Je bewijst met dit stukje dat je ferm je nek lult en niet goed weet in wat een toestand Scarlet zich bevindt. Probeer je eerst wat beter te informeren over de toestand bij de Belgische ISPs vooraleer je zo'n geladen statements doet.
Ehm, ik ben wel degelijk goed geinformeerd. Scarlet heeft na een moeilijke periode orde op zaken gezet in hun cashflow. Ik denk dat jij er eens dieper op moet ingaan... Scarlet's probleem is niet zozeer het gebrek aan mogelijkheden en kredieten, maar een plotse toename van het aantal wanbetalers tgv Scarlet Mobile, waadoor ze op korte termijn in nauwe schoentjes kwamen te zitten voor wat betreft hun cashflow. Meer als dat is er nooit geweest. Ook heeft Scarlet indertijd PI overgenomen van KPN, en daar grof voor betaald. Daar heb je wel degelijk cash voor nodig. Ik weet maar al te goed wat ik state hoor jongen. Mij moet je geen lesjes komen spellen :)
Nogmaals: als andere ISPs met dan volgens jou vele bergen cash vaststellen dat in België het zeer moeilijk is om een ISP rendabel te maken, dan heeft dat veel te maken met een slecht gereguleerde markt waar de incumbent optimaal van profiteert.
Er is een verschil tussen cash hebben en cash investeren. Het is totaal niet interessant voor eender welk ISP om voor een dergelijk kleine markt investeringen te doen (evenmin voor Belgacom). Dit heet return on investment, en die is vele malen beter in Nederland en Frankrijk. De enige reden is dat in Nederland er veel meer mogelijkheden zijn om traffiekkosten te drukken, via een uitgebreid peeringnetwerk bvb, en in Frankrijk de concentratie van de bevolking in de steden het interessant maakt om die gebieden te bedienen. For the record: dat is dan ook exact wat Mobistar, Scarlet en KPN doen: hun BRUO netwerk uitbouwen in die gebieden in België waar die investering lonend is. Een boeregat zal hen heus niet boeien.
In Frankrijk ligt die situatie bvb geheel anders. Daar zijn op -sommige- plaatsen xDSL technologie in stelling gebracht. Dat groeit heel gestaag, maar men zal voornamelijk de stedelijke gebieden bedienen. Mocht men die lijn in België doortrekken, dan zou de dekking van 99,8% of zo hier absoluut niet gerealiseerd worden. Dat is een keuze die men maakt, een sociale keuze, géén marketing keuze hoor (in tegenstelling tot Frankrijk). Sidenote: free.fr (proxad) is geen kleine speler, maar zeker geen grote. Ze investeren echter massaal in FTTH, en dit op grote schaal (te beginnen met de stedelijke gebieden). Als je dacht dat dit goedkoop is en niet als 'investering' telt... Eender welk ISP kan dat evengoed in België doen, op voorwaarde dat ze dit willen. En daar wringt het schoentje: dat zou hun winsten doen dalen tgv afschrijvingen op investeringen die pas over x aantal jaar lonen, en dat zien ze niet zitten, temeer daar ze het nu best goed hebben: ze bedienen waar ze willen, hoe ze willen en het brengt hen op wat ze er voor vragen.
Dus laat je gerust wat wijsmaken door de jongens in de Towers, als je de balans en de cashflow van Belgacom er op naslaat merk je dat er in België iets ferm uit de haak is.
Ik kan voor mezelf spreken hoor, ik heb daar niemand anders voor nodig. Ik volg de massa niet, en heb een eigen kritische kijk. Ik speel graag advcaat van de duivel, zeker omdat er weinigen zijn die ook maar enige onderbouwde tegenargumentatie op de been kunnen krijgen. Overigens, een cashflow heb je overal. Ik kan je zo die van mobistar laten zien, en die is van dezelfde aard. Mobistar heeft -alle- mogelijkheden om fors te investeren. Ze beschikken over de nodige licenties om hun GSM netwerk op peil te zetten, de cash om hun reeds bestaand glasvezelnetwerk uit te breiden, maar... Ze verkiezen om dit -niet- te doen. Ze outsourcen hun personeel, om méér winst te maken. Ze kiezen louter op basis van economische wetmatigheden. Dacht je dat die ISP's een haar beter zijn als Belgacom's management? Ooit gehoord van economische realiteit? Wie is er hier naïef dacht je? Men creëert een geliberaliseerde markt, en de prijzen zullen dalen... En als ze stijgen, wat dan? Want face it: internet is goedkoper geworden vergeleken met vroeger. Kun je over voedingswaren, energie en huurlasten niet zeggen... En dat laatste, dat zou jullie meer moeten boeien dan de kostprijs van een luxegoed en een paar gigjes, want mij boeit het echt niet. Ik gebruik 5GB per maand, desondanks is internet mijn beroep en heb ik geen limieten, en het kost me 40€ mét telefoonlijn in. Nu jij.