LCD/Plasma en Test-aankoop

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

qless schreef:plasma brand te snel in, slijt te snel


De vraag is of dat vandaag de dag nog een correcte stelling is.

Wat het inbranden betreft kan ik alvast zeggen dat je er in de praktijk geen last van hebt bij het gewoon TV kijken. Ga je er content op afspelen (games ?) waarbij dezelfde informatie steeds op dezelfde plaats staat... who knows.

Wat het slijten betreft... tot op heden kan je hier nog maar weinig zeggen... er is namelijk nog niemand met een Plasma die 10 jaar oud is.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

fluppie schreef:Van Duitsland gesproken,vanaf vandaag staat in den Aldi ook een LCD TV te koop,een 81 cm scherm,voor 449€,dit van het merk Medion.
Ik persoonlijk zou dit niet kopen in de Aldi,(omdat ik niet weet waarheen bij een panne,) maar ik ga zeker niet zeggen dat deze toestellen van minderwaardige kwaliteit zouden zijn.
Dat Makro soms toestellen verkoopt met onderdelen die in Belgie niet 'standaard' te verkrijgen zijn,daar kan ik wel inkomen,(ik denk wel,in de tijd van vandaag,dat ze wel kunnen besteld worden) een beetje hetzelfde als Cadoen auto's zeker.


Alles van aldi breng je ofwel bij je aldi terug binnen ofwel bij een service center ergens rond gent (ben daar ooit eens geweest voor het koffiemachien van ons ma te laten maken dat van den aldi kwam)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
qless schreef:plasma brand te snel in, slijt te snel


De vraag is of dat vandaag de dag nog een correcte stelling is.

Wat het inbranden betreft kan ik alvast zeggen dat je er in de praktijk geen last van hebt bij het gewoon TV kijken. Ga je er content op afspelen (games ?) waarbij dezelfde informatie steeds op dezelfde plaats staat... who knows.

Wat het slijten betreft... tot op heden kan je hier nog maar weinig zeggen... er is namelijk nog niemand met een Plasma die 10 jaar oud is.


Daarom dat de fabrikanten een shift-techniek hebben bedacht. Tijdens het kijken wordt af en toe het beeld een klein beetje opgeschoven, zodat bijvoorbeeld zender logo's niet kunnen inbranden. Naar het schijnt is bij regelmatig gebruik na 5 jaar de helft minder helder (de fosfor laag brand langzaam weg) en dat wordt ook door electronica bijgeregeld (in het begin minder en dan na verloop van tijd meer aanstralen)

LCD heeft die nadelen niet. Helaas heeft LCD minder grote kijkhoek en minder contrast...dus eigenlijk geen een techniek is perfect, alhoewel OLED erg veelbelovend is, maar ook daar een redelijke beperkte levensduur nog op het moment.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

qless schreef:LCD heeft die nadelen niet. Helaas heeft LCD minder grote kijkhoek
Die kijkhoek is ook al opgelost. Tegenwoordig hebben die een kijkhoek van 178°
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Opus schreef:Alles van aldi breng je ofwel bij je aldi terug binnen ofwel bij een service center ergens rond gent (ben daar ooit eens geweest voor het koffiemachien van ons ma te laten maken dat van den aldi kwam)


Was dat niet GSC... maar denk niet dat het ondertussen nog bestaat, reparaties gebeuren nu in Nederland dacht ik voor ALDI.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

qless schreef:Naar het schijnt is bij regelmatig gebruik na 5 jaar de helft minder helder (de fosfor laag brand langzaam weg) en dat wordt ook door electronica bijgeregeld (in het begin minder en dan na verloop van tijd meer aanstralen)

Als je naar de site van panasonic gaat stellen ze daar dat je paneel na ongeveer 100000 uur nog de helft geeft van je beginwaarde.
Zelfs al nemen we daar een derde van ben je 3.75 jaar continu TV aan het kijken vooraleer je daar bent.
Bij een normaal gebruik van 5U per dag is dat 18 jaar.
Dat zou dus niet echt een probleem mogen zijn.
Vergeet niet dat ook de backlight bij LCD na verloop van tijd wat van zijn helderheid verliest.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

r2504 schreef:
Opus schreef:Alles van aldi breng je ofwel bij je aldi terug binnen ofwel bij een service center ergens rond gent (ben daar ooit eens geweest voor het koffiemachien van ons ma te laten maken dat van den aldi kwam)


Was dat niet GSC... maar denk niet dat het ondertussen nog bestaat, reparaties gebeuren nu in Nederland dacht ik voor ALDI.


Juist GSC was het.
Maar kweet niet of die nog bestaan of niet.
Is ongeveer 4 jaar geleden ofzo dak daar was.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Als je een tv van de aldi koopt , en hij gaat defect gebeurd de reparatie aan huis .
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

alfadude schreef:
qless schreef:Naar het schijnt is bij regelmatig gebruik na 5 jaar de helft minder helder (de fosfor laag brand langzaam weg) en dat wordt ook door electronica bijgeregeld (in het begin minder en dan na verloop van tijd meer aanstralen)

Als je naar de site van panasonic gaat stellen ze daar dat je paneel na ongeveer 100000 uur nog de helft geeft van je beginwaarde.
Zelfs al nemen we daar een derde van ben je 3.75 jaar continu TV aan het kijken vooraleer je daar bent.
Bij een normaal gebruik van 5U per dag is dat 18 jaar.
Dat zou dus niet echt een probleem mogen zijn.
Vergeet niet dat ook de backlight bij LCD na verloop van tijd wat van zijn helderheid verliest.

een veronderstelling, uit testen is er wel al wat anders uitgekomen
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

silencer schreef:een veronderstelling, uit testen is er wel al wat anders uitgekomen

Specifieer aub.
Wat is er uitgekomen, welke testen, waar vind ik die terug..........
Ik wil altijd wel wat bijleren.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

zie mijn persoonlijke bevindingen met de LG van onze demo rek enkele pagina's terug. Geen 2 jaar kunnen halen, gemiddeld 8 uur per dag gewone bewegende TV beelden. Panel uitgeput en geen 80% meer van de nieuwwaarde. (niet meer callibreerbaar naar nieuwtoestand door de hersteldienst)

Regel ? Nee, want ik heb enkel het verhaal van LG gehoord en enkel van die specifieke generatie. Maar dat je vraagtekens kan, mag en moet stellen bij cijfers uit artificieel versnelde veroudertechnieken lijkt me nogal wiedes, zeker als je dan in praktijk andere geluiden hoort als de mooie theoretische waarden ....

En het klopt hoor, een LCD boet duidelijk *ook* helderheid in op de oudere technieken (CFT's + inverter slijten nu éénmaal, ik ga de LED's nu even buiten beschouwing laten want da's technisch een heel ander verhaal). Maar deze (je lichtbron)zijn bij LCD's technisch relatief makkelijk te vervangen. De inverter al helemaal, de CTF's hangt wat van de LCD frame constructie af : ik heb het zelf al bij notebook TFT's gedaan, en het is allersinds doenbaar. Bij Plasma's is het vernieuwen van "lichtbron" niet mogelijk. Of het repairen van een gedimde TF na zoveer jaar nog een economisch haalbare kaart is, is een heel ander verhaal natuurlijk, zeker met de huidige prijsval.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

is LG eigenlijk geen Philips?? er is hier al gezegd dat Philips toestellen niet zo goed zouden zijn (Samsung LCD & Panasonic Plasma&LCD zouden dan weer zeer goed scoren) .
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

in de meeste gevallen wel. LG/Philips is joint venture, en de meeste LG panels hebben een LG/PHilips sticker aan de achterkant.

Sony koopt bijna al z'n LCD panels bij Samsung (zeker voor de duurdere modellen van hun TV's) en zit ook samen met Samsung in zo'n joint venture.

Of Philips goed of slecht is, daar laat ik me niet over uit. Feit is wel dat de panel-prodcutietechniek van Philips op een andere technische basis staat als die van Samsung, met alle voor en nadelen die de verschillende technieken met zich meebrengen.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

kaween schreef:zie mijn persoonlijke bevindingen met de LG van onze demo rek enkele pagina's terug. Geen 2 jaar kunnen halen, gemiddeld 8 uur per dag gewone bewegende TV beelden. Panel uitgeput en geen 80% meer van de nieuwwaarde.

Dat dit niet mag is duidelijk.
Dit kan wel aan verschillende dingen liggen. Zoals de demo mode waarop TV's in de winkel staan. Daarbij heb je maximum contrast en kleuren om er toch maar uit te springen in de winkel. Dat dit nefast is voor de levensduur mag duidelijk zijn.
Ik heb het tegengestelde ook al gezien, dat een plasma van enkele jaren oud het gewoon nog schitterend doet.
Wie heeft er gelijk? Dat weten we idd pas over enkele jaren.
Je laat het vervangen van een LCD backlight erg simpel klinken.
Volgens mij is dit ook een heel duur grapje en kan je als dit probleem zich stelt beter de hele TV weggooien.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Zou een herstelling van een LCD/plasma TV echt zo duur zijn?? heeft iemand daar een idee over?? (daar word natuurlijk nergens met een woord over gerept,begrijpelijk als ik dit zo hoor)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fluppie schreef:Zou een herstelling van een LCD/plasma TV echt zo duur zijn??


Tegen de tijd dat het zou defect gaan... en hopelijk is dat niet de eerste 5 jaar, denk ik dat het economisch dom zou zijn om het nog te laten repareren.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

alfadude schreef:Je laat het vervangen van een LCD backlight erg simpel klinken.
Volgens mij is dit ook een heel duur grapje en kan je als dit probleem zich stelt beter de hele TV weggooien.


En die uitspraak baseer je op technische kennis ? Ervaring ? Onderzoek ?

"ook heel duur en beter wegwerpen" Is dat zo ? Hangt van het probleem af. En van de techniek, wat ik toch wel duidelijk heb aangehaald.

Vervangen van het inverterboard (het "hoogspanningsdeel" van een TFT en meteen ook het gevoeligste deel een een lcd) vervangen is peanuts.
Stelt echt geen bal voor.
Bord eruit, bord erin, klaar. Anders als op plasma's moet je die dingen bij TFT's meestal niet eens callibreren.

Goedkope LCD's toestellen hebben vaak minderwaardige, heetlopende invertoren die een grotere kans hebben op failure : mensen die goedkope LCD monitortjes van BenQ/Philips/FJ hebben gekocht bijvoorbeeld, hebben dat inmiddels al lang gemerkt. Notebooks met "zwarte schermen" hebben in 99,99% geen defecte lampen, maar altijd een defecte inverter. Typische kost voor een single-channel inverter : tussen 10 en 30€, verkoop inclu btw.
Betere, stabiele invertoren gaan jaren mee zonder omzien.

De CTF lampen zijn (ver)ouderde techniek, maar we weten wel na tientallen jaren industrieervaring hoe lang die dingen mee kunnen gaan : omdat ze in verhouding tot gewone Neon buizen quasi koud bljven, is ook de grootste doodsoorzaak/verouderingsoorzaak hiervan weggenomen. Met de komst van de nieuwe generatie van LCD backlights valt het meest gevoelige deel van een TFT weg en wordt het eeuwige pijnpunt (backlight bleeding) voor het eerst echt effectief aan de bron aangepakt.

Ik heb -zelf- al 2 maal een kleine LCD (een 17" en een 20") gedeeltelijk uit elkaar gehaald om een storing op de CTF te verhelpen (1 x een koude las, 2e keer een foute montage van aansluitdraad) gewoon als technische uitdaging en om te weten waarover ik praat, en dat is verhoudingsgewijs _vrij eenvoudig_, zelfs voor een slecht uitgeruste technius. Het vervangen van een CTF door een getrainde technius is, naar mijn schatting dan, allersinds _doenbaar_.

Bij plasma kan het gewoon _niet_, dat was wat ik duidelijk wil maken.
Je slijtage-deel zit bij TFT niet in je panel maar erbuiten. Bij plasma maakt dat slijtage deel inherent deel uit van je panel zelf. De eigenlijke voeding van een plasma is een vrij complex stukje analoge power-electronica dat na plaatsing moet gecallibreerd worden. Bij een LCD is dat een vrij eenvoudig stukje electronica waar normaal geen verder omzien naar is.

Daardoor verschuift bij TFT techniek hoofdprobleem van hoe/wat repair NIET in het TFT panel, maar in de manier waarop het toestel zelf is gemaakt. Bij goedkope kleine LCD TV's riskeer je dat je complete electronica, voeding, controller en invertergroep op 1 en dezelfde printplaat zit. In dat geval ben je absoluut beter af met nieuwkoop. Maar alle 40"'ers en groter die ik ooit open gezien heb, hebben minstens 2 tot 3 verschillende main-pcb's (PSU, Inverter die bij de goedkopere ontwerpen nog op de PSU zit, anders niet, en dan de eigenlijke TFT+TV logic board). Bij dat ontwerp is repair normaal geen echt probleem.

Nu, -persoonlijk- vind ik dat plasma een overtuigender, natuurlijker beeld geeft, hoewel het verschil met de nieuwe generatie van LCD's van Samsung/Sony echt wel heel klein geworden is : de dagen van 8bits-per-channel LCD's ligt gelukkig achter ons, en daarmee is de kleurenvelop van iedere betere LCD een stuk groter dan de broadcast envelop. Theoretische kleurreproductie is dus geen probleem meer, en TFT's met mooi (maar niet perfect) zwart zijn er al sinds de nu al 2 jaar oude Samsung "M" series die technisch inmiddels compleet achterhaald is en bijgebeend door compleet superieure toestellen.

Als technicus heb ik de tendens om vooral de potentiële problemen van een techniek te zien, en dan pas de voordelen, en die balans helt sterk in het nadeel van plasma hoewel mijn subjectieve voorkeur nog steeds naar die techniek uitgaat.

Tip uit het vuistje : ken je/heb je iemand met een kapotte LCD monitor die enkel nog een donker beeld geeft ? 2 mogelijkheden :
1) gooi hem weg en koop een nieuwe
2) vind een eerlijke handige Harry, die draait je TFT open, onderbreekt de spanningsgroep naar de kortgesloten inverter, onderschept de spanning daarvan en stuurt die naar 1 of 2 (afhankelijk van hoeveel lampen je heb) lowcost case-mod inverters (10€/stuk inclu CTF's, minder als 5€ als je ze zonder CTF kan vinden). Hey presto, je TFT begint aan een nieuw leven.

En -dat- is effectief hoe simpel de huidige TFT techniek in elkaar kan zitten.

Ik ga me niet wagen aan een TFT VS.Plasma discussie. Mijn hart zegt plasma, mijn rationele ik kijkt naar de properheid van het ontwerp en mogelijke foutbronnen, en die zegt TFT. Beide technieken zijn overgangsvormen : beiden hebben hun sterke en zwakke punten. Welke voor wie het beste is, blijft persoonlijke keuze, en dat de researchkosten die tot vandaag in TFT worden gedaan vele malen groter zijn dan bij plasma en de mogelijkheden tot techniekverbetering in de TFT hoek nog steeds enorm zijn, mag je als kiezende klant vandaag de pot op want daar heb je NIKS aan als je vandaag met je nieuwe toestel de winkel uit stapt. :wink:
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Beide zijn inderdaad niet ideaal.
Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt voor het beste beeld en dat is in mijn ogen overduidelijk plasma.
Jij vind daarbij dat plasma meer kans op fouten heeft dan LCD.
Dat is mogelijk. Enkel kan ik het niet over mijn hart krijgen om naar een in mijn ogen inferieur beeld te kijken omdat de techniek minder kans heeft om stuk te gaan.
Maar dat is mijn eigen mening. Iedereen heeft het recht om dat voor zichzelf te beslissen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Vroeger werden TV's veel hersteld,maar ik heb de indruk dat ze toen ook veel duurder waren (25-30 jaar gelden koste een Tv ook al een 40.000frank,en meer) daarmee klinkt het wel raar,dat men nu zegt dat men beter een nieuwe koopt,dan een herstelling te doen.
Een TV herstellen is iets waar we allen mee opgeroeid zijn he.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@alfadude.

Denk wel dat we het in grote lijnen eens zijn. Maar of plasma _altijd_ een beter beeld geeft als TFT is open voor discussie : ook dit hangt compleet van je profiel als kijker af, (wat voor een ruimte, wat voor een verlichting, kans op reflecties, vooral DVD/BD of ook analoge TV beelden, games/multimedia .... spreken allemaal de specifieke voor en nadelen aan van beide technieken) en dat maakt de keuze persoonlijk en uniek.

@fluppie

We leven tegenwoordig inderdaad in wegwerpkultuur, iets waar ik me persoonlijk tegen verzet. Als je na 5 jaar (bijvoorbeeld) van je beter TV-toestel dat pakweg 1500€ heeft gekost, maakt me niet uit welke techniek hoort dat 'ie stuk is en niet meer economisch herstelbaar is, is dat voor mij een zwak product.

En qua kwaliteit hangt het er allemaal vanaf hoe oud het toestel is : mijn schoonbroer heeft een LG plasma, een jaartje ouder als mijn Samsung TFT. Hij geeft grif en onmiddelijk toe dat het beeld van mijn Samsung in alle gebied superieur is aan het zijne. Niet enkel is het beeld van mijn TFT beter, het is een zuiniger (gemeten), flexibeler en technisch veel interessanter toestel op alle gebied. Toen ik voor de keuze stond van Plasma VS TFT had Panasonic loeihard problemen met "purple snakes" en Hi-res judder die ik zelf heb gezien en als enorm hinderlijk heb ervaren. De Samsung TFT had dat niet. Zover voor "beste beeld op Plasma" dan, tenminste op het moment dat IK mijn keuze moest maken. Vandaag had mijn keuze misschien anders uitgezien, en morgen weer anders.

Maar ik ga zeker niet verkondigen dat techniek X altijd beter is techniek voor iedereen en altijd. Dat laat ik over aan verkoopspraatjes. Vanuit technisch oogpunt kan ik dat soort uitspraken wel maken en funderen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

En uiteindelijk maakt het voor 90 % van de kopers geen bal uit want ze zien toch het verschil niet en als ze het al zien, ervaren ze het niet als hinderlijk. Voor mij is het belangrijk dat iets betaalbaar is en deftige kwaliteit is, niet dat het het beste van het beste is dat op de markt te vinden is.

Ik heb het al mogen ervaren met bijvoorbeeld GSM's: de dure (250+ €) zijn even snel of zelfs sneller stuk dan de goedkopere (50-100 €). En voor de laatste 20 % extra snufjes/performantie betaal je 80 % meer. Niets voor mij ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Mijn keuze voor plasma heeft natuurlijk ook te maken met mijn profiel.
Ik kijk heel graag film in het donker. Dus van reflecties heb ik totaal geen last. Keek ik graag film in een verlichte kamer had ik misschien een andere keuze gemaakt.
Vanaf 42" is geld niet echt meer een argument. Daar zijn beide technologieën vergelijkbaar.
Wil je een TV kopen ga dan niet af op reviews of meningen van anderen.
Ga zelf kijken in een winkel waar je de verschillende modellen kan bekijken in een vergelijkbare situatie als thuis. En dan nog liefst met bronmateriaal dat je kent zodat je goed kan vergelijken.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

alfadude schreef:Ga zelf kijken in een winkel waar je de verschillende modellen kan bekijken in een vergelijkbare situatie als thuis.

Dan moet je toch al in gespecialiseerde shops zijn die de tv's afstellen en zo ben ik er nog niet veel tegen gekomen. Uit de doos, op het rek, kabels insteken en klaar.
Please help, looking for a way to get rich and fast
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

klopt.

Komt nog bij dat bijna alle schermen, plasma of TFT, in standaard-fabriekssinstellingen een heel raar idee van "juiste instelling" hebben, en dat deze dan ook nog worden beïnvloed door je eigen omgeving.

Bijna iedere meer serieuze test van een panel begint met een kleurrespons voor en na callibratie, en in het allerbeste geval is dat meestal een "redelijke" fabrieksinstelling, en quasi -altijd- is het een heel stuk beter na callibratie.

Derhalve is echt praten over kwaliteit pas echt zinnig als je een op jouw eigen situatie gecallibreerde panel hebt. Meten is weten.

Nota hierbij : zoals de meesten wel weten hebben panels meestal bij opstarten een keuze van "winkel of thuis instellingen". Zeker Samsung heeft bij "Winkel instellingen" beeldinstellingen die dermate aggressief zijn dat je ogen bijna uit de kassen draaien. En op die instelling moet je dan de kwaliteit van een scherm beoordelen ? Fout, fout fout en nog eens fout. :roll:
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

In de shop, de specs, reviews, ... zijn allen subjectief. Je kan dat nooit voor 100% vergelijken met uw situatie.
En dan is er nog de ruimte en het licht dat ook even belangrijk is en dus niet overal hetzelfde is.
Beste manier is om uzelf uit te nodigen bij iemand die net een nieuw toestel heeft gekocht. Deftig kalibreren en dan hopen dat jij het goed vind voor die prijs :)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hoe kalibreer je zo'n LCD/Plasma?
Met dezelfde toestelletjes als voor de calibratie van een monitor? Spiders en consoorten?
Doe je dat zelf of doet de betere installateur dat voor je?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Teebee schreef:Maar wat mij nu opvalt is dat telkens de Philips toestellen als winnaars worden uitgeroepen in test-aankoop testen, terwijl zeer veel verkopers philips toestellen afraden.
...
Is philips echt zo slecht als sommige verkopers beweren, of is het enkel marketing en verkoopstechnieken?

Mijn ouders hebben niet zo lang geleden een Philips (32PFL7803D (37" 1080p) scherm gekocht en tov. hun vorige LCD TV's was deze een grote stap vooruit. Het beeld is enorm scherp zelfs met hetzelfde beeldmateriaal dus de upscale technologie die ze hebben doet toch goed zijn werk. Wat me vooral opviel is hoe juist de kleuren zijn, geen oververzadiging en toch een mooi beeld. Terwijl je ze tegenwoordig voor 700-800€ vind.

Ik ben zeker geen voorstaander van Philips, heb het meeste van hun materiaal buitengegooid wegens miserie. Maar de verkoper (die ik persoonlijk kende) was er erg enthousiast over en zelf vond ik het beeld ook beter dan dat van de concurrentie voor vergelijkbaar materiaal.

Nee ze zijn niet slecht maar bij alle TV's moet je toch goed opletten welk model. Sommige verkopers zijn ook vastgeroest in hun ervaring van 5 jaar geleden, fanboyisme is toch niet meer van deze tijd... In bv. een grote winkel als Media Markt kan je de meeste TV's zien spelen en vaak met hetzelfde (HD) beeldmateriaal, om zo een goed idee te hebben wat je kan verwachten. Hou er echter rekening mee dat het daar enorm fel verlicht is, dus schermen met een hogere helderheid gaan daar bv. beter uitzien.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

seagull schreef:Hoe kalibreer je zo'n LCD/Plasma?
Met dezelfde toestelletjes als voor de calibratie van een monitor? Spiders en consoorten?
Doe je dat zelf of doet de betere installateur dat voor je?


Inderdaad. Spiders bijvoorbeeld. Heb zelf het geluk iemand te kennen die zo'n ding heeft, maar zo duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer : een Spider 3 kost rond de 100€ of zo. Gezien de callibratie meerdere malen gedurende de levensduur van een toestel moet herhaald worden voor optimale resultaat, is dat eigenlijk een koopje.

Bestaan ook gespecialisserde firma's voor, en ik kan me voorstellen dat de betere installateur ook wel zulke service bieden kan mits meerprijs ...
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

BungaMan schreef:Dan moet je toch al in gespecialiseerde shops zijn die de tv's afstellen en zo ben ik er nog niet veel tegen gekomen. Uit de doos, op het rek, kabels insteken en klaar.

Tja, Dat je daarvoor niet in de GB moet zijn is duidelijk.
Ik heb het dus wel degelijk over de kwaliteitswinkel.
Waar je zelf even met de AB mag stoeien en waar je ook een DVD of bluray mag meenemen om wat te testen.
Die winkels bestaan wel degelijk.
Ze zijn duurder dan de GB en de makro maar met wat onderhandelen is het verschil echt zo groot niet meer.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ja,dat is wel waar,maar ik heb bij iemand hier in de straat naar een LCD tv gaan kijken,een mooi toestel,maar hij zit (zoals ik) maar een goede twee meter van zijn scherm,voor dan een te bekijken die een meter is,enfin zeer mooie TV (Sony Bavaria of zo) maar ik vind dat de afstand van persoon tot TV,en de grote v.d. ruimte waar hij staat zeer grote/ belangrijke elementen zijn. Ik denk dat een van een goede 80 cm goed zou zijn voor mij of zie ik het hier verkeerd??
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Voor een 40-42" zou je toch minstens 3,5 à 4 meter van je scherm moeten zitten.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ga je alleen maar gewoon SD TV kijken moet je idd wat verder gaan zitten.
Maar ga je voornamelijk HD film kijken kan je veel dichter gaan zitten.
Mijn 46 inch bekijk ik vanop 3 meter.
Bij HD materiaal is dat zeer mooi. Bij SD is dat minder maar ik kan moeilijk elke keer mijn zetel verzetten. :P
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

alfadude schreef:Ga je alleen maar gewoon SD TV kijken moet je idd wat verder gaan zitten.
Maar ga je voornamelijk HD film kijken kan je veel dichter gaan zitten.
Mijn 46 inch bekijk ik vanop 3 meter.
Bij HD materiaal is dat zeer mooi. Bij SD is dat minder maar ik kan moeilijk elke keer mijn zetel verzetten. :P


Eentje op wieltjes dan :wink:
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Misschien handig:

Afbeelding
10 feet = 3 meter

Zelf zit ik ongeveer 3,5m van mijn 32" HD-ready TV af en dan zie ik niet veel meer van de 720p resolutie van bv. een HD-DVD. Als ik op 2m zit zie ik dan weer veel detail.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Weet er toevallig iemand een distributeur of groothandel zijn van Panasonic?

Als gevolg van het experimenteren met atom based media serverkes, moet ik nu voor drie mensen zien voor een HD tv (en nog eentje voor mezelf). En aangezien ik nog redelijk fan ben van panasonic en aangezien ik meer en meer werk krijg in die richting, zou dat wel eens handig kunnen zijn om een distributeur te weten zijn.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

hier wordt gezegd dat LG philips LCD pannels heeft en dat samsung pannels levert enzo. Maar eigenlijk zijn er helemaal niet veel pannel fabrikanten en hebben dus ook veel lcd's en plasma's dezelfde pannels, zelfs goedkopere en duurdere modellen. Bij LCD's en Plasma's is vooral de techniek die je rond het pannel bouwt wat het verschil maakt, en dat is wat de merken zelf doen.

ik weet bv dat van veel merken van schermen de pannels can Sharp komen.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

LG Philips was een joint venture tussen de twee bedrijven maar ondertussen heeft Philips zijn deel verkocht aan LG.

Samsung levert o.a. aan Sony. Daarnaast heb je Matsushita met o.a. panasonic.

Als ik mij niet vergis, levert Sharp vooral veel panelen voor monitoren zoals bijvoorbeeld de 30" schermen van Dell en Apple. Bij tv's zou ik niet echt weten wie panelen koopt bij Sharp (van de grote spelers dan é)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Kenneth schreef:Weet er toevallig iemand een distributeur of groothandel zijn van Panasonic?

Kijk even op de site.
Panasonic Belgium is een filiaal van Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Osaka, Japan), opgericht in 1918 door Konosuke Matsushita en intussen uitgegroeid tot één
van de grootste productie- en verkoopondernemingen van elektronisch materiaal ter wereld.
Panasonic Belgium is invoerder en verdeler van elektrische en elektronische producten onder de merknamen Panasonic en Technics voor België en het Groothertogdom Luxemburg.
De maatschappelijke zetel van Panasonic Belgium bevindt zich in Zellik, waar ook het administratief en commercieel hart van de firma klopt.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

de link die je geeft, is om een verkoper te vinden (kleinhandel) en ben op zoek naar een distributeur (groothandel).

Maar had al een vermoeden dat er geen aparte distributeur in het spel en dat Panasonic zelf de distributie deed en jouw quote bevestigt dat.
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 1 keer

Phuncz schreef:Voor een 40-42" zou je toch minstens 3,5 à 4 meter van je scherm moeten zitten.


Dat is heel persoonlijk. Ik zit nu op 2 meter van mijn tv, dat is een 32" en ik vind dat net groot genoeg maar het mag groter. De 42" zal op een kijkafstand van 2,5 meter geplaatst worden.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”