2 internet connecties, 1 LAN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mounoi
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2006, 16:48

Hier zit ik even vast...

Buurman heeft internet via de kabel, ik via ADSL.
We hebben elk ons netwerkje van 2 computers achter een wireless router. Er zit een UTP kabel door de muur... :oops:

Hoe kan ik aan zijn gedeelde mappen en hij aan de mijne?

Kan dit eigenlijk wel?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

eerst je LAN op mekaar afstemmen zodat je mekaars computers kan zien, en dan per PC instellen welke internetgateway ze moeten gebruiken.

J.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

De simpelste oplossing en veiligste oplossing is 2 netwerkkaarten gebruiken. één voor je LAN en één voor je WAN. De twee LAN's verbindt je met elkaar.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

stel bij elk apart de mac adressen die toegelaten zijn zodat de juiste pc door de juiste router geconfigureerd wordt met dhcp. Hierdoor gaan ze via de juiste verbinding op internet.

Ik heb het zelf nog nooit uitgetest maar met de utp kabel kan je misschien beide routers met elkaar verbinden. Als de lokale netwerken dan in hetzelfde netwerk bereik zitten zal het wel lukken.

Laat jouw lokaal netwerk dan beginnen met bv 192.168.1.1 en de buur met 192.168.1.10

Zorg dan ook dat de signalen van je wireless niet in de weg zitten met die van je buurman.
Please help, looking for a way to get rich and fast
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zou makkelijk moeten zijn maar ik kan niet direct op iets komen. Ik denk als je een van de twee routers gebruikt het wat makkelijker gaat worden. Als je een bestand wil delen, moet je even een lease van hem nemen met de bijhorende wpa,wep key. Maar voor always connected te zijn weet ik geen oplossing.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Je kan het idd gemakkelijker maken door de utp kabel er van tussen te nemen maar dan moet je wel manueel switchen van wireless netwerk.
Please help, looking for a way to get rich and fast
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:Je kan het idd gemakkelijker maken door de utp kabel er van tussen te nemen maar dan moet je wel manueel switchen van wireless netwerk.


Je vorige voorstel was nochtans correct... gewoon de DHCP server uitzetten op beide routers, en de routers zelf in hetzelfde subnet zetten (bv. 192.168.1.1 en 192.168.1.2). Beide routers koppel je gewoon door een kabel van LAN naar LAN poort.

Op de PC's zal je dan zelf alle settings moeten doen, dus een IP adres, DNS servers en default gateway. Zo kan ieder zijn eigen default gateway kiezen, maw. hoe hij op internet gaat. Het enige probleem is dat je niet kan verhinderen dat je gebuur jou internet verbinding zou misbruiken.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

r2504 schreef:Op de PC's zal je dan zelf alle settings moeten doen, dus een IP adres, DNS servers en default gateway. Zo kan ieder zijn eigen default gateway kiezen, maw. hoe hij op internet gaat. Het enige probleem is dat je niet kan verhinderen dat je gebuur jou internet verbinding zou misbruiken.

Daarvoor had ik de suggestie van de mac adressen. Vermits alle pc's via wireless connecteren kan je via mac access list bepalen welke pc's via welke router connecteren en dus automatisch hun juiste gateway ingesteld krijgen voor internet, ip, dns, enz... Dan hoef je niks manueel te doen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

BungaMan schreef:
r2504 schreef:Op de PC's zal je dan zelf alle settings moeten doen, dus een IP adres, DNS servers en default gateway. Zo kan ieder zijn eigen default gateway kiezen, maw. hoe hij op internet gaat. Het enige probleem is dat je niet kan verhinderen dat je gebuur jou internet verbinding zou misbruiken.

Daarvoor had ik de suggestie van de mac adressen. Vermits alle pc's via wireless connecteren kan je via mac access list bepalen welke pc's via welke router connecteren en dus automatisch hun juiste gateway ingesteld krijgen voor internet, ip, dns, enz... Dan hoef je niks manueel te doen.


Dat kan niet, want je kan geen 2 DHCP servers op hetzelfde subnet zetten. Dat gaat altijd wel issues geven, ongeacht die MAC instellingen ...

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

X-2datop schreef:Dat kan niet, want je kan geen 2 DHCP servers op hetzelfde subnet zetten. Dat gaat altijd wel issues geven, ongeacht die MAC instellingen ...


Dat kan je perfect... twee of meerdere DHCP servers op hetzelfde subnet is geen probleem, je moet ze enkel een andere pool geven waaruit ze adressen geven (of beschikken over DHCP servers die dit van elkaar weten). Uiteindelijk krijg je toch maar van één server een adres, je hebt maw. een vorm van load balancing op je DHCP server.

Het probleem met dergelijke setup is dat je beide niet je internet gateway kan kiezen (zelfs niet met MAC filtering). Enig alternatief is dus de DHCP servers uitschakelen en het manueel doen (of een DHCP server welke je kan programmeren).

Nu als men beide een wireless LAN heeft, en ENKEL wireless clients gebruikt is het nog gemakkelijker, op die manier heb je namelijk twee aparte WLAN's, en maak je de keuze op basis van de SSID. Het enige wat je dan moet doen is met je gebuur een aparte pool binnen hetzelfde subnet voor beide afspreken (en kan je dus perfect beide DHCP actief laten).
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

kzal mijn eigen maar is quoten...

Laat jouw lokaal netwerk dan beginnen met bv 192.168.1.1 en de buur met 192.168.1.10


Mounoi had al gezegd dat ze elk maar 2 pc's hadden. Vermits de dhcp server altijd onderaan de getallen begint en niet random in heel de adres reeks was dit dus al voorzien met mijn suggestie :)

@r2504
Die dhcp servers op de routers geven standaard het ip van de router mee als gateway die dan alle verkeer bedoeld voor extern doorsluist naar de wan connectie. Je hoeft dus geen dhcp server manueel te configureren, op uitzondering van de range dan.
Please help, looking for a way to get rich and fast
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:Die dhcp servers op de routers geven standaard het ip van de router mee als gateway die dan alle verkeer bedoeld voor extern doorsluist naar de wan connectie. Je hoeft dus geen dhcp server manueel te configureren, op uitzondering van de range dan.


I know, maar dat lukt enkel als je enkel en alléén wireless clients hebt die dankzij de juiste SSID enkel "hun" DHCP server gebruiken. Bij wired clients zou dit niet lukken omdat jou client wel eens een adres van je buur z'n DHCP server zou kunnen krijgen.
mounoi
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2006, 16:48

Oei, als zelf experts het niet eens zijn...

Ja, elk 1 wireless en 1 wired computer hebben we.

Maar mijn huidig probleem is nu "basic". Ik heb aansluiting (pc+modem(alcatel speedtouch home)), maar als ik er de router (topcom wr754etc) tussen steek kan ik zelfs de modem niet meer pingen...Zal vanavond maar die Philips modem/router halen, zeker? Dan is er toch al 1 apparaat tussenuit.

Ikzelf dacht te beginnen met DHCP uit te zetten, en IP's in dezelfde range te geven om onze Lan in stand te houden. Maar dan...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mounoi schreef:Oei, als zelf experts het niet eens zijn... Ja, elk 1 wireless en 1 wired computer hebben we.


In grote lijnen zijn we het eens met elkaar hoor... hangt gewoon een beetje af van welke veronderstellingen je maakt. Nu dat echter duidelijk is dat je ook wired PC's hebt zal je beide je DHCP servers moeten uitschakelen (anders zal dit nooit werken).

mounoi schreef:maar als ik er de router (topcom wr754etc) tussen steek kan ik zelfs de modem niet meer pingen.


Hangt er allemaal een beetje vanaf hoe de verdere config is (bridged of niet).

mounoi schreef:Ikzelf dacht te beginnen met DHCP uit te zetten, en IP's in dezelfde range te geven om onze Lan in stand te houden. Maar dan...


Dit is de enige mogelijke oplossing indien je ook wired PC's hebt. Wat is je probleem met je "maar dan..." ?
mounoi
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2006, 16:48

Op dit moment staat m'n eigen Lan op poten met de nieuwe Philips modem/router. (DHCP uit)

Vanavond test ik met de UTP-kabel tussen mijn router en die van buurman.

Als ik jullie commentaar goed begrijp moet ik gewoon de juiste default gateway bij de juiste lan aanduiden zoals r2504 schreef:

Je vorige voorstel was nochtans correct... gewoon de DHCP server uitzetten op beide routers, en de routers zelf in hetzelfde subnet zetten (bv. 192.168.1.1 en 192.168.1.2). Beide routers koppel je gewoon door een kabel van LAN naar LAN poort.

Op de PC's zal je dan zelf alle settings moeten doen, dus een IP adres, DNS servers en default gateway. Zo kan ieder zijn eigen default gateway kiezen, maw. hoe hij op internet gaat. Het enige probleem is dat je niet kan verhinderen dat je gebuur jou internet verbinding zou misbruiken.


Alleszins bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mounoi schreef:Als ik jullie commentaar goed begrijp moet ik gewoon de juiste default gateway bij de juiste lan aanduiden zoals r2504 schreef:


Inderdaad, jij geeft als default gateway jou router op, je gebuur geeft zijn router op.
mounoi
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2006, 16:48

Ok, alles in orde, werkt als een trein.

Nog eens bedankt.
Funsize
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 jan 2007, 01:58

Goeiedag,
om niet direct een nieuwe thread te starten :)
euhm ik heb ongeveer dezelfde opstelling als de thread-starter,
maar de 2 gateways zijn van mezelf en ik zou eigenlijk simpel wille switchen tussen de 2, hiermee bedoel ik een vbs of bat scriptje dat i ksnel ff aanklik ofzo ipv dat ik telkens naar "netwerkverbindingen" moet gaan om handmatig men gateway en dns in testellen.
khoop dat iemand me kan helpen
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Funsize ik zit met dezelfde vraag ....

verander ook telkens van gateway en dns ..

Zou nog verder willen gaan maar gaat vermoedelijk ook niet lukken ..
Wil namelijk één zelfde pc bereiken van buitenaf via 2 verschillende adsl verbindingen , nu is het ofwel de ene of de andere .. ook al zitten beide routers in zelfde ip range , de gateway bepaald via welk netwerk ik naar buiten ga of inkomende connecties krijg ..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Funsize schreef:ik zou eigenlijk simpel wille switchen tussen de 2, hiermee bedoel ik een vbs of bat scriptje dat i ksnel ff aanklik ofzo ipv dat ik telkens naar "netwerkverbindingen" moet gaan om handmatig men gateway en dns in testellen.


Dit kan je via het "route" commando.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

@kitt
Als er van buiten uit een connectie gemaakt wordt dan moeten beide routers jouw pc kunnen vinden. Dat kan je oplossen door een static ip. Over de route moet je niets aantrekken. Als router1 iets doorstuurt naar jouw pc zal jouw pc daarop antwoorden naar router1 en hetzelfde geldt voor router2. Het is niet omdat je een default route hebt naar bv router2 dat connecties naar router1 gaan via router2. Dat zou het geval zijn als router1 en router2 op een ander subnet zitten bv router1 op 192.168.1.0 en router2 op 192.168.2.0.

@funsize
het enigste wat je moet doen is de default gateway aanpassen als je met een static ip werkt.

Type in cmd maar eens route. Dan krijg je de route tabel te zien. Kijk eens naar de help (route /?) en dan zie je hoe de route moet aangepast worden. Enkel default gateway moet ingesteld worden op het ip van router 1 of router 2. Het gebruikte commando steek je dan maar in een batch file en gereed.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Omg, zet er een switch tussen? 1 switch, 2 kabels. 25€ en tis gedaan, geen gezever met die routers. En die domme non-layer2 router/switches kunnen niet goed om met die pools op hetzelfde subnet. Ik heb op 99% van de gevallen altijd conflicten gehad.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:Over de route moet je niets aantrekken. Als router1 iets doorstuurt naar jouw pc zal jouw pc daarop antwoorden naar router1 en hetzelfde geldt voor router2.


Hangt er allemaal vanaf welk protocol je gebruikt, en of er dus opnieuw connecties worden geinitieerd vanaf je client. (bv. zoals FTP doet met een apart commando en data kanaal).

Ken schreef:En die domme non-layer2 router/switches kunnen niet goed om met die pools op hetzelfde subnet. Ik heb op 99% van de gevallen altijd conflicten gehad.


Wat heeft een domme non-layer2 router/switch nu te maken met het al of niet oplossen van conflicten doordat jij zo dom (onwetend) bent om op één netwerk twee DHCP servers te plaatsen met dezelfde pool ?
Funsize
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 jan 2007, 01:58

aha merci alleman voor de reply's :)
kende het "route" cmd niet :oops:
zat hier wat met ipconfig te kloten, had ondertusse ook al een andere manier gevonden, via het "netsh" cmd

*********************
rem Reset netwerk voor Telenet
netsh interface ip set address name = "LAN" source = static addr = 192.168.1.2 mask = 255.255.255.0
netsh interface ip set address name = "LAN" gateway = 192.168.1.1 gwmetric = 1
netsh interface ip set dns name = "LAN" source = static addr = 195.130.130.164
netsh interface ip add dns name = "LAN" addr = 195.130.130.4
ipconfig
pause

*******************

rem Reset netwerk voor Dommel
netsh interface ip set address name = "LAN" source = static addr = 192.168.1.2 mask = 255.255.255.0
netsh interface ip set address name = "LAN" gateway = 192.168.1.254 gwmetric = 1
netsh interface ip set dns name = "LAN" source = static addr = 193.109.184.72
netsh interface ip add dns name = "LAN" addr = 193.109.184.75
ipconfig
pause

**********


anyway thx :-D
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

BungaMan schreef:@kitt
Als er van buiten uit een connectie gemaakt wordt dan moeten beide routers jouw pc kunnen vinden. Dat kan je oplossen door een static ip. Over de route moet je niets aantrekken. Als router1 iets doorstuurt naar jouw pc zal jouw pc daarop antwoorden naar router1 en hetzelfde geldt voor router2. Het is niet omdat je een default route hebt naar bv router2 dat connecties naar router1 gaan via router2. Dat zou het geval zijn als router1 en router2 op een ander subnet zitten bv router1 op 192.168.1.0 en router2 op 192.168.2.0.

@funsize
het enigste wat je moet doen is de default gateway aanpassen als je met een static ip werkt.

Type in cmd maar eens route. Dan krijg je de route tabel te zien. Kijk eens naar de help (route /?) en dan zie je hoe de route moet aangepast worden. Enkel default gateway moet ingesteld worden op het ip van router 1 of router 2. Het gebruikte commando steek je dan maar in een batch file en gereed.


Ja maar het grote probleem is de gateway ..

Effe situatie schetsen ..

Scarlet ADSL router 192.168.123.254
Skynet ADSL Router 192.168.123.253

PC op 192.168.123.191 Static ip ..

Op mijn routers alle poorten die ik nodig heb naar 192.168.123.191 ..

Maar het grote probleem zit em als mijn pc iets moet terug sturen en hij staat ingesteld op de gateway van scarlet , dan kan ik er onmogelijk opgeaken via Skynet .. en vise versa ..

Voorbeeld voor FTP .. of Remote Desktop ..

In een windows omgeving bepaald de 1ste gateway welke internet verbinding gebruitk wordt om naar buiten te gaan ..
Betwijfel of hetgeen ik wil realiseer baar is ..
Laatst gewijzigd door Kitt op 21 jan 2007, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
BungaMan schreef:Over de route moet je niets aantrekken. Als router1 iets doorstuurt naar jouw pc zal jouw pc daarop antwoorden naar router1 en hetzelfde geldt voor router2.


Hangt er allemaal vanaf welk protocol je gebruikt, en of er dus opnieuw connecties worden geinitieerd vanaf je client. (bv. zoals FTP doet met een apart commando en data kanaal).
[quote]

Dat is exact mijn probleem .. maak ik connectie via de verbinding waarvan de gateway is ingesteld als 1ste gaat dit uiteraard prima .. maar via mij andere verbinding lukt dit dus niet .. omdat hij probeerd via de andere router naar buiten te geraken ( ander wan ip ) ..
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Haal een aangepaste router, of steek er een basis doosje tussen met linux of BSD? Steek drie/vier netwerkkaarten: 1ste --> Skynet, 2de --> Dommel, 3de --> switch/router, 4de eventueel 2de switch/router. Vervolgens packet filter op steken, en pakketten sturen naar gateway van keuze. Een aangepaste router bestaat ook overigens. Google maar eens op dual wan + linksys of zo.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Goendi schreef:Haal een aangepaste router, of steek er een basis doosje tussen met linux of BSD? Steek drie/vier netwerkkaarten: 1ste --> Skynet, 2de --> Dommel, 3de --> switch/router, 4de eventueel 2de switch/router. Vervolgens packet filter op steken, en pakketten sturen naar gateway van keuze. Een aangepaste router bestaat ook overigens. Google maar eens op dual wan + linksys of zo.


Is inderdaad een mogelijkheid die me bekend is , ik vrees ook dat het anders niet realiseerbar zal zijn .. ( 2 apparte adsl NAT Routers op één Lan en één windows based pc .. ) ..
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Eh say what? Ik denk dat je mijn tekst danig slecht samenvat...
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Kitt schreef:
r2504 schreef:
BungaMan schreef:Over de route moet je niets aantrekken. Als router1 iets doorstuurt naar jouw pc zal jouw pc daarop antwoorden naar router1 en hetzelfde geldt voor router2.


Hangt er allemaal vanaf welk protocol je gebruikt, en of er dus opnieuw connecties worden geinitieerd vanaf je client. (bv. zoals FTP doet met een apart commando en data kanaal).

Dat is exact mijn probleem .. maak ik connectie via de verbinding waarvan de gateway is ingesteld als 1ste gaat dit uiteraard prima .. maar via mij andere verbinding lukt dit dus niet .. omdat hij probeerd via de andere router naar buiten te geraken ( ander wan ip ) ..

gebruik dan passive ftp, stel je client in welke poorten mogen gebruikt worden, stel op je routers die poorten in om naar jouw pc te forwarden en hopla.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:
Ken schreef:En die domme non-layer2 router/switches kunnen niet goed om met die pools op hetzelfde subnet. Ik heb op 99% van de gevallen altijd conflicten gehad.
Wat heeft een domme non-layer2 router/switch nu te maken met het al of niet oplossen van conflicten doordat jij zo dom (onwetend) bent om op één netwerk twee DHCP servers te plaatsen met dezelfde pool ?
Dat zeg ik niet, ik geef nl. een antwoord op de post van BungaMan, zie quote:
BungaMan schreef:Laat jouw lokaal netwerk dan beginnen met bv 192.168.1.1 en de buur met 192.168.1.10

Ik breek enkel een router af, geen mens. Wat jij wel doet?!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Kan je niet gewoon 2 netwerkkaarten in de pc steken?

1 met default GW Telenet
1 met default GW Dommel

Mogen beide in dezelfde range zitten ... ik vraag me enkel af hoe je dan kan bepalen langs welke weg hij buiten gaat als je er gewoon op zit te surfen...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Simpel: ipfw of een andere packet filter.
Laatst gewijzigd door Goendi op 25 jan 2007, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Goendi schreef:Haal een aangepaste router, of steek er een basis doosje tussen met linux of BSD? Steek drie/vier netwerkkaarten: 1ste --> Skynet, 2de --> Dommel, 3de --> switch/router, 4de eventueel 2de switch/router. Vervolgens packet filter op steken, en pakketten sturen naar gateway van keuze. Een aangepaste router bestaat ook overigens. Google maar eens op dual wan + linksys of zo.


ge kunt ook trunk opzetten waar je 2 netwerk kaarten verandert in 1 met een vlan of zoiets 'k herinner me der ooit iets over gelezen te hebben

man 4 ng_one2many
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

ge kunt ook trunk opzetten waar je 2 netwerk kaarten verandert in 1 met een vlan of zoiets 'k herinner me der ooit iets over gelezen te hebben


Vind ik beetje veel gepruts ;) Netwerkkaartje kost 5€ of zo. Kunt er dan beter twee nemen, als er een het begeeft hebt ge zowiezo u andere nog... In dit geval zou je anders geen enkele internetverbinding meer hebben :) Overigens dan heb je nog het fysiek probleem om twee verschillende kabels op die doos te steken. Vlan allemaal schoon ja, maar één netwerkkaart & twee kabels gaat niet echt lukken zonder extra toebehoren :)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ehm ja, da stuk ken ik zonder tutorial. Zoals ik reeds zei, fysiek gaat dat niet lukken zonder extra toebehoren. Men spreekt daar van een ethernet hub, wat in feite hetzelfde is als meerdere netwerkkaarten.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

tja het is maar een optie .. ik vind het mooi uiteen gezet..
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Toegegeven, het is mooi uiteengezet. Heb hier thuis in feite exact hetzelfde staan, maar dan met 4 gbit netwerkkaarten, en ander materiaal. Nu zal het met die hub evengoed werken, maar met die netwerkkaarten kun je werken met interfaces en je vlans gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn :) De modems staan in bridge, waardoor ik met paar perl scriptjes die doos elk aspect van mijn verbinding kan laten controleren op dynamische wijze. Maw, het is zeker anders mogelijk zoals daar beschreven, maar het is niet ideaal.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”