Het is zo dat gedurende de dag mijn sync waardes meer dan genoeg zijn om mijn lijn stabiel te houden. Mijn SN down margin hangt dan rond de 12,5dB. De speedtouch modem synct dan op 9MBit.
Vanaf 18u-19- 's avonds beginnen deze waardes te dalen, richting 7-6dB, waardoor de modem zijn sync regelmatig kwijt is.
Ik dacht dat dit aan overspraak kon liggen...maar deze waardes worden nog slechter gedurende de ganse nacht (5-4dB) tot rond 7u-8u in de morgen waarna ze weer een pak beter worden.
Ik kan me niet voorstellen dat er 's nachts nog zoveel overspraak kan zijn? Kan hier een andere reden achter zitten en wat kan ik hier aan doen?
Voor de rest heb ik de modem ook al een keer aangesloten waar de Belgacom kabel binnenkomt op zolder, de waardes gedurende avond/nacht waren evenslecht. Op dat moment was er geen enkele telefoon aangesloten.
Het contactdoosje op zolder zag er nog prima uit, geen roest ofzo (+/-20j oud).
Het zou mooi zijn moest iemand een oplossing voor dit probleem kennen.
Voor Belgacom/Dommel is dit waarschijnlijk snel opgelost door mij een lager profiel te geven maar ik zou graag deze snelheid behouden.
Verder staat de verdeelkast een 200m-300m verder in de straat, de werkelijke afstand tot de centrale zit rond de 2,5 km.
Naast deze verdeelkast staat ook een rop voor vdsl. Ik zou ook een upgrade kunnen overwegen naar vdsl maar wie weet heb ik dan evenslechte waardes en de kosten zijn me nog wat te hoog om te beginnen met gokken of het stabiel gaat zijn of niet...
In bijlage ook een screenshot van de waardes uit de modem gedurende de dag.
![Afbeelding](http://img97.imageshack.us/img97/3586/dag012.jpg)
Uploaded with ImageShack.us