Sterk dalende waardes gedurende nacht en avond

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb al voor een zeer lange tijd problemen met de sync op mijn adsl lijn.

Het is zo dat gedurende de dag mijn sync waardes meer dan genoeg zijn om mijn lijn stabiel te houden. Mijn SN down margin hangt dan rond de 12,5dB. De speedtouch modem synct dan op 9MBit.

Vanaf 18u-19- 's avonds beginnen deze waardes te dalen, richting 7-6dB, waardoor de modem zijn sync regelmatig kwijt is.
Ik dacht dat dit aan overspraak kon liggen...maar deze waardes worden nog slechter gedurende de ganse nacht (5-4dB) tot rond 7u-8u in de morgen waarna ze weer een pak beter worden.
Ik kan me niet voorstellen dat er 's nachts nog zoveel overspraak kan zijn? Kan hier een andere reden achter zitten en wat kan ik hier aan doen?

Voor de rest heb ik de modem ook al een keer aangesloten waar de Belgacom kabel binnenkomt op zolder, de waardes gedurende avond/nacht waren evenslecht. Op dat moment was er geen enkele telefoon aangesloten.
Het contactdoosje op zolder zag er nog prima uit, geen roest ofzo (+/-20j oud).

Het zou mooi zijn moest iemand een oplossing voor dit probleem kennen.
Voor Belgacom/Dommel is dit waarschijnlijk snel opgelost door mij een lager profiel te geven maar ik zou graag deze snelheid behouden.
Verder staat de verdeelkast een 200m-300m verder in de straat, de werkelijke afstand tot de centrale zit rond de 2,5 km.
Naast deze verdeelkast staat ook een rop voor vdsl. Ik zou ook een upgrade kunnen overwegen naar vdsl maar wie weet heb ik dan evenslechte waardes en de kosten zijn me nog wat te hoog om te beginnen met gokken of het stabiel gaat zijn of niet...

In bijlage ook een screenshot van de waardes uit de modem gedurende de dag.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Overspraak door IPTV gebruikers 's avonds en 's nachts ?
Ik weet niet hoeveel een upgrade naar VDSL jou zou kosten, maar als ik jou was zou ik dat toch serieus overwegen.
Indien je aansluitbaar bent, dan:
- krijg je - met een beetje geluk - een stabiele sync van 30/6.
- maar in het allerslechste geval toch nog een sync van 16.5/2
In beide gevallen een serieuze verbetering in vergelijking met de problemen die je nu hebt (= onstabiele 9/0.6) ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Het zou overspraak kunnen zijn, maar dan stel ik mij de vraag waarom de slechte verbinding doorloopt de ganse nacht?
Ook al doe ik een restart of een resync van de modem 's nachts, de slechte waarde blijft.
De kans dat er overdag overspraak zou zijn door IPTV gebruikers lijkt me groter dan 's nachts, maar overdag is de verbinding juist goed.

De waarde in mijn eerste post was rond 13:00u. Nu rond 16:30u is alles hetzelfde gebleven behalve mijn SN down margin is gezakt van 12,5dB na 9,0dB.

Momenteel staat de modem ingesteld op ADSL2+ en synct daardoor op 9Mbit in het beste geval.
Wanneer ik hem op ADSL forseer synct hij op 6Mbit maar de schommelingen en disconnects in waardes blijven.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

De weersomstandigheden (vocht en temperatuur) zouden ook wel eens een rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

De weersomstandigheden spelen inderdaad een rol. Heb dat vroeger gezien toen ik nog ADSL(1) had en op 4,5 km. van de centrale. Maar dat was wel met de seizoenen. In de winter duidelijk andere waarden dan in de zomer bvb.

Maar sn margin dat van 's avonds tot 's morgens slecht is en dan overdag een stuk beter ? Nog nooit meegemaakt.

@TS: even slechte waarden met VDSL2 ? Neen, onmogelijk (in de praktijk toch).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik heb dit probleem ook enkele jaren gehad toen ik op ADSL zat (+-3.5 km van de centrale). Vanaf een bepaald uur om de x minuten disconnect en overdag geen enkel probleem. Opgelost sinds de overstap naar VDSL...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Ik heb precies hetzelfde probleem, al meer dan een jaar lang (sinds de installatie op nieuw adres na verhuis). SNR schommelt zo om de 12 uur van 13-14 naar 6-7.

Isp: DXAdsl (Scarlet)
Plaats: Baal (Tremelo)

Ettelijke telefoontjes naar support, ettelijke mails met MRTG statistieken waar je duidelijk kan zien dat de schommeling bijna steevast op hetzelde uur is, maar nog steeds geen oplossing.

Enige antwoord dat ik krijg: uw lijn is stabiel op ADSL, dus we sluiten de case af. Dit is uiteraard waar, maar een hogere synch dan de 6/640 die ik nu heb is mogelijk (ADSL2+).

Ik sta op het punt het op te geven.
Overspraak of een defecte kaart in de DSLAM werd al geopperd.

Greetz,

P.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

quistnix schreef:De weersomstandigheden spelen inderdaad een rol. Heb dat vroeger gezien toen ik nog ADSL(1) had en op 4,5 km. van de centrale. Maar dat was wel met de seizoenen. In de winter duidelijk andere waarden dan in de zomer bvb.

Maar sn margin dat van 's avonds tot 's morgens slecht is en dan overdag een stuk beter ? Nog nooit meegemaakt.

@TS: even slechte waarden met VDSL2 ? Neen, onmogelijk (in de praktijk toch).
Weersomstandigheden ok maar mijn waardes zijn bijna de helft minder. Het beste wat ik ooit gehad was 12-13dB overdag tijdens zomerdagen maar zoals altijd zakt dit inelkaar als een pudding tijdens de avond en gedurende de nacht.

Waarom wordt enkel de SN margin Down instabiel en niet de SN margin Up?

VDSL2, ik weet het niet hoor. Als er een probleem zit tussen de rop en de aansluiting in huis ben ik aan VDSL2 ook niet veel veronderstel ik.
Mijn ouders hebben wel ooit gezegd dat men ooit een kabel overgetrokken heeft tijdens graafwerken, maar of dit er iets mee te maken heeft is moeilijk te zeggen, dit is ook al 10 jaar geleden en zij weten de details er ook niet meer van enkel dat de telefoon nietmeer ging.

Huidige waardes:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

joriz schreef:VDSL2, ik weet het niet hoor. Als er een probleem zit tussen de rop en de aansluiting in huis ben ik aan VDSL2 ook niet veel veronderstel ik.
Ja sie, blijf dan sukkelen met je ADSL2+ lijn, mij niet gelaten.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

joriz schreef:Waarom wordt enkel de SN margin Down instabiel en niet de SN margin Up?
Omdat upstream veel minder geveoelig is voor overspraak en storingen.

Het probleem zit em waarschijnlijk bij een buur met een slechte verbinding.

2 weken geleden heb ik een klant gehad wiens verbinding constant weg viel, slecht beeld bij bgc tv enz. Na een beetje speurwerk bleek dat een andere adsl klant in het begin van de straat de boosdoener was. Die andere klant stond op 6Mbit terwijl hij nog niet eens aan 3.3Mbit geraakte, met een slechte synchro vandoen en veel overspraak voor alle buren met xdsl. Ik heb deze knaap terug op 3.3Mbit gezet en mijn klant was tevreden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook al gehad. Of kwarten die omgekeerd zitten en dus de buur verstoren! Of VDSL's die (ook al mag het niet, i know) op het retourpaar zitten. Allemaal zaken die ermee te maken hebben! Daar je zegt dat het enkel s avonds in elkaar zakt, hoe gedraagt je lijn zich in het weekend overdag?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik zou denken dat op die moment iemand thuis komt en zijn modem aanschakelt, al dan niet met een timer.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:Ook al gehad. Of kwarten die omgekeerd zitten en dus de buur verstoren! Of VDSL's die (ook al mag het niet, i know) op het retourpaar zitten. Allemaal zaken die ermee te maken hebben! Daar je zegt dat het enkel s avonds in elkaar zakt, hoe gedraagt je lijn zich in het weekend overdag?
Inderdaad, het zou kunnen dat er iemand (vdsl) op het retourpaar aangesloten is. (Het kan zijn dat een tech zo iemand op dat retourpaar heeft gezet zonder dat hij wist dat het een retour was. (verkeerd gelast) En dat hij niet gemeten heeft hoe lang de lus is.) PM uw CID nr eens dan kijk ik morgen eens naar uw lijn.
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Trojan schreef: 2 weken geleden heb ik een klant gehad wiens verbinding constant weg viel, slecht beeld bij bgc tv enz. Na een beetje speurwerk bleek dat een andere adsl klant in het begin van de straat de boosdoener was. Die andere klant stond op 6Mbit terwijl hij nog niet eens aan 3.3Mbit geraakte, met een slechte synchro vandoen en veel overspraak voor alle buren met xdsl. Ik heb deze knaap terug op 3.3Mbit gezet en mijn klant was tevreden.
:eek: Mag dat zomaar, zo iemand terugzetten? :???:
simon1205
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 apr 2008, 15:35
Twitter: VanveerdeghemS
Locatie: KVD 51TIE0-0302
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 9 keer

Liever een goeie lijn die op 3.3Mbits staat dan voortdurend disconnects met een lijn van 6Mbits
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Liever krijgen waar je voor betaalt, of een korting. Dit is gewoon oplichterij.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Astralon schreef:De weersomstandigheden (vocht en temperatuur) zouden ook wel eens een rol kunnen spelen.
inderdaad ik was juist hetzelfde aan het denken. voornamelijk omdat het 's nachts kouder wordt.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ofloo schreef:inderdaad ik was juist hetzelfde aan het denken. voornamelijk omdat het 's nachts kouder wordt.
Ken jij veel gevallen in België waar het 's nachts warmer wordt ?
giallorossi90 schreef:Liever krijgen waar je voor betaalt, of een korting. Dit is gewoon oplichterij.
Man toch, ik wordt moe van die zever. Lees het contract eens na. Of kijk online op de Belgacom site (of op eender welke DSL provider in de ganse wereld): snelheden zijn niet gegarandeerd. Er staat letterlijk:
De up- en downloadsnelheid zijn afhankelijk van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, van de computerinstallatie, van de binnenbekabeling en van de technologie beschikbaar bij de klant.
Je betaald niet voor een snelheid. En als je dit oplichterij vindt dan kan je naar de concurrentie gaan op de kabel. Lees vooral eens de saga van r2504 die bij TN zit 8)
Laatst gewijzigd door quistnix 10 dec 2010, 01:43, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

technieker schreef:Inderdaad, het zou kunnen dat er iemand (vdsl) op het retourpaar aangesloten is. (Het kan zijn dat een tech zo iemand op dat retourpaar heeft gezet zonder dat hij wist dat het een retour was. (verkeerd gelast) En dat hij niet gemeten heeft hoe lang de lus is.) PM uw CID nr eens dan kijk ik morgen eens naar uw lijn.
Dat is te tijdrovend. Ge gaat er van uit dat de lassers hun werk goed hebben gedaan en dat de TSI die ze u geven correct is. Een klant moet al een lange lus hebben om het verschil te kunnen meten.
giallorossi90 schreef: :eek: Mag dat zomaar, zo iemand terugzetten? :???:
Eigenlijk niet. Maar als ze willen dat ik storingen licht moeten ze mij maar de vrijheid geven die ik nodig acht om de storing gelicht te krijgen.
simon1205 schreef:Liever een goeie lijn die op 3.3Mbits staat dan voortdurend disconnects met een lijn van 6Mbits
Die slechte klant zal er niks van merken. Voordien geraakte hij niet aan 3.3Mbit en nu min of meer wel. Het enige dat die gaat merken, als hij het al door heeft, is dat zijn lijn niet meer (of minder) verbreekt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:
giallorossi90 schreef: :eek: Mag dat zomaar, zo iemand terugzetten? :???:
Eigenlijk niet. Maar als ze willen dat ik storingen licht moeten ze mij maar de vrijheid geven die ik nodig acht om de storing gelicht te krijgen.
Dat mag wel degelijk. Een klant die een andere klant stoort (zonder diens weten uiteraard) mag zeer zeker op een lagere snelheid gezet worden. Het is gewoonweg inherent aan DSL.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

OT: ik bewonder Quistnix zijn inspanningen om de "wijzig" knop te gebruiken :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Hahahaha, goe bezig :lol:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

quistnix schreef:
Ofloo schreef:inderdaad ik was juist hetzelfde aan het denken. voornamelijk omdat het 's nachts kouder wordt.
Ken jij veel gevallen in België waar het 's nachts warmer wordt ?
je bevestigd enkel wat ik zeg of vermoed wijsneus :p
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

krisken schreef:Ook al gehad. Of kwarten die omgekeerd zitten en dus de buur verstoren! Of VDSL's die (ook al mag het niet, i know) op het retourpaar zitten. Allemaal zaken die ermee te maken hebben! Daar je zegt dat het enkel s avonds in elkaar zakt, hoe gedraagt je lijn zich in het weekend overdag?
Bedankt voor alle reacties, enkele vragen:

- Wat zijn kwarten? :oops:
technieker schreef:
krisken schreef:Ook al gehad. Of kwarten die omgekeerd zitten en dus de buur verstoren! Of VDSL's die (ook al mag het niet, i know) op het retourpaar zitten. Allemaal zaken die ermee te maken hebben! Daar je zegt dat het enkel s avonds in elkaar zakt, hoe gedraagt je lijn zich in het weekend overdag?
Inderdaad, het zou kunnen dat er iemand (vdsl) op het retourpaar aangesloten is. (Het kan zijn dat een tech zo iemand op dat retourpaar heeft gezet zonder dat hij wist dat het een retour was. (verkeerd gelast) En dat hij niet gemeten heeft hoe lang de lus is.) PM uw CID nr eens dan kijk ik morgen eens naar uw lijn.
- Hoe kan ik te weten komen of iemand mijn retourpaar gebruikt?

Hier onder ook een log van mijn waardes gedurende nacht en dag.
De rode spikes zijn sync loss. Je kan er op klikken voor een uitvergroting
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

joriz schreef:- Hoe kan ik te weten komen of iemand mijn retourpaar gebruikt?
Niemand kan gebruik maken van uw retourpaar. Technieker heeft het over iemand anders die op zijn eigen retourpaar zit en zo een storing veroorzaakt bij andere mensen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
DelinQuente
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2009, 17:10

Ik heb non stop disconnects gehad since gistern tot 30 min geleden.


since Gisteren

ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: G.DMT
Maximale lijnsnelheid: 2784 kbps (downstream) / 372 kbps (upstream) ---> 8/12/2010 .... 8284 kbps down en 1032 kbps Up
Ruismarge: 2.9 dB (downstream) / 6 dB (upstream)
Lijndemping: 43.9 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 19.8 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


snelheid was eerts Rond de 5,5Mbps nu 2,4 Mbps ???


Begrijp het niet goed wat er verkeerd is gegaan

Hopelijk gaat dit beter gaan , anders ben ik van plan om over te stappen. Heb tot gisteren geen problemen gehad, maar dit gaat een beetje de verkeerde kant op.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ofloo schreef:
quistnix schreef:
Ofloo schreef:inderdaad ik was juist hetzelfde aan het denken. voornamelijk omdat het 's nachts kouder wordt.
Ken jij veel gevallen in België waar het 's nachts warmer wordt ?
je bevestigd enkel wat ik zeg of vermoed wijsneus :p
Sorry voor de offtopic, maar tijdens de winter kan het 's nachts toch warmer zijn dan tijdens de dag?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bizar dat je Demping zo groot is, ik zou eens raad vragen aan de techniekers hier :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
simon1205
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 apr 2008, 15:35
Twitter: VanveerdeghemS
Locatie: KVD 51TIE0-0302
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 9 keer

Heb hier zelfde probleem overdag 14db en 's avonds en 's nachts 6db :bang:

@joriz, hoe heb jij die lijnwaarden in die grafiek opgenomen??
DelinQuente
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2009, 17:10

het gaat van erg naar erger

- mijn lijndemping is van 43 ----> 62 gegaan

- download is van 2,4Mbps naar 0,95Mps gegaan.

Disconnect's een 100 tal Om de 15min valt ze uit ... error line loopback

van :-D --> :-) --> :eek: --> :? --> :???: --> :evil: --> :nono:
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

simon1205 schreef:Heb hier zelfde probleem overdag 14db en 's avonds en 's nachts 6db :bang:

@joriz, hoe heb jij die lijnwaarden in die grafiek opgenomen??
Simon, via het programma Routerstats kan je log files genereren, je kan deze achteraf importeren naar bijvoorbeeld excel om er een grafiek van te maken.
Routerstats kan je downloaden van: http://www.vwlowen.co.uk/internet/files.htm
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Sinds gisteren aan het testen op 6Mbit sync. De waardes zijn beter, wat logisch is.
Enkel is er gedurende de dag en nacht nogaltijd een groot verschil (7dB), ik blijf het bizar vinden.
Min: 10,5dB - Max: 17,5dB
Afbeelding
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Loopt wel perfect samen met het opkomen/ondergaan van de zon.
Een idiote opmerking maar 'k ga ze toch maken: toch nergens zonnepanelen in de buurt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er bestaan geen idiote vragen (alleen domme antwoorden :-D ) ....
En wat betreft storingen die VDSL2 beïnvloeden: vraag het maar aan onze techniekers: je kan het niet dom genoeg bedenken, of het kan al een oorzaak zijn van een storing: voorbijrijdende treins, zelfs met een diesel loco ... enz ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Mischien een verwarming die aanspringt ofzo ? Of ergens een fabriek in de buurt ? Bizar...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:voorbijrijdende treins, zelfs met een diesel loco ... enz ;)
Philippe.
Electrisch of diesel, ze daveren beiden over de sporen, en als er daar dan een kabel onderloopt ... 8)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dieseltreinen worden zelfs elektrisch aangedreven :wink:
Wie weet, zijn het misschien wel niet de trillingen, maar de elektromagnetische storingen...
Maar dat even ter zijde :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dan moet het toch wel ettelijke dagen per jaar geen probleem zijn gezien het aantal stakingen & pannes bij de NMBS :banana:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Allemaal mis :-D
Maar wel een straatverlichtingspaal op de scheidingslijn met de buren :cry:
Ik zou eens moeten checken wanneer die aan en uit gaan... dat zou wel eens goed kunnen overéénkomen met de grafiek.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Nu reeds 2 weken VDSL2 via scarlet.
Aangezien ik vroeger met ADSL slechte waardes had, welke vooral 's nachts regelmatig onder de 6dB gingen, heb ik direct de waardes die ik met VDSL2 haalde gecheckt.
Wat bleek dat ik toch maar 14dB haalde wat zeer weinig is, de ROP staat 2 huizen verder.
Dus ben ik gaan klagen. Vandaag is Belgacom komen graven en wat blijkt dat er in de kabel over een lengte van 1meter gewoon water in stond!
Na de werken van Belgacom geeft de modem 25.9dB aan, wat er al iets meer op trekt :-)

Laat u dus niet te rap afschepen met slechte binnenbekabeling of het verlagen van syncspeed. :-D
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”