Alternatieve VDSL2 modem

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Gebruikt er iemand een andere VDSL2 modem dan de door Belgacom geleverde types ? Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Niet mogelijk spijtig genoeg. Alleen modems met belgacom firmware werken. En dat is op het moment alleen de bbox2 (sagem).
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

VOiD schreef:Gebruikt er iemand een andere VDSL2 modem dan de door Belgacom geleverde types ? Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.

Ikzelf heb er een Linksys WRT54GL met alternatieve firmware achter geplaatst en mijn problemen zijn van de baan
Wel in B-Box2 de PPOE uitschakelen
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

lion51 schreef:
VOiD schreef:Gebruikt er iemand een andere VDSL2 modem dan de door Belgacom geleverde types ? Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.

Ikzelf heb er een Linksys WRT54GL met alternatieve firmware achter geplaatst en mijn problemen zijn van de baan
Wel in B-Box2 de PPOE uitschakelen

dual wan werkt goed met tomato mod.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lion51 schreef:Ikzelf heb er een Linksys WRT54GL met alternatieve firmware achter geplaatst en mijn problemen zijn van de baan. Wel in B-Box2 de PPOE uitschakelen

Dat laatste (PPPoE uitschakelen in de Bbox2) mag, maar is niet echt nodig. Het schaadt niet.
Je kan bijvoorbeeld je BBox2 gebruiken voor VOIP (met zijn eigen PPPoE verbinding), en dan je eigen router gebruiken zoals hierboven vermeld (met een 2de PPPoE sessie)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ok, bedankt iedereen.

Ik had enorme problemen met de PPPOE sessie op te bouwen vanop m'n eigen router. Het werkte wel maar aan halve snelheid. Uiteindelijk nog eens een volledige hard-reset gedaan van de bbox2 en nu werkt alles normaal. Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

Mvg,
VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

philippe.deleye schreef:
lion51 schreef:Ikzelf heb er een Linksys WRT54GL met alternatieve firmware achter geplaatst en mijn problemen zijn van de baan. Wel in B-Box2 de PPOE uitschakelen

Dat laatste (PPPoE uitschakelen in de Bbox2) mag, maar is niet echt nodig. Het schaadt niet.
Je kan bijvoorbeeld je BBox2 gebruiken voor VOIP (met zijn eigen PPPoE verbinding), en dan je eigen router gebruiken zoals hierboven vermeld (met een 2de PPPoE sessie)
Philippe.

Het werkt zelfs met nog meer sessies. In mijn geval maakt de Sagem modem 1 connectie om te NAT'en van en naar het interne netwerk. Een 2de connectie maak ik op een Linux server (backup/DHCP/DNS/HTTP/MySQL), een 3de op m'n NAS en soms ook een 4de onder een Linux client.
4 simultane connecties zijn dus mogelijk. Je mag dan wel niet vergeten om de default gateway voor uw LAN te verwijderen, zodat de default gateway van je PPPOE verbinding gebruikt wordt (dat kan door een vast IP in te stellen op de netwerkadapter of via het ip route commando uw default gateway te verwijderen indien je DHCP gebruikt).
Voordelen:
* Geen NAT en dus ook geen port forwarding
* Aangezien ieder device een extern adres krijgt, kan je ook alle noodzakelijke services op hun standaard poort laten draaien (bvb 2 webservers op 2 machines elk op poort 80)
Nadeel:
* Je moet per device je firewall goed configureren zodat enkel gewenste services van buitenaf bereikbaar zijn. Via port forwarding via NAT is dat daar sowieso al het geval (niet bij DMZ!).

Daarmee dat ik al die heisa rond de Sagem F@ast 3464 aka. B-box2 ook niet begrijp. Gebruik dit model ondertussen al anderhalf jaar i.c.m. digitale tv (vroeger ook nog Belgacom VOIP indertijd dat ze het nog verkochtten).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

20/2 ? da's interesant. Wat heb je normaal dan?
Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vraag ik mij ook af eigenlijk?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

SplinterByte schreef:
Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

20/2 ? da's interesant. Wat heb je normaal dan?
Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?

Is mij ook nog niet gelukt. 2 * 1.05MB/s (op 12Mb) is wel al gelukt, combineren van de snelheid is mij echter niet gelukt (dual wan met load balancer).
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

VOiD schreef:Ok, bedankt iedereen.

Ik had enorme problemen met de PPPOE sessie op te bouwen vanop m'n eigen router. Het werkte wel maar aan halve snelheid. Uiteindelijk nog eens een volledige hard-reset gedaan van de bbox2 en nu werkt alles normaal. Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

Mvg,
VOiD
Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.]
Dus, eerst de BBOX-2 afbreken om hem nadien op te hemelen ? En te eindigen met op zijn minst twijfelachtige snelheidswaarden ? Indien je een Go abonnement hebt is je werkelijke snelheid 12/1. En met een Plus abonnement is je werkelijke snelheid 18/1.25. Ten minste, dat zijn de theoretisch maximaal haalbare waarden ...
Laatst gewijzigd door quistnix op 26 dec 2009, 02:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Quistnix, daar heb ik nog van gelezen hoor. :)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Het is gewoon algemeen geweten dat de custom Belgacom firmwares voor al hun toestellen op niks trekken. Veel te traag en men moet voor sommige operaties telkens herstarten hoewel het ook perfect zonder kan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

quistnix schreef:
VOiD schreef:Ok, bedankt iedereen.

Ik had enorme problemen met de PPPOE sessie op te bouwen vanop m'n eigen router. Het werkte wel maar aan halve snelheid. Uiteindelijk nog eens een volledige hard-reset gedaan van de bbox2 en nu werkt alles normaal. Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

Mvg,
VOiD
Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.]
Dus, eerst de BBOX-2 afbreken om hem nadien op te hemelen ? En te eindigen met op zijn minst twijfelachtige snelheidswaarden ? Indien je een Go abonnement hebt is je werkelijke snelheid 12/1. En met een Plus abonnement is je werkelijke snelheid 18/1.25. Ten minste, dat zijn de theoretisch maximaal haalbare waarden ...

Met een 12Mbit abonnement haal je ook 18Mbit (over 2 PPPoe sessies), vraag mij gewoon af of iemand het al gelukt is om deze 2 samen te bundelen en op 1 verbinding (dual wan) 18Mbit te halen (12Mbit abbo).
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

silencer schreef:Met een 12Mbit abonnement haal je ook 18Mbit (over 2 PPPoe sessies), vraag mij gewoon af of iemand het al gelukt is om deze 2 samen te bundelen en op 1 verbinding (dual wan) 18Mbit te halen (12Mbit abbo).


Is dit niet mogelijk met pfsense? 2 ppoe's via dual wan? Zit je wel met 2x verschillende ip's, maar voor thuisgebruik zou dit toch moeten werken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

SplinterByte schreef:Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?

bgctv cap ? Er is geen cap. De cap op je internet is op niveau van je PPPoE sessie (afhankelijk van je profiel). Hoe meer sessies, hoe meer snelheid je gebruikt voor Internet (zo gaat het ook met BTV: hoe meer streams, hoe minder snelheid je overhoudt voor Internet)
De totale cap is natuurlijk je syncspeed.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

gm123 schreef:
silencer schreef:Met een 12Mbit abonnement haal je ook 18Mbit (over 2 PPPoe sessies), vraag mij gewoon af of iemand het al gelukt is om deze 2 samen te bundelen en op 1 verbinding (dual wan) 18Mbit te halen (12Mbit abbo).


Is dit niet mogelijk met pfsense? 2 ppoe's via dual wan? Zit je wel met 2x verschillende ip's, maar voor thuisgebruik zou dit toch moeten werken?


moeilijk,
1.pfsense 1.2.3 kan geen 2 pppoe sessies aan, pfsense 2.0 kan dat wel.
2. load balancer werkt enkel met static ip's (1.2.3; hoe het met 2.0 zit weet ik niet), dus niet met pppoe sessies.

Met 2 static gateway's zou het dus wel moeten lukken.
Via vmware al geprobeerd om 2 static ip's(gateway's) te koppelen, snelheid ging echter niet omhoog (sagem nog niet gereboot).

Met Tomato dual wan (dual pppooe) ook geprobeerd.

"quote pfsense"

An Alix.2D3 would work on your two connection to almost double your connection speed when opening up many connections, using round-robin seems ok. On my setup I use a weighed round robin cuz they are not the same speed which seems to work ok as well.. Single http connection will be your 1MB(b?)/s however. Use a d/l manager and perform segmented d/l and you would see double the speed.

"/quote pfsense"

Downthemall is mss niet geschikt?

Je kan het anders zelf eens proberen(meerdere sessies van pfsense opstarten, 2* pppoe opstarten, dan met pfsense nr3: gateway 1&2 combineren), firewall rules wel even aanpassen.VM:
http://files.pfsense.org/vmware/pfSense-1.2.3-VM.zip

info ivm multiwan:
http://doc.pfsense.org/index.php/MultiWanVersion1.2
Laatst gewijzigd door silencer op 26 dec 2009, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

philippe.deleye schreef:
SplinterByte schreef:Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?

bgctv cap ? Er is geen cap. De cap op je internet is op niveau van je PPPoE sessie (afhankelijk van je profiel). Hoe meer sessies, hoe meer snelheid je gebruikt voor Internet (zo gaat het ook met BTV: hoe meer streams, hoe minder snelheid je overhoudt voor Internet)
De totale cap is natuurlijk je syncspeed.
Philippe.

Heb je daar bewijzen van? (meer dan 18Mbit haal ik er nooit uit, volgens mij is dat de cap van de vlan voor "pc gebruik").
Dus een hogere snelheid dan 2.1MB/s?
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ken schreef:Het is gewoon algemeen geweten dat de custom Belgacom firmwares voor al hun toestellen op niks trekken. Veel te traag en men moet voor sommige operaties telkens herstarten hoewel het ook perfect zonder kan.
Graag een paar bronnen om dit te bewijzen ?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Een bbox herstart telkens een instelling aangepast wordt.
Een bbox2 durft zwel eens een aanpassing te negeren als je op 'save' klikt. Zoals bij het ingeven van de PPPoE username en paswoord. Zelfs al is de pc via een lan kabel aangesloten op de modem.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

TomG schreef:Daarmee dat ik al die heisa rond de Sagem F@ast 3464 aka. B-box2 ook niet begrijp. Gebruik dit model ondertussen al anderhalf jaar i.c.m. digitale tv (vroeger ook nog Belgacom VOIP indertijd dat ze het nog verkochtten)
Ik ook niet, ik vind de B-Box2 gewoonweg een goede modem/router. Ik vind dat ie al tig maal ten onrechte op dit forum is neergesabeld. My 2 cents.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

TomG schreef:Het werkt zelfs met nog meer sessies. In mijn geval maakt de Sagem modem 1 connectie om te NAT'en van en naar het interne netwerk. Een 2de connectie maak ik op een Linux server (backup/DHCP/DNS/HTTP/MySQL), een 3de op m'n NAS en soms ook een 4de onder een Linux client.
4 simultane connecties zijn dus mogelijk.

Heb je een internet generation abonnement ? Ik heb net eens getest en ik kan blijkbaar maar 3 simultane PPPOE sessies opbouwen vanop m'n router. Een 4de lukt niet (wel vanop dezelfde router, 'k moet nog eens proberen met bv. een pc).

TomG schreef:Daarmee dat ik al die heisa rond de Sagem F@ast 3464 aka. B-box2 ook niet begrijp. Gebruik dit model ondertussen al anderhalf jaar i.c.m. digitale tv (vroeger ook nog Belgacom VOIP indertijd dat ze het nog verkochtten).

Mijn probleem was dat de PPPOE gewoonweg maar half werkte. Ik kon wel een sessie opbouwen maar haalde slechts halve snelheid. Als je daar dagenlang zit op te zoeken dan is het wel frustrerend dat na de zoveelste reset met dezelfde instellingen (en zoveel instellingen zijn er niet op dat ding) plots wel alles werkt.
Ik heb ook een tijdje de voip poorten gebruikt maar dit werkte bij mij onstabiel en was onbetrouwbaar.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

SplinterByte schreef:
Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

20/2 ? da's interesant. Wat heb je normaal dan?
Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?


Internet generation heeft een 12/1 profiel op VDSL. Maar de modem is gecapt op 20/2 en door 2 PPPOE sessie te gebruiken via loadbalancing op m'n router haal ik dan ook die snelheden. Het systeem dat ik nu gebruik op de router bundelt de sessies niet maar doet aan loadbalancing per sessie (src ip, dst ip, ...).
Laatst gewijzigd door VOiD op 27 dec 2009, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

quistnix schreef:
VOiD schreef:Ok, bedankt iedereen.

Ik had enorme problemen met de PPPOE sessie op te bouwen vanop m'n eigen router. Het werkte wel maar aan halve snelheid. Uiteindelijk nog eens een volledige hard-reset gedaan van de bbox2 en nu werkt alles normaal. Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

Mvg,
VOiD
Ik ben die bbox2 grondig beu en zou graag een andere modem kopen.]
Dus, eerst de BBOX-2 afbreken om hem nadien op te hemelen ? En te eindigen met op zijn minst twijfelachtige snelheidswaarden ? Indien je een Go abonnement hebt is je werkelijke snelheid 12/1. En met een Plus abonnement is je werkelijke snelheid 18/1.25. Ten minste, dat zijn de theoretisch maximaal haalbare waarden ...


Ik zeg niet dat het een slechte modem is... eens je hem correct werkende krijgt maar daar blijft het dan ook bij. Je kan moeilijk beweren dat de interface en functionaliteiten van die modem/router om over naar huis te schrijven zijn hé.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De interface mag niet van d beste zijn, maar een bbox2 doet juist hetzelfde als pakweg een linksys.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

VOiD schreef:Heb je een internet generation abonnement ? Ik heb net eens getest en ik kan blijkbaar maar 3 simultane PPPOE sessies opbouwen vanop m'n router. Een 4de lukt niet (wel vanop dezelfde router, 'k moet nog eens proberen met bv. een pc).

Generation = ADSL Go + 75 Gb, dus in principe 4 PPPoE sessies mogelijk.
Tel je de sessie mee die de Bbox2 zelf ook maakt ? Er kunnen dus max. 3 apparaten, aangesloten op de Bbox2 een simultane PPPoE sessie opbouwen (tenzij je PPPoE in de BBox2 uitschakelt ...)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

VOiD schreef:
SplinterByte schreef:
Nu kan ik zelfs via 2 sessies de volledige 20/2 snelheid halen !

20/2 ? da's interesant. Wat heb je normaal dan?
Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?


Internet generation heeft een 12/1 profiel op VDSL. Maar de modem is gecapt op 20/2 en door 2 PPPOE sessie te gebruiken via loadbalancing op m'n router haal ik dan ook die snelheden. Het systeem dat ik nu gebruik op de router bundelt de sessies niet maar doet aan loadbalancing per sessie (src ip, dst ip, ...).

Welke router gebruik je?
Het systeem dat ik nu gebruik op de router bundelt de sessies niet maar doet aan loadbalancing per sessie: hier ben ik niet goed mee, hoe kun je dat instellen? Je moet de sagem telkens rebooten bij deze wijzigingen?
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Trojan schreef:De interface mag niet van d beste zijn, maar een bbox2 doet juist hetzelfde als pakweg een linksys.

Behalve dat het draadloos gedeelte langs geen kanten werkt. Throughput zuigt en alle draadloze verbindingen vielen hier x keer per dag uit. Dit i.t.t. de nu in bridge geplaatste Fritz!box. Totaal onbruikbaar, die Sagem... :|
ooh. shiny.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik heb die sagem eens opengevezen, er zit een mini-pci wireless card van alpha networks die ook in de dlink modellen gebruikt wordt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gray schreef:Ik heb die sagem eens opengevezen, er zit een mini-pci wireless card van alpha networks die ook in de dlink modellen gebruikt wordt.


Daarom is de rest van de firmware nog niet hetzelfde, laat staan de performance.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

silencer schreef: Heb je daar bewijzen van? (meer dan 18Mbit haal ik er nooit uit, volgens mij is dat de cap van de vlan voor "pc gebruik"). Dus een hogere snelheid dan 2.1MB/s?

Neen, heb het zelf nog niet precies kunnen testen.
Maar de 18 Mbit/s die jij eruit haalt (met 2 PPPoE sessies) is misschien het max op een 20/2 VDSL sync. Er zal daar ook nog wel wat TCP/IP overhead op zitten veronderstel ik ...
Als ze straks de VDSL2 sync gaan verhogen naar 30 Mbit/s zullen we meer weten ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

silencer schreef:
philippe.deleye schreef:
SplinterByte schreef:Dus door een hard reset/2ppeo's haal je de bgctv cap weg en heb je de volledige syncspeed voor internet ?

bgctv cap ? Er is geen cap. De cap op je internet is op niveau van je PPPoE sessie (afhankelijk van je profiel). Hoe meer sessies, hoe meer snelheid je gebruikt voor Internet (zo gaat het ook met BTV: hoe meer streams, hoe minder snelheid je overhoudt voor Internet)
De totale cap is natuurlijk je syncspeed.
Philippe.

Heb je daar bewijzen van? (meer dan 18Mbit haal ik er nooit uit, volgens mij is dat de cap van de vlan voor "pc gebruik").
Dus een hogere snelheid dan 2.1MB/s?


Ben terug thuis en nog eens een speedtest gedaan:

Afbeelding

Download is momenteel traag :lol: maar de upload is toch wel dicht bij de max 2Mbit hé :banana:. Belgacom Internet generation icm. 3 PPPOE sessies op HTTP.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

VOiD schreef:
Ben terug thuis en nog eens een speedtest gedaan:

Afbeelding

Download is momenteel traag :lol: maar de upload is toch wel dicht bij de max 2Mbit hé :banana:. Belgacom Internet generation icm. 3 PPPOE sessies op HTTP.

Nice :eek:
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Wat is nu de werkelijke snelheid?

Status pagina:
Downstream line rate 21280 kbps
Upstream line rate 1616 kbps
Downstream Training Margin 27.4 dB

Statistics pagina:
Downstream Training Margin : 27.4 dB
Downstream line rate : 14544 kbps
Upstream line rate : 1056 kbps
TX total power : -16.0 dbm
Downstream delay : 9.4 ms
Upstream delay : 3.4 ms

Veel data valt er zowieso niet uit te halen, ben wel benieuwd naar max mogelijke snelheid, en of bandbreedte al tot 30 Mhz loopt, en of het begint op 130 of 1.1 of 2.2 Mhz
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

VOiD schreef:Ben terug thuis en nog eens een speedtest gedaan:

Afbeelding

Download is momenteel traag :lol: maar de upload is toch wel dicht bij de max 2Mbit hé :banana:. Belgacom Internet generation icm. 3 PPPOE sessies op HTTP.


En hoe heb je dat nu voor mekaar gekregen? Multiwan?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

qless schreef:Wat is nu de werkelijke snelheid?


Downstream line rate : 14544 kbps
Upstream line rate : 1056 kbps

Is voor je internet voorzien
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

14.5Mbit is een VDSL2 repair profiel, en teken dat er ergens iets mis is met uw lijn. Best zelf eens nakijken of uw binneninstallatie in orde is en bellen naar 0800 22 424, dan gaat een meetsysteem uw lijn automatisch nakijken en als alles terug in orde is u (terug) op 20 of 16,5Mbit zetten. Indien uw snelheid naar 14.5 of 9Mbit gezet wordt kan je best je modem op de invoer aansluiten (bij appartementen op het eerste stopcontacten) zonder de binneninstallatie, als je dan op uw normaal profiel blijft staan is het best om uw binnenbekabeling toch eens grondig na te kijken, en anders een technieker laten komen die de lassers op de hoogte brengt.

Dit nummer is gratis, en belgacom moedigt zijn klanten ook aan om hier gebruik van te maken. Als ze een technieker moeten sturen om uw binneninstallatie in orde te brengen kost het u minstens €85 en €20 per bijkomend kwartier.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Hm was idd netjes 16,5 bij installatie, vorige week paar keer uitval gehad, maar er zit niks anders op de lijn (zelfs geen telefoontoestel, raw copper)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Na lijntest weer normaal profiel, maar blijft de vraag waarom 2 verschillende snelheden:
Status pagina:
Downstream line rate 21648 kbps
Upstream line rate 2896 kbps
Downstream Training Margin 27.2 dB

Statistics:
Downstream Training Margin : 27.2 dB
Downstream line rate : 16560 kbps
Upstream line rate : 2064 kbps

Is de gemelde 21 Mbps de max met de huidge gebruikte bandplan ( volgens mijn gegevens nu tot 12 Mhz )?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Niemand weet wat die waarden zijn in de status pagina. Het is alvast niet de maximum attainable bitrate, deze moet veel hoger liggen. De enige waarde die van belang is is die op de statistics pagina.

Op een 16,5Mbit profiel zit je op max ~8MHz, niet op 12MHz.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”