Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die subsidie heb je gemist enkele jaren geleden :) toen wou niemand een batterij (of een DM Godbetert)

Zijn die on balans oplossingen niet gewoon de flexio's enz ?

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

En de Tibbers, Zonneplan, Frank Energie,...... van deze wereld.

In Nederland loopt dat Nl geruime tijd.
Daar zijn ze het systeem al terug aan het herdenken omdat op bepaalde ogenblikken het, louter geldgedreven, contra productief gaat werken op de balans van het net.

De grootste winsten gaan dan uiteraard naar deze "tussenpersonen" en niet naar de eindgebruiker.
Die mag zijn centen eerst in de aankoop van de batterij steken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Hoe zit dat in NL eigenlijk met de netkosten, zoals wij dat hier kennen? Ik volg ook de NL markt via YT en ik hoor dat je daar aansturingen kan hebben om de batterij op te laden bij goedkope of negatieve stroom en ze terug te verkopen bij hoge terugleveringsprijzen. Dus zelfs zonder toedoen van de ZP.

Dit systeem lijkt me in Vlaanderen sowieso nooit rendabel, gezien de netkosten blijven doorlopen bij afname (ook bij negatieve prijzen). En laat nu net de netkosten (+ taksen) de grootste kostenbepalende factor bij elektriciteit zijn in Vlaanderen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 1 maand geleden Je moet toch al een flinke thuisbatterij (of een kleine PV installatie) hebben staan om de zon van de voorbije week op te vangen.
Sinds maart is er nog geen enkele zonnestraal ontsnapt naar het net. Alles mooi de EV in.
Tegen volgende week maandag of dinsdag zal de EV en ook de thuisbatterij inderdaad overlopen… je kan niet blijven 50kwh per dag wegwerken… de EV staat al in “zware voet sport” stand :lol:
trop is teveel :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hier (buiten de 10W gridsetpoint) ook niet.
Vandaag was sinds 1/1/2025 het eerste "omslagpunt".

Extra verwarmen via warmtepompen ook geen optie meer want al weken rechtstreeks opwarmen via de zon.
En de buitenscreens voldoen bij de koude buitenwind nog steeds om ook niet te moeten koelen via de WP (en dat zou ook nauwelijks verschil maken want verbruikt relatief weinig).

En om nu 's nachts extra km met de EV te gaan afmalen pas ik toch.
De "sportstand" ook even uitgeprobeerd maar dat helpt ook al niet. Binnen de luttele seconden zit je dan al aan de grens van het toelaatbare. Dat feestje is dus ook al vlug over. Bij deze buitentemperaturen, en dat gaat de volgende dagen er niet beter op worden, is het verbruik van de EV sowieso al schrikbarend laag.

Het zal dan tot het einde van de week de "my2cent" optie worden.
Het is te merken dat er in vergelijking tot voorgaande jaren een kwart meer PV productie was.

Productie laten terugregelen op verbruik is ook nog steeds geen optie want dan snij je weer in de GSC-rechten.

Het leven is een voortdurende strijd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 1 maand geleden dan snij je weer in de GSC-rechten
Die krijg je toch zomaar, gratis en voor niks, mag het niet wat minder zijn :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, die krijg je niet zomaar.
Je moet er iedere keer een MWh voor produceren.
En investeren in PV toen de meerderheid dat nog een belachelijk idee zonder toekomst vond.
Idem voor het investeren in een thuisaccu.
Wie eerst is krijgt lekkers, wie laatst komt.......
Sol Invictus!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik gebruik (voorlopig) nog steeds het net als grote batterij. :bdaysmile:
Installatie van 2012 van €9.000, nog net GSC, waarmee ik nu al 13 jaar bijna niks betaal aan elektriciteit (na aftrek GSC). En gas of hout stoken heb ik niet.

Als de digitale meter er komt, eerst beginnen met een P1 metertje om meer inzicht te krijgen in mijn verbruik. En dan misschien een batterij overwegen, kan ook plug and play zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan en mag.
Iedere situatie is anders maar zelf vind ik de "virtuele netbatterij" een redelijk dure aangelegenheid.
Je betaal immers minstens jaarlijks een forfaitair prosumententarief om van deze "gunst" te mogen genieten. :-)
In de jaren van hoge terugleververgoeding aan het net kreeg je - in voorkomend geval - ook nul vergoeding voor iedere geproduceerde kWh die je zelf niet nuttig kon verbruiken.
Wie bovenop eigen productie nog van het net moest bij inkopen betaalt ook een hoger nettarief voor iedere afgenomen kWh. Afhankelijk van je netleverancier loop je ook nog eens het risico om een forfaitair onbalanstarief aangesmeerd te krijgen.

Zelf - andere situatie - heb ik al jaren geleden vrijwillig de analoge meter vervangen door een combinatie van thuisaccu en digitale meter (en daar zelfs een dubbele premie voor ontvangen) en betaal ik netto eveneens niets voor aansluiting op het net (de minmale vaste kosten voor netaansluiting worden betaald met de terugleververgoedingen).
De GSC ontvangsten moeten het prosumententarief niet betalen dus zijn gewoon extra bovenop gratis netgebruik.

Zelf initiatief nemen kan soms lonender zijn dan afwachten tot anderen voor je beslissen.
Inzicht verwerven in het eigen verbruik is dan ook al jaren achter de rug waardoor er keer op keer weloverwogen beslissingen genomen kunnen worden om het systeem telkens flexibel naar eigen voordeel om te buigen.
De GSC's van 2011 zijn ook nog iets lekkerder dan deze van 2012. :-D
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Provider

We onthouden weer maar eens: ze hebben geen idee en de regels kunnen elke dag veranderen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het aanmelden is enkel voor een analoge meter.
Kan je beter wachten op de digitale en dan pas het systeem leggen: dan moet je niet aanmelden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Die 800W voor batterijen, is dat alleen het ontladen? Ook nog geen duidelijkheid over gezien.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lijkt mij dat ze niets te zeggen hebben over laden. Uw elektrische bijverwarming kan namelijk ook 2500W trekken uit de stekker. Uit veilighidsperspectief is het onladen het gevaarlijkste als je op dezelfde kring meerdere grote verbruikers zou hebben. Nu vraag dit niet aan een politieker, want denk dat die amper weten waar ze over spreken :lol:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

En waarom niet 1 loutere p&p accu per fase, die kan het net ontlasten

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

duizend
Elite Poster
Elite Poster

Omdat je dan 2,4 kW vermogen hebt ipv 800W

Waarom zou je een driefasige omvormer van 2,4 kW dan wel moeten keuren en aanmelden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En omdat de hoofdgebruikers van plugin balkonpanelen en thuisbatterij waarschijnlijk ook veelal appartementen of huurwoningen zijn die zowat allemaal monofase zijn.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

En omdat veel gebruikers geen aparte kring hiervoor mogen, zullen of kunnen aanleggen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voordeel is dat ik voor mijn plug-in thuisbatterij nu ook geen aparte kring hoef te voorzien 8)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb nog een wachtbuis liggen waar een kabel door kan in 't geval. Beetje plaats maken in de zekeringskast om een 2P automaat bij te steken want die zit zo goed al vol.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Spijtig genoeg valt een automaat bijsteken bij grote uitbreiding en vereist een keuring om officieel in orde te zijn. Een stopcontact op bestaande kring bijplaatsen is dan weer een kleine aanpassing en dient enkel genoteerd te worden.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat ben ik mij van bewust ...
O wacht, ik heb nog een ongebruikte kring 20A zitten voor droogkast die wij hoogstwaarschijnlijk toch niet zullen aanschaffen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja de wetgeving is wat absurd op dat vlak. Je kan trouwens 'versterkte stopcontacten' kopen voor EV mode 2 laden die geschikt zijn voor 14A continue laden. Lijkt mij in geval van een thuisbatterij die gaat laden aan 2500W geen overbodige luxe (zodat het stopcontact niet gaat smelten). Want de draad afknippen en rechtstreeks met de zekering verbinden is dan weer onduidelijk dat het mag (gezien dan geen plug&play apparaat meer is en vast onderdeel van de woning wordt).
CCfan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Dag iedereen,

Wij hebben zojuist een nieuwbouw woonst gekocht met zonnepanelen maar zonder batterij. Omdat ik denk dat we wel wat winst kunnen slaan uit dynamisch tarief i.c.m. batterij, bedrijfs EV (thuislaadverbruik van rond 5000 kWh), slimme laadpaal en warmtepomp, ben ik ook op onderzoek gegaan zoals de meeste hier.
We gaan vermoedelijk voor een pylontech of dyness batterij gaan, maar de omvormer is voor mij nog een wat moeilijkere keuze.
Onze standaard Zonne omvormer zal vervangen moeten worden. Een retrofit lijkt me geen goede keuze gezien beperkt vermogen. Ik zoek dus een goede hybride omvormer. Welke hebben jullie geïnstalleerd en hoe zijn de ervaringen? Ik zie vaak Solis en die van Victron passeren (maar die laatste lijkt me technisch iets complexer ook voor de gemiddelde installateur).
Wij hebben nu 6kWp aan zonnepanelen met O-NO, W-ZW ligging (50/50) ongeveer. Zouden jullie overdimensioneren en een omvormer van 8-10kVA nemen? Om zo wat toekomstgericht te zijn? Het nadeel is dat ik momenteel nog geen inzicht heb in de stroomproductie.
We zouden dan waarschijnlijk een EMS a la FlexiO nemen om alles te sturen.

Bedankt voor jullie advies en ervaring te delen!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een retrofit heeft hogere omzettingsverliezen maar is toch niet beperkt in vermogen?
De meest gangbare gehomologeerde Victron omvormers zijn trouwens retrofit.
Sol Invictus!
CCfan
Plus Member
Plus Member

Ik was vooral aan het kijken naar de 3kW Solis retrofit die bvb door de groepsaankoop W-Vl wordt aangeboden. Dat leek me wat beperkt voor de huidige situatie en ook naar uitbreiding in de toekomst toe (los van de extra verliezen). Maar mogelijks heb ik dat verkeerd op?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je bent toch niet verplicht het te houden bij een omvormer aangeboden via een groepsaankoop?
Je zal zelf je besluiten moeten trekken.
Persoonlijk zou ik voor de technisch beste oplossing gaan (dus Victron en niet het budgetmerk Solis) en 5 kVA per fase. Je plaatst zo'n installatie toch voor de langere termijn en niet om over een paar jaar weer te veranderen?
Maar dat is gewoon mijn mening en daar moet je geen rekening mee houden.

Indien budget de prioriteit is plaats je beter geen thuisaccu.

Zelf gebruik ik de combinatie van 5.6 kWp panelen met een Fronius 5KVA AC omvormer en twee Victron 5KVA/70A/48V inverter/laders gekoppeld aan een 15 (stationair) + 74 kWh (mobiel) accu.
De verliezen neem ik er gewoon bij want ik produceer (incl. verliezen) ongeveer evenveel als ik verbruik (gemiddeld 5000 kWh per jaar) en overproductie richting net sturen levert toch niets meer op.
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik zou waarschijnlijk ook terug voor Victron gaan. Helaas hebben ze nog steeds geen 3 fase in one oplossing van 10kVA. Als je een 5kVA omvormer per fase doet, kan je er maar twee doen (en dat is niet eenvoudig, als het al mogelijk is en ook niet praktisch), als je onder de 10kVA limiet wil blijven. 3x3kVA omvormers is dan weer net wat te weinig en omslachtig imo.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De limiet voor 3f is geen 10 maar 25 kVA.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Wow, heb je daar een linkje van? Voor thuisbatterij?
Even opgezocht en inderdaad, op de website van Fluvius staat nu 25kVA. Wanneer is dat veranderd, was toch echt wel 10kVA voor kort ? :S Zonder bijkomende rompslomp of risico's?
Ik denk dat ik mijn extra batterij capaciteit en twee 5kVA modules dan maar eens ga bestellen :lol:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nukem, nadeel van boven de 10kva: btw nummer nodig. En niet meer welkom bij alle leveranciers. Tenzij het nog anders is want de regels van de fiscus zijn dus niet in sync met die van fluvius en/of synergrid
NuKeM
Administrator
Administrator

Dat is idd voor een zonnepaneel omvormer zo. Maar het is me nu niet heel duidelijk of dat ook voor batterij-omvormers geldt.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens de wayback machine
10kVA, op 6/12/2023
https://web.archive.org/web/20231206215 ... -aanvragen

25kVA, op 16/4/2024
https://web.archive.org/web/20240416145 ... -aanvragen

Dus ergens tussen die 2 data, ervan uitgaande dat je het over die pagina hebt (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

liegebeestig schreef: 1 maand geleden Nukem, nadeel van boven de 10kva: btw nummer nodig. En niet meer welkom bij alle leveranciers. Tenzij het nog anders is want de regels van de fiscus zijn dus niet in sync met die van fluvius en/of synergrid
Ik vecht met dat probleem ook, heb een btw nummer voor eenmanszaak dus vrijstelling zit er niet in.

En victron is mooi maar 3 x 3kva model is maar reëel 7,2 kw :(. En 3 x 5kva zit regel dicht bij de 10kw maar te veel kva. Ben opnieuw aan het kijken naar andere dingen.
CCfan
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor het advies iedereen.
Hebben jullie zelf jullie materiaal gekocht en dan door elektricien laten installeren? Of hoe hebben jullie dit aangepakt?
Want de meeste installateurs hebben precies maar een beperkt eigen aanbod.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef: 1 maand geleden En victron is mooi maar 3 x 3kva model is maar reëel 7,2 kw :(. En 3 x 5kva zit regel dicht bij de 10kw maar te veel kva. Ben opnieuw aan het kijken naar andere dingen.
Dat is het continu vermogen in een ruimte bij 25°C.
Hang je de toestellen in een koele (of gekoelde/geventileerde technische) ruimte dan haalt een 5 kVA omvormer met gemak continu 4,7 kW per stuk.

Victron 5 kVA/70A/48V is ook retrofit.
Het vermogen komt dus als surplus op het vermogen geleverd door de PV omvormer.
Ik heb een monofase netaansluiting van 40 A. Dat levert met twee Victron omvormers, een PV omvormer (alleen 5 kVA) en 9,2 kVA netaansluiting meer dan voldoende vermogen voor een full electric woning (met laadpaal voor BEV).
Meestal kom ik dan, mits wat sturing van de verbruikers, zelfs toe met 5 kVA/4,7 kW.

Het voordeel van hybride is dat er minder verliezen zijn. Het nadeel dat de vermogens voor PV en accu gecumuleerd worden en in de praktijk dus maar de helft beschikbaar is.
Het voordeel van retrofit is dat de vermogens niet gedeeld worden en vermogen van batterij en PV dus bij elkaar opgeteld kunnen worden. Nadeel is één trap meer verliezen. Maar dat laatste is relatief wanneer er genoeg PV productie is in verhouding tot het verbruik. Gezien netteruglevering steeds minder waard wordt doen de verliezen er ook steeds minder toe.

Wie al niet BTW plichtig is kan bij de bevoegde instantie een individuele dading aanvragen. Indien men kan bewijzen dat de +10kVA installatie initieel werd geïnstalleerd voor eigen gebruik en niet om te handelen via het net kan dan een vrijstelling van de BTW verplichtingen verkrijgen.
CCfan schreef: 1 maand geleden Hebben jullie zelf jullie materiaal gekocht en dan door elektricien laten installeren? Of hoe hebben jullie dit aangepakt?
De meeste installateurs/elektriciens hebben een beperkte kennis ter zake en beperken zich dan meestal ook tot een vendor lock in systeem waar alles door de fabrikant al in de fabriek werd geconfigueerd. Bij problemen is het dan ook meestal zelf je plan trekken en ben je afhankelijk van de goodwill van de invoerder/installateur.

Zelf heb ik de basis laten installeren door een bedrijf gespecialiseerd in batterijen en met kennis van het Victron gamma.
Het is ook volledig open source zodat je als klant nadien volledige toegang hebt tot de volledige configuratie van het systeem naar eigen behoeften.
Maar kwaliteit komt met een prijs.
(Maar die heb ik gelukkig kunnen drukken door al te investeren in de tijd van - voor mij - de dubbele premie :beerchug: ).
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

CCfan schreef: 1 maand geleden Bedankt voor het advies iedereen.
Hebben jullie zelf jullie materiaal gekocht en dan door elektricien laten installeren? Of hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik ben ook al een tijdje aan het rondkijken en zie enorme prijsverschillen op de onderdelen (ik kijk voornamelijk naar Victron en Pylontech) wat maakt dat gaan shoppen bij een elektricien vermoedelijk niet de meest efficiente oplossing is (lees te duur).

Ook qua plaatsing lijkt het me realistisch om dit zelf te doen en ook daar de nodige besparingen te realiseren... eventueel te combineren met een laatste controle door een electricien voor zover die zich willen beperken tot zo'n klusje (voor een prijsje).

Punt blijft dat het zelfs met deze efficiente/goedkope aanpak (die trouwens op 6 maand tijd al meer dan 1000 euro goedkoper is geworden aan materiaalkost) het volgens mij nog steeds niet rendabel is ondanks wat sommigen hier beweren.

Toegevoegd na 41 seconden:
ivob schreef: 1 maand geleden een bedrijf gespecialiseerd in batterijen en met kennis van het Victron gamma.
Je mag gerust eens reclame maken hoor.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Rendabiliteit zal sterk afhangen van je (nacht)verbruik, of je warmtepomp, EV, etc hebt. De prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk nog wel verder dalen. De vraag is echter hoe ver je geraakt met de 10 jarige garantie. Bestaat je installateur, leverancier, fabrikant nog wel binnen enkele jaren? Bij de zonnepanelen zien we dat de meeste het al geen 5 jaar uithouden, laat staan 10 jaar. Dus als je batterij na 5 jaar stuk is is de vraag nog wel of dit vervangen kan worden en/of de fabrikant nog wel bestaat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Als ik reken aan 4400 kWh per jaar dan kom ik aan een gemiddelde van 12 kWh per dag. De dagen dat m'n zonnepanelen dit produceren zijn beperkt van ongeveer maart tot mid oktober ofwel 7.5 maand (ruwweg zo'n 225 dagen). Ik ga ervan uit dat iedere kWh die ik niet van het net moet halen ongeveer 25 cent winst is (anders zou ik namelijk injecteren wat amper iets opbrengt), ofwel 675 euro per jaar (225 x 12 x 0.25).

Met een installatie (3x Victron MP II, 2x Pylontech US 5000 en benodigdheden en keuring) van ongeveer 6000 euro kom ik dus aan een terugverdientijd van bijna 9 jaar (de vraag is daarbij of die 10 kW genoeg is om steeds de volgende dag te overbruggen los van het feit dat er zelfs mindere dagen tussen zitten). Meer capaciteit (met steeds een extra jaar terugverdientijd) haalt volgens mij niet uit want op de momenten dat je ze nodig hebt krijg je ze ook niet vol.

En met een EV gaat de stroom in m'n auto en niet in de batterij... dus dan is het rendement helemaal om zeep (tenzij ik meer panelen ga leggen wat ook niet gratis is).

Misschien is de berekening iets (te) simplistisch maar ik reken me ook niet graag rijk.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Meer panelen leggen kost zeer weinig als je het zelf kan doen, reken 1000 euro voor 5kwp.
Als je daarmee je netafname onder de 500kwh krijgt dan moet, betaal je altijd het minimum capaciteitstarief ongeacht je piek.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”