Drewvt schreef:Kijk, met veel van die uitspraken, zeker over de Belgische markt, ga ik ronduit akkoord. Maar dat neemt niet weg dat ze een zwakke basis vormen voor het individueel verwijt.
Als je het nu bij Dommel kijkt ben je zeker dat het dan op zo'n individuele basis is? Ik ben daarom eingelijk wel eens benieuwd hoeveel % van hun klanten "mediumband misbruiken". Ik wil er wel graag eens cijfers over zien, want het is natuurlijk perfect dat mijn argumenten daarmee nogal individualistisch gericht zouden zijn. En dan kan ik inkomen in wat je hier een paar punten lager verteld.
Dommel website schreef:
netconnect : wat als ik mijn standaard traffiek overschrijd?
net voor het bereiken van de 50 gb limiet zal u een e-mail ontvangen met de vraag om een keuze te maken uit 3 opties :
a) u kiest ervoor om uw lijn bij het bereiken van de 50 gb transfer om te schakelen op medium band (1 mbps down en 256 kbps up). in dit geval dient u niet te klikken op één van de opties in de e-mail. dit is dus de standaard optie. u kan aan deze 1 mbps zeer comfortabel verder surfen en e-mails ophalen. op de transfer aan deze snelheid is er een fup van toepassing, m.a.w. behoudens zware netwerk-overbelasting, kan u zoveel up- en dowloaden als u wil.
b) u kiest ervoor om de snelheid (4 mbps down en 256 kbps up) te behouden tot een maximum van 100 gb transfer door hiervoor op de betreffende link te klikken in de e-mail die u ontvangt. u betaalt voor deze eerste 50 gb 0,40 euro per begonnen gb aan overusage. voor de traffic die u verbruikt boven deze extra 50 gb, valt u onmiddellijk onder optie a).
c) u kiest ervoor om de snelheid (4 mbps down en 256 kbps up) te behouden tot het maandeinde door hiervoor op de betreffende link te klikken in de e-mail die u ontvangt. voor de transfer van de eerste extra 50 gb betaalt u 0,40 euro per begonnen gb aan overusage en voor de gb's daarboven betaalt u 1,00 euro per begonnen gb aan transfer.
alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% btw.
Aangezien FUP van toepassing is op mediumband, verwacht ik dat men hier zoiets vroeg of laat zullen aan doen, of het nu op individuele basis is of niet. 3 keer raden welke "individuelen" hier zullen komen ketteren als het zover komt...
Drewvt schreef:
TomG schreef:
Dat zo'n provider op erg kleine schaal wel nog werkt, lijkt mij niet zo moeilijk te zijn. Maar Dommel is toch echt behoorlijke wat klanten aan het bijwinnen, dus het verbeterd er zeker niet mee in de toekomst als ze dit zomaar z'n weg laten gaan.
In elk systeem heb je nu eenmaal uitschieters. (Bij Belgacom heb je bvb. de mannen die met de "leechtruc" heel wat meer dan 10gb uit hun ADSL Go halen). Dit soort praktijken zitten duidelijk
ingecalculeerd in elk systeem (d.w.z. het technologisch/administratief/financieel systeem van de provider) anders had het systeem allang
zelf een effectief verweer geboden. Dat is niet meer dan logisch, want zoals je zelf aangaf: het is perfect mogelijk voor elk bedrijf om effectief paal en perk te stellen aan het echte "binnensleuren" van onnoemelijke hoeveelheden, en om de uitschieters te viseren, als ze dat zouden willen. Ze doen dit echter niet.
Ik denk dat Belgacom en Dommel vergelijken op het vlak van grootverbruikers appels met peren vergelijken is.
Hoeveel BGC klanten zouden er effectief gebruikmaken van de leechtruc? 0,01%? 0,05%?
Verruit de meeste gebruikers hebben hier nog nooit van gehoord (tenzij het Userbasers zijn

), laat staan dat ze het gebruiken (en als ze het al gebruiken, zij het onbewust door die laatste dag, dan zal het zeker geen grote hoeveelheid data zijn).
En hoe zou dat dan bij Dommel gesteld zijn, wat betreft misbruik mediumband?
Het Dommel-publiek zijn (potentiële) klanten die perfect weten wat ze wel en niet kunnen met hun product, wat er wel en niet inbegrepen zit.
Dus, terug percentages. 5%? 10%?
En zoals ik eerder zei, met een klein klantenbestand zal dat niet zoveel uitmaken. Maar als het aantal grootverbruikers recht evenredig of meer evenredig stijgt met het klantenaantal, kan dat wel eens een probleem worden.
Drewvt schreef:
Speculaties dat door het gedrag van de uitschieters het systeem zelf op springen zou staan ("Dommel gaat over kop?") kunnen daarom moeilijk in de schoenen van een paar individuen geschoven worden alsof het om persoonlijke verantwoordelijkheid zou gaan. Het is niet aan ons als gebruikers om met het business plan van Dommel bezig te zijn, en je kan moeilijk hetzelfde vragen van die paar uitschieters, gewoon omdat je een persoonlijke hekel aan hun gedrag hebt. Dat is moraliseren zonder effectieve rechtvaardiging, en daar heb ikzelf een grondige hekel aan.
Het is inderdaad niet om de klant of eindgebruiker een provider's strategie te bepalen.
Ik hoop dan ook maar dat ze bij Dommel een goed idee hebben waarmee ze bezig zijn.
Op zich wil ik ook geen individuen opzich veroordelen, maar eerder de ganse kliek. Want afgaande uit het voorgaande kan het al niet anders dan dat de "misbruikers groep of individuelen" percentsgewijs een stuk hoger ligt dan bij BGC.
Drewvt schreef:
Het Dommel systeem doet namelijk alsof de uitschieters niet bestaan (net als het Belgacom systeem doet trouwens) en ik zie geen overtuigende argumenten waarom wij - als gemiddelde gebruiker - de redenering van het systeem niet zouden delen.
50GB downloaden (200% het standaard volume) noem ik niet bepaald zomaar een uitschieter. In deze categorie zou ik eerder 10-20GB als uitschieter beschouwen. We hebben het dan niet over gebruikers die 200GB downloaden op dezelfde wijze.
Drewvt schreef:
(En voor Dommel ben ikzelf echt wel een "normale" gebruiker, trouwens, want sinds de invoering van het upload-telt-niet-mee mechanisme heb ik nooit meer de kaap van 50gb kunnen halen. In de buurt geweest, maar nooit meer erover. Laat ons wel verstaan: indien mijn gebruik rond de 10 of 15 gb per maand had gelegen dan zou ik juist een abnormale gebruiker zijn. We moeten in alle opzichten met de juiste maten en gewichten werken.)
Persoonlijk vind ik 50GB ook al veel, en is de kans dat ik het opgebruik erg klein.
Zelfs over een jaar gezien zou ik zeker nog niet aan 600GB (12x50GB) komen.