Dommel lanceert uniek VDSL2-aanbod

Nieuws omtrent telecom
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

silencer schreef:
als je kijkt wat ze aankondigden dan is dat wel het geval.Honderd megabit met VDSL2+ in 2008:
http://www.zdnet.be/news/68083/honderd- ... 2-in-2008/

Telenet kondige dat al langer aan :D
maar dan met de kabel natuurlijk.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Ik vraag me af wanneer Scarlet zal volgen met een VDSL2 abonnement. Nu Edpnet VDSL2 op de lange baan schuift, vestig ik mijn hoop op Scarlet. Ik ga ervan uit dat er voor Scarlet geen technische of andere beperkingen zijn nu ze onderdeel zijn van de BGC groep.

Iemand enige 'inside information' ?
styxke
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2009, 11:57

kaise1 schreef:Heb ondertussen al een mail terug had ivb de mogelijkheid om te bestellen voor bestaande klanten...

Code: Selecteer alles

Geachte,
Bedankt voor uw mail.
De richtdatum hiervan is 1 juni.  Tegen die tijd zal hiervoor een tooltje beschikbaar zijn via het crm systeem ivm de omschakeling naar speedconnect.
Alvast bedankt


En in mijn antwoordmail van Dommel staat er dat ze nog geen datum kunnen zeggen wanneer het beschikbaar zal zijn voor bestaande klanten :lol: .
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Ben es benieuwd of er iets voor HC klanten komt. Wel jammer dat we dan wéér met een oude router zitten, nl die siemens die we nu moeten hebben voor HC.. Liefst van al keer ik terug naar classic line + speedconnect..
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

grof is dat ze totaal niet op voorrand kunnen zeggen wat de snelheid +- zal zijn.
Mocht ik met de plus slechts 10Mb halen dan zou ik nog overschakelen maar nu is er teveel twijfel
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

rpr schreef:grof is dat ze totaal niet op voorrand kunnen zeggen wat de snelheid +- zal zijn.
Mocht ik met de plus slechts 10Mb halen dan zou ik nog overschakelen maar nu is er teveel twijfel


Met VDSL2 haal je gegarandeerd die snelheid, de afstand tot de ROP (mini DSLAM) is gemiddeld 500 meter waardoor 18 Mbps makkelijk haalbaar is.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

ik vind de 1mbps upload snelheid maar vrij zwak.

je kan beter cityconnect nemen dan met 3mbps max upload.

Dus zo uniek aanbod vind ik het niet hoor.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

En nog niet content,(ge moet aansluitbaar zijn voor cityconnect ook hé) goed 2 jaar geleden zou iedereen in de lucht springen van het aanbod dat nu voorhanden is met dank aan dommel, komaan zeg...12/1 Mbit 500gig !!!(1 terabyte happy hours) voor 39€ (18/1.2 Mbit plus onbeperkt 49€) voor een stabiel vdsl2 aansluiting, bekijk maar de specs/prijzen van cityconnect, bekijk de andere alternatieven die volgen, wa moeten gulder dan hebben 100/50 Mbit ofzo ? Het enige spijtige is dat je bij die verdomde geldzakken van BGC peperduur een raw copper of een telefoonlijn moet betalen en daar kan dommel verlopig nixkens aan doen uitgezonderd hun cityconnect...We zijn goed op weg in het alternatief wereldje :twisted:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ben eens benieuwd of we ooit de beloofde snelheid van 50 mbit te zien gaan krijgen op het vdsl2 netwerk. Voor particulier dan. Ik meen mij te herinneren dat dit enkele jaren geleden belooft werd met mooie woorden van belgacom.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

CityConnect FTW!

Downstream-snelheid: 19410 kbps
Upstream-snelheid: 1313 kbps
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

gm123 schreef:Ben eens benieuwd of we ooit de beloofde snelheid van 50 mbit te zien gaan krijgen op het vdsl2 netwerk. Voor particulier dan. Ik meen mij te herinneren dat dit enkele jaren geleden belooft werd met mooie woorden van belgacom.

Ze beloofden niets, ze zeiden enkel dat dat mogelijk was.

Toont nog maar eens aan dat de overname van Scarlet door Belgacom fout was he. Morgen biedt Scarlet VDSL2 aan voor 20 EUR :roll:
DoubleD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 maa 2009, 17:16

Lord Utopia schreef:
gm123 schreef:Ben eens benieuwd of we ooit de beloofde snelheid van 50 mbit te zien gaan krijgen op het vdsl2 netwerk. Voor particulier dan. Ik meen mij te herinneren dat dit enkele jaren geleden belooft werd met mooie woorden van belgacom.

Morgen biedt Scarlet VDSL2 aan voor 20 EUR :roll:


:eek: wtf echt ? en weet je misschien toevallig iets over de overzetting van de huidige scarlet klanten naar het vdsl2 netwerk ?
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Sasuke schreef:Ligt het nu aan mij ? Ik vind dit aanbod eigenlijk zeer mager, ok, het is VDSL2, maar qua specs ben je niet beter af dan pakweg Scarlet NoLimit, dan dan de helft kost van dit abbo bij Dommel.


Idd, dit aanbod is enkel interessant voor grootverbruikers, mensen die een hogere snelheid wensen en waarvoor geen ADSL2+ alternatief beschikbaar is en die bovendien iets tegen de kabelboer hebben.

Het positieve is dat het een aanzet is tot de volledige openstelling van VDSL2, hopelijk kunnen alle AP's dit dan ook snel aanbieden.
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

DoubleD schreef:
:eek: wtf echt ? en weet je misschien toevallig iets over de overzetting van de huidige scarlet klanten naar het vdsl2 netwerk ?

Lolz, 't was puur hypotetisch :p
maar uiteindelijk zal het wel niet veel schelen volgens mij.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

De beschikbaarheids test op de Dommel website klopt in mijn geval: 4,6 Mbit voor alles van ADSL producten en 12/18 voor VDSL2.

Aangezien Dommel integraal het Belgacom netwerk hiervoor gebruik, vraag ik me af of Belgacom en andere Dommel klanten hier geen snelheids hinder van ondervinden? Zeker met die hoge en onbeperkte download limieten nu bij Dommel...
Laatst gewijzigd door TomG 12 mei 2009, 22:19, in totaal 1 gewijzigd.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

silencer schreef:
TomG schreef:Die Sagem's zijn qua firemware dezelfde als die b-box2. Enkel de casing is anders voor zover ik weet.

Mss kunnen we zo'n bbox2 dan toch gebruiken? (enkel de firmware is toch gepersonaliseerd(logo in firmwaree.d.) bij die bbox2?)
140€+100€ activatie:zoveel heb ik ooit betaald voor mn adsl aansluiting.
Groepsaankoop?

Zijn we eigenlijk verplicht om die modem bij dommel aan te kopen?
Die bbox2 krijgt men aan de straatstenen niet kwijt (bgc geeft ze gratis).

Blijft vaste lijn eigenlijk nog gewoon werken of gaat dan dan via voip (in) gaan?
Laatst gewijzigd door silencer 12 mei 2009, 22:48, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

TomG schreef:De beschikbaarheids test op de Dommel website klopt in mijn geval: 4,6 Mbit voor alles van ADSL producten en 12/18 voor VDSL2.

Aangezien Dommel integraal het Belgacom netwerk hiervoor gebruik, vraag ik me af of Belgacom en andere Dommel klanten hier geen snelheids hinder van ondervinden? Zeker met die hoge en onbeperkte download limieten nu bij Dommel...

Dommel's netwerkcapaciteit op de drukste pieken is nooit boven de 60% geraakt, dacht ik te herinneren. Dus ze hebben nog overschot volgens mij.
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Lord Utopia schreef:
TomG schreef:De beschikbaarheids test op de Dommel website klopt in mijn geval: 4,6 Mbit voor alles van ADSL producten en 12/18 voor VDSL2.

Aangezien Dommel integraal het Belgacom netwerk hiervoor gebruik, vraag ik me af of Belgacom en andere Dommel klanten hier geen snelheids hinder van ondervinden? Zeker met die hoge en onbeperkte download limieten nu bij Dommel...

Dommel's netwerkcapaciteit op de drukste pieken is nooit boven de 60% geraakt, dacht ik te herinneren. Dus ze hebben nog overschot volgens mij.


Dacht ook idd dat t zo iets was.
Zou het ook niet zijn dat, omdat, (voor zover ik het begrepen heb) er nu met VDSL2 i.p.v. van de wijkcentrale naar de (hoe heet zoiets, 'hoofdcentrales'?) x er gebruikt gemaakt wordt van fiber er een veel kleinere 'local' bottleneck kan zijn? Dus dat er veel meer bandbreedte is dan met de huidige ATM links die afaik worden gebruikt bij adsl en adsl2+ verbindingen.
Afaik is er zowieso ook bij het VDSL2 protocol minder overhead door een efficientere encapsulatie?
ben2660
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 jan 2009, 00:49

Lord Utopia schreef:
silencer schreef:
als je kijkt wat ze aankondigden dan is dat wel het geval.Honderd megabit met VDSL2+ in 2008:
http://www.zdnet.be/news/68083/honderd- ... 2-in-2008/

Telenet kondige dat al langer aan :D
maar dan met de kabel natuurlijk.


wel gek dat ik op mijn adres geen cityconnect kan krijgen.....
terwijl ik nu wel al van belgacom vdsl2 had....
ik kan enkel bij dommel de netconnect producten krijgen ...
of anders de speedconnect?

hoe komt dit?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

ben2660 schreef:
Lord Utopia schreef:
silencer schreef:
als je kijkt wat ze aankondigden dan is dat wel het geval.Honderd megabit met VDSL2+ in 2008:
http://www.zdnet.be/news/68083/honderd- ... 2-in-2008/

Telenet kondige dat al langer aan :D
maar dan met de kabel natuurlijk.


wel gek dat ik op mijn adres geen cityconnect kan krijgen.....
terwijl ik nu wel al van belgacom vdsl2 had....
ik kan enkel bij dommel de netconnect producten krijgen ...
of anders de speedconnect?

hoe komt dit?

Omdat ze ADSL2+ waarschijnlijk niet meer verder uitrollen (en al zeker niet buiten stadskernen), terwijl VDSL2+ algemeen beschikbaar wordt, zelfs in kleine gemeentes.
Als je nu VDSL2 bij Belgacom hebt, dan kan je normaal ook wel Dommel Speedconnect krijgen. Doe even de test op de Dommel site.
tbscope
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jul 2003, 21:48

Heel interessant.

Normaal gezien zou vanaf 30 april cityconnect beschikbaar zijn bij mij. Maar nog steeds niet volgens de website van Dommel.
Speedconnect is dan weer wel beschikbaar. En ik heb een vermoeden dat ik met speedconnect betere snelheden zal halen dan cityconnect.

Ik denk dat ik het ga bestellen zodra de bestelling beschikbaar is.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

TomG schreef:Omdat ze ADSL2+ waarschijnlijk niet meer verder uitrollen (en al zeker niet buiten stadskernen), terwijl VDSL2+ algemeen beschikbaar wordt, zelfs in kleine gemeentes.
Als je nu VDSL2 bij Belgacom hebt, dan kan je normaal ook wel Dommel Speedconnect krijgen. Doe even de test op de Dommel site.


Klopt:
Netconnect (meeste homeconnect)
- ADSL/ADSL2+ infrastructuur van Belgacom, dekking zelfde als Belgacom, alleen 9 / 12 Mbps zeer beperkt.

Cityconnect (+homeconnect)
eigen ADSL2+ apperatuur (maar enkel in aan aantal grotere steden en wordt waarschijnlijk niet meer uitgebreid)

Speedconnect
- VDSL2 infrastructuur van Belgacom. Dekking is exact hetzelfde als bij Belgacom, circa 65%
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

DoubleD schreef:
:eek: wtf echt ? en weet je misschien toevallig iets over de overzetting van de huidige scarlet klanten naar het vdsl2 netwerk ?


Familie van mij heeft gebeld naar scarlet voor overstap van scarlet one van 3.3Mbit naar scarlet no limit aan 20 Mbit(19.90euro). Hij had gevraagd of dit vdsl2 of adsl2+ technologie was, omdat hij vrij ver van de centrale zit. Dit blijkt in deze gemeente over vdsl2 protocol te gaan, en werd achteraf bevestigd door Belgacom.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Block schreef:Familie van mij heeft gebeld naar scarlet voor overstap van scarlet one van 3.3Mbit naar scarlet no limit aan 20 Mbit(19.90euro). Hij had gevraagd of dit vdsl2 of adsl2+ technologie was, omdat hij vrij ver van de centrale zit. Dit blijkt in deze gemeente over vdsl2 protocol te gaan, en werd achteraf bevestigd door Belgacom.


20Mbit/s VDSL2 abonnement voor 19,90€ ... da's pas interessant. Wanneer worden zij overgeschakeld ? Zij zullen dan een nieuwe modem moeten kopen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Uzzi schreef:20Mbit/s VDSL2 abonnement voor 19,90€ ... da's pas interessant. Wanneer worden zij overgeschakeld ? Zij zullen dan een nieuwe modem moeten kopen ?


Probleem is dat dat een keuze is die je niet zelf maakt... officieel is het een ADSL2+ abbonement, echter BGC (doen het normaal ook enkel voor zichzelf, en nu dus blijkbaar ook voor Scarlet) kan kiezen dit over VDSL2 te doen als de situatie anders niet haalbaar is, maar je kan dus niet zelf eisen dat dit via VDSL2 gaat... en voor hetzelfde geld heb je met die NoLimit 20 dan ook maar 5 Mbps !
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

r2504 schreef:
Uzzi schreef:20Mbit/s VDSL2 abonnement voor 19,90€ ... da's pas interessant. Wanneer worden zij overgeschakeld ? Zij zullen dan een nieuwe modem moeten kopen ?


Probleem is dat dat een keuze is die je niet zelf maakt... officieel is het een ADSL2+ abbonement, echter BGC (doen het normaal ook enkel voor zichzelf, en nu dus blijkbaar ook voor Scarlet) kan kiezen dit over VDSL2 te doen als de situatie anders niet haalbaar is, maar je kan dus niet zelf eisen dat dit via VDSL2 gaat... en voor hetzelfde geld heb je met die NoLimit 20 dan ook maar 5 Mbps !


Openheid en eerlijkheid naar de klanten toe is nu ook niet de beste troef van Belgacom.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

ik heb om de website van Scarlet aangevraagd dat ze me 'binnen het half uur bellen'. Maar da's ondertussen al 2 uur geleden :bang: .Wil wel eens weten of ik voor VDSL2 in aanmerking kan komen. Ik wil wel overschakelen naar Scarlet, maar dan moeten ze me VDSL2 op papier garanderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Uzzi schreef:.Wil wel eens weten of ik voor VDSL2 in aanmerking kan komen. Ik wil wel overschakelen naar Scarlet, maar dan moeten ze me VDSL2 op papier garanderen.


Om de reden die ik hierboven schreef gaan ze dat volgens mij nooit doen.

Ik vind het al bizar dat men het zou doen voor Scarlet... eigenlijk deed men het initieel enkel voor die klanten die namelijk ook BGC-TV namen (anders zou dit namelijk niet mogelijk geweest zijn vanwege de afstand, en eens VDSL2 kan men dan niet anders om diezelfde klant dat ook voor z'n internet te geven, al heeft hij officieel een ADSL2+ abonnement)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Tja, proberen gaat mee hé. ADSL2+ is voor mij zinloos omwille van de te grote afstand ... misschien is dat voor hen reden genoeg om te accepteren. Een nee heeft men, een ja kan men krijgen.

Update : en het is een nee gebleven. De man viel een beetje uit de lucht dat Dommel VDSL2 ging aanbieden. Hij raadde me aan om toch maar te wachten tot Dommel ook werkelijk zal opleveren (wat, gezien de historiek van Dommel ik ook zeker ga doen). Hij herhaalde meermaals dat, aangezien ze een dochteronderneming van BGC zijn, dat zij in principe bij de eersten zullen zijn om nieuwe technologieën te gaan aanbieden.
dummy
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2009, 15:16

silencer schreef:Zijn we eigenlijk verplicht om die modem bij dommel aan te kopen?
Die bbox2 krijgt men aan de straatstenen niet kwijt (bgc geeft ze gratis).


Iemand enig idee waar ik gratis aan zo'n bbox2 kan geraken dan :). Wil wel Speedconnect, maar vind 240€ activatie wat te veel van het goede :-D
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Aan de 99€ activatiekost zal je niet kunnen ontsnappen vrees ik.
dummy
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2009, 15:16

99€ valt nog mee, tis net die 140€ die er wa over is
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

dummy schreef:Iemand enig idee waar ik gratis aan zo'n bbox2 kan geraken dan :).


Tekenen bij belgacom en als je tijd uit is komen ze hem toch niet meer terughalen hoor

maar dan zijn we minimum al 13 maanden verder ....
The eternal and true pessimist :D
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vraag mij af hoe het werkt als je VDSL2 hebt en de lijn ook nog gebruikt voor analoge telefonie.
Stel je hebt nu ADSL in combinatie met analoge telefonie. De verbinding tussen je modem en dslam gaat enkel via koper over een afstand van bv. 2km.
Als je dan upgrade naar VDSL2 word de afstand tussen dslam en modem veel korter omdat deze meestal in je eigen straat staat, vandaar uit gaat het via fiber naar de hoofdcentrale...
Gaat de telefonie dan ook via fiber of word spraak en data in de kast opgesplits? bv. telefonie nog over de oude koperlijn en vdsl data over fiber...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Tja, proberen gaat mee hé. ADSL2+ is voor mij zinloos omwille van de te grote afstand ... misschien is dat voor hen reden genoeg om te accepteren. Een nee heeft men, een ja kan men krijgen.

Update : en het is een nee gebleven. De man viel een beetje uit de lucht dat Dommel VDSL2 ging aanbieden. Hij raadde me aan om toch maar te wachten tot Dommel ook werkelijk zal opleveren (wat, gezien de historiek van Dommel ik ook zeker ga doen). Hij herhaalde meermaals dat, aangezien ze een dochteronderneming van BGC zijn, dat zij in principe bij de eersten zullen zijn om nieuwe technologieën te gaan aanbieden.


een dochteronderneming van BGC, ik dacht het niet :P
het is een feit dat dommel VDSL indertijd dacht te kunnen lospeuteren voor de rest bij BGC, maar verder is er niet veel over losgekomen van dommel uit
tbscope
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jul 2003, 21:48

joriz schreef:Ik vraag mij af hoe het werkt als je VDSL2 hebt en de lijn ook nog gebruikt voor analoge telefonie.
Stel je hebt nu ADSL in combinatie met analoge telefonie. De verbinding tussen je modem en dslam gaat enkel via koper over een afstand van bv. 2km.
Als je dan upgrade naar VDSL2 word de afstand tussen dslam en modem veel korter omdat deze meestal in je eigen straat staat, vandaar uit gaat het via fiber naar de hoofdcentrale...
Gaat de telefonie dan ook via fiber of word spraak en data in de kast opgesplits? bv. telefonie nog over de oude koperlijn en vdsl data over fiber...


Telefoon kan gerust over fiber gaan (via een conversie of zo)
Als je naar iemand in Amerika of China belt ligt er ook geen koper kabeltje :-)
Vanaf de grote centrales zal het ook wel allemaal glasvezel zijn (vermoed ik toch).

Maar ik kan er naast zitten.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

echte 'analoge' telefonie bestaat dan ook al jaren niet meer :p.
Zou die dommel checktool eigenlijk up2date zijn?
Wat ik heb daar geen mogelijkheid tot vdsl2 nogtans dat hier sinds een half jaar ROPkes staan.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

ik vind het ook vreemd, ik meen mij te herinneren dak vorige week nog per toeval een linecheck had gedaan & toen stond er dat adsl2+ van BGC ondertss beschikbaar was.

Nu staat dat er niet & ook VDSL2 niet
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

misterjo schreef:echte 'analoge' telefonie bestaat dan ook al jaren niet meer :p.
Zou die dommel checktool eigenlijk up2date zijn?
Wat ik heb daar geen mogelijkheid tot vdsl2 nogtans dat hier sinds een half jaar ROPkes staan.

Yups. Ik heb die checktool gedaan, VDSL2 en ADSL2+ zijn niet beschikbaar. Kan ook niet, voor VDSL2 zit ik te ver van de wijkkast en voor aDSL2+ tot 12 Mbps te ver van de centrale.

Volgens een technieker kun je de B-Box2 kopen in de winkel (pc-winkel, teleboetiek, phone-house, carrefour) voor 99 EUR.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Lord Utopia schreef:
misterjo schreef:

Volgens een technieker kun je de B-Box2 kopen in de winkel (pc-winkel, teleboetiek, phone-house, carrefour) voor 99 EUR.

Heeft er nog niemand gebeld hiervoor naar Dommel? Hoe kunnen ze die modem nu verplichten als je ze daar niet hoeft te kopen (dommel/centrale kan dat toch niet controleren?)?
Ik ga zeker wachten tot midden juni voor we hier iets aanvragen.Hopelijk blijft VDSL2 nu de standaard voor de komende 10-15jaar.
Fibre @20Mbit zie ik echt niet zitten (nog eens een serieuze investeringskost).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”