Hey Snifmans,
Ik beschik zelf over Linksys Gigabit switches (1x SD2005 met 5 poorten en 1x SD2008 met 8 poorten).
En ben daar heel tevreden over. Ik heb wel een stroomblok met knopje ernaast staan, zodat ik deze kan afzetten na gebruik (dat bespaart me onnodige stroomkosten)
Er bestaat ook een variant met
16 poorten
Een paar weken geleden was er nog een artikel van Hardware Info over Gigabit switches.
De resultaten daarvan, kun je
hier vinden.
Bottom line is beetje, dat meeste switches kwasi evenveel stroom verbruiken en evengoed presenteren.
Al zullen er wel kleine verschillen zijn.
Linksys is iets duurder, maar zeker een goed merk, wat netwerk producten betreft.
P.S. Weet alvast dat enkel een Gigabit switch niet voldoende is. Ook je moederbord (of netwerkkaart) moet Gigabit ondersteunen, je drivers moeten up to date zijn, je bekabeling Gigabit (bij voorkeur Cat6 kabel, maar Cat5e gaat ook).
Als er ergens een schakel is die geen Gigabit ondersteunt, val je terug op lagere snelheden (100 of 10 Mbps)
Overigens, ik heb zelf 3 pc's, met Gigabit netwerk en overal Gigabit kabels. Alsook twee gigabit switches.
Als ik bestanden kopieer van de ene pc naar de andere, haal ik ongeveer 40 Mb/s (wat vrij snel is).
't is te zeggen, dat is de maximum snelheid van mijn harde schijven. Want dan bots je daar weer op natuurlijk.
Er is ook verbinding tussen laptop beneden en server boven, die verloopt via Devolo Stroomadapter. Heel stabiel. Maar nog geen Gigabit. Die zijn maar DLAN AV 200 Mpbs half duplex. (wat betekent 100 Mpbs full duplex of 10 MB / seconde).
Er komen dra wel Gigabit stroomadapters van Devolo uit (Belkin heeft er al, geloof ik). Als ik die ooit vervang. Zal ik ook daar van Gigabit snelheid kunnen genieten...

Maar voorlopig, wacht ik nog met die aankoop ('t is niet echt essentieel).
Oh ja, ik weet niet, waarvoor je die 16 poorten allemaal gaat gebruiken ?
Houd er wel rekening mee, dat over hoe meer poorten je switch beschikt, hoe meer stroom je verslindt. Als je een 16 poort switch dagelijks (24u op 24u) laat aanliggen, denk ik dat je toch een 20 tal eurootjes per jaar aan sluim-verbruik zult hebben

Daarmee dat ik een stroomblok met aan/uit knopje naast mijn switches gezet heb. Als er niemand online is, leg ik deze af.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).