Mediumband?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gunboy
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2007, 22:41

Ik ben sinds 2 maand bij Dommel, en eigenlijk wel tevreden, maar hun beloofde Mediumband van 1.5MBit is met véél moeite 56KBit, dus eigenlijk onwerkbaar. Ok, ik ben over het ruime limiet van m'n 100Gig gegaan, maar als ze 1.5MBit mediumband beloven moeten ze dat ook geven.
Kwestie dat potentieel "overstappers" dit ook weten.

my 2C

Edit: Een dag later is de status veranderd van "broadband" naar "mediumband" en haal ik wel 1.5MBit. Het is dus in tegenstelling tot wat ik hierboven zei wel wat ze beloofd hebben. Het heeft gewoon wat op zich laten wachten. Wat meer geduld hebben zeker :oops:
Laatst gewijzigd door Gunboy 08 jun 2007, 08:43, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ergens toch te begrijpen dat ze iets doen niet?
De zee is niet oneindig diep, en met al die zware gebruikers die overstappen naar Dommel. :?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Gunboy schreef:Ik ben sinds 2 maand bij Dommel, en eigenlijk wel tevreden, maar hun beloofde Mediumband van 1.5MBit is met véél moeite 56KBit, dus eigenlijk onwerkbaar. Ok, ik ben over het ruime limiet van m'n 100Gig gegaan, maar als ze 1.5MBit mediumband beloven moeten ze dat ook geven.
Kwestie dat potentieel "overstappers" dit ook weten.

my 2C
omg, 100 gigabyte, waar jij over zit te zagen :s

Als je nu te ver van de centrale zit (je haalt je volle 4 Mbit niet) dan ga jij je 1.5 Mbit ook niet halen he. Je moest er maar eerder aan denken. Er zijn veel mensen die minder gelukkig zijn dan jij. Deal with it.
Gunboy
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2007, 22:41

Lord Utopia schreef:Als je nu te ver van de centrale zit (je haalt je volle 4 Mbit niet) dan ga jij je 1.5 Mbit ook niet halen he. Je moest er maar eerder aan denken. Er zijn veel mensen die minder gelukkig zijn dan jij. Deal with it.
Lees je hier iets over in m'n bericht? Ik weet niet waar je het over hebt eigenlijk. Wat heeft smallband met afstand tot de centrale te maken? Ik wil gewoon zeggen dat ze niet geven wat ze beloven, dáár gaat het om. Trouwens wat jij "veel" vind, is dat meteen veel voor iedereen?
En als't snel moet gaan, neem ik m'n Telenet Turbo wel :-)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Gunboy schreef:
Lord Utopia schreef:Als je nu te ver van de centrale zit (je haalt je volle 4 Mbit niet) dan ga jij je 1.5 Mbit ook niet halen he. Je moest er maar eerder aan denken. Er zijn veel mensen die minder gelukkig zijn dan jij. Deal with it.
Lees je hier iets over in m'n bericht? Ik weet niet waar je het over hebt eigenlijk. Wat heeft smallband met afstand tot de centrale te maken? Ik wil gewoon zeggen dat ze niet geven wat ze beloven, dáár gaat het om. Trouwens wat jij "veel" vind, is dat meteen veel voor iedereen?
En als't snel moet gaan, neem ik m'n Telenet Turbo wel :-)
Dan waarom zeur jij over snelheid, je zegt het zelf. Als je snelheid wilt, koop Turbo. Snap je het niet ? Als ze je snelheid verlagen naar 1.5 Mbit op smallband, en je zit op 3 km, ga je geen 1.5 Mbit halen.$


Doe eens snelheidstest op userbase, en maak screenshot. Post het hier...
Gunboy
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2007, 22:41

Lord Utopia schreef:Als ze je snelheid verlagen naar 1.5 Mbit op smallband, en je zit op 3 km, ga je geen 1.5 Mbit halen.

Denk je? Ik zit op 3.7km en heb een 2.8MBit/320KBit profiel, zonder problemen. 't is geen 4MBit, maar dat is niet echt nodig voor die lijn, daar heb ik m'n Telenet Turbo voor (het kan hoor, kabel én adsl :idea: )
Lord Utopia schreef:Doe eens snelheidstest op userbase, en maak screenshot. Post het hier...

Dat ik 20MBit haal via telenet kan ik posten (doch niet via Userbase, 16 lijntjes naar easynews.com wel). Die test op m'n Dommel smallband ga ik zelf niet proberen :eek:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

100 Gig, goed bezig :roll:

Voor mijn part mag je gerust op smalband blijven staan ten voordele van de gebruikers met normale noden. Immers betalen zij evenveel als jouw en hebben zij in tegenstelling tot jouw wel het recht op een normale internetsnelheid.

Dan is er al eens een provider die een acceptabele limiet en service bied in het huidige tijdsperspectief, en dan zijn er nog die voor een tientje op de eerste rij willen zitten.

Die mediumband krijgt niet voor niks de minste prioriteit, vind het maar niet meer dan normaal in feite.
En ik weet niet waar je ergens iets leest over snelheidsgaranties of beloftes, maar ik denk dat je eerder mag denken aan een abonnementsprijs x 10 als je met SLA's wilt werken.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Gunboy schreef:
Lord Utopia schreef:Als ze je snelheid verlagen naar 1.5 Mbit op smallband, en je zit op 3 km, ga je geen 1.5 Mbit halen.

Denk je? Ik zit op 3.7km en heb een 2.8MBit/320KBit profiel, zonder problemen. 't is geen 4MBit, maar dat is niet echt nodig voor die lijn, daar heb ik m'n Telenet Turbo voor (het kan hoor, kabel én adsl :idea: )
Lord Utopia schreef:Doe eens snelheidstest op userbase, en maak screenshot. Post het hier...

Dat ik 20MBit haal via telenet kan ik posten (doch niet via Userbase, 16 lijntjes naar easynews.com wel). Die test op m'n Dommel smallband ga ik zelf niet proberen :eek:
waarom niet ? Bang dat ik je bij je pietje heb op het betrappen van leugens dat je niet op 56 k zit ?
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Gunboy schreef:Ik ben sinds 2 maand bij Dommel, en eigenlijk wel tevreden, maar hun beloofde Mediumband van 1.5MBit is met véél moeite 56KBit, dus eigenlijk onwerkbaar. Ok, ik ben over het ruime limiet van m'n 100Gig gegaan, maar als ze 1.5MBit mediumband beloven moeten ze dat ook geven.
Kwestie dat potentieel "overstappers" dit ook weten.

my 2C

die mediumband wordt door de meeste wel gehaald (bij mij is het wel al 2 maand geleden dat ik over mijn limiet ben geraakt). maar waarop baseert ge dat het traag is (speedtest, torrents, nieuwsgroepen, surfen, ftp)? surfen voelt soms iets trager aan (ttz als ik klik komt de pagina niet onmiddellijk) maar dit is totaaaal niet te vergelijken met 56K
met torrents haal ik bv wel 120kBps wat met 0.9375Mbps in de buurt komt van mijn 1Mbps die ik theoretisch krijg op medium (netconnect)

en LordUtopia: als ge op breedband bv maar 2Mbps haalt, zult ge die 1.5 Mbps toch ook wel halen zeker, wa voor redenering is da. bij mediumband wordt ge gewoon gecapped: uw profiel gaan ze daarvoor niet veranderen elke maand. en 1.5Mbit wordt zeker op 3km gehaald (zelfs 4Mbit zou kunnen)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

kUmbro schreef:
Gunboy schreef:Ik ben sinds 2 maand bij Dommel, en eigenlijk wel tevreden, maar hun beloofde Mediumband van 1.5MBit is met véél moeite 56KBit, dus eigenlijk onwerkbaar. Ok, ik ben over het ruime limiet van m'n 100Gig gegaan, maar als ze 1.5MBit mediumband beloven moeten ze dat ook geven.
Kwestie dat potentieel "overstappers" dit ook weten.

my 2C

die mediumband wordt door de meeste wel gehaald (bij mij is het wel al 2 maand geleden dat ik over mijn limiet ben geraakt). maar waarop baseert ge dat het traag is (speedtest, torrents, nieuwsgroepen, surfen, ftp)? surfen voelt soms iets trager aan (ttz als ik klik komt de pagina niet onmiddellijk) maar dit is totaaaal niet te vergelijken met 56K
met torrents haal ik bv wel 120kBps wat met 0.9375Mbps in de buurt komt van mijn 1Mbps die ik theoretisch krijg op medium (netconnect)

en LordUtopia: als ge op breedband bv maar 2Mbps haalt, zult ge die 1.5 Mbps toch ook wel halen zeker, wa voor redenering is da. bij mediumband wordt ge gewoon gecapped: uw profiel gaan ze daarvoor niet veranderen elke maand. en 1.5Mbit wordt zeker op 3km gehaald (zelfs 4Mbit zou kunnen)
Als zijn lijn wat slechter is, de afstand groter is; vermindert de snelheid. Basic Fact.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Vind dat toch raar ze, iki zit bijna elke maan over mijn 60gig (netconnect + boostpack) en ik heb steeds een goede mediumband.
120kbyte down met tegelijk 40kbyte up in azu, en zelfs 180kbyte en meer down met een beetje verlies van upload (nog niet erg op gelet, dacht tot 30-35kbyte up). En ik zit op 3.8km van de centrale.

Heb je al eens een mail naar Dommel gestuurd voor hier te komen klagen?

Ik zit momenteel trouwens op mediumband en dat gaat goed hoor, misschien doe ik eens een testje en plaats het hier. Maar momenteel ben ik aant browsen en emule en azu staan aan. (wat wel uw lijn wat harder dichtnijpt dan als ge een van de 2 alleen draait....waarschijnlijk heeft dat te maken met de verbindingen die ze moeten onderhouden en maken).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Gunboy schreef:Ik ben sinds 2 maand bij Dommel, en eigenlijk wel tevreden, maar hun beloofde Mediumband van 1.5MBit is met véél moeite 56KBit, dus eigenlijk onwerkbaar. Ok, ik ben over het ruime limiet van m'n 100Gig gegaan, maar als ze 1.5MBit mediumband beloven moeten ze dat ook geven.
Kwestie dat potentieel "overstappers" dit ook weten.

my 2C


Eigenaardig. Ik heb een maand geleden mediumband gehad, en de snelheid die ik haalde was effectief correct - net iets onder de 1.5mbit. Natuurlijk zit er veel meer fluctuatie op - je traffiek wordt als totaal non-prioriteir behandeld (QoS).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gunboy
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2007, 22:41

Blijkbaar heeft dit forum / e-mailke naar Dommel geholpen. Ik heb nu mediumband aan 1.5MBit :-)
Gisteren stond op m'n statuspagina wel nog "broadband" terwijl er nu "mediumband" staat. Misschien duurt het een dag eer ze dat correct aanpassen, geen idee :???:
Gelijk hoe, ik zal het ook bij m'n eerste bericht zetten dat het goed gekomen is.
Toch iedereen bedankt voor z'n reacties, al waren ze niet altijd opbouwend :-D
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

raar maarja, als het terug werkt is het goed he :p

Lord Utopia schreef:
kUmbro schreef:en LordUtopia: als ge op breedband bv maar 2Mbps haalt, zult ge die 1.5 Mbps toch ook wel halen zeker, wa voor redenering is da. bij mediumband wordt ge gewoon gecapped: uw profiel gaan ze daarvoor niet veranderen elke maand. en 1.5Mbit wordt zeker op 3km gehaald (zelfs 4Mbit zou kunnen)
Als zijn lijn wat slechter is, de afstand groter is; vermindert de snelheid. Basic Fact.

uw maximum snelheid is afhankelijk van de afstand. op bv 4km zult ge vaak een profiel hebben van 3Mbit en die 3Mb zult ge dan ook halen. Als ze u dan afknijpen tot 1.5Mbit (uw profiel blijft wel die 3) dan is bij mijn weten nog altijd 3Mbit>>>1.5Mbit dus die 1.5Mbit haalt ge zonder probleem :wink:

bvb stel dat een provider over adsl een 56K abbo aanbiedt (een profiel van 56K als da kan) dan gaat ge da tot kilometers ver kunnen krijgen, op op 400m hebt ge 56K en ook op 4km (het is niet omdat 4km>400m dat ze die 56K niet gaan halen hé)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ah ik heb dat ook al gehad. Dat komt als je geen reset doet na het overschrijden van limiet.
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

crapiecorn schreef:Ah ik heb dat ook al gehad. Dat komt als je geen reset doet na het overschrijden van limiet.


² that.
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Burny schreef:
crapiecorn schreef:Ah ik heb dat ook al gehad. Dat komt als je geen reset doet na het overschrijden van limiet.


² that.


³ that. Gewoon eens herinbellen verhelpt alles!
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Ik heb hier al maanden dat ik er 250 gieg doorjaagde, en mediumband ging telkens perfect en ik kon gewoon blijven downen.

En als die jong wilt downloaden, laat hem doen, we gaan hier niemand met de vinger wijzen want bijna ieder van ons download meer dan de gemiddelde mens, hoever je erover gaat maakt geen reet uit.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Coop schreef:Ik heb hier al maanden dat ik er 250 gieg doorjaagde, en mediumband ging telkens perfect en ik kon gewoon blijven downen.

En als die jong wilt downloaden, laat hem doen, we gaan hier niemand met de vinger wijzen want bijna ieder van ons download meer dan de gemiddelde mens, hoever je erover gaat maakt geen reet uit.
We spreken over 250 gig, kunnen we dan nog over "meer dan het gemiddelde" spreken ?
Gebruikersavatar
Nemesis
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:24
Locatie: Limbabwe
Contacteer:

Stel dat ik deze maand op mediumband sukkel (het zit er dik in deze keer), maar er zijn een paar dingen die ik nog zou willen downloaden van usenet.

Ik had gedacht een account bij powernews.nl te nemen zo een 2mb account (kost bijna niks) dan kan ik gewoon blijven downloaden he ?

nu haal ik ongeveer 400Kb/sec via newsleecher (op dommel) maar als ik zou downloaden bij powernews (via dommel mediumband) hoeveel zou ik dan halen ? (bij een 2mb account heb je maar 2 lijntjes)

Niet dat ik het vaak zou doen maar er zijn er paar dingen die ik nu echt wel wil hebben.

Oh btw ik heb een netconnect + boost
Do not meddle in the affairs of hackers,
for they trash script kiddies,
and eat Microsoft servers for breakfast.
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

1.5 mbit als ik mij niet vergis ( in theorie é)
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

kick schreef:1.5 mbit als ik mij niet vergis ( in theorie é)

mediumband heeft de laagste prioriteit op het netwerk dus als er veel belasting is kan het lager zijn.
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Ik heb eigenlijk altijd constant 150kb/sec op mediumband.
dendemen2004
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 maa 2007, 11:54
Locatie: 3910 / Neerpelt
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

ik heb ook constant 100KB/s op mediumband wel zonder boostpack. Zo haal ik toch nog ongeveer 50GB binnen :-D ( meestal verbruik ik rond de 100GB per maand ) :-D
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Lord Utopia schreef:We spreken over 250 gig, kunnen we dan nog over "meer dan het gemiddelde" spreken ?


Euh, ja, want dat is meer dan het gemiddelde :twisted:
Drewvt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 06 feb 2006, 19:53

Het is duidelijk dat "normaal verbruik" niet hetzelfde betekent als bij bv. Belgacom. Dommel doet er dan ook alles aan om de grootverbruikers aan te trekken. Nogal surrealistisch dus dat er wat volume betreft verwijten naar individuele gebruikers zouden geslingerd worden.
Laatst gewijzigd door Drewvt 09 jun 2007, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Hmmmz ik heb nu ook voor de 2de dag op rij een tragere mediumband (nog steeds rapper dan smallband, dat wel)

Your DOWNLOAD Speed:
360 kbps or 45 KB/sec

an efficiency of ~9%

up
Your UPLOAD Speed:
239 kbps or 30 KB/sec


hmmz, nog iemand last van?

Edit:
al paar keer modem laten reconnecten, paar dagen geledne wel aan ~100kB/s gedownload dusja :s

't is ook niet dat er anderen op't draadloos netwerk ofzo zitten hier :s
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Drewvt schreef:Het is duidelijk dat "normaal verbruik" niet hetzelfde betekent als bij bv. Belgacom. Dommel doet er dan ook alles aan om de grootverbruikers aan te trekken. Nogal surrealistisch dus dat er wat volume betreft verwijten naar individuele gebruikers zouden geslingerd worden.


Daar kunnen ze maar eens beter goed over nadenken in de toekomst, over wie ze als klant willen. Van zoiets kan je wel eens slachtoffer worden van je eigen succes.

Dat je Belgacom noch Telenet met Dommel kan vergelijken, daar was ik ook al lang achter.
De 50GB die ze dan nu ook bieden is zeker meer dan voldoende, tenminste als ik het nog eens zo denigrerend mag uitdruken, zoals in een andere eerdere post: je niet aan de dop zit en niks te doen hebt van ganse dagen.
Ik heb er mijn redens voor om zo'n uitspraken te doen: ik heb namelijk een hekel aan die egocentrische gevallen hier die enkel maar geven over wat er gebeurd tussen hun lijn thuis en langs de andere kant waar ze hun stuff halen.
Dommel of eenderwelke ISP mag er voor mijn part dan ook alles voor in het werk stellen om die als uiterst-minium prioritair te zetten.

In een land waar er een duopolie is, werkt het simpelweg niet om heel veel of ongelimitteerd te geven (want dat is wat ik uit die mediumband haal: het is onbeperkt). Het werkt niet en het zal nooit niet werken zolang niet iedere provider in België een vrij hoge limiet stelt of limietloos wordt. Dan worden de grootverbruikers ook simpelweg verdeeld, ipv één provider te gaan leegzuigen.

Dat zo'n provider op erg kleine schaal wel nog werkt, lijkt mij niet zo moeilijk te zijn. Maar Dommel is toch echt behoorlijke wat klanten aan het bijwinnen, dus het verbeterd er zeker niet mee in de toekomst als ze dit zomaar z'n weg laten gaan. Mark my words, again.

We gaan niet nogmaals in discussie vallen over wat je al dan niet download voor zo'n gigantisch volume, ik kan alleen maar dit zeggen: been there, done that (ooit met Skynet leechtruc nog gedaan). En 100GB is a hell of crap die je daarvoor moet downloaden en achteraf toch nooit naar kijkt, luisterd of gebruikt (software bvb).
Ik koop dan liever nog een goeie film op DVD voor minder dan €10 waar ik tenminste wel effectief naar kijk en mij niet full-time moet bezig houden met harddisks aan te schaffen, dvd's te branden en RAR's uit te pakken.

Voor degenen die het dan toch nodig hebben moeten ze simpelweg meer factureren. Je kan toch ook niet eindeloos tanken voor hetzelfde bedrag?
Laatst gewijzigd door TomG 09 jun 2007, 16:01, in totaal 2 gewijzigd.
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

^ Ik ga hier mee akkoord. Enkele posts eerder zie je dendemen2004 zeggen dat hij nog es 50GB erdoor draait op mediumband, maar als je zo zijn post ziet, is het bijna een race of een plicht om zoveel mogelijk data te downloaden in de tijd dat je gegeven bent.

Voor het moment heb ik telenet en als ik grote bestanden download is dat toch wel snachts dus neem aan dat ik een 18-20GB afhaal per maand. Ik ben student en ik download dan meestal films en soms een spel(Ja ik ben hier eerlijk in) en ik krijg al die films en spellen niet gezien in 1 maand de tijd. Dus zoals hierboven vermeld, kan je gewoonweg die data niet nodig hebben.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Matthias schreef:^ Ik ga hier mee akkoord. Enkele posts eerder zie je dendemen2004 zeggen dat hij nog es 50GB erdoor draait op mediumband, maar als je zo zijn post ziet, is het bijna een race of een plicht om zoveel mogelijk data te downloaden in de tijd dat je gegeven bent.

Voor het moment heb ik telenet en als ik grote bestanden download is dat toch wel snachts dus neem aan dat ik een 18-20GB afhaal per maand. Ik ben student en ik download dan meestal films en soms een spel(Ja ik ben hier eerlijk in) en ik krijg al die films en spellen niet gezien in 1 maand de tijd. Dus zoals hierboven vermeld, kan je gewoonweg die data niet nodig hebben.

Proven my point. :)

Ik ben ook nog jong geweest, en ik kan het alleen maar bevestigen: om het meest, om ter best en stoeffen is puberaal gedrag en vaak een vorm van "ik heb niks beters te doen" (vandaar mijn verwijzing naar dopgeld ed).

Sinds ik de jaren van't verstand gekregen heb, koop ik effectief terug meer audio CD's en video DVD's, onder belangrijke voorwaarden echter:
1) Audio CD's mogen op geen enkele manier beveiligd worden waardoor ze niet meer conform zijn met de standaarden, zoals Sony in het verleden al klaargespeeld heeft. Ik moet ze perfect kunnen rippen naar MP3 voor gebruik op pc's en mp3 speler. Hint: ik heb hier geen gigantische upload nodig. ;)

2) DVD's moeten acceptabel geprijsd zijn: maxium €10. Daarom koop ik ook af en toe enkele DVD's die één of meerdere jaren oud zijn.

3) Hier komt niks in huis dat ook maar neigt naar DRM: vroeger nog via FreeRecord Shop WMA's gedownload: NOOIT meer!

Voor mij is de keuze snel gemaakt: iets dat ik perse wil hebben en tegen een acceptabele prijs en zonder restricties kan kopen, dat koop ik.
Bevalt de prijs noch de restricties op het legale product mij, dan download ik het.

En dan is er nog een andere categorie die onder downloaden valt: Amerikaanse tv series. Maar dat valt op zich ook wel goed mee, aangezien ik enkel download waar ik naar kijk. Aan al de rest begin ik al lang niet meer.

Software moet ik nog amper downloaden, omdat het meeste toch opensource is: van OS tot gebruikers applicaties.

Tot zover mijn koop/download gedrag. :)

Maar goed, is nogal offtopic aan het worden dus, maar zoiets kon ik niet ongemerkt laten voorbijgaan.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

TomG schreef:
Drewvt schreef:Het is duidelijk dat "normaal verbruik" niet hetzelfde betekent als bij bv. Belgacom. Dommel doet er dan ook alles aan om de grootverbruikers aan te trekken. Nogal surrealistisch dus dat er wat volume betreft verwijten naar individuele gebruikers zouden geslingerd worden.


Daar kunnen ze maar eens beter goed over nadenken in de toekomst, over wie ze als klant willen. Van zoiets kan je wel eens slachtoffer worden van je eigen succes.

Dat je Belgacom noch Telenet met Dommel kan vergelijken, daar was ik ook al lang achter.
De 50GB die ze dan nu ook bieden is zeker meer dan voldoende, tenminste als ik het nog eens zo denigrerend mag uitdruken, zoals in een andere eerdere post: je niet aan de dop zit en niks te doen hebt van ganse dagen.
Ik heb er mijn redens voor om zo'n uitspraken te doen: ik heb namelijk een hekel aan die egocentrische gevallen hier die enkel maar geven over wat er gebeurd tussen hun lijn thuis en langs de andere kant waar ze hun stuff halen.
Dommel of eenderwelke ISP mag er voor mijn part dan ook alles voor in het werk stellen om die als uiterst-minium prioritair te zetten.

In een land waar er een duopolie is, werkt het simpelweg niet om heel veel of ongelimitteerd te geven (want dat is wat ik uit die mediumband haal: het is onbeperkt). Het werkt niet en het zal nooit niet werken zolang niet iedere provider in België een vrij hoge limiet stelt of limietloos wordt. Dan worden de grootverbruikers ook simpelweg verdeeld, ipv één provider te gaan leegzuigen.

Dat zo'n provider op erg kleine schaal wel nog werkt, lijkt mij niet zo moeilijk te zijn. Maar Dommel is toch echt behoorlijke wat klanten aan het bijwinnen, dus het verbeterd er zeker niet mee in de toekomst als ze dit zomaar z'n weg laten gaan. Mark my words, again.

We gaan niet nogmaals in discussie vallen over wat je al dan niet download voor zo'n gigantisch volume, ik kan alleen maar dit zeggen: been there, done that (ooit met Skynet leechtruc nog gedaan). En 100GB is a hell of crap die je daarvoor moet downloaden en achteraf toch nooit naar kijkt, luisterd of gebruikt (software bvb).
Ik koop dan liever nog een goeie film op DVD voor minder dan €10 waar ik tenminste wel effectief naar kijk en mij niet full-time moet bezig houden met harddisks aan te schaffen, dvd's te branden en RAR's uit te pakken.

Voor degenen die het dan toch nodig hebben moeten ze simpelweg meer factureren. Je kan toch ook niet eindeloos tanken voor hetzelfde bedrag?

Ik ben ook zeer sceptisch als het op isp's aankomt. Maar Dommel kan je echt niet vergelijken met de vorige "pogingen tot". Ik kan me wel inbeelden dat sommige een verkeerd beeld krijgen door een aantal idiote uitspraken(aka games.telenet.be/forum uitspraken) die hier gepost worden.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

zippie666 schreef:Hmmmz ik heb nu ook voor de 2de dag op rij een tragere mediumband (nog steeds rapper dan smallband, dat wel)

Your DOWNLOAD Speed:
360 kbps or 45 KB/sec

an efficiency of ~9%

up
Your UPLOAD Speed:
239 kbps or 30 KB/sec


hmmz, nog iemand last van?

Edit:
al paar keer modem laten reconnecten, paar dagen geledne wel aan ~100kB/s gedownload dusja :s

't is ook niet dat er anderen op't draadloos netwerk ofzo zitten hier :s

nee 80-90kb/s constant(nog niet meer gehaald op constant niveau volgens firefox)
Drewvt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 06 feb 2006, 19:53

Kijk, met veel van die uitspraken, zeker over de Belgische markt, ga ik ronduit akkoord. Maar dat neemt niet weg dat ze een zwakke basis vormen voor het individueel verwijt.

TomG schreef:Dat zo'n provider op erg kleine schaal wel nog werkt, lijkt mij niet zo moeilijk te zijn. Maar Dommel is toch echt behoorlijke wat klanten aan het bijwinnen, dus het verbeterd er zeker niet mee in de toekomst als ze dit zomaar z'n weg laten gaan.


In elk systeem heb je nu eenmaal uitschieters. (Bij Belgacom heb je bvb. de mannen die met de "leechtruc" heel wat meer dan 10gb uit hun ADSL Go halen). Dit soort praktijken zitten duidelijk ingecalculeerd in elk systeem (d.w.z. het technologisch/administratief/financieel systeem van de provider) anders had het systeem allang zelf een effectief verweer geboden. Dat is niet meer dan logisch, want zoals je zelf aangaf: het is perfect mogelijk voor elk bedrijf om effectief paal en perk te stellen aan het echte "binnensleuren" van onnoemelijke hoeveelheden, en om de uitschieters te viseren, als ze dat zouden willen. Ze doen dit echter niet.

Speculaties dat door het gedrag van de uitschieters het systeem zelf op springen zou staan ("Dommel gaat over kop?") kunnen daarom moeilijk in de schoenen van een paar individuen geschoven worden alsof het om persoonlijke verantwoordelijkheid zou gaan. Het is niet aan ons als gebruikers om met het business plan van Dommel bezig te zijn, en je kan moeilijk hetzelfde vragen van die paar uitschieters, gewoon omdat je een persoonlijke hekel aan hun gedrag hebt. Dat is moraliseren zonder effectieve rechtvaardiging, en daar heb ikzelf een grondige hekel aan.

Het Dommel systeem doet namelijk alsof de uitschieters niet bestaan (net als het Belgacom systeem doet trouwens) en ik zie geen overtuigende argumenten waarom wij - als gemiddelde gebruiker - de redenering van het systeem niet zouden delen.

(En voor Dommel ben ikzelf echt wel een "normale" gebruiker, trouwens, want sinds de invoering van het upload-telt-niet-mee mechanisme heb ik nooit meer de kaap van 50gb kunnen halen. In de buurt geweest, maar nooit meer erover. Laat ons wel verstaan: indien mijn gebruik rond de 10 of 15 gb per maand had gelegen dan zou ik juist een abnormale gebruiker zijn. We moeten in alle opzichten met de juiste maten en gewichten werken.)
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Ben het eens met Drewvt.

Traffic is niet zo duur denk ik, volgende maand geeft Dommel 75Gieg, met nachtsurfen trek je er dan makkelijk 100 gieg op breedband binnen.

Dommel doet zijn werk goed en weet dat er enkelen zijn die op mediumband nog volop aan het leechen zijn, nooit heeft iemand een klacht gehad.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik denk als het nodig is, dat dommel wel de snelheid zal verminderen van de klanten die teveel downloaden .
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

ljd schreef:Ik denk als het nodig is, dat dommel wel de snelheid zal verminderen van de klanten die teveel downloaden .


Mss dat ik het eerste slachtoffer ben dan ;)

Maar euh, ja, ik ben vroeger zelf altijd bij skynet een "grote downloader geweest", dwz die truc van reconnecten op 9.9/10 gig en dan alles dat ik opzij gezet had om te downen vlug downloaden op die 36 uur, ik kwam vervolgens op dommel en moet zeggen dat ik de eerste maand mss maar 25 gig verzet heb! Dan ben ik beginnen downen en heb een hele hoop neiuwe series ontdekt en ben'k aan een gig of 70 geraakt en sindsdien is het de tweede keer ofzo dat ik weer op mediumband beland ben dus zo'n extreme downloader ben ik niet hoor :/
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik zit nu 2 maand bij dommel en heb er al altijd 48 gig ofzo doorgehaald. Ik blijf bewust op broadband.
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Ik heb de eerste maand dat ik bij dommel zat 250 gieg er door gejaagt.
Kwam van telenet :)
2de maand iets van een 100 gieg.
Daarna ben ik niet meer over mijn 60 gieg geweest.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Drewvt schreef:Kijk, met veel van die uitspraken, zeker over de Belgische markt, ga ik ronduit akkoord. Maar dat neemt niet weg dat ze een zwakke basis vormen voor het individueel verwijt.

Als je het nu bij Dommel kijkt ben je zeker dat het dan op zo'n individuele basis is? Ik ben daarom eingelijk wel eens benieuwd hoeveel % van hun klanten "mediumband misbruiken". Ik wil er wel graag eens cijfers over zien, want het is natuurlijk perfect dat mijn argumenten daarmee nogal individualistisch gericht zouden zijn. En dan kan ik inkomen in wat je hier een paar punten lager verteld.

Dommel website schreef:netconnect : wat als ik mijn standaard traffiek overschrijd?

net voor het bereiken van de 50 gb limiet zal u een e-mail ontvangen met de vraag om een keuze te maken uit 3 opties :
a) u kiest ervoor om uw lijn bij het bereiken van de 50 gb transfer om te schakelen op medium band (1 mbps down en 256 kbps up). in dit geval dient u niet te klikken op één van de opties in de e-mail. dit is dus de standaard optie. u kan aan deze 1 mbps zeer comfortabel verder surfen en e-mails ophalen. op de transfer aan deze snelheid is er een fup van toepassing, m.a.w. behoudens zware netwerk-overbelasting, kan u zoveel up- en dowloaden als u wil.
b) u kiest ervoor om de snelheid (4 mbps down en 256 kbps up) te behouden tot een maximum van 100 gb transfer door hiervoor op de betreffende link te klikken in de e-mail die u ontvangt. u betaalt voor deze eerste 50 gb 0,40 euro per begonnen gb aan overusage. voor de traffic die u verbruikt boven deze extra 50 gb, valt u onmiddellijk onder optie a).
c) u kiest ervoor om de snelheid (4 mbps down en 256 kbps up) te behouden tot het maandeinde door hiervoor op de betreffende link te klikken in de e-mail die u ontvangt. voor de transfer van de eerste extra 50 gb betaalt u 0,40 euro per begonnen gb aan overusage en voor de gb's daarboven betaalt u 1,00 euro per begonnen gb aan transfer.
alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% btw.

Aangezien FUP van toepassing is op mediumband, verwacht ik dat men hier zoiets vroeg of laat zullen aan doen, of het nu op individuele basis is of niet. 3 keer raden welke "individuelen" hier zullen komen ketteren als het zover komt...
Drewvt schreef:
TomG schreef:Dat zo'n provider op erg kleine schaal wel nog werkt, lijkt mij niet zo moeilijk te zijn. Maar Dommel is toch echt behoorlijke wat klanten aan het bijwinnen, dus het verbeterd er zeker niet mee in de toekomst als ze dit zomaar z'n weg laten gaan.


In elk systeem heb je nu eenmaal uitschieters. (Bij Belgacom heb je bvb. de mannen die met de "leechtruc" heel wat meer dan 10gb uit hun ADSL Go halen). Dit soort praktijken zitten duidelijk ingecalculeerd in elk systeem (d.w.z. het technologisch/administratief/financieel systeem van de provider) anders had het systeem allang zelf een effectief verweer geboden. Dat is niet meer dan logisch, want zoals je zelf aangaf: het is perfect mogelijk voor elk bedrijf om effectief paal en perk te stellen aan het echte "binnensleuren" van onnoemelijke hoeveelheden, en om de uitschieters te viseren, als ze dat zouden willen. Ze doen dit echter niet.

Ik denk dat Belgacom en Dommel vergelijken op het vlak van grootverbruikers appels met peren vergelijken is.
Hoeveel BGC klanten zouden er effectief gebruikmaken van de leechtruc? 0,01%? 0,05%?
Verruit de meeste gebruikers hebben hier nog nooit van gehoord (tenzij het Userbasers zijn ;)), laat staan dat ze het gebruiken (en als ze het al gebruiken, zij het onbewust door die laatste dag, dan zal het zeker geen grote hoeveelheid data zijn).
En hoe zou dat dan bij Dommel gesteld zijn, wat betreft misbruik mediumband?
Het Dommel-publiek zijn (potentiële) klanten die perfect weten wat ze wel en niet kunnen met hun product, wat er wel en niet inbegrepen zit.
Dus, terug percentages. 5%? 10%?

En zoals ik eerder zei, met een klein klantenbestand zal dat niet zoveel uitmaken. Maar als het aantal grootverbruikers recht evenredig of meer evenredig stijgt met het klantenaantal, kan dat wel eens een probleem worden.
Drewvt schreef:Speculaties dat door het gedrag van de uitschieters het systeem zelf op springen zou staan ("Dommel gaat over kop?") kunnen daarom moeilijk in de schoenen van een paar individuen geschoven worden alsof het om persoonlijke verantwoordelijkheid zou gaan. Het is niet aan ons als gebruikers om met het business plan van Dommel bezig te zijn, en je kan moeilijk hetzelfde vragen van die paar uitschieters, gewoon omdat je een persoonlijke hekel aan hun gedrag hebt. Dat is moraliseren zonder effectieve rechtvaardiging, en daar heb ikzelf een grondige hekel aan.

Het is inderdaad niet om de klant of eindgebruiker een provider's strategie te bepalen.
Ik hoop dan ook maar dat ze bij Dommel een goed idee hebben waarmee ze bezig zijn.
Op zich wil ik ook geen individuen opzich veroordelen, maar eerder de ganse kliek. Want afgaande uit het voorgaande kan het al niet anders dan dat de "misbruikers groep of individuelen" percentsgewijs een stuk hoger ligt dan bij BGC.
Drewvt schreef:Het Dommel systeem doet namelijk alsof de uitschieters niet bestaan (net als het Belgacom systeem doet trouwens) en ik zie geen overtuigende argumenten waarom wij - als gemiddelde gebruiker - de redenering van het systeem niet zouden delen.

50GB downloaden (200% het standaard volume) noem ik niet bepaald zomaar een uitschieter. In deze categorie zou ik eerder 10-20GB als uitschieter beschouwen. We hebben het dan niet over gebruikers die 200GB downloaden op dezelfde wijze.
Drewvt schreef:(En voor Dommel ben ikzelf echt wel een "normale" gebruiker, trouwens, want sinds de invoering van het upload-telt-niet-mee mechanisme heb ik nooit meer de kaap van 50gb kunnen halen. In de buurt geweest, maar nooit meer erover. Laat ons wel verstaan: indien mijn gebruik rond de 10 of 15 gb per maand had gelegen dan zou ik juist een abnormale gebruiker zijn. We moeten in alle opzichten met de juiste maten en gewichten werken.)

Persoonlijk vind ik 50GB ook al veel, en is de kans dat ik het opgebruik erg klein.
Zelfs over een jaar gezien zou ik zeker nog niet aan 600GB (12x50GB) komen.
Drewvt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 06 feb 2006, 19:53

Ik denk dat Belgacom en Dommel vergelijken op het vlak van grootverbruikers appels met peren vergelijken is.
Hoeveel BGC klanten zouden er effectief gebruikmaken van de leechtruc? 0,01%? 0,05%?
Verruit de meeste gebruikers hebben hier nog nooit van gehoord (tenzij het Userbasers zijn ;)), laat staan dat ze het gebruiken (en als ze het al gebruiken, zij het onbewust door die laatste dag, dan zal het zeker geen grote hoeveelheid data zijn

En hoe zou dat dan bij Dommel gesteld zijn, wat betreft misbruik mediumband?
Het Dommel-publiek zijn (potentiële) klanten die perfect weten wat ze wel en niet kunnen met hun product, wat er wel en niet inbegrepen zit.
Dus, terug percentages. 5%? 10%?


Zonder beschikbare cijfers kunnen we hier inderdaad geen grote uitspraken over doen. Ik denk dat we wel kunnen akkoord gaan dat de "uitschieters" nog steeds een minderheid zijn, gewoon omdat het over het algemeen redelijk lijkt.

En dat is nu juist mijn uitgangspunt in deze discussie: elk percentage dat aanvaardbaar is voor het systeem (dwz voor Dommel) is een algemeen aanvaardbaar percentage (of het nu gaat om 0,5% of 10% of zelfs 20%). M.a.w. we kunnen niet van misbruik spreken zolang de provider niet over misbruik spreekt. En dus kunnen we niemand viseren.

TomG schreef:Aangezien FUP van toepassing is op mediumband, verwacht ik dat men hier zoiets vroeg of laat zullen aan doen, of het nu op individuele basis is of niet. 3 keer raden welke "individuelen" hier zullen komen ketteren als het zover komt...


Ah, maar dat is wat anders: als het systeem op die manier zou beginnen reageren dan worden de criteria van het aanvaardbare verschoven. In dat geval zou ik volledig aan jouw kant staan en ook geërgerd zijn, wanneer geconfronteerd met het misbruik.

En zoals ik eerder zei, met een klein klantenbestand zal dat niet zoveel uitmaken. Maar als het aantal grootverbruikers recht evenredig of meer evenredig stijgt met het klantenaantal, kan dat wel eens een probleem worden.


Misschien, maar nogmaals, ik vind dat we dit soort beoordelingen niet in Dommels plaats kunnen doen.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”