bwah, blijf lang genoeg bij Tele2 en dat met dat optimisme brengen we ook nog wel in orde.
Neh, je hebt wel gelijk over dat optimisme. Als ik zelf niet dacht dat het in orde kon komen binnen een redelijke termijn, had ik de omschakeling naar pakweg dommel of EDP al 2 maanden geleden gemaakt.
Wat die afstand betreft voor ADSL2, op de EDP site heeft een tijdje een leiddraad hierover gestaan. Vind hem zo niet onmiddelijk terug, maar op het forum kom je die waardes nog wel tegen.
0,7 KM 24 Mbps
1,2 KM 22 Mbps
1,6 KM 20 Mbps
1,9 KM 18 Mbps
2,1 KM 16 Mbps
2,3 KM 14 Mbps
2,5 KM 12 Mbps
2,7 KM 10 Mbps
3,1 KM 8 Mbps
3,4 KM 6 Mbps
3,9 KM 4 Mbps
4,7 KM 2 Mbps
5,3 KM 1 Mbps
Maar dit zijn THEORETISCHE WAARDES. Als de lijn van slechte kwaliteit is, heb je NIKS aan die tabel, want dan gaat die vlieger niet op. Daarom is "afstand tot centrale" wel belangrijk, maar zeker niet alleszeggend. Ik ken persoonlijk iemand die volgens BGC op 7 km van de centrale zou moeten zitten. Hij heeft echter een attenuation van rond de 42, en haalt op zijn Skynet snelheden van rond de 300 Kbyte/sec (op een 3.3 linesync).
Wat die setting betreft, KPN Nederland gebruikt dezelfde 716WL modem, en vermeld de setting als mogelijke oorzaak voor snelheidsproblmen. Als een firma als KPN zegt "verander setting, heeft geen negatieve invloed" heb ik daar wel degelijk vertrouwen in. Het feit dat Tele2 met geen woord rept over deze setting is gewoon eens te meer een bewijs van gebrek aan productkennis. Niet meer en ook niet minder.
Afstand tot centrale : tja, probleem is dat de waardes die je van BGC soms terugkrijgt ook niet altijd even correct lijken te zijn, dus behandel ik zo ook met een zekere voorzichtigheid. Feit is, als je modem een attenuation van 58 laat zien, heb je een probleem, wat BGC ook zegt over de afstand tot de centrale. Wat het je wel geeft is een aanduiding waarmee je naar de operator kan stappen en zeggen : ik zit op X afstand, en krijg dit als resultaat, kan U aub die lijn eens onderzoeken, want ik zou een beter waarde moeten hebben als deze indien de gegevens juist zijn. En DAT kan in praktijk wel degelijk waardevolle info zijn. Er zitten hier enkele mensen die miserabele snelheden hebben, ondanks een afstand tot de centrale van minder als 2 km. Mijn afstand tot de centrale is niet plots veranderd, maar mijn snelheid viel in minder als 1 week tijd van 3500 kbps naar 82 kbps... en dat heeft niets met afstand tot centrale te maken.
Afstand tot centrale is inderdaad een factor, maar de overbelasting van het Tele2 netwerk (wat ze zelf toegeven) is een VEEL belangrijkere factor voor het grootste deel van de mensen die problemen hebben met Tele2. Tenminste, da's mijn ervaring.