plaatsen zonnepanelen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 17 keer
Hi
Is het zinvol voor een alleenstaande om zonnepanelen te leggen. Werk 40u ben weg van -+6:50 tot 16:20
Ga kijken voor een warmtepomp en als dit niet het geval is is het dan zin vol?
Is het zinvol voor een alleenstaande om zonnepanelen te leggen. Werk 40u ben weg van -+6:50 tot 16:20
Ga kijken voor een warmtepomp en als dit niet het geval is is het dan zin vol?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wat ook je gezinssituatie is, zonnepanelen hebben altijd zin als je capaciteit en verbruik op elkaar kan afstemmen en je zelfverbruik kan optimaliseren.
Maar met zo weinig info is daar weinig meer over te zeggen.
Oriëntatie van de panelen: in jouw geval zou zuidwest goed zijn.
Elektrische boiler die overdag kan opwarmen als een soort sanitaire batterij.
Verder: eerst isoleren voor je aan zp of wp denkt.
Maar met zo weinig info is daar weinig meer over te zeggen.
Oriëntatie van de panelen: in jouw geval zou zuidwest goed zijn.
Elektrische boiler die overdag kan opwarmen als een soort sanitaire batterij.
Verder: eerst isoleren voor je aan zp of wp denkt.
Laatst gewijzigd door R2D2 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier idem.
Heb zelfs 100% eigen gebruik dankzij 5kwh batterij.
Zonder rond de 30%
Een tip ken je verbruik op voorhand en denk na is een batterij wel nodig?
Je moet het er ook kunnen uithalen
Hier 4500watt piek effectief moet je x0,85 doen met verliezen en alles bij dus -> 3825 watt max maar in praktijk haal ik 4100watt max eruit op de ideale omstandigheden.
Was tevreden van Favorcool goede prijzen ( beste ) en kwaliteit.
Merk was growatt China Made maar via Duitsland import en gekeurd( fuv? Ofz blauwe keurmerk ) door hun normen best wel tevreden van tot hiertoe.
Alleenstaand zeker aanrader met batterij.
Tenzij je amper elek kosten heb denk heb je 50 of meer elek kost de moeite.
Heb zelfs 100% eigen gebruik dankzij 5kwh batterij.
Zonder rond de 30%
Een tip ken je verbruik op voorhand en denk na is een batterij wel nodig?
Je moet het er ook kunnen uithalen

Hier 4500watt piek effectief moet je x0,85 doen met verliezen en alles bij dus -> 3825 watt max maar in praktijk haal ik 4100watt max eruit op de ideale omstandigheden.
Was tevreden van Favorcool goede prijzen ( beste ) en kwaliteit.
Merk was growatt China Made maar via Duitsland import en gekeurd( fuv? Ofz blauwe keurmerk ) door hun normen best wel tevreden van tot hiertoe.
Alleenstaand zeker aanrader met batterij.
Tenzij je amper elek kosten heb denk heb je 50 of meer elek kost de moeite.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
Bedoel je 50€
De huurder betaalde maandelijks +- 150 € voor gasten elektriciteit
Ik ga pas alleen wonen in de komende maanden. Dus ken ik mijn verbruik nog niet.
Ga zolder buiten muren en plat dak en 4 nieuwe ramen steken
Heb nu een hoge d iets onder e
Favorcool kan goed zijn maar wel ver van gent bij problemen
De huurder betaalde maandelijks +- 150 € voor gasten elektriciteit
Ik ga pas alleen wonen in de komende maanden. Dus ken ik mijn verbruik nog niet.
Ga zolder buiten muren en plat dak en 4 nieuwe ramen steken
Heb nu een hoge d iets onder e
Favorcool kan goed zijn maar wel ver van gent bij problemen
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Goedkoop contract kan 60€/maand zijn.
Duur contract kan 100€/maand zijn.
Laag verbruik zal laag maandelijks zijn.
Hoog verbruik zal hoger maandelijks zijn.
Voorschotbedragen zegen niets. Verbruikscijfer op jaarbasis en zo kijken naar energiecontract.
Maar kdenk dat dit nog iets te weinig herhaalt hier is…
Duur contract kan 100€/maand zijn.
Laag verbruik zal laag maandelijks zijn.
Hoog verbruik zal hoger maandelijks zijn.
Voorschotbedragen zegen niets. Verbruikscijfer op jaarbasis en zo kijken naar energiecontract.
Maar kdenk dat dit nog iets te weinig herhaalt hier is…
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

- buthead
- Elite Poster
Als je pas alleen gaat wonen zou ik afwachten had verkeerd gelezen en dacht dat je er al woonde.
Wat ik wel aanraad koop een homewizard P1 dongle of iets dergelijk als je een digitale meter hebt dan kan je verbruik zien alsook je sluimverbruik.
Na half jaar ofz eventueel investeren maar dan komen de wintermaanden wat amper opbrengt ( voorspelling ).
Eventueel net voor de lente investering doen indien nodig , premies krijg je toch niet meer.
Let op de elek zij vanaf 2030 terugleververgoeding zullen we moeten betalen geen details hoe of wat
Wat ik wel aanraad koop een homewizard P1 dongle of iets dergelijk als je een digitale meter hebt dan kan je verbruik zien alsook je sluimverbruik.
Na half jaar ofz eventueel investeren maar dan komen de wintermaanden wat amper opbrengt ( voorspelling ).
Eventueel net voor de lente investering doen indien nodig , premies krijg je toch niet meer.
Let op de elek zij vanaf 2030 terugleververgoeding zullen we moeten betalen geen details hoe of wat
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
Welke zijn zo de betere firma’s/installateurs? Kies je beste voor een installateur die gans Vlaanderen bedient of eerder een lokaal bedrijf? Of gewoon kijken welke merken zij in hun portefeuille hebben? Wat zijn zo zeker de must ask vragen als je een offerte wenst voor zonnepanelen + laadpaal + batterij?
- buthead
- Elite Poster
Wat je vraagt is afhankelijk van wat je nodig hebt.
Als je nog geen auto hebt elek dan lijkt laadpaal overbodig die dingen verbeteren en vernieuwen gedurig. Als je pas binnen 5j gebruik maakt kan het goed niet compatibel zijn
Heb je bvb 1 fase of 3 fase van elek aansluiting?
Garanties -> daarom zou ik een grotere speler nemen geen lokale de kleine die alleen ZP doen gaan snel overkop als ze geen andere zaken hebben.
Als je nog geen auto hebt elek dan lijkt laadpaal overbodig die dingen verbeteren en vernieuwen gedurig. Als je pas binnen 5j gebruik maakt kan het goed niet compatibel zijn
Garanties -> daarom zou ik een grotere speler nemen geen lokale de kleine die alleen ZP doen gaan snel overkop als ze geen andere zaken hebben.
-
- Elite Poster
Waarom een P1 dongel kopen? Als ik bij fluvis ook mijn verbruik kan zien in Realtime of en zelf via mijnenergie.be
En wat is sluimer verbruik?
En wat voor firma kies je heb best voor zonnepanelen?
En wat is sluimer verbruik?
En wat voor firma kies je heb best voor zonnepanelen?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Waarom vragen stellen als je het antwoord al weet ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sluipverbruik
één die jij vertrouwt.
J.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sluipverbruik
één die jij vertrouwt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mijn Fluvius is niet in realtime
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Wat denk je zelf ?
Je weet nu wat sluimerverbruik is...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De P1 zit in je digitale meter en meet in real time alle verbruik.
Zet je alle toestellen en uit en het verbruik dat je dan nog steeds hebt is jou sluimerverbruik.
Toestel meet ook heel nauwkeurig, doe het licht aan en je zal je verbruik een seconde later zien stijgen in de app.
Alles en iedereen kan overkop gaan, dat hebben we niet in de hand.glda19 schreef: 1 maand geledenMaar een firma voor zonnepanelen die ik vertrouw kan toch ook over kop gaan niet?
En als we uit schrik de investering niet durven doen zal geen enkel bedrijf overleven.
Money makes the world go round..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Een P1 dongle ziet je verbruik niet en meet niets.glda19 schreef: 1 maand geleden Maar hoe kan een P1 je sluimer verbruik zien
Maar een firma voor zonnepanelen die ik vertrouw kan toch ook over kop gaan niet?
Je digitale meter meet iedere seconde je netafname en - indien PV - de teruglevering.
Maar die gegevens worden slechts periodiek vanuit de DM doorgegeven naar jouw "Mijn Fluvius" die op haar beurt, indien je toestemming gaf, dat doorgeeft naar een derde partij (zoals je energieleverancier). Het resultaat zie je dan pas een dag later. Indien je in Mijn Fluvius de kwartierwaarden hebt ingesteld zie je daar dan het gemiddelde dat per kwartier van het net werd afgenomen (of teruggeleverd indien PV of batterij).
Een P1 dongle is een wifi zendertje dat je in de P1 poort van je DM plugt en dan koppelt aan een app.
Dat geeft dan draadloos de metingen van de DM door aan een gekoppelde app zodat je in real time de netafname en eventueel de netinjectie kan opvolgen.
Heb je nog geen PV dan is de getoonde netafname het real time verbruik van de som van al je verbruikers. Dat komt dan overeen met het verbruik.
Heb je al PV dan zie je alleen het verschil tussen afname en injectie en niet meer je verbruik. Of je moest de omvormer van je PV ook koppelen aan de app. Dan zie je afname, injectie en verbruik (het verschil tussen de twee) wel maar dat is voor jou al een volgende stap.
Ieder verbruikersprofiel is anders. Of iets zin heeft of niet zal je dus zelf moeten bepalen aan de hand van eigen metingen en het resultaat evalueren over minstens de meting over vier seizoenen.
Het zou ook helpen wanneer je de antwoorden op al je eerdere vragen opschrijft en - voor je een volgende vraag stelt - even terug herleest. Dat voorkomt dat je telkens dezelfde vragen blijft stellen en onmiddellijk daarna de antwoorden al vergeten bent.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
De EV auto is er al (de 2de EV al) (had al begin 2019 al een laadpaal laten zetten, maar binnenkort kunnen er zonnepanelen op het plat dak en veronderstel ik dat een batterij dan ook zinvol is.buthead schreef: 1 maand geleden Wat je vraagt is afhankelijk van wat je nodig hebt.
-
- Elite Poster
De firma die mijn voor de warmte pomp een offerte heeft gemaakt maakte ook een voor zonnepanelen.
Ik ga nu op het adres als alleenstaande wonen en hij zei dat 8 zonnepanelen met 440 wp voldoende zijn met een omvormer van 3kw
Maar wat als ik iemand leer kennen. Dan gaat het verbruik toch naar omhoog niet? Ik stelde de vraag aan de firma. En die stelde voor om een 5 kw omvormer te zetten zodat ik later er nog zonnepanelen kan bijleggen. Is dit zinvol om te investeren in een zwaardere omvormer stel dat ik alleen staande blijf?
Ik ga nu op het adres als alleenstaande wonen en hij zei dat 8 zonnepanelen met 440 wp voldoende zijn met een omvormer van 3kw
Maar wat als ik iemand leer kennen. Dan gaat het verbruik toch naar omhoog niet? Ik stelde de vraag aan de firma. En die stelde voor om een 5 kw omvormer te zetten zodat ik later er nog zonnepanelen kan bijleggen. Is dit zinvol om te investeren in een zwaardere omvormer stel dat ik alleen staande blijf?
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik zou wachten en een jaartje meten, zonnepanelen zijn volgens mij enkel interessant als je zelf op dat moment kan verbruiken. Ik dacht ook dat ik veel meer zou kunnen zelf verbruiken met de aanschaf van de EV, maar in realiteit is die meestal pas na 16u terug thuis(afschaffen thuiswerk) .
Laatst gewijzigd door Block 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
Gewoon door iemand te leren kennen gaat je elektrisch verbruik niet omhoog.
Wat als je intrekt bij diegene die je leerde kennen? Dan zal het verbruik in jouw woning waarschijnlijk dalen.
Wanneer je echter alleen blijft staan zal het verbruik van je warmtepomp weer stijgen. Maar daar gaan je zonnepanelen niet veel aan kunnen verhelpen.
In jouw geval zou ik gewoon geen warmtepomp plaatsen en geen PV installatie en je eigen woning verhuren.
Wanneer je dan iemand leert kennen kan je daar intrekken.
Wat als je intrekt bij diegene die je leerde kennen? Dan zal het verbruik in jouw woning waarschijnlijk dalen.
Wanneer je echter alleen blijft staan zal het verbruik van je warmtepomp weer stijgen. Maar daar gaan je zonnepanelen niet veel aan kunnen verhelpen.
In jouw geval zou ik gewoon geen warmtepomp plaatsen en geen PV installatie en je eigen woning verhuren.
Wanneer je dan iemand leert kennen kan je daar intrekken.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik ga er wel nu normaal alleen wonen? Dus snap ik bovenstaande zin niet
Ik ga er wel nu normaal alleen wonen? Dus snap ik bovenstaande zin niet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Als het prijsverschil niet te groot is zou ik inderdaad voor de 5kW omvormer gaan. Moest je in toekomst een EV halen kan je inderdaad panelen laten bijleggen zonder herkeuring of wijzigen omvormer.glda19 schreef: 1 maand geleden De firma die mijn voor de warmte pomp een offerte heeft gemaakt maakte ook een voor zonnepanelen.
-
- Elite Poster
Net zoals in iedere andere woning: aan een stopcontact of aan een laadpaal op een vaste kring.
Of dat voor jou een mogelijkheid is hangt van de ligging van de specifieke rijwoning af.
Er zijn ook rijwoningen met een voortuintje waar je een eigen voertuig kan/mag stallen of die grenzen aan een straat met parkeermogelijkheid voor de deur.
Is dat bij jouw rijwoning niet het geval zal je een andere keuze moeten maken. Bv. parkeren aan een openbare laadpaal en daar gaan laden. Dan maakt het type woning geen bal uit.
Gaat het alleen over PV om de woning en aanhorigheden van energie te voorzien door bv. PV plaatsen volgens je eigen percentage direct verbruik. Is dat laatste laag en heb je een DM en geen (plaats/budget) voor een thuisaccu om de totale opwek op te vangen heeft het ook geen zin om te gaan overdimensioneren in kW noch kWp.
Wat is je dagdagelijkse energiebehoefte?
Hoeveel kWp kan je maximaal plaatsen op het dak?
Wat is de oriëntatie en hellingsgraad, de dagelijkse kWh productie over vier seizoenen en wat is dagelijks je percentage direct verbruik?
Wat is de meerprijs voor een overgedimensioneerde omvormer en de meerprijs voor een hybride omvormer (indien plaats/toekomstig budget voor een thuisaccu)?
Wat verbruikt de warmtepomp tijdens het stookseizoen, kan meer PV in de winter bovenop het dagdagelijkse verbruik dat meerverbruik afdoende coveren?
.... ?
Meten is weten en via weten kan je terdege rekenen ipv een slag in de lucht te slaan en te moeten afgaan op "advies" van externen die nog nooit je woning gezien hebben, de uitslag van je warmteverliesberekening niet kennen en naar de details van je dak en mogelijkheden het raden hebben.
Nog een tip, lees in het vervolg de antwoorden op al je vragen en memoriseer deze of schrijf ze op en onthoudt wat je gelezen hebt of waar je de antwoorden hebt opgeslagen. Dat voorkomt blijven ronddraaien in een kringetje waar je blijkbaar zelf niet meer uitgeraakt.
Of dat voor jou een mogelijkheid is hangt van de ligging van de specifieke rijwoning af.
Er zijn ook rijwoningen met een voortuintje waar je een eigen voertuig kan/mag stallen of die grenzen aan een straat met parkeermogelijkheid voor de deur.
Is dat bij jouw rijwoning niet het geval zal je een andere keuze moeten maken. Bv. parkeren aan een openbare laadpaal en daar gaan laden. Dan maakt het type woning geen bal uit.
Gaat het alleen over PV om de woning en aanhorigheden van energie te voorzien door bv. PV plaatsen volgens je eigen percentage direct verbruik. Is dat laatste laag en heb je een DM en geen (plaats/budget) voor een thuisaccu om de totale opwek op te vangen heeft het ook geen zin om te gaan overdimensioneren in kW noch kWp.
Wat is je dagdagelijkse energiebehoefte?
Hoeveel kWp kan je maximaal plaatsen op het dak?
Wat is de oriëntatie en hellingsgraad, de dagelijkse kWh productie over vier seizoenen en wat is dagelijks je percentage direct verbruik?
Wat is de meerprijs voor een overgedimensioneerde omvormer en de meerprijs voor een hybride omvormer (indien plaats/toekomstig budget voor een thuisaccu)?
Wat verbruikt de warmtepomp tijdens het stookseizoen, kan meer PV in de winter bovenop het dagdagelijkse verbruik dat meerverbruik afdoende coveren?
.... ?
Meten is weten en via weten kan je terdege rekenen ipv een slag in de lucht te slaan en te moeten afgaan op "advies" van externen die nog nooit je woning gezien hebben, de uitslag van je warmteverliesberekening niet kennen en naar de details van je dak en mogelijkheden het raden hebben.
Nog een tip, lees in het vervolg de antwoorden op al je vragen en memoriseer deze of schrijf ze op en onthoudt wat je gelezen hebt of waar je de antwoorden hebt opgeslagen. Dat voorkomt blijven ronddraaien in een kringetje waar je blijkbaar zelf niet meer uitgeraakt.
Laatst gewijzigd door ivob 4 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De omvormer zal geen invloed hebben op het feit of je blijft staan of beweegt. Niemand zal in de praktijk lang blijven staan, alleen of met iemand anders, want dat is bijzonder slecht voor de spieren. Blijven bewegen dus!glda19 schreef: 1 maand geledenIs dit zinvol om te investeren in een zwaardere omvormer stel dat ik alleen staande blijf?

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Als je alleen bent is het makkelijker je eigen gebruik te maximaliseren. Op gezinsleden heb je minder invloed dan op jezelf 
Als je heel de dag weg bent en het is vooral voor je standby verbruik kun je ook een plugin setje overwegen.

Als je heel de dag weg bent en het is vooral voor je standby verbruik kun je ook een plugin setje overwegen.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat klopt niet helemaal want met hoe meer mensen je bent, hoe meer periodes je kan beïnvloeden. Als je niet thuis bent is er weinig te maximaliseren.
Uiteraard is het zaak om iedereen het belang van maximalisatie te doen beseffen. Ik verwacht dat producenten van toestellen ook meer hierop gaan inspelen door meer programmering of reactie op evoluties van weer/temp/verbruik in te bouwen waardoor je er zelf minder voor moet doen.
Uiteraard is het zaak om iedereen het belang van maximalisatie te doen beseffen. Ik verwacht dat producenten van toestellen ook meer hierop gaan inspelen door meer programmering of reactie op evoluties van weer/temp/verbruik in te bouwen waardoor je er zelf minder voor moet doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Dat hangt gewoon van je partnerkeuze af.marzman schreef: 4 weken geleden Als je alleen bent is het makkelijker je eigen gebruik te maximaliseren. Op gezinsleden heb je minder invloed dan op jezelf![]()
In het vrije westen is dat voor de grote meerderheid gelukkig nog altijd een vrije keuze en ben je vrij te kiezen voor een partner die compatibel is met jouw voorkeuren en wensen.
Zoals eerder aangehaald kunnen meerdere gezinsleden het gebruik energie uit PV maximaliseren.
Ben je alleen en wens je hetzelfde resultaat ben je als partner al meer aangewezen op een thuisbatterij maar dat was, tot nu toe, niet het uitgangspunt van TS. Dat ging alleen over PV, warmtepomp en de gevolgen van al dan niet alleen te wonen in de woning. En dat laatste is een uitgangspunt waar hij of zij blijkbaar zelf nog niet uit geraakt is.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Gewoon een deftige batterij plaatsen en je moet niks meer maximaliseren, opvolgen, of meerkost/betalende “slimme” functies aan je toestellen toevoegen.Dizzy schreef: 4 weken geleden Als je niet thuis bent is er weinig te maximaliseren.
…
Ik verwacht dat producenten van toestellen ook meer hierop gaan inspelen door meer programmering of reactie op evoluties van weer/temp/verbruik in te bouwen waardoor je er zelf minder voor moet doen.
Een uitgestelde start die op alle recente toestellen te vinden is voldoet prima…
- buthead
- Elite Poster
Heb nu al even ZP en batterij
Heb altijd 100% verbruik van eigen opbrengst.
Batterij 5Kwh is ideaal alleen of max met 2.
Ik trek deze meestal 40-60 leeg.
Maar met 2 zou ik min 10Kwh aanraden
Kleine voetnoot ik spreek alleen lente-zomer.
Winter nog geen idee
Winter nog geen idee
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Voor wie er wat aan heeft: grafieken op dagbasis van afgelopen jaar van
-6kwp (2,8 oost + 3,2 west, 30° helling)
-10kwh batterij
------ In mijn geval had een 5kwh batterij momenteel ook volstaan.
Prijsverschik met de 10kwh was echter te klein (btw foutje, premie destijds,vaste installatiekost)
Alle nodige gegevens staan erop om te interpreteren en te vergelijken met jou thuissituatie
-------
ps: per maand ziet exact diezelfde data er veel minder leuk/leerrijk uit
-6kwp (2,8 oost + 3,2 west, 30° helling)
-10kwh batterij
------ In mijn geval had een 5kwh batterij momenteel ook volstaan.
Prijsverschik met de 10kwh was echter te klein (btw foutje, premie destijds,vaste installatiekost)
Alle nodige gegevens staan erop om te interpreteren en te vergelijken met jou thuissituatie

-------
ps: per maand ziet exact diezelfde data er veel minder leuk/leerrijk uit
-
- Elite Poster
Wanneer je in de lente en zomer dagelijks al 100% van je eigen productie kan verbruiken wacht je in de winter waarschijnlijk een teleurstelling. Je zal in de winter dan 100% van je productie kunnen verbruiken maar je zelfvoorziening zal in elkaar zakken als een pudding.buthead schreef: 4 weken geleden Heb nu al even ZP en batterij
Winter nog geen idee
Zelfs met het geconditioneerd thuisladen van een BEV op PV productie en een thuisaccu van 15 kWh slaag ik er in de zomer dagelijks niet in om 100% van de productie te verbruiken. Wanneer ik lente-zomer gemiddeld aan 65% kom zal het al veel zijn.
Of bedoel je dat je verbruik voor 100% uit eigen productie komt, m.a.w. in de lente-zomer is je zelfvoorzienigheidsgraad 100%?
Laatst gewijzigd door ivob 4 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ja hier in de wintermaanden (nov t/m feb) meer dan 2/3 van mijn jaarverbruik door weinig zon en warmtepomp. Als er een batterij bij komt zal dit bijna zowat het volledige jaarverbruik zijn op die 4 maanden 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 6 keer
thx

=> is gratsi tot 5 meters
=> wil je meer meters en data per 5 min (of kwartier)? premium abbo nodig via bvb ecopower
------------
Alles is er bij mij auto aan gekoppeld:
-fluvius gas/elec/water
-een p1 meter gas/elec/water (snellere data + meer details + ook vermogen)
-huawei omvormer (opbrengst en batterij)
-historische data ook ingevoerd manueel van voor de DM enzoverder
----------
Wel beetje werk aan om het te bouwen zoals je het zelf wilt.
Maar zeer leerrijk omdat je daarna makkelijk kan spelen met alle parameters
- buthead
- Elite Poster
Bedankt om te delen.
Ivm verbruik bedoel ik dat ik puur energie van ZP en batterij gebruik en geen van het net haal.
Natuurlijk zijn goede dagen weken geweest al sinds de installatie.
10 panelen is ideaal voor die 5Kwh batterij.
Ja winter zal zwaar tegenvallen vrees ik.
Nu zie je bij weinig licht heel weinig opbrengst ondanks het meer lichtpanelen zijn.
Ga komend weekend eens kijken naar die grafieken want je hebt er zo enkele.
Ivm verbruik bedoel ik dat ik puur energie van ZP en batterij gebruik en geen van het net haal.
Natuurlijk zijn goede dagen weken geweest al sinds de installatie.
10 panelen is ideaal voor die 5Kwh batterij.
Ja winter zal zwaar tegenvallen vrees ik.
Nu zie je bij weinig licht heel weinig opbrengst ondanks het meer lichtpanelen zijn.
Ga komend weekend eens kijken naar die grafieken want je hebt er zo enkele.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Totale overkill in de zomer (en nu reeds), totaal ontoereikend in de wintermaanden... en nee, daar is geen oplossing voor (tenzij je een windmolen kan zetten).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
En een windmolen is prive niet rendabel wegens te veel onderhoud op bewegende delen en te klein of te duur.
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Dat hangt af van je verbruik: met een EV is 5kWp niet echt overkill te noemen.
Panelen zijn zeer goedkoop geworden 5kWp kost minder dan €1.000 aan panelen en installatiemateriaal.
Beste advies is je dak ineens boemvol leggen met hoogrendement panelen van 450 of zelfs nog meer kWp
De kost om "achteraf" de panelen te herorganiseren er nog wat bij te leggen haal je er nooit meer uit.
Who cares dat je op zonnige dagen veel te veel stroom hebt?