ik heb sinds een maand Belgacom Favorite. Toe alles geactiveerd was keek ik snel even op speedtest.net en kwam ik op een 18Mbps uit, lekker snel, dacht ik...
Sinds een week merk ik dat de snelheid soms zeer laag is (0,5Mbps, 2Mbps en soms 6Mbps), heel af en toe heb ik 18Mbps. Ik weet wel dat op de "piekuren" de snelheid wat kan verminderen, maar zovéél? Enfin, ik wilde dit eerst hier eens vragen vooraleer ik naar BGC zelf bel (voorgaande ervaringen waren meestal "Ja meneer, bij ons is alles goed, het zal aan jouw kant liggen" terwijl dit nooit het geval was.)
Voor zover ik heb gechecked zit ik niet op een repair profiel. Ook heb ik getest met wifi en met kabel, zelfde resultaten. Andere laptop met Linux ook zelfde resultaten zowel met wifi en kabel. Restart BBox2 helpt niet.
Hier een overzicht van VDSL2 tool, alles lijkt goed...
* VDSL2 modem tool 1.6 *
download upload
line: 25008 kbps 3104 kbps
payload: 20056 kbps 2040 kbps
max line: 72596 kbps
max payload: 59340 kbps
bands used: 2 1
bandplan: 8D
training: 26.0 dB
loop length: 201 m
near end: 565 m
far end: 194 m
avg. length: 320 m
snr margin: 24.8 dB
attenuation: 7.6 dB
avg. margin: 25.4 dB
avg. snr: 43.8 dB
forecast max line: 117000 kbps
forecast max payload: 94900 kbps
Een speedtest met ongeveer steeds dezelfde resultaten die ik al vanaf 15h heb (is nu al iets beter, maar toch nog te traag volgens mij):
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/1026695971.png)
Is dit nu effectief omdat er druk verkeer is 's avonds (BTW vandaag was een vrije dag).
PS: ik woon in Brussel, heeft dit er misschien iets mee te maken?