTTP_USER_AGENT 	Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0
HTTP_ACCEPT 	text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE 	nl-be,nl;q=0.8,en-us;q=0.5,en;q=0.3
HTTP_ACCEPT_ENCODING 	gzip, deflate  
Je zou er toch vanuit gaan wat eerst staat eerst ingesteld wordt?
Laatst gewijzigd door Ofloo 12 jul 2011, 20:49, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Facebook gaat er van uit dat Belgische IP's allemaal Frans spreken. Als je dus niet ingelogd bent op Facebook zal je de inlogpagina (en ook alle Like-button op andere sites) in het Frans zien staan.
Als webmaster van die site heb je geen invloed op de taal van die "Like"-button.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dat vind ik eigenlijk raar je stelt toch je taal in voor een rede? in plaats van locatie zou men toch zeggen dat men naar de talen kijkt, die je instelt op je browser? Of is iedere website ontwikkelaar vergeten dat het bestaat. Je kan toch op bezoek zijn in een ander land met je laptop maar daarom spreek, je misschien noch frans noch nederlands, .. is het nu zo moeilijk om de informatie die men krijgt gratis voor niks krijgt daar iets mee te doen?
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Facebook gaat er van uit dat Belgische IP's allemaal Frans spreken. Als je dus niet ingelogd bent op Facebook zal je de inlogpagina (en ook alle Like-button op andere sites) in het Frans zien staan.
Als webmaster van die site heb je geen invloed op de taal van die "Like"-button.
En dat moeten wij dan zo maar aanvaarden ? Moest het het omgekeerde zijn, onze franstalige landgenoten hadden zich al lang geroerd.
Ben zelf geen groot facebook gebruiker, maar er moet toch een mogelijkheid zijn hen er attent op te maken dat NL hier nog altijd de taal van de meerderheid is.
Ze zullen toch wel ervaring opgedaan hebben in Canada :wink: Daar moet je ook niet met een andere taal afkomen.

Blijft natuurlijk dat op internationale sites de ads grotendeels in het Frans zijn en dat als ik doorgestuurd wordt naar sites met verschillende taalkeuzes, ik de Franse versie krijg, en dat terwijl er ook een Nederlandstalige versie bestaat.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

meon schreef:Facebook gaat er van uit dat Belgische IP's allemaal Frans spreken. Als je dus niet ingelogd bent op Facebook zal je de inlogpagina (en ook alle Like-button op andere sites) in het Frans zien staan.
Hierop moet ik u toch tegenspreken. Telkens ik op de facebook pagina kom staat deze mooi in het nederlands, ondanks dat ik niet ingelogd ben en zelfs helemaal geen account heb. Ik heb zelfs nooit manueel een taal moeten selecteren op facebook.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Probeer het ook bijvoorbeeld eens met Skype etc... Ook standaard Frans. Tja, wat wil je - die domme Amerikanen denken blijkbaar dat men in België alleen maar Frans spreekt (cfr. ook uitspraak Prince vorige week in Gent "Sorry, I don't speak French") ... Last time I checked had Vlaanderen toch nog steeds beduidend meer inwoners dan Wallonië. Moeten wij dat soort zaken blijven dulden?
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

heh, wat ga je er tegen doen? een brief naar de Amerikaanse ambassade? Ze gaan lachen!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Als ze dan toch een taaloptie voorzien, moeten ze maar zien dat ze correct werkt.

Dan heb ik (en met mij nog véle andere) nog liever dat ze hun site nog gewoon in het Engels houden.

Je schotelt een Chinees toch ook geen Japans voor op een website?
Afbeelding
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

in het buitenland wordt graag genegeerd dat er meer Nederlandstaligen dan Franstaligen zijn in België
het Android OS bv levert nog steeds geen support voor AZERTY klavier in combinatie met de nederlandse taal
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik ben dan persoonlijk ook voorstander van het gebruik van QWERTY in Vlaanderen... Lijkt me logischer dan een toetsenbordindeling gebruiken die volledig is afgestemd op de Franse taal.
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 32 keer
Contacteer:

Dietervanb, heb je al eens geprobeerd om je cookies uit je browser te verwijderen via internet opties?

Frans is niet de hoofdtaal bij Scarlet en we leggen je ook geen Frans profiel op, dus daar kan het niet aan liggen.
http://www.scarlet.be - We offer high speed internet, fixed & mobile telephony and Digital TV!
http://www.scarlet.be/klant - Toegang tot mijn.scarlet, webmail, online support, netwerkstatus en de wachttijden op onze helpdesk.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Trojan schreef:
Hierop moet ik u toch tegenspreken. Telkens ik op de facebook pagina kom staat deze mooi in het nederlands, ondanks dat ik niet ingelogd ben en zelfs helemaal geen account heb. Ik heb zelfs nooit manueel een taal moeten selecteren op facebook.

Jullie hebben alle 2 gelijk.
Ik heb het ook al eens voor gehad (toch wel vaak) dat facebook homepage als Frans ingesteld is, na inloggen geen problemen meer.
Maar dat is af en toe, soms is het gewoon Nederlands, beetje vreemd.

OT:

Als je naar mijn scarlet gaat, en je daar inlogt en dan op Klantendienst (laatste tab) klikt, gaat die naar de Franse Help service. Iig bij mij toch.
Manier om dat te veranderen??
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Myspace is altijd frans.....
En inderdaad qwerty zou hier veel beter zijn.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

De foutmelding in mijn scarlet is een bug. Normaal zou je daar je open topics bij de klantendienst moeten zien, maar dat toont dus een franstalige pagina.
Voor de rest heb ik nog niet gemerkt dat Scarlet standaard Frans zou zijn. Ik denk niet zo in communautaire problemen! ;-)
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 32 keer
Contacteer:

Bedankt voor het melden van het probleem op de klantendienst tab. Ik heb de bug inmiddels doorgegeven :-D
http://www.scarlet.be - We offer high speed internet, fixed & mobile telephony and Digital TV!
http://www.scarlet.be/klant - Toegang tot mijn.scarlet, webmail, online support, netwerkstatus en de wachttijden op onze helpdesk.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Svenska, e.a.

overschot van gelijk ivm. dat klavier.
Ik gebruik thuis al jaren een Qwerty klavier.

Azerty is bij uitstek een klavier voor Franstaligen, dat is historisch zo in België gegroeid omdat enkele decennia geleden dat bedrijfsleiding vaak correspondeerde in het Frans (alsook de adel bijvoorbeeld, maar daar zat ook vaak wat overlapping).

Heel wat gebruikers beseffen blijkbaar niet waarom dit een foutief klavier is voor een Nederlandstalige Belg (Vlaming).

Als je ooit dactylografie op school hebt gehad zou je ook moeten weten waarom, maar de meeste gebruikers staan er niet bij stil:
de letters die je het vaakst gebruikt zitten best op de gidstoetsen (de middelste rij toetsen waarvan je vingers zouden moeten vertrekken als "startpositie").
Bij een (Frans/Belgisch) Azerty klavier heb je onder die gidstoetsen o.a. de letter Q staan. Dat is in het Nederlands een letter die haast nooit wordt gebruikt en die dus niet onder gidstoetsen thuishoort. De A is daarentegen een letter die in het Nederlands wel vaak wordt gebruikt, deze letter zou dus wel onder de gidstoetsen thuishoren.

Het gevolg is dat:
- wij als Nederlandstalige Belgen onze vingers meer nodeloos moeten verplaatsen op het klavier als wij in Germaanse talen schrijven (jaja, dus ook in het Engels)
- heel wat toestellen (vooral bepaalde laptop & GSMmodellen en ook speciale types losse keyboards) niet op de Belgische markt worden uitgebracht wegens te kleine markt / omzet voor aanpassing naar Azerty BE klavier. De meeste fabrikanten verkiezen dan bepaalde modellen niet uit te brengen om dat het voor hen niet rendeert. Qwerty based laptops hebben een heel grote afzetmarkt (Nederland, US, UK, ...). Door het gebruik van een Qwerty klavier zou de selectie fors kunnen worden uitgebreid met modellen die men anders hier nooit op de markt zou brengen...

Het gaat hem dus niet louter om een communautaire materie, maar het bezorgt ons (Vlamingen) dus ook daadwerkelijk enkele praktische nadelen!
Afbeelding
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Klopt volledig, dit is geen zaak van communautaire zever, maar puur gebruiksgemak.
Alleen al op laptops zonder numeriek klavier is het handig om cijfers in te voeren zonder constant te moeten shiften.

Ik ben nu 6 maanden geleden overgeschakeld op QWERTY, en nog geen seconde spijt van gehad.
Elke laptop en pc in huis heb ik over dezelfde kam geschoren en alle keyboards zijn vervangen.
(voor laptops vind je op eBay voor 10 euro incl. verzending een US/UK keyboard)

Op het werk ben ik dan uiteraard ook direct overgestapt.

Ik heb nu zelfs moeite met typen op een Belgisch klavier, zo snel word je dat gewoon!

Ooit zal het er nog wel van komen, met de oprukkende internationalisering... Trouwens binnen elk groot bedrijf in Vlaanderen waar x-aantal buitenlanders werken, heb je altijd keuze tussen US en BE klavier.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Yep,

ik heb voor ik dactylo (Azerty) kreeg op school had ik ook al jaren Qwerty in mijn vingers (Commodore scene).

Hier op de kanselarij van de eerste minister hebben we jammer genoeg nog niet de keuze tss. Azerty en Qwerty :twisted:
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Het kan nog erger, ooit al eens op een NL klavier moeten typen? (Ja die bestaan/bestonden...) ik heb er toen eens een gehad op stage, compaq nl klavier, oa met maar halve spatiebalk, de andere helft was backspace :bang:
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Die halve spatiebalk was eigen aan Compaq toen, want in '97 had mijn Pentium 1 Compaq'je ook zo'n halve spatiebar, waarvan de ene een backspace was, maar dan in AZERTY, dus dat is niet specifiek iets voor een puur NL bord.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Je bedoelt allicht dat klavier met die breuken op? Die layout wordt toch bijna niet (meer) gebruikt? Qwerty international is pretty much standard in NL nu ...
Afbeelding
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster

Antwoord gekregen van Scarlet :

Facebook gaat er van uit dat sommige Belgische IP's allemaal Frans spreken. Als je dus niet ingelogd bent op Facebook zal je de inlogpagina (en ook alle Like-button op andere sites) in het Frans zien staan.

Betreffende de Franse info op de website van Scaret is er inderdaad een foutje in geslopen... de mensen die hiervoor verantwoordelijk voor zijn zijn reeds op de hoogte gebracht en we proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen...
Tommeke
Starter
Starter

Ik heb op het werk een qwertzu gekregen (duits) , geen seconde spijt van, enkel de z en y verwissel ik wel eens
tommos
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 156 keer

CindyV schreef:Dietervanb, heb je al eens geprobeerd om je cookies uit je browser te verwijderen via internet opties?

Frans is niet de hoofdtaal bij Scarlet en we leggen je ook geen Frans profiel op, dus daar kan het niet aan liggen.
Frans is niet de hoofdtaal bij Scarlet ?
Scarlet = Belgacom
Belgacom is het meest anti nederlandstalig bedijf in Belgie en wordt STANDAARD ALLES in het FRANS gedaan.
bij Belgacom heb je dus bij elke pagina vertalings fouten.

De reden waarom facebook "denkt" is net omdat ISPs zoals Belgacom al hun servers (en zelfs NL tv kanalen) registeren als frans talig.

"Als je naar mijn scarlet gaat, en je daar inlogt en dan op Klantendienst (laatste tab) klikt, gaat die naar de Franse Help service. Iig bij mij toch.
Manier om dat te veranderen??"
Wat een verassing. Zal ook wel door facebook komen zeker. Ahum.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bij mij staat dat nu net mooi in het nederlands, dus het is wel vreemd hoor :)

Geen idee wat je daar gaat zoeken trouwens, trekt toch op geen z*k.
Heel onoverzichtelijk
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik typ even vlot in Azerty als Qwerty, ik wissel regelmatig eens af op mijn laptop (niet toetsenbord vervangen uiteraard, gewoon de indeling in Windows :-D )

Het Franstalige probleem heb ik ook regelmatig op sites, gisteren nog op de site van Ubisoft. Meestal is de taal wel aan te passen en onthoudt de site het vanaf dan. Groter probleem is het bij Xbox Live, waar ik geen films kan huren omdat ze allemaal Frans gedubt zijn :evil: Of Engels/Andere taal met Franse ondertitels, mijn Xbox live profiel staat nochtans op Nederlands :cry: Ik dacht steeds dat dit kwam omdat Scarlet en Belgacom hun klanten op een Frans profiel plaatsten (bij Belgacom had ik dit probleem veel vaker dan bij Scarlet, en Belgacom trekt wel vaker de Franstaligen voor), maar ik lees hier dus dat dat niet klopt, weer wat bijgeleerd.
nikey
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

de meeste communicatie krijg ik van scarlet ook in het frans, moet dan telkens de nl versie vragen pffff
waarom dat weet ik dus niet terwijl ik wel degelijk in Antwerpen woon en dat toch nederlandstalig is, op enkele vele buitenlanders na
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Welke taal staat er ingesteld bij 'Uw Gegevens', bovenaan in het 'Mijn Abonnement' gedeelte van Mijn Scarlet? Er is een 'wijzig' knop indien het foutief staat ingesteld.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tommos schreef:Wat een verassing. Zal ook wel door facebook komen zeker. Ahum.
Maar blijkbaar is jouw nederlands ook niet perfect...Zoek de fout in bovenstaande zin...
Overigens : hoe kom jij aan de wetenschap dat alles binnen Belgacom Frans is? Graag had ik meer uitleg hierrond gehad. Indien je deze niet kan geven : gelieve je post te nuanceren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Verrassing moet met dubbele r. Krisken, wat dat perfect Nederlands betreft: het moet Nederlands zijn met hoofdletter en jij schrijft het met kleine letter. In je tweede zin schrijf je het wel goed, nl. Frans met een hoofdletter. Als we dan toch over taal bezig zijn...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij Telenet heb ik dat pratkisch nooit voor, met andere providers (belgacom in mijn geval) heb ik dit veel vaker voor. Dit komt inderdaad vanwege de IP-adressen (en Telenet opereert enkel in VL)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Verrassing moet met dubbele r. Krisken, wat dat perfect Nederlands betreft: het moet Nederlands zijn met hoofdletter en jij schrijft het met kleine letter. In je tweede zin schrijf je het wel goed, nl. Frans met een hoofdletter. Als we dan toch over taal bezig zijn...
Jack,
Volledig juist! En ik heb nooit beweerd dat ik perfect Nederlands schrijf. Ik maak ook wel schrijf- en uitdrukkingsfouten. Om nog maar te zwijgen over de soms kemels van dt-fouten. Ik ben mij hier dan ook van bewust. Maar wat mij uitermate stoort aan Tommos is dat hij één levensdoel heeft en dat is Belgacom als ISP afbreken. Ik ben er mij volledig van bewust dat Belgacom zwakke punten heeft, maar is het echt nodig om elke gelegenheid die zich voordoet te nemen om zijn frustratie daarop bot te vieren? Van de 90 posts die hij tot hier toe heeft geplaatst op UB is er GEEN ENKELE zinnig. Dit zijn dan ook de laatste woorden die ik hieraan verspil...

http://userbase.be/forum/search.php?aut ... 0&sr=posts

@Dima : klopt : meestal gaat dit uit van de IP's. En als toevallig een franstalig persoon deze aanvroeg tjah dan staat deze in het Frans. Vergeet ook niet dat vele landen nog steeds DENKEN dat België Franstalig is! Ook al is dit slechts een kleine minderheid. Zo heb ik het ip/taal conflict ook al meegemaakt bij Dommel...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

nikey schreef:de meeste communicatie krijg ik van scarlet ook in het frans, moet dan telkens de nl versie vragen pffff
waarom dat weet ik dus niet terwijl ik wel degelijk in Antwerpen woon en dat toch nederlandstalig is, op enkele vele buitenlanders na
Mag ik aannemen dat het grootste aantal klanten bij Scarlet en Belgacom zich situeren in het zuiden van het land? Mag ik ook aannemen dat de top van Belgacom Frans georiënteerd is (benoemd door Franstalige politici, partij(en))? Mag ik aannemen dat de doelgroep van Belgacom tv (Belgacom en Scarlet) Frans georiënteerd is te zien aan het overwicht in het zenderaanbod van Franstalige zenders. Mag ik aannemen dat de website van Belgacom, Proximus en Scarlet gericht zijn op de Franstalige bevolkingsgroep wegens de vele niet vertaalde of verkeerd vertaalde woorden en zinnen of het plots verspringen van Nederlands naar Frans als je op een link voor meer informatie klikt.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat komt volgens mij omdat de website gemaakt wordt in het Frans, en daarna vertaald naar het NL.
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Wat ook de reden mag zijn, het is soms wel nogal storend.

Mijn vrouw is Chinese, en volgens haar haar ziet bijna iedere Chinees ( als ze België kennen ), dat België een Franstalig land is. Hetzelfde probleem zie je terug op de ambassades, waar Frans nog altijd bijna aanzien wordt als de defacto taal.

En dat bepaalde bedrijven in België, die een groot deel Nederlandstalige klanten hebben, hun briefwisseling standaard in het Frans zetten, of hun websites focusen op het Frans, is vrij irriterend. Hierdoor blijft de mythe dat België Franstalig is, gewoon verder leven.

"Mijn Scarlet" is een perfect voorbeeld van lastig, en met Franse voorkeuren. Punten die storen:

* Sinds wanneer is Nederlands de secundaire taal in België? Ja, het stoort mij dat Nederlands "weeral" weergegeven word als een secundaire keuze.
* Je komt standaard direct op de Franstalige Versie van de Klantendienst, zelf als je standaard taal Nederlands is.
* En soms merk je op dat er Franstalig woorden niet vertaald zijn in de Nederlands website deel.
* Het onthoud pvd niet je taalkeuze. Iedere keer is het weeral dat Nederlands aan typen als je naar de website gaat.

Het probleem is niet alleen Scarlet. Zelf bij bepaalde overheidswebsites kom je hetzelfde probleem weer. Waar een duidelijke voorkeur voor Frans zichtbaar is ( en je soms mag zoeken voor de Nederlands versie te vinden ).

Vooral voor Buitenlanders, is het profiel van België gewoon puur Franstalig. En het zijn niet alleen de Chinezen dat die misvatting hebben. Maat van mij in de VS, merkt ook op dat vele België aanzien als puur Franstalig. Alsof de 60% Vlamingen niet bestaan.

Het probleem is niet alleen de websites hier, maar ook de profilering. Buitenlands reizen om België te promoten, worden vanuit de Diplomatische cirkel nogal vaak als Franstalig gepromoveerd ( waaronder ook de Vlaamstalige diplomaten de fout aangaan, door constant in Frans te beginnen te spreken, als iemand in Frans tegen hun begint ).

Maar ja, dat is een discussie dat niet thuis hoort in dit forum. ;)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Lord Utopia schreef:Dat komt volgens mij omdat de website gemaakt wordt in het Frans, en daarna vertaald naar het NL.
Betekent slecht beheer van het bedrijf en minachting tegenover 60% van dit land.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

In al die jaren dat ik klant ben bij Scarlet heb ik dat nog nooit gemerkt, geen cookies, pc wordt regelmatig geformatteerd,...
Gebruiken jullie soms een engelstalig OS, of een of andere OEM-versie die ergens wel het een of het ander op franstalig heeft staan?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Muziekbos schreef:
Lord Utopia schreef:Dat komt volgens mij omdat de website gemaakt wordt in het Frans, en daarna vertaald naar het NL.
Betekent slecht beheer van het bedrijf en minachting tegenover 60% van dit land.
Eh? Het moet toch gewoon eerst in één taal gemaakt worden en dan vertaald. De vertaling moet zo correct mogelijk zijn, maar foutjes zijn nooit uitgesloten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”