Alternatieve VDSL2 modem

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Trojan schreef:Niemand weet wat die waarden zijn in de status pagina. Het is alvast niet de maximum attainable bitrate, deze moet veel hoger liggen. De enige waarde die van belang is is die op de statistics pagina.

Op een 16,5Mbit profiel zit je op max ~8MHz, niet op 12MHz.

Zou dat niet de bandbreedte van de lijn kunnen zijn wanneer Belgacom er geen beperking zou op zetten? (dus geen 12 Mbps & 18 Mbps profiel).
Iets zegt in mij dat die status ook zal meeveranderen met de debiet verhoging naar 30 Mbps.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Hm zou kunnen natuurlijk als het maar 8 Mhz is en bijna 600 meter dat de max dan 21mbps is? Zeker als de eerste 1.1 niet gebruikt word...iemand hier die een lijstje van profielen en attenuation heeft?
Ben wel benieuwd of mijn Dslcalculator klopt voor Vdsl2

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jack the ripper
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 jan 2006, 21:29
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Misschien wat offtopic, maar ik zat nog met een vraagje nu we algauw ook gaan kijken om BGC tv te nemen.
We zouden beginnen met 1 tv aan te sluiten en de kabel eerst houden voor de 2de tv.
Op termijn zou die 2de tv dan ook op BGC moeten komen.
Nu zat ik me iets af te vragen gezien we met zo'n Ruckuszenders gaan moeten werken.

In je BBOX2 steek je dus de zender in TV1-aansluiting, en de ontvanger in de decoder.
Als je de 2de tv dan wil aansluiten dacht ik dat je gewoon een 2de ontvanger moest bijkopen?
Maar heb je dan wel 2 streams ter beschikking gezien je dan met 2 decoders op 1 poort zou zitten?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Indien je reeds een ruckus set hebt moet je enkel nog een ontvanger kopen. Je krijgt dan 2 streams op 1 lan poort die naar de 2 decoders gestuurd worden. Binnenkort met de nieuwe firmware kan je kijken en opnemen tegelijk op 2 verschillende decoders. (met de laatste nieuwe decoders is dat reeds mogelijk)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:
silencer schreef: Heb je daar bewijzen van? (meer dan 18Mbit haal ik er nooit uit, volgens mij is dat de cap van de vlan voor "pc gebruik"). Dus een hogere snelheid dan 2.1MB/s?

Neen, heb het zelf nog niet precies kunnen testen.
Maar de 18 Mbit/s die jij eruit haalt (met 2 PPPoE sessies) is misschien het max op een 20/2 VDSL sync. Er zal daar ook nog wel wat TCP/IP overhead op zitten veronderstel ik ...
Als ze straks de VDSL2 sync gaan verhogen naar 30 Mbit/s zullen we meer weten ;)
Philippe.
Met een go abonnement kun je 2 PPPOE sessies opbouwen (op dit moment zelfs nog meer). Als je het maximum uit je verbinding wilt halen dan haal je de PPPOE sessie in de modem weg en als je dan vanaf 2 PCs een PPPOE sessie opstart dan zal elke sessie in de BAS op PPPOE vlak gelimiteerd worden op 12 Mbit/s in downstream en op 1 Mbit/s in upstream. Als je dan op beide PCs een Linux distro begint te downloaden dan zal door het TCP protocol automatisch aan load balancing gedaan worden zodat beide PCs op 10 Mbit/s aan het downloaden zijn (gegeven dat de server van de Linux distro op full speed draait uiteraard). In upload kan je op die manier ook op maximum 2 x 1 Mbit/s geraken. Als Belgacom de sync naar 30 Mbit/s gaat verhogen zullen ze ook de policing in de BAS verhogen en indien die dan op bvb. (minimum) 15 Mbit/s gezet wordt in downstream kan er dus tot 30 Mbit/s gedownload worden. Al bij al leuke waarden :-D
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

quistnix schreef:
philippe.deleye schreef:
silencer schreef: Heb je daar bewijzen van? (meer dan 18Mbit haal ik er nooit uit, volgens mij is dat de cap van de vlan voor "pc gebruik"). Dus een hogere snelheid dan 2.1MB/s?

Neen, heb het zelf nog niet precies kunnen testen.
Maar de 18 Mbit/s die jij eruit haalt (met 2 PPPoE sessies) is misschien het max op een 20/2 VDSL sync. Er zal daar ook nog wel wat TCP/IP overhead op zitten veronderstel ik ...
Als ze straks de VDSL2 sync gaan verhogen naar 30 Mbit/s zullen we meer weten ;)
Philippe.
Met een go abonnement kun je 2 PPPOE sessies opbouwen (op dit moment zelfs nog meer). Als je het maximum uit je verbinding wilt halen dan haal je de PPPOE sessie in de modem weg en als je dan vanaf 2 PCs een PPPOE sessie opstart dan zal elke sessie in de BAS op PPPOE vlak gelimiteerd worden op 12 Mbit/s in downstream en op 1 Mbit/s in upstream. Als je dan op beide PCs een Linux distro begint te downloaden dan zal door het TCP protocol automatisch aan load balancing gedaan worden zodat beide PCs op 10 Mbit/s aan het downloaden zijn (gegeven dat de server van de Linux distro op full speed draait uiteraard). In upload kan je op die manier ook op maximum 2 x 1 Mbit/s geraken. Als Belgacom de sync naar 30 Mbit/s gaat verhogen zullen ze ook de policing in de BAS verhogen en indien die dan op bvb. (minimum) 15 Mbit/s gezet wordt in downstream kan er dus tot 30 Mbit/s gedownload worden. Al bij al leuke waarden :-D

Ik dacht dat je die pppoe sessie van de sagem niet moest disabel'en om een hogere snelheid te halen. In ieder geval is het mij nog steeds niet gelukt (ook met andere routers) om de bandbreedte te koppelen(1x18/20Mbit ipv 2x11Mbit). Mss ligt het aan een instelling in de sagem??
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

silencer schreef:
quistnix schreef:Als je dan op beide PCs een Linux distro begint te downloaden dan zal door het TCP protocol automatisch aan load balancing gedaan worden zodat beide PCs op 10 Mbit/s aan het downloaden zijn (gegeven dat de server van de Linux distro op full speed draait uiteraard). In upload kan je op die manier ook op maximum 2 x 1 Mbit/s geraken.

Ik dacht dat je die pppoe sessie van de sagem niet moest disabel'en om een hogere snelheid te halen. In ieder geval is het mij nog steeds niet gelukt (ook met andere routers) om de bandbreedte te koppelen(1x18/20Mbit ipv 2x11Mbit). Mss ligt het aan een instelling in de sagem??

Ik begrijp ook niet juist wat quistnix bedoelt met "dan zal door het TCP protocol automatisch aan load balancing gedaan worden". Volgens mij heb je dan gewoon 2 PC's die de maximaal beschikbare download netjes onder mekaar verdelen ... Misschien moet quistnix toch nog wat meer uitleg geven wat hij hiermee bedoelt, of hoe dit in zijn werk gaat.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

VOiD schreef:
Ben terug thuis en nog eens een speedtest gedaan:

Afbeelding

Download is momenteel traag :lol: maar de upload is toch wel dicht bij de max 2Mbit hé :banana:. Belgacom Internet generation icm. 3 PPPOE sessies op HTTP.


met deze software zou het eenvoudig moeten zijn om de bandbreedte (bijna) te verdubbelen:
ClearOS 5.1 Enterprise (gratis)
http://www.clearfoundation.com/Software/downloads
(VMWare Disk Image)

Iemand tijd over om de geschikte configuratie met ons allen te delen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

silencer schreef: met deze software zou het eenvoudig moeten zijn om de bandbreedte (bijna) te verdubbelen:
ClearOS 5.1 Enterprise (gratis) http://www.clearfoundation.com/Software/downloads
(VMWare Disk Image)

Amaai, als ik het goed lees, vereist dit de installatie van een volledig nieuw OS ???
Maar eigenlijk is dit niet echt wat je wilt, namelijk het volledige bundelen van de bandbreedte (bandwith agrregation)

ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: To give you an example of how multi-WAN works, imagine two 1 Mbit/s DSL lines with two users on the local network. With every new connection to a server on the Internet, the multi-WAN system alternates WAN interfaces. User A could be downloading a large file through WAN #1, while User B is making a voice-over-IP (VoIP) telephone call on WAN #2.

Wat er dus in feite gebeurt, is dat, als je meerdere gebruikers hebt, iedere gebruiker een aparte WAN (PPPoE sessie) gebruikt. Dit gaat wel automatisch, maar iedere gebruiker zal beperkt worden tot de max. download van één sessie.

ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: With some applications, the download speed for the multi-WAN system can use the full 2 Mbit/s available. For example, downloading a large file from a peer-to-peer network will use the bandwidth from both WAN connections simultaneously. This is possible since the peer-to-peer technology uses many different Internet “peers” for downloading. At the other end of the spectrum, consider the case of downloading a large file from a web site. In this case, only a single WAN connection is used – 1 Mbit/s maximum.

De uitzondering, waar je dus wel de volledige bandbreedte bundelt is een peer-to-peer applicatie, gezien je hier in feite verschillende paralelle verbindingen maakt met verschillende sites (in tegenstelling tot een download vanaf één site)

ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: Bandwidth aggregation (combining multiple WAN interfaces to look like a single WAN interface) is not possible without help for your ISP since both ends of an Internet connection must be configured.

Een echte multiple WAN opstelling is dus alleen mogelijk als dit aan beide kanten gesupport wordt (vergelijk het met ISDN vroeger: je kon ook verschillende ISDN kanalen bundelen voor één internet verbinding, waarmee je de snellheid kon verdubbelen van 64 kbps tot 128 kbps - maar alléén als de ISP dat ook ondersteunde)

silencer schreef:Iemand tijd over om de geschikte configuratie met ons allen te delen?

Een volledig nieuw OS installeren zie ik niet zitten (misschien eens testen op een oude PC ... als ik eens hééééél veel tijd over heb :-) )
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Nieuw OS? je moet die software installeren op een systeempje dat je wilt inzetten als router, niet op je pc zelf.

Overigens zoals je aanhaalt, is dit maar interessant bij applicaties die veel connecties leggen, waar P2P een goed voorbeeld van is. Bij meerdere simultane downloads kan je er wellicht ook voordeel uit halen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

philippe.deleye schreef:
silencer schreef: met deze software zou het eenvoudig moeten zijn om de bandbreedte (bijna) te verdubbelen:
ClearOS 5.1 Enterprise (gratis) http://www.clearfoundation.com/Software/downloads
(VMWare Disk Image)

Amaai, als ik het goed lees, vereist dit de installatie van een volledig nieuw OS ???
Maar eigenlijk is dit niet echt wat je wilt, namelijk het volledige bundelen van de bandbreedte (bandwith agrregation)


Is een OS zoals er ook zijn pfsense of dd-wrt, heb je weinig last van.

ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: To give you an example of how multi-WAN works, imagine two 1 Mbit/s DSL lines with two users on the local network. With every new connection to a server on the Internet, the multi-WAN system alternates WAN interfaces. User A could be downloading a large file through WAN #1, while User B is making a voice-over-IP (VoIP) telephone call on WAN #2.

Wat er dus in feite gebeurt, is dat, als je meerdere gebruikers hebt, iedere gebruiker een aparte WAN (PPPoE sessie) gebruikt. Dit gaat wel automatisch, maar iedere gebruiker zal beperkt worden tot de max. download van één sessie.



ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: With some applications, the download speed for the multi-WAN system can use the full 2 Mbit/s available. For example, downloading a large file from a peer-to-peer network will use the bandwidth from both WAN connections simultaneously. This is possible since the peer-to-peer technology uses many different Internet “peers” for downloading. At the other end of the spectrum, consider the case of downloading a large file from a web site. In this case, only a single WAN connection is used – 1 Mbit/s maximum.

De uitzondering, waar je dus wel de volledige bandbreedte bundelt is een peer-to-peer applicatie, gezien je hier in feite verschillende paralelle verbindingen maakt met verschillende sites (in tegenstelling tot een download vanaf één site)

Met een multi-downloader (in firefox bvb) download je wel aan hogere snelheid, idem voor newsserver,...
Je kunt voor bepaalde applicaties/poorten wel instellen dat er bvb enkel wan1 gebruikt wordt (is soms nodig).
max. download van één sessie:1.4 MB/s.


ClearOS Enterprise 5.1 User Guide schreef: Bandwidth aggregation (combining multiple WAN interfaces to look like a single WAN interface) is not possible without help for your ISP since both ends of an Internet connection must be configured.

Een echte multiple WAN opstelling is dus alleen mogelijk als dit aan beide kanten gesupport wordt (vergelijk het met ISDN vroeger: je kon ook verschillende ISDN kanalen bundelen voor één internet verbinding, waarmee je de snellheid kon verdubbelen van 64 kbps tot 128 kbps - maar alléén als de ISP dat ook ondersteunde)

silencer schreef:Iemand tijd over om de geschikte configuratie met ons allen te delen?

Een volledig nieuw OS installeren zie ik niet zitten (misschien eens testen op een oude PC ... als ik eens hééééél veel tijd over heb :-) )

pfsense installeer ik op 5 minuten (ok niet op een CF kaart).
Philippe.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:Ik begrijp ook niet juist wat quistnix bedoelt met "dan zal door het TCP protocol automatisch aan load balancing gedaan worden". Volgens mij heb je dan gewoon 2 PC's die de maximaal beschikbare download netjes onder mekaar verdelen ... Misschien moet quistnix toch nog wat meer uitleg geven wat hij hiermee bedoelt, of hoe dit in zijn werk gaat. Philippe
Het klopt dat je dan gewoon 2 PC's hebt die de maximaal beschikbare download netjes onder mekaar verdelen. Wat ik bedoel met die load balancing op TCP gebied is dat het niet zo is dat de eerste PC aan 12 Mbit/s blijft downloaden en de tweede PC aan 8 Mbit/s. Het is juist door het TCP protocol dat beide PC's na een tijdje ieder aan 10 Mbit/s aan het downloaden zijn. Dit geldt uiteraard ook voor de snelheden in upstream.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zal er vanaf donderdag eens op zitten zoeken (week verlof) met clearOS en/of pfsense.
Nog iemand geïnteresseerd? (bedoeling is om op 1PC >18Mbit& 2Mbit upload te behalen met een 12Mbit speedconnect abbonnement(dommel)).
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Zeker en vast geïnteresseerd !!

Ik heb de methode van Filip geprobeerd maar ik slaag er zelfs niet in om een nieuwe PPPoE sessie op te starten op mijn PC. Misschien ligt dat aan m'n opstelling (Sagem 3464 gekoppeld Wireless N+).
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Uzzi schreef:Zeker en vast geïnteresseerd !!

Ik heb de methode van Filip geprobeerd maar ik slaag er zelfs niet in om een nieuwe PPPoE sessie op te starten op mijn PC. Misschien ligt dat aan m'n opstelling (Sagem 3464 gekoppeld Wireless N+).

Je kan bij mijn weten geen PPPOE sessies starten vanaf een wireless verbinding.

PPPOE = OSI model laag 2 en daar kan WLAN niet mee overweg
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

TomG schreef:
Uzzi schreef:Zeker en vast geïnteresseerd !!

Ik heb de methode van Filip geprobeerd maar ik slaag er zelfs niet in om een nieuwe PPPoE sessie op te starten op mijn PC. Misschien ligt dat aan m'n opstelling (Sagem 3464 gekoppeld Wireless N+).

Je kan bij mijn weten geen PPPOE sessies starten vanaf een wireless verbinding.

PPPOE = OSI model laag 2 en daar kan WLAN niet mee overweg

Ben je dat zeker?
WLAN is toch LAN maar dan draadloos? ;)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Vaste PC is met draad verbonden. Maar ik slaag er niet in om een nieuwe PPPoE sessie te creëren op mijn vaste PC. Ik geraak via de router ook niet meer op mijn Sagem 3464 ingelogd (ik heb deze een vast IP adres gegeven : 192.168.1.254). Misschien daarom dat ik geen PPPoE sessie kan creëren op mijn desktop.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Nogmaals, PPPOE = layer 2. Welk ip adres je op die desbetreffende interfaces configureert, is niet belangrijk (gaan zal nl. ook werken).

Het enige dat werkt, is dus pc <--> Sagem modem/router verbinden. Er mogen daar desgewenst wel gewone switches tussenzitten, maar zeker geen wireless of andere router(s).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Uzzi schreef:Vaste PC is met draad verbonden. Maar ik slaag er niet in om een nieuwe PPPoE sessie te creëren op mijn vaste PC. Ik geraak via de router ook niet meer op mijn Sagem 3464 ingelogd (ik heb deze een vast IP adres gegeven : 192.168.1.254). Misschien daarom dat ik geen PPPoE sessie kan creëren op mijn desktop.

Kan je eens iets duidelijker je opstelling beschrijven ? Is de vaste PC (met draad) direct verbonden met de BBox2 ?
Of zit hier nog een router tussen. Indien ja, hoe heb je die router geconfigureerd (zowel aan de WAN als de LAN kant) - of is deze gewoon als switch ingesteld ??
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

TomG schreef:
Uzzi schreef:Zeker en vast geïnteresseerd !!

Ik heb de methode van Filip geprobeerd maar ik slaag er zelfs niet in om een nieuwe PPPoE sessie op te starten op mijn PC. Misschien ligt dat aan m'n opstelling (Sagem 3464 gekoppeld Wireless N+).

Je kan bij mijn weten geen PPPOE sessies starten vanaf een wireless verbinding.

PPPOE = OSI model laag 2 en daar kan WLAN niet mee overweg
Dat is dan wel straf, ik doe dit namelijk zeer dikwijls vanaf mijn laptop die een wireless verbinding heeft met de BBOX2 modem/router en zonder enig probleem. Ik gebruik dat voor teleworking en soms ook om van IP adres te veranderen als ik een paar bestanden moet downloaden van Rapidshare (ik wil niet té lang wachten weet je ?).
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

quistnix schreef:
TomG schreef:
Uzzi schreef:Zeker en vast geïnteresseerd !!

Ik heb de methode van Filip geprobeerd maar ik slaag er zelfs niet in om een nieuwe PPPoE sessie op te starten op mijn PC. Misschien ligt dat aan m'n opstelling (Sagem 3464 gekoppeld Wireless N+).

Je kan bij mijn weten geen PPPOE sessies starten vanaf een wireless verbinding.

PPPOE = OSI model laag 2 en daar kan WLAN niet mee overweg
Dat is dan wel straf, ik doe dit namelijk zeer dikwijls vanaf mijn laptop die een wireless verbinding heeft met de BBOX2 modem/router en zonder enig probleem. Ik gebruik dat voor teleworking en soms ook om van IP adres te veranderen als ik een paar bestanden moet downloaden van Rapidshare (ik wil niet té lang wachten weet je ?).

Ik denk toch ook dat quistnix het bij het rechte eind heeft TomG, ik zou echt niet inzien waarom dit niet zou kunnen, Wireless een PPPoE sessie opbouwen..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

simon1991 schreef:Ik denk toch ook dat quistnix het bij het rechte eind heeft TomG, ik zou echt niet inzien waarom dit niet zou kunnen, Wireless een PPPoE sessie opbouwen..

Dat kan ik bevestigen:
1) PC direct aangesloten op de BBox2: PPPoE verbinding opbouwen geen probleem
2) PC wireless met Bbox2 verbonden: PPPoE verbinding opbouwen geen probleem
3) PC aangesloten op een FritzBox. Deze is ingesteld als router met een eigen PPPoE verbinding: PPPoE verbinding opbouwen geen probleem (in de FrizBox heb ik "PPPoE passtrough" aangevinkt)
4) PC wireless aangesloten op een FritzBox. PPPoE verbinding opbouwen geen probleem

Dus in alle 4 de gevallen kon ik probleemloos een aparte PPPoE verbinding maken vanaf de PC (Windows XP).
Let wel: in de laatste 2 gevallen wordt een PPPoE verbinding gemaakt via een router die zelf al een PPPoE verbinding maakt, en die achter de Bbox2 hangt (die ook al een PPPoE verbinding heeft)
In alle 4 de gevallen kreeg de PC keurig een extern Belgacom IP adres.

Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 13 jan 2010, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hmm, dat verwonderd me nogal. Heb dit al paar keer geprobeerd op meerdere systemen en had toen althans geen succes. Ik gebruik wel afzonderlijke accesspoints, voor zover dat iets uitmaakt.
JorisFRST
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2010, 09:40

Iemand een idee of er een groot verschil is in firmware tussen de sagem modem geleverd door scarlet of door belgacom ??
lemonix
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:27
Locatie: Ramsel

Beetje off topic maar hier word het meeste over de meerdere pppoe sessies geschreven:
Heb ik er over gelezen of is er nergens hier een cijfer vermeld hoeveel gelijktijdige pppoe sessies er kunnen lopen?
Ik zit namelijk hier nog gewoon met ADSL, Linux server als gateway draaiende, en ik wil als ik binnen een paar weken terug eens tijd heb deze is gaan instellen om meerdere pppoe sessies te gebruiken met mijn nieuwe Generation Internet abo (gewoon handig voor services die u diensten leveren/weigeren aan de hand van u IP zoals wachttijden na zoveel gebruik enzo). Linux kan da relatief simpel rerouten, daar gaat het niet om maar ik ben meer geïnteresseerd in het verdelen van de snelheid over die sessies. Stel ik maak 4 sessies, word mijn snelheid dan verdeeld op basis van de sessie (bv men max downstream is 500KB/s dan kan ik uit elke sessie maar 125 halen ook al zijn er 3 niks aan het doen ofzo...) of is het gewoon een fysieke verdeling van de bandbreedte (500 word verdeeld over de sessies voor wie het nodig heeft tot da het op is ofcours)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lemonix schreef: Heb ik er over gelezen of is er nergens hier een cijfer vermeld hoeveel gelijktijdige pppoe sessies er kunnen lopen?

In een vroegere topic heeft "Eva van Belgacom" eens bevestigd dat je op een "Internet Go" abonnement max. 4 sessies kan opbouwen
In een andere topic wist "quistnix" te vertellen dat dit binnenkort max. 2 sessies wordt (geen idee waar deze info vandaan komt)

lemonix schreef:Stel ik maak 4 sessies, word mijn snelheid dan verdeeld op basis van de sessie (bv men max downstream is 500KB/s dan kan ik uit elke sessie maar 125 halen ook al zijn er 3 niks aan het doen ofzo...) of is het gewoon een fysieke verdeling van de bandbreedte (500 word verdeeld over de sessies voor wie het nodig heeft tot da het op is ofcours)?

Er wordt niets "netjes verdeeld"
Iedere aparte sessie wordt gecapped tot de maximale download van je Abonnenement. Voor een Intenet Go of Generation is dat dus 12 Mbps per sessie. En de totale snelheid is beperkt door de sync van je modem. Met VDSL2 is dit tegenwoordig dus 20Mbps, en geruchten doen de ronde dat dit binnenkort naar 30Mbps gaat.
Dus iedere sessie zal nemen wat er nodig is, met een max van 12Mpbs, en een totaal van 20Mbps. De verdeling tussen de sessies zal het meest afhangen van welk soort activiteit iedere sessie aan het uitvoeren is ... De snelheid op de ene sessie zal verminderen als de andere sessie plots een hoge downlaod doet etc ....
Je kan het best vergelijken met de situatie waarbij je met meerdere PC's aan het werken bent op één internetaansluiting: de ene zal ook minder krijgen als de andere meer nodig heeft ....
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lemonix
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:27
Locatie: Ramsel

Dankje dat is wat ik wilde weten.
De sessie die de snelheid nodig heeft gaat de snelheid dan gewoon nemen tot er niets meer kan genomen worden.
Wel jammer dat er zo weinig sessies kunnen gemaakt worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe.deleye schreef:Dus iedere sessie zal nemen wat er nodig is, met een max van 12Mpbs, en een totaal van 20Mbps.


Bij twee sessies heb je zo dus al 4 Mbit te kort... het resultaat is - zoals Quisnix al eerder schreef denk ik - dat beide sessies uiteindelijk zullen terug vallen op 10 Mbit, maw. het totaal netjes gaan verdelen. Dit is natuurlijk enkel zo in ideale omstandigheden, bijvoorbeeld op beide sessies een FTP die in staat is de bandbreedte aan te leveren.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Weinig? Voor zover ik weet is Belgacom (en de resellers ervan) de enige waarmee je er meerdere kan leggen.

Vergeet ook niet dat IP adressen in het ipv4 tijdperk behoorlijk eindig zijn. Moest iedereen er plots 4 gaan opeisen...
lemonix
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:27
Locatie: Ramsel

TomG schreef:Weinig? Voor zover ik weet is Belgacom (en de resellers ervan) de enige waarmee je er meerdere kan leggen.

Vergeet ook niet dat IP adressen in het ipv4 tijdperk behoorlijk eindig zijn. Moest iedereen er plots 4 gaan opeisen...


Ben ik me zeker van bewust, wil zeker niet egoïstisch zijn, was gewoon geïnteresseerd in de technische mogelijkheden :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TomG schreef:Vergeet ook niet dat IP adressen in het ipv4 tijdperk behoorlijk eindig zijn. Moest iedereen er plots 4 gaan opeisen...


Dat verhaal (al zit er natuurlijk een zekere waarheid in) horen we ondertussen ook al vele jaren... en IPv6 maakt amper vooruitgang.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Het is niet omdat de uitrol van ipv6 tergend traag verloopt, dat het probleem van ipv4 kleiner wordt! Denk maar aan de toename van huishoudens met internet, mobiel internet, datacenters,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TomG schreef:Het is niet omdat de uitrol van ipv6 tergend traag verloopt, dat het probleem van ipv4 kleiner wordt! Denk maar aan de toename van huishoudens met internet, mobiel internet, datacenters,...


Het probleem van IPv4 kan men trouwens nog wel even rekken... zeker indien men bedrijven die destijds ganse Class A ranges hebben geregistreerd gaat "aanmoedigen" om deze terug vrij te geven. Nu als we Wikipedia mogen geloven zijn de adressen op tussen februari 2010 en mei 2011... we zullen het dus snel merken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Met clearOS haal ik op het andere netwerk toch een 1746KBit/s up, dus 2MBit upload is al gelukt met clearOS(speed.io).
Testje: download speed: 2.0 MB/s met ubuntu torrent.
Maar 10 minuten mee bezig geweest, zeer eenvoudig blijkbaar.
Bijlagen
configworking.jpg
(81.9 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:In een andere topic wist "quistnix" te vertellen dat dit binnenkort max. 2 sessies wordt (geen idee waar deze info vandaan komt)
Deze info heb ik uit zeer betrouwbare bron. Op dit moment is het zelfs zo dat met een "Go" abonnement niet 4 maar oneindig veel sessies kunnen worden opgebouwd als je VDSL2 hebt.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

quistnix schreef:
philippe.deleye schreef:In een andere topic wist "quistnix" te vertellen dat dit binnenkort max. 2 sessies wordt (geen idee waar deze info vandaan komt)
Deze info heb ik uit zeer betrouwbare bron. Op dit moment is het zelfs zo dat met een "Go" abonnement niet 4 maar oneindig veel sessies kunnen worden opgebouwd als je VDSL2 hebt.

Niet ondenkbaar. Als Belgacom hun netwerk naar 30 megabit brengt, en er zitten er daar een paar in uw buurt hun volledige lijn toetrekken...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Afbeelding

18 Mbit is blijkbaar toch het maximum met mijn 12 Mbit abbonnement (Dommel)

Afbeelding
Bijlagen
screenshotdownloadsnlehied18mbit.JPG
(100.85 KiB) 24 keer gedownload
Laatst gewijzigd door silencer op 25 jan 2010, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

*tip* gebruik Alt + Printscreen als je enkel het actief venster wilt screenshoten :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Met een multiple connection downloader haal ik telkens hogere snelheden, maar welke gebruik je best en is betrouwbaar kwa aangegeven snelheden ? (heb er verschillenden geprobeerd)
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

gr4vity schreef:*tip* gebruik Alt + Printscreen als je enkel het actief venster wilt screenshoten :)

gouden tip :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”