alfadude schreef:
Je laat het vervangen van een LCD backlight erg simpel klinken.
Volgens mij is dit ook een heel duur grapje en kan je als dit probleem zich stelt beter de hele TV weggooien.
En die uitspraak baseer je op technische kennis ? Ervaring ? Onderzoek ?
"ook heel duur en beter wegwerpen" Is dat zo ? Hangt van het probleem af. En van de techniek, wat ik toch wel duidelijk heb aangehaald.
Vervangen van het inverterboard (het "hoogspanningsdeel" van een TFT en meteen ook het gevoeligste deel een een lcd) vervangen is peanuts.
Stelt echt geen bal voor.
Bord eruit, bord erin, klaar. Anders als op plasma's moet je die dingen bij TFT's meestal niet eens callibreren.
Goedkope LCD's toestellen hebben vaak minderwaardige, heetlopende invertoren die een grotere kans hebben op failure : mensen die goedkope LCD monitortjes van BenQ/Philips/FJ hebben gekocht bijvoorbeeld, hebben dat inmiddels al lang gemerkt. Notebooks met "zwarte schermen" hebben in 99,99% geen defecte lampen, maar altijd een defecte inverter. Typische kost voor een single-channel inverter : tussen 10 en 30€, verkoop inclu btw.
Betere, stabiele invertoren gaan jaren mee zonder omzien.
De CTF lampen zijn (ver)ouderde techniek, maar we weten wel na tientallen jaren industrieervaring hoe lang die dingen mee kunnen gaan : omdat ze in verhouding tot gewone Neon buizen quasi koud bljven, is ook de grootste doodsoorzaak/verouderingsoorzaak hiervan weggenomen. Met de komst van de nieuwe generatie van LCD backlights valt het meest gevoelige deel van een TFT weg en wordt het eeuwige pijnpunt (backlight bleeding) voor het eerst echt effectief aan de bron aangepakt.
Ik heb -zelf- al 2 maal een kleine LCD (een 17" en een 20") gedeeltelijk uit elkaar gehaald om een storing op de CTF te verhelpen (1 x een koude las, 2e keer een foute montage van aansluitdraad) gewoon als technische uitdaging en om te weten waarover ik praat, en dat is verhoudingsgewijs _vrij eenvoudig_, zelfs voor een slecht uitgeruste technius. Het vervangen van een CTF door een getrainde technius is, naar mijn schatting dan, allersinds _doenbaar_.
Bij plasma kan het gewoon _niet_, dat was wat ik duidelijk wil maken.
Je slijtage-deel zit bij TFT niet in je panel maar erbuiten. Bij plasma maakt dat slijtage deel inherent deel uit van je panel zelf. De eigenlijke voeding van een plasma is een vrij complex stukje analoge power-electronica dat na plaatsing moet gecallibreerd worden. Bij een LCD is dat een vrij eenvoudig stukje electronica waar normaal geen verder omzien naar is.
Daardoor verschuift bij TFT techniek hoofdprobleem van hoe/wat repair NIET in het TFT panel, maar in de manier waarop het toestel zelf is gemaakt. Bij goedkope kleine LCD TV's riskeer je dat je complete electronica, voeding, controller en invertergroep op 1 en dezelfde printplaat zit. In dat geval ben je absoluut beter af met nieuwkoop. Maar alle 40"'ers en groter die ik ooit open gezien heb, hebben minstens 2 tot 3 verschillende main-pcb's (PSU, Inverter die bij de goedkopere ontwerpen nog op de PSU zit, anders niet, en dan de eigenlijke TFT+TV logic board). Bij dat ontwerp is repair normaal geen echt probleem.
Nu, -persoonlijk- vind ik dat plasma een overtuigender, natuurlijker beeld geeft, hoewel het verschil met de nieuwe generatie van LCD's van Samsung/Sony echt wel heel klein geworden is : de dagen van 8bits-per-channel LCD's ligt gelukkig achter ons, en daarmee is de kleurenvelop van iedere betere LCD een stuk groter dan de broadcast envelop. Theoretische kleurreproductie is dus geen probleem meer, en TFT's met mooi (maar niet perfect) zwart zijn er al sinds de nu al 2 jaar oude Samsung "M" series die technisch inmiddels compleet achterhaald is en bijgebeend door compleet superieure toestellen.
Als technicus heb ik de tendens om vooral de potentiële problemen van een techniek te zien, en dan pas de voordelen, en die balans helt sterk in het nadeel van plasma hoewel mijn subjectieve voorkeur nog steeds naar die techniek uitgaat.
Tip uit het vuistje : ken je/heb je iemand met een kapotte LCD monitor die enkel nog een donker beeld geeft ? 2 mogelijkheden :
1) gooi hem weg en koop een nieuwe
2) vind een eerlijke handige Harry, die draait je TFT open, onderbreekt de spanningsgroep naar de kortgesloten inverter, onderschept de spanning daarvan en stuurt die naar 1 of 2 (afhankelijk van hoeveel lampen je heb) lowcost case-mod inverters (10€/stuk inclu CTF's, minder als 5€ als je ze zonder CTF kan vinden). Hey presto, je TFT begint aan een nieuw leven.
En -dat- is effectief hoe simpel de huidige TFT techniek in elkaar kan zitten.
Ik ga me niet wagen aan een TFT VS.Plasma discussie. Mijn hart zegt plasma, mijn rationele ik kijkt naar de properheid van het ontwerp en mogelijke foutbronnen, en die zegt TFT. Beide technieken zijn overgangsvormen : beiden hebben hun sterke en zwakke punten. Welke voor wie het beste is, blijft persoonlijke keuze, en dat de researchkosten die tot vandaag in TFT worden gedaan vele malen groter zijn dan bij plasma en de mogelijkheden tot techniekverbetering in de TFT hoek nog steeds enorm zijn, mag je als kiezende klant vandaag de pot op want daar heb je NIKS aan als je vandaag met je nieuwe toestel de winkel uit stapt.