Nieuwe giagbyte switch aankopen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wel heb hier netwerkproblemen en die komen van pas in de zin van de nodige uitbreiding hier nu door te voeren ;-)
Zou graag men setup uitbreiden met een 16 poort gigabyte switch, maar nu is de vraag welk merk is betrouwbaar en betaalbaar .
Het is de bedoeling om een degelijk thuisnetwerk te maken . Annsluitbare toestelen zijn tv's , mediaplayers ( tvix ),ps3, pc's en een server.
Nu is het zo dat ik de oudere toestellen die enkel 100mb aankunnen nog opvde route zou willen plaatsen. De rest op de switch natuurlijk .

Waar moet je op letten bij een switch , zit er verschil in die dingen kwa zuinigheid en prestatie ?
Zijn er switchen die voordelen hebben tegen over andere ? wat zijn de opties allemaal bij een switch ? Want je hebt er tegenwoordig zoveel verschillende .

Alvast bedankt voor de tips ;-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

je hebt al een mooie Dlink "Green" gigabit voor 35 euro voor 5 poorts... 79 euro voor 8 poorts?
en die haalt zijn snelheid wel (80mbyte/seconde geloof ik?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SniFManS schreef:Nu is het zo dat ik de oudere toestellen die enkel 100mb aankunnen nog op de router zou willen plaatsen. De rest op de switch natuurlijk .
Met welke reden... heeft geen enkele zin (in tegendeel zelfs).
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik veronderstel dat je gigabit switch bedoeld? Bandbreedte wordt in bit's en veelvouden daarvan uitgedrukt, niet in bytes.

Ik gebruik overigens 2 van die D-Link green ethernet switches. Worden ook niet warm te danken aan die energiezuinige opties die men implementeerde.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik heb zelf een Dlink en een Netgear ProSafe en ik moet zeggen dat de Netgear toch beter en sneller is. Als je 16 poorten nodig hebt moet je eens kijken naar de GS116. De prijs ligt trouwens rond de 100 EUR en daar krijg je wel degelijk pro kwaliteit voor.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hey Snifmans,

Ik beschik zelf over Linksys Gigabit switches (1x SD2005 met 5 poorten en 1x SD2008 met 8 poorten).
En ben daar heel tevreden over. Ik heb wel een stroomblok met knopje ernaast staan, zodat ik deze kan afzetten na gebruik (dat bespaart me onnodige stroomkosten)

Er bestaat ook een variant met 16 poorten

Een paar weken geleden was er nog een artikel van Hardware Info over Gigabit switches.
De resultaten daarvan, kun je hier vinden.

Bottom line is beetje, dat meeste switches kwasi evenveel stroom verbruiken en evengoed presenteren.
Al zullen er wel kleine verschillen zijn.

Linksys is iets duurder, maar zeker een goed merk, wat netwerk producten betreft.

P.S. Weet alvast dat enkel een Gigabit switch niet voldoende is. Ook je moederbord (of netwerkkaart) moet Gigabit ondersteunen, je drivers moeten up to date zijn, je bekabeling Gigabit (bij voorkeur Cat6 kabel, maar Cat5e gaat ook).
Als er ergens een schakel is die geen Gigabit ondersteunt, val je terug op lagere snelheden (100 of 10 Mbps)

Overigens, ik heb zelf 3 pc's, met Gigabit netwerk en overal Gigabit kabels. Alsook twee gigabit switches.
Als ik bestanden kopieer van de ene pc naar de andere, haal ik ongeveer 40 Mb/s (wat vrij snel is).
't is te zeggen, dat is de maximum snelheid van mijn harde schijven. Want dan bots je daar weer op natuurlijk. :wink:

Er is ook verbinding tussen laptop beneden en server boven, die verloopt via Devolo Stroomadapter. Heel stabiel. Maar nog geen Gigabit. Die zijn maar DLAN AV 200 Mpbs half duplex. (wat betekent 100 Mpbs full duplex of 10 MB / seconde).

Er komen dra wel Gigabit stroomadapters van Devolo uit (Belkin heeft er al, geloof ik). Als ik die ooit vervang. Zal ik ook daar van Gigabit snelheid kunnen genieten... :-D Maar voorlopig, wacht ik nog met die aankoop ('t is niet echt essentieel).

Oh ja, ik weet niet, waarvoor je die 16 poorten allemaal gaat gebruiken ?

Houd er wel rekening mee, dat over hoe meer poorten je switch beschikt, hoe meer stroom je verslindt. Als je een 16 poort switch dagelijks (24u op 24u) laat aanliggen, denk ik dat je toch een 20 tal eurootjes per jaar aan sluim-verbruik zult hebben :!: Daarmee dat ik een stroomblok met aan/uit knopje naast mijn switches gezet heb. Als er niemand online is, leg ik deze af.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

vanaf gigabit snelheden zijn ze blijkbaar in staat om de lengte van de kabels uit te meten...en op basis daarvan de stroom aan te passen...
dat doen dus die "green" switches...
nu het zijn geen "POE" switches :-)

nu je spreekt hier over een toestel dat 500mA/12V verbruikt ...als alle 16 poorten effectief een actieve pc gebruiken gaat je toestel dus 5W misschien verbruiken... misschien 3 euro dus per jaar dat die switch verbruikt...

dus inderdaad... met die schakelaar er tussen bespaar je 1,5 euro...
de investering van die schakelaar is waarschijnlijk binnen 3 jaar terugverdient...

het moment om een nieuwe switch te kopen want die is dan ook weer afgeschreven...
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

bedankt voor jullie raad , de linksys die ik nu had was de 2005 en is maar2.5 jaar oud en al defect . Maar ik moet dus een 16 poort hebben nu . Wil alle kabels aangesloten hebben op die switch voor het confort in huis te hebben en zo niet telkens opnieuw te moeten gaan pachten
;-)

Wat me wel stoort na wat opzoek werk is dat je over de linksys 16 poort modellen niet veel goeds hoord . Namelijk gaan ze vrijveel in rma en das geen goed teken . Toestel word hier nooit af gezet dus moet daar tegen kunnen .
Zal mijn aankoop laten weten wat het geworden is .

edit
-----

NetGear GS116GE Gigabit Switch - 16 port (verbruik 25 watt) 143,30€
Netgear ProSafe 16-Port Smart Gigabit Switch + 2 Fiber Module Slots | GS716TEU 161,90€
Cisco Small Business Unmanaged Switch SR2016 - Switch - 16 poorten (verbruik ?? watt) 159,09€

iemand die ervaringen kan delen over deze twee ?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb hier al 2 jaar, 2 Cisco's SR2016 staan die nooit uitgaan en geen problemen.
Als ik al iets "slecht" moet bedenken is dat ze veel lawaai maken, maar mijns inziens verhoogt dat juist de betrouwbaarheid (beter koeling).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Astralon schreef:Ik heb hier al 2 jaar, 2 Cisco's SR2016 staan die nooit uitgaan en geen problemen.
Als ik al iets "slecht" moet bedenken is dat ze veel lawaai maken, maar mijns inziens verhoogt dat juist de betrouwbaarheid (beter koeling).
tot die ventilatoren kapot gaan :-)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

De SD2005 verbruikt 12 Volt aan 0,5 Ampére (dat is 12 * 0,5 = 6 Watt)
De SD2008 verbruikt 12 Volt aan 1 Ampère (dat is 12 * 1 = 12 Watt)

Nu dacht ik dat de SR2016 24 Watt zou gebruiken, omdat die dubbel zoveel poorten heeft als de SD2008.
Maar blijkbaar verbruikt die ook maar 6 Watt (strange, zou dit een soort "green" switch zijn ? die minder verbruikt)

Ik ben zelf bij ecopower aangesloten. De prijs per kwh bedraagt daar (vanaf jan 2010): 0,18 cent (all in)
Klopt deze berekening dan ?

- (24 Watt per uur * 24 uur * 365 dagen) / 1000 = 210,24 KiloWatt / jaar = 37,84 euro
- (6 Watt per uur * 24 uur * 365 dagen) / 1000 = 52,56 KiloWatt / jaar = 9,46 euro

Mijn eigen verbruik (SD2005 + SD2008) zonder knop, zou dan kosten: 28,38 euro.
Daarmee heb ik mijn power knop zeker terugverdiend :)

Of maak ik hier ergens een fout ?
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Gent32m schreef:Nu dacht ik dat de SR2016 24 Watt zou gebruiken, omdat die dubbel zoveel poorten heeft als de SD2008.
Maar blijkbaar verbruikt die ook maar 6 Watt (strange, zou dit een soort "green" switch zijn ? die minder verbruikt)
Waar heb je die informatie gehaald?
Ik heb hier een tijdje geleden metingen gedaan en de SR2016 verbruikt 0.018 kWh
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik heb die informatie hier gehaald. Van de website van Cisco zelf.

Ik veronderstel dat deze waarden juist zijn.
Tenzij men bij Cisco zich in deze specs vergist heeft.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Gent32m schreef:De SD2005 verbruikt 12 Volt aan 0,5 Ampére (dat is 12 * 0,5 = 6 Watt)
De SD2008 verbruikt 12 Volt aan 1 Ampère (dat is 12 * 1 = 12 Watt)
je leest het piekvermogen van je adaptor...
in werkelijkheid zal die misschien amper 4Watt verbruiken...zelfs bij volle belasting
je zou al practisch aan elk poort 100meter kabel mogen gaan aanhangen op piekbelasting te kunnen bereiken?
Dat is wat die "green" gevallen beweren te doen... zich beperken tot wat er effectief aanhangt

bijv die leds verbruiken aardig wat stroom... elke poort heeft 2 lampjes... activiteit (oranje) en groen (aan/uit)
als elk lampje uitgezet kan worden kan je al aardig wat besparen
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Gent32m schreef:Ik heb die informatie hier gehaald. Van de website van Cisco zelf.

Ik veronderstel dat deze waarden juist zijn.
Tenzij men bij Cisco zich in deze specs vergist heeft.
Vreemd: ze vermelden inderdaad 12V en 500mA en dan zou je verwachten dat je een externe adapter hebt maar dat is helemaal niet het geval.
Toestel wordt rechstreeks gevoed met 220V.
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

Ik gebruik zelf al jaren enkel materiaal van Level One, zowel Gigabit netwerkkaartjes als switches. Zeer degelijk materiaal, nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

skynetbbs schreef:
Astralon schreef:Ik heb hier al 2 jaar, 2 Cisco's SR2016 staan die nooit uitgaan en geen problemen.
Als ik al iets "slecht" moet bedenken is dat ze veel lawaai maken, maar mijns inziens verhoogt dat juist de betrouwbaarheid (beter koeling).
tot die ventilatoren kapot gaan :-)
de 2 Cisco switchen die ik heb moeten vervangen was telkens vanwege te hoge omgevingstemperatuur: meer dan 40C. Waarbij er telkens ook ander materiaal sneuvelde in dezelfde ruimte. En ik denk niet dat het bij u thuis ooit zo warm wordt :wink: .
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

trobbelke schreef:
skynetbbs schreef:
Astralon schreef:Ik heb hier al 2 jaar, 2 Cisco's SR2016 staan die nooit uitgaan en geen problemen.
Als ik al iets "slecht" moet bedenken is dat ze veel lawaai maken, maar mijns inziens verhoogt dat juist de betrouwbaarheid (beter koeling).
tot die ventilatoren kapot gaan :-)
de 2 Cisco switchen die ik heb moeten vervangen was telkens vanwege te hoge omgevingstemperatuur: meer dan 40C. Waarbij er telkens ook ander materiaal sneuvelde in dezelfde ruimte. En ik denk niet dat het bij u thuis ooit zo warm wordt :wink: .

Nee nee , alles hangd netjes open en bloot tegen de muur geschroefd in de garage ;-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb zowel de linksys sd2005 als sd2008 als één van die dlink dingen...doen allemaal hun werk prima!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik gebruik zelf een Netgear Prosafe GS116, bij aankoop getwijfeld met de SR2016 maar aangezien deze fans had ben ik maar voor de Netgear gegaan.
De netgear heeft een zeer stevige behuizing en intern een grote heatsink over heel de lengte.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

joriz schreef:Ik gebruik zelf een Netgear Prosafe GS116, bij aankoop getwijfeld met de SR2016 maar aangezien deze fans had ben ik maar voor de Netgear gegaan.
De netgear heeft een zeer stevige behuizing en intern een grote heatsink over heel de lengte.

Na wat lees werk merk ik toch veel slechte kritiek over de linksys modellen 12 en 16 poorten. Veel gaan stuk binnen de 12 maand .
Veel problemen vind je zelf vermeld op amazon .

Nu van netgear vind ik weinig resultaten kwa reviews maar lees hier en daar wel dat ze het perfect doen . Dus ben meer geneigd om voor een netgear GS116 te gaan . Deze is ook wel wat goedkoper , het enige nadeel is dat die blijkbaar nergens leverbaar is . Dus iemand een shop die hem binnen de 10 dagen kan leveren aan een redelijke prijs ;-)
CronoS
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 jul 2005, 10:53
Bedankt: 1 keer

SniFManS schreef:bedankt voor jullie raad , de linksys die ik nu had was de 2005 en is maar2.5 jaar oud en al defect . Maar ik moet dus een 16 poort hebben nu . Wil alle kabels aangesloten hebben op die switch voor het confort in huis te hebben en zo niet telkens opnieuw te moeten gaan pachten
;-)

Wat me wel stoort na wat opzoek werk is dat je over de linksys 16 poort modellen niet veel goeds hoord . Namelijk gaan ze vrijveel in rma en das geen goed teken . Toestel word hier nooit af gezet dus moet daar tegen kunnen .
Zal mijn aankoop laten weten wat het geworden is .

edit
-----

NetGear GS116GE Gigabit Switch - 16 port (verbruik 25 watt) 143,30€
Netgear ProSafe 16-Port Smart Gigabit Switch + 2 Fiber Module Slots | GS716TEU 161,90€
Cisco Small Business Unmanaged Switch SR2016 - Switch - 16 poorten (verbruik ?? watt) 159,09€

iemand die ervaringen kan delen over deze twee ?
Linksys geeft levenslange garantie op zijn switches. Ik had zelf de 2005, die na 3 jaar ongeveer kapot ging. Bij Linksys een RMA procedure gestart en netjes een nieuwe switch gekregen. Dus in jou geval kan je hem wel opsturen en krijg je een nieuwe, alleen ben je hem dan wel 1,5 maand kwijt ongeveer...
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

SniFManS schreef:
joriz schreef:Ik gebruik zelf een Netgear Prosafe GS116, bij aankoop getwijfeld met de SR2016 maar aangezien deze fans had ben ik maar voor de Netgear gegaan.
De netgear heeft een zeer stevige behuizing en intern een grote heatsink over heel de lengte.

Na wat lees werk merk ik toch veel slechte kritiek over de linksys modellen 12 en 16 poorten. Veel gaan stuk binnen de 12 maand .
Veel problemen vind je zelf vermeld op amazon .

Nu van netgear vind ik weinig resultaten kwa reviews maar lees hier en daar wel dat ze het perfect doen . Dus ben meer geneigd om voor een netgear GS116 te gaan . Deze is ook wel wat goedkoper , het enige nadeel is dat die blijkbaar nergens leverbaar is . Dus iemand een shop die hem binnen de 10 dagen kan leveren aan een redelijke prijs ;-)
Mijne komt van Komplett.be: http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=319526

Warranty

* Switch: NETGEAR Lifetime Warranty†
* Power adapter: NETGEAR 2-year Warranty
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

joriz schreef:
Mijne komt van Komplett.be: http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=319526

Warranty

* Switch: NETGEAR Lifetime Warranty†
* Power adapter: NETGEAR 2-year Warranty
bedankt voor de tip !

@CronoS
misschien wel eens proberen !
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”